Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 7825
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte de construcció d’un magatzem i quadra d’equins en perifèria de protecció de la reserva natural de s’Albufereta, terme municipal de Pollença, promogut per ERGUNDA S.L. (189a/2015)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 23 de juny de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental del projecte de construcció d’un magatzem i quadra d’equins en perifèria de protecció de la reserva natural de s’Albufereta, terme municipal de Pollença, promogut per ERGUNDA S.L. en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació.
Aquest projecte es tramita segons la Llei 21/2013, de 9 desembre, d’avaluació ambiental. D’acord amb l’article 7, Àmbit d’aplicació de l’avaluació d’impacte ambiental, apartat 2.b. Seran objecte d’una avaluació d’impacte ambiental simplificada els projectes no inclosos ni a l’annex I ni a l’annex II que puguin afectar de forma apreciable, directa o indirectament, a espais de rellevància ambiental de la xarxa Natura 2000.
D’acord amb l’anterior el projecte serà objecte d’una Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada i s'haurà de seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 2ª de la llei esmentada i a les prescripcions de l’article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les illes Balears que li siguin d’aplicació. A més d’acord al que preveu l’article 47.5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, per tal de determinar si un projecte s’ha de subjectar a Avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària s’han de tenir en compte els criteris descrits a l’Annex III, característiques i ubicació del projecte, així com les característiques del potencial impacte.
Segons el punt c) de l’apartat sisè de la Circular del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 4 de novembre de 2015, sobre tramitació de les avaluacions ambientals (BOIB núm. 172 de 21/11/2015), si un projecte es preveu que pugui afectar apreciablement als espais de la xarxa Natura 2000, la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat ho declararà en una resolució en la qual instarà al promotor a presentar davant l’òrgan substantiu els documents escaients d'acord amb la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, per tal d’iniciar el procediment d’avaluació d’impacte ambiental simplificada que inclourà l’estudi d’avaluació de les repercussions al que fa referència l’article 39.2 de la LECO.
2.Descripció i ubicació del projecte.
a.L’objecte del projecte és la construcció d’un magatzem agrícola i quadra equina i un camí a les parcel·les 489 i 782 del polígon 3 del Terme Municipal de Pollença.
b.El projecte s’ubica en la perifèria de protecció de la Reserva Natural Especial de s’Albufereta, així com ZEC de la xarxa Natura 2000 i ANEI.
c.Se planteja el cultiu de 1,5Ha de cereal, i 6,4Ha de farratges i pastures per a 5 ases mallorquins en la parcel·la 782 polígon 3 del terme municipal de Pollença amb una extensió de 31.43Ha en relació a la qual se planteja la necessitat d’una construcció.
d.Se planteja la construcció d’una quadra equina de 144,78m2 i una esplanada de formigó de 20m2. En total 164,78m2 de superfície construïda. La construcció té porxo per a fenc, habitació per emmagatzemament de gra, bany, habitació per a fertilitzants, magatzem per a utillatge, infermeria i quadra. La coberta serà de teula àrab i el revestiment de la façana de pedra de la zona. No se defineix alçada de la construcció.
e.El proveïment d’aigua per a la parcel·la se vol dur a terme mitjançant dipòsits de 1000l transportats en tractor des d’una altra parcel·la de la mateixa explotació agrícola al TM de Pollença, polígon 5, parcel·la 69.
f.Se planteja la instal·lació d’una fossa sèptica soterrada amb una solera de formigó a la base.
g.Se planteja la construcció d’un camí de 150m de llargària i 5m d’amplària a les parcel·les 489 i 782 del polígon 3 del Terme Municipal de Pollença.
h.Se descarta l’ús de fitosanitaris plantejats d’inici com superfosfat doble i sulfat potàssic, i se reserva la fertilització de la zona al nitrogen dels equins i a fitosanitaris per a sistemes de producció ecològica.
i.Se planteja la construcció d’un nou tancament de pals de fusta i malla metàl·lica de 1,5m amb passos de malla per a fauna de 15x15cm cada 50m sense tancar xaragalls o síquies.
3.Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades.
d’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s’han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:
a.Departament de Territori i infraestructures de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca; Servei de Planificació al Medi Natural del Departament de Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat; Parc Natural de s’Albufera i Reserva Natural de s’Albufereta del Departament de Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat; i Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia. A dia d’avui dins l’expedient consten el informes següents:
b.Dia 6 de març de 2017 amb número de registre 206 de la CMAIB es rep des del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia documentació datada a 6 de febrer de 2017 en relació a la consulta efectuada on se comunica que no hi res a al·legar des del punt de vista agrari.
c.Dia 9 de març de 2017 amb número de registre 244 de la CMAIB es rep des del Servei d’Espais Naturals document i informe del Parc Natural de s’Albufera i Reserva Natural de s’Albufereta. L’informe, datat a 1 de febrer de 2017, que és en relació a la consulta efectuada, informa favorablement de forma genèrica però amb unes condicions que requereixen un canvi d’ubicació obligatòria, el qual ens situa en un nou supòsit, tan tècnic com jurídic, amb un projecte divers del plantejat pel promotor a l’òrgan substantiu. L’informe no certifica la absència d’afecció als espais de la xarxa Natura 2000 i al mateix temps és contradictori amb l’informe de 18 de maig de 2016 del Servei de Planificació al Medi Natural on sí s’aprecia que el projecte pot afectar apreciablement a l’espai de la xarxa Natura 2000 i contravé el PORN de la Reserva Natural.
4.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013.
S’han analitzat els criteris de l’annex III de la Llei 12/2016 de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de Illes Balears i es contempla que el projecte pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient:
a.Característiques del projecte: És la construcció d’un magatzem agrícola i quadra equina i un camí a les parcel·les 489 i 782 del polígon 3 del Terme Municipal de Pollença. Amb cultiu de 1,5Ha de cereal, i 6,4Ha de farratge i pastures per a 5 ases mallorquins. La quadra és de 144,78m2 i amb una esplanada de formigó de 20m2. En total 164,78m2 de superfície construïda, on no se defineix l’alçada de la construcció. El projecte informa d’un nou camí de 150m de llargària i 5m d’amplària que travessa diverses parcel·les, però no pren en compte que també necessita crear un altre tram de camí de 35m lineals més no avaluat al projecte, sumant un total de 185m lineals de nova planta i 925m2 de superfície consumida. L’aprovisionament d’aigua per a la parcel·la se vol dur a terme mitjançant dipòsits de 1000l transportats en tractor des d’una altra parcel·la de la mateixa explotació agrícola al TM de Pollença, polígon 5, parcel·la 69. Se planteja la instal·lació d’una fossa sèptica soterrada amb una solera de formigó a la base. Se descarta l’ús de fitosanitaris excepte el nitrogen dels equins i fitosanitaris per a sistemes de producció ecològica. Se planteja un nou tancament de pals de fusta i malla metàl·lica de 1,5m amb passos de malla per a fauna de 15x15cm cada 50m sense tancar xaragalls o síquies.
b.Ubicació del projecte: Se projecta en la parcel·la 782 polígon 3 del terme municipal de Pollença, en la perifèria de protecció de la Reserva Natural Especial de s’Albufereta, així com ZEC ES0000226 de la xarxa Natura 2000 i ANEI, amb una extensió total de la parcel·la de 31.43Ha en relació a la qual se planteja la necessitat d’una construcció. El camí té 185m de llargària i 5m d’amplària a les parcel·les 489, 782 i/o les 488 i 491 (aquestes dues darreres no avaluades), del polígon 3 del Terme Municipal de Pollença. Es troba en una zona amb significativa valoració ecològica i paisatgística. Afecta a Hàbitats d’Interès Comunitari, Espècies d’Interès Comunitari i espais de la xarxa Natura 2000.
c.Característiques del potencial impacte: El projecte pot causar un clar perjudici a la integritat del lloc de la xarxa Natura 2000 doncs causa pèrdues permanents de Hàbitats d’interès Comunitari (HIC) i d’espais destinats al desenvolupament, nidificació, campeig i refugi de Espècies d’Interès Comunitari (EIC) o catalogades. L’espai pot sofrir indefinidament en el temps la pèrdua i alteració dels valors naturals i/o alterar les funcions de les relacions dels sistemes ecològics o ambientals presents en el lloc i que motivaren la seva designació i són objecte de conservació.
5.Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental
Primer.- Subjectar a Avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària el projecte de construcció d’un magatzem i quadra d’equins en perifèria de protecció de la reserva natural de s’Albufereta, terme municipal de Pollença, promogut per ERGUNDA S.L., d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
L’estudi d’Impacte Ambiental contindrà com a mínim el que estableixen, l’article 35 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l’Annex VI, i l’article 17.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears en matèria de paisatge, així com les consideracions següents:
a.S'han d'analitzar totes les actuacions previstes en les fases de realització i funcionament, així com tots els factors ambientals afectats.
b.En compliment d’allò establert a l’article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig –LECO el projecte ha d’adoptar les condicions establertes per part de la Direcció de la Reserva Natural de s’Albufereta per al canvi d’ubicació, les seves implicacions en la tramitació i la viabilitat de continuar amb aquesta o iniciar una de nova. El mateix s’ha de fer respecte a la l’alternativa 2 proposada pel promotor que és un altre projecte a un lloc genèric indeterminat, però que actualment sembla el més adient per a evitar afeccions a l’espai xarxa Natura 2000. L’alternativa 2 se compromet a desenvolupar el projecte a una ubicació concreta, i si escau, la seva avaluació ambiental, però això va en contra del que planteja el punt 1.e de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, on això s’ha de fer a priori: “La selecció de la millor alternativa ha d'estar suportada per una anàlisi global multicriteri on es tingui en compte no només aspectes econòmics sinó també els de caràcter social i ambiental”. L’alternativa 2 no fa aquesta anàlisi, creant-se una paradoxa que implicaria que l’aplicació de l’alternativa 2 (per exemple a una nova parcel·la fora de la xarxa Natura 2000 a uns terrenys amb qualificació rústic general) no tingués cap necessitat de ser tramitada dins una avaluació d’impacte ambiental. És per això, que per qüestió de la cerca de l’eficiència econòmica i temporal, seria adient que el promotor desistís del projecte actual i tornés a presentar aquesta alternativa 2 davant l’òrgan substantiu.
c.S’ha d’avaluar la sostenibilitat hídrica del projecte, les contradiccions del projecte, els impediments que impliquen no poder emprar aigua de la parcel·la 69 del polígon 5 de Pollença per falta d’autorització i impossibiltat manifesta d’aconseguir-la, les estimacions d’ús d’aigua provinent de pluja i les seves implicacions, la ubicació de l’aljub i la seva superfície, així com la resta d’implicacions de la sostenibilitat hídrica de la construcció per la seva ubicació, incloent-hi: les emissions del transport de l’aigua, el Reial Decret 314/2016, de 29 de juliol, que modifica el Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s’estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l’aigua de consum humà, i si escau, aportar solucions que cerquin no només aprovisionar sinó reduir el seu impacte sobre els recursos hídrics.
d.S’hauria d’avaluar la zonificació d’hàbitats i cobertura terrestre de la parcel·la plantejada, incidint en les àrees de HIC 1420, real i potencial, les àrees de zona humida MEDWET i la plana d’inundació. També s’hauria d’avaluar la necessitat de la construcció de l’edificació una vegada la justificació del projecte se basa en la superfície de la finca de 31.43Ha de les quals amb una nova avaluació podrien restar únicament 2.48Ha per a aprofitament agrícola.
e.Avaluar la capacitat de càrrega de la parcel·la respecte de la nitrificació per a la quantitat d’ases proposada i el seu límit superior des de perspectives quantitatives i qualitatives no basades únicament en la legislació balear, així com el seu efecte real i potencial sobre la zona humida contigua. Avaluar també el tractament concret dels purins, el volum per a fertilització, el volum recollit i emmagatzemat, la ubicació i superfície de la solera de formigó per a emmagatzemar-los, les implicacions ambientals de l’acumulació, així com, l’adequació al punt 3.b de l’annex de la Llei 12/2014, de 16 de desembre.
f.Avaluar la necessitat real de la construcció de 185m lineals i 925m2 d’un nou camí, el seu consum de territori, les implicacions ambientals i sobre la desaparició d’hàbitats potencials i de zones de la xarxa Natura 2000, la viabilitat de l’ús de les parcel·les 488 o 491, així com les implicacions de l’article 32.2 del PORN i de l’aplicació ambiental supletòria al PORN de l’article 19 de la Llei 1/1991, de 30 de gener.
g.Avaluar la zonificació de la plantació de cereal, la seva proximitat respecte a una edificació amb energia elèctrica i altres riscos que plantegen la possibilitat seriosa d’incendi i de la seva propagació cap a les àrees de rellevància ambiental i les mesures a adoptar.
h.S’ha d’avaluar l’augment del conjunt de les activitats antròpiques i la freqüentació sobre el conjunt territorial que provocaria la construcció i la creació del camí, els efectes negatius a nivell biòtic sobre la fauna i la flora a més dels efectes derivats de la fragmentació territorial que determinen les ocupacions edificatòries sobre els espais de rellevància ambiental, els HIC, les EIC i les espècies catalogades, en règim de protecció especial o amenaçades. L’avaluació hauria de lligar tots els valors naturals entre si però també hauria de fer l’avaluació de manera deslligada per a HIC, EIC i espais xarxa Natura 2000. Per altra banda no s’haurà de centrar únicament en els tipus d’espècies clau de zones humides del Pla de Gestió Albuferes de Mallorca aprovat al Decret 14/2015, de 27 de març, sinó que també incidirà especialment en Testudo hermanni, Galerida theklae, Circus aeruginosus, Burhinus aedicnemus, Bufo balearicus, Macroprotodon mauritanicus, Cuculus canorus, Falco tinnunculus, Streptopelia turtur, així com en totes aquelles que puguin compartir espai de desenvolupament, nidificació, campeig i refugi en un entorn agrari proper a una zona humida. S’haurà d’avaluar l’afecció concreta sobre les diverses espècies i les seves diverses dates de nidificació sense plantejaments genèrics de calendari. En el cas de Falco tinnunculus, a més, en compliment d’allò establert a l’article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig –LECO el projecte ha d’adoptar les condicions establertes per part de la Direcció de la Reserva Natural de s’Albufereta.
i.Avaluar amb concreció com afecta el projecte a les mesures del Pla de Gestió Albuferes de Mallorca aprovat al Decret 14/2015, de 27 de març, com les tindrà en compte i com evitarà el projecte ser protagonista de les amenaces i pressions que a aquest Pla s’exposen i que s’incrementen per causa de la construcció.
j.S’ha d’avaluar la viabilitat del tancament proposat al projecte respecte del PORN i de les objeccions plantejades al projecte, així com la seva nova ubicació respecte de la zonificació ambiental de la parcel·la sense afectar la zona humida, xaragalls, síquies, ni HIC reals i/o potencials.
k.Avaluar els impactes negatius de la generació in situ d’energia elèctrica mitjançant aprovisionament de combustible diesel així com l’alternativa de l’ús d’energies renovables en substitució, aportant sempre els nous projectes de distribució i la justificació de les necessitats.
l.Avaluar la viabilitat d’una explotació agrícola no ecològica que se veu constreta a l’ús de fitosanitaris de agricultura ecològica i les possibles solucions.
m.Avaluar la gestió de les deixalles d’origen animal en cas de mort o subproductes no dedicats al consum humà.
n.Avaluar, si escau, previsions d’altres tipus d’instal·lacions futures.
o.Avaluar l’efecte sobre el paisatge amb un estudi segons estableix l’article 17.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears. L’estudi ha d’incloure entre altres perspectives i característiques l’alçada de l’edificació que no se detalla al projecte.
p.Avaluar junt amb les opcions proposades a aquest informes si la fossa sèptica soterrada projectada és la més adient. Avaluar les implicacions de diferents nivells freàtics i de la ubicació propera al límit d’una plana d’inundació i d’una zona humida contigua i el perill de contaminació en cas d’inundació.
q.Avaluar l’efecte impactant de la destrucció dels sòls per l’adequació dels terrenys per a l’activitat constructiva (fonamentar, construir el camí, soterrar la fossa sèptica, formigonar, crear l’esplanada i l’aljub, etc.) i la gestió de les terres extreta d’aquests.
D’ acord amb l’article 39 de la Llei 21/2013 dintre el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d’inici de l’avaluació d’Impacte Ambiental ordinària, juntament amb la documentació següent:
a.Document tècnic del projecte.
b.Estudi d’Impacte Ambiental.
D’acord amb l’article 36 de la Llei 21/2013 l’òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l’estudi d’Impacte Ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el BOIB i si escau a la seva seu electrònica. A més, tal com es preveu a l’article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d’informació pública, l’òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:
a.Departament de Territori i infraestructures de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca.
b.Servei de Planificació al Medi Natural del Departament de Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.
c.Parc Natural de s’Albufera i Reserva Natural de s’Albufereta del Departament de Medi Natural de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat.
d.Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia.
e.Servei de Gestió forestal de la Direcció General d’Espais naturals i Biodiversitat.
f.Servei de Salut ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut.
g.Si escau, Servei d’Aigües Subterrànies de la Direcció General de recursos Hídrics.
El resultat de les consultes i de la informació pública s’hauran de prendre en consideració pel promotor en el seu projecte, així com per l’òrgan substantiu en la seva autorització.
Segon.- Es publicarà el present informe d’Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de CMAIB i al subcomitè d’AIA.
Tercer.- L’informe d’Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Quart.- L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte , si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinqué.- Aquesta resolució s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’obtenció de l’autorització.
Palma, 26 de juny de 2017
El President de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias