Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 7826
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte Reforç i millora d’espigó de la dàrsena del Reial Club Nàutic Portopetro, TM Santanyí, promogut pel RCN de Portopetro (19a/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 20 de juny de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),

 

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental, del   projecte Reforç i millora d’espigó de la dàrsena del Reial Club Nàutic Portopetro, TM Santanyí, promogut pel RCN de Portopetro amb els  termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Aquest projecte es troba inclòs dins l’Annex II de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, concretament grup 7. Altres projectes punt 9) Qualsevol projecte o actuació que pugui afectar als ecosistemes marins.

D’acord amb l’article  17.1 de la Llei 12/2016 aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 desembre de 2015, d’avaluació ambiental i d’acord amb l’article 7.2 de la Llei 21/2013, el present projecte serà objecte d’una Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada i, per tant, s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de l’esmentada Llei.

2.Descripció i ubicació del projecte

El projecte s’ubica al terme municipal de Santanyí. La zona on es durà a terme l’actuació s’emplaça a  la mar  dins el port de Portopetro.

Aquest projecte es justifica perquè durant els mesos d’hivern s’han anat produint danys a les embarcacions atracades just darrer de l’espigó que resguarda la dàrsena del RCN de Portopetro.  Això passa perquè l’onatge amb episodis de forts temporals, sobrepassa l’espigó i també per l’efecte de les filtracions/corrents a través del seu nucli permanent.

Es pretén reformar i millorar l’espigó existent que presenta una superfície emergida de 625 m2 i una longitud d’uns 75 m.

Segons la documentació aportada es constata que el fons marí de la banda est de l’espigó està cobert amb pradera de Posidonia oceanica, hàbitat protegit segons la Directiva Hàbitats (Directiva 92/43/CEE). Aquest fanerògama marina s’estèn des dels  11 m a partir de l’arrancada d‘espigó fins just al front de la balisa del morro. De fet, per aquesta banda, el peu del talús de l’escullera està arran de la pradera de posidònia en la major part del seu recorregut. Les pedres que conformen el talús tenen un pes superior a 2.000 kg.

Pel que fa a la banda del port el substrat està format per un fons fangós sense la presència de Posidonia oceanica. En aquest costat, les pedres que formen el talús de l’escullera presenten pesos superiors a 1.000 kg  i el peu del talús es recolza sobre un mant d’escullera de 25 a 50 kg.

L’alternativa seleccionada inclou el desmuntatge del talús interior de l’espigó per la banda del port, recreixement de l’espigó (1,4 superior a l’actual), construcció d’un moll interior amb formigó que permet al RCN de Portopetro la possibilitat de disposar d’una zona d’espera en cas de temporals, (en cap moment es planteja per a ús com a zona d’atracament de les embarcacions),etc. La superfície emergida desprès del condicionament serà de 761 m2.

La totalitat de la superfície de l’actuació es desenvolupa en domini públic marítim terrestre. Aquest projecte es troba fora de l’àrea de protecció de XN 2000 i de qualsevol zona de rellevància ambiental.

S’inclou al projecte bàsic aportat (desembre 2016) un apartat de Mesuraments dels materials de construcció utilitzats que corresponen al desmunt del talús de la banda de terra, a la construcció del moll extradossat, al recreixement de las coronació, etc. Part del material extret del talús de la banda a prop del port, es reutilitzarà posteriorment pel reforç del mateix espigó segons allò previst en el projecte. S’ha de tenir en compte  que els residus generats durant les obres  s’han  de gestionar d’acord amb la normativa vigent.

El promotor del projecte és Ports de les Illes Balears.

3. Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades

D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s’ha realitzat consulta a l’Ajuntament de Santanyí (11/04/2017) com a administració afectada per a la realització del projecte. A data d’avui no s’ha rebut cap resposta per part de l’administració consultada.

4. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

-Característiques del projecte: Es tracta del condicionament d’una infraestructura (espigó) ja existent pel seu reforç i millora funcional que no presenta dimensions gaire considerables i no suposa una generació important de residus ja que, entre d’altres, el interior. No es preveuen, grans afeccions des del punt de vista ambiental.

-Ubicació del projecte: El projecte es desenvolupa en la seva totalitat en domini públic marítim terrestre (DPMT). Es confirma la presència de a la banda  est  de l’espigó. Es proposen mesures per tal d’evitar possibles afeccions sobre el medi ambient que minimitzaran els impactes prevists, entre les quals destaquen l’ús de barreres de contenció i  antiterbolesa durant les obres de construcció i el reforç del talús i construcció del moll interior per la banda del port que no presenta pradera de posidònia.

L’actuació encara que pot alterar les visuals existents amb el recreixement de la coronació de l’espigó en 1,4 m respecte al valor actual es pot considerar que s’integra dins l’entorn nàutic existent

-Característiques del potencial impacte: El projecte d’àmbit reduït no tindrà efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes ambientals significatius amb les mesures ambientals proposades.

5.Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte de Reforç i millora d’espigó de la dàrsena del RCN Portopetro, TM Santanyí, promogut pel RCN de Portopetro, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 sempre i quan s’apliquin les mesures preventives, correctores i compensatòries contingudes en el document ambiental d’octubre de 2016.

Es recomana:

Que les obres es realitzin fora de l’època d’estiu per evitar interferències o molèsties als usuaris del Port, trànsit marítim, etc.

Es recorda:

1.Que els residus generats durant les obres s’han de gestionar d’acord amb el RD 105/2008, de 1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de la construcció i demolició i el PDS de Residus de la Construcció, Demolició, Voluminosos i Pneumàtics Fora d’Ús de l’illa de Mallorca (PDSRCDVPFU).

2.Que correspon a l’Administració estatal l’atorgament de les concessions i/o autoritzacions en la zona de DPMT previst en la legislació vigent de Costes.

3.Que com a òrgan substantiu Ports de les Illes Balears haurà de realitzar la vigilància del compliment de les mesures ambientals establertes durant la fase de construcció i funcionament del projecte.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte , si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

  

Palma,  23  de juny  de 2017

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias