Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 8723
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 3 d’agost de 2017, per la qual es publica el resultat de la fiscalització i les recomanacions de l'Informe 125/2016 sobre la rendició correcta d'informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2013

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

  1. Dia 28 de novembre de 2016, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l'Informe 125/2016 sobre la rendició correcta d'informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2013.
  2. Dia 22 de febrer 2017, la presidenta del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s'havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari referent al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat de l'Informe a la sessió de la Comissió d'Hisenda i Pressuposts de dia 14 de febrer de 2017.

Fonaments de dret

  1. L'article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o les memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.
  2. L'article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s'ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.

Per tot això, i d'acord amb el que disposen l'esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,

Resolc

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els resultats de la fiscalització i les recomanacions de l'Informe 125/2016 sobre la rendició correcta d'informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2013, que s'adjunta com a annex I.

 

Palma, 3 d’agost de 2017

El síndic major

Joan Rosselló Villalonga

 

ANNEX I

INFORME 125/2016 SOBRE LA RENDICIÓ CORRECTA D’INFORMACIÓ RELATIVA A LA CONTRACTACIÓ DE LES ENTITATS DEPENDENTS DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS CORRESPONENT A L’EXERCICI 2013

I. INTRODUCCIÓ

1. PRESENTACIÓ

De conformitat amb l'establert en l'article 82 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en els articles 1 i 2.1 de la Llei 4/2004 de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, aquesta institució és l'òrgan al qual correspon la fiscalització externa de l'activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears, sense perjudici de les competències que corresponen al Tribunal de Comptes, d'acord amb el que estableixen els articles 136 i 153.d de la Constitució espanyola i la Llei orgànica que el regula.

L'article 7.d) de l'esmentada Llei 4/2014 estableix que la funció fiscalitzadora de l'SCIB inclou la fiscalització dels contractes, sigui quin sigui el caràcter, formalitzats pels diferents subjectes inclosos en el seu àmbit d'actuació, en el qual es troben les entitats dependents. Així mateix, en virtut del que disposa l'article 29 del Reial decret legislatiu 3/2011, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, les entitats dependents estan obligades a realitzar la remissió d'informació a l'SCIB dels contractes i d'altres operacions formalitzats al llarg de cada exercici, als efectes estadístics i de fiscalització.

La iniciativa fiscalitzadora correspon a la Sindicatura de Comptes, que ha de desenvolupar el programa d'actuacions aprovat pel Consell, d'acord amb el que estableixen els articles 10.1 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears (LSCIB), i 17.1 del RRISCIB. En el Programa d'actuacions de l'SCIB es disposa l'emissió d'un Informe sobre la rendició correcta de la informació sobre la contractació formalitzada durant l'exercici 2013 per les entitats dependents de la CAIB. Es tracta d'una fiscalització de caràcter específic, d'acord amb el que estableix l'article 27.3 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, aprovat per la Comissió d'Hisenda i Pressuposts.

Així mateix, l'article 12 de la Llei 4/2004 especifica que el resultat de la fiscalització s'ha d'exposar mitjançant informes o memòries, que s'han d'elevar al Parlament i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i fa referència al seu contingut fonamental. A aquest efecte, i fent ús de les seves competències, l'SCIB emet aquest Informe.

Per a l'exercici de la funció fiscalitzadora, l'SCIB utilitza les tècniques i els procediments d'auditoria idonis per a la fiscalització de què es tracti en cada cas. En aquest sentit, anualment i mitjançant un sistema de rendició telemàtica, les entitats que integren l'àmbit subjectiu d'actuació han d'omplir el model DABA_01, on queden reflectides les dades bàsiques de cada entitat; així com el model TRAIN _01 i els seus annexos, on se sol·licita determinada informació econòmica. Concretament, l'annex 3 del TRAIN_01 fa referència als contractes (excepte els menors) i els convenis formalitzats per les entitats durant l'exercici objecte de fiscalització, així com als modificats, addendes o complementaris, amb independència del seu import.

Els imports dels contractes s'han d'entendre amb l’IVA exclòs, excepte que s'indiqui el contrari.

2. MARC NORMATIU

Les disposicions normatives aplicables a la fiscalització sobre la rendició correcta de la informació relativa a la contractació de les entitats dependents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponent a l'exercici 2013 són, principalment, les següents: Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic; Llei 31/2007, de 30 d'octubre, de contractes en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals; Reial decret 817/2009, de 8 de maig, pel qual es desplega parcialment la Llei de contractes del sector públic; Reial decret 1098/2001, de 12 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques (RGC); Decret 147/2000, de 10 de novembre, sobre contractació de la CAIB, modificat pel Decret 39/2004, de 23 d'abril; Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la CAIB; Llei 6/2010, de 17 de juny, per la qual s'adopten mesures urgents per a la reducció del dèficit públic; Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; Llei 15/2010, de 22 de desembre, de l'Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears, i Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears.

A més de la normativa esmentada, quan escaigui, s'han de tenir en compte les instruccions internes de contractació de les entitats dependents.

3. OBJECTIUS GENERALS

Per elaborar aquest Informe, s'han establert els objectius generals següents:

Comprovar si la relació de contractes formalitzats que les entitats dependents han tramès a l'SCIB (TRAIN 01. Annex 3) és completa i correcta, d'acord amb la revisió i l'anàlisi de la despesa comptabilitzada per proveïdors.

Analitzar, a partir de la despesa comptabilitzada i el registre comptable de proveïdors i creditors d'aquestes entitats, si aquesta està emparada en els procediments de contractació que pertoquen en funció de la normativa i les instruccions internes aplicables en cada cas, i si aquesta despesa es correspon amb la informació tramesa per les entitats mitjançant el document TRAIN 01 Annex 3.

4. ÀMBIT DE LA FISCALITZACIÓ

L'àmbit de la fiscalització són els contractes formalitzats l'any 2013 per les 47 entitats dependents de l'Administració general de la CAIB, inclosos en les 441 operacions que les dites entitats han comunicat a l'SCIB.

A. ÀMBIT SUBJECTIU

L'àmbit subjectiu de la fiscalització, el constitueixen les 47 entitats dependents de la CAIB, que la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la CAIB, classifica en quatre tipologies: entitats públiques empresarials (11), societats mercantils públiques (6), fundacions del sector públic (11) i consorcis (19).

Concretament, són les següents:

Entitats públiques empresarials: Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI); Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA); Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB); Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM); Institut Balear de la Natura (IBANAT); Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI); Institut Balear d'Infraestructures i Serveis Educatius i Culturals (IBISEC); Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears (EPRTVIB); Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA); Ports de les Illes Balears, i Institut Balear de la Joventut (IB-Jove).

Societats mercantils: Serveis de Millora Agrària, SA (SEMILLA); Serveis d'Informació Territorial de les Illes Balears, SAU (SITIBSA); Televisió de les Illes Balears, SA (TVIB, SA); Ràdio de les Illes Balears, SA  (RIB, SA); Gestió d'Emergències de les Illes Balears, SAU (GEIBSA), i Multimèdia de les Illes Balears, SAU.

Fundacions: Fundació per al Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears (CSMDIB); Fundació Institut Socioeducatiu s'Estel (ISE); Fundació per a l'Esport Balear; Fundació Robert Graves; Fundació Teatre Principal d'Inca; Fundació per a l'Escola Superior d'Art Dramàtic de les Illes Balears (ESADIB); Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears; Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears (FBSTIB); Fundació d'Investigació Sanitària de les Illes Balears Ramon Llull (FISIB); Fundació Santuari de Lluc, i Fundació Balear d'Innovació i Tecnologia (FBIT).

Consorcis: Centre Balears Europa (CBE); Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears; Consorci per a la Recuperació de la Fauna de les Illes Balears (COFIB); Consorci per a la Música de les Illes Balears “Orquestra Simfònica de les Illes Balears Ciutat de Palma”; Institut d'Estudis Baleàrics; Consorci Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears (AQUIB); Consorci del Museu Joaquim Torrents Lladó; Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears; Consorci Pla D-Llucmajor; Consorci Parc de les Estacions; Consorci Formentera Desenvolupament; Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears; Consorci per al Foment d'Infraestructures Universitàries (COFIU); Consorci Velòdrom Palma Arena; Consorci per al Desenvolupament d'Actuacions de Millora i Construcció d'Infraestructures al Territori de l'Entitat Local Menor de Palmanyola; Consorci per a la Millora de les Infraestructures Turístiques i el Foment de la Desestacionalització de l'Oferta Turística de l'Illa de Mallorca (Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics); Consorci d'Aigües de les Illes Balears; Consorci de Transports de Mallorca (CTM), i Consorci per a la Protecció i Acollida de les Persones Disminuïdes Psíquiques Profundes de les Illes Balears (APROP).

B. ÀMBIT OBJECTIU I TEMPORAL

Conforma l'àmbit objectiu d'aquest Informe revisar la rendició adequada de la informació continguda en l'Annex 3 del TRAIN 01 que les entitats dependents del sector públic instrumental autonòmic han de retre a l'SCIB, que fa referència als contractes i els convenis formalitzats al llarg de l'exercici objecte de fiscalització, així com dels contractes modificats, les addendes o els complementaris formalitzats, sigui quin sigui el seu import, tret dels contractes menors.

No formen part de l'àmbit objectiu d'aquest Informe els encàrrecs de gestió, els convenis de col·laboració, els encàrrecs de producció, les coproduccions i les cessions de drets.

Per valorar la rendició correcta de la informació contractual, s'han dut a terme les proves necessàries per conciliar la dita informació amb els registres comptables, amb la publicitat que fan els mateixos ens a través de la Plataforma de Contractació i amb la informació subministrada pels propis gestors.

No és objecte de l’Informe fer una auditoria de compliment ni tampoc analitzar els expedients de contractació. Únicament s'han revisat els expedients, els contractes o les factures que afecten els objectius generals de la fiscalització, però, en cap cas, la totalitat de la contractació realitzada.

L'abast temporal de la fiscalització se circumscriu a l'exercici 2013. Tot i així, s'ha ampliat a exercicis anteriors en els casos en què ha estat necessari fer la identificació en el temps de determinades operacions.

5. METODOLOGIA

Els criteris i les tècniques que s’han d’aplicar a la fiscalització són els generalment acceptats en la realització de treballs d’auditoria d’entitats públiques, i especialment els principis i les normes d’auditoria elaborats per la Intervenció General de l’Estat, la Comissió de Coordinació dels Òrgans Públics de Control Extern de l’Estat Espanyol, i també, supletòriament, les Normes tècniques d’auditoria de l’Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes (ICAC).

La fiscalització s'ha desenvolupat de conformitat amb les normes i els procediments generals d'auditoria.

6. TRÀMIT D’AL·LEGACIONS

El resultat de les actuacions practicades es va comunicar a la presidenta de la Comunitat Autònoma, i també a la persona que va ocupar aquest càrrec durant el període fiscalitzat, per tal que es poguessin formular les al·legacions i presentar els documents i els justificants que es considerassin adients, de conformitat amb el que disposa l’article 30 del Reglament de règim interior de l’SCIB.

Les al·legacions formulades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen ser rebudes dia 27 de setembre de 2016, en termini, i dia 14 d’octubre de 2016, fora de termini. Tant les retudes en termini com fora de termini formen part d’aquest Informe, tot i que únicament han estat analitzades i avaluades les retudes en termini.

El text de l’Informe s’ha suprimit o modificat quan el seu contingut ha estat acceptat per la Sindicatura. Quan no s’ha alterat l’Informe ni s'ha emès opinió sobre el contingut de les al·legacions, és que aquestes o són explicacions que confirmen els fets i les valoracions exposats, o no s’han justificat de forma adequada els criteris o les afirmacions mantinguts en l’al·legació, o es tracta de supòsits en què es manifesta la voluntat d’esmenar la deficiència en el futur.

II. INFORMACIÓ TRAMESA: CONSIDERACIONS GENERALS

A. OPERACIONS COMUNICADES MITJANÇANT EL DOCUMENT TRAIN

S’han comunicat a la Sindicatura, mitjançant el document TRAIN, un total de 441 operacions (per un import total de 100.289 milers d’euros), de les quals 221 corresponen a entitats públiques empresarials (85.462 milers d’euros); 151, a societats mercantils públiques (3.558 milers d’euros); 51, a fundacions públiques (5.699 milers d’euros), i 18, a consorcis (5.570 milers d’euros).

Les entitats més representatives, en termes percentuals, són les següents: ABAQUA (51% de les operacions comunicades, per un import de 51.394 milers d'euros); SFM (18% d’operacions, amb un volum de 17.868 milers d'euros), i l'EPRTVIB i el CTM, amb uns volums de 6.166 milers d'euros i 5.367 milers d'euros, que suposen aproximadament el 6 % i el 5 % del total, respectivament.

B. PARTICULARITATS DE LA INFORMACIÓ TRAMESA

Si comparam entre entitats, així com pel que fa a la qualitat de la informació analitzada, cal esmentar el següent:

Determinades entitats es troben pràcticament o temporalment inactives. En part, atesa la reestructuració del sector públic instrumental autonòmic promoguda per la Llei 7/2010, de 21 de juliol.

Algunes entitats, tot i ésser poders adjudicadors no-administració pública, apliquen íntegrament la normativa reguladora en matèria de contractació (TRLCSP).

Hi ha entitats que, al document TRAIN, inclouen contractes menors i operacions amb valor econòmic zero, tot i que no sempre comuniquen les pròrrogues o les modificacions de contractes, ni tampoc les operacions derivades d'acords marcs o els encàrrecs de gestió.

Hi ha entitats que no han reportat a l'SCIB la informació sol·licitada als efectes d'aquest Informe, tot i que s'ha constatat que han realitzat operacions contractuals.

Aquestes particularitats es posen de manifest en l'Informe quan es fa l'anàlisi de cada una de les entitats, agrupades en quatre blocs tipològics: entitats públiques empresarials, societats mercantils, fundacions i consorcis.

C. CODIFICACIÓ DE LES PROVES REALITZADES I DEL COMPLIMENT D’ATRIBUTS

A fi de sistematitzar els resultats de les proves realitzades, s'han elaborat quadres resum per tipus d'entitat, que consten a l’Informe. Així mateix, s'han definit els atributs necessaris per assegurar l'execució de les proves esmentades al punt I.5. METODOLOGIA.

D. DEPURACIÓ DE LES OPERACIONS TRAMESES: OPERACIONS CONTRACTUALS

En funció del seu objecte social, en algunes entitats del sector públic instrumental autonòmic són rellevants determinades tipologies d'operacions, com poden ésser les derivades de convenis de col·laboració, encàrrecs de gestió, encàrrecs de producció i coproduccions i cessions de drets, entre d'altres. Atès l'àmbit objectiu d'aquesta fiscalització, les dites operacions no s'han tingut en compte per elaborar aquest Informe. És per això que, un cop descomptades del total d'operacions reportades per cada una de les entitats afectades per aquesta circumstància, s'obté el nombre total d'operacions purament contractuals (258 en lloc de les 441 operacions inicials) i el seu valor econòmic (94.585 milers d’euros).

El detall de les entitats afectades per la depuració de les operacions inicialment retudes a la Sindicatura, figura a l’Informe.

III. RESULTATS DE LA FISCALITZACIÓ PER TIPOLOGIA D’ENTITATS

1. ENTITATS PÚBLIQUES EMPRESARIALS

En l’Informe s’exposen els resultats de la fiscalització realitzada entitat per entitat, tot i que en aquest resum s’esmenten únicament les principals conclusions de les actuacions dutes a terme amb relació a les onze entitats que integren aquesta categoria. Són les següents:

En tots els casos, el detall de creditors i proveïdors proporcionats per les entitats es correspon amb el balanç de sumes i saldos retut, i aquest amb els comptes anuals auditats.

En tots els casos, les dades comptables analitzades són coherents amb la informació auditada per empreses externes.

En tots els casos, en més o menys mesura, s'ha observat la possibilitat que determinades operacions s'hagin dut a terme sense cobertura contractual o superant els llindars temporals o quantitatius establerts en les normes aplicables.

Tot i que l'objecte de l'Informe no és la revisió exhaustiva de la contractació realitzada per les entitats ni la realització d'una auditoria de compliment de legalitat, quan de l'anàlisi efectuada s'han observat operacions sense cobertura contractual o amb límits excedits, possibles indicis de fraccionament o pròrrogues de menors, així s'ha fet constar.

A totes les EPE, llevat de l'IBAVI, s'han identificat contractes que no han estat comunicats al TRAIN. D'altra banda, cal assenyalar que l'IB-Jove no ha retut el TRAIN al 2013.

Els contractes identificats que no han estat retuts a l'SCIB mitjançant el TRAIN sumen un total de 33 operacions, per un import de 2.716 milers d'euros, aproximadament.

S'ha constatat l'ús generalitzat de la Plataforma de Contractació de la CAIB per part de les entitats públiques empresarials, llevat de l'IB-Jove, que, tot i que disposa de perfil de contractant, no l'ha utilitzat durant l'any 2013.

De cinc de les onze entitats públiques empresarials (IBANAT, EPRTVIB, FOGAIBA, Ports de les Illes Balears, IB-Jove) no consten publicades les instruccions internes de contractació.

Un total de tres entitats (IBAVI, EPRTVIB, IB-Jove) presenta excepcions a l'auditoria de compliment de legalitat realitzada per auditors externs, amb relació a la normativa de contractació.

En el cas de dues entitats públiques empresarials (IDI, IB-Jove), els informes de la Intervenció General de la CAIB fan una menció expressa a la necessitat d'evitar el fraccionament de contractes.

2. SOCIETATS MERCANTILS PÚBLIQUES

En l’Informe s’exposen els resultats de la fiscalització realitzada entitat per entitat, tot i que en aquest resum s’esmenten únicament les principals conclusions de les actuacions dutes a terme amb relació a les sis societats que integren aquesta categoria. Són les següents:

El detall de creditors i proveïdors proporcionats per les societats són consistents amb els comptes anuals auditats. Tot i així, en el cas de dues societats s'han realitzat procediments alternatius per garantir-ne la traçabilitat.

En quatre de les sis societats s'ha observat la possibilitat que determinades operacions s'hagin dut a terme sense cobertura contractual, o superant els llindars temporals o quantitatius establerts en les normes aplicables en matèria de contractació. En tres d'aquestes societats s'han observat indicis de fraccionament. Tot i així, l'objecte de l'Informe no és ni la revisió exhaustiva de la contractació efectuada per les societats, ni tampoc la realització d'una auditoria de compliment de legalitat.

Addicionalment, en dues societats (SEMILLA, GEIBSA) s'han identificat set operacions contractuals que no han estat comunicades al TRAIN, per un import total de 344 milers d'euros.

D'aquestes operacions, sis corresponen a la societat SEMILLA, que no ha retut el TRAIN de 2013 a l'SCIB.

Totes les societats disposen de perfil de contractant.

En tres de les sis societats (SEMILLA; TVIB, SA, i RIB, SA) no consten publicades les instruccions internes de contractació.

Un total de tres societats (TVIB, SA; GEIBSA, i MIBSA) presenta excepcions a l'auditoria de compliment de legalitat, realitzada per auditors externs, amb relació a la normativa de contractació.

Dels informes de la Intervenció General de la CAIB analitzats, no s'ha evidenciat l'existència de fraccionament de contractes.

3. FUNDACIONS PÚBLIQUES

En l’Informe s’exposen els resultats de la fiscalització realitzada entitat per entitat, tot i que en aquest resum s’esmenten únicament les principals conclusions de les actuacions dutes a terme amb relació a les onze fundacions que integren aquesta categoria. Són les següents:

El balanç de sumes i saldos i el detall dels creditors proporcionat per les fundacions són consistents respecte dels comptes anuals auditats de l'exercici 2013, tot i que per a la Fundació d'Investigació Sanitària de les Illes Balears Ramon Llull s'han realitzat procediments alternatius a fi de garantir-ne la traçabilitat.

En tots els casos, s'ha facilitat la informació i la documentació addicional que l'SCIB ha sol·licitat.

En la majoria de les fundacions s'observen creditors o bé que no tenen cobertura contractual o han superat els llindars establerts en les normes aplicables en matèria de contractació, o bé en els quals s'adverteixen possibles riscs de fraccionament.

Les fundacions Robert Graves i Santuari de Lluc no tenen cap activitat de contractació pública el 2013.

La Fundació Institut Socioeducatiu s'Estel no ha retut el TRAIN 2013, mentre que tres fundacions (Fundació Robert Graves, Fundació Santuari de Lluc i Fundació Teatre Principal d'Inca) el presentaren amb la indicació que no s'havien produït operacions contractuals durant l'exercici fiscalitzat. Només tres fundacions (Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears, Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears i Fundació Illesport) presentaren el TRAIN amb la relació de contractes formalitzats el 2013.

En cinc fundacions (ESADIB, Fundació d'Investigació Sanitària de les Illes Balears Ramon Llull, Fundació CSMDIB, Fundació BIT i Fundació ISE) s'han detectat operacions contractuals no comunicades a la Sindicatura de Comptes mitjançant el TRAIN de 2013. D'altra banda, la Fundació Teatre Principal ha comunicat al TRAIN 2013 una única operació, que s'ha formalitzat el 2014.

De la informació analitzada es desprèn que almenys 19 operacions contractuals (set de les quals són pròrrogues) no s'han comunicat a l'SCIB mitjançant el TRAIN. Conjuntament, sumen un import de 974 milers d'euros.

En general, s'observa una elevada utilització de la plataforma de contractació (PC) de la CAIB. Concretament, l'empren set fundacions (ESADIB, Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les IB, Fundació Banc de Sang i Teixits de les IB, Fundació d'Investigació Sanitària de les Illes Balears Ramon Llull, CSMDIB, Fundació BIT i Illesport), tot i que no sempre es fa publicitat de tots els contractes formalitzats, d'acord amb la normativa vigent. De fet, tres fundacions no apareixen en la Plataforma de Contractació (Fundació Robert Graves, Fundació Santuari de Lluc i Fundació Teatre principal d'Inca) i una (ISE) no l'ha utilitzada durant l'exercici 2013.

De l'auditoria de compliment de legalitat, realitzada per auditors externs, es desprèn que quatre fundacions públiques (Fundació d'Investigació Sanitària de les Illes Balears Ramon Llull, CSMDIB, ISE i Illesport) presenten excepcions pel que fa a la normativa de contractació.

En el cas de sis fundacions (Fundació ESADIB, F. Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears, Fundació d'Investigació Sanitària IB Ramon Llull, Fundació BIT, Fundació ISE i Fundació Illesport) la Intervenció General de la CAIB destaca, en els informes de control esmentats al llarg d'aquest epígraf, irregularitats en la gestió econòmica financera dels contractes i/o en la seva tramitació i execució. A més, constata l'existència de risc de fraccionament en una fundació (Fundació d'Investigació Sanitària IB Ramon Llull) i emet informe amb reserves pel que fa a un contracte de patrocini de la Fundació Illesport.

En el cas de tres fundacions (Fundació Teatre Principal d'Inca, Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears i Fundació Investigació Sanitària IB Ramon Llull) no consten publicades les instruccions internes de contractació.

4. CONSORCIS

En l’Informe s’exposen els resultats de la fiscalització realitzada entitat per entitat, tot i que en aquest resum s’esmenten únicament les principals conclusions de les actuacions dutes a terme amb relació als denou consorcis que integren aquesta categoria. Són les següents:

Dels 19 consorcis dependents de la CAIB, n'hi ha nou que, pràcticament, es troben sense activitat, especialment de caire contractual.

En set consorcis s'han posat de manifest operacions o bé sense cobertura contractual, o que han superat els llindars contractuals o amb indicis de fraccionaments. Aquestes incidències afectarien deu creditors. Pel que fa al possible risc de fraccionament, es donaria almenys en deu casos, que afecten dos consorcis (Consorci de Transports de Mallorca, CTM, i Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears).

Amb relació a la rendició a l'SCIB dels contractes formalitzats el 2013, cinc consorcis (Consorci del Museu Joaquim Torrents Lladó, Consorci per al Foment d'Infraestructures Universitàries, Consorci APROP, Consorci "Orquestra Simfònica de les IB Ciutat de Palma" i Consorci Formentera Desenvolupament) no han retut el TRAIN i deu (Consorci Pla-D Llucmajor, Consorci Parc de les Estacions, Consorci per al Desenvolupament de Palmanyola, Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics, Consorci Aigües de les Illes Balears, Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears, Consorci Agència de Qualitat Universitària, Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les IB, Consorci Velòdrom Palma Arena i Institut d'Estudis Baleàrics) han manifestat no haver dut a terme operacions contractuals. S'ha constatat que han formalitzat contractes dos dels consorcis que havien manifestat no haver-ho fet (Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les IB i Consorci Velòdrom Palma Arena) i diferències en el nombre de contractes realitzats al Consorci de Transports de Mallorca.

S'han detectat dotze operacions contractuals no comunicades al TRAIN 2013, per un import total de 1.009 milers d'euros, localitzades en tres consorcis (Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les IB, Consorci Velòdrom Palma Arena i Consorci de Transports de Mallorca). Excepte en el cas d'una d'aquestes operacions (que ha estat comentada pel mateix consorci), la resta consta en la Plataforma de Contractació de la CAIB.

Les operacions no comunicades al TRAIN 2013 inclouen tres operacions especials d'ingressos i quatre pròrrogues de contractes.

S'ha observat que set consorcis (Consorci Pla-D Llucmajor, Consorci Parc de les Estacions, Consorci del Museu Joaquim Torrents Lladó, Consorci Agència de Qualitat Universitària, Consorci per al Foment d'Infraestructures Universitàries, Consorci "Orquestra Simfònica de les IB Ciutat de Palma" i Consorci Formentera Desenvolupament) no figuren en la Plataforma de Contractació de la CAIB, tot i que cinc es troben, pràcticament, sense activitat (Consorci Pla D-Llucmajor, Consorci Parc de les Estacions, Consorci del Museu Joaquim Torrents Lladó, Consorci Agència de Qualitat Universitària i Consorci per al Foment d'Infraestructures Universitàries).

Excepte en el cas de tres consorcis (Consorci APROP, Consorci per a la Música de les Illes Balears "Orquestra Simfònica de les Illes Balears Ciutat de Palma" i Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears), les auditories de compliment de legalitat de l'exercici 2013, elaborades per auditors externs, s'han emès sense excepcions pel que fa a la normativa de contractació.

L'SCIB no ha obtingut els comptes anuals auditats del Consorci Formentera Desenvolupament corresponents a l'exercici 2013.

IV. RESUM DE LES PROVES I RESULTATS DE LA FISCALITZACIÓ

A. ENTITATS DEPENDENTS SENSE INCIDÈNCIES

No s'han detectat incidències en la rendició de la informació relativa a la contractació corresponent a l'exercici 2013 i en les operacions contractuals de 2013, de les entitats següents:

Societats mercantils: Serveis d'Informació Territorial de les Illes Balears, SAU (SITIBSA), i Radio de les Illes Balears, SA (RIBSA)

Fundacions: Fundació Robert Graves (pràcticament sense activitat); Fundació Santuari de Lluc (pràcticament sense activitat) i Fundació Teatre Principal d'Inca

Consorcis: Consorci Pla D-Llucmajor (pràcticament sense activitat); Consorci Parc de les Estacions (pràcticament sense activitat); Consorci per al Desenvolupament d'Actuacions de Millora i Construcció d'Infraestructures al Territori de l'Entitat Local Menor de Palmanyola (pràcticament sense activitat); Consorci per a la Millora de les Infraestructures Turístiques i el Foment de la Desestacionalització de l'Oferta Turística de l'Illa de Mallorca (Consorci Borsa d'Allotjaments Turístics, pràcticament sense activitat); Consorci d'Aigües de les Illes Balears (pràcticament sense activitat); Consorci d'Infraestructures de les Illes Balears (pràcticament sense activitat); Consorci Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears (AQUIB, pràcticament sense activitat); Centre Balears Europa (CBE), i Consorci per a la Recuperació de la Fauna de les Illes Balears (COFIB)

B. ENTITATS DEPENDENTS AMB INCIDÈNCIES

ENTITATS AMB TRAIN NO RETUT

De les 47 entitats dependents, vuit no han retut el TRAIN a l'SCIB. D'aquestes, els consorcis del Museu Torrents Lladó i del COFIU es troben sense activitat. En tres s'han detectat contractes formalitzats al 2013, per la qual cosa haurien d'haver retut el TRAIN corresponent. En la resta d'entitats que no varen retre, no s'han constatat operacions contractuals, però en dues les auditories de compliment de legalitat realitzades per auditors externs i/o els informes de control financer elaborats per la Intervenció General de la CAIB evidencien incompliments de la normativa de contractació.

ENTITATS AMB OPERACIONS CONTRACTUALS NO COMUNICADES A L’SCIB

Tot i que, tal com s'ha posat de manifest a l’Informe, hi ha entitats que es troben pràcticament sense activitat, en 20 del total d'entitats analitzades s'han detectat operacions contractuals no comunicades a l'SCIB mitjançant el TRAIN.

D'acord amb l'anàlisi efectuada, s'estima que el total d'operacions no comunicades suposen al voltant del 28 per cent dels contractes comunicats, i representen aproximadament el 5 per cent de l'import d'adjudicació.

Les fonts d'informació que han permès detectar les operacions no comunicades a l'SCIB mitjançant el TRAIN 2013 són les següents: la Plataforma de Contractació de la CAIB, les mateixes entitats i els informes de control financer de la Intervenció General de la CAIB.

El nombre de contractes no comunicats a l’SCIB l’any 2013 és de 71, per un import total d’adjudicació de 5.043 milers d’euros.

Les entitats amb el nombre i l'import total d'adjudicació d'operacions no comunicades a l'SCIB més elevats són les següents: Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA), Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), Consorci Velòdrom Palma Arena, Fundació Institut Socioeducatiu s'Estel, Consorci de Transports de Mallorca (CTM) i Serveis de Millora Agrària, SA (SEMILLA). Aquestes sis entitats acumulen quasi el 70 per cent de l'import d'adjudicació de les operacions contractuals no comunicades a l'SCIB durant l'exercici 2013.

INCOMPLIMENTS DETECTATS EN LES OPERACIONS CONTRACTUALS

En 29 entitats dependents, s'han identificat incompliments diversos de la normativa de contractació: 91 creditors amb operacions sense cobertura contractual o amb límits excedits, i 73 operacions contractuals amb possible risc de fraccionament o pròrrogues de contractes menors.

El detall de les entitats amb incompliments detectats, figura en l’apartat corresponent de l’Informe.

V. CONCLUSIONS

Les conclusions d'aquest treball de fiscalització es poden estructurar en els tres eixos següents:

RENDICIÓ DE COMPTES

Quant a la idoneïtat de la informació tramesa amb relació als contractes formalitzats per les entitats dependents corresponents a l'exercici 2013, s'ha posat de manifest un incompliment en matèria de rendició d'aquesta informació a l'SCIB, cosa que suposa una limitació de l'abast de les fiscalitzacions específiques que periòdicament realitza aquesta institució en matèria de contractació.

En els diferents apartats de l’Informe s’evidencia que la tramesa d'informació és incompleta, tant pel que fa a entitats que no han presentat l'Annex 3, del model TRAIN_01, com pel que fa a les entitats que l'han presentat amb deficiències.

A més, s’han detectat operacions contractuals no comunicades per les entitats en el TRAIN 2013, sense que es pugui afirmar que les detectades siguin totes les operacions formalitzades i no comunicades d'aquest exercici. El nombre d'operacions contractuals no comunicades identificades durant el treball de fiscalització és de 71, cosa que suposa aproximadament el 28 per cent dels contractes comunicats (258 en total, un cop sostrets els encàrrecs de gestió, els de producció i d'altres). Quantitativament, l'import d'adjudicació dels contractes no comunicats està al voltant del 5 per cent dels comunicats a l'SCIB.

REGISTRE INTERN DE CONTRACTACIÓ DE LES ENTITATS DEPENDENTS

S'ha constatat que la manca d'un adequat registre intern de contractació de les operacions contractuals que es duen a terme en cada una de les entitats dependents és un dels factors que provoca defectes i errades de la rendició de la informació a l'SCIB.

INCOMPLIMENTS DETECTATS EN LES OPERACIONS CONTRACTUALS

En 29 de les 47 entitats analitzades s'han observat operacions que estan o bé sense cobertura contractual o amb límits excedits, amb risc de fraccionament o amb pròrrogues de contractes menors. Tenint en compte que nou consorcis i dues fundacions es troben pràcticament sense activitat, es podria afirmar que únicament set entitats dependents no presentarien problemes d'incompliment de la normativa de contractació.

S'evidencia, doncs, un incompliment de les normes aplicables en matèria de contractació, atès que la despesa es tramita sense aplicar els procediments adequats, en funció de l'import i la naturalesa.

Tal com s'indica en l’Informe quan s’analitza cada entitat, els informes de control financer de la Intervenció General de la CAIB detecten, en la majoria dels casos, riscs d'irregularitats en matèria de contractació. Tot i així, les auditories de compliment de legalitat realitzades per auditors externs s'han emès, en molts de casos, sense excepcions.

 

VI. RECOMANACIONS

Trametre a l'SCIB la informació relativa a la contractació de forma acurada, amb els imports totals dels contractes i de les seves modificacions, pròrrogues i/o addendes corresponents a l'exercici objecte de fiscalització.

Implantar i integrar el programa de gestió de contractes de la CAIB a totes les entitats dependents, a fi de poder disposar de més i millor informació i control dels contractes que han formalitzat aquestes entitats.

Aprovar o adaptar les instruccions internes de contractació de les entitats dependents que tenen la consideració de poder adjudicador, d'acord amb el que disposa el TRLCSP.

Establir les normes i els procediments interns escaients a fi d'implementar un registre de totes les operacions de caire contractual que es duen a terme a les entitats dependents de la CAIB. Aquest registre hauria de contenir les dades bàsiques dels contractes formalitzats i garantir-ne la integritat, així com la traçabilitat amb la Plataforma de Contractació i amb altres suports de rendició d'informació. Així mateix, hauria de permetre el seguiment de la despesa associada a cada operació contractual i verificar la correspondència amb la comptabilitat de l'entitat. Aquesta, al mateix temps, ha de permetre la identificació sistemàtica dels contractes vigents i de les factures que se'n deriven a fi d'evitar incompliments de la normativa de contractació.

Fer un ús acurat dels contractes menors, sense incórrer en fraccionament de l'objecte, i evitar les pròrrogues, a fi de complir els principis de publicitat i concurrència.

Analitzar, en relació amb la contractació de les entitats del sector públic instrumental autonòmic, les divergències que s'han posat de manifest entre els informes de control financer emesos per la Intervenció General de la CAIB i els informes de compliment de legalitat realitzats per auditors externs, tot i que l'abast de la fiscalització pugui diferir en ambdós casos.