Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SES SALINES

Núm. 7735
Aprovació definitiva del Reglament per a la regulació d'ajudes econòmiques de Serveis Socials de l'Ajuntament de Ses Salines

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Ses Salines, en la seva sessió ordinària de dia 8 de maig de 2017, va aprovar inicialment la proposta d'aprovació del Reglament per a la regulació d'ajudes econòmiques de Serveis Socials. Atès que es va publicar el corresponent anunci al BOIB de 16 de maig de 20176, núm. 59, i que contra l'esmentada aprovació inicial no s'ha interposat cap reclamació, transcorregut el termini d'informació pública i de conformitat amb el que disposa l'art.º 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, s'entén definitivament aprovada aquesta modificació, per la qual cosa, d'acord amb el que disposa l'art.º 103, procedeix la publicació del text íntegre de l'esmentat Reglament a els efectes que pugui entrar en vigor.

REGLAMENT PER A LA REGULACIÓ DE LES AJUDES ECONÒMIQUES DE SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE SES SALINES

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

1. La nova Llei de serveis socials (4/2009), d’11 de juny de 2009, en l’article 38 assenyala com a competències dels ajuntaments, entre d’altres: “crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tan propis com delegats per altres administracions, d’acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmics i insular”.

2. Conscient de tot això, l’Ajuntament de Ses Salines, amb el suport financer d’altres institucions públiques prestadores de serveis socials, vol instrumentar un marc regulador de les concessions que es puguin atorgar d’aquest tipus d’ajuda, segons les previsions pressupostàries que per cada exercici en concret es  puguin consignar a l’efecte.

3. Les ajudes es concediran en funció dels crèdits disponibles a l’Ajuntament per a aquest fi. Per tot això, no bastarà per rebre l’ajuda que la persona sol·licitant reuneixi tots els requisits i condicions que consten en aquest Reglament, sinó que serà necessari que la seva sol·licitud pugui ser atesa tenint en compte les dotacions pressupostàries existents.

4. A partir d’aquí, es planteja la necessitat de formalitzar el conjunt d’ajudes i prestacions econòmiques de caràcter no periòdic que sempre tendran un caràcter subsidiari i/o complementari respecte a les que ofereixen altres institucions.

5. Per totes aquestes raons, es preveu la necessitat de regular unes prestacions que ja es venien atorgant des de fa temps, però que calia homogeneïtzar en un mínim de criteris bàsics per tal d’aclarir-ne els requisits de concessió.

 

CAPÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS

Article 1 .-Definició

1.1. Les ajudes econòmiques municipals per a l’atenció de necessitats socials són instruments de la Unitat de Serveis Socials Comunitaris Bàsics, que possibiliten la cobertura de necessitats bàsiques i/o complementàries per al desenvolupament de les activitats de la vida quotidiana.

1.2. Aquestes ajudes s’adrecen a persones i/o famílies que passen momentàniament per situacions de necessitat relacionades amb la manca de mitjans de subsistència. Aquestes  mancances poden estar motivades per la manca de recursos propis (ingressos inexistents o insuficients en relació amb les necessitats bàsiques) o bé per circumstàncies excepcionals provocades per situacions que requereixen una ràpida resposta davant una situació greu de precarietat social, en què la persona no n’és la responsable directa.

Article 2.-Característiques de les ajudes no tècniques (econòmiques)

- Són ajudes finalistes, és a dir, s’apliquen a la finalitat per les quals han estat concedides.

- Són ajudes no periòdiques.

- Són complementàries del treball social. Actuaran sempre com a complement d’un treball més ample que es desenvolupa amb les persones perceptores, adreçat a aconseguir un major nivell d’autonomia personal i social.

- En casos fonamentats, són complementàries a les prestacions que s’atorguin des d’altres institucions i/o entitats per a la mateixa necessitat, i la persona i/o família en tengui dret, entenent-se que la part que atendrà l’Ajuntament serà aquella que no és coberta per una altra institució i/o entitat.

- Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, és a dir, que depenen en cada exercici de les previsions que s’hi puguin establir.

Article 3.-Modalitats de prestacions

L’Ajuntament de Ses Salines concedirà a les persones que compleixin els requisits les ajudes econòmiques pels següents apartats i conceptes:

3.1 Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l’habitatge i/o de les despeses derivades:

a. Ajuts per garantir els subministraments bàsics: gas, llum, aigua, butà i altres.

b. Ajuts per a lloguers endarrerides i ajuts per a lloguer d’habitatge habitual.

3.2 Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària:

c. Ajuts per a l’adquisició, reparació i adaptació d’ulleres.

d. Ajudes tècniques complementàries que no entren en el sistema de prestacions tècniques de la Seguretat social.

e. Ajuts per a medicaments vitals i d’urgència.

3.3 Necessitats bàsiques d’alimentació, higiene, roba i calçat:

f.  Ajuts per a alimentació i necessitats bàsiques de subsistència.

g. Ajuts per a dietes especials.

h. Ajuts per a alimentació infantil i higiene/lactància.

i.  Ajuts per a roba i calçat.

3.4 Atenció als infants:

j.  Ajuts individuals a l’escolarització a l’educació infantil de 0-3 anys (escoles bressol).

k. Ajuts per a material escolar i llibres en situacions de greu necessitat socioeconòmica.

l.  Ajuts de menjador escolar complementàries al sistema educatiu.

m. Ajuts per a activitats extraescolars i de lleure.

3.5 Suport a la integració sociolaboral:

n. Ajuts individuals per promoure la integració sociolaboral.

3.6 Altres:

o. Ajudes per a l’atenció de situacions d’urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes prevists en els epígrafs anteriors.

Article 4.-Naturalesa jurídica dels ajuts

4.1. Els ajuts prevists en el present Reglament són considerats a tots els seus efectes com a despesa de dret públic.

4.-2. Els ajuts tenen un caràcter eventual i voluntari, i no són de contingut jurídic impossible ni contradictori amb l’anterior prescripció. Principalment per limitació pressupostària, el personal tècnic de referència dels equips bàsics d’atenció social poden limitar els ajuts a persones físiques que reuneixin els requisits prevists en els apartats de valoració social i econòmica d’accessibilitat al dret de prestació d’aquest mateix Reglament, i en cas necessari prioritzar els casos de major puntuació segons el barem establert.

4.3. La persona beneficiària de l’ajut no en pot exigir l’augment o revisió. No obstant això, les persones interessades, sol·licitants de l’ajut, poden en qualsevol moment demanar la vista de l’expedient que ha estat instruït per a la concessió de l’ajut. En qualsevol incidència que es pugui presentar, s’acordarà el que es consideri més ajustat al present Reglament i prèvia audiència en un termini no menor de 10 dies a la persona interessada.

L’Ajuntament és l’òrgan competent per interpretar les qüestions que pugui suscitar l’aplicació d’aquest Reglament.

 

Article 5 .Dotació pressupostària

5.1 L’Ajuntament de Ses Salines consignarà al Pressupost anual de la Corporació el crèdit destinat al conjunt de prestacions econòmiques d’àmbit social adreçades a persones en situació de vulnerabilitat social.

5.2. Aquestes partides podran ser incrementades en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d’exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària.

5.3. Les prestacions econòmiques vinculades, quant a font de finançament, a l’activitat de foment o subvencions no gaudiran de l’efecte de la consolidació en el pressupost municipal de l’exercici següent i, per tant, quedaran condicionades a la disponibilitat efectiva de liquiditat, condicionada alhora per l’aprovació del programa o subvenció.

 

CAPITOL 2 .-
BENEFICIARIS  I REQUISITS

Article 6 .Persones beneficiàries, requisits i obligacions

6.1. Poden rebre els ajuts qualssevol persones i/o famílies que es trobin en una situació de dificultat socioeconòmica i per a les quals els ajuts establerts siguin necessaris per tal de contenir o evitar l’empitjorament de la situació.

Hi tendran accés prioritari aquelles persones i/o famílies que es trobin en les situacions de necessitat previstes en l’art. 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

6.2 . Requisits. Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els requisits següents:

  • Ser majors de 18 anys o estar emancipades legalment o, en tot cas, haver iniciat el tràmit legal d’emancipació.
  • Estar empadronades durant un mínim d'un any en el terme municipal de Se sSalines, a excepció de les persones acollides en recursos d'allotjament institucional, infants i transeünts en situació d'extrema pobresa."
  • Que la unitat de convivència de la persona sol·licitant tengui uns ingressos iguals o inferiors al resultat d’aplicar l’IPREM. Es computaran com a ingressos tots aquells que siguin percebuts pels següents conceptes: nòmines, pensions i altres prestacions econòmiques, rendes de patrimoni, interessos bancaris,  col·laboracions familiars i pensions alimentàries.
  • No disposar de béns mobles i immobles (diferents a l’habitatge habitual) envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit; ni rendes de l’activitat econòmica, ni finalment rendes del capital. Amb caràcter general, no disposar de recursos alternatius que demostrin l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l’ajut.
  • No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la necessitat sorgida.

6.3. Obligacions de les persones beneficiàries:

- Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.

- Acceptar ofertes de treball tutelat i/o protegit formulades pels serveis públics d’ocupació o altres institucions competents, sempre que no s’acrediti impediment i a discreció de l’informe tècnic de referència dels equips bàsics d’atenció social.

- Comunicar als Serveis Socials Municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat de convivència que pugin modificar les circumstàncies que varen motivar la sol·licitud i la resolució posterior.

- Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar (ajut al lloguer, medicaments, aliments, etc.). 

- Amb caràcter general, l’atorgament de l’ajut resta condicionat a l’acceptació de l’obligació de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària.

- En el cas de prestacions econòmiques amb modalitat de pagament al proveïdor del servei i en cas que aquesta en cobreixi només una part del cost, la persona beneficiària tendrà l’obligació de fer-se càrrec de la part restant. 

- Justificar l’ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.

- Comunicar als Serveis Socials de l’Ajuntament l’obtenció d’altres ajudes per a la mateixa finalitat. 

- Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l’Ajuntament de Ses Salines i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.

- Reintegrar els imports concedits quan no s’apliquin per a les finalitats per a les quals es varen concedir.

- Mantenir l’empadronament i la residència efectiva en el municipi de Ses Salines durant el temps de percepció de l’ajuda. 

- Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l’objecte de l’ajuda i que específicament s’estableixi en l’acord de concessió d’aquesta, i que serà proposada conforme al criteri professional dels Serveis Socials Municipals.

 

6.4. Drets de les beneficiàries:

- Dret a ser informats de les possibles modificacions que puguin produir-se en el règim prestació.

- Dret a la intimitat i tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa en l’expedient. Tant la Regidoria de Benestar Social com el personal tècnic que tramiti les ajudes estan obligats a mantenir el secret de la informació dels expedients, ja que la intimitat de les persones està afectada i resta subjecta a reserva i tractament confidencial d’acord amb l’art.18 de la Constitució espanyola i amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

- Dret a exercir el dret de queixa conforme a les disposicions vigents.

- Dret a l’abandonament efectiu de l’ajuda o prestació una vegada s’hagi resolta.

 

CAPÍTOL 3
ATORGAMENT DE LES PRESTACIONS

Article 7.1 Criteris d’atorgament

7.1. D’acord amb l’article 5 capítol 1 del present Reglament, l’atorgament de les prestacions depèn, en general, de la disponibilitat pressupostària d’aquest Ajuntament.

7.2. En l’informe de la resolució favorable de l’atorgament de la prestació han de constar el fonament i les causes que, en cas de complir els requisits, permeten l’aprovació de la prestació.

7.3. En tot cas, en l’informe que originàriament genera la prestació s’han d’adjuntar un model formalitzat de valoració social i un model formalitzat de valoració econòmica (annex 1).

7.3.1. Valoració econòmica. Per establir la situació econòmica de la família o unitat de convivència es consideren els ingressos nets percebuts durant els 3 mesos anteriors a la data de sol·licitud per al conjunt de membres de la llar.

Els ingressos els componen:

- Ingressos del treball per compte aliè.

- Beneficis i pèrdues del treball per compte propi.

- Prestacions socials.

- Rendes de capital i de la propietat.

- Transferències rebudes i pagades a altres llars.

- Ingressos percebuts per infants.

S’entén, amb caràcter general, que hi ha manca de recursos econòmics quan la unitat de convivència de la persona sol·licitant tengui uns ingressos iguals o inferiors al resultat d’aplicar la fórmula següent:

INDICADOR PÚBLIC DE RENDA D’EFECTES MÚLTIPLES (IPREM):

 IPREM + (1/2 IPREM) x (N-1)

- IPREM (aprovat anualment)

- N: nombre de membres de la unitat familiar

7.3.2.  Valoració social. Les peticions socials s’han de completar amb una valoració social per part del personal professional dels Serveis Socials Municipals. Aquesta valoració s’ha de fer per mitjà de l’observació i constatació per part del personal tècnic de les situacions descrites en la taula de l’annex 1 del present Reglament i pot ser completada per l’informe o informes tècnics dels Serveis Socials on constin les consideracions especials de cada cas i es raoni la no aplicació del barem econòmic o social.

7.3.3 S’ha elaborar un pla de feina per a cada ajuda sol·licitada i concedida, conjuntament amb els professional de referència i la persona interessada (annex 4)

7.4. Les prestacions concedides no poden ser invocades com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.

7.5. És un criteri rellevant per a l’atorgament que la prestació econòmica atorgada contribueixi a la resolució definitiva de la situació de carència.

7.6. Les prestacions regulades en el present Reglament són intransferibles i, per tant, no poden oferir-se en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte, excepte per al reintegrament de les prestacions indegudament percebudes, i/o retenció o embargament, excepte en els supòsits i amb els límits prevists en la legislació general de l’Estat que resulti aplicable.

7.7. En el  supòsit que concorrin diverses persones sol·licitants d’una mateixa unitat de convivència per fer front a la mateixa despesa, només se’n podrà concedir una, promovent l’acord entre les parts interessades.

Article 8 Documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud

8.1. La documentació detallada en aquest article és considerada com a màxima i s’ha de reclamar a la persona sol·licitant per realitzar la valoració econòmica i social de manera fidedigna. En cap cas es reclamarà documentació que ja consti en l’expedient de la persona sol·licitant o de la unitat de convivència, ni aquella que es pugui aconseguir d’ofici en altres serveis municipals o altres administracions, segons el que disposa l’article 6.2, lletra b, de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

8.2. Documentació general per a qualsevol tipus d’ajut:

1

Sol·licitud d’ajuda segons model normalitzat i degudament formalitzada.

2

Certificat d’empadronament i de convivència on consti l’antiguitat.

3

Acreditació de la composició de la unitat de convivència familiar i, si escau, certificat de discapacitat d’alguns dels seus membres.

4

Original i fotocòpia del DNI de la persona sol·licitant i dels majors de 16 anys de la unitat de convivència o documentació acreditativa de la identitat.

5

En el supòsit de persones que no tenguin la nacionalitat espanyola, original i fotocòpia del NIE, passaport o document que legalment els substitueixi.

6

Original i fotocòpia del llibre de família complet i, en el seu cas, sentència de separació o divorci, o conveni regulador on consti pensió alimentària i custòdia de fills.

7

Fotocòpia del títol de família nombrosa, en el casos que correspongui.

8

En el cas que la persona sol·licitant o algun altre membre de la unitat de convivència estigui afectat per algun tipus de discapacitat  o discapacitat física, psíquica o sensorial, dictamen de valoració del grau de discapacitat  certificat per l’IBAS o òrgan o entitat que correspongui.

9

En cas de malaltia greu d’algun membre de la unitat de convivència, informes mèdics o altres documents que ho acreditin.

10

Si en la unitat de convivència hi ha algun cas d’acolliment, el corresponent document acreditatiu d’aquesta situació.

11

Certificat i fotocòpia de la targeta d’atur o millora de l’ocupació dels majors de 16 anys que es trobin en situació d’atur laboral.

12

Certificat del SEPE que acrediti si perceben prestació per atur de tots els membres adults de la unitat de convivència i de l’import de la prestació o, en el seu cas, certificat negatiu.

13

Certificat d’altes i baixes de la Seguretat Social dels membres adults de la unitat de convivència (certificat de vida laboral).

14

Original i fotocòpia de la declaració de la renda o certificat negatiu d’Hisenda del darrer any.

15

Declaració jurada d’ingressos de la unitat de convivència, segons model que es facilita, únicament en el supòsit en què quedi suficientment justificada la impossibilitat d’aportar la documentació requerida en l’apartat anterior (declaració de renda).

16

En el cas de persones treballadores per compte aliè, original i fotocòpia del contracte de treball i de les tres (3) darreres nòmines dels majors de 16 anys que realitzin activitat laboral.

17

Certificat de percebre o no pensions de l’Administració pública i en cas afirmatiu de la seva quantia.

18

Justificant del capital mobiliari en què constin els rendiments i els saldos de tots els comptes oberts a nom del persona sol·licitant.

19

Justificació de despeses fixes mensuals: contracte de lloguer de l’habitatge, últims rebuts de préstecs bancaris, despeses d’aigua, llum i gas...

20

En cas de separació o divorci, document notarial, els justificants d’interposició de la demanda, la sentència judicial o altres documents que demostrin aquesta situació.

21

Declaració acreditativa de la reclamació de la pensió d’aliments (en cas de separació i quan no es compleix aquesta mesura).

22

Qualsevol altra documentació que per a la correcta valoració de la sol·licitud pugui ser requerida durant la tramitació, que podrà ser sol·licitada pel personal tècnic de referència dels equips bàsics d’atenció social  o aportada per la persona interessada si ho considera convenient.

CAPÍTOL 4
QUANTIA I BAREM DE LES PRESTACIONS

Article 9.. Les prestacions econòmiques locals són les especificades en l’annex 2.

9.1. L’import de les prestacions econòmiques està determinat pel resultat de la suma de les puntuacions obtengudes en el barem econòmic i en la valoració social.

9.2. En cas d’extrema i severa necessitat, l’import serà íntegrament finançat per part de la corporació.

9.3. Cada tipologia d’ajut té una quantia màxima que es detalla en l’annex 2.

9.4. L’acreditació de la prestació i consegüent despesa s’ha de fer per qualsevol de les formes habitualment admeses en dret en matèria de justificació material i econòmica, i l’import de les ajudes concedides en cap cas pot ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat subvencionada.

CAPÍTOL 5
PROCEDIMENT DE LA CONCESSIÓ

Article 10 .Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor

10.1. L’òrgan competent per resoldre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la Batlia Presidència, que pot delegar aquesta facultat en la Junta de Govern Local.

10.2. L’òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa de la concessió o denegació de les prestacions sol·licitades és el/la regidor/a de l’Àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament  de Ses Salines.

Article 11. Procediment normalitzat de les ajudes

L’accés a les prestacions estarà subjecte a la valoració i diagnòstic dels professionals. A tal efecte per conèixer terme les entrevistes individuals o familiars necessàries amb els interessats, visites domiciliàries, o altres actuacions tècniques.

El procediment s’iniciarà a instància dels professionals del centre municipal de serveis socials corresponent, un cop acordat el pla de feina amb la persona/nucli familiar beneficiària i acreditant-ho amb la signatura de l ‘acord-contracte de treball i de la signatura de la declaració jurada. Aquesta va lligada a l’acord-contracte tenint la mateixa vigència.

L’inici  del  tràmit  dels  ajuts  implica  l’acceptació  per  part  de  la  persona  beneficiària  de  la  totalitat  de  la  regulació  descrita  en  el  present reglament.

Article 12.Pagament de les ajudes

Les ajudes econòmiques es tramitaran preferentment via transferència bancària. El pagament a persones jurídiques sempre s’efectuarà via decreti transferència bancària.

Excepcionalment, i a criteri dels Serveis Socials, es podran aprovar ajudes econòmiques destinades a la compra de productes bàsics d'alimentació, medicaments i higiene que s'abonaran directament al proveïdor, prèvia presentació de la factura que serà aprovada d'acord amb les bases d'execució del pressupost.

Article 13.Comprovació de l’ús de l’ajuda

Els professionals de referència comprovaran l’adequat compliment de les finalitats per a les quals foren concedides les ajudes econòmiques contemplades en aquest reglament. Aquesta comprovació serà incorporada a l’expedient de la persona o nucli familiar beneficiari de l’ajuda.

La no destinació de l’ajuda al fi corresponent és motiu de falta greu.

Article 14 Justificació de la despesa

La justificació de l’ajuda es realitzarà en el termini màxim d’un mes  des de la seva concessió, mitjançant la presentació de factures, rebuts o justificants que acreditin les despeses realitzades, davant el/la professional de referència dels Serveis Socials. La manca de justificació o la justificació incorrecta de l’ajuda rebuda port ser motiu de sanció.

CAPITOL 6
Denegació, Anul·lació i infraccions

Article 15. Procediment de denegació, modificació  anul·lació

Aquests procediments podran iniciar-se d’ofici o a instància de part. Una vegada iniciats es comunicaran a la persona beneficiària les causes que el fonamenten i les possibles conseqüències que se’n deriven.

15.1. Denegació

Podran ser denegades aquelles sol·licituds en les que pugui concórrer alguna de les següents circumstàncies:

  • La falta de tots o alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.
  • Que correspongui l’atenció de la persona sol·licitant per raó de la naturalesa de la prestació a una altra administració pública.
  • Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb el recolzament dels seus familiars o representants legals.
  • Superar el màxim anual per unitat familiar.
  • Que no existeixi crèdit suficient per a l’atenció de la sol·licitud.
  • Que l’ajuda sol·licitada no sigui adequada per la resolució de la problemàtica plantejada o que la seva mera concessió no sigui suficient per la resolució de la problemàtica plantejada.
  • Que la persona no utilitzi les ajudes de dret existents per a resoldre o pal·liar la situació de dificultat així com no voler rebre atenció de serveis que siguin necessaris per a la resolució/millora de la seva problemàtica.

Atenent a les circumstàncies i prèvia valoració de l’equip de professionals, es pot estimar la denegació per altres situacions sempre de forma motivada. En quedarà constància escrita a l’expedient.

15.2. Modificació

Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud però persisteixi la necessitat de l’ajut, es podrà modificar la finalitat i la quantitat de la prestació a proposta de la pròpia persona interessada o del professional.

15.3. Anul·lació

Procedirà l’anul·lació de les prestacions per alguna de las següents causes:

  • Per voluntat o renúncia de la persona beneficiària a la prestació econòmica.
  • Mort de la persona beneficiària. Quan l’ajuda s’hagi concedit a un nucli familiar l’equip de professionals valoraran si és pertinent o no la seva continuïtat.
  • Per l’aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l’ajuda.

Article 16 Infraccions i sancions

16.1. Constitueixen infraccions en matèria d’ajuts les següents accions:

1. El  falsejament  o  ocultació  de  qualsevol  de  les  dades  declarades  per  les persones  sol·licitants  ,  inclòs  quan  la  persona sol·licitant reuneixi els requisits per la concessió.

2. La no aplicació, en tot o en part, de la quantitat rebuda a les finalitats per a les quals l’ajuda fou concedida.

3. L’ incompliment reiterat i continu, per raons imputables a la persona beneficiària, del pla de treball individualitzat i dels acords relacionats amb la prestació concedida.

4. La falta de justificació de l’ús donat als fons rebuts, la justificació incompleta o inexacta i la justificació fora de termini.

5. L’obstrucció,  excusa  o  negativa  a  les  actuacions  de  valoració,  seguiment i/o  comprovació  per  part  de  l’equip  de professionals.

6. Incompliment de l’obligació de comunicar al professional qualsevol canvi o millora en les circumstàncies que van propiciar la concessió de l’ajuda.

Amb  caràcter  previ  a  l’ imposició  de  qualsevol  sanció,  serà  necessari  el  ple  acompliment  i  garantia  per  part  de  l’Ajuntament  del  tràmit d’audiència de l’interessat als efectes de formular les al·legacions i aportació de la documentació que estimi pertinent.

16.2. Seran responsables de les infraccions les persones beneficiàries incloses en el pla de treball o les seves representants quan aquelles manquin de capacitat d’obrar. Tindrà lloc l’exempció de responsabilitat en relació als actes, accions o omissions, tipificats com a infraccions en el present reglament en aquells supòsits en què concorrin força major.

16.3. Aquestes infraccions es consideren greus podran suposar la imposició d’una de les següents sancions:

  • Tancament temporal de dos a sis mesos de l’expedient.
  • Extinció de les prestacions concedides.
  • No poder tornar-se a valorar la situació del beneficiari durant un període de sis mesos a comptar des de la imposició de la sanció.

En tot cas , les sancions abans esmentades no seran acumulatives.

Es crearà una comissió integrada pel professional referent, la direcció de l’Àrea i altres professionals del centre per determinar la durada del tancament de l’expedient.

L’acta de la comissió servirà per informar a les persones usuàries i es guardarà l’original a l’expedient. El cap de sector i el professional en donaran coneixement a la persona usuària convocant una entrevista per a tal fi.

Article 17. Règim d’incompatibilitats

Amb  caràcter  general  les  ajudes  previstes  en  el  present  reglament  són  compatibles  amb  qualsevol  altre  de  les  concedides  per  altres administracions, tenint, en tot cas, el caràcter de complementari d’aquestes.

En el supòsit d’existir qualsevol causa d’incompatibilitat en el moment de valoració i abans de proposta de concessió de ajuda, s’informarà a  la persona beneficiària per part de l’Ajuntament.

Article 18. Règim fiscal i Dret supletori

18.1. Les prestacions econòmiques regulades en aquest reglament queden sotmeses al règim fiscal vigent en el moment del seu atorgament.

18.2. Tot allò no previst en aquest reglament es regularà pel que estableixi la legislació específica, estatal, autonòmica o local, que hi sigui d’aplicació.

Article 19. Tractament de dades personals i confidencialitat de les ajudes concedides

Amb l’obertura de l’expedient, la persona beneficiària dóna el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar amb la signatura del document elaborat per a tal fi.

Es garanteix la total confidencialitat en relació a les peticions efectuades en aquest àmbit, així com de qualsevol de les seves dades personals i familiars facilitades, essent utilitzades les mateixes, estrictament, per a les finalitats per a les quals han estat facilitades i dins del marc establert per la llei 15/1999, de 13 de desembre de Protecció de dades.

Article 20. Entrada en vigor

Aquest reglament entrarà en vigor quinze dies després de la seva publicació al BOIB i estarà vigent fins a la seva derogació expressa.

ANNEX 1
VALORACIÓ – BAREM TÈCNIC

NUM EXP.:                                       Treballador/a social:

DATA:                                                                       Signatura:

DADES FAMILIARS      

Família monoparental                 ________

amb un fill: ...........................................  1 punt

amb dos: ............................................    2 punts

amb més de dos fills: .........................     3 punts

Família nombrosa: ........................................................ 2 punts

Persona sola> de 65 anys: ........................................... 1 punt

Parella> de 65 anys sense fills ni altres: ...................... 1 punt

Famílies amb una situació especial no descrita: .......... 2 punts

Altres ....................................................................          1 punt

TEMPS DE RESIDÈNCIA AL MUNICIPI

D’1 any a 5 anys: .....................................................      1 punt

Més de 5 anys: ........................................................       2  punts

 DADES ECONÒMIQUES DE LA FAMÍLIA                                                           

El barem de renda per càpita s’aplica d’acord a l’IPREM anual i la valoració següent:

Composició unitat de convivència

Ingressos màxims mensuals (segons IPREM anual)*

Un adult

532,51 €

Un adult + 1

960,61 €

Un adult + 2

1.280,81 €

Un adult + 3

1.601,01 €

Un adult + 4

1.921,21 €

*L’IPREM es modifica anualment

Càlculs resultants considerant els membres de la unitat de convivència:

            Ingressos màxims mensuals segons IPREM i unitat de convivència IMPEM.........100 %

            Ingressos unitat de convivència familiar                                                  

IUCF……......... X

                                              

%                                                                                                              X =                             

TAULA DE PUNTUACIÓ PER A LA VALORACIÓ ECONÒMICA

Punts

Ingressos inferiors al 25 % dels ingressos màxims mensuals

4

Ingressos entre el 25 i el 50 % dels ingressos màxims mensuals

3

Ingressos entre el 50 i el 75 % dels ingressos màxims mensuals

2

Ingressos entre el 75 % i el 100 % dels ingressos màxims mensuals

1

SITUACIÓ SOCIOLABORAL (del membre de la unitat de convivència que es trobi en la millor situació)  ________

Situació sociolaboral

PUNTS

Persona treballadora fixa/fixa discontínua

0

Persona treballadora per compte propi

1

Persona treballadora eventual

1

Persona desocupada cobrant prestació

0

Persona desocupada cobrant subsidi

2

Persona desocupada en tràmits

2

Pensionista en tràmits

2

Persona treballadora de la llar

2

Persona estudiant

1

RMI

0

Persona desocupada sense dret a subsidi

3

Persona immigrant en situació irregular

2

Pensionista /jubilació amb quantia mínima

1

Altres

1

SITUACIO ESPECIAL DE RISC (article 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears)

(1 ítem= 1 punt, 2 ítem = 2 punts, 3, 4 ítems o més = 3 punts, etc.)    _________

Dificultat d’integració social vinculada a condicions laborals precàries, desocupació i pobresa

Discapacitat psíquica, física o sensorial

Dificultats d’integració familiar o comunitària derivades de malalties mentals i malalties cròniques

Necessitat social, com ara la relacionada amb la manca d’habitatge o amb desestructuració familiar

Vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, els infants i les persones adolescents

Violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar

Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència, discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó

Dificultat d’integració familiar o comunitària derivada de la drogodependència i d’altres addiccions

 Vulnerabilitat, exclusió i aïllament social

Problemes de convivència i cohesió social

Urgències socials

Emergències socials per catàstrofe

PLA DE PREVENCIÓ (de 0 a 3 punts)   ____________

Implicació i motivació del recurs per a la resolució dels objectius del pla d’intervenció. Requereix un increment en l percentatge que li pertoca per situacions excepcionals, justificat per mitjà de l’informe social.

PUNTUACIÓ

Les prestacions subjectes al dret de concurrència i aquelles d’import variable en què l’Ajuntament finança una part del cost s’han de puntuar segons el resultat de la suma entre la valoració econòmica i la valoració social (fins a un màxim de 100 punts).

El percentatge de la prestació es determina segons la taula següent:

De 16 a 22 punts

100 %

De 12 a 15 punts

75 %

De 8 a 11 punts

50 %

De 4 a 7 punts

25 %

INFORME PROPOSTA

PUNTUACIÓ TOTAL

PERCENTATGE  

QUANTIA SOL·LICITADA

QUANTIA RESULTANT

QUANTIES REBUDES ANY EN CURS (1)

QUANTIA APROVADA

PROPOSTA                                                                                                         

DENEGADA 

ACEPTADA 

Signatura TS                                                                               data

 

ANNEX 2

quantia I TEMPORALITZACIÓ màxima de les prestacions

Accés o manteniment de l’habitatge habitual i/o de les despeses derivades 

Lloguer/ endarrerits i lloguer habitual

3 mesos/ any i amb 450 € de quantia màxima

Adquisició d’equipament bàsic

450 €/any

Manteniment condicions mínimes d’higiene

400 €/any

Garantir els subministraments bàsics

3 mesos/any  i  150 € de quantia màxima

Desemparament i manca de recursos de caràcter urgent

Neteges xoc

500 €/any

Salut i atenció sanitària

Odontòleg

200 €/any

Ulleres

250 €/any

Ajudes tècniques complementàries que no entren en el sistema de prestacions tècniques  de la seguretat social i/o altres administracions

100 €/any

Medicació vital i/o d’urgència

50 €/mes (durant 3 mesos)

Necessitats bàsiques d’alimentació, higiene, roba i calçat

Alimentació i necessitats bàsiques de subsistència

1 persona 50 €/mes durant 3 mesos

2 persones 100 €/mes durant 3 mesos

3 persones 150 €/mes durant 3 mesos

4 persones 180 €/mes durant 3 mesos

5 persones o més 200 €/mes durant 3 mesos

Alimentació i necessitats bàsiques de subsistència

1 persona 50 €/mes durant 3 mesos

2 persones 100 €/mes durant 3 mesos

3 persones 150 €/mes durant 3 mesos

4 persones 180 €/mes durant 3 mesos

5 persones o més 200 €/mes durant 3 mesos

Alimentació dietes especials

50€ / mes a concretar

Alimentació infantil i bolquers

50 €/mes (durant els primers 6 mesos)

Atenció als infants

Escola bressol (0 – 3 anys)

400 €  any

Material escolar i llibres

300 €/any

Menjador escolar

(complement a l’ajut Dept. Educació)

Extraescolars i lleure

150 €/any

Suport a la integració sociolaboral

Integració laboral (matriculacions, etc.)

A concretar

Altres

Ajudes per l’atenció de situació d’urgent necessitat que no poden esser ateses per cap dels conceptes previst anteriorment

A concretar

ANNEX 3
SOL·LICITUD AJUDES ECONÒMIQUES

Dades de la persona  sol·licitant

Nom i llinatges

Núm. NIF/NIE

Telèfon de contacte

Domicili

Codi postal

Municipi

Dades de la persona representant

Nom i llinatges

Núm. NIF/NIE

 Telèfon de contacte

Domicili

Codi postal

Municipi

Sol·licit:

Documentació que s’adjunta

  ¨ Fotocòpia DNI/NIE/PASSAPORT

  ¨ Certificat d’empadronament

  ¨ Certificat de convivència

  ¨ Altres

Ses Salines, .......... d ....................................... de 20.....

(Signatura)

Ajuntament de SES SALINES, com a responsable del fitxer, us informa que les dades facilitades per mitjà de qualsevol mena de formulari i en qualsevol suport seran tractades amb la deguda confidencialitat i respecte a les normes derivades de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades personals, i altra normativa de desenvolupament. Us informam, així mateix, del dret a accedir a les vostres dades, rectificar-les i cancel·lar-les. Els esmentats drets els podeu exercir per mitjà d’escrit adreçat al responsable del fitxer, a l’adreça postal següent: 07640 - SES SALINES – Pl. MAJOR 1. Us informam, així mateix, que les vostres dades personals no seran objecte de cap cessió ni transmissió, i que s’utilitzaran únicament per a l’objectiu per al qual han estat recollides.

 

ANNEX 4
PLA DE FEINA ASSOCIAT A LA CONCESSIÓ DE L’AJUDA ECONÒMICA / PRESTACIÓ NO TÈCNICA

NUM EXP.:                                        

DATA:                                                                        

PLA DE FEINA:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

COMPROMÍS I PROPOSTA D’ACCIONS A REALITZAR PER LES PERSONES BENEFICIÀRIES:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Signatures:

La persona beneficiària                                                        El personal tècnic

Ajuntament de SES SALINES, com a responsable del fitxer, us informa que les dades facilitades per mitjà de qualsevol mena de formulari i en qualsevol suport seran tractades amb la deguda confidencialitat i respecte a les normes derivades de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades personals, i altra normativa de desenvolupament. Us informam, així mateix, del dret a accedir a les vostres dades, rectificar-les i cancel·lar-les. Els esmentats drets els podeu exercir per mitjà d’escrit adreçat al responsable del fitxer, a l’adreça postal següent: 07640 - SES SALINES – Pl. MAJOR 1. Us informam, així mateix, que les vostres dades personals no seran objecte de cap cessió ni transmissió, i que s’utilitzaran únicament per a l’objectiu per al qual han estat recollides.

Disposició final

De conformitat amb el que disposa l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, el present Reglament del Servei de Teleassistència Domiciliària entrarà en vigor quan s’hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini fixat a l’article 113 de la referida Llei 20/2006.

Ses Salines, 11 de juliol de 2017

El Batle
Bernat Roig Galmés