Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES MERCADAL
Núm. 8347
Aprovació definitiva del Reglament de funcionament del Punt d'Informació Juvenil i Casal de Joves des Mercadal
Versió PDF
Havent transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació inicial, pel Ple que va tenir lloc el passat 31 de maig de 2017, del Reglament de funcionament del Punt d’Informació Juvenil i Casal de Joves des Mercadal.
I no havent-se presentat reclamacions, aquest acord queda elevat a definitiu d'acord amb el que disposa la Llei de Bases de Règim Local vigent.
Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.
A continuació es transcriu íntegrament, l’esmentat Reglament:
«REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DEL PUNT D'INFORMACIÓ JUVENIL I CASAL DE JOVES DES MERCADAL
Art. 1 Objecte
1.1. L'objecte del present reglament és regular el funcionament del Punt d'Informació Juvenil (en endavant PIJ) i Casal de Joves des Mercadal.
1.2 El PIJ i Casal de Joves és un equipament municipal que té per objectiu oferir un espai per a què el jovent hi pugui desenvolupar activitats cíviques, socials, culturals, d'oci i també d'informació i assessorament.
1.3 El reglament de règim intern del PIJ i Casal de Joves regula les condicions per a la utilització de les instal·lacions i recursos d'aquest espai.
1.4 La principal missió d'aquest reglament és la recerca de la protecció integral tant dels usuaris com també de l'equip laboral i de la pròpia entitat.
Art. 2 Dependència
El PIJ i Casal de Joves des Mercadal depèn de l'Ajuntament des Mercadal.
Art. 3 Ubicació
El PIJ i Casal de Joves des Mercadal comparteixen espai. Es tracta d'un espai que està integrat al Centre de Formació amb accés al c/ Ronda de Ses Costes 22, si bé el PIJ i Casal de Joves disposa d'accés independent al c/ Llevant 13 des Mercadal.
Art. 4 Descripció dels dels espais i de l'equipament
4.1 El PIJ-Casal de Joves des Mercadal disposa dels següents espais:
– Una sala gran on alhora s'hi situa el Punt d'Informació Juvenil i el Casal de Joves. Per un costat hi ha tota la part d'informació, orientació i assessorament juvenil (cartelleria, panells informatius, díptics, premsa especialitzada, borsa de treball, autoconsulta, etc.) i per l'altra tota una zona de jocs i entreteniments (TV, videoconsola, jocs de taula, manualitats, etc. )
– Lavabos que són compartits amb el Centre de Formació
4.2 El PIJ-Casal de Joves des Mercadal està equipat amb els següents recursos i materials:
• 3 ordinadors d'ús públic
• 1 ordinador d'ús del/la responsable de l'espai
• Telèfon
• Impressora
• Connexió gratuïta a Internet
• Televisió de plasma
• 1 videoconsola (wii)
• Pantalla plegable
• Forn i cuina elèctrica
• 1 taula de Ping Pong
• 2 futbolins
• 1 taula de billar
• 1 equip de música i altaveus
• 1 home-cinema
• Càmera de fotos
• 1 projector
• Diferents jocs de taula
• Taula de reunions, taules informatives i pels ordinadors
• 1 armari i estanteries informatives
• Sofàs, butaques i cadires
• Plafons informatius
Art. 5 Descripció dels serveis
En el PIJ-Casal de Joves des Mercadal es proporciona informació, orientació i assessorament als joves sobre: treball, ensenyament, cursos, beques, vida social, participació, turisme, albergs, carnets, activitats esportives... A més de:
- Premsa especialitzada
- Borsa de treball
- Autoconsulta
- Internet, Wi-Fi
- Segellament de targetes de l'atur
- Casal de Joves
Art. 6 Funcions
6.1 Sigui quin sigui l'equipament juvenil, existeixen unes necessitats comunes que han d'estar cobertes per qualsevol instal·lació dedicada als i les joves. De l'anàlisi d'aquestes necessitats, se'n deriven una sèrie de funcions generals que haurien de complir aquests tipus d'instal·lacions:
• Ha de ser un espai de trobada i referència dels joves, un espai de cohesió social.
• Oferir recursos, serveis i activitats als joves, així com fomentar i dinamitzar tots aquests.
• Canalitzar i donar suport a la participació juvenil i a les iniciatives juvenils.
• També pot funcionar com un espai de relació entre l'administració i els i les joves.
6.2.1. Funcions del Punt d'informació Juvenil: El Punt d'Informació Juvenil és un espai de referència dels i les joves per informar-se, on se'ls facilita l'accés a la informació i, en alguns casos, a les noves tecnologies.
6.2.2. El PIJ realitza les funcions de:
- Dinamitzar la informació (recerca i tractament).
- Informar, orientar, assessorar i formar.
- Donar suport i dinamitzar les iniciatives dels joves. Facilitar l'aprenentatge de la participació i fomentar-la.
- Espai d'autoconsulta.
6.2.3. En el PIJ s'ofereixen els següents serveis:
• Informació, orientació i assessorament als joves sobre: treball, ensenyament,cursos, beques,vida social, participació, turisme, albergs, carnets, activitats esportives...
• Premsa especialitzada.
• Borsa de treball.
• Autoconsulta.
• Internet, wiffi gratuït,
• Segellat de targes de l'atur.
6.3.1 Funcions del Casal de Joves: El Casal de Joves, és i ha de ser un espai de referència, trobada i oci per els i les joves. Un espai de relació entre el jovent i per donar resposta a les seves inquietuds.
6.3.2 Les funcions del Casal són clares:
- Foment de la participació.
- Suport a les iniciatives juvenils.
- Espai de formació.
- Dinamització del treball de les entitats i col·lectius de joves.
6.3.3 Objectius del PIJ/Casal de Joves
6.3.3.1 Objectiu terminal: Aportar a la joventut del municipi aquella informació que pot ser del seu interès i fer-la dinàmica a la vegada que aportar propostes alternatives i saludables d’oci.
6.3.3.2 Objectius generals:
- Promoure actituds actives i participatives entre els joves, quant a la informació, a l’ espai, i a les activitats que puguin desenvolupar-se a partir d’ aquest.
- Facilitar l’ accés gratuït a Internet i el maneig de les noves tecnologies.
- Facilitar l’ accés dels joves a un entorn el més acollidor possible als recursos documentals.
- Potenciar els recursos d’ identificació de les necessitats.
6.3.3.3 Objectius específics:
- Identificar i individualitzar les demandes d’ informació i la documentació necessària.
- Organitzar i repartir la informació entre el PIJ, els llocs on acudeixen els joves (Casal de Joves, Poliesportiu, Biblioteca, bars, institut) i els mateixos joves (considerant-los a més de receptors, productors d’ informació).
- Aprofitar la xarxa d’ Internet, així com el fet de pertànyer a la Xarxa d'Injove i Infojove, per estar al dia de les informacions d’ interès.
- Optimitzar els recursos que permetin dur a terme aquesta activitat.
- Fomentar hàbits d’ autonomia i inquietud intel·lectual.
- Establir un lloc de trobada entre potencials usuaris, que ja sigui per edat o per altres circumstàncies no fan explícites les seves demandes informatives.
- Fomentar la participació del jovent.
- Potenciar les activitats i programes d'àmbit juvenil.
- Desenvolupar les iniciatives que puguin sorgir de les inquietuds i necessitats dels joves.
- Dinamitzar les polítiques i iniciatives juvenils.
- Millorar els canals de comunicació joves-administració.
- Fomentar hàbits saludables.
- Promoure oci alternatiu nocturn.
- Fomentar el voluntariat.
- Fomentar la dinamització per a una integració social.
- Fomentar la igualtat per raó de sexe.
- Promoure programes intergeneracionals.
- Fomentar un millor ús de les noves tecnologies.
Art. 7 Usuaris
7.1 La utilització d'aquestes instal·lacions està destinada bàsicament per a activitats de joves d'edats compreses entre els 12 i 30 anys, o per les activitats que tinguin una estreta relació amb el món juvenil i laboral.
7.2 Qualsevol persona, associació, col·lectiu o institució des Mercadal podrà fer ús de les instal·lacions utilitzables del Casal de Joves tenint en compte el que determinen les ordenances fiscals corresponents i sempre i quan compleixi la present normativa i la regidoria de joventut en doni el vist i plau.
7.3 La prioritat en l'accés i utilització de l'espai del Casal de Joves i Punt d'Informació Juvenil es determinarà per ordre d'entrada a les instal·lacions i fins a arribar a l'aforament màxim permès.
7.4.1 Pel que fa a la utilització de l’espai fora del seu horari d’obertura, es requerirà una petició mitjançant instància escrita amb indicació del dia, hora i durada així com de l'activitat a realitzar.
7.4.2 Aquesta petició podrà ser autoritzada o denegada segons les necessitats de l'àrea de joventut, procurant buscar alternatives per a la realització de l'activitat.
7.4.3 La prioritat per a la utilització d'aquest espai serà per ordre d'entrada de sol·licituds excepte els casos excepcionals que valori la regidoria de joventut.
7.4.4 La seva utilització quedarà limitada a activitats juvenils i/o d'interès social i en cap cas podrà tenir finalitats comercials.
Art. 8. Normes generals de convivència
8.1.1. Respectar la dignitat individual dels companys i les companyes.
8.1. 2 Respectar i seguir les indicacions de les persones responsables del Casal de Joves i totes aquelles persones que hi treballin (dinamitzadors/es, monitors/es, talleristes, personal de neteja, voluntaris i col·laboradors/es...).
8.1.3 Mantenir les sales, els espais i la plaça del Casal nets i de tenir cura de no malmetre el material, el mobiliari i les instal·lacions. Quan un jove malmeti el mobiliari, l'equipament o les instal·lacions del Casal o els espais del voltant, es farà càrrec del restabliment econòmic o material dels desperfectes ocasionats, així com de la seva neteja si fos necessari, i podrà ser motiu d'exclusió de les instal·lacions.
8.1.4 Respectar els torns a l’hora d’utilitzar els jocs i els ordinadors, essent necessària la prèvia inscripció en un registre que tindran els responsables.
8.1.5 Respectar els horaris establerts tant del Casal com de les activitats que es proposin.
8.1.6 En acabar les activitats, caldrà deixar l'equipament en les mateixes condicions amb les quals s'ha trobat.
8.1.7 No es permet el consum de tabac, alcohol ni altres tòxics dins del Casal.
8.1.8 Quan el Casal organitzi activitats que hagin de realitzar-se fora de l'equipament del Casal de joves, les mateixes activitats es regiran per la normativa del lloc on es realitzi l'acte i també per les normes que li siguin d'aplicació del present reglament.
8.1.9 Queda reservat el dret d’admissió.
8.1.10 Pel que fa a la utilització dels ordinadors:
1. No hi ha límit de temps per a cada connexió excepte si hi ha cua. En aquest cas la connexió màxima és de 30 minuts. I caldrà que s’inscriguin al registre de torns.
2. La prioritat per a la utilització dels ordinadors serà per ordre d’inscripció al registre excepte els casos excepcionals que valori l'equip de professionals de l'àrea de joventut. I sempre tindrà prioritat l’ús dels ordinadors per la realització de treballs o deures davant d’altres consultes.
3. No està permès instal·lar arxius o programes a l'ordinador.
4. Si és necessari instal·lar algun programa per visionar alguna web, s'ha de consultar amb el responsable de l'equipament.
5. Si es vol copiar alguna informació consultada a Internet, cadascú s'ha de portar el seu propi USB.
6. No està permès visitar pàgines amb contingut s violents, xenòfobs o pornogràfics. Es podran instal·lar programes que deneguin la entrada en aquests tipus de pàgines.
7. No es permet menjar ni beure mentre es fa ús dels ordinadors.
8.2 En el cas de no complir amb alguna d’aquestes normes, els responsables podran prendre les sancions o accions que creguin més convenients, informant-ne a les corresponents famílies, segons s’indica al capítol IV.
Art. 9 Distribució de les funcions del personal
9.1 Funcions del/la Responsable del PIJ/Casal de Joves, anualment revisables:
- Dissenyar i executar un programa d'activitats periòdiques.
- Conèixer la realitat juvenil amb la que treballa.
- Promoure la difusió de la informació i activitats que es desenvolupin en el PIJ/Casal de Joves.
- Implicar als diferents col·lectius i/o entitats del municipi en la dinàmica general del PIJ/Casal de joves.
- Fer inventari del material necessari per a la realització de les activitats i controlar que no en falti.
- Garantir la optimització dels recursos i serveis del PIJ/Casal.
- Mantenir relacions amb altres serveis de l'Ajuntament.
- Mantenir contacte amb altres Regidories.
- Qualsevol altre segons les necessitats del Servei.
9.2 Funcions del/la Responsable del PIJ/Casal de Joves relacionades amb el funcionament del PIJ/Casal de Joves:
9.2.1. Vigilància:
- Controlar l'entrada i sortida dels joves i atendre les trucades telefòniques.
- Obrir al començament i tancar-ho al final, un cop no quedi ningú.
- Abans de tancar s'assegurarà que totes les dependències del PIJ/Casal quedin tancades, així com les portes interiors, finestres...
- Comunicar a la Batlia o a Regidoria delegada qualsevol anomalia que observi i que pugui perjudicar el desenvolupament normal de les activitats.
9.2.2 Atenció a l'ordre:
- Vigilància de l'ordre interior, procurant que no provoquin aldarulls ni desperfectes.
- Vigilància del moviment de joves en les entrades i sortides al PIJ/Casal.
9.2.3 Manteniment:
- Informar de les deficiències que s'observin a la Batlia o a la regidoria responsable.
- Contactar amb els serveis municipals adients quan calgui fer reparacions o tasques de manteniment concretes.
9.2 4. Altres tasques. Totes les tasques es realitzaran segons les directrius que estableixi la Batlia o la Regidoria delegada, que podran encomanar al Responsable del PIJ/Casal de Joves les gestions de relació que es considerin oportunes: control de la correspondència, repartiment de cartells, actualització Cartelleres...
Art. 10 Horari de funcionament
10.1 L'horari de funcionament del PIJ/Casal de Joves és el següent:
- MATINS: de dimarts a dijous de 10 a 14h
- CAPVESPRES: dimarts de 17 a 20,30h
divendres de 18 a 22h
dissabtes de 19 a 23h
10.2 L'horari previst anteriorment podrà modificar-se per decisió de la regidoria. Així mateix, el PIJ/Casal de Joves podrà tancar de manera excepcional algun dia per necessitats d'interès públic o per decisió de la regidoria.
10.3 Qualsevol canvi d'horari o tancament de les instal·lacions es farà públic amb antelació suficient i s'anunciarà a les cartelleres del PIJ/Casal.
Art. 11 Causes de tancament temporal de les instal·lacions del Casal
El Casal tancarà total o parcialment les seves instal·lacions quan es doni alguna de les següents circumstàncies:
- Per motius d'organització interna.
- Davant d'una situació de perill o en previsió d'aquest.
- Per realització d' obres i/o millores.
- Per vacances o dies festius.
Art.12 Òrgans de participació
12.1 Existeix, per tal de participar en la gestió del PIJ/Casal, una Assemblea Jove oberta a tots els joves del municipi que ho vulguin en edats compreses preferentment entre 12 i 30 anys.
12.2 Aquesta assemblea de joves té les funcions de participar, proposar i col·laborar en l’organització de la programació de les activitats del Casal de Joves i les relatives a la programació de joventut del municipi.
Art. 13 Règim sancionador: principis generals, infraccions, sancions i procediment
13.1 Les sancions no tindran únicament un efecte punitiu, sinó que tindran un caràcter més integrador i positiu.
13.2 L'aplicació de sancions haurà de ser proporcional a la conducta del jove i contribuirà, en la mesura que això sigui possible, al manteniment i la millora del procés educatiu.
13.3 Quan es procedeixi a l'aplicació d'una sanció s'hauran de tenir en compte les circumstàncies atenuants o agreujants del/s jove/s.
13.4 No es descarta la possibilitat de demanar informació i/o assessorament a altres professionals.
13.5 Infraccions
13.6.1 Les infraccions es classifiquen en lleus i greus.
13.6.2 Són infraccions o faltes lleus les següents:
a) Alterar el normal funcionament dels tallers o altres activitats del PIJ/Casal de Joves.
b) Actes d'incorrecció o desconsideració amb els responsables i/o companys/es.
c) Deteriorament lleu de les dependències del PIJ/Casal de Joves, del material d'aquest o dels objectes i les pertinences d'altres joves.
d) Actes d'indisciplina, injúries i ofenses lleus contra els responsables del PIJ/Casal de Joves i/o companys/es.
e) Suplantació de la personalitat en activitats del PIJ/Casal de Joves i la falsificació o sostracció de documents i/o material.
13.6.3 Són infraccions o faltes greus les següents:
a) Reiteració de les faltes lleus.
b) Fumar dintre del local.
c) Consumir altres tòxics dins del local.
d) Consumir alcohol dins del local.
e) Actes greus d'indisciplina, injúries o ofenses contra els responsables i/o companys/es.
f) Agressió física o amenaces contra els responsables de l'espai i/o companys/es.
g) Deteriorament, causat intencionadament, de les dependències del PIJ/Casal, del material d'aquest o dels objectes i les pertinences dels educadors/es i/o companys/es.
h) Els actes injustificats que alterin greument el desenvolupament normal de les activitats del PIJ/Casal de Joves.
i) La incitació sistemàtica a actuacions molt perjudicials per a la salut i la integritat personal dels companys/es.
j) Promoure el consum de drogues dins del PIJ/Casal de Joves.
k) Qualsevol altra falta de les normes contingudes en el present Reglament no contemplada com a falta lleu.
13.7 En el supòsit de que alguna infracció pogués ésser constitutiva de delicte, es donarà compte a l'autoritat judicial competent.
13.8 Sancions
13.8.1 Els Responsables del PIJ/Casal de Joves podrà fer fins a 3 avisos verbals al/s jove/s abans de considerar que s'ha comès una falta lleu.
13.8.2 Per la comissió d'una falta tipificada com a lleu, els Responsables s'entrevistaran amb l'autor/s de l'esmentada falta i s'arribarà a la confecció dels "pactes reparadors" amb compromís verbal i/o escrit del jove a reparar els danys que se l'imputin (ja siguin materials, morals...).
13.8.3 Si es reitera la comissió de faltes lleus i/o s'incompleixen els pactes reparadors, el tècnic de joventut seguirà el procediment següent:
13.8.3.1 En cas de ser menor d’edat:
- Es procedirà a la notificació escrita als pares i/o tutors legals de l'autor/s dels a més d'entrevistar-se amb el jove/s i redissenyar amb ell/s la reparació dels danys.
- La reiteració de 3 avisos i/o l'incompliment dels pactes reparadors confeccionats per l'educador/a, el tècnic de joventut i els pares i/o tutors legals amb el jove/s, donarà lloc a la imposició d'una sanció de la suspensió del dret a assistència al PIJ/Casal per un període d'entre 15 dies i 3 mesos amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel Responsable de joventut, els pares i/o tutors legals i el jove /s autor/s dels fets imputats.
- Per la comissió d'una falta tipificada com a greu, donarà lloc a la imposició d'una sanció de la suspensió del dret a assistència al PIJ/Casal per un període d'entre 3 i 6 mesos amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel Responsable de joventut, els pares i/o tutors legals i el jove/s autor/s dels fets imputats.
- La reiteració de faltes greus, donarà lloc a la imposició d'una sanció de la suspensió del dret a assistència al PIJ/Casal per un període d'entre 6 mesos i 1 any amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel Responsable de joventut, els pares i/o tutors legals i el jove/s autor/s dels fets imputats.
- En el cas que no s’arribi a cap acord pel que fa als pactes reparadors, es podrà aplicar el dret d’admissió, pel termini que aplicant criteris de proporcionalitat es decidís per la regidoria de joventut.
13.8.3.2 En cas de major d’edat:
- Es procedirà a entrevistar-se amb el jove/es i redissenyar amb ell/s la reparació de danys.
- L'incompliment dels pactes reparadors i/o la comissió d'una falta tipificada com a greu, donarà lloc a la imposició d'una sanció de la suspensió del dret a assistència al PIJ/Casal per un període d'entre 6 mesos i 1 any amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel Responsable de joventut i el jove/s autor/s dels fets imputats.
- En el cas que no s’arribi a cap acord pel que fa als pactes reparadors, es podrà aplicar el dret d’admissió, pel termini que aplicant criteris de proporcionalitat es decidís per la regidoria de joventut.
13.9 Procediment sancionador
13.9.1 La imposició de la sanció s'efectuarà prèvia audiència del jove i/o entitat responsable i/o dels seus representants legals, els quals en el termini de quinze dies podran presentar les al·legacions que considerin oportunes.
13.9.2 A la vista d'aquestes actuacions l'instructor de l'expedient efectuarà la corresponent proposta de resolució que contindrà la descripció dels fets, la identificació de les persones responsables, les infraccions que aquests fets puguin constituir, amb indicació de la normativa infringida i les sancions aplicables.
13.9.3 La resolució de l'expedient i imposició de les sancions correspon a l'Alcalde o persona en qui delegui. La sanció es notificarà, a més de a l'interessat als tutors o responsables legals del jove en cas de ser menor d’edat.
13.9.4 Contra la sanció imposada es podrà interposar recurs de reposició davant de l'Alcalde en el termini d'un mes a comptar des de la notificació de la sanció.
Art. 14 Responsabilitat derivada de l'ús
14.1 A les dependències indicades se'ls donarà un bon ús no causant cap dany, perjudici o deteriorament.
14.2 Són responsables del bon ús de les instal·lacions i dels danys i perjudicis que es puguin causar, l'entitat o el sol·licitant de l'ocupació i els joves i/o els pares, tutors o representants legals.
Art. 15 Interpretació
En cas de dubte en la interpretació del present Reglament, l'Ajuntament des Mercadal es reserva el dret de fer prevaler la seva interpretació.
Art. 16 Dret supletori
En tot el que no estigui previst en aquest Reglament, serà d’aplicació supletòria la normativa estatal, autonòmica i local aplicable al servei corresponent.
Entrada en vigor
Disposició Final
Aquest Reglament entrarà en vigor a partir del dia següent al de la publicació del seu text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears».
Es Mercadal, 27 de juliol de 2017
El batle
Francesc Ametller Pons