Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 7491
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal reguladora de la ocupació de la via pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal reguladora de la ocupació de la via pública

El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, en la sessió ordinària celebrada el 29 de juny de 2017, va acordar aprovar expressament amb caràcter definitiu la redacció final del text de l'Ordenança municipal reguladora de la ocupació de la via pública, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades les modificacions derivades de les reclamacions estimades. La qual cosa es fa pública per a general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

«ORDENANÇA MUNICIPAL D'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA

INDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

CAPÍTOL I. OBJECTE I DEFINICIONS

Article 1. Objecte

Article 2. Definicions a efectes d'aquesta ordenança

CAPÍTOL II. LLICÈNCIES

Article 3. Introducció

Article 4. Taxes

Article 5. Sol∙licituds i terminis

Article 6. Execució

Article 7. Suspensió

Article 8. Responsabilitats

Article 9. Revocació de llicències

Article 10. Denegacions

Article 11. Discrecionalitat

CAPÍTOL III. OCUPACIONS REALITZADES PER ESTABLIMENTS D'HOSTALERIA I ESTABLIMENTS COMERCIALS

Article 12. Introducció

Article 13. Sol∙licituds i terminis

Article 14. Renovació de llicències per declaració responsable

Article 15. Execució

Article 16. Responsabilitats

Article 17. Criteris tècnics

Article 18. Horari de les ocupacions

Article 19. Prohibicions

Article 20. Senyalització de la zona ocupable

CAPÍTOL IV. MOBILIARI AUTORITZABLE A LA VIA PÚBLICA ALS ESTABLIMENTS D'HOSTALERIA

Article 21. Normes comunes

Article 22. Para‐sols i tendals

Article 23. Rètols o cartells

Article 24. Testos, cossiets i jardineres

Article 25. Sistemes de climatització de calefacció tal com estufes i calefactors exteriors

Article 26. Sistemes de climatització de refrigeració, humidificació o similar exteriors

Article 27. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus, etc.

CAPÍTOL V. CASOS ESPECIALS EN L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA PER ESTABLIMENTS D'HOSTALERIA

Article 28. Ocupacions davant façanes de vesins contigus

Article 29. Ocupacions compartides

Article 30. Ocupacions en zones de vianants i separades per un carrer entre la zona a ocupar i l'establiment

CAPÍTOL VI. OCUPACIONS REALITZADES PER ESTABLIMENTS COMERCIALS

Article 31. Espai ocupable

Article 32. Mobiliari autoritzable a la via pública als establiments comercials

CAPÍTOL VII. OCUPACIONS EN ZONES DE TITULARITAT PRIVADA I ÚS PÚBLIC CONFRONTANTS AMB LA VIA PÚBLICA

Article 33. Ocupacions en zones de titularitat privada i ús públic confrontants amb la via pública

CAPÍTOL VIII. OCUPACIONS TEMPORALS

Article 34. Taules informatives

Article 35. Taules petitòries

Article 36. Campanyes d'interès general

Article 37. Foguerons i torrades

Article 38. Firaires

Article 39. Circs

CAPÍTOL IX. OCUPACIONS ESTABLES

Article 40. Quioscs de venda de cupons de la ONCE

Article 41. Cabines i/o suports de telèfons públics

Article 42. Caixers automàtics d'entitats bancàries o financeres

Article 43. Màquines de venda automàtica i recreatives

CAPÍTOL X. ACTIVITATS DIVERSES

Article 44. Activitats institucionals

Article 45. Activitats de partits polítics i campanyes electorals

Article 46. Concerts, activitats recreatives i espectacles públics

Article 47. Concursos, jocs o similars

Article 48. Distribució de premsa gratuïta a la via pública

Article 49. Ocupacions de la via pública realitzades amb motiu d'altres activitats

CAPÍTOL XI. LIMITACIONS A L'ÚS DELS VIALS I ESPAIS LLIURES PÚBLICS

Article 51. Prohibicions

CAPÍTOL XII. RETIRADA D'ELEMENTS DE LA VIA PÚBLICA

Article 52. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per falta de llicència o per incompliment de les seues condicions

Article 53. Recuperació dels béns retirats de la via pública

Article 54. Procediment per a la recuperació dels béns retirats

CAPÍTOL XIII. RÈGIM SANCIONADOR

Article 55. Principis generals

Article 56. Infraccions lleus

Article 57. Infraccions greus

Article 58. Infraccions molt greus

Article 59. Sancions econòmiques

Article 60. Graduació de les sancions

Article 61. Actuacions subsidiàries

Article 62. Prescripció de les infraccions

Article 63. Prescripció de les sancions

CAPÍTOL XIV. DISPOSICIONS FINALS

Primera. Règim supletori

Segona. Règim transitori

Tercera. Clàusula derogatòria

Quarta. Entrada en vigor

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La present Ordenança es redacta de conformitat amb el previst als articles 100 a 103 de la vigent Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears; i regula l'ocupació de la via pública, amb la voluntat d'ordenar i planificar l'espai urbà, de forma que aquesta ocupació es realitzi amb la menor interferència sobre els interessos generals de la ciutadania, els quals sempre han de prevaldre sobre els particulars. La finalitat és que, quan s'autoritzi una ocupació, aquesta tengui la mínima incidència sobre l'ús comú general de la via pública que en fa la ciutadania.

Es pretén amb aquesta Ordenança compatibilitzar els drets comuns generals de la ciutadania amb els especials corresponents a les activitats econòmiques que tradicionalment impliquen l'ocupació de la via pública.

Es preveuen els espais per al trànsit dels vianants, els espais autoritzables i la regulació de l'horari d'ocupació. Igualment, els tipus d'elements i els materials autoritzables a la via pública per aconseguir la qualitat en el mobiliari urbà i reduir el seu impacte ambiental, obligats pel fet que Sant Antoni de Portmany és un municipi turístic i que de projectar a l'exterior una imatge d'harmonia, d'homogeneïtat i bona presència.

Finalment, es preveu un procediment àgil per a la retirada dels elements que ocupin la via pública sense llicència, fora de l'espai autoritzat o de forma indeguda, i un règim sancionador adient per aconseguir l'efectivitat de la present normativa.

CAPÍTOL I

OBJECTE I DEFINICIONS

Article 1. Objecte

L'objecte d'aquesta Ordenança és la regulació de l'ocupació de la via pública i els espais lliures públics del terme municipal de Sant Antoni de Portmany, fent-la compatible amb l'ús comú general dels ciutadans. L'Ordenança regula la majoria d'ocupacions que es duen a terme a la via pública.

Igualment, regula les prohibicions, la retirada dels objectes dipositats a la via pública i el règim sancionador.

Article 2. Definicions a efectes de l'Ordenança

1. VIA PÚBLICA. Es considera via pública, tot aquell vial o espai lliure de titularitat pública o de titularitat privada d'ús públic.

2. VIAL D'ÚS PÚBLIC. Un vial o espai és d'ús públic quan aquesta és la seua naturalesa jurídica i pot ser usat lliurement pels ciutadans, sempre que no tengui caràcter privatiu reconegut per document públic.

3. ESPAI LLIURE PÚBLIC. Tenen aquesta consideració els eixos cívics, els corredors verds, places, parcs, rambles, esplanades o similars.

4. CALÇADA. És considera calçada l'espai de la via pública per la qual poden transitar i aparcar vehicles.

5. VORAVIES. Són els espais de la via pública destinats únicament al trànsit dels vianants.

6. OCUPACIONS D'ESTABLIMENTS HOSTALERS - TERRASSES. Són aquells espais de les voravies i dels espais lliures públics autoritzats per ocupar temporalment amb taules i cadires d'establiments d'hostaleria, entenent com a tals, els restaurants, hotels, hostals, pensions, bars, cafeteries, etc.

7. OCUPACIONS D'ESTABLIMENTS COMERCIALS. Són aquells espais de les voravies o espais lliures públics autoritzats per ocupar temporalment amb expositors i taules desmuntables d'establiments comercials.

8. ITINERARI PER A VIANANTS. Àmbit o espai de pas destinat al trànsit de persones, el recorregut del qual permet accedir als espais d'ús públic i a les edificacions de l'entorn, així com el desplaçament pel seu interior.

9. BANDA LLIURE PER A VIANANTS. Part de l'itinerari per a vianants lliure d'obstacles, de sortints, de mobiliari urbà i d'ocupacions d'establiments.

CAPÍTOL II

LLICÈNCIES

Article 3. Introducció

Tota ocupació de la via pública amb qualsevol element de propietat privada, tant en els espais de titularitat pública com en els de titularitat privada d'ús públic, que representi un ús comú anormal o especial, haurà d'estar emparada per la corresponent llicència municipal; o en el seu cas, quan representi un ús privatiu, per l'oportuna concessió.

Les concessions administratives quedaran regulades en els corresponents plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques.

Article 4. Taxes

Les llicències d'ocupació de la via pública estan subjectes a l'aplicació de les taxes previstes en les ordenances fiscals i de preus públics vigents. Quan s'hagi efectuat una autoliquidació de taxes en base a dades incorrectes facilitades pel sol∙licitant, independent de les responsabilitats que es puguin exigir, podrà donar lloc a les liquidacions complementàries oportunes.

Article 5. Sol∙licituds i terminis

1. Les sol∙licituds de llicències d'ocupació de la via pública es presentaran en el Registre General o per qualsevol procediment legalment establert amb una antelació mínima d'1 mes respecte a la data de l'ocupació sol∙licitada o el seu inici. La llicència sols podrà ser atorgada a partir del dia següent a la presentació de la sol∙licitud en el Registre General o presentada per altre mitjà legalment establert. En tots els casos, les dates sol∙licitades per a una ocupació inclouran el muntatge i desmuntatge de la infraestructura. S'utilitzaran els impresos normalitzats vigents per a cada ocupació.

2. Cas que el sol∙licitant no tengui residència al territori nacional, serà preceptiu que acrediti un representant domiciliat en aquesta Comunitat Autònoma. Els sol·licitants comunitaris aportaran el NIE i els no comunitaris a més del NIE, aportaran el Permís de Residència.

3. Per qualsevol mancança de la documentació exigida, serà requerida la seua esmena i si en el termini de 10 dies de la recepció del requeriment no es presenta, s'entendrà desistit en la seua petició i s'arxivarà sense altre tràmit.

4. Les sol∙licituds de llicència d'ocupació de via pública que no s'hagin presentat en el termini establert, podran no ser admeses a tràmit i arxivades.

5. Les llicències o autoritzacions s'entendran atorgades salvant el dret de propietat i sense perjudici de tercers i no podran ser invocades per a disminuir la responsabilitat civil o penal en que pogués incórrer el titular de l'activitat.

6. Totes les llicències que s'atorguin, encara que no hi consti expressament, tendran una validesa temporal limitada, que no podrà ser superior al 31 de desembre de l'any en curs.

7. El silenci administratiu en matèria d'ocupació de la via pública té caràcter negatiu i la resolució presumpta és desestimatòria.

Article 6. Execució

1. El dret que atorga una llicència no podrà ser cedit de forma total o parcial, llogat o rellogat a tercers, ni usat per realitzar activitats distintes a les expressament autoritzades. L'exercici de la llicència serà realitzat pel titular de la llicència o pel seu personal. El titular de la llicència d'ocupació serà responsable del seu correcte ús i compliment de les condicions imposades.

2. No es podrà alterar la situació i altres circumstàncies dels elements del mobiliari urbà existent en una zona per acomodar‐los a les conveniències d'una ocupació, llevat que sigui d'interès general i per iniciativa municipal.

3. Els elements autoritzables a la via pública per vinculació a una activitat, seran els propis de l'activitat autoritzada a l'interior. Tots els elements que es col·loquin a la via pública compliran els requisits exigits per la vigent legislació en matèria de barreres arquitectòniques i no podran comportar perillositat per als vianants o usuaris.

4. En tots els casos l'Ajuntament es reserva la facultat de modificar, revocar, suspendre temporalment o denegar les llicències sense dret a cap compensació, per motius d'interès general, realització d'actes públics o institucionals, seguretat, obres, ordenació de l'espai urbà o del trànsit o qualsevol altre causa justificada.

5. La Policia Local i els tècnics municipals podran ordenar la retirada o modificació de la situació dels elements que ocupin la via pública en qualsevol moment i de forma immediata, quan es donin circumstàncies que afectin a la seguretat de les persones o béns, dificultin el lliure trànsit dels vianants o rodat, interfereixin actes oficials o d'interès públic, o per qualsevol altre causa imprevista suficientment justificada.

6. Una vegada hagi finalitzat el termini de la llicència, el titular haurà de deixar l'espai completament lliure i els béns públics utilitzats tal com estaven abans de l'ocupació, nets i lliures de residus i estris privats. L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els treballs de reposició o la neteja subsidiària i passar el càrrec del seu cost al titular de la llicència corresponent.

Article 7. Suspensió

La concessió de la llicència no crea drets per a les persones titulars i l'Ajuntament podrà decretar la suspensió de la llicència per motius d'interès públic, urgències, emergències, desfilades, cavalcades, molèsties als vesins, obres autoritzades per l'Ajuntament, etc., mitjançant una resolució motivada sense que en cap cas s'originin drets d'indemnització.

Article 8. Responsabilitats

1. En cas que l'ocupació de la via pública no estigui emparada per llicència, es consideraran responsables les persones que hi hagin intervingut o se n'hagin beneficiat i/o les persones promotores de l'activitat/ocupació.

2. El titular d'una llicència d'ocupació de la via pública assumirà qualsevol responsabilitat que se'n pugui derivar, a l'efecte del qual disposarà de la cobertura de l'oportuna pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per import suficient.

3. Les ocupacions de la via pública integrades dins programes d'accions promogudes per serveis, organismes autònoms i empreses municipals requeriran de la conformitat del departament competent a efectes de la disponibilitat d'espai.

Article 9. Revocació de llicències

Es podran revocar les llicències d'ocupació de la via pública en els supòsits que tot seguit s'indiquen, amb pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, prèvia instrucció del corresponent expedient:

1. Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades en sol∙licitar la llicència.

2. Per extralimitació o incompliment manifest i reiteratiu de les condicions.

3. Per producció de molèsties a tercers acreditades a l'expedient, degudament informades per la Policia Local o pels tècnics municipals.

4. Per propiciar la comissió d'activitats il·legals, prohibides o no permeses a la via pública, degudament informades per la Policia Local o pels tècnics municipals.

5. Per desacatament als agents de l'autoritat en l'exercici de les seues funcions.

6. Quan es realitzi una activitat distinta a l'autoritzada.

7. En cas de pèrdua de vigència del títol municipal que habiliti el funcionament de l'activitat.

8. Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes en aquesta Ordenança.

Article 10. Denegacions

Les resolucions denegatòries de sol∙licituds de llicències es faran de forma raonada i motivada, fonamentada en algun dels següents motius:

1. Quan no es compleixin els requisits i criteris tècnics establerts en la present Ordenança.

2. Per ser deutor a la hisenda municipal.

3. En les ocupacions realitzades per vinculació a activitats, quan no es disposi del preceptiu títol municipal que habiliti el funcionament de l'activitat.

4. Quan el sol∙licitant no sigui el titular del títol municipal que habiliti el funcionament de l'activitat.

5. Quan el nom del local per al qual se sol∙licita la llicència no sigui el mateix que l'identifica.

6. Quan s'interfereixi o es pugui interferir el trànsit habitual dels vianants o de vehicles.

7. Per excessiva ocupació de la via pública.

8. Quan l'ocupació es sol∙liciti en la calçada, parterres, jardins, o en zona d'aparcament de vehicles.

9. Quan pugui interferir les entrades del local propi o aliè.

10. Quan pugui interferir l'ús del mobiliari o equipaments públics.

11. Per raons d'impacte ambiental, especial rellevància del lloc o per raons d'estètica urbana.

12. Per l'existència de sancions fermes greus i molt greus per infraccions en matèria de remor i vibracions, de convivència, de residus i neteja viària, d'horaris, de publicitat dinàmica, d'ocupació de la via pública i venda de begudes alcohòliques, en l'any anterior a la sol·licitud de llicència d'ocupació de la via pública.

13. Per l'existència d'informes negatius per motius urbanístics, de seguretat, molèsties o d'altre tipus que afectin al lloc o a l'activitat a la qual es vincula la llicència.

14. Quan s'hagin incomplit les prescripcions d'anteriors llicències d’ocupació de la via pública.

15. Quan s'hagin produït molèsties o perjudicis a tercers o comès activitats il·legals degudament acreditades amb motiu d'una ocupació igual o similar a la que es sol∙licita.

16. Quan s'hagin causat perjudicis degudament acreditats a persones, immobles, paviment, arbrat, instal·lacions, cablejats, faroles i altres elements del mobiliari urbà i no hagin estat satisfactòriament reparats i adoptat les mesures adients per evitar la seua repetició.

17. Quan la configuració urbana de la zona a ocupar no ho permeti.

18. Quan l'ocupació afecti de forma directa o visual a un edifici públic, monument o a un bé d'interès cultural.

19. Quan en el lloc sol∙licitat hi hagi una evident acumulació de mobiliari urbà que dificulti el trànsit dels vianants o l'ús comú general.

20. Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per preservar la integritat i seguretat del domini públic i el seu ús general.

21. Per raons de seguretat, sanitàries o quan l'activitat pugui afectar la integritat física de les persones.

22. Quan coincideixi amb activitats en què es prevegi significativa afluència.

23. Quan hi hagi informes tècnics o policíacs que ho desaconsellin.

24. Quan els elements sol∙licitats no constin entre els autoritzables.

25. Quan la persona física o jurídica estigui inhabilitada per obtenir llicències d'ocupació de la via pública.

26. Quan a la persona física o jurídica se li hagi revocat una llicència d'ocupació de la via pública en l'any anterior a la sol·licitud de llicència d'ocupació de la via pública.

27. En cap cas s'atorgarà llicència d'ocupació de la via pública als establiments de menjar per emportar o similars.

28. En cap cas s'autoritzarà la venda de tiquets a la via pública.

29. En cap cas s'autoritzarà l'exposició de vehicles a la via pública amb l'objectiu del seu lloguer o venda.

Article 11. Discrecionalitat

1. En els casos no previstos en la present Ordenança, la resolució pertinent s'adoptarà en base a la llibertat de decisió o discrecionalitat, amb l'aplicació de criteris anàlegs previstos en la present Ordenança, que poden afectar una zona o una activitat, en funció d'unes circumstàncies existents col∙lectives o particulars.

2. En matèria de via pública, s'aplicaran criteris restrictius en defensa de l'ús comú general del domini públic, prevalent sempre els interessos generals sobre els particulars, sota els principis bàsics de legalitat, universalitat, igualtat i equitat amb les regles de coherència, de forma que l'ocupació de la via pública es realitzi amb la menor interferència dels interessos generals.

CAPÍTOL III

OCUPACIONS REALITZADES PER ESTABLIMENTS D'HOSTALERIA I ESTABLIMENTS COMERCIALS

Article 12. Introducció

Les ocupacions de la via pública realitzades per establiments d'hostaleria i de comerç hauran de complir les prescripcions recollides en aquest Capítol.

Article 13. Sol∙licituds i terminis

1. Podran obtenir la llicència d'ocupació de la via pública únicament els titulars dels establiments d'hostaleria i de comerç que disposin del corresponent títol municipal que habiliti el funcionament de l'activitat.

2. Podran obtenir la llicència d'ocupació de la via pública els titulars dels establiments situats únicament en planta baixa.

3. L'establiment al qual estigui vinculada l'ocupació sol∙licitada, haurà de disposar del títol que habiliti el funcionament de l'activitat a nom del sol·licitant de l'ocupació.

4. La sol∙licitud d'ocupació es resoldrà d'acord amb les previsions tècniques que s'exigeixen en la present Ordenança i es tendrà en compte l'ocupació en estat d'ús, la densitat del trànsit de vianants i altres circumstàncies del lloc. Per la qual cosa, per a determinar la superfície i els elements autoritzables, no sols es tendrà en compte l'espai disponible, sinó també la incidència que sobre el medi ambient pugui tenir l'ocupació, d'acord amb la normativa municipal reguladora de la contaminació per remors i vibracions, de residus i neteja viària i de convivència.

5. La llicència quedarà reflectida en una fitxa que l'Ajuntament entregarà i que haurà d'estar ubicada de cara a l'exterior en un lloc visible, on hi constaran les principals dades de la llicència.

Article 14. Renovació de llicències per declaració responsable

Per renovar una llicència d'ocupació de la via pública, en idèntiques condicions que les contingudes a la llicència atorgada dins l'anualitat anterior, es substitueix la sol·licitud de llicència per una declaració responsable del titular d'aquesta.

Article 15. Execució

1. Les remors que es generin a causa de l'ocupació de la via pública, estaran subjectes a l'Ordenança municipal reguladora de les remors i les vibracions vigent o qualsevol altra normativa que sigui d'aplicació.

2. El titular de la llicència ha d'adoptar les mesures correctores que, en cada cas resultin necessàries per evitar l'embrutiment i assegurar la conservació i el decòrum de l'espai públic ocupat i dels elements en aquest situats, i està obligat a mantenir en tot moment, en bon estat de neteja i salubritat la zona ocupada, així com a facilitar les labors dels serveis municipals de neteja.

3. En tots els casos sempre prevaldran els interessos generals sobre els particulars i es compliran les condicions per aconseguir la màxima seguretat que sigui previsible i evitar que es produeixin accidents o perjudicis a tercers.

Article 16. Responsabilitats

El titular de l'autorització serà el responsable si es produeixen faltes o infraccions a les ordenances municipals dins l'espai autoritzat, o de qualssevol de les prescripcions de la llicència.

Article 17. Criteris tècnics

Els criteris tècnics bàsics per obtenir llicència d'ocupació de la via pública o d'espais lliures públics són els següents:

1. L'espai ocupable haurà d'estar situat a la projecció de la façana del local de l'activitat, que haurà de ser una voravia o espai lliure públic sense circulació de vehicles. Es considerarà com a façana l'espai comprés entre els eixos de les parets mitjaneres.

2. L'espai que quedi lliure a la voravia o espai lliure públic per al trànsit dels vianants (banda lliure per a vianants) una vegada ocupada la via pública, mai podrà ser inferior a 1,80 metres seguits sense cap obstacle.

3. Espai no ocupable:

3.1. La calçada i espais destinats a aparcament de vehicles.

3.2. L'espai comprès entre les dues línies de la prolongació dels extrems de les bandes d'encreuament dels passos de vianants i la línia paral·lela a 1,80 metres de l'extrem exterior de la voravia. Aquesta línia paral·lela es pot prolongar en funció del trànsit de la zona objecte d'ocupació. Veure figura 1 de l'Annex 1.

3.3. Una distància de 2 metres des del perímetre d'aturades dels busos de transport públic, de l'inici de parades de taxis, de reserves d'espai per estacionament de vehicles de persones discapacitades, i zones de càrrega i descàrrega.

3.4. Una distància de 2 metres des dels bancs instal∙lats a la via pública.

3.5. Una distància d'1 metre des del perímetre dels contenidors o boques de recollida de residus urbans, dels accessos a locals o zones de pública concurrència, sortides d'emergència d'edificis, entrades a immobles, guals permanents, cabines telefòniques o de l'ONCE, bústies de correus, papereres, armaris d'enllumenat públic, torretes de ventilació de transformadors i altres elements similars.

3.6. Els escocells dels arbres i els parterres de jardins i jardineres.

3.7. En espais de característiques singulars amb informe tècnic desfavorable. De manera exemplificativa s'assenyalen els següents: espais, places o altres, susceptibles de conenir mercats, actes de festes populars, etc.; accessos o sortides en carrers de gran concurrència de vianants que siguin prioritàriament comercials; accesssos a llocs d'interès turístic, etc.

4. La zona a ocupar estarà suficientment allunyada de monuments i edificis de valor històric.

5. L'espai autoritzat tendrà forma regular, preferiblement rectangular, en funció de la configuració física de la zona ocupable i inclourà els espais que es deixin entre elements. A les ocupacions adossades a la façana a més a més inclourà obligatòriament l'espai destinat a accés o accessos al local.

6. L'ordenació de places, parcs, esplanades o similars de configuració especial o elevat nombre d'interessats, serà determinada per l'òrgan municipal competent sense estar subjecte a la conformitat dels titulars dels immobles veïns contigus, llevat dels casos que així es determini per a la millor ordenació de l'espai.

7. Els elements es col·locaran en la mateixa alineació d'altres ocupacions prèviament autoritzades i amb els mateixos criteris, així com alineats al mobiliari urbà existent (escocells d'arbres, fanals, etc.). L'espai que quedi per al trànsit dels vianants serà continu i el més recte possible.

8. En els casos d'ocupacions de taules i cadires separades en terrasses, una devora la façana i l'altre en front s'haurà de deixar un mínim de 1.80 metres de separació entre els espais autoritzats. Veure figura 2 de l'Annex 1.

9. L'òrgan municipal competent, mitjançant Decret podrà establir criteris d'ocupació específics per a zones, vies o espais lliures concrets en funció de les seues característiques pròpies.

10. Es podrà reduir, revocar o denegar l'ocupació quan variï la configuració urbana del lloc o la intensitat del trànsit de vianants, sense dret a indemnització. El fet d'haver obtingut anteriors llicències per un nombre d'elements superior al que es consideri adequat posteriorment, no constituirà cap dret adquirit per invocar la seua autorització.

11. En el cas de sobrevenir la necessitat de la col∙locació de mobiliari urbà en un espai on hi hagi elements autoritzats mitjançant llicència, el mobiliari urbà tendrà preferència i l'ocupació s'haurà d'adaptar a les noves circumstàncies.

Article 18. Horari de les ocupacions

1. L'horari autoritzat serà el que consti a la llicència d'ocupació de la via pública. L'horari general autoritzable a les ocupacions d'establiments hostalers-terrasses i d'establiments comercials serà de les 8 hores a les 24 hores.

Per resolució de l'òrgan municipal competent podrà ser ampliat excepcionalment en zones d'us majoritàriament turístic, així com restringit per evitar molèsties als vesins o en zones d'especial incidència en el medi ambient. La restricció podrà afectar a una zona concreta o únicament als locals en què l'ocupació produeixi molèsties als vesins previ informe de la Policia Local o dels tècnics municipals, d'acord amb la normativa municipal reguladora de les contaminacions per remors i vibracions.

2. El muntatge i desmuntatge de l'ocupació s'haurà de realitzar dins de l'horari autoritzat.

3. L'incompliment de l'horari autoritzat per a l'ocupació de la via pública podrà ser causa de revocació de la llicència i/o de denegació de futures llicències durant el termini establert.

Article 19. Prohibicions

Queda prohibit:

1. Situar elements fora de l'espai autoritzat, no només al plànol de referència sinó també al vol i subsòl fora d'aquest espai.

2. Excedir‐se en el nombre d'elements autoritzats.

3. Excedir‐se en l'horari autoritzat a la llicència i si no hi consta, en l'horari general autoritzable previst a l'article anterior.

4. Realitzar tancaments quan representin una privatització total de l'espai públic.

5. Realitzar ancoratges, fixaments o qualsevol altre intervenció al paviment.

6. Tenir tendals o para-sols per sota una alçada de 2.20 m. des del paviment.

7. Col·locar aparadors, barres de servei, mostradors, frigorífics, planxes, torradores, màquines recreatives o de venda automàtica, i qualsevol altre element que no estigui expressament previst i autoritzat.

8. Exhibir publicitat comercial aliena a la pròpia activitat.

9. Exhibir publicitat de tabac.

10. Apilar mobiliari sense autorització, així com caixes, envasos i altres elements a la via pública.

11. Col·locar a la via pública o vials d'us públic qualsevol element permanent tal com tarimes, superfícies anivelladores o altres, llevat dels expressament autoritzats per motius tècnics.

12. En cap cas es podrà fer ús dels bancs públics o d'altres elements del mobiliari urbà en benefici propi per part del locals autoritzats per ocupar la via pública.

13. Obstaculitzar l'operativitat de serveis públics, tapes de registre, boques de rec, hidrants, etc. així com la visibilitat dels senyals de trànsit.

Article 20. Senyalització de la zona ocupable

1. Els límits màxims de la zona ocupable estaran senyalitzats sobre el paviment, de conformitat amb l'ordenació prevista a la llicència. Aquesta senyalització consistirà en marques de pintura i serà realitzada per l'Ajuntament.

2. El seu falsejament serà considerat com a falta molt greu, castigat amb la multa que correspongui i podrà donar lloc a la revocació de la llicència i la inhabilitació per obtenir‐la durant el temps previst.

3. L'existència de la senyalització de la zona ocupable sobre el paviment no significa autorització per a la seua ocupació, ja que en tot cas serà preceptiu disposar de la corresponent llicència actualitzada, la qual indicarà la zona autoritzada i els elements autoritzats en un termini determinat. La llicència quedarà reflectida a una fitxa que l'Ajuntament entregarà i que haurà d'estar ubicada de cara a l'exterior en un lloc visible.

CAPÍTOL IV

MOBILIARI AUTORITZABLE A LA VIA PÚBLICA ALS ESTABLIMENTS D'HOSTALERIA

Article 21. Normes comunes

1. Els elements que s'autoritzin seran mòbils, fàcilment desmuntables, i s'hauran de retirar diàriament dins l'horari previst a la llicència.

2. Els elements autoritzables seran: taules i cadires, i dins el mateix espai, para‐sols, tendals, rètols, sistemes de climatització, cossiols i jardineres.

3. No seran autoritzables les tarimes, superfícies anivelladores, ni altres elements fixos. L'òrgan competent, mitjançant Decret podrà autoritzar per motius tècnics l'ocupació de la via pública a determinades zones, vies o establiments amb tarimes i altres superfícies anivelladores.

4. No estarà permès el mobiliari amb publicitat comercial aliena incorporada.

5. El mobiliari autoritzat a un mateix titular dins la seua superfície serà del mateix tipus o estil.

6. Tot el mobiliari s'haurà de conservar sense desperfectes i en correcte estat de conservació i neteja.

7. El mobiliari urbà instal∙lat per l'Ajuntament no té la consideració de mobiliari autoritzable.

8. S'hauran de respectar els criteris d'accessibilitat i barreres arquitectòniques.

Article 22. Para‐sols i tendals

1. S'entén per para‐sol, aquell estri usat per resguardar del sol, d'estructura i tela lleugera i fàcilment plegable, d'una sola columna i tela de planta circular o poligonal. No podran dur faldons, i entre la part més baixa del para‐sol i el paviment, haurà d'haver un mínim de 2,20 m.

2. S'entén per tendal, aquell estri de dos peus i sense cap subjecció a la façana, normalment de major mida que els para‐sols, de tela rectangular i més consistent. L'alçada mínima lliure de pas sota qualsevol element del tendal, mesurada des del paviment fins a la part més baixa d'aquest, serà superior a 2,20 m.

3. El tendals només es podran emprar a zones on la configuració urbanística i extensió de la mateixa ho permeti.

4. La seua base serà de disseny i pes suficient, per garantir la seua estabilitat en qualsevol circumstància i ocasionar el mínim obstacle al pas. Els peus no es podran ancorar o fixar al paviment mitjançant obra o grampons. El disseny dels tendals serà l'adequat per tal que en permeti la seua retirada fàcilment.

5. Tot el conjunt, estructura i tela, ha de ser suficientment resistent per suportar l'acció del vent i la intempèrie.

6. La pendent màxima dels vessants de les teles no podrà superar els 20 cm de desnivell per metre d'amplada.

7. No podran dur cap superfície opaca que sobresurti verticalment per damunt la seua estructura superior.

8. La projecció vertical del para‐sol o el tendal sobre el paviment no podrà superar els límits de l'ocupació de la via pública autoritzada.

9. L'altura màxima del tendal o para‐sol, mesurada des del paviment fins la part més alta de l'element, no podrà superar la de la planta de l'establiment autoritzat. Quan no hi hagi especificació es considerarà que no es poden superar els 3,5 m. d'alçada total.

10. En cap cas es podrà dificultar el trànsit dels vianants i el dels serveis de neteja, d'urgència o seguretat.

11. Els peus no es podran situar sobre escocells d'arbres o de forma que qualsevol part d'ells pugui contactar amb l'arbrat urbà.

12. El titular de la llicència haurà de mantenir‐lo en perfecte estat de conservació, neteja i pintura. En el cas de produir‐se alguna avaria, s'haurà de reparar immediatament o retirar‐lo de la via pública.

13. El titular adoptarà les mesures adients perquè els tendals o para‐sols no puguin ser utilitzats per escalar als pisos superiors, responsabilitzant‐se de tal cosa en cas de produir‐se.

14. No seran autoritzables els tendals de més de dos peus i els que tinguin subjecció a la façana.

15. Els tendals queden dispensats de l'obligació de retirar‐los cada dia en cessar l'horari autoritzat, mentre no interfereixin les tasques de neteja i altres serveis públics ni causin problemes de seguretat, cas en el qual es deixaran plegats. S'hauran de retirar de la via pública quan no estiguin emparats per la llicència, en cas de realització d'obres, actes públics o altres necessitats d'interès general.

Article 23. Rètols o cartells

1. Sols es podran autoritzar quan es disposi de llicència d'ocupació de la via pública per situar elements d'establiments d'hostaleria, els quals només es podran situar dins el referit l'espai i durant l'horari autoritzat. El seu nombre serà limitat discrecionalment amb criteris restrictius en funció de l'espai i ocupació autoritzada, essent el criteri general el d'un màxim de dos per cada zona d'ocupació.

2. El seu disseny serà preferentment rectangular, d'unes mides màximes de 0,80 d'ample per 1,20 m. d'altura, sense parts que sobresurtin de la seua base o que puguin constituir perill pels vianants, especialment per als invidents i altres persones discapacitades, tipus cavallet, faristol, etc.

3. Només podran dur informació pròpia del local, sense publicitat aliena, no es podran penjar dels arbres, ni col·locar de forma que perjudiquin a tercers.

Article 24. Testos, cossiets i jardineres

1. Sols es podrà autoritzar la col∙locació al terra de testos, cossiets o jardineres amb plantes dins l'espai autoritzat. Sempre es compliran les següents condicions:

2. No es podran situar de forma que facin tancament o que propiciïn la privatització de l'espai o via pública.

3. No es podrà interceptar el trànsit dels vianants. Entre un cossiet o jardinera i el següent es deixarà com a mínim la distància de 1 metre.

4. Els testos o cossiets seran de materials naturals o anàlegs de la mateixa aparença, i amb la planta compresa no podran superar els 60 cm. de diàmetre o costat i 1,20 d'alçada, excepte en el cas de que es situïn dins espais entrants de l'alineació de façana i de forma que quedin fora de la zona de trànsit habitual dels vianants.

5. Per la seua forma o estructura, tant del cossiet com el seu peu i la planta, no podran constituir cap molèstia o perill pels vianants i especialment, cap barrera arquitectònica per persones discapacitades. Pel mateix motiu, tampoc es permeten els cossiets la qual forma de copa dificulti la seua percepció amb els bastons, o que alguna part d'ells o del seu peu sobresurti de forma perillosa. Els cossiets o les jardineres hauran de ser de característiques sòlides, amb una base que n'asseguri l'estabilitat en cas de vent o del contacte accidental dels vianants. Es podrà exigir un model determinat en funció del lloc on s'hagi d'ubicar, i segons les seues característiques, l'Ajuntament podrà exigir la seua col∙locació per delimitar la zona d'ocupació.

