Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA
Núm. 7515
Resolució de la consellera de Presidència per la qual es convoquen subvencions per al foment del desenvolupament de l’acció cívica per a l’any 2017 en matèria de foment de l’acció cívica per a la generació del coneixement i la seva transferència a la societat mitjançant les corporacions de dret públic (ID BDNS 353942)
El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats que en depenen.
L’article 12 de la norma esmentada disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que l’òrgan competent hagi establert prèviament per ordre, fent ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.
Com a antecedent de consideració necessària s’ha de tenir en compte el Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Mitjançant l’Ordre del conseller de Presidència de 14 de gener de 2011 es varen establir les bases reguladores de les subvencions en matèria d’acció cívica. Aquesta Ordre preveu una vasta i plural casuística d’actuacions susceptibles d’ajuda.
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), va atribuir a la Conselleria de Presidència, per mitjà de la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior, l’exercici de diverses competències, entre d’altres, en els àmbits materials següents: acció cívica, foment de les relacions amb els grups socials, fundacions, associacions i corporacions de dret públic, relacions amb les organitzacions religioses, coordinació d’esdeveniments autonòmics i projecció exterior dels interessos de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Continua sent necessari que, en un context socioeconòmic com l’actual, en aquesta convocatòria es perfilin, en la mesura que sigui possible i en cada cas, els àmbits materials de cada objecte d’ajuda. En aquest sentit, s’ha de seguir treballant en el foment de noves accions que permetin, sens dubte, nous impulsos i noves iniciatives amb impacte significatiu i mesurable en la generació del coneixement i la seva transferència a la societat, per tal de continuar en la tasca de coadjuvar a l’assoliment d’un nou grau de vertebració i cohesió social a les Illes Balears.
Per tot això, amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Presidència, de la Direcció General de Pressuposts i Finançament i de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, a proposta del director general de Relacions Institucionals i Acció Exterior, i fent ús de les atribucions que em confereixen les disposicions legals vigents, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovació de la convocatòria
A l’empara del que disposa l’article 4 de l’Ordre del conseller de Presidència de 14 de gener de 2011 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’acció cívica, publicada en el BOIB núm. 17, de 3 de febrer (d’ara endavant, bases reguladores), s’aprova la convocatòria de subvencions per al foment del desenvolupament de l’acció cívica per a l’any 2017 en matèria de foment de l’acció cívica per a la generació del coneixement i la seva transferència a la societat mitjançant les corporacions de dret públic, la selecció de les persones o entitats beneficiàries de les quals s’ha de formalitzar pel procediment obert i de concurrència no competitiva d’acord amb el que determinen l’article 9.1 de la disposició esmentada i les condicions que estableix l’annex que s’adjunta a aquesta Resolució.
Segon
Dotació econòmica
Es destina a aquesta convocatòria un import de 48.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 11701 131B01 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017.
Tercer
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 03 de juliol de 2017
La consellera de Presidència
Pilar Costa i Serra
ANNEX
Bases de la convocatòria
Primer
Objecte de la convocatòria
Aquesta convocatòria té per objecte:
1.1. Coadjuvar a l’execució de plans, programes, projectes o activitats en matèria d’acció cívica per a la generació del coneixement i la seva transferència a la societat, inclosos en els diferents àmbits d’actuació que preveu el número 1 de l’apartat 1 de l’article 2 (concretament, les actuacions susceptibles d’ajuda que es detallen en la lletra i ) de l’Ordre del conseller de Presidència de 14 de gener de 2011 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’acció cívica, amb especial atenció a les accions que permetin afavorir i fomentar l’organització de sessions i esdeveniments i la realització de treballs en matèria de contribució a la vertebració social i la cohesió territorial, institucional i en els diversos camps del saber en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears i les xarxes que hi tenguin relació.
1.2. Facilitar a les corporacions de dret públic que tenen per objecte generar el coneixement i l’estudi, i el debat en aquest camp, que s’integren en el teixit operatiu de la comunitat, l’acompliment general dels seus objectius d’estudi i aportació a la vertebració de la cohesió social, territorial i institucional de les Illes Balears, si aquests últims procuren un interès social i públic rellevant, mitjançant el finançament de les despeses generals de manteniment i funcionament d’aquestes entitats (lletra b del número 2 de l’apartat 1 de l’article 2 de les bases reguladores).
Segon
Import màxim i crèdit pressupostari
L’import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 48.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 11701 131 B01 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017.
Tercer
Actuacions susceptibles d’ajut
3.1. Són actuacions susceptibles d’ajut, en el marc d’aquesta convocatòria, l’execució dels plans, programes, projectes o activitats prevists en les bases reguladores la finalitat dels quals sigui alguna de les que es contenen en l’àmbit de la generació del coneixement i la seva transferència efectiva a les institucions i a la societat civil de les Illes Balears, finalitat establerta a través de qualsevol dels mitjans a què fa referència la lletra i del número 1 de l’apartat 1 de l’article 2 de les bases reguladores.
3.2. Així mateix, de conformitat amb el que estableix l’apartat 2 del punt primer d’aquestes bases, i per a la consecució de les finalitats que s’hi especifiquen, també són subvencionables les despeses generals de manteniment i funcionament de les corporacions de dret públic, quan hi concorrin dificultats manifestes de tresoreria per causes derivades, essencialment, de la seva configuració o del context socioeconòmic actual.
3.3. Es considera que una corporació té dificultats de tresoreria quan no pot atendre, amb els ingressos ordinaris, les despeses corrents i de gestió de l’ens i en el balanç de l’exercici anterior es comprova que aquestes superen en més d’un 10 % els ingressos per quotes dels membres de la corporació.
3.4. No són susceptibles d’ajut, en el marc d’aquesta convocatòria, les sol·licituds que corresponguin als àmbits materials implícits en les competències orgàniques exclusives d’altres conselleries.
Quart
Persones o entitats beneficiàries
Poden accedir a la condició de beneficiaris dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les corporacions públiques inscrites en el Registre d’acadèmies de la Comunitat Autònoma.
Cinquè
Imputació temporal de les accions subvencionables
Són subvencionables les accions que es generin i es duguin a terme des de l’1 de gener de 2017 fins al 31 de desembre de 2017.
Sisè
Despeses subvencionables
6.1. D’acord amb l’article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es consideren despeses subvencionables les que responguin sens dubte a la naturalesa de l’activitat que és l’objecte de subvenció, que s’efectuïn a partir de l’1 de gener de l’any de la convocatòria i que no superin el valor de mercat.
6.2. Es considera despesa realitzada o efectuada la que hagi estat pagada efectivament abans de l’acabament del període de justificació, és a dir, abans del 30 de març de 2018. No obstant això, d’acord amb l’article 6.3 de les bases reguladores, l’article 40.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en la justificació es poden admetre factures que no hagin estat pagades sempre que el beneficiari ho sol·liciti expressament i en justifiqui la necessitat per raons de precarietat econòmica o d’urgència. En el cas que aquestes factures s’admetin, el beneficiari ha de presentar els documents que n’acreditin el pagament en el termini de vint dies comptadors des de la data de cobrament de l’import de la subvenció.
6.3. També són subvencionables, d’acord amb l’article 6.5 de les bases reguladores, les despeses financeres, d’amortitzacions calculades d’acord amb les normes de comptabilitat generalment acceptades, les d’assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals o les pericials per dur a terme el projecte subvencionat, i els tributs si la persona o entitat beneficiària de la subvenció els abona de manera efectiva. També les d’administracions específiques són subvencionables, sempre que siguin indispensables per preparar o executar el projecte de manera adequada i estiguin relacionades directament amb l’activitat subvencionada. En casos excepcionals i plenament justificats, poden ser subvencionables les despeses de garantia bancària, si així se sol·licita de manera motivada.
Setè
Despeses no subvencionables
7.1. No són despeses subvencionables:
a) Els interessos deutors de comptes bancaris.
b) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.
c) Les despeses de procediments judicials.
d) Els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació.
e) Els imposts personals sobre la renda.
7.2. Tampoc no són subvencionables els sopars, els dinars o les activitats directament relacionades amb l’alimentació de les persones participants o concurrents o de les entitats que siguin complementàries al desenvolupament de l’acció, l’activitat o el programa, i als objectius que es pretenen assolir, i que no siguin absolutament imprescindibles i substancials, de manera demostrada o inequívoca, per a l’acompliment de l’objecte de l’acció subvencionable. Aquesta condició de l’acció ha de ser degudament descrita i justificada en la sol·licitud i s’han d’assenyalar els efectes futurs que li correspondran, amb l’excepció del que es contengui en el concepte de dietes que corresponguin a conferenciants, ponents i altres intervinents en les activitats.
Vuitè
Tipus de despeses subvencionables
8.1. En relació amb les actuacions susceptibles d’ajut a què es refereix l’apartat 1 (activitats) del punt tercer d’aquesta convocatòria, són despeses subvencionables:
a) Les del personal específic per al desenvolupament dels plans, els programes, els projectes o les activitats del projecte objecte de la subvenció. S’han d’acreditar mitjançant nòmines, justificants d’ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d’ingrés de les retencions per IRPF.
b) Les corresponents al personal voluntari complementari a l’entitat que col·labora en l’execució del projecte. Només es poden subvencionar dietes pel concepte de quilometratge, amb una liquidació signada pel representant de l’entitat i pel perceptor en què figurin el nom i els llinatges, el NIF i el domicili del voluntari, el motiu, els dies, el tipus de vehicle, el nombre de quilòmetres i la quantia desglossada i total.
c) Les derivades de la participació singular de professionals en l’execució de les activitats subvencionades, que s’ha d’acreditar mitjançant una factura o un rebut signat pel perceptor en què figuri el nom, els llinatges i el NIF del perceptor, la col·laboració prestada, el període de la prestació, l’import total i la retenció efectuada amb càrrec a l’IRPF.
d) Les corresponents a les assegurances per als locals o els espais en què s’han de desenvolupar els plans, els programes o els projectes i les activitats, acreditades amb un document de resguard d’alta i vigència de l’assegurança i el document bancari o la factura comprovant del pagament.
e) Les inherents a la realització de campanyes de publicitat o difusió de les tasques que es duguin a terme en desenvolupament dels plans, els projectes o les activitats, certificades mitjançant un document probatori de la realització de la campanya emès pels mitjans utilitzats i acompanyat de les factures corresponents, i un exemplar del mitjà emprat, en què ha de constar el suport de la Conselleria o el certificat d’emissió per a campanyes a ràdio o televisió.
f) Les derivades de l’edició de revistes, llibres, opuscles i altres elements relatius a una actuació o més, les quals s’han d’acreditar amb la presentació de factures, acompanyades de la còpia de l’edició, en què ha de constar el suport de la Conselleria.
g) Les corresponents a viatges i desplaçaments directament relacionats amb els plans, les accions o les activitats del projecte objecte de la subvenció. Aquestes despeses s’han d’acreditar mitjançant factures de les empreses emissores dels bitllets, amb còpies o matrius d’aquests o tiquets de transport amb totes les dades de l’empresa transportista, amb una explicació del concepte o la raó del viatge, que ha d’estar relacionat amb el programa subvencionat. També s’han de presentar els rebuts amb el NIF i la signatura de qui fa el desplaçament, en què s’ha d’especificar el mitjà, acompanyats dels justificants corresponents o de la descripció del trajecte i del mitjà utilitzat amb les seves especificacions.
h) Altres despeses, directament vinculades a l’execució de les activitats subvencionades, amb la presentació de factures o de factures simplificades, amb el NIF, l’especificació del nom de l’entitat que les emet, la data i el concepte de la despesa o el certificat amb l’explicació del concepte de la despesa.
8.2. En relació amb les actuacions susceptibles d’ajut a què es refereix l’apartat 2 (funcionament i manteniment) del punt tercer d’aquesta convocatòria, són despeses subvencionables:
a) Les despeses de contractació de personal propi corresponents a nòmines, justificants d’ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d’ingrés de les retencions per IRPF.
b) Les despeses addicionals o complementàries a la gestió de l’entitat del personal. Només es poden subvencionar dietes pel concepte de quilometratge amb liquidació signada pel representant de l’entitat i pel perceptor, en què figurin el nom i els llinatges, el NIF i el domicili del voluntari, el motiu, els dies, el tipus de vehicle, el nombre de quilòmetres i la quantia desglossada i total.
c) Les derivades de la contractació de professionals per al desenvolupament de tasques relatives a l’organització general de l’entitat, mitjançant una factura o un rebut signat pel perceptor en què figurin el nom, els llinatges i el NIF del perceptor, la col·laboració prestada, el període de la prestació, l’import total i la retenció efectuada, a càrrec de l’IRPF i de l’IVA pertinent, si hi correspon.
d) Les despeses corrents generals, relatives als consums d’aigua, telèfon i electricitat, la neteja, els lloguers i les assegurances de locals, i també la correspondència, acreditades amb la presentació de factures o rebuts signats; en el cas de personal de neteja i lloguers, amb rebuts signats pel perceptor, en què figurin el nom, els llinatges i el NIF del perceptor, la prestació duita a terme, el període de la prestació, l’import total i la retenció efectuada a càrrec de l’IRPF i l’IVA pertinent, si hi correspon.
e) Els subministraments de fungibles i d’altres no inventariables, per mitjà de la factura, amb el NIF, amb l’especificació del nom de l’entitat que l’emet, la data i el concepte de la despesa, o un certificat amb l’explicació del concepte de la despesa.
f) Les despeses relatives a les activitats de funcionament ordinari i desenvolupament dels objectius, com ara les despeses d’assessoria jurídica, fiscal o comptable o de gestió de permisos, llicències i altres tràmits administratius, amb la presentació de factures amb l’IVA o documents acreditatius dels pagaments davant les institucions i els organismes, degudament legalitzats.
g) Qualssevol altres despeses de serveis contractats a l’exterior i que serveixin per desenvolupar els objectius estatutaris de l’entitat, mitjançant la presentació de factures amb l’IVA.
8.3. Les despeses d’assistència i participació en assemblees, cursos, conferències, actes i activitats similars, encaminats a la millora de la formació i de la gestió de la qualitat dels recursos i les activitats de l’entitat o a la coordinació dins diversos àmbits territorials, amb la presentació de factures o rebuts amb especificació dels conceptes i el NIF del receptor, degudament signats i amb un certificat d’assistència.
8.4. Les inherents a la realització de campanyes de publicitat o difusió de l’existència de l’entitat i dels seus objectius, mitjançant l’aportació d’un document probatori de la realització de la campanya expedit pels mitjans utilitzats, acompanyat de les factures corresponents i un exemplar dels mitjans emprats, en què ha de constar el suport de la Conselleria.
8.5. Les relatives a l’edició de revistes, llibres, opuscles i altres elements de difusió de l’existència i dels objectius de l’entitat, que s’han d’acreditar mitjançant la presentació de factures, acompanyades de la còpia de l’edició, en què ha de constar el suport de la Conselleria.
8.6. Les despeses relatives a estudis, informes i enquestes, a la creació i el manteniment de pàgines web i a altres activitats similars, amb factures o rebuts amb l’IVA i el descompte de l’IRPF dels professionals o els col·laboradors que hi han participat o els han confeccionats, acompanyats d’una còpia, en què ha de constar el suport de la Conselleria.
8.7. Les despeses de l’apartat 2, de manteniment i funcionament de les entitats associatives, que corresponguin a nòmines o minutes de direcció i coordinació de programes només són subvencionables fins a un màxim del 50 % del cost del personal.
Novè
Termini i lloc de presentació de les sol·licituds
9.1. El termini per presentar les sol·licituds és d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
9.2. Les sol·licituds i la documentació complementària per obtenir les subvencions que preveu aquesta Resolució s’han d’adreçar a la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior i s’han de presentar en suport de paper al Registre General de la Conselleria de Presidència (passeig de Sagrera, 2, Palma). També es pot utilitzar qualsevol dels mitjans prevists en l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Els models normalitzats es poden obtenir en suport electrònic des de la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior (<dgrelins.caib.es >).
Desè
Documentació que s’ha de presentar
10.1. Les sol·licituds de subvenció s’han de formular d’acord amb els models facilitats per la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior, i en les condicions que assenyala l’apartat 2 del punt novè d’aquestes bases. En les sol·licituds s’hi han de fer constar totes les dades demanades.
10.2. Amb caràcter general, juntament amb la sol·licitud s’ha de presentar la documentació següent:
a) L’original o una còpia compulsada del NIF de l’entitat sol·licitant i del document de constitució de l’entitat.
b) L’original o una còpia compulsada del NIF de la persona que signa la sol·licitud com a representant legal de l’entitat sol·licitant.
c) Un certificat d’estar inscrita com a reial acadèmia o acadèmia a les Illes Balears, juntament amb una còpia dels estatuts.
d) L’acreditació de la representació en virtut de la qual actua qui signa la sol·licitud, en el cas que es tracti de persones jurídiques i d’agrupacions de persones i d’entitats sense personalitat jurídica, així com el document de constitució de l’entitat i els seus estatuts socials, degudament registrats en el registre corresponent, adaptats a la legislació vigent.
e) Una declaració responsable del sol·licitant de no presentar cap causa d’incompatibilitat per percebre la subvenció sol·licitada, d’acord amb el que disposa la legislació vigent en aquesta matèria (annex 1 del model de sol·licitud).
f) Un certificat de trobar-se al corrent de pagament amb la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS).
g) Un certificat de trobar-se al corrent de les obligacions tributàries amb l’Agència Estatal de l’Administració Tributària (AEAT), si el sol·licitant ha denegat l’autorització a l’Administració, que s’estableix en l’apartat 5.6 de les bases reguladores, perquè obtengui d’ofici i per via telemàtica els certificats del compliment de les obligacions tributàries amb la hisenda de la Comunitat Autònoma i amb la hisenda de l’Estat, com també amb la Seguretat Social.
h) Una declaració expressa del sol·licitant en la qual constin totes les ajudes i les subvencions que ha sol·licitades, o que li han estat concedides, de qualsevol institució, pública o privada, relacionades amb la sol·licitud presentada (annex 3 del model de sol·licitud).
i) Una memòria explicativa del tipus d’activitat que ha de dur a terme l’entitat, els antecedents, la descripció de la inversió, del programa o del projecte i, si escau, dels objectius i els recursos humans i materials necessaris per executar-la. I també un altre document mitjançant el qual s’especifiqui de manera detallada i temporitzada l’activitat que és objecte de la subvenció.
j) Una descripció dels locals on es desenvolupa l’activitat, del tipus d’ocupació del local (en propietat, lloguer o cessió) i del nombre de metres quadrats, de les despeses corrents i de les despeses de conservació i manteniment, així com una descripció dels mitjans materials que s’utilitzaran (propis, llogats o cedits), dels mitjans informàtics i dels mitjans personals (personal en nòmina i voluntaris en la gestió general), amb indicació del nombre, la categoria professional i la descripció de les tasques que fan, i també la descripció dels serveis encarregats a l’exterior.
k) Un balanç econòmic de l’entitat corresponent a l’any 2016 a 31 de desembre, i el pressupost de l’entitat per a l’any 2017. Aquest balanç ha de presentar, desglossats, els ingressos i les despeses, i ha d’estar signat pel tresorer o tresorera i el president o presidenta (model de sol·licitud).
l) En el pressupost de 2017 s’hi ha d’incloure la totalitat de les despeses previstes per a l’any 2017 i els ingressos prevists, incloses també les subvencions sol·licitades o previstes.
m) Els ingressos anuals per aportacions, quotes o d’altres dels acadèmics o membres associats, si hi correspon, amb una referència al nombre de membres i de persones associades o que contribueixen al sosteniment de la corporació, i amb indicació del que paguen com a quota, aportació o contribució, i l’import de la quota per soci, si n’hi ha d’establerta (model de sol·licitud).
n) Una declaració responsable del sol·licitant de complir les obligacions que estableix el punt vint-i-tresè d’aquesta convocatòria (annex 4 del model de sol·licitud).
o) Una declaració responsable o una acreditació amb un document bancari que el beneficiari és el titular del compte bancari facilitat, en què constin el nom del beneficiari, el número d’identificació fiscal i el compte bancari complet.
p) Documentació complementària que pugui ajudar a especificar i conèixer més els criteris, les possibilitats, l’abast i el finançament per dur a terme les activitats o accions subvencionables.
q) Una declaració responsable de no trobar-se afectat per cap de les circumstàncies previstes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
10.3. Els sol·licitants que, en virtut del que disposa l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, hagin presentat en convocatòries anteriors la documentació a què es fa referència en les lletres a, b, d, c o o de l’apartat 2 d’aquest punt poden signar una declaració que indiqui aquesta circumstància i no tenen l’obligació d’aportar aquesta documentació si no hi ha hagut cap modificació o variació. La presentació de la documentació també es pot substituir per una declaració que assenyali la persistència de la situació i el termini de durada en els casos que preveu la lletra d d’aquest apartat.
10.4. Específicament, pel que fa a les sol·licituds per a les activitats subvencionables indicades en el punt tercer, apartat 1, d’aquesta convocatòria (activitats), s’ha de presentar:
a) Una descripció de les accions i les activitats que conté la programació, amb l’especificació de la durada i els dies del calendari en què s’executarà el projecte presentat; els horaris, llocs i locals en què es duran a terme les activitats; la previsió de participació i les persones a les quals s’adrecen; el personal que ha de desenvolupar-les, per al qual cal especificar la qualificació, i la descripció de cadascuna de les accions del projecte o el programa i de la part del pressupost que li correspon en relació amb el total del projecte, especificada per conceptes, així com el personal de serveis generals que participarà en l’execució de les activitats i el percentatge del seu horari i sou que hi dedicarà.
b) Un pressupost del projecte, amb el detall dels ingressos i les despeses prevists, per a cada una de les activitats, amb indicació expressa de la quantitat sol·licitada per a cadascun dels conceptes de les activitats programades, amb l’IVA i les càrregues socials o d’imposts desglossades.
c) Una memòria justificativa de la transcendència i la repercussió social de les activitats, en relació amb l’àmbit general i, especialment, pel que fa a la generació i la transferència del coneixement a la societat de les Illes Balears.
10.5. Pel que fa a les sol·licituds de les actuacions subvencionables a què fa referència el punt tercer, apartat 2, d’aquesta convocatòria, també s’ha de presentar:
a) Un pressupost del projecte de funcionament i manteniment de l’entitat per al qual se sol·licita la subvenció, amb la indicació de l’IVA i de les càrregues socials o d’imposts desglossades.
b) Una memòria justificativa de la transcendència i la repercussió social de les activitats, relativa al funcionament i l’activitat de la corporació, en aquest àmbit.
10.6. D’acord amb l’article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, modificat per la disposició final vuitena de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015, quan l’import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que els subministrin o prestin, o llevat que la despesa s’hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L’elecció entre les ofertes presentades, que s’han d’aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s’ha de fer d’acord amb criteris d’eficiència i economia, i s’ha de justificar expressament en una memòria l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
10.7. En les sol·licituds de funcionament que incloguin el lloguer, s’ha de presentar la còpia del contracte o l’acord del lloguer degudament signat.
Onzè
Autoritzacions i tràmits
11.1. D’ofici, l’òrgan instructor ha d’adjuntar a la sol·licitud l’acreditació que l’entitat està al corrent de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma.
11.2. La presentació de la sol·licitud implica que el sol·licitant accepta les prescripcions que estableixen el Text refós de la Llei de subvencions, l’Ordre del conseller de Presidència de 14 de gener de 2011 i aquesta Resolució.
11.3. La presentació de la sol·licitud implica l’autorització a l’Administració perquè obtengui d’ofici i per via informàtica o telemàtica els certificats del compliment de les obligacions tributàries amb la hisenda de la Comunitat Autònoma i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, així com amb l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, de manera que qui sol·licita la subvenció no té l’obligació d’aportar-los. En el cas que el sol·licitant denegui aquesta autorització, ha de presentar el certificat d’estar al corrent amb la hisenda autonòmica, amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb l’Agència Estatal de l’Administració Tributària. Aquestes acreditacions s’han d’adjuntar a la sol·licitud.
11.4. D’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el cas que la sol·licitud presentada no compleixi els requisits exigits, s’ha de requerir la persona interessada que l’esmeni en el termini de deu dies hàbils.
11.5. D’acord amb el mateix article 68 de la Llei 39/2015, si la persona interessades no esmena els defectes detectats en la sol·licitud en el termini establert, s’ha de considerar que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia dictada en els termes que preveu l’article 21 de la mateixa Llei 39/2015.
Dotzè
Selecció dels beneficiaris. Principis i criteris objectius que han de regir la concessió de les subvencions i puntuació dels expedients
12.1. D’acord amb l’article 9 de les bases reguladores, i de conformitat amb l’article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions, la selecció de les persones o entitats beneficiàries de les subvencions s’ha de fer pel procediment de convocatòria oberta i resolució individual, a mesura que entrin en el Registre General de la Conselleria de Presidència i s’hagi completat la instrucció de l’expedient, encara que no hagi acabat el termini per presentar les sol·licituds, d’acord amb la vastitud dels possibles enfocaments de l’acció cívica, amb la casuística plural de les actuacions subvencionables i amb l’heterogeneïtat de potencials beneficiaris, que fan impossible la comparació i la prelació de sol·licituds en un únic procediment. Si s’exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d’acabar el termini de presentació, s’ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. De conformitat amb l’article 9.3 de les bases reguladores, s’han de valorar totes les sol·licituds presentades, encara que n’hi hagi que puguin ser desestimades per manca de crèdit disponible, per si es produeix cap renúncia de les estimades positivament, de manera que el crèdit resultant es pugui aplicar als expedients següents.
12.2. D’acord amb l’article 8 de les bases reguladores, els criteris objectius i les valoracions que s’han d’aplicar en l’avaluació de les actuacions previstes en l’apartat 1 del punt tercer de les bases d’aquesta convocatòria (activitats), aplicats de manera individualitzada per a cada una de les sol·licituds, són:
a) 0-10 punts. Capacitat operativa i tècnica actual dels sol·licitants dels ajuts, i actuació dels sol·licitants en el desenvolupament d’accions de característiques semblants a les subvencionables, d’acord amb els criteris següents:
— Estructura d’organització i funcionament amb gerent, secretari o secretària o persona dedicada a la gestió del projecte o a l’administració de l’entitat mitjançant compensació econòmica |
1,5 punts |
— Funcionament amb direcció i gestió voluntària per cobrir els serveis |
2 punts |
— Altres formes de gestió |
1 punt |
— Disponibilitat d’espais i infraestructures pròpies |
1 punt |
— Disponibilitat d’espais o infraestructures llogats o cedits |
0,5 punts |
— Disponibilitat de mitjans materials propis |
1 punt |
— Disponibilitat de mitjans materials cedits o llogats |
0,5 punts |
— Nivell d’informatització: |
|
– Mínim |
0,5 punts |
– Adequat |
1 punt |
— Disponibilitat per a la relació i el contacte amb l’entitat |
1 punt |
Aquestes puntuacions són acumulables.
b) 0-10 punts. Grau d’implantació de la persona jurídica o de l’agrupació de persones jurídiques sol·licitant de la subvenció, que promou el projecte o l’acció en l’entorn social i territorial corresponent:
— Àmbit territorial d’influència i extensió de l’acció: |
|
– Barri o agrupació territorial inferior a la localitat |
1 punt |
– Localitat o municipi |
2 punts |
– Agrupació de municipis, comarca, agrupació de comarques o illa |
3 punts |
– Conjunt de les Illes Balears o àmbit superior |
4 punts |
— Quant a l’antiguitat de les entitats o de les agrupacions d’entitats: |
|
– De 0 a 10 anys |
0-2 punts |
– D’11 a 35 anys |
3-5 punts |
– Més de 35 anys |
6 punts |
Aquestes puntuacions no són acumulables: s’han de sumar les puntuacions obtingudes per a l’àmbit territorial i per a l’antiguitat, fins a un màxim de 10 punts.
c) 0-5 punts. Qualitat de la presentació dels programes o projectes:
— Presentació amb motivació i justificació |
0,5 punts |
— Explicació de les estratègies de gestió |
1 punt |
— Presentació dels continguts i els resums de les conferències, els col·loquis i els seminaris |
1 punt |
— Descripció d’estratègies d’intervenció, gestió o actuació, o de les activitats per a cada activitat o acció |
1 punt |
— Presentació d’objectius i activitats específiques per a cada activitat o acció |
1 punt |
— Previsió d’elements o indicadors de valoració i control dels resultats de les accions |
0,5 punts |
Les puntuacions de cada part són acumulables fins al total dels 5 punts que corresponen a l’apartat.
d) 0-5 punts. Viabilitat econòmica dels plans, programes i projectes presentats, de conformitat amb el seu pla de finançament i amb el grau de finançament que s’ha aconseguit o previst al marge del possible ajut de la Conselleria de Presidència:
— Aportació de recursos pressupostaris i participació en el finançament: |
|
– Fins al 25 % |
0-2 punts |
– Del 26 % al 49 % |
3-4 punts |
– 50 % o superior |
5 punts |
Aquestes aplicacions s’han de fer exclusivament per al percentatge que s’estimi en conjunt i no poden ser acumulables.
e) 0-5 punts. Inclusió en els programes o projectes d’un sistema d’avaluació dels resultats:
— Previsió dels elements o indicadors de valoració i control de l’eficàcia de la realització de les accions o el programa |
2 punts |
— Determinació de sistemes de valoració de la correlació entre les activitats duites a terme, els resultats obtinguts i els objectius fixats |
2 punts |
— Altres elements de valoració o sense elements avaluadors |
0-1 punt |
Les puntuacions de cada part són acumulables fins al total dels 5 punts que corresponen a l’apartat.
f) 0-15 punts. Interès social dels plans, programes, projectes o accions que s’han de dur a terme:
— Alt |
9-15 punts |
— Mitjà |
3-8 punts |
— Baix |
0-2 punts |
g) 0-5 punts. Oportunitat, necessitat o conveniència de les activitats projectades, en relació amb el conjunt social de l’oferta:
— Alt |
4-5 punts |
— Mitjà |
2-3 punts |
— Baix |
0-1 punts |
h) 0-5 punts. Dimensió integral del projecte que s’ha de dur a terme i nivell de la seva dimensió transversal o en xarxa:
— Màxima |
5 punts |
— Mitjana |
2-4 punts |
— Mínima |
1 punt |
— Nul·la |
0 punts |
i) 0-5 punts. Grau d’innovació de les activitats que s’han de dur a terme:
— Alt |
4-5 punts |
— Mitjà |
2-3 punts |
— Baix |
0-1 punts |
j) 0-10 punts. Contribució del projecte o de l’activitat pel que fa a la consecució de capital social:
— Alta |
7-10 punts |
— Mitjana |
3-6 punts |
— Baixa |
0-2 punts |
k) 0-10 punts. Contribució del projecte o programa que s’ha de dur a terme a la cohesió social i a la integració efectiva de la diversitat:
— Alta |
7-10 punts |
— Mitjana |
3-6 punts |
— Baixa |
0-2 Punts |
l) 0–5 punts. Contribució del projecte a la mobilització, a la dinamització i a l’estimulació participativa de les persones, la societat o el grup a què es refereix:
— Alta |
4-5 punts |
— Mitjana |
2-3 punts |
— Baixa |
0-1 punts |
m) 0-10 punts. Participació en la concepció i l’execució de les activitats de col·lectius especialment desfavorits:
— Alta |
7-10 punts |
— Mitjana |
3-6 punts |
— Baixa |
0-2 punts |
n) 0-10 punts. Incidència del projecte en la protecció de la dependència:
— Alta |
7-10 punts |
— Mitjana |
3-6 punts |
— Baixa |
0-2 punts |
o) 0-10 punts. Repercussió del projecte en la consecució d’una ciutadania activa:
— Alta |
7-10 punts |
— Mitjana |
3-6 punts |
— Baixa |
0-2 punts |
p) 0-10 punts. Incorporació de la dimensió intercultural i de l’educació en valors en els projectes que s’han de dur a terme:
— Alta |
7-10 punts |
— Mitjana |
3-6 punts |
— Baixa |
1-2 punts |
— Nul·la |
0 punts |
q) 0-5 punts. Apropament de la ciutadania als serveis públics essencials com a conseqüència de la realització de l’activitat projectada:
— Alt |
4-5 punts |
— Mitjà |
2-3 punts |
— Baix |
0-1 punts |
r) 0-10 punts. Singularitat de les actuacions projectades en la dinamització social de les Illes Balears o en la seva projecció exterior:
— Alta |
7-10 punts |
— Mitjana |
3-6 punts |
— Baixa |
0-2 punts |
s) 0-5 punts. Grau d’interacció de la població de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera en la realització de les activitats programades a fi d’aconseguir intensificar la cohesió territorial:
— Alt (3 o 4 illes) |
4-5 punts |
— Mitjà (2 illes) |
2-3 punts |
— Baix (1 illa, amb efecte extensiu o nul·la extensió) |
0-1 punts |
t) 0-10 punts. Projecció exterior de la solidaritat de les Illes Balears per mitjà de l’activitat projectada:
— Alta |
7-10 punts |
— Mitjana |
3-6 punts |
— Baixa |
1-2 punts |
— Nul·la |
0 punts |
u) 0-5 punts. Grau d’integració d’elements de la cultura popular i tradicional de les Illes Balears en els plans i programes que s’han de dur a terme:
— Alt |
4-5 punts |
— Mitjà |
2-3 punts |
— Baix |
0-1 punts |
v) 0-10 punts. Desenvolupament dels programes i les activitats majoritàriament a càrrec de personal voluntari:
— Del 75 % al 100 % |
7-10 punts |
— Del 40 % al 74 % |
3-6 punts |
— Del 0 % al 39 % |
0-2 punts |
w) 0-5 punts. Grau d’integració efectiva de la ciutadania en la comunitat en què s’assenta:
— Alt |
4-5 punts |
— Mitjà |
2-3 punts |
— Baix |
0-1 punts |
x) 0-5 punts. Grau d’estimulació i consecució efectiva de la igualtat de gènere:
— Alt |
4-5 punts |
— Mitjà |
2-3 punts |
— Baix |
0-1 punts |
y) 0-5 punts. Apropament dels balears i dels descendents que viuen a la diàspora a la vida social i cultural de les Illes Balears:
— Alt |
4-5 punts |
— Mitjà |
2-3 punts |
— Baix |
0-1 punts |
z) 0-5 punts. Qualitat tècnica dels programes o projectes i coherència entre els objectius i les intencions del Protocol general de col·laboració entre la Conselleria de Presidència i les reials acadèmies de les Illes Balears, signat el 5 d’abril de 2017, els instruments i el pressupost previst:
— Presentació d’antecedents i elements de diagnòstic |
0,5 punts |
— Explicació dels recursos, les eines i els elements propis disponibles |
1 punt |
— Presentació de la finalitat i els objectius generals del projecte |
1 punt |
— Descripció d’estratègies d’intervenció, gestió o actuació o de les activitats per a cada objectiu |
1 punt |
— Presentació d’objectius i activitats específiques per a cada objectiu |
1 punt |
— Previsió d’indicadors de valoració i control de l’eficàcia de la realització de les accions o el programa i la seva correlació amb els objectius fixats |
0,5 punts |
12.3. A més dels criteris objectius anteriors, també s’han de tenir en compte els criteris de caràcter específic següents:
a) 0-5 punts. Existència de canals permanents de diàleg entre la corporació i l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:
— Amb fluïdesa i amb resposta ràpida o immediata |
4-5 punts |
— Adequat i amb interacció temporal ajustada a criteris de normalitat funcional |
2-3 punts |
— Sense fluïdesa i amb dificultats per a la resposta i el contacte |
0-1 punts |
b) 0-5 punts. Grau de suport per a la difusió del coneixement de les actuacions amb l’ús dels mitjans i els instruments adients:
— Alt i amb capacitat a bastament |
4-5 punts |
— Mitjà i amb capacitat ajustada |
2-3 punts |
— Baix i amb poques possibilitats i necessitats de destinació dels recursos obtinguts |
0-1 punts |
c) 0-10 punts. Grau de disponibilitat del fons bibliogràfic i documental de la institució a l’abast d’investigadors, estudiants i públic en general:
— Amb fons important i disponible per a consultes amb servei regular establert |
7-10 punts |
— Amb fons important, però no disponible per a consultes amb servei regular establert |
4-6 punts |
— Escàs fons amb servei regular establert per a consultes |
2-3 punts |
— Amb servei de consulta a disposició exclusiva dels membres de l’entitat o amb inexistència de serveis disponibles |
0-1 punts |
d) 0-5 punts. Aportació i/o intervenció en els esdeveniments que són de l’interès institucional de les Illes Balears:
— Intervenció amb proposta d’organització directa i execució d’activitats per a la difusió del coneixement |
3-5 punts |
— Intervenció amb proposta d’organització directa i sense execució d’activitats per a la difusió del coneixement |
2-1 punts |
— Sense intervenció, proposta ni aportació conegudes |
0 punts |
e) 1-5 punts. Edició d’elements informatius i difusors del coneixement:
— Edició periòdica de la memòria acadèmica, amb el mínim de dues edicions anuals i revista periòdica |
5 punts |
— Amb edició de revista periòdica i memòria anual |
4 punts |
— Amb edició de diversos elements informatius, revista i memòria amb una única edició |
3 punts |
— Amb edició de diversos elements informatius, sense revista |
2 punts |
— Sense edicions i sols publicació a la pàgina web dels estudis i treballs |
1 punt |
f) 0-3 punts. Grau d’interacció amb les entitats de l’Estat afins i d’intercanvi amb corporacions similars europees o d’altres regions de l’Estat espanyol i de projecció externa dels valors de les Illes Balears:
— Amb convenis i acords de col·laboració amb institucions d’Espanya o europees |
3 punts |
— Integració a l’Institut d’Espanya com a acadèmia associada |
2 punts |
— Integració en ens i institucions de la Comunitat Autònoma o sense cap conveni o lligam amb altres institucions o corporacions externes a les Illes Balears |
0 punts |
12.4. Els criteris objectius i les valoracions que s’han d’aplicar en l’avaluació de les actuacions de manteniment i funcionament que preveu el punt tercer, apartat 2, d’aquestes bases, aplicats de manera individualitzada per a cadascuna de les sol·licituds, són:
a) 0-5 punts. L’àmbit territorial de les actuacions i dels programes d’interès general efectuats, amb valoració principalment dels que es duen a terme a totes les Illes Balears:
— Conjunt de les Illes Balears |
5 punts |
— 2 o 3 illes |
2-3 punts |
— Una illa o un altre àmbit inferior a l’insular (municipi / agrupació de municipis o barriades) |
1 punt |
— Amb repercussió final en àmbits geogràfics molt reduïts (inferiors a una barriada) |
0 punts |
b) 1-5 punts. Característiques de l’estructura de gestió de l’ens associatiu per dur a terme actuacions d’interès general per al compliment dels seus objectius estatutaris:
— Professionalitzada |
5 punts |
— Professionalitzada parcialment |
3-4 punts |
— Amb contractació d’assistències tècniques |
2 punts |
— Voluntària o amb col·laboracions esporàdiques |
1 punt |
c) 1-5 punts. El nombre de membres actius i la seva evolució (s’entén per socis actius els que paguen una quota):
— Menys de 25 |
1 punt |
— De 26 a 100 |
2 punts |
— De 101 a 500 |
3 punts |
— De 501 a 1.000 |
4 punts |
— Més de 1.000 |
5 punts |
d) 0-10 punts. La tradició duradora del compromís cívic i de solidaritat social de l’entitat associativa:
— Alta i coneguda |
7-10 punts |
— Mitjana i en evolució positiva |
4-6 punts |
— Escassa o baixa |
2-3 punts |
— Mínima o nul·la |
0-1 punt |
e) 0-10 punts. La trajectòria de l’ens associatiu en el desenvolupament de plans, programes o projectes en matèria d’acció cívica:
— Alta i coneguda |
7-10 punts |
— Mitjana i en evolució positiva |
4-6 punts |
— Escassa o baixa |
2-3 punts |
— Mínima o nul·la |
0-1 punt |
f) 0-5 punts. Volum del pressupost de l’entitat en els dos darrers anys i el seu patrimoni, i també el finançament obtingut d’altres institucions i la seva capacitat per mobilitzar recursos d’altres ens públics o privats:
— Amb una situació pressupostària d’augment progressiu |
4-5 punts |
— Amb una situació pressupostària estable o d’augment escàs |
2-3 punts |
— Amb una situació pressupostària mínima i d’augment escàs |
0-1 punts |
g) 0-10 punts. Capacitat contrastada de l’entitat per impulsar la cooperació formal i informal dels individus i els grups en l’àmbit territorial en el qual s’assenta:
— Alta |
7-10 punts |
— Mitjana |
3-6 punts |
— Baixa |
0-2 punts |
12.5. A més dels criteris objectius anteriors, també s’han de tenir en compte els criteris de caràcter específic següents:
a) 0-5 punts. Grau d’informatització i digitalització d’arxius operatius i històrics:
— Amb pàgina web i informació a disposició dels professionals, els investigadors i el públic en general i operativitat informàtica |
5 punts |
— Amb documents informàtics o elements de consulta informàtica sols a disposició dels membres de l’ens o la corporació |
3-4 punts |
— Nivell operatiu informàtic bàsic o pàgina web i accés a consultes d’arxius i documentació elementals |
1-2 punts |
— Amb un mínim nivell d’informatització i operativitat informàtica sols en l’àmbit administratiu |
0 punts |
b) 0-5 punts. Grau d’accés i actualització de fons d’interès històric i documental:
— Amb els arxius històrics i documentals informatitzats i amb accés mitjançant la pàgina web |
4-5 punts |
— Sense informatització dels arxius històrics i amb accés exclusiu a través del fons documental ordinari |
2-3 punts |
— Amb els arxius històrics i documentals informatitzats però sense accés públic |
0-1 punts |
c) 0-5 punts. Grau d’intervenció subsidiària a l’organització social i la prestació de serveis en l’àmbit de les Illes Balears:
— Alt, amb substitució de funcions de l’Administració |
4-5 punts |
— Mitjà, amb extensió de l’acció de l’Administració |
2-3 punts |
— Baix, amb realització d’accions extensives |
0-1 punts |
12.6. Puntuació del projecte:
— Els projectes de l’apartat 1 del punt tercer (activitats i programes) s’han de puntuar segons els criteris de l’apartat 2 del punt dotzè, fins a un màxim de 228 punts. No s’han de subvencionar els que no obtenguin un mínim de 103 punts.
— Els projectes de l’apartat 2 del punt tercer (funcionament de l’entitat) s’han de puntuar segons els criteris de l’apartat 3 del punt dotzè, fins a un màxim de 65 punts. No s’han de subvencionar els que no obtenguin un mínim de 29 punts.
— Els projectes que siguin conjuntament d’activitats i programes i funcionament i manteniment s’han de puntuar segons els criteris corresponents a cada apartat (2 i 3 del punt dotzè). La valoració final ha de ser la suma dels punts obtinguts en cada apartat. En aquest cas, la puntuació màxima és de 293 punts. No s’han de subvencionar els que no obtenguin un mínim de 132 punts.
Tretzè
Determinació de l’import de la subvenció
13.1. Per determinar l’import de la subvenció cada expedient s’ha de valorar de 0 a 100 punts.
La valoració de l’expedient ha de ser la puntuació resultant d’aplicar a la puntuació del projecte obtinguda segons els criteris del punt dotzè, apartat 4, la regla de tres corresponent per determinar-la en el tram dels 0 als 100 punts (sense aplicació de decimals), d’acord amb aquest apartat 1 del punt tretzè.
D’aquesta manera, corresponen a cada valoració de l’expedient els trams de qualificació i percentatges següents, que s’han d’aplicar per obtenir l’import de la subvenció:
— De 45 a 60 punts, que corresponen a un percentatge del 45 % al 60 % del cost del projecte aprovat (grau mitjà).
— De 61 a 80 punts, que corresponen a un percentatge del 61 % al 80 % del cost del projecte aprovat (grau superior).
— De 81 a 100 punts, que corresponen a un percentatge del 81 % al 100 % del cost del projecte aprovat (grau màxim). En el cas de la concessió del 100 %, considerant el seu caràcter excepcional, la concessió s’ha de raonar.
13.2. En cap cas la quantitat resultant de l’aplicació dels percentatges indicats en l’apartat anterior no pot ser superior a l’import sol·licitat.
13.3. Per determinar l’import de la subvenció, s’ha d’aplicar el percentatge resultant de la valoració de l’expedient sobre l’import del projecte aprovat.
13.4. S’ha de respectar la proporció entre els punts obtinguts i els percentatges que s’han d’aplicar als projectes presentats per calcular la quantia de la subvenció.
13.5. Una vegada finalitzada la fase de determinació dels imports prevista anteriorment, en el cas de reformulació pot mantenir-se la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que aquesta representi sobre l’import del pressupost de l’activitat, sempre que la modificació de la sol·licitud respecti l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts amb la sol·licitud.
13.6. En la quantia subvencionada només es pot incloure l’IVA suportat si l’entitat sol·licitant no té finalitat de lucre i el suporta com a destinatària final.
13.7. L’import de la subvenció no pot excedir, en cap cas, el límit màxim de 15.000,00 €.
Catorzè
Comissió Avaluadora
14.1. La Comissió Avaluadora és l’òrgan competent al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre l’informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució que ha de formular l’òrgan instructor.
14.2. La Comissió Avaluadora està integrada pels membres següents:
President: el director general de Relacions Institucionals i Acció Exterior.
Vocals:
— La cap del Departament de Relacions Institucionals i Acció Exterior.
— El cap del Servei de Relacions Institucionals.
— Un funcionari tècnic o administratiu o una funcionària tècnica o administrativa, designat per la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior, amb coneixements jurídics o en matèria de subvencions.
— Un representant o una representant de la Unitat de Gestió Econòmica.
— Assessor o assessora: un representant o una representant de l’assessoria jurídica.
— Secretari o secretària: actua com a secretari un funcionari o una funcionària de la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior.
Quinzè
Òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre el procediment
15.1. L’inici i la resolució del procediment són competència de la consellera de Presidència.
15.2. La instrucció del procediment correspon a la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior de la Conselleria de Presidència, ateses les funcions que li pertoquen en matèria d’acció cívica.
15.3. El procediment d’instrucció s’ha d’ajustar al que disposa l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
15.4. L’òrgan competent per resoldre el procediment és la consellera de Presidència.
Setzè
Instrucció i reformulació
16.1. Correspon a l’òrgan instructor dur a terme d’ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en les quals s’ha de basar per dictar la resolució, d’acord amb l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i amb el procediment que preveu aquest article.
16.2. Una vegada completat l’expedient, sol·licitats els informes tècnics necessaris i amb el suport documental que es consideri oportú, l’òrgan instructor ha d’avaluar les sol·licituds d’acord amb els criteris establerts i ha d’elaborar la proposta de resolució corresponent, a la qual ha de donar la conformitat el director general de Relacions Institucionals i Acció Exterior després de considerar l’informe de la Comissió Avaluadora, que ha de servir de base per elaborar la proposta esmentada.
16.3. Quan l’import de la subvenció resultant de l’informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l’import sol·licitat, el beneficiari podrà modificar la sol·licitud inicial durant el tràmit d’audiència previ a la proposta de resolució a fi d’adaptar-se a l’import de la subvenció susceptible de ser concedida, en el termini màxim de quinze dies comptadors des de la notificació de l’informe d’avaluació.
16.4. La modificació de la sol·licitud, una vegada que l’òrgan competent n’hagi emès l’informe, s’ha de trametre a l’òrgan competent perquè dicti la resolució, amb la proposta de resolució prèvia de l’òrgan instructor. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, i també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.
Dissetè
Resolució i comunicació a les persones interessades
17.1. El termini màxim per resoldre i notificar és de sis mesos comptadors des de la data d’entrada de la sol·licitud en el registre de l’òrgan competent per resoldre. El venciment del termini sense que es dicti ni es notifiqui una resolució expressa faculta la persona interessada perquè entengui desestimada la sol·licitud.
17.2. Les resolucions de concessió o denegació de les subvencions s’han de notificar individualment a les persones interessades.
17.3. Correspon al director general de Relacions Institucionals i Acció Exterior dur a terme les notificacions derivades de la resolució del procediment, de conformitat amb el que disposa l’article 40 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
17.4. La resolució pot preveure que els ajuts es materialitzin mitjançant un conveni.
Divuitè
Formes de pagament
S’estableix com a única forma de pagament el pagament mitjançant una bestreta del 100 %, amb exempció de presentar avals, atès el que disposa l’Acord del Consell de Govern de 28 d’abril de 2017. Això implica que s’ha de fer un únic pagament anticipat, mitjançant una transferència bancària, pel total de la subvenció aprovada.
Dinovè
Forma de justificació. Justificació simplificada
19.1. Atès l’import de la convocatòria, i de conformitat amb l’article 19 de les bases reguladores i amb referència a la justificació simplificada, per entendre complerta l’obligació de justificació que estableix l’article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, i atès el que disposa l’article 75 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, per a les subvencions concedides amb una quantia inferior a 60.000,00 € té caràcter de document amb validesa jurídica a l’efecte de justificar la subvenció el compte justificatiu que contengui:
— Una memòria de l’actuació justificativa del compliment de les condicions en què es va concedir la subvenció, amb indicació de les activitats efectuades i els resultats obtinguts.
— Una relació classificada de les despeses que han estat necessàries per desenvolupar l’activitat, amb identificació de les persones, les empreses o les entitats a les quals es fan els pagaments, com també la identificació del document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament, que indiqui també les desviacions en relació amb el pressupost del projecte aprovat.
— El detall dels altres ingressos o les altres subvencions que hagin contribuït a finançar l’activitat o el projecte subvencionat, amb indicació expressa de l’import i la procedència.
— La carta de pagament, mitjançant el document oficial establert per la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, si escau, corresponent al reintegrament dels romanents no aplicats i dels interessos repercutibles.
19.2. Pel que fa a les subvencions inferiors a 6.000,00 €, basta presentar una memòria que justifiqui la realització de les accions o activitats objecte de la subvenció i la declaració de la persona beneficiària o de la persona que la representi legalment relativa al fet que s’han duit a terme totes les actuacions indicades en la sol·licitud de subvenció i que, per tant, s’ha complert la finalitat que va servir de fonament a l’acte de concessió de la subvenció, sens perjudici de l’obligació de l’òrgan competent per a la comprovació de la subvenció de demanar a la persona o l’entitat beneficiària, per mitjà de l’aplicació de tècniques de mostreig, que presenti determinats justificants a l’efecte d’obtenir una evidència raonable sobre l’aplicació adequada de la subvenció. A més, s’ha de presentar una relació de les despeses efectuades, convenientment certificada pel tresorer de la corporació i amb la conformitat del president.
19.3. Per a tots els expedients, l’òrgan atorgant, mitjançant tècniques de mostreig, ha de fer les comprovacions necessàries per tal d’obtenir evidències raonables en relació amb l’aplicació correcta dels fons de la subvenció.
19.4. Els models de justificació i la documentació complementària per a la justificació de la subvenció atorgada s’han d’adreçar a la Direcció General de Relacions Institucionals i Acció Exterior i s’han de presentar en suport de paper al Registre General de la Conselleria de Presidència (passeig de Sagrera, 2, Palma). També es pot utilitzar qualsevol dels mitjans que preveuen l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Vintè
Terminis de justificació
20.1. D’acord amb l’article 18.3 de les bases reguladores de les subvencions en matèria d’acció cívica, el termini per presentar el compte justificatiu acaba el 30 de març de 2018.
No obstant això, si un cop arribada la data límit de justificació el beneficiari no ha cobrat la subvenció concedida, d’acord amb el que estableix l’apartat 2 del punt sisè d’aquestes bases, en la justificació es pot admetre una relació classificada de factures que no hagin estat pagades, sempre que el beneficiari ho sol·liciti expressament i en justifiqui la necessitat per raons de precarietat econòmica o d’urgència. En el cas que s’admeti aquesta relació de factures, el beneficiari ha de presentar els documents acreditatius d’haver-les pagades en el termini de vint dies comptadors des de la data de cobrament de l’import de la subvenció.
20.2. Excepcionalment, quan es tracti d’un projecte o d’una activitat que es pugui desenvolupar mitjançant parts separables (de manera que si es fa una d’aquestes parts o diverses parts es pugui considerar complerta la finalitat de la subvenció) s’entendrà satisfeta l’obligació de justificació si se n’acredita l’execució i es presenta el compte justificatiu corresponent a les parts del projecte o de l’activitat que el beneficiari hagi pogut dur a terme amb l’import de la subvenció obtinguda.
20.3. Els originals, o les fotocòpies compulsades, dels documents justificatius que es presentin han de ser marcats per l’òrgan gestor de la subvenció amb una estampilla en la qual s’ha d’indicar l’expedient de subvenció a què pertanyen i la part de l’import que s’imputa a la subvenció. En el cas de presentar còpies compulsades de les factures o els documents probatoris de les despeses, la persona o l’entitat beneficiària ha d’aportar l’original, en el termini que s’estableixi, a l’efecte d’acarar-lo i segellar-lo per tal de controlar la concurrència de les subvencions.
Vint-i-unè
Comprovació de les justificacions
D’acord amb l’article 20 de les bases reguladores, les tècniques de mostreig que s’han d’emprar per controlar l’aplicació correcta dels fons de les subvencions en els supòsits de justificació simplificada que determina el punt dinovè poden consistir en qualsevol de les següents:
— Elecció d’un nombre no menor de tres expedients, que han de presentar el total de les factures detallades o les fotocòpies compulsades.
— Elecció d’un 10 % dels expedients resolts, que han de presentar el 10 % de les factures originals o les fotocòpies compulsades. Han de ser sempre les de més quantia.
Vint-i-dosè
Subcontractació
22.1. La subcontractació és possible, fins a un màxim del 50 % del cost de l’activitat subvencionada, d’acord amb el que disposen l’article 38 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 16 de l’Ordre del conseller de Presidència de 14 de gener de 2011.
22.2. Quan l’activitat concertada amb tercers excedeixi el 20 % de l’import de la subvenció i l’import sigui superior a 60.000,00 €, la subcontractació estarà sotmesa al compliment dels requisits següents:
— Que el contracte se subscrigui per escrit.
— Que l’òrgan competent per a la concessió de la subvenció autoritzi prèviament la formalització d’aquest contracte.
Vint-i-tresè
Obligacions dels beneficiaris
23.1. Són obligacions dels beneficiaris:
— Comunicar a l’òrgan competent, en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què s’hagi rebut la notificació de la proposta de resolució, que l’accepta expressament. En el cas que la persona interessada no faci cap tipus de manifestació o al·legació dins el termini establert, una vegada que aquest s’hagi exhaurit, s’ha d’entendre que la proposta de resolució ha estat acceptada en els termes en què aquesta s’hagi formulat.
— Dur a terme l’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció en la forma i en el termini que s’estableixen en la convocatòria, com també, si s’escau, en la resolució de concessió corresponent o en les modificacions que se n’aprovin.
— Justificar la realització de l’activitat i el compliment dels requisits i de les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
— Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que li sigui requerida en l’exercici d’aquestes actuacions.
— Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció el fet que s’han sol·licitat o obtingut altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació ha de fer-se en el termini de tres dies hàbils comptadors a partir de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de justificar l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.
— Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament i abans de dictar-se la proposta de resolució, que està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat.
— Deixar constància d’haver percebut i aplicat la subvenció en els llibres de comptabilitat i en els llibres de registre que, si és pertinent, hagi de portar el beneficiari d’acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.
— Conservar els documents justificatius d’haver aplicat els fons percebuts (inclosos els documents electrònics) mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.
— Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
— Adoptar les mesures de difusió relatives a la informació i la constatació del caràcter públic del finançament de l’activitat que és l’objecte de la subvenció i fer constar la imatge corporativa de la Conselleria de Presidència en la documentació, els opuscles, els actes públics o elements externs o interns, els cartells, les pàgines web de l’entitat i de l’activitat, i qualsevol element identificatiu o de comunicació o convocatòria de l’activitat.
— Complir qualsevol altra obligació exigida per la normativa vigent que hi sigui aplicable.
23.2. A més de les anteriors, també són obligacions específiques del beneficiari les següents:
— Destinar l’import de la subvenció al finançament de l’actuació per a la qual s’ha sol·licitat, en la forma i en el termini que s’indiquen en la convocatòria i, si s’escau, en la resolució corresponent o en les modificacions que se’n facin.
— Comunicar a l’òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.
— Comunicar a l’òrgan atorgant de la subvenció l’inici de les activitats.
23.3. L’incompliment d’aquestes obligacions pels beneficiaris o l’alteració substancial de les condicions determinants de l’atorgament de l’ajut poden donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, amb els efectes que corresponguin legalment en cada cas.
Vint-i-quatrè
Revocació, anul·lació i reintegrament de les subvencions concedides
24.1. Correspon la revocació de la subvenció i, si escau, el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, en els casos següents:
— Obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides, per alteració de les condicions requerides o per alteració de les condicions tingudes en compte per causa imputable al beneficiari.
— Incompliment total o parcial de la finalitat o els objectius per als quals la subvenció va ser concedida.
— Concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.
— Negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control.
— Incompliment greu de l’obligació de justificació.
— Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides o amagant les que ho haurien impedit i qualsevol altre supòsit que doni lloc a l’anul·lació de la resolució de concessió en els termes que preveu l’article 25 del Text refós de la Llei de subvencions.
— Qualsevol altra de les causes que preveuen l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l’Ordre del conseller de Presidència de 14 de gener de 2011 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’acció cívica.
24.2. La revocació parcial de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que ha d’especificar les causes de la revocació, la valoració del grau d’incompliment i la quantitat que finalment ha de percebre l’entitat beneficiària. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l’abonament a la bestreta de la subvenció, l’entitat beneficiària n’hagi de reintegrar la totalitat o una part, s’ha d’iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s’ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i hi és aplicable la via de constrenyiment. L’obligació del reintegrament és independent de les sancions que pertoqui aplicar de conformitat amb el Text refós de la Llei de subvencions.
Vint-i-cinquè
Criteris de gradació dels possibles incompliments
25.1. Per cobrar l’import de la subvenció concedida s’ha d’haver efectuat el 100 % de l’activitat, el projecte o l’objecte per al qual es va concedir. En els casos en què es dugui a terme parcialment, s’ha d’establir el percentatge real que cal pagar del total de la subvenció concedida, segons la gradació indicada.
25.2. A tots els efectes, i amb independència del règim sancionador que hi pugui ser aplicable, s’ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, així com la resta de criteris de gradació que s’especifiquen en els apartats següents.
25.3. En els casos de realització parcial de l’activitat, els òrgans competents han d’establir el percentatge efectuat, amb la finalitat d’ajustar la subvenció concedida a l’activitat executada, mitjançant una reducció proporcional.
25.4. En tots aquests casos s’ha de tenir en compte el nivell de divisibilitat de l’activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s’ha de tenir en compte l’existència de mòduls, de fases o unitats individualitzades que siguin susceptibles d’execució independent.
D’acord amb això, s’ha de tenir en compte el següent:
— En execucions inferiors al 30 %, es perdrà el dret a cobrar la subvenció.
— En execucions iguals o superiors al 30 % i inferiors al 60 %, es cobrarà el percentatge efectuat, amb una penalització del 10 %.
— En execucions iguals o superiors al 60 %, però inferiors al 100 %, es cobrarà el percentatge efectuat amb una penalització del 5 %.
25.5. En el cas d’alteració de les condicions d’execució, s’ha de considerar el grau d’incidència d’aquestes alteracions en l’assoliment o la satisfacció de la finalitat principal de la subvenció. En particular, quan la subvenció s’hagi concedit per finançar despeses de naturalesa diferent, s’ha d’acceptar la compensació d’unes partides amb unes altres, llevat que la resolució de concessió estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.
25.6. Quan no es presenti la documentació justificativa de la subvenció en el termini establert, o en la pròrroga corresponent, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l’òrgan competent per comprovar la subvenció requereixi per escrit la persona o l’entitat beneficiària que la presenti en el termini màxim de quinze dies.
25.7. En el cas d’incompliment de l’obligació de difusió pública que estableix la lletra j de l’apartat 1 del punt vint-i-tresè, quan aquesta sigui exigida en la resolució de concessió, s’han d’aplicar les regles que s’indiquen en els apartats següents.
25.8. Si encara en resulta possible el compliment, l’òrgan competent ha de requerir la persona o l’entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini no superior a quinze dies, amb l’advertiment exprés de l’obligació de reintegrar la subvenció que, en cas contrari, se’n pugui derivar.
25.9. Si no en resulta possible el compliment en els termes prevists, per haver desenvolupat les activitats afectades, l’òrgan atorgant pot establir mesures alternatives, sempre que permetin la difusió del finançament públic rebut, amb el mateix abast inicialment previst. En el requeriment s’ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè s’adoptin les mesures, amb l’advertiment exprés de l’obligació de reintegrar la subvenció que, en cas contrari, se’n pugui derivar.
Si la persona o l’entitat beneficiària no compleix els requeriments a què es refereixen els apartats anteriors, la concessió de la subvenció s’ha de revocar, sens perjudici del règim sancionador que, si escau, sigui aplicable al cas.
25.10. En tots els casos, si l’activitat es duu a terme però no es presenta la justificació, s’ha de reintegrar l’import total amb els interessos de demora corresponents.
25.11. Si l’activitat es duu a terme però només es justifica parcialment, s’ha de sol·licitar el reintegrament de la subvenció de manera proporcional a la part no justificada.
Vint-i-sisè
Infraccions i sancions
26.1. Les accions i les omissions dels beneficiaris i de les entitats col·laboradores tipificades en els articles 51, 52 i 53 del Text refós de la Llei de subvencions determinen que s’apliqui el règim d’infraccions i sancions que s’hi estableix, quan hi intervengui dol, culpa o simple negligència.
26.2. Les infraccions i sancions que es derivin de l’atorgament de subvencions previstes en aquesta Resolució es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.
Vint-i-setè
Normativa aplicable
Per tramitar el procediment de concessió de subvencions cal atenir-se al que disposen el Text refós de la Llei de subvencions; l’Ordre del conseller de Presidència de 14 de gener de 2011; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.