Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 7469
Instrucció per una contractació pública amb responsabilitat social, mediambiental i lingüística

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament, en data 25 de maig de 2017, va acordar aprovar la INSTRUCCIÓ PER UNA CONTRACTACIÓ PÚBLICA AMB RESPONSABILITAT SOCIAL, MEDIAMBIENTAL I LINGÜÍSTICA i declarar-la d’obligat compliment per a tot l’àmbit de l’Ajuntament de Calvià i organismes desconcentrats. Els Organismes Autònoms, Empreses Públiques i Fundacions hauran d'incorporar mesures de caràcter similar a les descrites en la INSTRUCCIÓ DE L’AJUNTAMENT DE CALVIÀ PER A UNA CONTRACTACIÓ PÚBLICA AMB RESPONSABILITAT SOCIAL, MEDIAMBIENTAL I LINGÜÍSTICA:

ÍNDEX

PREÀMBUL

TÍTOL 1. ÀMBIT D'APLICACIÓ

Article 1. Contingut.

Article 2. Àmbit subjectiu.

Article 3. Àmbit objectiu.

Article 4. Metodologia d'incorporació de les clàusules socials i mediambientals.

TÍTOL 2. CONTRACTES RESERVATS

Article 5. Contractes reservats a centres especials d'ocupació, empreses d'inserció i programes d'ocupació protegida i entitats sense ànim de lucre que desenvolupin programes d'ocupació protegida i tenguin per objectius la integració sociolaboral de persones en situació o risc d'exclusió social.

Article 6. Reserva de contractes de serveis socials.

TÍTOL 3. CRITERIS D'ADJUDICACIÓ

Article 7. Regulació.

Article 8. Selecció i ponderació dels criteris d'adjudicació de caràcter social i mediambiental.

Article 9. Criteris d'adjudicació de caràcter social.

9.1 Creació d'ocupació.

9.2 Creació d'ocupació per a persones amb dificultats d'accés al mercat laboral.

9.3 Subcontractació amb centres especials d'ocupació, empreses d'inserció i entitats d'ocupació protegida, entitats sense ànim de lucre que desenvolupin programes d'ocupació protegida i tenguin per objectius la integració sociolaboral de persones en situació o risc d'exclusió social.

9.4 Comerç just.

9.5 Igualtat d'oportunitats entre dones i homes.

9.6 Qualitat social i responsabilitat social de la proposta.

9.7 Contractació d'indefinits.

Article 10. Criteris d'adjudicació de caràcter mediambiental.

TÍTOL 4. CONDICIONS ESPECIALS D'EXECUCIÓ DE CARÀCTER SOCIAL, MEDIAMBIENTAL I LINGÜÍSTIC

Article 11. Condicions especials d'execució de caràcter social i lingüístic.

a) Accessibilitat universal i disseny per a totes les persones.

b) Drets laborals i qualitat en l'ocupació.

c) Discapacitat.

d) Igualtat entre dones i homes.

e) Inserció laboral de persones amb dificultats d'accés al mercat laboral.

f) Compliment de criteris ètics.

g) Transparència i justícia fiscal.

h) Criteris lingüístics.

Article 12. Condicions especials d'execució de caràcter mediambiental.

TÍTOL 5. MESURES COMPLEMENTÀRIES DE CONTRACTACIÓ PÚBLICA RESPONSABLE

Article 13. Accés de les petites i mitjanes empreses a la contractació pública.

Article 14. Equilibri i ponderació dels criteris d'adjudicació.

Article 15. Puntuació mínima exigida a les propostes tècniques, ambientals i socials.

Article 16. Baixes anormals o desproporcionades.

TÍTOL 6. SEGUIMENT

Article 17. Efectes de l'incompliment de les clàusules socials, lingüístiques i mediambientals.

Article 18. Compliment i seguiment de les clàusules socials, lingüístiques i mediambientals.

Disposició final única. Entrada en vigor.

  

PREÀMBUL

La contractació pública no pot ser considerada com una finalitat en si mateixa, sinó que ha de ser visualitzada com una potestat o eina jurídica al servei dels poders públics per al compliment efectiu de les seves finalitats o les seves polítiques públiques.

Això significa que els contractes públics no constitueixen exclusivament un mitjà de proveir-se de matèries primeres o de serveis en les condicions més avantatjoses per al nostre municipi, sinó que, a través de la contractació pública, els poders públics duen a terme una política d'intervenció en la vida econòmica, social i política.

Els diferents sistemes de contractació pública són un mecanisme idoni per incidir, de manera positiva, en el desenvolupament de les polítiques socials i mediambientals, a través de la introducció en els procediments de contractació de clàusules de contingut social, mediambiental i lingüístic que fomentin que les empreses adoptin mesures de responsabilitat social. Es tracta d'estipulacions que obligaran les empreses adjudicatàries d'un contracte públic a donar compliment, juntament amb l'objecte propi del contracte, a determinats objectius de política social, mediambiental i lingüística que s'estimen d'interès general.

Amb la incorporació d'aquestes clàusules en la contractació pública que dugui a terme aquest Ajuntament, es persegueixen dos objectius, la promoció i consolidació d'un teixit empresarial sostenible amb un fort compromís social i mediambiental i la promoció de la inserció laboral de les persones que més dificultats tenen per accedir a una feina. La Instrucció incorpora als contractes públics criteris socials relacionats amb la inserció sociolaboral de persones en situació d'exclusió social i/o afectades per discapacitat, amb la promoció i qualitat d'ocupació, i amb l'impuls de la igualtat efectiva entre dones i homes, que tenen la seva empara competencial en els articles 25 i 28 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local. La incorporació d'aquestes clàusules forma part d'un sistema de contractació pública sostenible, que conjumina política social, balanç social i redistribució equilibrada de la riquesa, i aprofundeix en les arrels d'un Estat del benestar que promou la igualtat d'oportunitats, pensant en el propi benestar de generacions esdevenidores.

Respecte de l'ordenament jurídic, cal destacar que les vigents directives sobre contractació pública de l'any 2014 –la Directiva 2014/23/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, relativa a l'adjudicació de contractes de concessió; la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública; i la Directiva 2014/25/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, relativa a la contractació per entitats que operen en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals– possibiliten expressament la integració d'aspectes socials en les diferents fases del procediment d'adjudicació des de l'exigència de respecte als principis d'igualtat de tracte, no discriminació, proporcionalitat i transparència.

Així mateix, el Text Refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre (d'ara endavant TRLCSP), contempla diverses possibilitats perquè els òrgans de contractació incorporin aspectes socials en les seves compres públiques: com a condicions especials d'execució, com a criteris de valoració de les ofertes o amb la reserva de contractes en el marc de programes d'ocupació protegida.

En aquest context, es fa necessari que els òrgans de contractació d'aquest Ajuntament avancin en la inclusió d'aquest tipus de clàusules a l'empara de les competències establertes en l'article 6 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (LRJSP), que permet que es dictin instruccions i circulars mitjançant les quals els òrgans administratius estableixin criteris d'aplicació i interpretació administrativa de disposicions i normes en els contractes que celebrin, per la qual cosa resulta convenient dictar la present Instrucció amb la finalitat, d'una banda, d'establir criteris homogenis d'actuació entre tots ells i, d’altra, de servir de guia quant als requisits legals que han de complir-se per a la seva inclusió en aquells contractes respecte dels quals no s'estableix l'obligatorietat de fer-ho però que, pel seu objecte, siguin susceptibles d'incorporar aquest tipus de clàusules.

D'altra banda, la legislació autonòmica de les Illes Balears, basant-se en el reconeixement constitucional de l'oficialitat de les llengües espanyoles diferents del castellà i en la consideració que la riquesa de les diferents modalitats lingüístiques d'Espanya és un patrimoni cultural que ha de ser objecte d'especial respecte i protecció, considera el català un element identificador de la nostra societat i, en conseqüència, vertebrador de la nostra identitat, declara la seva oficialitat i estableix que normalitzar-la ha de ser un objectiu dels poders públics. Per aquest motiu, coneguda la convicció d'aquest Ajuntament en la defensa i promoció de la llengua catalana, s'incorporen clàusules lingüístiques a la present Instrucció.

Amb aquesta Instrucció es pretén que els òrgans de contractació competents de l'Ajuntament, els seus organismes autònoms i societats mercantils puguin introduir aspectes de naturalesa social, ambiental i/o lingüístics en les contractacions que es duguin a terme d'una manera uniforme. No s’hi recullen ni totes les possibilitats ni tots els aspectes que hi podrien ser contemplats, ja que aquesta neix amb vocació oberta, a la qual l'experiència del treball desenvolupat per les persones que intervenen en els processos de contractació anirà donant concreció.

TÍTOL I
ÀMBIT D'APLICACIÓ

Article 1. Contingut

1. Aquesta Instrucció incorpora clàusules socials, mediambientals i lingüístiques en la contractació pública de l'Administració de l’Ajuntament de Calvià.

2. A l'efecte d'aquesta Instrucció, s'entenen per clàusules socials, mediambientals i lingüístiques els criteris i les exigències mitjançant els quals s'incorporen als processos de contractació pública diferents qüestions de política social, mediambiental i lingüística, com ara la qualitat en l'ocupació, la inclusió laboral de persones desfavorides del mercat laboral, la igualtat entre dones i homes, la perspectiva de gènere, els criteris ètics, de justícia fiscal, de comerç just i de responsabilitat social, l'eficiència energètica, la reducció d'emissions, la minimització de consums, la normalització de la llengua catalana o d'altres similars.

Article 2. Àmbit subjectiu

Aquesta Instrucció és aplicable a l’Ajuntament de Calvià i als seus organismes desconcentrats.

Els organismes autònoms, empreses públiques i fundacions han d'incorporar mesures de caràcter similar a les descrites en la present Instrucció.

Article 3. Àmbit objectiu

Aquesta Instrucció és aplicable a totes les licitacions de l’Ajuntament de Calvià.

Les disposicions d'aquesta Instrucció no són aplicables als contractes menors, sense perjudici que l'òrgan de contractació els hagi de tenir en compte quan, per la seva naturalesa, objecte o circumstància anàloga, hi resultin d'aplicació

Article 4. Metodologia d'incorporació de les clàusules socials i mediambientals

1. Els departaments responsables del contracte han d'introduir en els plecs de clàusules administratives particulars –o en la documentació preparatòria equivalent– les clàusules establertes en aquesta Instrucció o d'altres similars, seguint el procediment que es preveu.

2. Amb aquesta Instrucció es regulen, en primer lloc, els contractes reservats; a més, s'estableixen condicions especials d'execució de caràcter social, mediambiental i lingüístic la incorporació de les quals és preceptiva per a totes les licitacions, i, finalment, inclou una llista de criteris d'adjudicació amb una ponderació mínima perquè el departament responsable del contracte seleccioni els més apropiats o bé n’inclogui uns altres de caràcter similar als plecs de clàusules administratives.

3. Les diferents clàusules socials establertes en aquesta Instrucció i la seva categorització en les diferents fases del procediment resulten plenament compatibles entre si. Per tant, un contracte pot qualificar-se com a reservat, incorporar criteris d'adjudicació de caràcter social i mediambiental, i incloure condicions especials d'execució de caràcter social, mediambiental i lingüístic.

4. La incorporació dels criteris d'adjudicació i de les condicions especials d'execució als plecs de clàusules administratives particulars o tècnics s'estableix amb caràcter obligatori i de mínims. No obstant això, atenent a l'objecte, el contingut i les característiques del contracte, el sector d'activitat, la finalitat perseguida i l'oferta existent en el mercat, el departament responsable del contracte podrà ampliar el contingut, augmentar els percentatges establerts o incrementar la ponderació en els barems.

5. De forma excepcional, els departaments responsables del contracte poden considerar que les característiques d’aquest o l'oferta existent no resulten apropiades per a la incorporació d'alguna o algunes de les clàusules d'aquesta Instrucció –siguin criteris d'adjudicació o condicions especials d'execució–, o que escau minorar-ne part del contingut o dels percentatges establerts. En aquests casos, l'òrgan de contractació ha d'emetre un informe motivat que s'incorporarà a l'expedient.

TÍTOL II
CONTRACTES RESERVATS

Article 5. Contractes reservats a centres especials d'ocupació, empreses d'inserció i programes d'ocupació protegida i entitats sense ànim de lucre que desenvolupin programes d'ocupació protegida i tenguin per objectius la integració sociolaboral de persones en situació o risc d'exclusió social

1. Es reservarà el dret a participar en els procediments d'adjudicació de determinats contractes exclusivament a centres especials d'ocupació, empreses d'inserció i programes d'ocupació protegida i entitats sense ànim de lucre que desenvolupin programes d'ocupació protegida i tenguin per objectius la integració sociolaboral de persones en situació o risc d'exclusió social. Així mateix, s'ha de reservar la participació en determinats lots –que així s'assenyalin– a centres especials d'ocupació, empreses d'inserció i programes d'ocupació protegida i entitats sense ànim de lucre que desenvolupin programes d'ocupació protegida i tenguin per objectius la integració sociolaboral de persones en situació o risc d'exclusió social.

2. La reserva per a la participació –que exclou qualsevol altre tipus d'entitats– en l'adjudicació de contractes públics, o lots d'aquests, a entitats que tenguin la qualificació de centres especials d'ocupació, empreses d'inserció o programes d'ocupació protegida, s'aplica sense límit d'objecte contractual, de quantia o de procediment.

3. L'anunci de licitació ha de fer esment a la disposició legal vigent en matèria de contractes reservats.

4. Cada departament responsable del contracte ha de determinar els contractes que qualifiqui com a reservats.

Article 6. Reserva de contractes de serveis socials

D'acord amb la modalitat de reserva de contractes habilitada per la legislació comunitària de contractes públics, es pot reservar la participació en els procediments d'adjudicació de contractes de serveis socials per un import inferior a 750.000 euros a favor d'entitats que compleixin les següents condicions:

a) Que el seu objectiu sigui la realització d'una missió de servei públic vinculada a la prestació de serveis socials, culturals o de salut.

b) Que els beneficis es reinverteixin amb la finalitat d'aconseguir l'objectiu de l'organització; si es distribueixen o redistribueixen beneficis, la distribució o redistribució han de basar-se en consideracions de participació.

c) Que les estructures de direcció o propietat de l'organització que executi el contracte es basin en la propietat del personal o en principis de participació o exigeixin la participació activa de les persones usuàries o les parts interessades.

TÍTOL III
CRITERIS D'ADJUDICACIÓ

Article 7. Regulació

1. Els plecs de clàusules administratives particulars han d'incorporar criteris d'adjudicació que valorin aspectes de caràcter social i mediambiental vinculats a l’objecte del contracte, a fi de determinar la millor oferta d'acord amb la millor relació qualitat-preu.

2. A aquest efecte, els plecs de clàusules administratives han d'establir de forma específica i agrupada sota un mateix epígraf els criteris d'adjudicació de caràcter social i mediambiental.

3. Els criteris socials i mediambientals d'adjudicació són d'inclusió obligatòria en totes les contractacions que han de licitar l’Ajuntament de Calvià. Els organismes autònoms, empreses públiques i fundacions públiques que tenguin el caràcter de poder adjudicador hauran d'establir mesures de caràcter similar.

4. De forma excepcional, els departaments responsables del contracte poden considerar que les característiques del contracte o l'oferta existent no resulten apropiades per incorporar criteris d'adjudicació socials o ambientals en els terminis establerts, o que escau minorar-ne part del contingut o la ponderació. En aquests casos s'emetrà un informe motivat que s'incorporarà a l'expedient.

Article 8. Selecció i ponderació dels criteris d'adjudicació de caràcter social i mediambiental

1. Correspon al departament responsable del contracte la selecció dels criteris socials i ambientals d'adjudicació més idonis per a cada contracte, i pot optar pels assenyalats en els articles 9 i 10 o per altres similars.

2. El conjunt dels criteris d'adjudicació de caràcter social i mediambiental regulats en aquesta Instrucció ha de tenir una ponderació mínima del 10 % i màxima del 20 % sobre el total, i el departament responsable del contracte ha de determinar el percentatge concret d'acord amb les característiques del contracte.

3. El departament responsable del contracte ha de repartir els percentatges respectius del barem entre els criteris d'adjudicació de caràcter social i mediambiental.

4. Els aspectes valorats per les millores socials i ambientals s’han de detallar amb precisió, perquè totes les empreses licitadores puguin conèixer en condicions d'igualtat els aspectes a valorar i es puguin interpretar de forma homogènia el criteri i el sistema de valoració. Així mateix, la concreció d'aquests aspectes ha de servir per dur a terme una valoració comparativa de les diferents ofertes.

5. La puntuació i la ponderació han d'adaptar-se a l'objecte, al contingut i a les característiques del contracte, al sector d'activitat, a la finalitat perseguida i a l'oferta existent en el mercat.

Article 9. Criteris d'adjudicació de caràcter social

El departament responsable del contracte ha de seleccionar els criteris socials d'adjudicació entre els establerts en aquest article per incorporar-los als plecs de clàusules administratives particulars, o bé optar per altres similars.

1. Creació d'ocupació: es pot valorar fins amb un 15 % sobre el total de l'oferta en ferm la contractació, en la plantilla que executarà el contracte, d’un major nombre de persones. Per al càlcul s'indicarà la proposta de l'empresa el nombre de persones a contractar, la durada expressada en dies del contracte laboral que subscriurà cadascuna d'aquestes persones i la jornada laboral expressada en nombre d'hores al dia. Aquest còmput dóna com a resultat final l'expressió de jornades laborals al llarg de tota la prestació contractual.

Aquest criteri s'avaluarà de forma automàtica mitjançant l'escala establerta en l'òrgan de contractació.

Per exemple:

  • Pel compromís de contractar o ocupar almenys 12.000 hores en jornades laborals: 5 punts.
  • Pel compromís de contractar o ocupar almenys 15.000 hores en jornades laborals: 10 punts.
  • Pel compromís de contractar o ocupar almenys 18.000 hores en jornades laborals: 15 punts.

2. Creació d'ocupació per a persones amb dificultats d'accés al mercat laboral: es pot valorar fins a amb un 15 % sobre el total de l'oferta en ferma de contractar a la plantilla que executarà el contracte persones amb dificultats d'accés al mercat laboral. Aquest criteri s'avalua de forma automàtica mitjançant l'escala establerta per l'òrgan de contractació.

Per exemple:

  • Pel compromís d'ocupar almenys un 20 % de persones amb dificultats d'accés al mercat laboral: 5 punts.
  • Pel compromís d'ocupar almenys un 35 % de persones amb dificultats d'accés al mercat laboral: 10 punts.
  • Pel compromís d'ocupar almenys un 50 % de persones amb dificultats d'accés al mercat laboral: 15 punts.

S'entenen per persones amb dificultats d'accés al mercat laboral les següents:

  • Persones amb els perfils assenyalats en la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació d'empreses d'inserció.
  • Persones inscrites en els programes d'inserció laboral de l’Ajuntament de Calvià, o d'altres similars, així com les persones els perfils de les quals determinin els serveis socials de l'Ajuntament
  • Persones amb dificultats d'accés al mercat laboral, d'acord amb el Reial Decret Legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, i l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació.

3. Subcontractació amb centres especials d'ocupació, empreses d'inserció i entitats d'ocupació protegida, entitats sense ànim de lucre que desenvolupin programes d'ocupació protegida i tenguin per objectius la integració sociolaboral de persones en situació o risc d'exclusió social: es poden valorar fins amb un 15 % sobre el total de l'oferta els licitadors que es comprometin a subcontractar un percentatge del preu d'adjudicació del contracte a través d'empreses d'inserció i centres especials d'ocupació.

Aquest criteri s'avalua de forma automàtica mitjançant l'escala establerta per l'òrgan de contractació.

Per exemple:

  • Pel compromís de subcontractar almenys un 10 % del preu d'adjudicació: 5 punts.
  • Pel compromís de subcontractar almenys un 20 % del preu d'adjudicació: 10 punts.
  • Pel compromís de subcontractar almenys un 30 % del preu d'adjudicació: 15 punts.

4. Comerç just: es pot valorar fins amb un 15 % del total del barem l'oferta en ferm d’incloure a la prestació del servei o al contingut del subministrament productes de comerç just.

La utilització de productes de comerç just ha d'acreditar-se mitjançant qualsevol dels dos sistemes de garantia reconeguts a escala interna­cional, com són l'acreditació de WFTO –atorgada per l'Organització Mundial de Comerç Just– que avala entitats, o el Segell Fair­trade (atorgat per la Fair Labelling Organisation/Organització del Segell de Comerç Just), que certifica productes i és accessible a empreses convencionals, o un altre mitjà de prova equivalent reconeguda.

Aquest criteri s'avalua de forma automàtica mitjançant l'escala establerta en l'òrgan de contractació. Aquesta escala es relaciona amb l'import o percentatge –respecte del preu d'adjudicació– de productes de comerç just que el licitador es compromet a incloure en l'execució del contracte (cafè, te, infusions, cacau, sucre, arròs, mel, sucs, fruita fresca, espècies, vi, cotó, flors, fruita seca, productes tèxtils, pilotes o d’altres).

Per exemple:

  • Pel compromís d'utilitzar productes de comerç just almenys en un 10 % sobre el preu d'adjudicació: 5 punts
  • Pel compromís d'utilitzar productes de comerç just almenys en un 30 % sobre el preu d'adjudicació: 10 punts.
  • Pel compromís d'utilitzar productes de comerç just almenys en un 50 % sobre el preu d'adjudicació: 15 punts.

5. Igualtat d'oportunitats entre dones i homes: es pot valorar fins amb un 15 % sobre el total del barem la integració de la perspectiva de gènere en l'oferta presentada. La puntuació es desglossa així com considera el departament responsable del contracte, que pot optar per incorporar als plecs un apartat dels següents, diversos o tots.

Tots els subcriteris d'aquest apartat tenen caràcter automàtic i els punts establerts atorguen –sense establir escales– al licitador o licitadora que assumeix el compromís o els compromisos assenyalats en els plecs de clàusules administratives particulars.

Per exemple:

  • Pel compromís d'adscriure al contracte una plantilla que tendeixi a una major composició paritària: 2 punts.
  • Pel compromís d'adscriure al contracte un percentatge de dones superior al 50 % en llocs de direcció o responsabilitat: 2 punts.
  • Pel compromís de les empreses licitadors de dissenyar i aplicar, en el termini de sis mesos des que es formalitzi el contracte, mesures de conciliació o un pla d'igualtat específic en relació amb l'execució del contracte: 2 punts.

Aquest pla ha d'establir les polítiques d'igualtat de l'empresa pel que fa a:

  • Accés a l’ocupació.
  • Ordenació del temps de treball per facilitar la conciliació laboral personal i familiar.
  • Classificació professional, promoció i formació.
  • Retribucions.
  • Prevenció d’assajament sexual o assajament per raó de sexe.

Tant el pla d'igualtat com les mesures de conciliació han de ser elaborades i aprovades per la Comissió d'Igualtat formada com a mínim per representants de la direcció i la representació legal del personal de l'empresa. La funció de la Comissió és analitzar la gestió de recursos humans, acordar les mesures d'igualtat a adoptar per corregir desigualtats, establir calendari d'execució i els criteris d'avaluació, així com el preu del pla o les mesures de conciliació.

En el cas d'una empresa sense representació legal dels treballadors i treballadores, la direcció de l'empresa ha d'informar a la plantilla sobre l'elaboració del pla d'igualtat i facilitar la seva participació a través de la consulta, nomenant una persona com a interlocutora per consensuar les mesures de conciliació.

6. Qualitat social i responsabilitat social de la proposta: es poden valorar fins amb un 15 % sobre el total de l'oferta les empreses licitadores que incorporin per a l'execució del contracto criteris de qualitat social i de responsabilitat social en la seva proposta tècnica, si estan relacionats amb la prestació del contracte.

Amb aquesta finalitat es poden incorporar als plecs de clàusules els següents subcriteris i l'òrgan de contractació podrà optar per incloure’n alguns o fins i tot la totalitat, de manera que els licitadors puguin plantejar el conjunt de la seva proposta amb criteris de qualitat social i de responsabilitat social aplicada a l'execució del contracte:

a) Criteris avaluables de forma automàtica o objectiva:

1. Les condicions salarials dels treballadors i treballadores que executaran el contracte, com a mesurament de la qualificació del personal encarregat de dur a terme l'objecte de licitació.

2. La formació contínua de les persones que executaran el contracte durant la seva execució, com a garantia de l'adequat servei a la ciutadania.

3. El percentatge de contractació indefinida entre la plantilla que executarà el contracte, com a mesurament de l'experiència del personal empleat.

4. En el cas de prestacions que ja es contractaven, el compromís de subrogar el personal que ja presta el servei, si és possible a causa de la qualificació tècnica requerida per a la prestació contractual.

L'òrgan de contractació ha de fixar una banda de valors amb l'adequada i suficient amplitud com per permetre la valoració gradual i progressiva dels criteris d'adjudicació descrits en aquest apartat.

b) Criteris subjectes a un judici de valor per a contractes de caràcter social, assistencial, cultural, de salut i/o atenció a les persones:

1. La contribució al desenvolupament local i a la cohesió social de la prestació contractual respecte d'accions i continguts que no estiguin expressament assenyalats en els plecs de clàusules administratives o de prescripcions tècniques i que estiguin relacionats amb l'objecte del contracte.

7. Contractació d'indefinits

1. Es pot valorar fins amb un 15 % sobre el total, l'oferta que dugui a terme la contractació d'indefinits en un percentatge superior a l'establert com a obligació en les condicions d'execució del contracte.

2. Es pot valorar fins amb un 15 % sobre el total, l’oferta que dugui a terme la transformació de contractes d'indefinits en un percentatge superior a l'establert com a obligació en les condicions d'execució del contracte.

Article 10. Criteris d'adjudicació de caràcter mediambiental

1. El departament responsable del contracte ha de seleccionar els criteris mediambientals d'adjudicació entre els establerts en aquest article per incorporar-los als plecs de clàusules administratives particulars, o bé optar per altres de similars.

2. Els criteris d'adjudicació de caràcter mediambiental es poden referir-se tant a obres com a serveis i subministraments, i també es pot valorar tant el producte a utilitzar com el procés d'elaboració o execució del contracte, inclòs el cicle de vida complet.

Entre d’altres, es poden valorar els següents aspectes:

a) La minimització del consum de recursos naturals, com ara matèries primeres, combustibles i aigua.

b) La mínima generació de residus perillosos i no perillosos, així com la seva reutilització o reciclabilitat.

c) L'eficiència energètica i la utilització de fonts d'energia renovables.

d) L'aportació o la utilització de productes o subministraments amb etiquetes ecològiques, de la norma UNEIX 150301 d’ecodisseny i altres distintius de qualitat del producte o servei, sense perjudici d'altres formes d'acreditació dels rendiments o exigències funcionals que es defineixen en aquestes etiquetes.

e) La utilització de productes ecològics, frescs i/o de temporada en l'elaboració de menús dels serveis de menjador o càtering i la introducció de productes amb baixa empremta ecològica.

f) La presentació de plans ambientals del servei objecte del contracte.

g) La reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEI), com ara el CO2, els HFC, els PFC i el SF6 avaluables amb mètodes objectivables i acreditables.

h) La reducció d'emissions contaminants, com ara les partícules PM10 i PM2.5, els dissolvents COV i els òxids de nitrogen i de sofre, avaluables amb mètodes objectivables i acreditables.

i) La minimització de l'abocament a l'aigua de les substàncies prioritzades per la Directiva 2000/60/ CE, de 23 d'octubre, la qual estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües.

j) L'eliminació o la reducció de la utilització de productes o substàncies perilloses carcinògenes, mutàgenes i tòxiques per a la reproducció (CMR) i especialment les substàncies amb risc R 50/53.

k) La incorporació i la innocuïtat de materials reciclats en el producte final.

l) El caràcter biodegradable del producte final.

m) La reducció d'envasos i embalatges, així com la reutilització i el reciclatge dels productes utilitzats i el tractament correcte de residus amb la participació de gestors autoritzats.

n) L'elaboració de plans de treball que contenguin aspectes de gestió i control mediambiental, o de mesurament de l'impacte ambiental.

o) La utilització de mitjans de transport i/o maquinària a emprar en l'execució del contracte amb la menor afectació al medi ambient.

p) La formació en matèria mediambiental del personal ocupat per l'empresa adjudicatària durant l'execució del contracte.

q) La sensibilització ciutadana en matèria mediambiental relativa a l'activitat o servei que constitueix l'objecte principal del contracte.

r) La implantació de sistemes de gestió ambiental d'empreses tipus ISO 14.001 i/o EMAS o altres acreditats oficialment.

s) La compra de productes fabricats sense obsolescència programada, és a dir, sense data de caducitat, la reparació dels quals costi menys que la compra del producte nou, certificats per organisme autònom o entitat independent, com per exemple el segell ISSOP, o certificats pel Departament de Qualitat de l'Empresa.

TÍTOL IV
CONDICIONS ESPECIALS D'EXECUCIÓ DE CARÀCTER SOCIAL, MEDIAMBIENTAL I LINGÜÍSTIC

Article 11. Condicions especials d'execució de caràcter social i lingüístic

1. Els plecs de clàusules administratives particulars dels contractes que tramiti l’Ajuntament de Calvià i els seus organismes desconcentrats han d'incorporar totes les condicions especials d'execució de caràcter social, mediambiental i lingüístic establertes en aquest capítol. Els organismes autònoms, empreses públiques i fundacions públiques que tenguin el caràcter de poder adjudicador també han d'incorporar condicions especials d'execució similars a les descrites en la present Instrucció.

2. D'acord amb la legislació vigent, aquestes condicions es configuren com a obligacions per a l'empresa adjudicatària en la fase d'execució del contracte.

3. En l'anunci de licitació, així com en el plec o en el contracte, s’ha de fer constar la incorporació de condicions especials d'execució de caràcter social, mediambiental i lingüístic.

4. De forma excepcional, els departaments responsables del contracte poden considerar que les característiques del contracte o l'oferta existent no resulten apropiades per incorporar alguna o algunes de les condicions especials d'execució, o bé que escau minorar-ne part del contingut. En aquests casos s'emetrà un informe motivat, que s'incorporarà a l'expedient.

5. Si se subcontracta part de l'activitat contractual, les condicions especials d'execució han d'incloure l'obligació per al contractista d'exigir-ne el compliment a totes les empreses amb les quals subcontracti, i s'ha d'acreditar aquest compliment davant l'òrgan de contractació.

S'han d'incorporar als plecs les següents condicions d'execució, sempre que tenguin relació amb l'objecte del contracte, repercuteixin en la millora del servei, i no se’n derivi discriminació directa o indirecta o afectin la competència:

a) Accessibilitat universal i disseny per a totes les persones

1. En la redacció dels plecs de prescripcions tècniques, projectes o qualsevol altre document que defineixi les prestacions materials destinades a ser utilitzades per persones físiques s'han de tenir en compte criteris d'accessibilitat universal i disseny per a totes les persones, que permetin que els utilitzin persones amb qualsevol tipus de discapacitat.

2. A aquest efecte, s'han de complir les especificacions tècniques de disseny universal per a totes les persones establertes en la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'accessibilitat universal i disseny per a tots, així com el Reial Decret 1494 / 2007, de 12 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament sobre les condicions bàsiques per a l'accés de les persones amb discapacitat a les tecnologies, productes i serveis relacionats amb la societat de la informació i mitjans de comunicació social.

b) Drets laborals i qualitat en l'ocupació

1. El o la contractista ha de complir al llarg de tota l'execució contractual totes les disposicions legals, reglamentàries i convencionals vigents en matèria laboral, de Seguretat Social, i de seguretat i salut en el treball que siguin aplicables a les persones treballadores vinculades a l'execució del contracte.

2. L'empresa contractista ha d'assumir durant tota la prestació l'obligació d'aplicar a la plantilla que executarà el contracte les condicions laborals establertes en l'últim conveni col·lectiu sectorial i territorial vigent en el qual s'enquadra i desenvolupa la prestació contractual, sense perjudici de millores sobre el que aquest disposi. Si no hi ha conveni aplicable, el departament responsable del contracte pot fixar en el plec unes condicions laborals mínimes aplicables.

3. El contractista haurà de mantenir la plantilla adscrita a la prestació al llarg de tota l'execució del contracte. A aquest efecte els licitadors han de manifestar mitjançant declaració jurada el nombre de persones treballadores que ocuparan per a l'execució del contracte i la seva jornada laboral expressada en hores de treball a l'any. Si la plantilla no és homogènia al llarg del contracte, s'ha de preveure un calendari amb indicació concreta del nombre de persones i individualitzant-ne la jornada anual de treball en hores de treball per persona, així com les dates d'inici i fi del contracte. Aquesta clàusula ha d'exceptuar si la contractació de treballadores i treballadors per a l'execució del contracte és de caràcter variable en funció de la ràtio fluctuant de persones usuàries o beneficiàries de la prestació.

4. Les empreses licitadores han de garantir que l'oferta econòmica ha de ser adequada perquè l'adjudicatari faci front al cost derivat de l'aplicació del conveni sectorial que correspongui, sense que en cap cas els preus/hora dels salaris recollits puguin ser inferiors als preus/hora del conveni més els costos de Seguretat Social.

5. En cas que sigui compatible amb la normativa laboral aplicable, guardi relació amb l'objecte del contracte i tengui la deguda proporcionalitat, s'inclouran clàusules per les quals s'incentivi les empreses contractistes i subcontractistes perquè les persones adscrites als contractes adjudicats per l’Ajuntament de Calvià tenguin com a mínim un salari mensual de 1.000 €, sempre que sigui compatible amb altres mesures socials.

 

c) Discapacitat

Les empreses licitadores que comptin amb 50 treballadors i treballadores o més en el total de la plantilla han d'acreditar que està formada almenys per un 2 % de persones amb discapacitat igual o superior al 33 %. Complementàriament o subsidiària, es pot acreditar complint les mesures alternatives previstes en la legislació vigent.

d) Igualtat entre dones i homes

1. Les empreses licitadores amb més 250 treballadors/es han d'acreditar el disseny i l'aplicació efectiva del Pla d'Igualtat previst en la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

2. L'empresa contractista ha d'establir mesures que garanteixin la igualtat en l'accés a l'ocupació, la retribució, la promoció, la formació i la permanència, així com la prevenció de l'assetjament sexual en el treball, i mesures que afavoreixin la conciliació de la vida personal, familiar i laboral de les persones treballadores adscrites a l'execució del contracte, d'acord amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

3. En tota la documentació, publicitat, imatge o material que es generi amb motiu de l'execució del contracte l'empresa contractista ha d'usar un llenguatge no sexista, evitar qualsevol imatge discriminatòria de les dones o estereotips sexistes i fomentar una imatge amb valors d'igualtat, presència equilibrada, diversitat, coresponsabilitat i pluralitat de rols i identitats de gènere.

e) Inserció laboral de persones amb dificultats d'accés al mercat laboral

1. L'empresa adjudicatària ha d'adscriure's i contractar per a l'execució del contracte almenys un 5 % de persones amb dificultats d'accés al mercat laboral.

2. Complementàriament o subsidiàriament, l'empresa adjudicatària pot acreditar-ne el compliment mitjançant el compromís de subcontractació amb una empresa d'inserció, un centre especial d'ocupació o una entitat la finalitat de la qual sigui la promoció de l'ocupació protegida, per idèntic percentatge respecte del preu d'adjudicació del contracte.

3. Si existeix el deure de subrogar el personal o altres circumstàncies que en iniciar-se l'execució del contracte impedeixen complir el percentatge assenyalat, l'empresa ha de comprometre's a contractar aquest perfil de persones en totes les noves contractacions, baixes i substitucions que necessiti o es produeixin fins a aconseguir aquest percentatge.