6. Les plantes no podran ser d'espècies verinoses, tenir punxes o brancatge que pugui resultar perillós o molest per als vianants.

7. No podran dur cap tipus de publicitat ni ser usats comercialment per exposar productes o mercaderies.

8. S'hauran de retirar diàriament dins l'horari previst a la llicència i en cap cas podran obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat o neteja de la via pública.

9. En tot cas es compliran les prescripcions de la normativa vigent en matèria de barreres arquitectòniques.

Article 25. Sistemes de climatització de calefacció tal com estufes i calefactors exteriors

1. Són aquells elements de climatització de l'exterior, elèctrics o a gas butà o propà.

2. No es permetrà la instal·lació d'estufes de gas que tenguin els cremadors i la zona de foc sense la deguda protecció. Sols es permetrà la utilització de dispositius que mantenguin la flama dins vidre o similar i tenguin protecció per evitar les cremades.

3. No es permetrà la instal·lació d'estufes elèctriques separades de la façana.

4. Aquests elements de climatització de l'exterior hauran de complir les següents condicions, en funció de la font d’energia:

a. Les condicions d'utilització del fabricant de les estufes i les indicades a les instruccions tècniques complementàries (ITC) del Reial Decret 379/2001, de 6 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament d'emmagatzematge de productes químics i les seues instruccions tècniques complementàries MIE APQ-1, MIE APQ-2, MIE APQ-3, MIE APQ-4, MIE APQ-5, MIE APQ-6 y MIE APQ-7) y les seves modificacions.

b. Per a les condicions d'emmagatzematge i ventilació adequades s'haurà d'atendre al que estableix la instrucció tècnica complementària del ministeri d'indústria i energia per a l'emmagatzemament de productes químics MIE APQ 5, i el Reial Decret 919/2006, de 28 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament tècnic de distribució i utilització de combustibles gasosos i els seues instruccions tècniques complementàries ICG 01 a 11, i en especial la ITC-ICG-06, així com les seves modificacions.

c. Estufes elèctriques han d’estar connectades a instal·lacions executades i mantingudes en compliment del Reial Decret 842/2002, de 2 d’agost, pel qual s’aprova el reglament electrotècnic de la baixa tensió i les seves modificacions.

A més a més la càrrega de foc resultant, haurà de complir amb els requisits del codi tècnic de l'edificació CTE.

d. Tots els aparells que facin servir combustibles gasosos han de gaudir del marcat CE d’acord el Reial decret 1428/1992, de 27 de novembre, pel qual es dicten les disposicions d'aplicació de la Directiva del Consell de les Comunitats Europees 90/396/CEE de 29 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels Estats membres sobre els aparells de gas, i les seves modificacions.

e. Disposar d'extintors de pols ubicats en un lloc de fàcil accés.

5. S'hauran de retirar diàriament dins l'horari previst a la llicència i en cap cas podran obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat o neteja de la via pública.

Article 26. Sistemes de climatització de refrigeració, humidificació o similar exteriors

1. Són aquells elements de climatització de l'exterior, generalment elèctrics.

3. No es permetrà la instal·lació d’aquests elements elèctrics separats de la façana.

4. Aquests elements de climatització de l'exterior hauran de complir les següents condicions, en funció de la font d’energia:

a. Les condicions de les instal·lacions elèctriques del local han d’estar executades i mantingudes en compliment del Reial Decret 842/2002, de 2 d’agost, pel qual s’aprova el reglament electrotècnic de la baixa tensió i les seves modificacions.

b. Tots els aparells que facin servir energia elèctrica han de gaudir del marcat CE necessari regulat per la normativa.

c. Disposar d'extintors de pols ubicats en un lloc de fàcil accés.

4. S'hauran de retirar diàriament dins l'horari previst a la llicència i en cap cas podran obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat o neteja de la via pública.

Article 27. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus, etc.

Queda prohibida l'ocupació de la via pública amb aparells musicals, televisions, ràdios altaveus o qualsevol altre mitjà audiovisual.

CAPÍTOL V

CASOS ESPECIALS EN L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA PER ESTABLIMENTS D'HOSTALERIA

Article 28. Ocupacions davant façanes de vesins contigus

1. Es podrà autoritzar l'ampliació en continuïtat de la mateixa línia d'ocupació amb taules i cadires davant la façana del veïns contigus o mitgers amb l'establiment en qüestió, com a màxim un a cada banda. El sol∙licitant haurà de presentar anualment la conformitat del propietari de l'immoble contigu i/o del titular de l'activitat contigua manifestada per escrit. Quan variï la titularitat de qualsevol dels dos establiments dins el període autoritzat, aquesta autorització es considerarà caducada i quedarà invalidada la llicència que s'hagi pogut concedir emparant‐se amb ella.

2. Els immobles davant els quals es pretengui ocupar, hauran de pertànyer a una mateixa línia d'edificació contínua. Aquesta continuïtat entre l'immoble de l'establiment sol∙licitant de l'ocupació i la del vesí del costat a ocupar, sols es podrà interrompre per l'existència de l'entrada a un immoble, davant la qual no es podrà ocupar.

3. En cas de dubte respecte a la projecció de la façana, els seus límits vendran determinats per l'eix de les parets mitjaneres.

4. La conformitat dels propietaris dels immobles veïns o del titulars d'activitats contigus no serà necessària per a l'ordenació de places, parcs, esplanades o similars de configuració especial o elevat nombre d'interessats, que serà determinada per l'òrgan municipal competent.

Article 29. Ocupacions compartides

1. En el cas que la zona ocupable estigui situada de forma que pugui ser utilitzada per dos o més establiments, aquesta serà compartida proporcionalment a la longitud de les respectives façanes i de forma que cada una quedi el més propera possible al seu establiment.

2. Quan coincideixi la possibilitat d'ocupació d'una mateixa zona per part de dos establiments situats un davant l'altre, un a cada banda del carrer i la zona d'ocupació enmig, tindrà preferència a l'ocupació el que la tingui davant la seua pròpia façana, respecte al que pretengui ocupar davant un veí mitger.

3. En el cas que els dos establiments estiguin amb les mateixes circumstàncies, l'espai a ocupar serà repartit equitativament entre els dos establiments.

4. Quan aquesta circumstància es presenti mentre estigui en vigor la llicència d'ocupació atorgada a un dels establiments, aquesta continuarà en vigor fins que finalitzi el termini autoritzat i al seu venciment es distribuirà entre els establiments que hi tinguin dret, excepte en el cas de que s'arribi a un acord entre les parts.

5. Per el cas de superar el criteri general d'amplària de façana quan hi hagi una concurrència d'establiments interessats en l'ocupació, es redistribuirà l'espai públic proporcionalment. La llicència atorgada anteriorment no consolida cap dret a favor del titular.

Article 30. Ocupacions en zones de vianants i separades per un carrer entre la zona a ocupar i l'establiment

1. Les vies o espais lliures públics de vianants, així com les zones de vianants dels eixos cívics, corredors verds i separades per un carrer amb trànsit de vehicles entre la zona a ocupar i l'establiment tindran consideració especial; en cada cas es resoldrà de forma individualitzada en funció de les seues característiques i circumstàncies particulars, sempre amb criteris restrictius en defensa dels interessos generals sobre els particulars.

2. Quan estiguin en un itinerari habitual de vianants, s'observaran els mínims d'espai lliure destinats al trànsit de vianants prevists en els criteris tècnics per ocupar la via pública.

3. Sempre es salvaguardarà el pas dels vehicles dels serveis d'urgència o seguretat, estimant per a la qual cosa, una amplada mínima de 3 m.

4. Per a ocupacions de vies públiques separades per un carrer amb trànsit de vehicles es tendrà en compte la configuració urbanística, la intensitat del trànsit de vehicles, si la circulació de vehicles està restringida sols als veïns, si per travessar el carrer està marcat un pas de vianants, la intensitat del trànsit de vianants i l'aparcament autoritzat que hi pugui haver a la zona en qüestió.

5. La distribució de les zones a ocupar en aquests casos es realitzarà per l'Ajuntament d'acord amb els criteris generals i de justícia distributiva per a l'aprofitament de l'espai públic amb les regles de les ocupacions compartides.

6. Per tenir dret a ocupar l'espai públic a places i zones de vianants, serà requisit indispensable que la façana o més de a meitat de la projecció de la façana del local interessat doni a la zona a ocupar.

CAPÍTOL VI

OCUPACIONS REALITZADES PER ESTABLIMENTS COMERCIALS

Article 31. Espai ocupable

1. L'espai ocupable haurà d'estar situat a la projecció de la façana del local que desenvolupi l'activitat comercial, que haurà de ser una voravia o espai lliure públic sense circulació de vehicles. Es considerarà com a façana l'espai comprés entre els eixos de les parets mitjaneres.

2. La superfície objecte d'ocupació d'un establiment comercial, ha de ser una superfície adossada a la pròpia façana del local comercial. Aquesta superfície és la resultant de multiplicar la longitud del front de façana del local que es vol ocupar, per la profunditat ocupable. Aquesta profunditat ocupable ha de ser com a màxim la resultant de llevar-li la banda lliure per vianants (1,80 m) al total de l'amplada de la voravia o espai lliure públic. En cap cas es pot incloure la banda lliure per vianants dins d'aquesta superfície d'ocupació, creant una zona d'ocupació discontínua. Veure figura 3 de l'Annex 1.

3. En tot cas s'hauran de respectar els criteris d'accessibilitat i barreres arquitectòniques i complir els criteris tècnics prevists a aquesta Ordenança.

Article 32. Mobiliari autoritzable a la via pública als establiments comercials

1. Els elements que s'autoritzin seran mòbils, fàcilment desmuntables, i s'hauran de retirar diàriament dins l'horari previst a la llicència.

2. Els elements autoritzables seran: expositors, penja-robes, taules desmuntables, cossiets i jardineres. Queda prohibit col·locar qualsevol altre element que no estigui expressament previst i autoritzat. Queda prohibit penjar qualsevol element autoritzable o no a les façanes.

3. El mobiliari autoritzat no ha de tenir elements que sobresurtin ocupant la zona destinada a banda lliure per a vianants ni amb els quals es puguin ferir aquestos vianants.

4. Els elements autoritzables han de ser estables perquè no puguin caure accidentalment o en cas de vent. Aquests hauran de tenir un bon estat de conservació sense que puguin estar rovellats i/o romputs.

5. En el cas dels penja-robes, aquests tendran com a màxim 1,40 metres d'alçària.

6. No seran autoritzables les tarimes, superfícies anivelladores, ni altres elements fixos.

7. No estarà permès el mobiliari amb publicitat comercial aliena incorporada.

8. Tot el mobiliari s'haurà de conservar sense desperfectes i en correcte estat de conservació i neteja.

9. El mobiliari urbà instal∙lat per l'Ajuntament no té la consideració de mobiliari autoritzable.

CAPÍTOL VII

OCUPACIONS EN ZONES DE TITULARITAT PRIVADA I ÚS PÚBLIC CONFRONTANTS AMB LA VIA PÚBLICA

Article 33. Ocupacions en zones de titularitat privada i ús públic confrontants amb la via pública

1. Les zones de titularitat privada confrontants amb la via pública de forma oberta que puguin ser utilitzades per l'ús comú general dels vianants seran considerades d'ús públic, excepte en el cas de què s'acrediti mitjançant document públic o que consti a l'Administració el dret d'ús privatiu.

2. Amb la finalitat de compatibilitzar l'ús privat amb el públic serà preceptiva l'obtenció de la corresponent llicència d'ocupació de la via pública.

3. L'obtenció de la llicència d'ocupació de la via pública estarà condicionada a la possessió del corresponent títol municipal que habiliti el funcionament de l'activitat del local a la qual estigui vinculada l'ocupació, i a la titularitat de la propietat o a la autorització del seu titular.

4. En la tramitació de les llicències d'ocupació de la via pública en espais de titularitat privada d'ús públic, no serà exigible la taxa per aquest concepte.

5. La regulació de l'ocupació dels espais de titularitat privada i ús públic serà considerada individualment en funció de les seues característiques particulars segons els següents criteris:

5.1 Quan per la seua configuració no sigui utilitzada pel transit habitual dels vianants, es podrà autoritzar l'ocupació en la seua totalitat.

5.2. Quan sigui utilitzada pel trànsit habitual dels vianants, l'ocupació es realitzarà de conformitat amb els criteris tècnics, respectant i cedint en el seu cas, l'espai necessari per completar l'amplada prevista pel trànsit de vianants.

5.3. El elements autoritzables seran els mateixos que a les zones de titularitat pública i hauran de complir els criteris tècnics establerts.

CAPÍTOL VIII

OCUPACIONS TEMPORALS

Article 34. Taules informatives

1. Es podran autoritzar taules informatives a aquella persones físiques o jurídiques que acreditin no tenir una finalitat lucrativa, a les ONG, o les promogudes per organismes autònoms municipals, sindicats i partits polítics.

2. Les taules informatives no podran interferir la circulació rodada o dels vianants ni coincidir amb la programació d'activitats de gran concurrència a la via pública.

3. Els actes o activitats realitzats a la via pública amb la mateixa finalitat de les taules informatives, qualsevol que sigui el nom que se li doni, tendran el mateix tractament previst per aquestes.

4. Les taules informatives tendran unes mides màximes de 3 x 2 metres i es permetrà que estiguin sota un envelat. Per a la seua fixació no es podran fer perforacions al paviment.

5. Queda prohibida la comercialització o venda de productes.

Article 35. Taules petitòries

1. Sols es podran autoritzar taules petitòries a la via pública per efectuar la captació d'aportacions econòmiques destinades a causes humanitàries concretes plenament justificades, d'especial significació ciutadana o d'interès general, i a entitats sense ànim de lucre.

2. En la seua autorització s'observarà el mateix criteri i condicions previst per les taules informatives.

3. Aquestes llicències es podran denegar quan l'entitat sol∙licitant no acrediti suficientment la finalitat social pública o d'interès general.

Article 36. Campanyes d'interès general

Es podrà autoritzar la realització de campanyes temporals d'interès general gratuïtes a entitats públiques o privades sense ànim de lucre, promogudes per sensibilitzar o informar sobre temes d'interès general.

Article 37. Foguerons i torrades

Estaran prohibits els foguerons o torrades a la via pública, llevat de casos d'interès general suficientment justificats a criteri municipal o els organitzats per ONG, partits polítics i associacions no lucratives degudament constituïdes.

Article 38. Firaires

Amb motiu d'activitats organitzades per l'Ajuntament, es podran autoritzar ocupacions de la via pública a firaires professionals acreditats.

Article 39. Circs

1. L'atorgament de llicència d'ocupació de la via pública queda al criteri discrecional de l'òrgan municipal competent.

2. Queden subjectes al compliment de la normativa en matèria d'activitats de les Illes Balears.

CAPÍTOL IX

OCUPACIONS ESTABLES

Article 40. Quioscs de venda de cupons de l'ONCE

1. Amb la finalitat de facilitar la integració sociocomunitària dels treballadors de l’ONCE en desenvolupament de la funció social que duu a terme dita organització sense ànim de lucre, anualment es podrà concedir llicència per ocupació de via pública amb quioscs per a la venda de loteries de l'esmentada entitat.

2. La seua col∙locació a la via pública complirà els criteris tècnics previstos a la present Ordenança amb les següents condicions :

a. Sempre quedarà una distància mínima de 2 m. seguits pel trànsit de vianants, a més de complir la normativa general i municipal d'aplicació així com l'obtenció de quantes llicències pertoquin.

b. L'Ajuntament es reserva el dret de modificar la situació de determinats quioscs per raons urbanístiques, d'interès públic, o per afectar a la realització d'obres, sense dret a indemnització o compensació de cap tipus.

c. L'ONCE assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l'esmentada ocupació de via pública, al qual efecte mantindrà en vigor una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per una quantitat suficient.

d. La llicència no faculta per ocupar la via pública amb caixes de protecció elèctrica (CGP) independents dels quioscs, així com per exhibir publicitat aliena ni realitzar cap altre activitat més que la venda del cupó, i s'ajustarà a la normativa general i municipal que sigui d'aplicació.

e. Les cabines seran de color verd.

Article 41. Cabines i/o suports de telèfons públics

L'article 25 de la Llei 9/2014, de 9 de maig, general de telecomunicacions, preveu dintre del servei universal l'obligació de prestar el servei de telèfons públics de pagament. A tal efecte es podrà autoritzar a l'operador o operadors titulars del servei universal l'ocupació de la via pública mitjançant cabines o suports de telèfon públic, complint les següents condicions:

a. La durada de l'autorització serà anual, que haurà de ser renovada per l'operador titular del servei universal fins el termini de la concessió atorgada pel Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç.

b. Sempre quedarà una distància mínima de 2 m. seguits per al trànsit de vianants, a més de complir la normativa general i municipal d'aplicació així com l'obtenció de quantes llicències pertoquin.

b. L'Ajuntament es reserva el dret de modificar la situació de les cabines i/o suports per raons urbanístiques, d'interès públic, o per afectar a la realització d'obres, sense dret a indemnització o compensació de cap tipus.

c. L'operador assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l'esmentada ocupació de la via pública, a l'efecte del qual mantindrà en vigor una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per una quantitat suficient.

d. La llicència no faculta per ocupar la via pública amb caixes de protecció elèctrica (CGP) independents de les cabines i/o suports, així com per exhibir publicitat aliena ni realitzar cap altre activitat més que la telefònica, i s'ajustarà a la normativa general i municipal que sigui d'aplicació.

Article 42. Caixers automàtics d’entitats bancàries o financeres

1. Es podrà autoritzar l'aprofitament especial del domini públic amb caixers automàtics i altres aparells que se serveixen les entitats bancàries o financeres per prestar els seus serveis, que siguin instal·lats en la façana d'establiments o immobles i que puguin manipular-se des de la via pública.

2. Respondran de qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l'ocupació de la via pública, les entitats explotadores o propietàries dels caixers automàtics al favor dels quals s'atorguin les corresponents autoritzacions administratives, els qui es beneficiïn directament de l'aprofitament, si es va procedir sense l'oportuna autorització, així com els propietaris dels immobles o els titulars de l'activitat en la façana de la qual s'hagin instal·lat aquests caixers automàtics.

Article 43. Màquines de venda automàtica i recreatives

1. Estan prohibides les màquines de venda automàtica, les recreatives i les d'entreteniment infantil situades en el domini públic.

2. Estan prohibides les màquines expenedores de tabac, begudes alcohòliques, de joc o de qualsevol altre tipus, situades a espais de domini públic o privat d'ús públic que estiguin oberts a la via pública.

CAPÍTOL X

ACTIVITATS DIVERSES

Article 44. Activitats institucionals

L'Ajuntament podrà autoritzar en qualsevol lloc del domini públic, la celebració d'activitats institucionals d'interès general sempre que s'adoptin les mesures de seguretat adients.

Article 45. Activitats de partits polítics i campanyes electorals

S'autoritzaran ocupacions de la via pública a partits polítics, en el període comprès entre la convocatòria d'eleccions i l'inici de la campanya electoral, d'acord amb el que disposi la Llei orgànica del règim electoral general.

Les ocupacions de la via pública sol∙licitades per partits polítics o coalicions efectuades dins el termini legalment establert per a les campanyes electorals, es consideraran atorgades amb la comunicació prèvia formulada amb la màxima antelació possible. S'hauran d'atenir a la disponibilitat d'espai i observar les prescripcions que en el seu cas disposi l'òrgan municipal competent.

Per a la resta d'activitats fora dels períodes anteriors, el règim serà el mateix que per a les taules informatives previst a aquesta ordenança.

Article 46. Concerts, activitats recreatives i espectacles públics

1. L'atorgament de llicència d'ocupació de la via pública per realitzar concerts, activitats recreatives i espectacles públics d'iniciativa privada en el domini públic o privat d'ús públic queda al criteri discrecional de l'òrgan municipal competent.

2. Queden subjectes al compliment de la normativa en matèria d'activitats de les Illes Balears.

Article 47. Concursos, jocs o similars

1. La realització de concursos, jocs o similars a la via pública sense finalitat comercial o lucrativa, no precisarà llicència d'ocupació de via pública quan aquesta no s'ocupi amb elements físics. En aquest cas vendrà determinada per l'observança de les disposicions generals de la present Ordenança.

2. En el cas de que hi hagi ocupació de la via pública, sols es podrà autoritzar a ONGs., institucions, organismes oficials, fundacions i associacions sense ànim de lucre, o les promogudes per organismes autònoms municipals, sindicats i partits polítics. En tots els casos, l'activitat a realitzar no podrà tenir finalitat lucrativa.

Article 48. Distribució de premsa gratuïta a la via pública

La distribució de premsa gratuïta a la via pública estarà subjecte a l'obtenció de la corresponent llicència, la qual es podrà autoritzar a les entitats editores o distribuïdores per al seu repartiment mitjançant agents.

Article 49. Ocupacions de la via pública realitzades amb motiu d'altres activitats

1. Aquelles ocupacions sol∙licitades amb motiu de la realització d'activitats que no estiguin previstes en la present Ordenança i que no estiguin prohibides, seran resoltes discrecionalment per similitud amb les previstes, en funció de criteris generals tenint en compte les circumstàncies particulars de l'activitat, el lloc on es realitzi, la incidència sobre el medi ambient i les normatives aplicables.

CAPÍTOL XI

LIMITACIONS A L'ÚS DELS VIALS I ESPAIS LLIURES PÚBLICS

Article 51. Prohibicions

Per tal d'assegurar el lliure i pacífic ús comú general de la via i dels espais lliures públics o d'ús públic i protegir el mobiliari urbà, queda prohibit:

1. Col·locar llocs de venda o de serveis, elements publicitaris o complementaris d'activitats als vials o espais lliures públics o d'ús públic, sense l'obtenció de la corresponent autorització.

2. Situar a la via pública o espais lliures públics o d'ús públic, màquines de venda automàtica, bàscules, màquines infantils o altres aparells similars, excepte les que l'Administració pugui instal∙lar o autoritzar per raons d'interès general.

3. La col∙locació d'estores, catifes, moquetes o qualsevol altre revestiment que alteri la superfície del paviment de les vies públiques, a excepció de casos d'interès general, puntuals o esporàdics plenament justificats a criteri municipal, i de les proteccions que es posin temporalment amb motiu d'obres o per raons de seguretat.

4. L'ocupació privativa del domini públic amb motiu de festes o celebracions particulars.

5. Ocupar la via pública amb qualsevol suport per a la realització d'activitats fraudulentes (trilers o similars).

6. Apilar o emmagatzemar elements o materials a la via pública sense llicència.

7. Col·locar, estendre o penjar cables elèctrics a la via pública per a qualsevol finalitat.

Els causants de perjudicis que s'ocasionin a les vies i espais lliures públics i al mobiliari urbà o qualsevol bé públic, seran denunciats i sancionats, sens perjudici que s'exigeixi al causant que n'efectuï la reparació al seu càrrec, podent‐ho fer l'Ajuntament de forma subsidiària. Els responsables de mals causats per menors d'edat seran els seus pares o tutors.

CAPÍTOL XII

RETIRADA D'ELEMENTS DE LA VIA PÚBLICA

Article 52. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per falta de llicència o per incompliment de les seues condicions

1. Les ocupacions de la via o espais lliures de domini públic o de domini privat d'ús públic, sense comptar amb la preceptiva autorització o disposant‐ne amb clar incompliment de les seues prescripcions o de la normativa vigent, seran retirades pels serveis municipals, prèvia notificació a l'interessat de la resolució adoptada per l'òrgan competent. Seran de càrrec de l'interessat totes les despeses ocasionades amb motiu de la retirada.

2. La Policia Local i els tècnics municipals podran ordenar la retirada o modificació de la situació dels elements que ocupin la via pública en qualsevol moment i de forma immediata, quan es donin circumstàncies que afectin a la seguretat de les persones o béns, dificultin el lliure trànsit dels vianants o rodat, interfereixin actes oficials o d'interès públic, o per qualsevol altre causa imprevista suficientment justificada.

3. La reiteració d'una ocupació il∙legal dins un termini d'un any permetrà la retirada immediata dels elements objecte d'infracció.

4. En el cas que els serveis municipals, després de la negativa de l'interessat a efectuar la retirada voluntària dels elements que ocupin indegudament la via pública, hagin mobilitzat els mitjans per a la retirada subsidiària, encara que l'interessat o el seu representant els retirin voluntàriament, amb independència de la sanció que pertoqui, l'infractor estarà obligat a l'abonament de les despeses o taxes generades pels serveis mobilitzats, al qual efecte s'entendrà mobilització, quan els vehicles, mitjans o serveis hagin iniciat l'actuació.

Article 53. Recuperació dels béns retirats de la via pública

Els béns comissats o retirats de la via pública per alguns dels motius previstos a la present Ordenança, es podran recuperar a partir de les 72 hores de la seua retirada o comís, sempre que s'hagi esmenat la deficiència que n'hagi motivat la retirada.

Article 54. Procediment per a la recuperació dels bens retirats

1. Els béns retirats de la via pública a què es refereix l'article anterior, podran ser recollits del lloc on es trobin dipositats, per l'interessat, per la persona que ell autoritzi per escrit o la que demostri tenir dret sobre ells, pels seus propis medis i una vegada que s'acrediti haver esmenat la deficiència que va motivar la retirada, s'hagin ingressat les taxes que corresponguin per la retirada, l'emmagatzemament i les despeses ocasionades.

2. El termini màxim per a la recuperació dels béns mobles retirats de la via pública serà de dos mesos comptadors de la data de la seua retirada o aprensió, passat aquest termini es perdrà qualsevol dret sobre ells.

3. L'Ajuntament no es responsabilitzarà dels desperfectes o degradació que hagin sofert els béns retirats de la via pública durant la retirada o emmagatzemament.

CAPÍTOL XIII

RÈGIM SANCIONADOR

Article 55. Principis generals

1. Per infracció de les disposicions específiques de la present Ordenança, s'aplicarà el règim sancionador previst en els articles següents.

2. L'exercici de la potestat sancionadora, en l'àmbit de la present Ordenança, es regeix pel disposat en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del Sector Públic i en el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel que s'aprova el Reglament a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora, i sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre que puguin concórrer.

3. Seran responsables de les infraccions comeses en matèria d'ocupació de la via pública, els propietaris dels béns o elements que l'ocupin indegudament, els qui per acció o omissió hi hagin participat o se n'hagin beneficiat. En el cas d'incompliment de les prescripcions d'una llicència, serà responsable el seu titular.

4. Les infraccions es classifiquen en: lleus, greus i molt greus.

Article 56. Infraccions lleus

Són infraccions lleus:

1. Ocupar la via pública sense llicència amb objectes de qualsevol classe.

2. Ocupar la via pública amb elements no autoritzats en la llicència.

3. No tenir la fitxa que acompanya la llicència vigent exposada en lloc visible des de l'exterior.

4. No facilitar la llicència al funcionari municipal acreditat que en l'exercici de les seues funcions la sol∙liciti.

5. Usar animals com objecte, element essencial, mitjà de reclam o complementari de l'activitat.

6. Utilitzar mobiliari que no s'adapti a la normativa prevista en la present Ordenança.

7. No mantenir net l'espai autoritzat per ocupar la via pública.

8. Tenir cossiets o jardineres a la via pública contravenint les condicions establertes en la present Ordenança.

9. Tenir estores o altres recobriments sobre el paviment de la via pública sense llicència.

10. Col·locar tancaments, paravents, cortines o similars a la via pública, encara que siguin de fàcil retirada, sense llicència.

11. Tenir fixacions en el paviment o en el tendal per subjectar o enrotllar possibles cortines o altres elements.

12. Realitzar acampades o activitats similars a la via pública sense autorització.

13. Tenir rètols no autoritzats sobre la via pública, especialment en l'espai destinat al trànsit dels vianants.

14. Penjar pancartes, banderoles, garlandes o qualsevol altre element al vol de la via pública.

15. Realitzar l'activitat autoritzada una persona distinta del titular, o que el nom de l'establiment autoritzat no correspongui al de la seua identificació.

16. L'incompliment de qualsevol instrucció o condició que s'imposi a les llicències d'ocupació de la via pública, que no estigui expressament tipificada en el present règim sancionador.

17. Permetre dins l'espai de la via pública autoritzat els comportaments personals o col∙lectius que produeixin molèsties als veïns per renous.

18. La contravenció de qualsevol de les normes de la present Ordenança quan no estigui expressament tipificada com a infracció greu o molt greu.

Article 57. Infraccions greus

Són infraccions greus:

1. Realitzar activitats d'ocupació de la via pública subjectes a autorització municipal sense obtenir‐la.

2. Excedir‐se en la superfície autoritzada.

3. Permetre dins l'espai de la via pública autoritzat els comportaments personals o col∙lectius que produeixin molèsties nocturnes als veïns per renous.

4. Realitzar promocions comercials a la via pública.

5. Realitzar una activitat distinta a l'expressament autoritzada.

6. Incomplir l'horari autoritzat en matèria d'ocupació de la via pública.

7. Ocupar la via pública amb qualsevol suport per a la realització d'activitats fraudulentes (trilers o similars).

8. Produir desperfectes al paviment, mobiliari urbà o altres bens públics, o la seua usurpació.

9. Realitzar ancoratges de tendals o para‐sols a la via pública.

10. La publicitat que no sigui del propi establiment.

11. No retirar els elements que s'hagin instal∙lat a la via pública dins el termini de 48 hores o l'expressament establert, comptador des de la finalització del termini autoritzat.

12. No haver retirat els elements autoritzats en finalitzar l'horari d'ocupació de la via pública previst a la llicència, i si no consta, en haver finalitzat l'horari general autoritzable previst a aquesta Ordenança.

13. La comissió d'infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència.

A l'efecte del present article, existeix reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a lleu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.

Article 58. Infraccions molt greus

Són infraccions molt greus:

1. No retirar o modificar una ocupació de la via pública d'immediat quan sigui requerit per la Policia Local, en casos que afectin a la seguretat de les persones o béns.

2. Esborrar o modificar maliciosament la senyalització de la zona ocupable a la via pública.

3. Realitzar tancaments o estructures a la via pública sense autorització municipal.

4. Obstaculitzar la labor inspectora dels funcionaris municipals en l'exercici del control de l'ocupació de la via pública o el desacatament a l'autoritat per aquesta raó.

5. La falsedat de forma fraudulenta dels documents, fotografies o les dades exigits per l'Administració en l'atorgament de llicències d'ocupació de la via pública.

7. La comissió d'una infracció greu quan concorri la circumstància de reincidència.

A l'efecte del present article, existeix reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a greu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.

Article 59. Sancions econòmiques

1. Les infraccions regulades en aquest règim sancionador se sancionaran de la següent forma:

Infraccions lleus: multa d'entre 200 € i 750 €.

Infraccions greus: multa d'entre 750,01 € i 1.500 €.

Infraccions molt greus: multa d'entre 1.500,01 € i 3.000 €.

2. La Corporació podrà actualitzar els imports de les referides sancions, dins el marc previst a l'article 186 de la vigent Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal de règim local de les Illes Balears, o normativa en matèria de sancions que en el seu dia la supleixi.

Article 60. Graduació de les sancions

A l'hora de graduar les sancions es prendran en consideració les següents circumstàncies modificadores de la responsabilitat:

1. La naturalesa dels perjudicis o danys causats a tercers; les situacions de perill; les molèsties originades; les interferències causades al trànsit de vianants o rodat; la conservació, netedat i ornat de les zones de domini públic o privat d'ús públic; la incidència sobre el medi ambient; el cas omís de les advertències formulades; la intencionalitat.

2. Si la infracció afecta al medi ambient i s'ha comès en una zona d'especial protecció.

3. La importància de la infracció comesa, el nombre, volum o quantitat dels elements objecte de denúncia i l'espai ocupat sense autorització.

4. El nombre d'infraccions tipificades.

5. El benefici il∙lícit obtingut com a conseqüència de l'activitat sancionada.

6. La reiteració.

7. La reincidència.

8. La reparació espontània dels danys i perjudicis causats.

9. La col·laboració o no, amb els funcionaris municipals en l'exercici de les seues funcions del control de l'ocupació de la via pública.

10. En la imposició de les sancions de multa, se tindrà en compta en qualsevol cas, que la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per a l'infractor, que el compliment de la norma infringida.

Article 61. Actuacions subsidiàries

L'Ajuntament es reserva la facultat de reclamar de l'infractor el rescabalament de les despeses que es derivin de la correcció de les anomalies, danys causats o reintegrament de les despeses ocasionades per actuacions subsidiàries per tornar a la normalitat, com a conseqüència d'infraccions a la present Ordenança.

Article 62. Prescripció de les infraccions

Les infraccions comeses en matèria d'ocupació o activitats realitzades en la via pública prescriuran:

1. Les lleus, als 6 mesos

2. Les greus, als 2 anys

3. Les molt greus, als 3 anys

Article 63. Prescripció de les sancions

Les sancions imposades per l'esmentada matèria prescriuran:

1. Les lleus, a l'any.

2. Les greus, als 2 anys.

3. Les molt greus, als 3 anys.

CAPÍTOL XIV

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Règim supletori

En tot el que no es prevegi a la present Ordenança i no estigui expressament prohibit, hom s'ajustarà al que disposen la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local; la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i la seua normativa complementària; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del Sector Públic o les que en el seu dia les substitueixin, i quanta normativa vigent sigui d'aplicació, així com, en el seu cas, els criteris discrecionals que s'han vingut aplicant en casos similars.

Segona. Règim transitori

Les llicències d'ocupació de la via publica atorgades abans de l'entrada en vigor de la present Ordenança i les declaracions responsables presentades també amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, s'extingiran en tot cas el 31 de desembre de 2017. A aquestes autoritzacions, llevat de la regulació continguda a l'article 17, relativa als criteris tècnics bàsics per obtenir llicència d'ocupació de la via pública, se'ls aplicarà el règim jurídic contingut a aquesta Ordenança.

Tercera. Clàusula derogatòria

Queden derogades les següents disposicions:

Ordenança municipal reguladora de l'ocupació de la via pública en el terme municipal de Sant Antoni de Portmany (BOIB número 129, de 16 de setembre de 2004).

Ordenança reguladora de l'ocupació de la via pública amb taules, cadires i mercaderies al municipi de Sant Antoni de Portmany (BOIB número 74, de 24 de maig de 2012).

Quantes disposicions d'igual o menor rang s'oposin a la present Ordenança.

Quarta. Entrada en vigor

Aquesta Ordenança entrarà en vigor una vegada s'hagi publicat el seu text íntegre al BOIB en la forma i terminis previstos als articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i del règim local de les Illes Balears, de conformitat amb l'establert als articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

No obstant això, la prohibició continguda a l'article 23.4 relativa a la impossibilitat d'ancorar o fixar al paviment els peus dels para-sols produirà efectes el dia 1 de gener de 2018 per aquells establiments que a l'entrada en vigor de la present Ordenança els tenguin fixats al paviment. A aquests establiments tampoc se'ls hi aplicarà fins l'1 de gener de 2018 l'article 21.1 pel que fa als para-sols.»

 

Annex1

Fig. 1

Fig. 2

Fig. 3

Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Tot això sense perjudici que es pugui exercir qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 

Sant Antoni de Portmany, 5 de juliol 2017

L'alcalde

José Tur Torres

Documents adjunts