Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR
Núm. 8184
Pla Disposició de Fons
Versió PDF
DECRET 2017002555
000092/2017-GENTESOR
Atesa la necessitat d’elaborar un Pla de Disposició de Fons de conformitat amb l’art.187 del TRLRHL amb la finalitat de planificar la Tresoreria a l’objecte de complir amb les obligacions legals per fer front als pagaments que realitza l’Ajuntament de Llucmajor.
Atesa la proposta del Pla de disposició de fons de la Tresorera de l’Ajuntament i l’informe de fiscalització de la Intervenció.
Aquesta Batlia, en atribució a les competències que té legalment conferides, RESOL:
1. Aprovar el Pla de Disposició de Fons de la tresoreria de l’Ajuntament de Llucmajor amb el següent contingut:
“RÈGIM JURÍDIC
El règim jurídic del Pla de Disposició de Fons de les entitats locals ve regulat a:
1. L’article 135.3 de la Constitució Espanyola.
2. L’article 14 de la Llei Orgànica 2/2012 d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, que disposa que “els crèdits per a satisfer interessos i el capital del deute públic de les Administracions, se entendran sempre vinculats a l’estat de despeses del seu pressupost i el seu pagament disposarà de prioritat absoluta”.
3. L’article 187 del RD Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, amb la finalitat de planificar la Tresoreria amb l’objectiu de complir amb les obligacions legals per a fer front als pagaments que realitza l’Ajuntament de Llucmajor, “l’expedició de les ordres de pagament haurà d’acomodar-se al Pla de Disposició de Fons de la Tresoreria que s’estableixi pel President que en tot cas, haurà de recollir la prioritat de les despeses de personal i de les obligacions contretes en exercicis anteriors”.
4. L’art. 196.1 apartat b) del TRLRHL on s’indica que “són funcions encomanades a la Tresoreria de les entitats locals, servir al principi d’unitat de caixa”.
5. L’article 65 del RD 500/1990 on s’indica que “l’expedició d’ordres de pagament s’acomodarà al Pla de Disposició de Fons que s’estableixi, amb la periodicitat i vigència que el mateix determini, pel President o per l’òrgan facultat en el cas dels organismes autònoms”.
ÀMBIT CONCEPTUAL
El Pla de Disposició de Fons considerarà aquells factors que facilitin una eficaç i eficient gestió de la Tresoreria de l’entitat i recollirà necessàriament la prioritat de pagament dels interessos i el capital del deute públic, les despeses de personal i les obligacions contretes a exercicis anteriors.
El Pla de Disposició de Fons constitueix l’expressió normativa dels criteris per a l’execució del pagament material, respectant els límits de prioritats de l’art. 187 del TRLRHL i altres normes d’aplicació. És un acte jurídic reglamentari que estableix les normes de priorització de pagaments de naturalesa permanent, constituint-se en un document obligatori, la formulació del qual correspon a la Batlia.
Pel seu caràcter ha de ser publicat al BOIB, de conformitat amb l’art. 131 de la Llei 39/2015, les normes amb rang de llei, els reglaments i les disposicions administratives hauran de publicar-se en el diari oficial per a que entrin en vigor i produeixin efectes jurídics. Addicionalment, i de manera facultativa, les Administracions Públiques podran establir altres medis de publicació complementaris.
PRINCIPIS GENERALS
De conformitat a l’article 187 del TRLRHL, el present Pla de Disposició de Fons de l’Ajuntament de Llucmajor té per objecte acomodar l’expedició d’ordres de pagament a les disponibilitats previstes d’efectiu.
La gestió dels fons integrants de la Tresoreria, excepte disposició legal en contra, es realitzaran amb el principi d’unitat de caixa amb la centralització de tots els fons i valors generats per operacions pressupostàries i no pressupostàries.
ORDRE DE PRELACIÓ
En la programació mensual de les ordres de pagament que s’hagin d’emetre respecte les obligacions pressupostàries i pagaments de naturalesa no pressupostària emeses d’acord amb la normativa d’aplicació, es seguirà l’ordre de prelació següent:
1. Despeses derivades del deute públic, és a dir, les despeses financeres derivades del deute i de les operacions de tresoreria i les amortitzacions del principal del deute en funció de la data del seu venciment.
2. Retribucions líquides del personal. Aquí s’inclouen les despeses de Capítol I de la classificació econòmica del pressupost de despeses previst a l’Ordre del Ministeri d’Economia i Hisenda 3565/2008.
A títol enunciatiu s’entendran incloses les retribucions del personal funcionari, laboral, eventual i els membres electes de la Corporació, així com les despeses socials i les dietes de personal.
3. Pagaments no pressupostaris a realitzar en concepte de quotes retingudes als empleats en concepte de cotitzacions a la Seguretat Social en qualsevol dels seus règims, així com els pagaments en concepte d’imposts retinguts o altres retencions, als perceptors de rentes abonades per la Corporació, i en especial les corresponents a l’IRPF, excepte que s’hagi obtingut l’ajornament de l’obligació d’ingrés en ambdós casos.
4. Pagaments de naturalesa pressupostària en concepte de cotitzacions empresarials de qualsevol règim de la Seguretat Social, excepte els ajornaments de l’obligació obtinguts del mode reglamentari.
5. Transferències internes entre l’Ajuntament de Llucmajor i la seva administració institucional en relació a les quanties necessàries per al pagament per part de l’organisme preceptor de les seves despeses de personal i dels pagaments assenyalats en els punts anteriors.
6. Pagament d’obligacions d’exercicis anteriors, tant de tipus pressupostàries com no pressupostàries, sense incloure els interessos de demora, que s’entendran meritats d’acord amb el previst a la Llei 3/2014 per la que s’estableixen les mesures de lluita contra la morositat a les operacions comercials.
També s’inclouran les obligacions que varen ser contretes a exercicis anteriors i que s’han reconegut a l’exercici corrent per reconeixement extrajudicial de crèdit, mitjançant el preceptiu acord de Ple, de conformitat amb l’art 60.2 del RD 500/1990.
7. Pagaments derivats de les liquidacions d’IVA, excepte els ajornaments de l’obligació de pago, així com els reintegraments de subvencions i pagament d’altres liquidacions tributàries.
8. Pagaments o dipòsits a efectuar corresponents a obligacions derivades d’acords adoptats per la Corporació per al compliment de sentències fermes per les quals es condemna a l’Ajuntament al pagament d’una quantia certa.
9. Pagaments d’obligacions en concepte de cancel·lació de fiances constituïts per tercers davant de l’Ajuntament de Llucmajor.
10. Pagament de subministres bàsics, com serien l’energia elèctrica, l’aigua, el gas i les telecomunicacions.
11. Transferències entre l’Ajuntament i la seva administració institucional per a que el perceptor pugui satisfer les despeses previstes en els punts del 6 al 10 anteriors.
12. Pagaments a favor de les perceptors de les ajudes socials que es tramiten des de l’àrea de Serveis Socials de la Corporació.
13. Devolucions d’ingressos indeguts, duplicats o excessius.
14. Pagaments als creditors ordinaris i inversions, on es prioritzaran els proveïdors ordinaris que prestin principalment un servei amb aportació de personal.
15. Caixes fixes i pagaments a justificar.
16. Pagaments de subvencions a persones físiques, jurídiques i entitats.
17. Altres pagaments.
NORMES ESPECÍFIQUES D’APLICACIÓ.
PRIMER. En els supòsits que per imperatiu legal, convencional o per acords plenaris de la Corporació, el producte d’un determinat ingrés estàs afectat a una despesa, tal producte s’entendrà Tresoreria separada i es destinarà prioritàriament, excepte als punts 1 i 2 de l’ordre de prelació, a l’atenció de pagos corresponents a l’ingrés afectat.
SEGON. Quan es tractin de despeses finançades amb subvencions finalistes en el que el seu cobrament estigui condicionat a la justificació del pago de les despeses subvencionables, aquests tindran caràcter prioritari en els supòsits que finalitzi el termini de justificació. No obstant, sempre s’hauran de respectar els punts del 1 al 5 de l’ordre de prelació del Pla. En aquests supòsits, l’àrea corresponent tindrà que informar d’aquesta circumstància a l’ordenador de pagos.
Aquest Pla de Disposició de Fons tindrà vigència en tant no se n’aprovi un altre.”
2. Traslladar la present Resolució a la Tresoreria i disposar la publicació del Pla en el BOIB.
Llucmajor, 19 de juny de 2017.
El Regidor d’Economia i Hisenda, Contractació, RRHH i Funció Pública
(Delegació Decret 2588/2016)
Jaume J. Oliver Valles
Davant meu,
el Secretari
Marc Rigo Manresa