Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA

Núm. 8781
Aprovació definitiva de l'Ordenança reguladora de l'obtenció d'imatges i so per a tot tipus de rodatges, enregistraments i produccions audiovisuals del municipi de Sant Joan de Labritja

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Expte. Nº 594/2017

Al no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari de data 29 de maig de 2017, relatiu a l'aprovació inicial d'Ordenança municipal reguladora d'Obtenció d'imatges i so per a tot tipus de rodatges, enregistraments i de produccions audiovisuals del municipi de Sant Joan de Labritja, el text íntegre del qual es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

ORDENANÇA REGULADORA D'OBTENCIÓ D'IMATGES I SO PER A TOT TIPUS DE RODATGES, ENREGISTRAMENTS I DE PRODUCCIONS AUDIOVISUALS EN L'ÀMBIT DE L'ACABO MUNICIPAL DE SANT JOAN DE LABRITJA

Títol preliminar

Article 1. Objecte

És objecte de la present Ordenança la regulació, mitjançant l'establiment de la corresponent normativa substantiva i procedimental, de l'activitat de rodatge o enregistrament de pel·lícules de cinema, programes de televisió, documentals, anuncis publicitaris, vídeos, reportatges fotogràfics o qualsevol altre producte del sector audiovisual que requereixi o afecti a béns i/o serveis de competència municipal.

Article 2. Activitats excloses

Queden excloses de la regulació de la present Ordenança, i per tant, no subjectes a l'obligació d'obtenir autorització municipal, les següents activitats:

a)   El rodatge d'imatges per a programes informatius de televisió amb equip menor (càmera + trípode + reflector o altres elements senzills) que no precisi de cap tipus d'instal·lació ni suposi acotament d'espais o limitació del trànsit per als vianants o rodat.

b) També estan exemptes d'obtenir llicència els rodatges de centres educatius i escolars, pràctiques de camp d'escoles de cinema o de fotografia, realitzades sense  ànim de lucre, que es duguin a terme amb equipament menor que no dificultin la  lliure circulació de vehicles i/o vianants, que no puguin suposar una molèstia  per als residents ni precisin d'assistència municipal. A aquest efecte, es considerarà  que la finalitat no és lucrativa quan les activitats de rodatge o presa fotogràfica no donin lloc a cap tipus de comercialització posterior, qualsevol que sigui el seu cost de realització.

           En tots dos casos, a i b, l'autoritat competent podrà sol·licitar la identificació del mitjà o centre educatiu pel qual es realitzen les citades activitats.

Article 3. Activitats exemptes

No estaran obligats al pagament de la taxa, amb independència de l'obligació d'obtenir la pertinent llicència municipal i de pagar els serveis que, amb tal motiu, es requereixin, així com les despeses originades per la deterioració i els desperfectes que es puguin originar:

a)  Els rodatges dels organismes governamentals de les balears.

b)  Les entitats benèfiques per als rodatges directament relacionades amb les seves finalitats benèfiques.

c)  La realització de reportatges fotogràfics o de vídeos amb càmera a l'espatlla i/o equipament menor en la via pública o espais lliures, que no precisin de cap tipus d'instal·lació ni suposin acotament d'espais o limitació del trànsit per als vianants o rodat, l'equip de treball no superi les cinc persones i que estant incloses en l'Article 1, no es realitzin amb finalitats comercials.

d)  Es podrà eximir el pagament de la taxa en circumstàncies especials, com en el cas de rodatges de llargmetratges, curtmetratges, sèries, concursos i programes de televisió o qualsevol producte audiovisual en el qual es pugui acreditar que el producte resultant contribueixi al desenvolupament econòmic o en la promoció dels valors turístics, patrimonials i culturals o socials del municipi. També es podran eximir de pagament, a les activitats que per recomanació expressa provinents d'organismes competents en matèria audiovisual (Oficines de Cinema i Turisme com la Fundació Turística d'Eivissa, l'Eivissa Film Office o la Illes Balears Film Commission) així ho aconsellin.

Títol Primer. Procediment

Article 4. Títols habilitants

L'exercici de les activitats objecto d'aquesta Ordenança requereix la prèvia obtenció de la Llicència Municipal de Rodatge, i, en cas de ser necessari, les llicències complementàries o d'altres administracions que tingués lloc com poden ser: ocupació de la via pública, espais lliures, monuments o edificis de propietat municipal i/o de prestació de serveis municipals (Policia Local, prevenció i extinció d'incendis, neteja, tràfic, il·luminació, vehicles, etc.).

La present llicència no faculta per utilitzar zones lliures que no siguin de titularitat municipal, com és la zona de domini públic marítim-terrestre, la zona portuària, l'aeroportuària, superfícies comercials o altres zones de titularitat privada, i no eximeix de l'obligació d'obtenir qualsevol altra autorització que sigui pertinent.

És a dir, en el cas de necessitar la utilització d'espais en els quals l'ocupació ja estigui prèviament autoritzada, serà preceptiu obtenir la conformitat del seu titular.

Tant la sol·licitud com la Llicència Municipal de Rodatge i les complementàries d'ocupació d'espais o prestació de serveis podran suspendre's o revocar-se quan raons d'interès públic ho exigeixin, o quan escaigui en aplicació del règim disciplinari.

Si l'activitat per la qual s'ha sol·licitat la llicència pot atemptar contra la dignitat de les persones, vulnera els valors i drets reconeguts per la Constitució, danya el medi ambient o ofereix una imatge ofensiva i degradant del municipi o dels seus ciutadans, les seves tradicions o valors, es podrà denegar la pertinent autorització.

En cap cas es podrà realitzar una activitat diferent a l'especificada a l'apartat de “tipus de producció”, és a dir, no es podrà realitzar cap altra activitat que no sigui l'expressament autoritzada en la llicència de rodatge o fotografia.

Article 5. Presentació de les sol·licituds i obtenció de la llicència

a)  En la sol·licitud s'indicaran les dades de l'empresa productora responsable, persona de contacte, dades de l'activitat i memòria descriptiva (necessitats i operativa dels treballs de rodatge, breu descripció del projecte, zones d'actuació, dates i horaris, necessitats de reserva d'estacionament i nombre de vehicles), i finalitat del projecte (fi comercial, cultural, etc.).

La sol·licitud s'acompanyarà del document identificatiu del sol·licitant, d'una còpia de pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil, en cas de ser necessària, i de tota aquella documentació complementària pertinent amb plànols d'actuació, tipus d'instal·lacions, travelling, grua, corts sol·licitats, etc.

b)  Les sol·licituds de Llicència Municipal de Rodatge i, si escau, les complementàries (ocupació d'espai i/o prestació de serveis) es presentaran en persona o digitalment, sempre que sigui possible, amb una antelació mínima de 10 dies hàbils respecte a l'inici del rodatge.

No obstant això, en aquells casos en què per les característiques del rodatge s'estimi oportú, es podran acceptar en un termini inferior al previst.

c)  En cas de tractar-se de rodatges de llarga durada (superiors a 15 dies) s'haurà de respectar el termini mínim de 15 dies per presentar les sol·licituds. De la mateixa manera, el termini de resposta màxim per a la tramitació dels permisos de rodatge, varia segons la localització triada, no sent mai superior a 15 dies.

En qualsevol cas, el temps de tramitació comença quan la sol·licitud degudament emplenada, disposa del registre d'entrada.

d)   Amb caràcter previ a l'atorgament de les llicències sol·licitades, hauran d'abonar-se les taxes que, en aplicació de les ordenances fiscals corresponents es reportin.

i)    Canvi de data de rodatge:

- Si per qualsevol raó aliena a l'Ajuntament no es pogués fer el rodatge en el dia assenyalat en l'autorització, es podrà canviar la data amb prèvia comunicació d'almenys 48 hores abans. El dia assenyalat en l'autorització tindrà un marge de 2 dies (2 anteriors i 2 posteriors a la data assenyalada) per poder efectuar el rodatge. Fora d'aquest termini, haurà d'efectuar-se el pagament d'una taxa extra per al canvi de data de rodatge.

- En cas que el rodatge no es pogués realitzar en la data prevista en la llicència per raons de força major plenament justificada (p. ex., condicions meteorològiques adverses) aquesta es podrà efectuar en una data diferent en les mateixes condicions, prèvia conformitat de la Policia Local i altres serveis afectats, sense cost algun.

f)  Les sol·licituds, degudament emplenades amb tota la informació que es requereixi en els models normalitzats, han d'acompanyar-se d'una còpia de pòlissa d'assegurança vigent de responsabilitat civil general per respondre de possibles danys a tercers amb motiu del desenvolupament del rodatge, i de tota aquella documentació escrita o gràfica que en cada cas s'estimi oportuna per a l'adequat coneixement de les característiques del mateix. Amb independència de l'anterior i quan s'estimi oportú per les característiques o lloc de desenvolupament del rodatge, es podran exigir pòlisses específiques que a aquest efecte seran presentades per la productora o entitat responsable del rodatge.

No s'exigirà la pòlissa d'assegurança en els casos de reportatges fotogràfics i de rodatges en els quals, per la seva escassa entitat i característiques, no s'estimi necessari.

g)  El tècnic de la conselleria competent desenvoluparà una funció de seguiment dels diferents procediments administratius que s'iniciïn, de coordinació i col·laboració amb les diferents àrees municipals afectades.

La resolució de la petició es notificarà al sol·licitant, amb l'aprovació de la Llicència Municipal de Rodatge i, si escau, les complementàries per a ocupació d'espais i/o prestació de serveis (policia, manteniment, neteja, il·luminació, etc.). En cas que faltés documentació o hi hagués alguna incidència també es notificaria havent de ser aportada en el termini estipulat. Si per raons extraordinàries la comunicació no es pot fer pel conducte habitual, es podria fer per altres conductes (fax, email, etc.) sempre que existeixi constància de la seva notificació.

h)  En les dates del rodatge, les persones representants de la productora hauran de disposar d'una còpia de la/s autorització/és pertinent/s,  que podrà ser requerida per la Policia Local per verificar el compliment efectiu de les condicions regulades en l'autorització.

Article 6. Taxes

Les tarifes de les llicència municipal vindran especificades en les ordenances fiscals corresponents. En aquest apartat existiran dues categories les quals corresponen a fotografia i a rodatges.

1.- Fotografia:

a)  Fotografia de caràcter publicitari o comercial amb finalitat lucrativa amb assentament fix (amb ús de domini públic): S'entén que la que l'obra audiovisual o fotogràfica es fa amb el propòsit de promoure la contractació o consum de béns, productes o serveis altres que la pròpia obra, a través de tècniques propagandístiques. Aquest tipus de fotografia requereix llicència municipal i el pagament d'una taxa.

b)  Fotografia de caràcter publicitari o comercial amb finalitat lucrativa sense assentament fix: S'entén que la que l'obra audiovisual o fotogràfica es fa amb el propòsit de promoure la contractació o consum de béns, productes o serveis altres que la pròpia obra, a través de tècniques propagandístiques. Aquest tipus de fotografia requereix llicència municipal i el pagament d'una taxa.

c)  Fotografia de caràcter no comercial: Aquest  tipus de fotografia requerirà llicència, però no pagament de taxes, tal com s'estipula en l'article 3 c).

2.- Rodatges:

a)  Rodatges majors: Inclou tots els rodatges de pel·lícules cinematogràfiques, espots publicitaris, etc., amb finalitats de lucre que requereixin l'ocupació de la via pública sense limitació, amb aparells o vehicles, (càmeres de cinema, grues, focus estàtics, grups electrògens, tablados, escenaris, decorats, camions, etc.), que produeixin el entorpecimiento del tràfic de vianants o de vehicles, sense limitació de mitjans ni del personal, amb les condicions que determini l'òrgan municipal competent per a cada cas concret.

- Rodatges de cinema i ficcions televisives: necessiten llicència i pagament de taxes.

- Rodatges TV (sèries, programes, concursos, etc.): necessiten llicència i pagament de taxes.

b)  Rodatges menors: S'integraran en aquest apartat aquells rodatges de reportatges, documentals, concursos, espots publicitaris per a televisions d'àmbit local balear i imatges de videoclips musicals o similars efectuades amb finalitat lucrativa mitjançant càmeres lleugeres de vídeo que compleixin les següents condicions:

•   Que l'ocupació de la via pública no sigui superior a 10 m².

•   No molestar a cap moment el pas de vianants ni el trànsit de vehicles, així com la normal activitat de comerços, centres turístics i d'altres emplaçaments que desenvolupin la seva activitat en la via pública del municipi.

•  Que no s'utilitzin tanques, decorats, focus estàtics, grups electrògens o altres mitjans similars, excepte trípode, reflectores solars i algun element senzill.

•  Que els vehicles utilitzats no siguin superiors a dos, siguin turismes o furgonetes (no camions) degudament estacionats, podent autoritzar la corresponent reserva la Policia Local.

•  Que el personal que intervingui no superi les 12 persones en total (equip tècnic i/o artístic inclòs).          

- Rodatges menors amb caràcter publicitari o comercial amb finalitat lucrativa: Hauran d'obtenir la llicència i el pagament d'una taxa.

En tots els casos s'estipularà una taxa en cas que es canviï la data de rodatge si escau, segons l'establert anteriorment en l'article 5 i).

Títol Segon. Normes tècniques i mesures de seguretat

Article 7. Prevenció de Riscos Laborals

Les empreses productores han de complir la Llei 31/1995 de 8 de novembre de Prevenció de Riscos Laborals.

Especialment:

a)  Les condicions en matèria de seguretat i salut han d'estar cobertes tant en interiors com en exteriors.

b) Els riscos generals i els específics de cada lloc de treball han de ser coneguts per cada treballador mitjançant el seu lliurament documental de manera que pugui ser constatada la mateixa.

c) Pel que fa als Serveis de Prevenció, és possible comptar amb un servei de prevenció aliè; la Llei de Prevenció de Riscos Laborals estableix la necessitat de la presència permanent (en determinats casos i circumstàncies) d'un Tècnic de Prevenció de Riscos propi.

d)  S'ha de prestar especial atenció als riscos d'incendi, mantenint els locals lliures d'acumulació de materials i obstacles, havent d'existir suficient il·luminació i senyalització, sense que es produeixi estretor o insuficiència en àrees i passadissos de sortida.

i)   La productora també ha de realitzar una coordinació efectiva amb les empreses subcontractistes en matèria de prevenció de riscos.

Article 8. Corts de tràfic

En el cas que el rodatge precisi de corts de tràfic, se seguiran les següents normes:

a)  En tant que sigui possible, els corts de tràfic han de limitar-se a l'imprescindible,  han de tenir caràcter intermitent.

b)  Es garantirà que tindran prioritat a tot moment el pas d'ambulàncies, altres vehicles d'urgències.

c) Sempre ha de sol·licitar-se l'assistència de la Policia Local. Amb anterioritat se li haurà comunicat la realització, lloc i data de rodatge.

d)   Han de preveure's i senyalitzar-se recorreguts alternatius, posant especial importància en el cas del transport públic, sempre que sigui necessari.

i)   L'accés de vianants ha d'impedir-se el temps estrictament necessari, i han de preveure's mesurades per a l'eliminació de barreres arquitectòniques i d'accessibilitat, especialment per al trànsit de discapacitats.

f)  Quan ho exigeixi l'Àrea de Tràfic, perquè el tall implica un canvi en l'itinerari de circulació, s'haurà d'anunciar en els periòdics locals amb almenys un dia d'antelació al rodatge mitjançant un anunci coordinat amb l'Ajuntament.

Article 9. Senyals de tràfic

En el cas d'haver-se autoritzat l'alteració de la senyalització de tràfic horitzontal o vertical, en l'àmbit de competències municipals, haurà de procedir-se, tant per a la seva col·locació com para la seva restitució a l'estat original, amb la supervisió dels tècnics municipals o de la Policia Local.

Article 10. Reserva d'espais.

Quan sigui precisa la reserva prèvia d'espais per a la realització del rodatge, l'estacionament de vehicles o apilament de maquinària o materials, aquesta reserva serà senyalitzada 48 hores abans del rodatge.

24 hores abans la pròpia productora, si pot ser amb l'ajuda de la Policia Local i/o empreses validades per l'Ajuntament instal·larà un sistema de reserva d'espai uniformat, pel qual s'impedeixi estacionar a qualsevol tipus de vehicle aliè al rodatge a les zones autoritzades a aquest efecte.

Aquest sistema de reserva d'espai uniformat inclourà la instal·lació de tanques i cintes, incloent un rètol suficientment visible en el qual s'indiqui “reserva d'espai per a rodatge, prohibit aparcar” en tots dos extrems de les cintes. En el present sistema de reserva d'espai serà obligatori incloure una còpia de la Llicència Municipal de Rodatge.

Aquesta reserva no podrà suposar en cap cas limitació del trànsit per als vianants o rodat. Si la reserva comportés la necessitat ineludible de retirar algun vehicle particular o un altre bé de propietat privada, es requerirà sempre la intervenció de la Policia Local. Les voreres no podran ser utilitzades per al magatzematge dels equips tècnics o per a activitats de construcció.

A manera informativa, es col·locarà igualment una còpia del permís de reserva de rodatge a la zona fitada, indicant d'una manera clara, la data i hora de la rodatge audiovisual.

Article 11. Avís a veïns i comerciants

La productora informarà amb la suficient antelació als veïns i comerciants a través de cartes als portals i comerços afectats pel rodatge i/o mitjançant la col·locació d'un o diversos cartells informatius a la zona afectada que continguin data, hora, localització exacta i característiques del rodatge, zona de reserva per a aparcaments, plans d'il·luminació, telèfon de contacte del responsable de la producció i/o l'Àrea de Seguretat Ciutadana, i qualsevol altra dada que pugui resultar d'interès.

Aquesta obligació d'avís s'estendrà a una zona més àmplia en el cas d'ocupació d'efectes especials aparatosos, sons forts, trets, escenes perilloses, o qualsevol altra activitat que pugui provocar impacte o sorpresa en els ciutadans.

Article 12. Cossos de Seguretat i d'emergències

Per motius de seguretat o en cas de produir-se circumstàncies imprevistes o especials, el cap de la Policia Local o el comandament designat com a coordinador dels serveis policials queda facultat per variar ubicació, data o hora de les activitats expressament autoritzades o paralitzar en cas que no s'ajustin a l'autoritzat.

Si s'empren uniformes o vehicles propis de serveis d'emergència (policia, ambulància, bombers), han de ser informats des del primer moment les àrees municipals competents.

En cas que es consideri que hi ha possibilitat d'incendi es requerirà la presència d'una dotació del servei de bombers. Aquest servei i els de altres àrees municipals, amb capacitat competent, podran proposar mesures correctores per al bon desenvolupament de l'activitat de rodatge.

Article 13. Equips de rodatge

Durant el rodatge, els membres de l'equip han d'estar identificats amb una acreditació i usar roba amb material d'alta visibilitat en els rodatges en la via pública.

Article 14. Armes de foc, explosius i material pirotècnic

Si el rodatge exigeix l'ús d'armes de foc, explosius, material pirotècnic o efectes especials aparatosos, es complirà l'establert en el RD 137/93 de 29 de gener, Reglament d'armes, i es requeriran els permisos o autoritzacions preceptives per part de la Guàrdia Civil amb vista al seu transport, emmagatzematge i ocupació.

Les armes que s'utilitzin hauran de ser inutilitzades i no aptes per fer foc real. En cas d'utilitzar-se, només podrà ser amb cartutxos de salva i hauran d'estar degudament documentades. En aquests casos es requerirà la presència de la Guàrdia Civil i, si s'estima convenient, del Servei de Prevenció i Extinció d'Incendis.

Article 15. Animals

L'ocupació d'animals en els rodatges es durà a terme amb compliment de la normativa aplicable per a la seva protecció segons la Llei vigent a cada moment.

Els animals sempre hauran d'estar acompanyats pels seus cuidadors i es prendran les mesures de seguretat que requereixi cada espècie.

Article 16. So, il·luminació, grups electrògens i cables

Durant la preparació i desenvolupament del rodatge es respectaran els nivells màxims de soroll establerts en les Ordenances Municipals corresponents.

Sense perjudici del deure notificar als veïns i comerciants afectats el pla d'il·luminació previst, hauran d'adoptar-se les mesures precises per evitar molèsties i garantir el seu descans.

En particular, la utilització de megafonia i d'altres mitjans similars haurà de procurar que els nivells sonors màxims transmesos a les edificacions més properes no sobrepassin els límits fixats en la citada Ordenança.

En el cas que es vagin a utilitzar grups electrògens, compressors o altres elements mecànics susceptibles de produir molèsties, aquests estaran insonoritzats, es col·locaran de manera que la seva incidència mediambiental sigui menor i se senyalitzaran amb un triangle d'atenció vermell.

La instal·lació de cables ha d'estar subjecta a les següents normes:

a)  Han d'instal·lar-se en les unions entre la vorera i les façanes. En les escales han de ser fixats per evitar ensopegades.

b) Quan sigui precisa la seva instal·lació aèria, la seva altura mínima haurà de ser fixada pels serveis municipals.

c)  Quan s'instal·lin sobre la vorera, es taparan amb un cobreix cables homologat (catifa de goma fixada al sòl) i senyalitzada amb cons vials d'alta visibilitat.

d)  S'ha d'evitar la col·locació de cables creuant vies públiques. En l'extrem en el qual no es pugui evitar, es col·locaran els cobreix cables anteriorment citats i se senyalitzarà amb triangles d'atenció vermells.

i)  Ha de sol·licitar-se autorització especial quan es pretengui adossar cables al mobiliari urbà.

Article 17. Horaris

Es consensuarà l'horari de rodatge i de les seves activitats auxiliars tenint en compte si es tracta d'una zona residencial o no. En el primer cas, es respectaran les hores habituals de descans. A manera indicativa l'horari de rodatge en zones residencials es comprendrà entri:

a) De 7.00 a 23.00 hores, els dies laborables.

b)  De 9.00 a 23.00 hores, els caps de setmana i festius.

Article 18. Neteja

La productora serà responsable dels danys que puguin ocasionar-se als espais i/o serveis públics amb motiu del rodatge, quedant obligada al manteniment dels mateixos, durant el seu desenvolupament i una vegada conclosa l'activitat, en les degudes condicions de neteja i conservació.

No es podrà ocasionar cap desperfecte en el paviment, mobiliari urbà, plantacions o qualsevol ben públic o privat. La productora a nom de qui s'expedeixi la llicència serà responsable davant l'Ajuntament del correcte desenvolupament de l'activitat; a tot moment hi haurà un representant seu en les activitats de rodatge. Igualment serà responsable de qualsevol incompliment de les seves prescripcions i assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l'activitat realitzada. A aquests efectes, es disposarà d'un segur de responsabilitat civil amb suficient import per cobrir possibles desperfectes en qualsevol ben públic o privat així com danys i perjudicis a persones.

Una vegada finalitzada l'activitat, es deixarà l'espai públic utilitzat en les mateixes condicions en què es trobava abans de l'ocupació, retirant els residus i retornant a la normalitat qualsevol alteració que s'hagués produït. A aquest efecte, quan sigui previsible la producció de residus urbans i no sigui possible retirar-los amb mitjans propis, es concertarà la seva retirada amb una empresa de neteja. Si l'espai públic no s'ha netejat, l'empresa municipal de neteja durà a terme les tasques i facturarà les despeses reportades al sol·licitant.

Article 19.  Boques de reg i Hidrantes

Si s'autoritza l'ús de boques de reg i hidrantes, la seva utilització s'efectuarà sota supervisió.

En el cas de les boques de reg aquesta supervisió haurà de ser duta a terme per l'empresa municipal competent, mentre que en el supòsit d'usar hidrantes, haurà de dur-se a terme mitjançant la supervisió del Servei de Prevenció i Extinció d'Incendis, amb l'obtenció d'un permís especial.

Durant una emergència, el Servei de Prevenció i Extinció d'Incendis ha de tenir disponible l'accés i l'ús de les boques de reg.

Article 20. Grues, bastides i plataformes aèries

En cas d'utilitzar-se grues de rodatge, bastides o plataformes aèries, haurà d'informar-se a l'Ajuntament de les seves característiques i emplaçament. Sempre es respectarà la normativa vigent que regula l'ús d'aquests elements i les normes de seguretat prescrites en la prevenció de riscos laborals.

De nit i en condicions de deficient visibilitat han de senyalitzar-se adequadament. En el seu muntatge i desmuntatge han de minimitzar-se els sorolls i molèsties.

Article 21. Rodatges o Reportatges en Parcs i Jardins

Sense perjudici de les condicions que en cada cas s'incloguin en les llicències complementàries que s'atorguin per a l'ocupació dels parcs i jardins, els rodatges en aquests espais hauran de subjectar-se a les següents condicions:

a)  No es podrà dur a terme cap activitat a les zones enjardinades tret que l'espai proposat per les seves característiques i situació pogués ser autoritzat.

b)  La circulació i estacionament dels vehicles que resultin necessaris per al rodatge haurà d'efectuar-se, sempre que fos possible, per les vies asfaltades. Quedarà prohibit l'estacionament a l'interior dels parcs, excepte a les zones habilitades a aquest efecte, per la productora amb ajuda de l'Ajuntament, i després de l'obtenció del permís pertinent.

c) Han d'adoptar-se les mesures que resultin precises per a la protecció de la vegetació, la fauna, el mobiliari urbà i els elements decoratius.

d)  Ha d'evitar-se, en tant que sigui possible, l'ocupació de zones d'especial protecció mediambiental. En el cas de ser necessari, seran imprescindibles els permisos oportuns de les Administracions Públiques competents en cada cas i emprar mitjans que no danyin el Medi ambient.

Article 22. Rodatges o Reportatges en Monuments i Edificis Municipals

Si se sol·licita llicència complementària per a l'ocupació de monuments o edificis municipals, seran preceptives les següents determinacions:

a)  Qualsevol ús de la instal·lació elèctrica o de qualsevol altra infraestructura del monument o edifici haurà de dur-se a terme pel personal tècnic del mateix o, almenys, sota la seva supervisió.

b) L'equip de rodatge haurà de seguir quantes instruccions els siguin dirigides pels responsables de l'edifici i adoptar les mesures precises per evitar qualsevol dany en els seus diferents elements, i facilitar la inspecció del material que s'introdueixi en el mateix,  en cas de ser requerit a aquest efecte.

c) La productora ha de cuidar el respecte i correcte comportament a l'edifici, per part dels membres de l'equip, els quals hauran de portar visible la targeta d'identificació que se'ls proporcioni.

d) En el cas de tractar-se d'altres immobles o mobles municipals, el corresponent departament podrà autoritzar la rodatge sempre que no interfereixi en les activitats o funcions pròpies dels serveis corresponents i no hi hagi raons de seguretat o unes altres degudament justificades que ho desaconsellin.

i)  En el cas de produir-se algun desperfecte, el cost serà a càrrec de la productora sol·licitant.

f) En el cas que s'autoritzin rodatges o preses fotogràfiques en edificis municipals, i que per aquest motiu es generin despeses, la persona autoritzada estarà obligada a ingressar el seu cost, a més d'adaptar-se a les disponibilitats municipals. L'Ajuntament informarà del cost d'aquests serveis al moment de la sol·licitud.

g)  Excepte que s'esmenti el contrari o es disposi de tarifes específiques, el preu per dia de rodatge en dependències municipals estarà inclòs en el permís.

h)  En els títols de crèdit haurà de figurar la col·laboració de l'Adreça de l'edifici, excepte quan no procedeixi com per exemple espots publicitaris, fotografia comercial, videos corporatius, etc.

Article 23. Mobiliari Urbà

Quedarà terminantment prohibida la retirada o manipulació de qualsevol element del mobiliari urbà sense la prèvia autorització i supervisió del departament municipal competent.

Igualment, està prohibit el trepat del paviment o de qualsevol altre element del mobiliari urbà, o la realització d'ancoratges en els mateixos, per a la col·locació d'elements a emprar en els rodatges, tret que s'autoritzi expressament, amb la condició de devolució a l'aspecte i estat anterior a la modificació duta a terme per la productora sol·licitant del permís.

Per sol·licitar qualsevol modificació en el mobiliari urbà s'haurà d'especificar l'element del que es tracta. Per exemple, paperera, contenidor, placa nominativa de carrer, senyal de circulació, etc. La seva ubicació exacta i/o adjuntar una fotografia, la modificació que es requereix i les dates implicades.

Article 24. Càrrega i descàrrega

Si així ho indica l'autorització, les tasques de càrrega i descàrrega podran dur-se a terme ocupant passejos, voreres o zones que no estiguin expressament delimitades per a la càrrega i descàrrega de vehicles destinats al transport de mercaderies, o en aquelles en les quals amb caràcter general estigui prohibida la parada.

Tant l'accés i l'estacionament de vehicles per a la realització de tasques de càrrega i descàrrega, així com les pròpies tasques de càrrega i descàrrega, es realitzaran exclusivament pels itineraris assenyalats per l'autorització i hauran de dur-se a terme amb la menor afectació possible al trànsit de vehicles i vianants, i en cap cas podran interferir en els itineraris per als vianants principals.

Títol tercer. Règim disciplinari

Article 25. Inspecció

Els agents de la Policia Local i els diferents serveis municipals, en cada cas competents, desenvoluparan les funcions d'inspecció i vigilància, cuidant de l'exacte compliment de les normes contingudes en la present Ordenança.

Article 26. Infraccions

a)  Constituiran infraccions de la present Ordenança les accions o omissions que vulnerin les prescripcions contingudes en la mateixa, d'acord amb l'establert en els següents articles.

b)  Tota infracció portarà amb si la imposició de les sancions que corresponguin als responsables, així com l'obligació, si escau, de rescabalament i indemnització dels danys, sense perjudici de les mesures de protecció de la legalitat i del domini públic i patrimoni local que procedeixi adoptar.

c)  No es podrà concedir cap llicència de rodatge en el cas de tenir sancions pendents de pagament.

Article 27. Classificació de les Infraccions

1. Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

2. Es consideren infraccions lleus aquelles vulneracions de la present Ordenança que no puguin qualificar-se com a greus o molt greus.

3. Es consideren infraccions greus les accions o omissions que suposin:

a) La comissió de tres o més mancades lleus en un any.

b)  No mantenir els espais ocupats en les degudes condicions de neteja i conservació, durant el rodatge i una vegada conclòs aquest.

c)   No adoptar les mesures necessàries amb vista a l'evitació de danys als béns i serveis afectats.

d) Dur a terme l'activitat autoritzada sense ajustar-se a les condicions establertes en la llicència o llicències concedides.

i)  L'incompliment dels requeriments que efectuïn els serveis municipals o els agents de la Policia Local amb vista al compliment de la normativa aplicable.

f)   L'incompliment de l'horari i dates autoritzades per al rodatge. Exceptuant el marge d'hores extres que estableix el Conveni Col·lectiu de la Indústria del Sector Audiovisual.

g)   El canvi en la data de rodatge sense comunicació ni autorització prèvia a l'autoritat competent.

h)  L'incompliment de l'obligació d'avís als veïns i comerciants afectats.

4.  Es consideren infraccions molt greus les accions o omissions que suposin:

a) La comissió de tres o més mancades greus en un any.

b)  Realitzar activitats objecto de la present Ordenança sense comptar amb les llicències preceptives.

c)  Dur a terme l'activitat autoritzada sense comptar amb la presència de la Policia Local o de Servei de Prevenció Laboral i Extinció d'Incendis, quan aquesta sigui preceptiva.

d)  Alteració de la senyalització de tràfic sense comptar amb autorització, o no reposar la senyalització alterada al seu estat anterior, o qualsevol activitat no autoritzada que tingui incidència en el normal desenvolupament del tràfic.

i)  No adoptar les mesures necessàries amb vista a l'evitació de danys a les persones.

Article 28. Sancions

1. Les infraccions lleus se sancionaran amb prevenció o multa de quantia entre 200,00€ i 1.000,00€.

2.  Les infraccions greus se sancionaran amb multa de quantia entre 1.001,00€ i 5.000,00€.

3. Les infraccions molt greus se sancionaran amb multa de quantia entre 5.001,00€ i 15.000,00€, i significaran la pèrdua de la llicència concedida i la possibilitat de suspensió per a propers rodatges.

Article 29. Graduació de les sancions

1. La determinació de la quantia de les sancions es durà a terme tenint en compte el principi de proporcionalitat, les circumstàncies agreujants i/o atenuants que concorrin, i els següents criteris:

a)  La bona o mala fe de l'infractor.

b) La utilitat que la infracció hagi reportat al responsable.

c)  La naturalesa dels danys causats.

2. Són circumstàncies agreujants de la responsabilitat:

a)   L'haver-se prevalgut l'infractor, per cometre la infracció, de la titularitat d'un ofici o càrrec públic, tret que el fet hagi estat realitzat precisament en l'exercici del deure funcional propi de l'ofici o càrrec.

b)  L'haver-la comès alterant els supòsits de fet que presumptament legitimessin l'actuació, o mitjançant falsificació dels documents en què s'acredités el fonament legal de l'actuació.

c) La reiteració.

3. Són circumstàncies atenuants de la responsabilitat:

a)  El no haver tingut intenció d'haver causat un dany tan greu als interessos públics o privats afectats per l'actuació.

b)  L'haver procedit el responsable a reparar o disminuir el dany causat abans de la iniciació de les actuacions sancionadores.

Article 30. Competència i Procediment

a)  La tramitació i resolució dels procediments sancionadors correspondrà als òrgans competents de l'Ajuntament.

b)  La tramitació dels procediments sancionadors s'ajustarà a l'establert en la Llei 39/15, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i normes reglamentàries d'aplicació en aquesta matèria.

 DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança entrarà en vigor als quinze dies de la seva publicació en el Butlletí Oficial dels Illes Balears, una vegada aprovada definitivament.

MODEL D’INSTÀNCIA DE SOL·LICITUD DE PERMÍS DE RODATGE

DADES DEL SOL·LICITANT

Nom i cognoms:

DNI*:

Adreça (carrer, C.P., localitat, país):

Correu electrònic:

Tel.:

En representació de:

CIF:

 Correu electrònic:

Tel.:

 *Adjuntar còpia DNI del sol·licitant

DADES DE PRODUCCIÓ

Títol­­­­­­:________________________________________________________________

Nacionalitat:__________________________________________________________

TIPUS DE PRODUCCIÓ:

□  Llarg metratge                 □ Curtmetratge               □ Documental     □ Publicitat         □ Sèrie TV

□ Fotografia      □ Treball acadèmic   □Videoclip      □Reality Show  □Reportatge/Programa TV

□ Altres: ____________________    

DADES D’INTERÈS

SI

NO

El rodatge/reportatge fotogràfic té finalitat publicitària?

Es una producció amb ànim de lucre?

Es sol·licita la reducció i / o exempció de taxes?

*En caso afirmatiu complimentar Annex 1

Es requereixen serveis complementaris (reserva d’aparcament, tall del tràfic, neteja, etc.)?

**En caso afirmatiu complimentar Annex 2

SINOPSIS / BREU DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT A RODA / FOTOGRAFIAR 

OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA

NÚMERO VEHICLES:

De rodatge:                  De producció:              

LOCALIZACIÓ DE L’ ACTIVITAT I DURACIÓ DE L’OCUPACIÓ

LLOC

DIA

H. INICI

H. FINAL

EQUIP HUMÀ

                        Equip Tècnic ________            Equip   Artístic_______          Total_________     

MATERIAL TÈCNIC

□Equip menor (càmera + trípode)       □Equip major ***Annex 3

DADES DE LA PRODUCCIÓ A EIVISSA*

NÚMERO PERSONAL TÈCNIC I ARTÍSTIC TOTAL (operadors de càmera, so, actors, musics, etc.)

NÚMERO PERSONAL TÈCNIC I ARTÍSTIC CONTRACTAT A EIVISSA

NÚMERO FIGURACIÓ A EIVISSA

LLOGUER D’EQUIPS I SERVEIS CONTRACTATS A EIVISSA

(gúes, il·luminació, grups electrògens, neteja, seguretat, senyalització, etc.)

RESTAURANTS I CATERING

TRANSPORT (taxis, lloguer de vehicles, furgonetes, aparcament, etc.)

ALLOTJAMENT (hotels, apartaments, etc.)

LLOGUER D’ESPAIS (oficines, localitzacions, etc.)

NÚMERO TOTAL DE DÍAS DE RODATGE A EIVISSA

PRESSUPOST TOTAL A EIVISSA

PRESSUPOST TOTAL DE LA PRODUCCIÓ

*Les dades recol·lectades, les quals són d'emplenament obligat, estan protegides per la LOPD i únicament seran usats per a finalitats estadístiques i dur a terme una anàlisi de la situació del sector audiovisual a Eivissa.

SEGUR DE RODATGE (Adjuntar pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil, si escau)

Companyia Asseguradora______________________         Núm. pòlissa______________        

La productora és l'única i absoluta responsable en cas de qualsevol demanda, procés o judici per danys personals o a la propietat que es puguin derivar o ocorrin en l'exercici de les activitats del sol·licitant, els seus empleats o uns altres. S'hauran de respectar les ordenances municipals de rodatge. Les administracions implicades han d'aparèixer en els títols de crèdit de la pel·lícules. Es notificarà el dia de l'estrena i es farà lliurament d'una còpia en vídeo de la producció per a l'arxiu.

Les persones sol·licitants es comprometen a: deixar la via pública o els terrenys d'ús públic cedits en les mateixes condicions en què estaven abans de començar el rodatge, reportatge o la realització del vídeo promocional; i a no rodar qualsevol activitat considerada il·legal.   Les dades de de aquest formulari seran objecte de tractament autoritzat segons la Llei Orgànica 15/1999 de Protecció de Dades de Caràcter Personal. Podran exercitar-se els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició. Les dades podran ser utilitzats per a dades estadístiques i l'anàlisi de l'impacte del mitjà audiovisual.

________________________________,  ______ de _________________ de 20 ____ 

(Signatura i DNI del sol·licitant)

Annexos de la instància de sol·licitud

Annexo 1: Sol·licitació de  disminució i/o exempció de taxes

Per sol·licitar-la els projectes audiovisuals hauran de complir algun dels següents:

a)  Promocionar Eivissa turísticament: Que una part significativa del seu metratge discorri a Eivissa, i que aquesta resulti promocionada en l'exterior positivament pels seus valors culturals, patrimonials, etnològics o turístics.

b)  Promocionar l'illa com a espai de rodatge: Que una part significativa del seu metratge discorri a Eivissa, encara que en la ficció la localització sigui en una altra ubicació. Promociona Eivissa com a plató cinematogràfic.

c) Promocionar el sector audiovisual local: Producció audiovisual realitzada majoritàriament per professionals (producció, adreça, etc.) amb residència a Eivissa.

d) Tenir un impacte econòmic positiu: Que l'equip de rodatge s'allotgi o resideixi majoritàriament a la illa d'Eivissa, a l'efecte de la qual serà determinant el volum de contractació en la mateixa en ocasió del rodatge. L'aplicació d'aquesta Tarifa requerirà l'aprovació per part dels organismes competents en matèria audiovisual.

i)   Organitzacions sense ànim de lucre amb finalitats comercials.

f)  Organismes oficials.

Requisits:

a)  Justificació detallada del compliment del punt o punts exposats anteriorment.

b)  Còpia escrita del projecto/guió.

En cas d'obtenir l'exempció/reducció de taxes, sempre que sigui possible, es deurà:

- Inserir logotips de les Administracions col·laboradores en els títols de crèdit i/o agraïments.

- Enviar material promocional. Mínim de 2 fotografies del Making-of del rodatge.

_________________________________________________________                __

*Annex 2: Sol·licitació de serveis complementaris

És tot aquell servei depenent de l'Ajuntament que poden requerir-se per al rodatge, com per exemple, la reserva d'aparcament, corts de tràfic, ubicació de càtering, Policia Local, Servei de Bombers, servei de neteja, serveis d'il·luminació, serveis de manteniment, etc. 

Quan escaigui, a les sol·licituds d'hauran d'adjuntar els annexos que hauran de contenir: sinopsi de l'escena a rodar, data i hora del rodatge, fer una descripció del rodatge adequat detallant dades tals com, per exemple, plànols d'emplaçament, croquis, punts pels quals es pretén accedir amb el material tècnic, repercussió en el mitjà, on es roda, on es deixa equipament, material, mapes de localització exacta, etc.

__________________________________________________________________

**Annexo 3: Equip major

Són tots aquells equips que superen als menors. Són els equips que s'utilitzen habitualment per a rodatges de major envergadura com els necessaris per rodar llarg metratges, curtmetratges, televisió, espots publicitaris, reportatges fotogràfics, etc.

En aquest cas, les sol·licituds hauran d'especificar els equips, materials, personal, grups electrògens, grues, travelling i qualsevol material que pugui comportar majors dificultats tècniques.

També, s'haurà de precisar qualsevol singularitat com la presència de menors en rodatge, FX, animals, explosius, armes de foc, uniformes oficials, vehicles oficials, etc., ja que aquests requeriran de l'atenció de mesures especifiques i serveis complementaris en el rodatge.

Igual que en l'Annex 2, a se adjuntarà a la sol·licitud els annexos necessaris que hauran de contenir: sinopsi de l'escena a rodar, data i hora del rodatge, fer una descripció del rodatge adequat detallant dades tals, com per exemple, plànols d'emplaçament, croquis, punts pels quals es pretén accedir amb el material tècnic, repercussió en el mitjà, on es roda, on es deixa equipament, material, mapes de localització exacta, etc.

Contra el present Acord, s'interposarà recurs contenciós administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos a explicar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós Administrativa.

Sant Joan de Labritja, 4 d’agost de 2017

L'alcalde

Antoni Marí Marí