Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 7545
Acord del Consell de Govern de 7 de juliol de 2017 pel qual es ratifica el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2017 aprovat per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 2/2016, de 30 de març, de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible, determina en l’article 20.3 que la Comissió ha d’elaborar un pla anual d’impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial.

El Decret 35/2016, de 23 de juny, pel qual es desplega la Llei de l’impost sobre estades turístiques i de mesures d’impuls del turisme sostenible, determina en l’article 51.1 que, d’acord amb el que disposa l’article 20 de la Llei 2/2016, la Comissió ha d’elaborar un pla anual d’impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris.

L’article 44 del Decret esmentat determina en el punt 2 les competències del Ple de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible i, en concret, la lletra a) disposa la competència d’aprovar, a proposta del Comitè Executiu, el pla anual d’impuls del turisme sostenible que fixi els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial.

En aquest sentit, en data 4 de juliol, el Ple de la Comissió va aprovar, amb lleugeres rectificacions, la proposta de pla anual que va aprovar el Comitè Executiu en la mateixa data.

El punt 5 de l’article 52 del Decret 35/2016 determina que els plans anuals s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web a què es refereix l’article 20.4 de la Llei 2/2016.

Pel que fa als projectes que es presentin sobre la base del pla anual, el punt 4 de l’article 20 de la Llei 2/2016 disposa que el conseller o la consellera competent en matèria de turisme ha d’elevar al Consell de Govern les propostes de projectes seleccionats pel Ple, per tal que les aprovi.

Tot i no haver-hi, doncs, una obligació legal de ratificació del pla anual pel Consell de Govern, atesa la seva intervenció per a l’aprovació dels projectes seleccionats en compliment d’aquest pla, es considera adequat que el ratifiqui.

Per tot el que s’ha exposat, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Innovació, Recerca i Turisme, en la sessió del dia 7 de juliol de 2017 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Ratificar el Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible per al període 2017 aprovat per la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible en data 4 de juliol de 2017.

Segon. Ordenar la publicació del Pla Anual en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el lloc web específic a què es refereix l’article 20.4 de la Llei 2/2016.

 

Palma, 7 de juliol de 2017

La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra

 

PLA ANUAL D’IMPULS DEL TURISME SOSTENIBLE PER AL PERÍODE 2017

La Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible (d’ara endavant LIET), va establir els elements essencials de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears, com també el fons per afavorir el turisme sostenible i la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible.

L'impost que es fixa per mitjà de la LIET s'adreça a compensar la societat balear pel cost mediambiental i social que comporta l’exercici de determinades activitats distorsionadores o deterioradores del medi ambient en el territori de les Illes Balears i a millorar la competitivitat del sector turístic per mitjà del turisme sostenible, responsable i de qualitat a l’arxipèlag, que, a més, combati la precarietat laboral.

La LIET va establir igualment el fons per afavorir el turisme sostenible que s’ha de nodrir amb els ingressos derivats d’aquest impost, destinat íntegrament a finançar les despeses i les inversions que decideixi el Consell de Govern a proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, òrgan en què participen les administracions públiques i els agents econòmics i socials.

La LIET es va desenvolupar reglamentàriament mitjançant el Decret 35/2016, de 23 de juny (a partir d’ara D35/16). Aquest Decret conté la regulació del Pla Anual d’Impuls del Turisme Sostenible (article 51), pel qual es fixen els objectius anuals prioritaris amb criteris d’equilibri territorial. El Ple de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible (article 44.2 a del D35/16) va aprovar el Decret, a proposta del Comitè Executiu.

De conformitat amb l'article 20.3 de la LIET i amb el capítol III del títol IV del D35/16, s'ha redactat aquest Pla per al període 2017.

Es faculta l'Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB) per dur a terme la gestió del fons per afavorir el turisme sostenible.

 

Capítol I
Objecte

Article 1

El fons per afavorir el turisme sostenible té com a finalitat finançar, totalment o parcialment, les despeses i les inversions derivades dels projectes aprovats pel Consell de Govern, a proposta de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible, a fi d’impulsar un turisme sostenible, responsable i de qualitat a l’arxipèlag de les Illes Balears.

Article 2

Per mitjà d’aquest Pla anual es fixen els objectius anuals prioritaris, amb criteris d’equilibri territorial entre les illes, de manera que l’aplicació dels recursos del fons per afavorir el turisme sostenible es faci proporcionalment al pes de cada illa en el conjunt de l’arxipèlag i a les necessitats reals de cada illa respecte de les actuacions prioritàries susceptibles de ser finançades amb càrrec al fons.

 

Capítol II
Objectius prioritaris del Pla

Article 1

Es fixen com a objectius prioritaris d’aquest Pla:

1. L'adquisició o la rehabilitació d’espais emblemàtics, d’elevat valor ambiental o cultural, amb especial esment a la recuperació i la revaloració del patrimoni històric i cultural, tot considerant que 2018 s'ha declarat Any Europeu del Patrimoni Cultural.

2. Les activitats lligades a la diversificació del model econòmic i els projectes de formació del capital humà, d'R+D+i i transició energètica.

3. Protecció i recuperació del medi natural, i la millora de les infraestructures hidràuliques i del cicle de l'aigua de les illes.

Article 2

Establerts els objectius prioritaris, hom pot presentar qualsevol projecte que es destini a les altres actuacions fixades en l’article 19.3 de la LIET:

a. Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí.

b. Foment de la desestacionalització; creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa.

c. Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural.

d. Impuls de projectes de recerca científica, desenvolupament i innovació tecnològica (R+D+i) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l’àmbit turístic.

e. Millora de la formació i la qualitat de l’ocupació, i foment de l’ocupació en temporada baixa.

 

Capítol III
Marc d’actuació

Article 1

Àmbit temporal

Els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al fons poden ser projectes les actuacions dels quals ja s’han començat a dur a terme o bé projectes dels quals no s’ha dut a terme cap actuació.

Article 2

Beneficiaris

1. Poden presentar projectes les administracions públiques que formen part de la Comissió, directament o a través de les associacions que les representen, segons els casos, i també la resta d’entitats que conformen la Comissió; això sí, en aquest darrer cas, si aquestes entitats obtenen el vistiplau de l'Administració que s’ha de fer càrrec del projecte.

2. Les entitats que formen part de la Comissió que no constitueixen Administració pública no poden ser receptores directes de subvenció del Govern de les Illes Balears, atès que aquesta s'ha de concedir, si escau, a l’Administració que, d'acord amb l’article 20 de la LIET, es fa càrrec del projecte.

3. Els projectes presentats pels ajuntaments a través de la Federació de Municipis de les Illes Balears (FELIB) han de ser valorats, si tenen interès supramunicipal o un abast territorial superior al del municipi.

Article 3

Presentació de projectes, terminis i imports

1. Les sol·licituds relatives als projectes per finançar s'han de presentar de conformitat amb les determinacions contingudes en l’article 52 del D35/16 i les peculiaritats que s’estableixen en aquest Pla:

a. La presentació de les sol·licituds s'ha de fer segons el formulari establert i sempre s’ha de tramitar electrònicament mitjançant el sistema elaborat ad hoc.

b.  La informació per trametre les sol·licituds es troba disponible en el lloc web www.illessostenibles.travel.

c. S’ha d’emplenar un únic formulari de sol·licitud per projecte.

2. El termini de presentació de sol·licituds relatives als projectes per finançar finalitza el 4 d’agost de 2017. Els projectes presentats fora de termini no seran admesos.

3. Amb caràcter general, no es valoren els projectes que no superin la quantia mínima de 250.000 € (IVA inclòs), llevat dels de l'illa de Formentera on, ateses les seves característiques, la quantia mínima s’estableix en 100.000 € (IVA inclòs).

 

Capítol IV
Documentació dels projectes

Article 1

Les sol·licituds s’han de presentar, com a mínim, amb la documentació següent:

a) Una declaració responsable relativa al compliment dels requisits següents:

a.1) Existència o no d’altres subvencions o ajuts públics o privats, estatals o internacionals, pel mateix concepte.

a.2) Conformitat, si escau, que el projecte compleix la normativa d’aplicació.

a.3) En el supòsit d’actuacions corresponents a les línees 2 i 3 del capítol IX d’aquest Pla, que l’entitat no està sotmesa a cap de les prohibicions establertes en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual es s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, per obtenir la condició de beneficiària d’una subvenció.

La presentació de la declaració responsable faculta l’Administració per verificar en qualsevol moment la veracitat de les dades declarades.

b) Una sol·licitud seguint el model normalitzat que s’adjunta i que està disponible en el lloc web a què es refereix l’article 20.4 de la LIET.

c) Acreditació del sol·licitant de l'acord de l'òrgan de govern corresponent per a la participació en la convocatòria pública. 

d) El vistiplau de l’Administració que s’hagi de fer càrrec del projecte, d’acord amb el model normalitzat que figura en l’annex al Pla.

e) Una memòria general explicativa del projecte i de la seva adequació al pla anual d’impuls del turisme sostenible, signada per la persona que representa l’entitat que presenta el projecte.

La memòria del projecte d’inversió i de les actuacions ha d’incloure:

e.1) La justificació de la necessitat de l’actuació, tenint-ne en compte l'adequació a l'objecte del Pla anual, i, si escau, la justificació de l’encaix del projecte com a objectiu prioritari o en una de les actuacions establertes en l'article 19.3 de la LIET.

e.2) La descripció detallada de les actuacions que es proposen, així com de les principals necessitats, objectius i actuacions que ha d’assolir el projecte.

e.3) Si escau, els plànols d’ubicació de les actuacions i l’entorn, com també fotografies de l’estat de l’espai, les instal·lacions o els elements de l’actuació abans de fer la inversió.

El format i l’extensió de la Memòria general ha de ser d'un màxim de cinc pàgines (inclosa la documentació gràfica), Din A4.

f) Un estudi de viabilitat econòmica en el qual es faci constar el cost previst de la despesa o la inversió, i també, si escau, el cost anual inherent al manteniment de la inversió i a la resta de despeses recurrents que es puguin generar. Igualment, s'ha de fer constar si el projecte disposa d'una altra font de finançament.

f.1) L’estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar de forma estimativa els costos i els beneficis que s’obtindria de l’execució de les actuacions, encara que no sempre siguin traduïbles directament a xifres econòmiques.

f.2) Pel que fa al cost previst de la despesa o la inversió, l’estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar d’una forma clara i a priori el pressupost complet i detallat del projecte on figurin totes les despeses i els ingressos del projecte que es presenta a la convocatòria, amb la indicació de l'IVA i de la resta d’imposts, si correspon. També s’ha d'incloure un detall de la distribució d’aquest pressupost per anualitats, d’acord amb el calendari d'execució prevista del projecte.

f.3) Igualment, ha de quantificar la part del pressupost del projecte per al qual se sol·licita el finançament mitjançant el fons, amb la indicació de l'IVA i de la resta d’imposts, si correspon.

f.4) Sobre el cost anual inherent al manteniment de la inversió i a la resta de despeses recurrents, l'estudi de viabilitat econòmica ha d'oferir informació expressada en euros/any.

f.5) En el cas que el projecte disposi d'una altra font de finançament, l'estudi de viabilitat econòmica ha d'indicar el programa al qual s'acull, la quantia sol·licitada, el percentatge que suposa del cost total del projecte, si es troba en fase de sol·licitud o concessió i amb càrrec a quina entitat pública o privada s'ha sol·licitat.

f.6) En el supòsit que se sol·liciti el finançament parcial del projecte amb càrrec al fons de 2017 i la resta en exercicis posteriors, l’estudi de viabilitat econòmica ha de quantificar la distribució temporal per anualitats de les quantitats sol·licitades amb caràcter pluriennal.

g) Un estudi de viabilitat jurídica, signada per la persona responsable dels serveis jurídics de l'entitat que presenta el projecte, segons l’actuació de què es tracti en cada cas, d’acord amb la normativa vigent d'àmbit europeu, estatal, autonòmic, insular i local.

h) Un calendari d’execució del projecte, que ha de fer constar les diverses actuacions concretes que siguin necessàries per a l’execució, amb un esment especial a la part d’aquestes actuacions que requereix la intervenció d’altres administracions o de particulars aliens als promotors del projecte així com l’estat de les actuacions en aquells projectes ja iniciats. El calendari d’execució del projecte ha d’expressar, tant el termini d’execució del projecte, en mesos, des del moment en què se selecciona, com la duració total prevista del projecte.

i) Una memòria del procés de participació ciutadana seguit a l’hora de presentar el projecte.

j) Tota la informació addicional que l'entitat que presenta el projecte. pugui considerar rellevant.

Article 2

Tots els documents s'han de presentar signats per l'entitat sol·licitant, llevat de l'annex 2, que ha d'anar rubricat per l'Administració que assumeixi el projecte. La documentació mínima requerida en aquests Pla s'ha d'incorporar digitalment al formulari en línia establert a tal efecte. El resguard del formulari s'ha de presentar juntament amb la instància de la sol·licitud en el registre.

Article 3

En el cas que la sol·licitud no estigui completa o que no s’acompanyi de la documentació pertinent, s'ha de requerir a la persona interessada que en un termini de cinc dies hàbils esmeni la documentació aportada.

L'incompliment dels requisits o del termini de presentació de sol·licituds que s’estableixen en aquestes bases comporta la inadmissió  de la sol·licitud.

 

Capítol V
Procediment de concessió

Article 1

L’òrgan competent per analitzar, valorar i seleccionar prèviament els projectes susceptibles de ser executats amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible és el Comitè Executiu de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible.

Article 2

Un cop avaluades les sol·licituds i d’acord amb l’informe de valoració dels projectes, el Comitè Executiu ha de formular la proposta de selecció de projectes per executar amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible, que ha d'elevar al Ple per a aprovació, que s'ha de dur a terme en un termini màxim de deu dies naturals.

Article 3

La proposta de resolució que s'ha d'elevar al Consell de Govern, que ha de ser motivada, ha d'aprovar la selecció de projectes o actuacions que es poden finançar i ha de fer constar expressament la desestimació de la resta de sol·licituds.

Article 4

La persona titular de la conselleria competent en matèria de turisme ha de ser qui elevi la proposta de Ple al Consell de Govern.

Article 5

L'aprovació de projectes pel Consell de Govern està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient per fer front a les obligacions que es puguin desprendre de l'execució d'aquests.

Article 6

Les entitats beneficiàries, a excepció de l’Administració de la CAIB i els ens del sector públic instrumental, han de presentar el document d’acceptació del finançament del projecte segons el model normalitzat. El termini de presentació del document d’acceptació és de quinze dies naturals, comptadors des de l’endemà de la publicació o la notificació de l’acord del Consell de Govern.

 

Capítol VI
Publicitat del Pla anual

Article 1

Aquest Pla, una vegada aprovat per la Comissió i ratificat pel Consell de Govern, ha de ser objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 2

Al efectes del compliment del que es disposa en el tercer paràgraf del punt 2 de l’article 20 de la LIET, pel que fa a les convocatòries públiques amb periodicitat anual, es determina que, al marge de la publicació en el BOIB i en el lloc web específic d’aquest Pla, les administracions i altres entitats que poden presentar projectes a la Comissió l’han de publicar de manera immediata en les seves pàgines web.

 

Article 3

Es faculta l'ATB per dur a terme les tasques de comprovació del compliment de l’obligació de publicitat, i, si escau, per emetre les peticions de compliment d'aquesta. A més tendrà cura de la comunicació dels projectes dins i fora de les Illes Balears. A més tendrà cura de la comunicació dels projectes dins i fora de les Illes Balears.

 

Capítol VII
Recursos econòmics del fons

Article 1

Per a l’any 2017 es preveu una recaptació de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible d'una quantitat aproximada de 60.690.000 €, que s'ha de pressupostar per a l’any 2018 en els capítols corresponents, en funció de la naturalesa estimada de les despeses.

Article 2

En la recaptació de l'impost durant l’any 2017 s'afegeix el romanent de la liquidació definitiva de l'impost del turisme sostenible per a 2016, d'acord amb les dades de l'Agència Tributària de les Illes Balears, una vegada donat per finalitzat el termini voluntari per efectuar la liquidació definitiva. La quantitat per aquest concepte és de 3.997.938,11 €.

Article 3

Així, els recursos econòmics totals del fons per a 2017 són de 64.687.938,11 €.

Article 4

Atesa l’existència de projectes pluriennals, finançats només parcialment amb els fons de la convocatòria anterior, els imports no finançats d’aquests projectes són susceptibles d'imputar-se al fons per a 2017.

Article 5

En el cas que hi hagi desviacions finals dels projectes del Pla anual de 2016, aquestes s'han d'incorporar als plans posteriors.

Article 6

La Comissió pot proposar el finançament parcial amb càrrec al fons de 2017 i d'exercicis posteriors d'aquells projectes que, atesa la seva envergadura o el seu caràcter pluriennal ho recomanin per raons d'interès públic observades per la Comissió, amb el compromís que l'import no finançat amb el fons de 2017 de cadascun d'aquests es financiï amb càrrec a convocatòries d'exercicis posteriors.

 

Capítol VIII
Criteris aplicats en compliment de les normes sobre equilibri territorial

Article 1

La proposta de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla anual de 2016, aprovada per Acord del Consell de Govern de 27 de gener de 2017, es correspon amb les proporcions que, respecte del pes de cada illa en el conjunt de les Illes Balears, s’han de prendre com a referència i són les que, per a cada illa i amb un caràcter de mínim i de màxim, s'estableixen en l’article 51.3 del D35/16.

Article 2

Les desviacions inicials que, amb relació al pes de cada illa en el conjunt de les Illes Balears, resulten del Pla anual de 2016 són:

  • Mallorca es va situar en 972.744,24 euros per sota del mínim de referència de l’article 51.3, un 3,24 %.
  • En el cas d’Eivissa, la proposta va excedir en 910.076,82 euros el màxim de referència de l’article 51.3, un 3,03 %.
  • Pel que fa a Formentera, es varen adjudicar projectes per un import que excedeix en 179.466,51 euros el màxim de referència de l’article 51.3, un 0,60 %.

Article 3

La compensació de les desviacions acumulades de l’exercici anterior s'ha de dur a terme sobre la base dels marges de distribució territorial de cada illa establerts en el D35/16.

 

Capítol IX
Línees d’actuacions

S'estableixen, en funció de la naturalesa dels membres de la Comissió que presentin els projectes per tal que siguin valorats i seleccionats, si escau, per la Comissió i finalment aprovats pel Consell de Govern, tres línees d’actuació:

1. Línia 1. Projectes d'execució directa per l’Administració de la Comunitat Autònoma i els seus ens instrumentals.

2. Línia 2. Projectes d'execució pels consells insulars, Ajuntament de Palma i projectes d’àmbit d’interès supramunicipal o d'un abast territorial superior al municipi presentats per corporacions locals a través de la FELIB.

3. Línia 3. Projectes d'execució per altres ens.

 

Capítol X
Valoració dels projectes

Article 1

Els projectes presentats d’acord amb aquest Pla han de ser valorats en funció dels objectius anuals prioritaris, dels criteris que es determinen en el capítol IV del títol IV del D35/16, i dels paràmetres específics que, en el marc del que estableix l'article 19 de la LIET, ha aprovat el Ple de la Comissió.

Article 2

En la valoració de les sol·licituds presentades per les entitats s'han de ponderar els següents aspectes fins a un màxim de 100 punts.

El contingut i la puntuació són:

Memòria explicativa (màxim 65 punts).

Per fórmula (màxim 35 punts).

Puntuació de la Memòria explicativa (màxim 65 punts)

1. Justificació de la intervenció (màxim 35 punts)

— L’interès públic: màxim 30 punts:       

Raons en les quals es fonamenta el projecte amb indicació expressa de les principals dades d'urgència, necessitat, singularitat o interès públic. S'han de tenir en compte els criteris d’accessibilitat universal i sostenibilitat ambiental.

— La repercussió social: màxim 5 punts:

Indicació de la incidència social del projecte i els processos de participació ciutadana en el moment de la tria de presentació de les sol·licituds.

2. Caràcter del projecte (màxim 20 punts)

Adquisició o rehabilitació d’espais emblemàtics, d’alt valor ambiental o cultural, amb especial esment a la recuperació i la revaloració del patrimoni històric i cultural, atès que 2018 és declarat Any Europeu del Patrimoni Cultural. Màxim 20 punts.

Activitats lligades a la diversificació del model econòmic, projectes de formació del capital humà, d'R+D+i i relacionats amb la transició energètica. Màxim 20 punts.

La protecció i recuperació del medi natural, i la millora de les infraestructures hidràuliques i del cicle de l’aigua de les nostres illes. Màxim 20 punts.

— Els projectes destinats a qualsevol altra de les actuacions previstes en l’article 19.3 de la LIET: màxim 5 punts.

3. Viabilitat econòmica (màxim 10 punts)

Informe cost benefici (projectes més econòmics i productius des del punt de vista dels principis generals de eficàcia i eficiència aplicables a la despesa pública.

Puntuació per fórmula. (35 punts)

  • Termini d’execució: màxim10 punts

Puntuació de 10 punts projectes executats fins a 12 mesos; 5 punts, fins a 18 mesos; 2 punts, a partir de 18 mesos.

  • Cost del projecte: màxim 15 punts

S'han de valorar amb una major puntuació els projectes que tenguin una menor despesa recurrent. S'ha de calcular el cost de la despesa recurrent sobre el cost total del projecte.

S'ha de puntuar de la manera següent:

                        Despesa recurrent anual

- Si la ràtio  > 0,05 s’atorgaran 0 punts

                            Cost total projecte

 

                                                           Despesa recurrent anual

- En cas contrari: Puntuació = 15 - (— x 300 )

                                                               Cost total projecte

  • Altres fonts de finançament: màxim 10 punts.

Puntuació que oscil·la entre els 0 i els 10 punts, establint en el cas d’un cofinançament igual o superior al 50 %, 10 punts i, en el cas que sigui inferior, puntuable proporcionalment en funció del percentatge de cofinançament.

Es puntuarà de la manera següent:

- Si el percentatge de cofinançament és igual o superior al 50 %, s’atorgaran 10 punts.

                                                              Percentatge de cofinançament del projecte

- En cas contrari: Puntuació = 10 x ( )

                                                                                            50%

Valorats i establert l’ordre dels projectes per la puntuació obtinguda, s'ha de redactar la proposta per elevar a la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes per finançar amb el fons per afavorir el turisme sostenible del corresponent Pla anual. S'han de seleccionar els projectes de major puntuació per cada illa, fins a exhaurir el límit de finançament per illa que estableix el criteri d’equilibri territorial. Una vegada arribat al límit màxim per illa, independentment de la puntuació obtinguda, no es poden seleccionar més projectes per manca de finançament.

En el cas que hi hagi empat en les puntuacions, s'ha de tenir en compte el projecte que ha obtingut una major puntuació en l’apartat d'interès públic.

 Capítol XI
Tramitació del finançament dels projectes seleccionats

Article 1

Per al finançament dels projectes seleccionats s'ha d'emprar en cada cas l'instrument legal adient, en funció de la línia d'actuació a la qual correspongui:

  • Finançament del projectes d’execució directa per l’Administració de la Comunitat Autònoma i els seus ens instrumentals: en cada cas s’ha d'emprar l'instrument legal adient (licitació de contracte, encomana de gestió, transferència a ens del sector públic instrumental, conveni de col·laboració o d’altre que la normativa pugui determinar).

Per als projectes que s’hagin d’imputar al capítol econòmic d’inversions reals i una vegada finalitzats hagin de generar despeses recurrents, de conformitat amb l’article 69 de la L14/14, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’ha d’aportar la corresponent autorització del titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts.

  • Finançament de projectes d’execució de consells insulars i ajuntaments: el finançament d’aquests projectes s'ha de dur a terme segons el que disposa l'apartat segon del capítol XI.
  • Finançament de projectes d’execució per altres entitats: el finançament d’aquests projectes s'ha de dur a terme mitjançant la concessió d’una subvenció per l’òrgan competent per raó de la matèria a la entitat local que es faci càrrec del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 20.2 de la LIET.

Article 2

El procediment de concessió de subvencions per al finançament dels projectes per executar de les línies 2 i 3 s'ha d'iniciar a sol·licitud de l'entitat interessada.

Article 3

En la resolució de concessió/conveni de les subvencions s'han de determinar la forma concreta de pagament i els terminis per executar i justificar l'acció subvencionada, com també tots els termes relacionats amb el seguiment de l'execució i la comunicació.

 

Capítol XII
Execució i justificació dels projectes finançats

L'execució i la justificació dels projectes seleccionats per ser finançats amb càrrec al fons per afavorir el turisme sostenible s'ha de desenvolupar d’acord amb les clàusules específiques que s'han d'introduir en els instruments que es formalitzin, per desenvolupar de manera unitària l'execució i la justificació dels projectes seleccionats de cada Pla anual.

El termini per iniciar l'execució del projecte subvencionat és d’un any, comptador des de la data de la concessió. En cas de no haver-se iniciat, la persona beneficiària ha de presentar una justificació acompanyada d'una sol·licitud de pròrroga per tal que el projecte no decaigui.

 

Capítol XIII
Seguiment i verificació dels projectes finançats

Article 1

És funció de la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible de les Illes Balears fer el seguiment i l'avaluació de l'execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern i proposar l'adopció de les mesures de suspensió, modificació o cancel·lació que, si escau, es considerin adients.

Amb l'aprovació del Pla anual d’impuls del turisme sostenible per al període 2017, la Comissió d’Impuls del Turisme Sostenible de les Illes Balears delega en l'Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB) les tasques de seguiment i l’avaluació de l’execució dels projectes aprovats pel Consell de Govern.

L'ATB ha d'establir els mecanismes de seguiment i avaluació que permetin comprovar el grau de compliment en la implantació de les actuacions i n'ha de mantenir informada la Comissió.

Per fer-ho efectiu, els ens beneficiaris han de nomenar una persona responsable del projecte, que esdevindrà la persona interlocutora.

Article 2

Les entitats beneficiàries es comprometen a presentar a l'ATB un informe tècnic de l'estat d'execució de les actuacions objecte de finançament i un certificat d'obligacions reconegudes emès pels interventors o òrgans equivalents dels ens on constin la realització de les actuacions i l'import corresponent.

Article 3

Les actuacions de verificació per l'ATB poden ser de dos tipus:

a. Verificacions administratives: tenen per objecte garantir que les declaracions justificatives de les despeses presentades per les persones o les entitats beneficiàries estiguin acompanyades de la documentació justificativa (factures, nòmines, extractes bancaris, etc.).

b. Verificacions in situ o sobre el terreny: tenen per objecte comprovar la realització efectiva de l’acció subvencionada o el compliment de les obligacions dels beneficiaris. Les verificacions sobre el terreny es podran efectuar, si escau, durant la realització de l’acció subvencionada.

Article 4

Les persones beneficiàries s’han de sotmetre a les actuacions de verificació administrativa i sobre el terreny que pugui realitzar l'ATB.

 

Capítol XIV
Publicitat del finançament del fons per afavorir el turisme sostenible

Article 1

El beneficiari ha de donar publicitat a la contribució financera del fons per afavorir el turisme sostenible, que ha de quedar reflectida en els cartells divulgatius de les activitats, inversions i obres en la forma que proposi l'ATB.

Article 2

Les mesures de publicitat que ha d'adoptar han de complir amb els requisits d’imatge corporativa que proporcionarà l'ATB.

Disposició addicional. Ajuntament de Palma

Per raó de la seva condició de capital de les Illes Balears, reconeguda en la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma i com a  membre de la Comissió, l’Ajuntament de Palma pot presentar projectes directament. Els projectes seleccionats computen com a compensació de la inversió anual prevista en l'article 142 de la Llei 23/2006.

Documents adjunts