Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 8042
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el projecte de condicionament de Ses Pedreres de s'Hostal, TM Ciutadella. (157a/14)
En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de juny de 2017,
"DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL
El projecte objecte del present informe està inclòs a l’annex I, Grup 2 a) Pedreres, Restauració i/o Extracció de la Llei 11/2006, de 14 de setembre.
Un cop realitzada la fase prèvia de consultes i enviat l'informe de consultes prèvies, el promotor va redactar l'EIA i la DG d'Indústria va realitzar el tràmit d’Informació Pública mitjançant la publicació al BOIB núm. 57 de 07/05/2016 i no es va presentar cap al·legació.
Arran d’un informe de deficiències es va aportar més informació. Es troba que la nova documentació aportada no canvia ni introdueix una modificació substancial a la presentada inicialment, raó per la qual s’entén que no és necessari realitzar de nou la fase d’informació pública.
1.Antecedents
El present projecte està relacionat amb un expedient anterior: 15563/09 “Condicionament de Ses Pedreres de S'Hostal” iniciat el 08/09/09. Es va trametre l'informe de fase prèvia el 03/12/09 i no varen contestar. El 21/10/11 se li va iniciar una audiència de 10 dies hàbils abans de declarar caducitat i el 16/11/11 el promotor sol·licita continuar amb la tramitació.
El 18/11/14 lliuren documentació però com el promotor sol·licità la modificació i aprovació d'un nou Pla de Restauració així com la finalització de l'explotació minera, Industria obrí un nou expedient: 2014/12133. La CMAIB va obrir també un nou expedient i es tornaren a realitzar les consultes a les administracions afectades: expedient 157A/14. El tràmit ha estat el següent:
18/11/14 projecte de restauració, EIA entre d'altres projecte . 15563/09.
23/12/14 Es sol·liciten consultes al Consell (Patrimoni), a l'Ajuntament i a Pedreres
25/02/15 Es tramet l'informe tècnic de fase prèvia de consultes
29/06/16 Es rep projecte de restauració, EIA entre d'altres, certificat i consultes durant la Informació Pública
21/07/16 Es reben dos oficis:
una sol·licitud de data 10/02/2016 demanant que es resolgui el canvi d'ús de l'espai de les pedreres el més aviat possible i que es doni per acabat l'expedient miner atès que actualment la pedrera és un itinerari minero-cultural obert al públic.
una sol·licitud de data 30/03/2016 demanant que es prossegueixi amb el procediment administratiu iniciat i que es resolgui l'expedient com reutilització de l'activitat tal i com s'estableix a l'article 19 del PDS sectorial de pedreres aprovat amb el Decret 61/1999. Adjunt també hi ha una altre sol·licitud, tot i que no porta segell de recepció ni de data, però està signat el 25/02/2016, en el qual entre d'altres, desestimen la realització de les obres descrites al magatzem i la dotació de les instal·lacions necessàries i cenyir-se a donar per realitzada la restauració.
21/07/16 S’envia un informe d’esmena de deficiències. En data 20/03/2017 es rep nova informació, un document de contestació a les esmenes detectades, tres plànols i un Manual d’Emergència per a la celebració d’espectacles i activitats recreatives. Aquest no estan signats, raó per la qual s’informa al promotor i se li requereixen signats. Finalment el Servei de Mines ens proporciona els documents signats digitalment.
2.Informació del projecte
El promotor del projecte és Lithica i l’Estudi d’Impacte Ambiental està redactat per l’enginyera Joana Sansó Oliver.
Ses Pedreres de s'Hostal son un conjunt de pedreres de marès, autoritzades pel Servei de Mines amb el nom de «Cantera Los Cuatro», que es va explotar fins al 1994. Segons el documents a l'any 1995 el promotors de la explotació cedeixen la pedrera a la Associació Cultural Lítica.
A l'any 1995 es sol·licita al Servei de Mines una modificació del pla de restauració i el projecte d'actuació i es realitza un treball de rehabilitació que converteix la pedrera en un centre d'interès cultural, etnològic i turístic.
A l'any 2000 es sol·licita un canvi de titularitat de la «Pedrera de los Cuatro» a la de «Associació Cultural Lítica» i una modificació del programa de restauració. Al Juny de 2009 s'inicia el tràmit al Servei de Mines, per a sol·licitar la llicència d'activitats nocturnes.
Actualment l'activitat minera de l'explotació ha cessat. En la documentació rebuda inicialment es plantejava fer excavacions per a realitzar tallers i magatzems, però a l’addenda presentada es desisteix expressament de qualsevol actuació anteriorment plantejada per a la excavació de tallers i magatzems.
L’objectiu de la restauració és, per tant, la reutilització de la pedrera com espai lúdic i itinerari minero-cultural raó per la qual la restauració realitzada ha tingut l’objectiu principal d’integrar la pedrera amb el paisatge.
3.Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte
Es tracta de la parcel·la 27, polígon 17 del municipi de Ciutadella de Menorca ubicat en Sòl Rústic General segons el Pla Territorial de Menorca.
La parcel·la no està afectada per cap figura de protecció però sí per vulnerabilitat d’aqüífers moderada. Segons l’article 2.2 del Decret llei 2/2016 de modificació del Decret llei 1/2016 de mesures urgents en matèria urbanística, no és necessari informe previ favorable de vulnerabilitat d’aqüífers.
4.Resum del procés d’avaluació
a.Actuacions prèvies
Es va realitzar la fase prèvia de consultes i, en data 25/02/15, es va trametre l'informe tècnic de fase prèvia de consultes.
b.Fase d’informació pública
La DG d'Indústria va realitzar el tràmit d’Informació Pública del projecte i l’EIA mitjançant la publicació al BOIB núm. 57 de 07/05/2016. No es va presentar cap al·legació.
Com s’ha comentat, arran del informe de deficiències el promotor va aportar més informació. Es troba que la nova documentació aportada no canvia ni introdueix una modificació substancial a la presentada inicialment, raó per la qual s’entén que no és necessari realitzar de nou la fase d’informació pública.
Atenent que la sol·licitud d’inici de tramitació és de data 07/05/2016, el procediment d’impacte es tramita d’acord amb la llei estatal 21/2013 d’avaluació d’impacte ambiental, com una avaluació ambiental ordinària.
c. Consultes administracions públiques
En data 23/12/2014 es van efectuar les consultes prèvies a les administracions afectades, que en fase d’informació pública es tornaren a consultar:
1.Servei de Planificació de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat
2.Direcció General de Recursos Hídrics
3.Consell Insular de Menorca
4.Ajuntament de Ciutadella
Durat la fase de consultes prèvies, l'Ajuntament conclou, en data 04/02/15, que:
1.Les obres i actuacions hauran de ser informades per la comissió de Patrimoni Històric i Artístic de Menorca
2.El projecte integral d'obres i activitats haurà d'incorporar detalladament totes les actuacions a realitzar, així com una memòria urbanística detallada de les superfícies construïdes de l'estat actual i el definitiu
El Departament de Cultura, Patrimoni i Educació del Consell de Menorca recomana, el 22/01/15, que en la redacció del projecte d'execució es tinguin en compte les observacions exposades en l’informe presentat i es detallin les propostes en relació a l'exposició i conservació del bé etnològic.
Durant la fase d’informació pública, en data 03/05/17, el Consell de Menorca recomana avaluar favorablement el projecte.
5. Anàlisi tècnica de l’expedient
a)Alternatives
No es presenten alternatives tot i que si es comenta que es una restauració diferent a la que es realitza normalment a les pedreres perquè aquesta no pretén recuperar topogràficament l'estat anterior mitjançant el replè amb material inert, sinó que pretén integrar el paisatge generat per l'activitat de la pedrera, preservant la seva topografia amb l'objectiu de convertir la pedrera en un itinerari minero- cultural.
Atès el tipus i l’objectiu del projecte i que la restauració ja s’ha portat a terme es troba que no es necessari presentar alternatives.
b)Principals impactes de l’alternativa escollida
Els impactes negatius es generen en fase de funcionament atès que ja està restaurat. Els impactes analitzats es consideren en relació a l’activitat lúdico-cultural en horari diürn i, puntualment, nocturn. Es diferencia entre visites i activitats horari diürn i nocturn.
Els impactes considerats són contaminació acústica, contaminació atmosfèrica, impacte visual, paisatge i socio-econòmic.
La caracterització i valoració és mínima: s’analitzen les interaccions de les accions i factors ambientals, caracteritzant i valorant els impactes tenint en compte els atributs establerts a la llei, tot i que només es valoren sense explicar cadascun d’aquests. S’analitza la contaminació acústica, la contaminació atmosfèrica i el paisatge. No es valora explícitament l’impacte global del projecte, però tots els impactes individuals son compatibles.
El fet d’haver restaurat una explotació que, en un principi seria un abocador, i convertir-lo en un itinerari minero- cultural es troba que té un impacte clarament positiu, tant sobre la fauna i la flora, com sobre la població. A més, tenint en compte el tipus de projecte, la restauració està efectuada i la utilització actual de la pedrera es troba que els impactes positius són més grans que no pas els negatius, que es poden minimitzar amb l’aplicació de mesures.
En relació al sanejament, el document informa que durant la celebració dels actes autoritzats s’instal·laran 10 unitats de retrets químics, dotats de WC i rentamans, a la ubicació prevista.
Les aigües domèstiques residuals s’abocaran a la fossa sèptica estanca aïllada i legalitzada.
Existeix un pou per al subministrament d’aigua potable.
En relació a l’accés a la pedrera, s’informa que es realitza pel camí vell, un carrer públic asfaltat. Una vegada arribat al km 1 a la seva esquerra es troba l'accés a les instal·lacions mitjançant una rotonda. Aquest accés és privat i de propietat a ses pedreres de s’Hostal, la qual cedeix el dret de pas a l'activitat veïna. L'associació Lithica va adequar l'accés asfaltant i senyalitzant el vial. L'accés de vehicles de servei públic de transport, es realitzarà únicament fins a la rotonda de l'entrada principal, on es produirà la càrrega i descàrrega de passatgers. El trànsit dels vehicles que accedeixen a les instal·lacions no suposa una deterioració afegida al camí públic del cami Vell, i l'accés privat de la rotonda fins a les instal·lacions és mantingut per la pròpia associació.
S'estima una afluència màxima de 40 vehicles privats al dia, que accedeixen de forma intermitent. Els vehicles privats amb autorització d'accés, aparcaran sempre als espais reservats, mai en vorals i cunetes. En les instal·lacions s'han disposat 1.450 m2 de la parcel·la per a zona d'aparcament amb una capacitat de 150 vehicles. La zona d'aparcament es troba senyalitzada. Donat el volum de vehicles previst, no se suposa que es produeixi cap tipus de retenció o problemes de trànsit. En els mesos de major afluència de visites i durant la celebració d'activitats, l'associació Lithica contractarà una persona per a la zona d'aparcament per a la seva regularització i correcta utilització dels usuaris.
Per altre costat, s’han identificat i avaluat els riscos de les activitats culturals i visites: es presenta un “Manual de emergencia y autoprotección para la celebración de espectáculos y actividades recreativas de carácter excepcional en Ses Pedreres de s’Hostal”. En relació al risc d’esllavissaments, a l’informe s’avalua aquest com molt baix o nul, però no justifica ni presenta un estudi geotècnic que ho justifiqui. Atenent a la gran afluència prevista a la pedrera, es troba molt important que s’aporti un informe específic d’estabilitat de talussos que justifiqui tècnicament aquesta afirmació. A més, s’hauria de valorar la necessitat de tenir una assegurança de responsabilitat civil.
c) Correcció dels principals impactes de l’alternativa escollida
Es presenten mesures al pla de restauració en relació al plantejament operatiu, al disseny de circuit de visites, a la reforestació (que ja està realitzada) i a les activitats programades.
En relació a la seguretat, es presenten també mesures a adoptar abans de cada acte programat.
En relació al renou, durant les actuacions es durà un control per confirmar que no es superen els límits establerts de renou.
En relació als residus s’haurà de realitzar una correcta gestió de residus generats.
En relació a les activitat nocturnes, s’haurà de complir allò que s’estableix a la Llei 3/2005 de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.
d)Seguiment ambiental:
Es presenta un Pla de Vigilància Ambiental que garanteixi l’aplicació de les mesures proposades i detecti algun impacte no previst. Hi haurà un encarregat de fer complir el programa.
e)Consideracions addicionals
No es presenta un annex d’incidència paisatgística com a tal, però si es valora els impactes i es proposen mesures ambientals relacionades amb aquest, com la restauració vegetal duta a terme.
6. Conclusions
Per tot l’anterior, el Ple acorda formular la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del Projecte de condicionament de Ses Pedreres de S’Hostal. Polígon 17 Parcel·la 27. T.M. Ciutadella, promogut per Lithica donat que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives i correctores previstes a l’EIA i el projecte a més de les mesures següents:
1.Es presenti al Servei de Mines un estudi geotècnic d’estabilitat de talussos que justifiqui el nivell de risc d’esllavissades, sense el qual no es podrà obtenir l’autorització pertinent
2.Durant les actuacions es durà un control per confirmar que no es superen els límits establerts de renou.
3.En relació a les activitat nocturnes, es complirà expressament el que s’estableix a la Llei 3/2005 de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.
4.Es realitzi una correcta gestió de residus generats.
5.L’aigua del pou només es podrà utilitzar per a consum humà quan sigui autoritzada per la DG de Salut Pública i Participació, tal com preveu el RD 314/2016, de 29 de juliol, pel qual es modifiquen el Reial decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s’estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l’aigua de consum humà, el Reial decret 1798/2010, de 30 de desembre, pel qual es regula l’explotació i comercialització d’aigües minerals naturals i aigües de brollador envasades per al consum humà, i el Reial decret 1799/2010, de 30 de desembre, pel qual es regula el procés d’elaboració i comercialització d’aigües preparades envasades per al consum humà.
Es recorda que
1.Prèviament s’haurà d’obtenir l’autorització de l’ús d’itinerari lúdic, museu etc a l’administració competent i posteriorment tramitar la caducitat en el Servei de Mines, que suposarà la prohibició de realitzar qualsevol extracció minera
2.El titular ha de presentar, davant de l’administració hidràulica, una declaració responsable de la instal·lació del sistema de depuració, a la qual s’ha d’adjuntar un document que n’acrediti l’adquisició, les característiques tècniques, el rendiment i el manteniment
Aquesta proposta de DIA s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’obtenció de l’autorització, i en concret la declaració d’interès general.
Palma, 5 de juliol de 2017
El presidente de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias