Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
Núm. 7618
Resolució del director general de Mobilitat i Transports per la qual s’aproven les tarifes del servei públic de transport de viatgers en ferrocarril, amb itinerari Palma-Sóller-Port de Sóller
Versió PDF
Antecedents
1. Ferrocarril de Sóller, SA, és una empresa privada que presta, des de l’any 1910, el servei ferroviari de transport públic de viatgers entre Palma, Sóller i el Port de Sóller, de titularitat de l’administració, en règim de gestió indirecta.
El 8 de setembre de 2005 es va aprovar la pròrroga de la concessió administrativa per cinquanta anys subjecta al compliment d’un pla d’inversions per al període 2005-2015.
El règim concessional que regeix actualment només preveu l’obligatorietat en la prestació de quatre expedicions diàries per sentit.
2. El 20 de novembre de 2014 es va publicar en el BOIB la Resolució del director general de Transports sobre l’autorització de les noves tarifes del servei públic de transport de viatgers en ferrocarril, amb itinerari Palma-Sóller-Port de Sóller, consistents en l’aprovació d’uns preus màxims per aplicar als usuaris no residents del servei i en la reducció de les tarifes dels títols senzills per als residents, sempre que l’empresa Ferrocarril de Sóller, SA, efectivament dugui a terme les inversions proposades per tal d’aconseguir millores en la infraestructura i el funcionament del servei. El quadre següent mostra les tarifes aprovades i, per al cas de les d’aplicació als no residents, les màximes aprovades i les que es cobren actualment.
|
|
Per a residents |
Per a NO residents |
|||||
|
|
Tarifes aprovades |
Variació |
Tarifes |
Variació màxima |
|||
|
|
en euros |
en % |
aplicades a a l'usuari |
Màximes aprovades |
en euros |
en % |
|
|
Bitllet ordinari: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Palma - Sóller |
7,00 € |
-2,00 € |
-22% |
16,00 € |
18,00 € |
5,50 € |
44% |
|
Sóller - Port |
2,00 € |
-1,50 € |
-43% |
6,00 € |
8,00 € |
3,00 € |
60% |
|
Palma - Sóller anada i tornada |
12,00 € |
-2,00 € |
-14% |
22,00 € |
25,00 € |
5,50 € |
28% |
|
Palma - Port anada i tornada |
13,00 € |
-7,00 € |
-35% |
30,00 € |
34,00 € |
6,00 € |
21% |
|
Palma - Bunyola |
3,00 € |
-1,50 € |
-33% |
9,00 € |
9,00 € |
2,75 € |
44% |
|
Palma - Bunyola anada i tornada |
6,00 € |
-3,00 € |
-33% |
15,00 € |
15,00 € |
2,50 € |
20% |
|
Bunyola - Sóller |
3,00 € |
-1,50 € |
-33% |
9,00 € |
9,00 € |
2,75 € |
44% |
|
Bunyola - Sóller anada i tornada |
6,00 € |
-3,00 € |
-33% |
15,00 € |
15,00 € |
2,50 € |
20% |
|
Sóller - encreuament |
1,00 € |
-1,50 € |
-60% |
3,00 € |
3,00 € |
0,50 € |
20% |
|
Abonaments: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Abonament anual tren |
85,00 € |
0,00 € |
0% |
-- |
-- |
-- |
-- |
|
Abonament 30 viatges tren |
30,00 € |
0,00 € |
0% |
-- |
-- |
-- |
-- |
|
Targeta Resident (TR) |
10,00 € |
0,00 € |
0% |
-- |
-- |
-- |
-- |
|
Amb T.R. Palma-Sóller |
3,00 € |
0,00 € |
0% |
-- |
-- |
-- |
-- |
|
Amb T.R. Palma-Port |
1,00 € |
0,00 € |
0% |
-- |
-- |
-- |
-- |
|
Abonament anual tramvia |
60,00 € |
0,00 € |
0% |
-- |
-- |
-- |
-- |
|
Abonament 50 viatges tramvia |
20,00 € |
0,00 € |
0% |
-- |
-- |
-- |
-- |
3. En data 12 d’abril de 2016 i a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior del Govern de les Illes Balears, es va rebre un escrit de la Secretaria d’Estat per a la Unió Europea, del Ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació, al qual s’adjuntava un escrit de la Comissió Europea (ref. EU-PILOT: 8465/16) mitjançant el qual se sol·licitava informació sobre l’aplicació de les tarifes reduïdes del tren de Sóller als residents de les Illes Balears per presumpta discriminació per raó de nacionalitat amb relació a aquests serveis ferroviaris, en incompliment de l’article 18 del Tractat de funcionament de la Unió Europea sobre igualtat de tracte entre els nacionals i no nacionals. Contestat aquest escrit amb un informe justificatiu emès el dia 8 de juny de 2016, de nou la Comissió va sol·licitar el dia 7 de juliol l’ampliació de la informació emesa així com l’estadística dels usuaris del tren residents a les Illes Balears i no residents, i va manifestar que segons jurisprudència del Tribunal de Justícia Europeu:
(...) diferenciar entre viatgers segons la seva residència pot donar lloc a una discriminació indirecta per motius de nacionalitat, i el tracte diferenciat només es pot acceptar si es basa en consideracions objectives d’interès general independents de la nacionalitat de les persones afectades, i si també la restricció és proporcionada.
Contestat l’escrit anterior en data 18 de juliol, el dia 21 de novembre de 2016 es va rebre la carta de requeriment de la infracció núm. 2016/4105, la qual manifestava que la Comissió Europea considera que el sistema tarifari dels serveis de tren i tramvia del ferrocarril de Sóller constitueix una discriminació indirecta prohibida pels articles 18 i 21 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.
Per aquest motiu, la Comissió convida el Govern a trametre-li les seves observacions sobre el tema en un termini màxim de dos mesos, comptadors des de la recepció de la carta esmentada.
4. El 4 de gener de 2017, mitjançant un escrit de la Direcció General de Mobilitat i Transports del Govern de les Illes Balears i en contestació a la carta de requeriment, es va trametre un escrit a la Secretaria d’Estat per a la Unió Europea que posa de manifest les diverses reunions que s’estan duent a terme amb l’empresa ferroviària amb la finalitat d’analitzar la substitució del sistema actual de descomptes als residents de les Illes Balears per un altre sistema que incentivi l’ús freqüent dels serveis del tren i del tramvia, sense fer distinció entre els residents i no residents de la nostra comunitat autònoma; a més, s’informa de la necessitat de dur a terme els estudis econòmics oportuns i que en un termini al voltant de dos mesos es podrà retre compte de les tarifes aprovades.
5. Durant aquest temps la Direcció General ha estudiat les diverses propostes tarifàries presentades per l’empresa a fi d’eliminar la distinció de preus entre residents i no residents, i establir un sistema que proposa abonaments, targetes d’usuari i altres ofertes.
S’han fet els estudis econòmics oportuns, amb la presentació prèvia en data 25 de gener de 2017 dels comptes anuals de l’empresa relatius als anys 2014 i 2015, i la informació sobre els viatgers per títol de transport venuts durant l'any 2015, i finalment s’ha concretat el següent:
a) El sistema d’abonaments per fidelització:
b) El manteniment de les tarifes màximes aprovades per la Resolució del director general de Transports de 20 de novembre de 2014, com a tarifes generals, que són les següents:
Palma – Sóller 18,00 €
Sóller – Port de Sóller 8,00 €
Palma – Sóller, anada i tornada 25,00 €
Palma – Port, anada i tornada 34,00 €
Palma – Bunyola 9,00 €
Palma – Bunyola, anada i tornada 15,00 €
Bunyola – Sóller 9,00 €
Bunyola – Sóller, anada i tornada 15,00 €
Sóller – encreuament 4,00 €
c) La creació d’una targeta d’usuari que s’ha d’expedir a favor de les persones que estan empadronades com a residents en els municipis per on transcorre el tren (Palma, Bunyola i Sóller) així com en el municipi de Fornalutx, que està devora de Sóller, i que donarà dret al pagament de les tarifes següents:
Palma – Sóller 7,00 €
Sóller – Port de Sóller 2,00 €
Palma – Sóller, anada i tornada 12,00 €
Palma – Port, anada i tornada 13,00 €
Palma – Bunyola 3,00 €
Palma – Bunyola, anada i tornada 6,00 €
Bunyola – Sóller 3,00 €
Bunyola – Sóller, anada i tornada 6,00 €
Sóller – encreuament 1,00 €
Abonament anual tren 75,00 €
Abonament 30 viatges tren 30,00 €
Abonament anual tramvia 50,00 €
Abonament 50 viatges tramvia 20,00 €
Emissió targeta usuari 5,00 €
L’import d’aquestes tarifes farà que les persones que resideixen en les poblacions per on discorre el tren l’utilitzin amb més freqüència, de manera que serveixi per incentivar l’aportació de viatgers al servei ferroviari, sempre d’acord amb els requisits exigits per la normativa europea i sense que hi hagi cap tipus de discriminació entre la població (nacional i no nacional).
d) La creació de l’oferta denominada Dia del Tren, que consisteix en què en el període comprès entre l'1 de novembre i el 31 de març, dos diumenges al mes (en les dates que ha d’establir el concessionari, el qual ha d’anunciar-ho amb temps), els usuaris puguin comprar els serveis del tren o del tramvia al preu de tarifa de resident.
Fonaments de dret
1. La Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, estableix en l’article 171.1:
El Ferrocarril de Sóller és un servei de transport públic de viatgers de titularitat de l’Administració, prestat en règim de gestió indirecta mitjançant una empresa privada, per la qual cosa l’explotació està sotmesa a les condicions que s’estableixen en el títol de concessió.
I en l’article 171.3:
En consideració al caràcter turístic del servei, materialitzat en la prestació simultània de trajectes de caràcter discrecional, l’Administració no pot atorgar compensacions econòmiques per cobrir-ne els costos d’explotació. Hi és aplicable el règim que s’estableix en el capítol III del títol I de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d’ordenació dels transports terrestres, modificada per la Llei 9/2013, de 4 de juliol.
2. El règim economicofinancer dels serveis i les activitats de transport terrestre de l’article 19.5 b de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d’ordenació dels transports terrestres (LOTT), estableix que les revisions tarifàries no estan subjectes al règim fixat a l’article 16 del Reial decret llei 7/1996, de 7 de juny, que preveu que l’aprovació dels preus autoritzats d’àmbit autonòmic de transport urbà de viatgers és competència de les comissions autonòmiques i provincials de preus. Per tant, la revisió tarifària dels serveis de transport del ferrocarril de Sóller no queda subjecta al règim autoritzat de preus que correspon a la Comissió de Preus dels Transports Urbans de les Illes Balears, dependent de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, sinó que, d’acord amb l’article 9 del Decret 108/2011, d’11 de novembre, únicament cal que el Consell Balear de Transports Terrestres n'emeti un informe.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Autoritzar la implantació dels abonaments següents:
Palma - Sóller o viceversa: 30 viatges/any, per un import de 90 €
Sóller - Port de Sóller: 30 viatges/mes, per un import de 50 €
10 viatges/15 dies, per un import de 20 €
2. Autoritzar la creació de la targeta d’usuari, amb una vigència de dos anys, l’emissió de la qual té un cost de 5 €.
Poden adquirir aquesta targeta les persones que resideixen en els municipis en els quals fa parada el tren (Palma - Bunyola - Sóller), a més del municipi de Fornalutx, que està devora de Sóller.
Els titulars de la targeta d’usuari han de pagar les tarifes següents:
Palma – Sóller 7,00 €
Sóller – Port de Sóller 2,00 €
Palma – Sóller, anada i tornada 12,00 €
Palma – Port, anada i tornada 13,00 €
Palma – Bunyola 3,00 €
Palma – Bunyola, anada i tornada 6,00 €
Bunyola – Sóller 3,00 €
Bunyola – Sóller, anada i tornada 6,00 €
Sóller – encreuament 1,00 €
Abonament anual tren 75,00 €
Abonament 30 viatges tren 30,00 €
Abonament anual tramvia 50,00 €
Abonament 50 viatges tramvia 20,00 €
Emissió targeta usuari 5,00 €
3. Autoritzar la creació del Dia del Tren, que consisteix en què en el període comprès entre l'1 de novembre i el 31 de març, dos diumenges al mes (en les dates que ha d’establir el concessionari, el qual ha d’anunciar-ho amb temps), tots els usuaris poden comprar els serveis del tren o del tramvia al preu de tarifa de resident.
4. Mantenir les tarifes aprovades per la Resolució del director general de Transports de 7 de novembre de 2014 sobre l’autorització de noves tarifes del servei públic de transports de viatgers en ferrocarril, amb itinerari Palma-Sóller-Port de Sóller, per als no residents com a tarifes màximes aplicables a tots els usuaris del ferrocarril i el tramvia de Sóller.
5. Determinar que aquests preus entren en vigor a partir de l'1 de juliol de 2017.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d’alçada davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la notificació, d’acord amb l’article 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El recurs d’alçada s’ha d’entendre desestimat quan no s’hagi resolt i notificat la resolució en el termini de tres mesos, comptadors des del dia següent de la interposició, i queda en aquest cas expedita la via jurisdiccional contenciosa administrativa en els terminis establerts a l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Tot això sens perjudici que s’hi pugui interposar qualsevol altre que es consideri oportú.
Palma, 14 de juny de 2017
El director general de Mobilitat i Transports
Jaume Mateu Lladó