Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 8041
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Incoació de procediment sancionador a l’empresa Gas y Electricidad Generación SAU, per la possible comissió de dos infraccions greus del real decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la llei de prevenció i control integrats de la contaminació, en relació a l’autorització ambiental integrada de la CCC de Cas Tresorer. (IPPC S02/2016)
En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de juny de 2017,
" Antecedents
1.En data 28 de maig de 2008 el conseller de Medi Ambient dictà resolució per la qual s’atorgà l’autorització ambiental integrada a la CCC de Ca’s Tresorer, promoguda per GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, (BOIB núm. 89 de 26/06/2008).
2.En data 14 de març de 2016 (RE de la CMAAiP núm. 5419), en compliment del condicionant 10.3.2 de la seva AAI, GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU va aportar l’informe anual relatiu a l’AAI de la CCC de Cas Tresorer de l’any 2015.
3.En data 30 de març de 2016 (RS del SAA núm. 147 de 4/04/2016), es va trametre la documentació al departament de Gestió de Domini Hidràulic de la DG de Recursos Hídrics.
4.En data 30 de març de 2016 (RS de la CMAAiP núm. 5074 de 4/04/2016), es va trametre la documentació a la secció de Contaminació Atmosfèrica de la DG d’Energia i Canvi Climàtic.
5.En data 6 de juliol de 2016 (RE del SAA núm. 795) es va rebre informe del servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics relatiu al control documental de l’any 2015 de la CCC de Cas Tresorer.
6.En data 31 d’agost de 2016 (RE de la CMAAiP núm. 18605) es va rebre informe de la secció de Contaminació Atmosfèrica de la DG d’Energia i Canvi Climàtic relatiu al control documental de l’any 2015 de la CCC de Cas Tresorer.
7.En data 9 de novembre de 2016 es va emetre informe tècnic per part de la CMAIB.
Consideracions jurídiques
Des pel punt de vista jurídic formal:
1.Òrgan competent per a la iniciació del procediment sancionador.
El Real Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació (art.3.2), atribueix a l'òrgan competent de la comunitat autònoma, les competències relatives a l'autorització ambiental integrada.
Per la seva banda, l'article 30 del mateix text refós indica que les comunitats autònomes seran les competents per adoptar les mesures cautelars i les de control i inspecció, així com per exercir la potestat sancionadora.
El Decret 29/2009, de 8 de maig d'organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB atribueix (art.6.3.a) la competència per atorgar les autoritzacions ambientals integrades a la CMAIB. L'article 6.1 estableix que li correspon a la CMAIB aquelles competències que la normativa vigent atribueixi a l'òrgan ambiental de la comunitat autònoma de les Illes Balears i no estiguin reservades a un altre òrgan, per la qual cosa l'òrgan competent per a la iniciació del procediment sancionador en matèria d'autoritzacions ambientals integrades és el Ple de la CMAIB.
2.Amb els efectes de l’article 85 de la llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i dels articles 10 i 11 del Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora, el presumpte responsable de la infracció pot reconèixer voluntàriament la seva responsabilitat.
Un cop iniciat un procediment sancionador, si l’infractor reconeix la seva responsabilitat, es pot resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que escaigui.
Quan la sanció tingui únicament caràcter pecuniari o bé calgui imposar una sanció pecuniària i una altra de caràcter no pecuniari però s’ha justificat la improcedència de la segona, el pagament voluntari per part del presumpte responsable, en qualsevol moment anterior a la resolució, implica la terminació del procediment, excepte pel que fa a la reposició de la situació alterada o a la determinació de la indemnització pels danys i perjudicis causats per la comissió de la infracció.
En tots dos casos, quan la sanció tingui únicament caràcter pecuniari, l’òrgan competent per resoldre el procediment aplicarà reduccions del 20% sobre l’import de la sanció proposada, que són acumulables entre si. L’efectivitat de les reduccions està condicionada al desistiment o la renúncia de qualsevol acció o recurs en via administrativa contra la sanció.
3.No s’han adoptat mesures de caràcter provisional, sense perjudici de les que es puguin adoptar durant el procediment de conformitat amb l’article 56 de la llei 39/2015.
4.Al procediment sancionador li és d'aplicació:
La llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
La llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment a seguir en l'exercici de la potestat sancionadora.
Des del punt de vista jurídic substantiu:
1.L’informe tècnic de la CMAIB de 9 de novembre de 2016 conclou:
“Per tant, al control documental corresponent a l’any 2015 de l’autorització ambiental integrada de la CCC de Cas Tresorer, GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU no ha donat compliment als següents condicionants de l’AAI en vigor tot i que no s’ha produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient ni s’ha posat en perill greu la seguretat o salut de les persones:
1.S’han donat incompliments als VLE per al P total a l’aigua de refrigeració, per al P total a la planta d’osmosi, per al DQO, DBO, COT i sòlids en suspensió a la planta de tractament d’efluents a l’apartat 3 del condicionant 7.3.
2.No s’han comunicat les incidències a les presses de mostres indicat a l’apartat 12 del condicionant 7.3.
3.No s’han presentat resultats dels autocontrols semestrals per a SO2 i partícules dels Grups FC-CC1TG1, FC-CC1TG2, FC-CC2TG3 i FC-CC2TG4 del condicionant 8.3.9.
4.No s’han presentat resultats dels autocontrols semestrals per a NOx i CO dels Grups FC-CA1 i FC-CA2 del condicionant 8.3.10.
5.No s’ha presentat la informació respecte als dies invalidats per mal funcionament del SAM cosa que impedeix que pugui avaluar-se el compliment de l’apartat 3 del condicionant 8.3.6.
6.Les dades rebudes per a les campanyes anuals de metalls i B(a)P a la fracció PM10 té un nombre inferior de dades vàlides al mínim necessari establert segons les indicacions de l’apartat 2 del condicionant 8.6.”
Per tant, a la vista d’aquest informe, així com dels informes del servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics de 22 de juny de 2016 i de la secció de Contaminació Atmosfèrica de la DG d’Energia i Canvi Climàtic de 31 d’agost de 2016, i d’acord amb l’article 63 de la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, el que pertoca és que el Ple de la CMAIB en l’exercici de les seves funcions acordi l’inici del procediment sancionador a l’empresa GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, per la possible infracció del Real Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació.
2.Dels fets descrits a l’informe tècnic de 9 de novembre de 2016, i de conformitat amb l'article 31 del Real Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, els fets descrits poden ser constitutius de les següents infraccions:
Infraccions greus:
- art. 31.3:
b) Incompliment de les condicions establertes a l'autorització ambiental integrada, sense que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en perill greu la seguretat o salut de les persones, així com no adoptar les mesures necessàries per a tornar a assegurar el compliment en el termini més breu possible i així evitar accidents o incidents.
f) No informar immediatament l'òrgan competent de la comunitat autònoma de qualsevol incompliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada, així com dels incidents o accidents que afectin de forma significativa el medi ambient.
3.Les infraccions esmentades poden ser sancionades, d'acord amb l'article 32.1.b del Real Decret Legislatiu 1/2016, per:
-Sanció econòmica d'entre 20.001 fins a 200.000 euros.
-Clausura temporal, total o parcial, de les instal·lacions, per un període màxim de dos anys.
-Inhabilitació per a l'exercici de l'activitat per un període màxim d'un any.
-Revocació de l'autorització o suspensió d'aquesta per un període màxim d'un any.
4.D’acord amb l’article 50 de la Llei 3/2003, de 26 de marc, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 03/04/2003), el termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és d’un any des de l’acord d’inici del procediment sancionador.
ACORDA
Primer.- Iniciar el procediment sancionador contra l’entitat GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, com a titular de l’autorització ambiental integrada de la CCC de Cas Tresorer, per la posible comissió de dos infraccions greus en matèria d’autoritzacions ambientals integrades previstes a l’article 31.3 del Real Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació:
b) Incompliment de les condicions establertes a l'autorització ambiental integrada, sense que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en perill greu la seguretat o salut de les persones, així com no adoptar les mesures necessàries per a tornar a assegurar el compliment en el termini més breu possible i així evitar accidents o incidents.
f) No informar immediatament l'òrgan competent de la comunitat autònoma de qualsevol incompliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada, així com dels incidents o accidents que afectin de forma significativa el medi ambient.
Els fets que motiven la incoació del procediment són descrits a l’informe tècnic de la CMAIB de 9 de novembre de 2016, en resum:
“Per tant, al control documental corresponent a l’any 2015 de l’autorització ambiental integrada de la CCC de Cas Tresorer, GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU no ha donat compliment als següents condicionants de l’AAI en vigor tot i que no s’ha produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient ni s’ha posat en perill greu la seguretat o salut de les persones:
1.S’han donat incompliments als VLE per al P total a l’aigua de refrigeració, per al P total a la planta d’osmosi, per al DQO, DBO, COT i sòlids en suspensió a la planta de tractament d’efluents a l’apartat 3 del condicionant 7.3.
2.No s’han comunicat les incidències a les presses de mostres indicat a l’apartat 12 del condicionant 7.3.
3.No s’han presentat resultats dels autocontrols semestrals per a SO2 i partícules dels Grups FC-CC1TG1, FC-CC1TG2, FC-CC2TG3 i FC-CC2TG4 del condicionant 8.3.9.
4.No s’han presentat resultats dels autocontrols semestrals per a NOx i CO dels Grups FC-CA1 i FC-CA2 del condicionant 8.3.10.
5.No s’ha presentat la informació respecte als dies invalidats per mal funcionament del SAM cosa que impedeix que pugui avaluar-se el compliment de l’apartat 3 del condicionant 8.3.6.
6.Les dades rebudes per a les campanyes anuals de metalls i B(a)P a la fracció PM10 té un nombre inferior de dades vàlides al mínim necessari establert segons les indicacions de l’apartat 2 del condicionant 8.6.”
Les infraccions esmentades poden ser sancionades, d'acord amb l'article 32.1.b del Real Decret Legislatiu 1/2016, per:
-Sanció econòmica d'entre 20.001 fins a 200.000 euros.
-Clausura temporal, total o parcial, de les instal·lacions, per un període màxim de dos anys.
-Inhabilitació per a l'exercici de l'activitat per un període màxim d'un any.
-Revocació de l'autorització o suspensió d'aquesta per un període màxim d'un any.
Segon.- Nomenar al tècnic superior Guillermo Bauzá Muñoz instructor del procediment sancionador, que podrà ser recusat de conformitat amb l'art 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic.
Tercer.- Al procediment sancionador li és d'aplicació la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment a seguir en l'exercici de la potestat sancionadora.
D’acord amb l’article 50 de la Llei 3/2003, el termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és d’un any des de l’acord d’inici del procediment sancionador.
Quart.- D’acord amb els articles 6.1 i 6.3.a del Decret 29/2009, de 8 de maig d'organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB, l'òrgan competent per a la iniciació del procediment sancionador en matèria d'autoritzacions ambientals integrades és el Ple de la CMAIB.
Amb els efectes de l’article 85 de la llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, i dels articles 10 i 11 del Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora, el presumpte responsable de la infracció pot reconèixer voluntàriament la seva responsabilitat.
Un cop iniciat un procediment sancionador, si l’infractor reconeix la seva responsabilitat, es pot resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que escaigui.
Quan la sanció tingui únicament caràcter pecuniari o bé calgui imposar una sanció pecuniària i una altra de caràcter no pecuniari però s’ha justificat la improcedència de la segona, el pagament voluntari per part del presumpte responsable, en qualsevol moment anterior a la resolució, implica la terminació del procediment, excepte pel que fa a la reposició de la situació alterada o a la determinació de la indemnització pels danys i perjudicis causats per la comissió de la infracció.
En tots dos casos, quan la sanció tingui únicament caràcter pecuniari, l’òrgan competent per resoldre el procediment aplicarà reduccions del 20% sobre l’import de la sanció proposada, que són acumulables entre si. L’efectivitat de les reduccions està condicionada al desistiment o la renúncia de qualsevol acció o recurs en via administrativa contra la sanció.
Cinquè.- Notificar el present acord a l’interessat, fent-li saber que disposa d’un termini de quinze dies hàbils comptadors des del dia següent a la notificació de l’acord per presentar quantes al·legacions (art. 8.3 Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora), documents o informacions estimi adients i en el seu cas, proposar prova concretant els mitjans que pretengui valer-se. Si no s'efectuen al·legacions sobre el contingut de l'acord d'iniciació en el termini previst, la iniciació podrà ser considerada proposta de resolució quan contingui un pronunciament precís sobre la responsabilitat imputada (art. 8.4).”
Palma, 5 de juliol de 2017
El presidente de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias