Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

Núm. 8942
Aprovació definitiva del Reglament municipal d'honors i distincions de l'Ajuntament de Santa Margalida

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 No havent-se presentat pels interessats, durant el termini d’exposició al públic, cap reclamació contra l’acord adoptat per l’Ajuntament Ple a la sessió de dia 25 de maig de 2017, d’aprovació inicial del Reglament municipal d’honors i distincions de l’Ajuntament de Santa Margalida, publicat al BOIB núm. 71 de dia 10/06/2017, ha resultat definitivament aprovat i, per aquest motiu, es publica el text íntegre de l’esmentat Reglament, que és el següent:

REGLAMENT D’HONORS I DISTINCIONS DE L’AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

PREÀMBUL

Entre les facultats reconegudes a les Corporacions Locals pel Reglament d’Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, aprovat per Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, s’hi troba la d’acordar la creació de medalles, condecoracions o altres distintius honorífics amb la finalitat de premiar especials mereixements, beneficis assenyalats o serveis extraordinaris, així com la d’acordar nomenaments de fills predilectes i adoptius en atenció als mèrits, qualitats i circumstàncies singulars que concorrin en els guardonats, mitjançant la tramitació del corresponent expedient.

Es tracta de premis netament honorífics, sense que puguin suposar drets econòmics o administratius més enllà del prestigi i la consideració de la col·lectivitat, que no atorguen facultats per intervenir en el govern o administració de l’Entitat Local. La seva concessió, d’acord amb l’article 50 del Reglament d’Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, és atribució del Ple de la Corporació i els requisits i tràmits necessaris han de ser determinats per Reglament, segons s’estableix també a la citada norma.

La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, que va entrar en vigor el passat dia 2 d’octubre de 2016, regula, en el seu Títol VI, la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària de les Administracions Públiques i ressalta, a l’article 129, la necessitat d’actuació de les mateixes d’acord amb els principis de bona regulació, és a dir, amb subjecció als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Així, complint amb el principi de seguretat jurídica i tal i com s’assenyala també a l’article 128 d’aquesta Llei, l’aprovació de les disposicions generals de les Entitats Locals s’ha d’ajustar al què indica la Llei 7/1985, de 02 d’abril, reguladora de les Bases del Règim Local, especialment al seu article 49, sent també necessari observar l’establert als articles 100 a 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, normativa a la qual es cenyeix l’elaboració d’aquest Reglament.

Cal assenyalar que la regulació continguda en el present Reglament forma el conjunt de normes imprescindibles per a cobrir les necessitats que constitueixen l’objecte del mateix i que no es restringeixen drets ni s’imposen obligacions desproporcionades als destinataris, sense que impliqui tampoc la imposició de càrregues administratives innecessàries, complint-se, per tant, els principis de proporcionalitat i d’eficiència.

Pel que fa al principi de transparència, està reconegut el dret d’accés a la documentació de rellevància jurídica que formi part de l’expedient d’elaboració d’aquest Reglament en els termes de l’article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern. El contingut d’aquesta norma no suposa un impacte significatiu en l’activitat econòmica, no imposa obligacions rellevants als seus destinataris, no regula aspectes parcials d’una matèria, ni afecta als drets i interessos legítims de les persones, raó per la qual no són necessaris els tràmits de consulta prèvia, audiència i informació pública als quals es refereix l’article 133 de la Llei 39/2015. Tot i això, aquesta norma serà objecte d’informació pública i audiència als interessats, com es preveu a la normativa del règim local.

D’altra banda, en la societat actual és de justícia i, per això mateix, necessari reconèixer els mèrits i la trajectòria de les personalitats destacades, vinculades a la comunitat pel seu naixement, pel seu itinerari vital o pels seus actes, que les fan mereixedores de ser objecte de coneixement i de valoració per la població del municipi amb el qual es vinculen, de manera que la present norma compleix també amb els requeriments derivats dels principis de necessitat i eficàcia als quals s’ha d’ajustar.

És per tot l’exposat que l’Ajuntament de Santa Margalida, en virtut del què preveuen els articles 189, 190 i 191 de l’esmentat Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, acorda que la concessió d'honors i distincions d'aquesta corporació sigui regulada pel Reglament infrascrit.

ÍNDEX

CAPÍTOL PRELIMINAR. Objecte i àmbit d’aplicació.

CAPÍTOL I. Classes

CAPÍTOL II. Dels fills il·lustres

CAPÍTOL III. Dels fills adoptius

CAPÍTOL IV. De la Medalla d’Or del municipi

CAPÍTOL V. Altres distincions honorífiques

CAPÍTOL VI. Dels expedients

CAPÍTOL VII. Extracte del cerimonial

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA, DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA, DISPOSICIÓ FINAL

REGLAMENT D’HONORS I DISTINCIONS

CAPÍTOL PRELIMINAR

Objecte i àmbit d’aplicació

Article 1

Constitueix l’objecte d’aquest Reglament regular el règim aplicable a l’atorgament d’honors i distincions per part de l’Ajuntament de Santa Margalida.

Article 2

El present Reglament serà d’aplicació als nomenaments de fills il·lustres i fills adoptius, a les concessions de Medalles d’Or del municipi i a l’atorgament d’altres distincions honorífiques previstes en el mateix, que es pretenguin acordar per part de l’Ajuntament de Santa Margalida.

CAPÍTOL I

Classes

Article 3

Els honors i distincions que aquest Ajuntament pot atorgar són:

a. Proclamació de fills il∙lustres.

b. Declaració de fills adoptius.

c. Concessió de la Medalla d’Or del municipi.

CAPÍTOL II

Dels fills il∙lustres

Article 4

El major honor i distinció és la proclamació de fill o filla il∙lustre.

Article 5

Per a la proclamació de fill o filla il∙lustre s’ha de tramitar el corresponent expedient en la forma que determina el present Reglament.

Article 6

A l’expedient s’ha d'acreditar que la persona proposada compleix les següents condicions:

a. Haver estat natural del municipi de Santa Margalida, ser fill o filla de pares que hagin tengut el veïnatge administratiu al municipi de Santa Margalida, haver estat empadronat o residit en el municipi de Santa Margalida, o haver merescut ésser-ne declarat fill adoptiu o filla adoptiva.

b. Haver transcorregut, com a mínim, tres anys des de l’òbit de la persona proposada.

c. Haver excel∙lit en qualsevol disciplina de manera que manifestament hagi desenvolupat una tasca excepcional o que aquesta hagi estat àmpliament reconeguda al servei de la comunitat, ja sigui en rellevants serveis de gran transcendència, en benefici del progrés o de manera exemplar i extraordinària.

d. No comptar amb cap acte que pugui fer desmerèixer la persona proposada en el concepte públic.

Article 7

La proclamació de fill o filla il∙lustre implica, amb relació a la retolació viària i senyalització, les següents accions:

a)    Que es doni el seu nom a un carrer d’aquest municipi, després de les formalitats i els acords que escaiguin.

b)    Que es facin les gestions oportunes perquè quan es nomeni un fill il·lustre i aquest hagi nascut o residit normalment a un immoble del municipi, s’hi col·loqui, si es compta amb el vistiplau del propietari actual, una placa que deixi constància del nomenament.

CAPÍTOL III

Dels fills adoptius

Article 8

Per a la declaració de fill adoptiu o filla adoptiva s’ha de tramitar el corresponent expedient en la forma que determina el present Reglament.

Article 9

A l’expedient s’ha d’acreditar que la persona a qui es tracta d’atorgar tal distinció posseeix les següents condicions:

a. Haver excel∙lit en qualsevol disciplina de manera que manifestament hagi desenvolupat una tasca excepcional, àmpliament reconeguda, al servei de la comunitat, en rellevants serveis de gran transcendència, en benefici del progrés, de manera exemplar i extraordinària, o que com a resultat de l’exercici de les seves activitats o funcions s’hagi distingit afavorint el municipi amb la seva gestió amb millores transcendentals per a la indústria, el comerç, l’agricultura, la navegació, les lletres, les ciències, etc.

b. No comptar amb cap acte que pugui fer desmerèixer la persona proposada en el concepte públic.

c. Haver treballat llargament en forma plenament reconeguda en pro del municipi de Santa Margalida o de les Illes Balears tant si el seu veïnatge o la seva residència en aquest municipi ha estat manifest o no ho ha estat.

Article 10

La declaració de fill adoptiu o filla adoptiva pot donar lloc que en el seu dia i després de les formalitats del present Reglament pugui ser proclamat fill o filla il∙lustre.

CAPÍTOL IV

De la Medalla d’Or del municipi de Santa Margalida

Article 11

La Medalla d’Or del municipi pot ser concedida en forma individual o col∙lectiva, d’acord amb els preceptes d’aquest Reglament.

Article 12

La medalla individual és de forma circular, de 40 mm de diàmetre. A l’anvers du orla circular i l’escut del municipi al centre, amb dues palmes encreuades davall l’escut. Al revers, es llegeix la següent inscripció: MEDALLA D’HONOR  al centre i a l’orla circular, MUNICIPI DE SANTA MARGALIDA. Va penjada a un cordó amb els colors vermell i or alterns, amb passador lilenc.

La medalla col∙lectiva només difereix de la individual en la supressió de les palmes encreuades que figuren davall l’escut del municipi, les quals queden reemplaçades per la paraula COL∙LECTIVA, disposada de forma semicircular.

Article 13

La Medalla d’Or del municipi pot ser ostentada penjant del coll, com a condecoració per a les persones que la posseeixen, i si es tracta de corporacions o entitats poden exhibir-la del mode acostumat en aquests casos.

Article 14

Es pot concedir la Medalla d’Or del municipi en els casos en què de forma individual o col∙lectiva s’hagi treballat en pro del municipi i contribuït a l’acreixement de la cultura i de les seves riqueses; per actes que determinin avantatges per a la població; per la constància i la laboriositat en l’exercici dels càrrecs tant gratuïts com retribuïts; als qui exerceixin funcions en pro del municipi de Santa Margalida tant en territori estatal com a l’estranger; per la gestió d’autoritats que redundin en benefici d’aquest municipi; per tot quant afavoreixi d’una manera notòria i evident el progrés i el desenrotllament del municipi de Santa Margalida o contribueixi a l’enfortiment del seu prestigi, i, en fi, per tot allò que d’una manera o altra resulti digne d’aquesta concessió.

Article 15

La Medalla d’Or del municipi s’atorga a títol honorífic sense dret a pensió ni meritació de cap classe.

Article 15 bis

Els membres electes de la Corporació tenen dret a un pin amb l’escut municipal, que podran ostentar durant sessions plenàries, actes protocol·laris i altres esdeveniments en els quals participin per raó del seu càrrec.

CAPÍTOL V

Altres distincions honorífiques

Article 16

El Ple de la Corporació podrà designar una via pública, complex urbà, o instal·lació municipal amb el nom d’una persona vinculada al municipi a fi de reconèixer mèrits especials o serveis extraordinaris. Igualment, sense canviar la denominació oficial, podrà dedicar una via pública, complex urbà, o instal·lació municipal a una persona vinculada al municipi a fi de reconèixer mèrits especials o serveis extraordinaris. En aqueix darrer cas, la dedicació es farà constar mitjançant una o més plaques, de menors dimensions que aquella que indica la denominació oficial, col·locada o col·locades preferentment davall d’aquella.

Article 17

En les dependències de la casa consistorial hi haurà un espai, que reunirà les condicions suficients d’ornament i de visibilitat, on estaran col·locats les fotografies o retrats de tots els batles de la corporació des dels inicis del segle XX, cada un dels quals tendrà unes dimensions de 27 x 21cm aproximadament.

CAPÍTOL VI

Dels expedients

Article 18

A més de l’Ajuntament de Santa Margalida, qualsevol entitat o corporació pot formular una proposta raonada de proclamació de fill o filla il∙lustre, declaració de fill adoptiu o filla adoptiva i de concessió de la Medalla d’Or del municipi de Santa Margalida o de designació amb el nom d’una persona vinculada al municipi o dedicació a una persona vinculada al municipi d’una via pública, complex urbà, o instal·lació municipal.

Article 19

L’expedient de concessió s’inicia mitjançant Decret de la Batlia sobre la conveniència que s’incoï a fi de determinar si compleix les condicions per a la concessió de l’honor i de la distinció a què es refereix.

Article 20

La Batlia designa al regidor o regidora, o bé a una altra persona coneixedora dels especials mereixements que es pretenen distingir, que ha d’actuar de ponent als expedients de fills il∙lustres i fills adoptius, per a la concessió de la Medalla d’Or del municipi o per a la designació, o dedicació, d’una via pública, complex urbà, o instal·lació municipal amb el nom d’una persona vinculada al municipi, que ha de recopilar tots els mèrits que compleix la persona proposada per a la concessió de l’honor o distinció de què es tracti, com també els oportuns justificants.

Els familiars de la persona proposada o les persones que es considerin capacitades poden col∙laborar per sí o a petició de la persona ponent en la missió de recopilació de dades.

Article 21

Sota la presidència del batle o batlessa, el Ple de l’Ajuntament farà les funcions de jurat, assistit pel secretari o secretària del Ple.

Article 22

Una vegada escoltada la persona ponent, el jurat ha de deliberar i assenyalar el dia i l’hora per a la votació, si és que es considera que ha de ser ajornada per a estudi, la qual votació es durà a terme com un dels punts de l’orde del dia d’una sessió plenària, de caràcter ordinari o extraordinari.

Article 23

La decisió s’emet per votació nominal dels assistents. La persona ponent hi tendrà vot.

Article 24

Per a la proclamació de fill o filla il∙lustre és necessari que s’acordi amb el vot favorable de majoria absoluta del nombre legal de membres del Ple de la Corporació.

Per a la declaració de fill adoptiu o filla adoptiva és necessari que s’acordi amb el vot favorable de majoria absoluta del nombre legal de membres del Ple de la Corporació.

Per a la concessió de la Medalla d’Or del municipi o per a la designació o dedicació d’una via pública, complex urbà, o instal·lació municipal amb el nom d’una persona vinculada al municipi, és necessari que s’acordi amb el vot favorable de majoria absoluta del nombre legal de membres del Ple de la Corporació.

En cas que la proposta no s’aprovi, hauran de transcórrer cinc anys fins que es pugui tornar a presentar, referida a la mateixa persona i a qualsevol honor o distinció. En cas que, passats cinc anys es tornàs a presentar una proposta de concessió d’honor o distinció a la mateixa persona i aquesta no és aprovada, no es podrà tornar a presentar.

Article 24 bis

Durant cada legislatura només es podrà atorgar un dels honors i distincions que es regulen en els Capítols II, III i IV d’aquest Reglament.

No s’inclourà dins d’aquest còmput els nomenaments que es puguin acordar d’aquells personatges considerats fills il·lustres dels quals no se n’ha localitzat la data de nomenament, però que figuren a dia d’avui a la galeria de retrats de fills il·lustres de la Sala de Plens.

Article 24 ter

L’Ajuntament de Santa Margalida, així com qualsevol entitat o corporació, pot formular una proposta raonada de revocació d’un honor o distinció dels prevists en aquest Reglament concedit prèviament, sempre que concorrin causes notòries i clares que facin desmerèixer en el concepte públic la persona o col·lectiu distingit.

L’expedient de revocació s’inicia mitjançant Decret de Batlia sobre la conveniència de la seva incoació a fi de determinar si es donen les causes que facin desmereixedor de l’honor o distinció la persona o col·lectiu al qual fa referència. La corporació o entitat proponent de la revocació podrà actuar de ponent a l’expedient corresponent d’acord amb la designació realitzada per la Batlia.

L’adopció de l’acord de revocació d’un honor o distinció dels prevists en aquest Reglament requereix el vot favorable d’una majoria igual o superior a aquella per la qual es va aprovar l’atorgament del mateix honor o distinció a la persona o col·lectiu al qual es pretén revocar.

Article 25

La decisió del jurat serà la què es derivi de sotmetre a votació la proposta de nomenament al Ple de l’Ajuntament d’acord amb els termes i proporcions abans indicats.

CAPÍTOL VII

Extracte del cerimonial

Article 26

1.La proclamació de fill o filla il∙lustre, la declaració de fill adoptiu o filla adoptiva o la concessió de la Medalla d’Or del municipi i la designació, o dedicació, d’una via pública, complex urbà, o instal·lació municipal amb el nom d’una persona vinculada al municipi, implica la celebració d’un acte públic que serà el dia i el lloc que indiqui la Batlia en la sessió d’aprovació del nomenament.

El dit acte se celebra sota la presidència del batle o batlessa, amb l’assistència dels membres de la corporació, la persona homenatjada i els seus familiars, autoritats i públic en general.

2.Es llegeixen la biografia del fill o filla il∙lustre que es proclama, les causes de la declaració de fill adoptiu o filla adoptiva o de concessió de la Medalla d’Or del municipi.

Es descobreix el retrat del fill o filla il∙lustre que es proclama, el qual ha de ser exposat a la Galeria de Fills Il∙lustres d’aquest Ajuntament. Aquest retrat és costejat per la corporació, llevat que els familiars o particulars tenguin interès a oferir-lo a l’Ajuntament.

La Galeria de Fills Il·lustres a la qual es refereix el paràgraf anterior consistirà en un espai situat en la Sala de Plens i que reunirà les condicions suficients d’ornament i de visibilitat, on estaran col·locats les fotografies o retrats de tots els fills il·lustres del municipi des dels inicis del segle XX, cada un dels quals tendrà unes dimensions de 80 x 60cm aproximadament. Les esmentades fotografies o retrats estaran ordenats alfabèticament pel primer llinatge i, en cas que el primer llinatge coincideixi amb el d’un altre fill il·lustre, pel segon llinatge i, en cas que tots dos coincidissin, pel prenom.

3.Es fa entrega d’una placa al fill adoptiu o la filla adoptiva que justifica la distinció obtenguda.

4.S’imposen les medalles que s’hagin concedit.

5.En el cas que s’acordi la designació o dedicació d’una via pública, complex urbà, o instal·lació municipal amb el nom d’una persona vinculada al municipi, es durà un acte de nomenament oficial, en el qual es descobrirà la placa o instal·lació en què consti la denominació acordada, i que tendrà la data i les característiques que indiqui la Batlia just després d’aprovar la proposta.

6.Tots els actes se celebraran d'acord amb el protocol de la corporació municipal.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

El present reglament s’aplicarà retroactivament als honors i distincions que, estant prevists en el mateix, hagin estat atorgats amb anterioritat a la seva entrada en vigor.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden expressament derogades les normes i les disposicions de rang igual o inferior que contradiguin el que disposa aquest Reglament o s’hi oposin.

DISPOSICIÓ FINAL

Primera. En tot el què no preveu el present Reglament cal ajustar-se al què disposen la normativa del règim local, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i qualsevol altres disposicions de caràcter general, autonòmic i/o municipal que hi resultin d’aplicació.

Segona. La present ordenança entrarà en vigor una vegada publicat el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i una vegada transcorregut el termini de quinze dies hàbils a comptar des de la comunicació de l’acord al Govern de les Illes Balears, al Consell i a la Delegació de Govern”.

Contra el present acord, en aplicació de l’article 112.3 de la Llei 39/2015, d’01 d’octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i donat que aprova una disposició de caràcter general, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, a comptar des del dia següent al de la seva publicació, de conformitat amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa. Tot això sense perjudici de que pugueu interposar qualsevol altre recurs que pogueu estimar més convenient al vostre dret.

 

Santa Margalida, 8 d’agost de 2017

El Batle

P.D.S. (Decret núm. 1193 de data 02/12/2016, Primer Tinent de Batle, Martí A. Torres Valls)

Joan Monjo Estelrich