4. S'entén per persones amb dificultats d'accés al mercat laboral les següents:

  • Persones amb els perfils assenyalats en la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació d'empreses d'inserció.
  • Persones inscrites en els programes d'inserció laboral de l’Ajuntament de Calvià, o d’altres semblants.
  • Persones amb dificultats d'accés al mercat laboral, d'acord amb el Reial Decret Legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'ocupació i l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació.

f) Compliment de criteris ètics

Les empreses licitadores, en cas que resulten adjudicatàries, es comprometen a aportar i fabricar tots els seus productes o subministraments i a executar les seves obres o serveis respectant els drets laborals bàsics al llarg de tota la cadena de producció i complint estrictament les convencions fonamentals de l'Organització Internacional de Treball, especialment:

a) Les convencions 29 i 105, relatives a la supressió del treball forçat.

b) Les convencions 87 i 98, sobre llibertat sindical, d'associació i negociació col·lectiva.

c) La Convenció 100, sobre la igualtat de remuneració entre la mà d'obra masculina i la mà d'obra femenina per un treball d'igual valor.

d) La Convenció 111, contra la discriminació en l'accés a l’ocupació i les condicions laborals per raons de raça, color, sexe, religió, opinió política, extracció nacional o origen social.

e) La Convenció 138, sobre l'abolició de l'explotació i el treball infantil.

f) La Convenció 182, sobre la prohibició de les pitjors formes de treball infantil i de l'acció immediata per a la seva eliminació.

g) Transparència i justícia fiscal

Tots els licitadors es comprometen a executar el contracte amb criteris d'equitat i transparència fiscal, per la qual cosa els ingressos o beneficis procedents d'aquest contracte públic han de ser íntegrament declarats i tributats d'acord amb la legislació fiscal vigent, sense que en cap cas es puguin utilitzar domicilis fiscals inclosos en algun país de la llista de paradisos fiscals establerta per l'OCDE o la Comissió Europea, bé sigui de forma directa o a través d'empreses filials.

 

h) Criteris lingüístics

1. L'empresa contractista i, si n’és el cas, les empreses subcontractistes han d’emprar el català en els rètols, les publicacions, els avisos i altres comunicacions de caràcter general que es derivin de l'execució de les prestacions objecte del contracte. Si l'Ajuntament ho considera oportú, aplicant les previsions del Reglament municipal de normalització lingüística, hi ha d’afegir el castellà o altres llengües. A aquest efecte ha d'enviar els textos que s’hagin d'utilitzar perquè la direcció tècnica del servei els doni la conformitat quant al contingut i a l'ús d'una o diverses llengües.

2. En la prestació de serveis, l'execució d'obres o la posada a disposició de subministraments, l'empresa contractista ha d'utilitzar almenys el català en les actuacions i la documentació dirigides a terceres persones.

3. L'empresa contractista assumeix l'obligació que el personal que hagi de relacionar-se amb el públic tengui un coneixement suficient de català per dur a terme en aquesta llengua les tasques d'atenció, informació i comunicació, i garantir així el dret de les persones a ser ateses en aquesta llengua.

4. En tot cas, l'empresa contractista i, si n’és el cas, les empreses subcontractistes queden subjectes en l'execució del contracte a les obligacions derivades de la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, modificada per la Llei de 19 de juliol, de modificació de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears i per la Llei 1/2016, de 3 de febrer, de modificació de la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, i del Reglament de normalització lingüística de l’Ajuntament de Calvià.

Article 12. Condicions especials d'execució de caràcter mediambiental

1. Els departaments responsables del contracte han d'establir condicions d'execució de caràcter mediambiental adaptades a les característiques, els imports i els objectes contractuals.

2. Les obligacions de caràcter mediambiental tenen, entre d’altres, els següents objectius:

a) L'estalvi, l'eficiència i les energies renovables.

b) La reducció d'envasos i embalatges.

c) La reutilització i el reciclatge dels productes utilitzats, i el tractament correcte de residus amb la participació de gestors autoritzats.

d) La recollida selectiva de residus.

e) L'elaboració de plans de treball que contenguin aspectes de gestió i control mediambiental, o de mesurament de l'impacte ambiental.

f) La utilització de mitjans de transport i/o maquinària a emprar en l'execució del contracte amb la menor afectació per al medi ambient.

g) L'ús d'especificacions de productes que garanteixin la incidència nul·la sobre el medi ambient.

h) La formació en matèria mediambiental del personal ocupat per l'empresa adjudicatària durant l'execució del contracte.

i) L’ús de productes i recursos que comptin amb factors com el cicle de vida i l’empremta ecològica.

j) Afavorir l’economia circular baixa en carboni.

k) implantar en la gestió empresarial els valors i la protecció mediambiental.

3. Les condicions especials d'execució del contracte poden adoptar la forma de prescripcions tècniques, i s’han d’establir de forma preceptiva per als següents contractes:

a) Paper per a còpies i paper gràfic.

b) Productes i serveis de neteja.

c) Equips TIC oficines.

d) Construcció.

e) Transport.

f) Mobiliari.

g) Electricitat.

h) Serveis d'alimentació i càtering.

i) Productes tèxtils.

j) Productes i serveis de jardineria.

k) Finestres, portes de vidre i claraboies.

l) Panells de paret.

m) Aïllament tèrmic.

n) Rajoles rígides per a trespol.

o) CHP (cogeneració).

p) Construcció de carreteres i senyals de trànsit.

q) Enllumenat públic i semafòric.

r) Il·luminació interior.

s) Infraestructures d'aigües residuals.

t) Il·luminació exterior.

u) Inodors i urinaris de descàrrega.

v) Aixeteria sanitària.

w) Equips d'impressió d'imatges (fotocopiadores, escàners, etc.).

x) Equips elèctrics i electrònics usats en el sector de la salut.

TