Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 8744
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 31 de juliol de 2017 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions adreçada a entitats sense ànim de lucre per dur a terme programes en matèria de desplaçament temporal de menors estrangers amb una finalitat de tractament mèdic o d’escolarització o per al gaudiment de vacances, per als anys 2017-2018
ID BDNS: 358696
Els programes de desplaçament temporal de menors estrangers sorgeixen a finals dels anys 90 com a conseqüència de catàstrofes naturals i episodis bèl·lics fora de les nostres fronteres —la catàstrofe de Txernòbil, la guerra dels Balcans, etc.—, que ocasionaren que les organitzacions no governamentals es preocupessin per la situació dels menors en aquests llocs i promoguessin programes d’acolliment temporal per a vacances i tractament mèdic.
Els articles 187 i 188 del Reial decret 557/2011, de 20 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, defineix els programes de desplaçament temporal de menors estrangers com a programes de caràcter humanitari promoguts i finançats per les administracions públiques, associacions sense ànim de lucre o fundacions o altres entitats alienes als qui n’exerceixen la pàtria potestat o tutela, per a estades temporals amb fins de tractament mèdic o gaudiment de vacances o amb una finalitat d’escolarització.
A les Illes Balears, diferents entitats i famílies promouen des de fa anys aquests programes, fonamentats principalment en l’esperit solidari i de cooperació de la societat balear i amb la finalitat que menors estrangers que es troben en una situació de dificultat social o mèdica especial, o bé en un entorn social i familiar que en dificulta greument el desenvolupament integral i el benestar, puguin gaudir d’un període de vacances, puguin rebre un tractament mèdic o hi puguin romandre amb finalitats d’escolarització.
L’article 30.39 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, recull com a competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d’altres, la competència en matèria de protecció de menors. D’altra banda, en matèria d’acció i benestar social, l’article 30.15 estableix que són competència exclusiva de la Comunitat Autònoma, entre d’altres, el desenvolupament comunitari i la integració, el voluntariat social i les polítiques d’atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, adreçat a prevenir situacions de risc i a promoure actituds i capacitats que facilitin la integració social. Així mateix, els principis que informen la Llei tenen l’origen en l’article 25 de la Declaració Universal dels Drets Humans de les Nacions Unides de 1948, que proclama: “Tota persona té dret a un nivell de vida que li asseguri, a ella i també a la seva família, la salut i el benestar, i en especial l’alimentació, el vestit, l’habitatge, l’assistència mèdica i els serveis socials necessaris”.
L’article 6 de la Llei 4/2009 assenyala que els infants o adolescents en situació de vulnerabilitat i risc són destinataris dels serveis socials, amb caràcter prioritari i urgent.
L’article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d’iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s’han de dirigir fonamentalment a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, entre d’altres.
Aquesta convocatòria de subvencions s’adreça a les entitats privades sense ànim de lucre que, en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, actualment desenvolupen programes en matèria de desplaçament temporal de menors estrangers, amb una finalitat de tractament mèdic o d’escolarització o per al gaudiment de vacances, que són objecte d’atenció prioritària i mereixen especial atenció i protecció dels poders públics.
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Menors i Famílies, dins la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, les competències, entre d’altres, en polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència; reinserció social, i atenció a les víctimes del delicte.
D’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, una de les formes típiques d’actuació administrativa en l’estat social i democràtic de dret és el foment que es duu a terme per mitjà de la concessió de subvencions, amb subjecció als principis de publicitat, concurrència i objectivitat. D’aquesta manera, el Text refós de la Llei de subvencions té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.
L’article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n’hagi establert prèviament, per ordre, les bases reguladores corresponents.
En data 29 de maig de 2012, es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 76 l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials. L’article 1 de l’Ordre esmentada disposa que l’objecte és establir les bases reguladores que han de regir les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials que es convoquin des de la Conselleria de Família i Serveis Socials.
Aquesta convocatòria està prevista en l’apartat 5 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici 2017, aprovat mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 (BOIB núm. 15, de 4 de febrer).
Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 7 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012; a proposta de la directora general de Menors i Famílies; d’acord amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions adreçada a entitats sense ànim de lucre que duen a terme programes en matèria de desplaçament temporal de menors estrangers amb una finalitat de tractament mèdic o d’escolarització o per al gaudiment de vacances, per als anys 2017-2018.
2. Aprovar el pressupost d’aquesta convocatòria, que té un import màxim de quaranta mil euros (40.000,00 €).
3. Autoritzar una despesa de quaranta mil euros (40.000,00€), distribuïts de la manera següent:
· 20.000 € amb càrrec a la partida pressupostària 17201.313G01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017.
·20.000 € amb càrrec a la partida pressupostària 17201.313G01.48000.00 (o l’alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018.
4. Designar la directora general de Menors i Famílies com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 31 de juliol de 2017
La consellera de Serveis Socials i Cooperació
Fina Santiago Rodríguez
Annex
Punts de la convocatòria
1. Objecte
1.1. L’objecte d’aquesta convocatòria és establir subvencions adreçades a entitats sense ànim de lucre que duen a terme programes en matèria de desplaçament temporal de menors estrangers, durant els anys 2017 i 2018, amb una finalitat de tractament mèdic o d’escolarització o per al gaudiment de vacances.
1.2. Aquesta convocatòria es regeix per l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials. Concretament, l’article 2 i estableix com una de les activitats susceptibles d’ajut el foment d’iniciatives de suport a la família, entre les quals es poden incloure programes d’educació familiar i atenció a famílies desfavorides i en situació de risc i a famílies monoparentals; programes d’orientació o mediació familiar i punts de trobada familiar, i prevenció de la violència familiar.
2. Finalitat i fonament dels programes de desplaçament temporal de menors estrangers
La finalitat dels programes de desplaçament temporal de menors pot ser alguna de les següents:
3. Àmbit temporal i despeses subvencionables
3.1. El termini d’execució de l’objecte d’aquesta convocatòria comprèn les activitats que es duguin a terme entre l’1 de gener de 2017 i el 20 de gener de 2019. Tot i que l’execució econòmica d’aquesta convocatòria es fa amb càrrec als pressuposts dels anys 2017 i 2018 i que el pagament s’efectua anticipadament en concepte de bestreta, s’ha de tenir en compte que les entitats que duguin a terme un programa de desplaçament durant les vacances de Nadal del 2018 executaran una part del projecte dins els primers dies del mes de gener de 2019. En aquest sentit, i perquè hi tenguin cabuda totes les actuacions duites a terme durant l’estada a les Illes Balears, el període d’execució material d’aquesta convocatòria comprèn el període de l’1 de gener de 2017 al 20 de gener de 2019.
3.2. Mitjançant aquesta convocatòria, es pretén subvencionar la realització de programes de desplaçament temporal de menors estrangers per raons de tractament mèdic, escolarització o gaudi de vacances. Per això, es consideren subvencionables no només les actuacions que es duguin a terme durant l’estada dels menors a les Illes Balears sinó també totes les actuacions preparatòries i prèvies a l’arribada, sense les quals els programes no es podrien dur a terme. En aquest sentit, se subvencionaran les despeses següents:
4. Import i crèdit pressupostari
Es destina a aquesta convocatòria la quantia màxima de 40.000 € (quaranta mil euros), per als anys 2017-2018, d’acord amb la imputació temporal i el desglossament següent:
5. Entitats beneficiàries
5.1. Es consideren beneficiàries d’aquestes subvencions les persones jurídiques sense ànim de lucre alienes als qui exerceixen la pàtria potestat o tutela dels menors, constituïdes vàlidament, que tenguin un centre d’activitat permanent i actiu a la comunitat autònoma de les Illes Balears i constin inscrites en el registre corresponent. Així mateix, aquestes entitats han de tenir com a objecte estatutari la protecció de menors o la realització de programes de cooperació internacional, i en queden excloses les entitats que tenguin entre les finalitats o els objectius activitats relacionades amb l’adopció de menors.
5.2. Les entitats beneficiàries han de disposar de l’organització, l’estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l’activitat objecte de subvenció i han d’haver justificat suficientment les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears.
5.3. No poden ser beneficiàries d’aquestes subvencions les persones jurídiques que incorren en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
5.4. En aquesta convocatòria, no es consideren entitats beneficiàries: les entitats amb finalitat lucrativa, comercial, mercantil o similar; els col·legis i les associacions professionals; les federacions i les entitats esportives; els centres docents o d’ensenyament; les corporacions locals i les entitats de dret públic, ni les entitats de tipus polític o sindical.
6. Obligacions de les entitats beneficiàries
6.1. Són obligacions de les entitats beneficiàries les que estableix l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, en concordança amb l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, que consisteixen en:
6.2. A més, les entitats beneficiàries també tenen les obligacions, amb caràcter específic, que s’esmenten tot seguit:
7. Presentació de sol·licituds
7.1. El model normalitzat de sol·licitud (imprès 1) i dels diferents impresos esmentats en aquestes bases són a disposició de les entitats interessades:
7.2. En el model normalitzat de sol·licitud s’ha de fer constar de forma expressa, si escau, la utilització del fax o el correu electrònic com a mitjà preferent per a les comunicacions dels actes d’instrucció del procediment i, en especial, l’obertura del tràmit d’audiència, que s’iniciarà amb la proposta de resolució provisional.
7.3. La sol·licitud, emplenada degudament, juntament amb la documentació que s’indica en l’apartat 8 d’aquesta convocatòria, s’ha d’adreçar a la Direcció General de Menors i Famílies i s’ha de presentar en el Registre General i Servei d’Atenció a la Ciutadania de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, a l’avinguda de Gabriel Alomar i Villalonga, 33, de Palma.
7.4. També es poden presentar sol·licituds als ajuntaments de les Illes Balears adherits a la Xarxa d’Oficines d’Informació i Registre o mitjançant qualsevol altra de les formes que estableixen l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el qual continua vigent segons la disposició derogatòria única de la Llei 39/2015.
7.5. Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, perquè l’exemplar destinat a la Direcció General de Menors i Famílies es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina corresponent de la Societat Estatal Correus i Telègrafs no dati i segelli la sol·licitud, s’ha de considerar com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
8. Documentació que s’ha de presentar
8.1. Amb la sol·licitud (imprès 1), s’ha de presentar la documentació següent:
8.2. La documentació anterior no s’ha de presentar si està en poder de l’Administració (llevat que s’hi hagin produït canvis respecte a exercicis anteriors) o si es pot comprovar la informació per tècniques telemàtiques mitjançant consultes a les quals tengui accés la Direcció General de Menors i Famílies, sempre que l’entitat sol·licitant hagi donat el consentiment o hagi autoritzat la Direcció General per consultar aquestes dades o qualssevol altres, d’acord amb el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental de procediments administratius.
9. Termini de presentació i esmena de les sol·licituds
9.1. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució per la qual s’aprova aquesta convocatòria de subvencions en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
9.2. Si la sol·licitud o la documentació aportada és defectuosa o incompleta, l’òrgan instructor del procediment ha de requerir l’entitat sol·licitant perquè, en el termini de deu dies comptadors des de l’endemà que es notifiqui el requeriment, esmeni els defectes de la sol·licitud o aporti els documents preceptius. Si en aquest termini no es fan les esmenes corresponents, s’ha de considerar que l’entitat desisteix de la petició i se n’ha de dictar una resolució d’arxivament, amb la notificació prèvia a l’entitat interessada, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015.
10. Comissió Avaluadora
10.1. D’acord amb el que disposa l’article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:
a. President: el cap del Servei de Família de la Direcció General de Menors i Famílies.
President o presidenta suplent: la persona que ocupi el càrrec de cap de la Secció de Família
b. Vocals:
·El cap del Servei de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.
· La cap del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.
· Dos tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies.
c. Secretari o secretària: la persona que designi la directora general de Menors i Famílies.
10.2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan encarregat d’estudiar i examinar totes les sol·licituds que prèviament hagin admès a tràmit els serveis tècnics corresponents de l’òrgan instructor, i d’emetre’n un informe que ha de servir de base a aquest òrgan per elaborar-ne la proposta de resolució. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d’establir la relació de possibles entitats beneficiàries, amb la quantia que correspon a cada una, i també la relació d’entitats sol·licitants a les quals s’ha de denegar l’ajut, amb l’especificació de la causa que motiva aquesta decisió.
10.3. El funcionament de la Comissió Avaluadora, atès el caràcter d’òrgan col·legiat, s’ha d’ajustar al que disposa el capítol V del títol II de la Llei 3/2003.
11. Òrgan instructor
11.1. L’òrgan instructor d’aquest procediment és la directora general de Menors i Famílies.
11.2. L’òrgan instructor ha de dur a terme les actuacions a què es refereix l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, de conformitat amb el que estableix l’article 16 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, i, en concret, ha d’examinar les sol·licituds presentades i formular la proposta de resolució, amb l’informe previ de la Comissió Avaluadora.
12. Informes tècnics
L’òrgan competent per instruir el procediment pot sol·licitar els informes tècnics que consideri adients per elaborar la proposta de resolució. Aquests informes han de restar a disposició de la Comissió Avaluadora.
13. Criteris de valoració i de determinació de les quantitats
13.1. La concessió de les subvencions s’ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l’òrgan que les concedeix i eficiència en l’assignació i la utilització dels recursos públics.
13.2. La selecció de les entitats beneficiàries s’ha de fer mitjançant el procediment de concurs. S’entén per concurs el procediment en el qual es concedeixen els ajuts mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d’establir-hi una prelació tenint en compte els criteris de valoració que fixa aquesta convocatòria, fins a obtenir un nombre de punts determinat. En cap cas, l’import de les subvencions concedides no pot superar el 95 % de l’import del projecte presentat.
13.3. El criteri de distribució entre les sol·licituds admeses, esmentat en l’apartat anterior, és el següent:
a. Adjudicació de punts a cada una de les sol·licituds, de conformitat amb l’apartat 13.4 d’aquesta convocatòria.
b. Suma dels punts obtinguts per totes les sol·licituds admeses.
c. Divisió de la quantia total que fixa aquesta convocatòria entre el nombre total de punts, per obtenir la quantia corresponent a cada punt.
d. Producte dels punts obtinguts pel valor punt/euro, sempre que aquesta quantia no sigui superior a la que s’ha sol·licitat. El resultat és la quantia que correspon a cada subvenció.
Si, com a conseqüència d’aquesta distribució, queda un romanent superior a l’1 % del fons pressupostat, aquest romanent s’ha de repartir amb el mateix sistema entre les entitats beneficiàries a les quals l’import de l’ajut concedit és inferior al sol·licitat. En el supòsit que alguna de les entitats beneficiàries renunciï a la subvenció, s’aplicarà el mateix sistema.
13.4. Els criteris de valoració d’acord amb els quals s’han d’adjudicar els punts corresponents a cada projecte són els següents:
Criteris de valoració |
Barem fins a |
Bloc 1. Qualitat tècnica de l’activitat (màxim 48 punts) |
|
e. Serveis prestats o projectats per l’entitat. Es valora que el projecte estigui descrit amb un pla de treball coherent que delimiti amb claredat els objectius i que es defineixin les característiques sociodemogràfiques i familiars de la població subjecte i també de les condicions de vida actuals dels menors en el seu país d’origen. |
8 punts |
f. Experiència. Es valora en les entitats que faci més de dos anys que desenvolupen aquest tipus de projectes: · De dos a cinc anys (1 punt). · Més de cinc anys (2 punts). |
2 punts |
c. Nombre de menors beneficiaris del programa: · Fins a 5 beneficiaris (10 punts). · De 6 a 10 beneficiaris (14 punts). · D’11 a 15 beneficiaris (18 punts). · De 16 a 20 beneficiaris (22 punts). · Més de 20 beneficiaris (26 punts). |
26 punts |
d. Metodologia del treball. Es valora la bona presentació metodològica i l’estructuració així com la descripció detallada de les activitats concretes que s’han de desenvolupar, tant amb caràcter previ a l’arribada dels infants com durant l’estada a les Illes Balears. |
6 punts |
e. Protocol d’entrada o acollida en el programa de les famílies d’acollida i dels menors. |
6 punts |
Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l’entitat sol·licitant (màxim 14 punts) |
|
a. Fons de finançament. Es valora l’esforç de l’entitat per tenir fons propis de finançament: · Diferència entre els fons propis i el cost total del projecte inferior o igual a 3.000 € (8 punts). · Diferència entre els fons propis i el cost total del projecte entre 3.000,01 i 6.000 € (6 punts). · Diferència entre els fons propis i el cost total del projecte entre 6.000,01 i 12.000 € (4 punts). · Diferència entre els fons propis i el cost total del projecte de més de 12.000 € (2 punts). |
8 punts |
b. Previsió de sessions informatives i d’orientació tant per al personal voluntari que ha de participar en el programa com per a les famílies d’acollida. |
4 punts |
c. Mecanismes de coordinació amb altres recursos i entitats. Es valora la col·laboració o el treball en xarxa de manera justificada amb altres entitats o institucions. |
2 punts |
Bloc 3. Avaluació del servei (màxim 8 punts) |
|
a. Previsió d’un sistema de seguiment del projecte i descripció de la metodologia: · Avaluació del nivell de satisfacció de les famílies i dels infants amb el programa. Definició de les tècniques d’avaluació (fins a 2 punts). · Avaluació dels resultats del projecte i de la metodologia. Definició de les tècniques d’avaluació (fins a 2 punts). |
4 punts |
b. Enfocament de gènere de les accions previstes (0,5 punts per cada actuació fins a un màxim de 2 punts; si, a més, s’adjunta un pla d’igualtat, 2 punts). |
4 punts |
14. Factors de correcció de les subvencions i concurrència amb altres ajuts
14.1. L’import de les subvencions concedides no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l’activitat que l’entitat sol·licitant ha de dur a terme.
14.2. Els projectes que se subvencionin per mitjà d’aquesta convocatòria d’ajuts queden exclosos de les altres convocatòries que, amb el mateix objecte, aprovi la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. Així mateix, queden exclosos d’aquesta convocatòria de subvencions els programes de desplaçament temporal de menors provinents de països considerats prioritaris en el III Pla Director de Cooperació per al Desenvolupament de les Illes Balears per als anys 2016-2019.
En cap cas, els projectes no poden rebre subvencions per una quantia superior a la sol·licitada
14.3. El pressupost total del projecte ha d’estar compost pel conjunt de partides subvencionables i pels recursos propis de l’entitat o altres. L’òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l’acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta de resolució i en la resolució.
14.4. Per assegurar l’eficàcia dels fons atorgats, la Comissió Avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s’hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.
14.5. En el cas que no es produeixi cap modificació, el projecte aprovat és el que s’hagi presentat com a pressupost total del projecte. En el cas que es produeixin els fets esmentats en els dos subapartats anteriors, el projecte aprovat és el que determini la resolució de concessió.
15. Instrucció del procediment, resolució i notificació
15.1. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de la subvenció, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, en el termini d’un mes, se’n produeix la caducitat. Si acaba aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre’n la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar l’arxivament de les actuacions a l’òrgan competent per resoldre el procediment i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.
15.2. En tot cas, l’òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per l’entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l’activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de l’entitat sol·licitant, conformitat que s’ha d’entendre atorgada si la proposta formulada per l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per l’entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si n’és el cas, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.
15.3. Sens perjudici del que preveu l’apartat anterior, l’entitat sol·licitant també pot modificar per si mateixa la sol·licitud en els casos i sota les condicions que preveu l’article 16.3 del Text refós de la Llei de subvencions. Així, en el cas que l’import de la subvenció que resulti de l’informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l’import sol·licitat, l’òrgan instructor ha de donar audiència prèvia a l’entitat sol·licitant per un termini de deu dies a fi d’informar-la’n mitjançant una proposta de resolució provisional. Dins el tràmit d’audiència, l’entitat responsable del projecte ha de comunicar a l’òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s’han d’especificar, o bé si modifica la sol·licitud i presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s’ajusti a la quantitat proposada. La modificació ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds. Aquesta modificació, una vegada que l’òrgan corresponent n’hagi emès l’informe, s’ha de trametre a l’òrgan competent perquè en dicti la resolució corresponent, amb la proposta de resolució prèvia de l’òrgan instructor.
15.4. La proposta de resolució s’ha de publicar en els llocs web esmentats en l’apartat 7.1 b i en el tauler d’anuncis de la seu de la Direcció General de Menors i Famílies. Ha d’incloure la llista d’entitats beneficiàries proposades per a l’atorgament de la subvenció i la quantia, el pressupost acceptat com a base de la subvenció (que s’ha de justificar en el moment oportú) i la llista de les entitats sol·licitants excloses, amb indicació de la causa d’exclusió. L’òrgan instructor ha d’incorporar a l’expedient la diligència signada per la directora general de Menors i Famílies en què constin els llocs i les dates d’aquesta publicació.
15.5. Una vegada publicada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l’òrgan instructor que l’accepten o bé que hi renuncien (imprès 7), en el termini de cinc dies naturals. En tot cas, es considera que l’entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de cinc dies naturals comptadors des de l’endemà que s’hagi notificat.
15.6. Les resolucions de concessió o denegació de les subvencions, que posen fi a la via administrativa, s’han de notificar individualment a les entitats interessades, d’acord amb l’article 42 de la Llei 39/2015, han de ser motivades i han de fixar, en el cas de concessió, la quantia individual de la subvenció.
15.7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la subvenció és de tres mesos comptadors des de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.
15.8. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l’apartat anterior s’han de considerar desestimades.
15.9. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, d’acord amb l’article 30 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.
15.10. En relació amb l’article 41.1 de la Llei 39/2015, a l’efecte de les notificacions, són vàlides les comunicacions per fax, sempre que l’entitat interessada, o la persona que la representa, en confirmi la recepció i quedi constància de la data, la identitat i el contingut de l’acte notificat. Si l’entitat interessada no disposa de fax, la notificació s’ha de fer per correu o mitjançant compareixença.
16. Pagament i justificació de les subvencions
16.1. El primer pagament de la subvenció serà del 50 % de l’import concedit i es farà anticipadament, una vegada notificada la resolució de concessió de la subvenció, en concepte de bestreta (s’eximeix l’entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa), amb càrrec a la partida pressupostària 17201.313G01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017.
16.2. El segon pagament serà del 50% de l’import concedit i es farà anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada que l’entitat hagi justificat les despeses corresponents al període comprès entre l’1 de gener de 2017 i el 31 de gener de 2018. Aquesta justificació s’ha de presentar abans del 28 de febrer de 2018.
16.3. La justificació final de les accions duites a terme entre l’1 de febrer de 2018 i el 20 de gener de 2019 s’ha de presentar abans del 28 de febrer de 2019.
16.4. La justificació ha d’abastar la realització completa de l’activitat i el cost total del projecte aprovat, sempre amb independència del percentatge finançat. En el cas que l’import justificat sigui inferior al 100 % del projecte aprovat, pertocarà el reintegrament de l’import corresponent.
16.5. La documentació que s’ha de presentar amb cada justificació és la següent:
a. Una memòria tècnica de les activitats duites a terme durant cadascun dels dos períodes elegibles.
b. Una memòria econòmica, en la qual han de constar:
· Un compte justificatiu, degudament emplenat i signat pel representant de l’entitat, que ha d’incloure la relació de tots els justificants imputats al projecte (amb una llista numerada dels documents justificatius), amb la data d’emissió i de pagament i el percentatge d’imputació al projecte subvencionat tenint en compte els altres ajuts de què disposa l’entitat per dur a terme l’activitat subvencionada. Cada compte justificatiu ha d’incloure les despeses efectuades durant cadascun dels períodes elegibles (imprès 12).
· Una carpeta ordenada i amb un índex, que contengui originals i fotocòpies de totes les factures i d’altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les activitats subvencionades per cada període de justificació, així com de tots els certificats bancaris i altres justificants de pagament que acreditin la data i l’import del pagament de les despeses derivades de l’execució de l’activitat o el projecte subvencionat.
· Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
· Una declaració responsable, actualitzada a la data de la justificació parcial de la subvenció, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 14).
· Un certificat del representant legal de l’entitat que acrediti la realització efectiva de l’activitat d’acord amb la sol·licitud presentada, i l’aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció (imprès 13).
L’aplicació dels fons percebuts no es considera totalment justificada fins que no s’hagi acreditat, com a mínim, l’import total del projecte d’actuació aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció.
16.6. L’entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat, que resulta de la suma de les dues justificacions parcials presentades segons la data del final de les accions. En el cas que, una vegada revisada la justificació final del projecte, l’import justificat resulti inferior al del projecte aprovat, s’ha d’iniciar el procediment de reintegrament de conformitat amb el que preveu el punt 19 d’aquesta convocatòria.
16.7. Si l’òrgan competent per comprovar la justificació de la subvenció hi aprecia defectes, ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè esmeni la justificació en el termini de deu dies.
17. Avaluació i control
17.1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
17.2. L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació de la subvenció o a la revocació de la resolució per la qual es concedeix.
18. Revocació dels ajuts concedits
18.1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d’acord amb l’article 30 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han de tenir en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l’entitat beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
18.2. La revocació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n’ha d’especificar la causa, així com la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si pertoca, ha de percebre finalment l’entitat beneficiària. A aquest efecte, s’entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d’execució pressupostària que tengui tots aquests requisits.
18.3. S’han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació següents:
a. En cas d’execució parcial de l’activitat objecte de subvenció, s’ha de tenir en compte el nivell de divisibilitat de l’activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas; particularment, l’existència de mòduls, de fases o d’unitats individualitzades susceptibles de realització independent.
b. En cas d’alteració de les condicions d’execució, s’ha de tenir en compte el grau d’incidència d’aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s’hagi concedit per finançar despeses o inversions de distinta naturalesa, s’ha d’acceptar la compensació d’unes partides amb d’altres, llevat que la resolució estableixi una altra cosa o que això afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.
c. En cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció en el termini establert o de la pròrroga a què es refereix l’article 19.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l’òrgan competent per comprovar la subvenció requereixi per escrit l’entitat beneficiària perquè presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies.
18.4. D’acord amb l’article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, l’entitat beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.
18.5. També pertoca revocar la subvenció quan, amb posterioritat a la resolució de concessió, l’entitat beneficiària deixa de complir qualsevol dels requisits establerts en aquestes bases.
18.6. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quanties percebudes indegudament.
19. Reintegrament dels ajuts concedits
19.1. D’acord amb el que disposa l’article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca reintegrar, totalment o parcialment, les quanties rebudes i exigir l’interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s’aprovi el reintegrament, en els casos que estableix l’article esmentat.
19.2. D’acord amb l’article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, el procediment de reintegrament s’ha d’iniciar d’ofici per resolució de l’òrgan competent, s’ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius que conté la legislació estatal bàsica i ha de garantir l’audiència a les persones interessades, sens perjudici de les particularitats que s’estableixen en aquest Text refós, les disposicions reglamentàries de desplegament i la legislació de finances.
19.3. Les quanties reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment, d’acord amb el que estableix l’article 44.6 del Text refós de la Llei de subvencions.
20. Compatibilitat
20.1. Les subvencions que s’atorguin d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.
20.2. D’acord amb l’article 4 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’import de la subvenció no pot ser d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l’activitat que l’entitat beneficiària ha de dur a terme.
21. Règim d’infraccions i sancions
L’incompliment dels requisits establerts en aquestes bases dona lloc a aplicar el règim d’infraccions i sancions que regula el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.
22. Inspecció
D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que concedeix la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació s’han de sotmetre a la inspecció i al control corresponent, per la qual cosa pot comprovar la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat que determini la concessió i el gaudi de la subvenció.
23. Normativa aplicable
En tot el que no disposa aquesta convocatòria s’han d’aplicar l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i el Text refós de la Llei de subvencions.