Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 8295
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 24 de juliol de 2017 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura productiva i tecnològica de l'activitat industrial per a l’any 2017
Versió PDF
El sector industrial balear es troba actualment en una situació de feblesa empitjorada per la crisi econòmica, ja que una part del teixit empresarial i dels llocs de treball han patit una greu davallada. La conseqüència de tot plegat ha estat una pèrdua de pes de la indústria en l’economia de l’arxipèlag.
La manca d’inversions en R+D+i, la pèrdua de productivitat, la deslocalització, l’escassetat de formació laboral especialitzada, la petita dimensió de les empreses i els elevats costos de subministrament i transport constitueixen una bateria de variables que mostren les debilitats de la indústria balear.
La Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria, estableix, en l’article 5, que l'Administració ha d’adoptar programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial, millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat a la indústria, amb especial atenció a les empreses de dimensió petita i mitjana.
Aquest programes de promoció i modernització perseguiran fonamentalment els objectius següents:
a) El foment de la competitivitat de les empreses industrials, mitjançant la millora de l'eficiència i flexibilitat dels processos de producció, dels sistemes d'organització i gestió, de la formació, de la qualitat industrial i de la innovació de productes i de processos.
b) El foment de la innovació i del desenvolupament de tecnologies pròpies, incorporació de tecnologies avançades, generació d'infraestructures tecnològiques d'utilització col·lectiva i protecció de la tecnologia a través dels instruments de la propietat industrial, així com del disseny i altres intangibles associats a les activitats industrials.
c) La compatibilitat de les activitats industrials amb les exigències mediambientals i de seguretat, i l’adaptació a aquestes exigències, potenciant les corresponents mesures preventives, protectores i correctores, així com el desenvolupament i la incorporació de les tecnologies adequades.
d) La introducció de mesures que possibilitin l'estalvi i l'eficiència energètica, així com el reciclatge i la reutilització dels residus industrials.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, conscient de les dificultats que passen les pimes del sector industrial en l'actual context econòmic, ha decidit adoptar diversos programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial; millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i l'adequat finançament a la indústria; amb especial atenció a les empreses de dimensió petita i mitjana.
En particular, i en el marc de les seves competències, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, amb el paquet d'ajudes que aprova, pretén finançar projectes d’inversió amb la finalitat que aquestes empreses puguin avançar en competitivitat i productivitat; afavorir la innovació i el creixement empresarial, amb l'objectiu de dotar aquest territori de capital productiu, elevar el seu nivell de renda i desenvolupar les seves infraestructures industrials i, alhora, fer atractiva i promoure la inversió empresarial generadora d'ocupació.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va assumir, en l’article 30.34 de l’Estatut d’autonomia, d’acord amb la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, les competències exclusives en matèria d’indústria, i, en els articles 30.21 i 42, les del foment del desenvolupament econòmic i la promoció de la competència, aspectes en els quals està de nou implicada l’activitat industrial.
L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008), estableix les bases reguladores per a les subvencions en matèria de foment de l'activitat industrial que convoqui la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria. L’article 4.1 d’aquesta Ordre preveu que pot ser objecte de subvenció qualsevol persona física o jurídica relacionada amb l'activitat industrial. Per la seva banda, l’article 5 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria d’indústria ha d’aprovar, per mitjà d’una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
D’altra banda, l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix el contingut mínim de la convocatòria d’ajuts, que ha de ser aprovada per l’òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Aquestes subvencions s’han inclòs en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici de 2017, aprovat per l’Acord del Consell de Govern de dia 3 de febrer de 2017 i publicat en el BOIB núm. 15 de dia 4 del mateix mes, modificat per l’Acord del Consell de Govern de 28 d’abril de 2017 i publicat en el BOIB núm. 51 de dia 29 del mateix mes; i estan destinades a projectes d'inversió de pimes industrials situades a les Illes Balears, per a la implantació de noves activitats econòmiques i l'ampliació o modernització de les ja existents.
El Consell de Govern, en la sessió de dia 30 de juny de 2017 ha acordat autoritzar amb caràcter previ la despesa corresponent a aquesta convocatòria, d’acord amb l’article 10.2 de la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017.
Per tot això, d’acord amb el que disposen els preceptes abans esmentats i una vegada emès l’informe preceptiu de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte
1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria per concedir ajuts destinats a la promoció del teixit industrial, el foment de la modernització dels sistemes de gestió i sistemes productius, la millora del teixit productiu i el posicionament estratègic de la indústria, i la promoció i implantació de les TIC en la indústria dins l’àmbit territorial de les Illes Balears.
2. Els ajuts consisteixen en dos programes de subvencions diferents, un per a l'adquisició d'actius fixos i un altre per a l’adquisició d'inversions immaterials associades al procés industrial.
Segon
Actuacions subvencionables
1. Són susceptibles de subvenció les actuacions d'inversió per a la implantació de nous centres productius, així com per a l'ampliació, millora o modernització dels ja existents.
2. Els centres de treball en què es faci la inversió han d'estar ubicats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Es consideren subvencionables les inversions efectuades i pagades en el període que va de l'1 gener de 2017 al 10 de novembre de 2017, sense haver-hi la possibilitat de prorrogar-lo.
4. Tenen la consideració d'inversions o despeses subvencionables les següents:
4.1. Per al programa I: l'adquisició d'actius fixos nous, com les màquines i els seus accessoris, i les instal·lacions tècniques associades a aquestes, relacionades directament amb l'activitat que constitueix l'objecte social de l'empresa i que han de ser utilitzades o entrar en funcionament per primera vegada.
A aquest efecte s'entén per màquina la definició recollida en l'article 2.2. del Reial decret 1644/2008, de 10 d'octubre, pel qual s'estableixen les normes per a la comercialització i posada en servei de les màquines, amb les exclusions establertes en l'article 1.3 del dit Reial decret.
4.2. Per al programa II: els costs d'inversió immaterial d'adquisició de tecnologies associades a la transformació digital de la indústria; que tenguin com a finalitat l'augment de la capacitat productiva; que fomentin la innovació i el disseny, i la redacció de projectes, estudis d'edificació i direcció facultativa per al trasllat, l’ampliació o la millora de les instal·lacions existents.
5. Queden excloses de subvenció aquelles adquisicions d’actius fixos que no es facin d'acord amb els requisits d'aquesta Resolució, així com les que no vagin acompanyades de la documentació a què es refereix l'apartat vuitè, i, en particular, queden expressament excloses les inversions següents:
a) La compra de béns d'equip usats.
b) La compra de vehicles de transport, excepte quan es tracti de transport interior.
c) L'adquisició de terrenys.
d) L'adquisició de locals i immobles.
e) La compra d’utillatge.
f) Les finances, inversions financeres i similars.
g) L'adquisició d’accessoris i recanvis de vehicles.
h) Els treballs realitzats per a l’empresa mateixa.
i) L'adquisició d'empreses o societats, o de part d’aquestes.
6. No es consideren despeses subvencionables:
a) Els impostos, les taxes i els tributs.
b) Les adquisicions mitjançant arrendament financer.
Tercer
Bases reguladores
Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008); el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Quart
Partides pressupostàries
1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és d’un milió tres-cents mil euros (1.300.000 €) amb càrrec a la partida pressupostària indicada a continuació dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l’any 2017:
— 19401 542A01 77000 00........................ 1.300.000 €
2. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior.
Cinquè
Beneficiaris i requisits
1. Són beneficiàries les petites i mitjanes empreses (PIME) de caràcter industrial amb els epígrafs de l’impost sobre activitats econòmiques (IAE) inclosos en les divisions 2, 3 i 4 de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió A, corresponent a establiments i activitats industrials del Registre Integrat Industrial, o en el Registre Miner de les Illes Balears de la Conselleria de Treball Comerç i Indústria.
2. Es considera PIME la que, en el moment de la sol·licitud, compleixi els requisits d’acord amb l’annex 1 del Reglament (CE) número 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (Reglament general d'exempció per categories), publicat en el DOUE de 26 de juny de 2014 (L 187/1 a L 187/77); tota entitat que, independentment de la seva forma jurídica, exerceix una activitat econòmica:
— Que ocupa menys de 250 persones.
— Amb un volum de negoci anual que no excedeix de 50 milions d'euros o el balanç general anual del qual no excedeix de 43 milions d'euros.
En la categoria de les PIME, es defineix petita empresa com aquella que ocupa menys de 50 treballadors, i el volum de negocis anual o el balanç general anual de la qual no supera els 10 milions d'euros. Els dos requisits (efectius d'ocupació i volum de negocis o balanç) són acumulatius, és a dir, s'han de complir els dos perquè l'empresa pugui considerar-se PIME. S’entén per microempresa la que té menys de 10 treballadors, així com un volum de negoci anual o un balanç general que no supera els 2.000.000 d’euros.
3. Totes les persones o entitats que sol·licitin aquests ajuts han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l’autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui comprovar d’ofici que la persona o l’entitat sol·licitant està al corrent d’aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o entitat sol·licitant haurà d’aportar el certificat corresponent.
b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts comporta l’autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui comprovar d’ofici que la persona o l’entitat sol·licitant està al corrent d’aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l’entitat sol·licitant haurà d’aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
c) Podran ser beneficiàries dels ajuts aquelles empreses i treballadors autònoms el centre de treball dels quals estigui ubicat a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
d) No podran obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants en què concorri alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. El beneficiari ha de subscriure, juntament amb la sol·licitud d'ajuda, una declaració responsable referent a això.
e) El beneficiari ha de complir les exigències imposades per la normativa en matèria de seguretat industrial i minera.
f) No haver estat sancionat per la comissió per cap de les infraccions previstes en la Llei d'indústria o la Llei de mines en els dos darrers anys, comptadors fins al moment de la presentació de la sol·licitud.
g) El beneficiari, per a l'obtenció dels ajuts, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que estableixen l’apartat setè i onzè d’aquesta resolució.
4. Queden excloses com a beneficiàries:
a) Les societats públiques i entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la seva participació sigui majoritària.
b) Les empreses que tenguin entre les seves activitats el lloguer i la venda de maquinària.
5. El centre gestor ha de comprovar les dades de la inscripció del sol·licitant en el Registre Integrat Industrial o Registre Miner de les Illes Balears.
Sisè
Quantia dels ajuts
1. Els ajuts que es regulen revesteixen la modalitat de lliurament dinerari sense contraprestació, i s'han d’instrumentar en forma de subvencions com s'indica a continuació:
1.1. Programa I: adquisició d'actius fixos.
1.1.1. Aquests ajuts s'han d'instrumentar en forma de subvencions del 50 % de l’import de la factura (IVA exclòs) de les despeses d'adquisició dels actius fixos inclosos en el punt 4.1. de l’apartat segon, en què la suma de totes les despeses subvencionables sigui igual o superior a 1.000 euros, IVA exclòs.
1.1.2. La inversió en instal·lacions tècniques associades a la maquinària adquirida s’ha de subvencionar fins a un 30 % del valor de la maquinària.
1.1.3. L’import màxim subvencionable d’aquest programa és de 30.000 euros per beneficiari i actiu adquirit.
1.2. Programa II: adquisició d'inversions immaterials associades al procés industrial.
1.2.1. Aquests ajuts s'han d'instrumentar en forma de subvencions del 30 % de l’import de la factura (IVA exclòs) d’aquells costs en actius immaterials i d'honoraris professionals pagats per a l'elaboració de la documentació tècnica inclosos en el punt 4.2. de l'apartat segon, en què la suma de totes les despeses subvencionables sigui igual o superior a 500 euros, IVA exclòs.
1.2.2. L’import màxim subvencionable d’aquest programa és de 5.000 euros per beneficiari.
2. L’atorgament de les subvencions que regula aquesta convocatòria és compatible amb l’obtenció d’altres subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat, sempre que, en l'acumulació d'ajuts per al mateix projecte, la quantia màxima de tots en conjunt sigui inferior al 75 % dels costos subvencionables, per acomplir així l'obligació que el beneficiari aporti una contribució financera mínima del 25 % dels costos subvencionables a través de recursos propis o finançament extern exempta d'ajuda pública.
3. El sol·licitant ha de declarar tots els ajuts que hagi sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió, tant en iniciar l'expedient com en qualsevol moment del procediment en què això es produeixi.
4. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció atorgada.
Setè
Termini i presentació de sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds és dos mesos, computables a partir del quinzè dia hàbil següent de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, o fins que s’exhaureixi la quantia econòmica assignada en aquesta convocatòria.
Si aquesta circumstància es produeix amb anterioritat a la durada màxima prevista en el paràgraf anterior, es pot suspendre la concessió dels ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria.
2. Si finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, i una vegada resoltes totes les sol·licituds, no s’ha exhaurit el crèdit disposat en la convocatòria, se’n pot ampliar el termini inicialment previst.
3. Les sol·licituds s’han de presentar per mitjà dels models normalitzats que es troben a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, ubicada a la plaça de Son Castelló, 1 (07009 Palma); en qualsevol de les oficines públiques de la UDIT; com també al web de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
4. Les sol·licituds s’han de presentar en el registre general de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria o per mitjà de qualsevol de les formes previstes en dret, d’acord amb l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. En el cas de presentar la sol·licitud en un lloc en el qual no quedi registrada l’hora d’entrada, s’ha de trametre a l’adreça electrònica indicada en la web de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria el justificant de presentació de la sol·licitud i un resum de la documentació que s’adjunta. L’hora que figuri en l’enviament serà la que es tindrà en compte per determinar l’ordre d’entrada de les sol·licituds.
6. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de dur a terme la petició de l’ajut per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
7. La Conselleria Treball, Comerç i Indústria pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament els expedients o per comprovar les dades presentades.
8. En el supòsit que algun dels documents esmentats, en ocasió de la tramitació d’altres expedients a la Conselleria Treball, Comerç i Indústria, ja s’hagi presentat, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l’òrgan o dependència en què es va presentar o, si s’escau, en què es va emetre, que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l’acabament del procediment corresponent i que no hagi sofert modificacions.
9. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l’Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, se li ha de requerir una sola vegada i la persona interessada ha d'esmenar les deficiències dins el termini de 10 dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 21 de la Llei 39/2015.
Vuitè
Documentació
1. Documentació genèrica:
1.1. Sol·licitud de subvenció, segons el model de l’annex 1 d’aquesta Resolució, on figura un resum econòmic de l’actuació prevista, d’acord amb l’apartat segon d’aquesta Resolució, i els seus pressuposts corresponents.
1.2. En el cas de persones físiques (autònoms):
1.2.1. Document nacional d'identitat del sol·licitant i de la persona autoritzada, si s’escau, i el seu poder corresponent.
1.2.2. Documentació acreditativa de l'alta en autònoms.
1.3. En el cas de persones jurídiques:
1.3.1. Escriptura de constitució de l’entitat degudament inscrita en el registre corresponent, amb les modificacions necessàries, si s’escau, per a l'acreditació de la personalitat jurídica del sol·licitant, així com poder suficient a favor del signant, en el cas que aquest no figuri acreditat en l’escriptura, o certificat actualitzat del registre corresponent, en la qual s'especifiquin, en els supòsits en què sigui procedent, la data de constitució, l'objecte, el capital i la seu social, la composició del consell d'administració o junta directiva, els apoderats i els socis que disposin de més d'un 10 per 100 de les participacions.
1.3.2. Número d'identificació fiscal de la societat.
1.3.3. Document nacional d'identitat del representant de la societat o persona autoritzada.
1.4. Declaració responsable atorgada davant l'òrgan concedent de la subvenció de no estar sotmès el beneficiari a cap de les circumstàncies a què es refereix l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, inclosa en el model de sol·licitud.
1.5. Respecte de l’acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment d’aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l’entitat sol·licitant haurà d’aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
1.6. Quant a l’acreditació del requisit d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud dels ajuts implica l’autorització perquè la Conselleria Treball, Comerç i Indústria pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d’aquesta obligació, tret del cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l’entitat sol·licitant haurà d’aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
1.7. Declaració en què es facin constar les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d’organismes internacionals o, si escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.
1.8. Pel que fa a la quantia, i d’acord amb l’article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, per als projectes de quantia superior o igual a 50.000 €, en cas d’execució d’obres, o de 18.000 €, en cas de subministrament de béns d’equip o prestació de serveis per una empresa de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes anteriors a l’execució del projecte, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les. L’elecció de les ofertes presentades s’ha de fer de conformitat amb els criteris d’eficàcia i d’economia, i s’ha de justificar expressament en cas que l’elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
1.9. Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades.
2. Documentació tècnica:
2.1. Memòria tècnica, en la qual s'especifiquin aspectes com l'activitat industrial que es desenvolupa, la localització de l'empresa, l’abast, les característiques i la repercussió de la inversió a realitzar, i les despeses o inversions previstes amb l’IVA desglossat.
Novè
Criteris per seleccionar els beneficiaris
1. Per a la concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s’ha d’aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d’entrada de les sol·licituds en el Registre General de la Conselleria Treball, Comerç i Indústria, o en els registres i les oficines que preveu l’article 16 de la Llei 39/2015; atès que, d’acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons article 7.3 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.
2. Les sol·licituds d’ajuts es poden resoldre individualment encara que no n’hagi acabat el termini de presentació, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
3. En cas que dins l’expedient no consti la documentació que es requereix en aquesta Resolució i una vegada s’hagi requerit d’acord amb l’apartat setè.9, la data de presentació de l’esmena estableix l’ordre de prelació per a l’atorgament de la subvenció.
Desè
Instrucció i resolució del procediment
1. En aplicació de l’article 9.2 de les bases reguladores, correspon a la Direcció General de Promoció Industrial la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. El director general de Política Industrial ha d’emetre una proposta de resolució, la qual s’ha de comunicar a tots els interessats perquè, en el termini màxim de deu dies, puguin al·legar el que considerin oportú.
2. D’acord amb l’article 9.3 de les bases reguladores, l’òrgan competent per resoldre és el conseller de Treball, Comerç i Indústria, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s’ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l’activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s’aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte d’ajuda i terminis per presentar justificants.
3. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és dos mesos comptadors des de la data d’acabament del termini de presentació de les sol·licituds. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.
4. Les resolucions del conseller de Treball, Comerç i Indústria que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada posen fi a la via administrativa i, contra aquestes, s’hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l’endemà que s’hagin notificat.
5. Les notificacions de les resolucions s’han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i 42 de la Llei 39/2015.
Onzè
Justificació i pagament
1. L’activitat subvencionada s’ha d’entendre justificada amb l’acreditació de la seva realització efectiva i el compliment de la finalitat per a la qual s’ha concedit i, en el cas de les inversions indicades en el punt 4.1 de l’apartat segon, s’ha de garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, i a dos anys per a la resta de béns.
2. Les inversions objecte de les ajudes s’han d’executar i pagar en el període comprès entre l’1 de gener de 2017 i el 10 de novembre de 2017 (ambdós inclosos). El termini per justificar la realització de les activitats subvencionades finalitza el 10 de novembre de 2017.
3. No s’han de tenir en consideració com a justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els pagaments fets amb anterioritat a l’1 de gener de 2017 ni posteriors al 10 de novembre de 2017.
4. El pagament de la subvenció únicament es pot fer efectiu una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l’activitat subvencionada, mitjançant sol·licitud de pagament i la presentació de la documentació següent:
4.1. Memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, en què es descrigui de manera detallada el projecte que s’ha duit a terme i els resultats que s’han obtingut; referències i dades tècniques de les instal·lacions, les màquines i els seus accessoris objecte de la subvenció; número de sèrie i document fotogràfic de les actuacions realitzades.
4.2. En el supòsit d'instal·lacions tècniques, màquines i accessoris als quals sigui aplicable normativa específica de seguretat industrial, justificant de posada en servei d’aquests davant la Direcció General de Política Industrial.
4.3. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats, que ha de contenir:
4.3.1. Una relació classificada de les despeses de l’activitat, amb la identificació del creditor i del document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament. En cas que la subvenció s’atorgui d’acord amb un pressupost, s’han d’indicar les desviacions esdevingudes.
4.3.2. Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l’import i la procedència.
4.4. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses i especifiquin clarament la inversió corresponent a l’objecte de la subvenció.
4.5. Document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures objecte de la subvenció. S’ha d’acreditar d’alguna de les maneres següents:
4.5.1. Fotocòpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual figurin: la data de la transferència, l’import transferit, la identificació del concepte de transferència amb l’objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que ha de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura respectivament.
Aquest document ha d’adjuntar l’extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual figuri el càrrec d’aquesta transferència.
4.5.2. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada del corresponent extracte bancari del beneficiari de l’ajuda en el qual aparegui el càrrec d’aquest xec o pagaré.
4.5.3. Això no obstant, per a les factures inferiors a 500 euros és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor.
4.5.4. No s’admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs). No s’admeten, en cap cas, com a justificants de la inversió els tiquets de caixa.
5. En el cas que l’expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar que s’ha justificat i aplicat la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors a partir de l’endemà d’haver rebut el requeriment d’esmena.
6. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l’activitat subvencionada, però s’hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s’ha de revisar i s’ha de minorar proporcionalment.
7. Tota alteració de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
8. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d’atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat sense que aquesta Conselleria l’hagi aprovada prèviament, i també la desviació de les subvencions o l’aplicació diferent a la que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
Dotzè
Concurrència d’ajuts o subvencions
L’import dels ajuts o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques, o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 75 % del cost de l’activitat que hagi de desenvolupar l’entitat beneficiària.
Tretzè
Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les que estableix l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s’estableixen en l’article esmentat, les següents:
a) Dur a terme l’activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que s’estableixen en aquesta convocatòria.
b) Destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat, i mantenir l’afectació de les inversions a l’activitat subvencionada, en la forma i dins el termini que s’indica en la convocatòria.
c) Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.
d) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que faci la Direcció General de Política Industrial, i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Sindicatura de Comptes.
e) Comunicar l’obtenció d’altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.
f) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
Catorzè
Interpretació i execució
El conseller de Treball, Comerç i Indústria pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
Quinzè
Efectes
Aquesta Resolució comença a produir efectes el quinzè dia hàbil següent d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Setzè
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 24 de juliol de 2017
El conseller de Treball, Comerç i Indústria
Iago Negueruela i Vázquez
ANNEX 1
|
SOL·LICITUD D’AJUT PER A LA MODERNITZACIÓ DE L’ESTRUCTURA PRODUCTIVA I TECNOLÒGICA DE L’ACTIVITAT INDUSTRIAL (2017) |
|
interessat |
|
Nom: NIF: Representant (si escau): NIF: Domicili social: CP: Municipi: Illa: |
|
adreça de notificació (només si és diferent del domicili social) |
|
Domicili: CP: Municipi: Província: Adreça electrònica: Telèfon: |
|
emplaçament de l’actuació |
|
Domicili: CP: Municipi: Província: |
|
programa i pressupost pel qual se sol·licita l’ajuda Indicau les tres ofertes presentades, i quina a estat l’elecció, per als projectes de quantia superior o igual a 50.000€, en cas d’execució d’obres, o de 18.000€ en cas de subministrament de béns d’equips o prestació de serveis. Per a la resta de casos indicau l’oferta única. |
|
( ) Programa I: adquisició d’actius fixos ( ) 1. Empresa: Import: ( ) 2. Empresa: Import: ( ) 3. Empresa: Import: ( ) Programa II: adquisició d’immaterials associades al procés industrial ( ) 1. Empresa: Import: ( ) 2. Empresa: Import: ( ) 3. Empresa: Import: |
|
declar |
|
1. Que dispòs de capacitat de representació suficient, degudament acreditada, per dur a terme la tramitació indicada. 2. Que les dades consignades en aquest document són certes, que complesc amb tots els requisits exigits per la corresponent normativa, i que present adjunta la documentació que pertoca, d’acord amb l’apartat vuitè de la Resolució del conseller de Treball Comerç i Indústria per la qual s’aprova aquesta convocatòria. 3. Que no em trob en cap de les circumstàncies de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la llei de subvencions. 4. Que accept íntegrament les condicions de la convocatòria, i em compromet a facilitar tota la documentació complementària i les actuacions de control que es considerin necessàries per a avaluar correctament l’expedient o per a comprovar les dades presentades. 5. Que d’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, em don per assabentat o assabentada que les dades personals recollides s’han d’incorporar i seran tractades en un fitxer específic, a l’efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a efectes estadístics. L’òrgan responsable del fitxer és la Direcció General de Política Industrial. ( ) No autoritz a que l’Administració obtingui, dels òrgans competents, la informació relativa al compliment de les meves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Per tant, adjunt a aquesta sol·licitud certificat justificatiu de compliment. ( ) Declar no haver sol·licitat o obtingut cap subvenció o ajut per a la mateixa finalitat d’aquesta convocatòria d’ajut. ( ) Declar que l’elecció del pressupost no s’ha fet de conformitat amb els criteris d’eficàcia i d’economia, per la qual cosa no ha recaigut en la proposta econòmica més avantatjosa. Per tant, adjunt justificant de l’elecció de l’oferta. ( ) Declar que alguns dels documents que tenc obligació de presentar, segons la resolució de la convocatòria, es troban en poder de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, en ocasió de la tramitació d’altres expedients. Per tant, adjunt declaració on s’indiquen quin són, la data i l’òrgan o dependència on es varen presentar o on es varen emetre. I, perquè així consti a l’efecte d’acollir-me a la convocatòria d’ajut destinat a promoure actuacions d’inversió per a la modernització de l’estructura productiva i tecnològica de l’activitat industrial (2017), sign aquesta declaració responsable. |
|
, d de 20 |
Firma de l’interessat
|
DIRECCIÓ GENERAL DE POLÍTICA INDUSTRIAL |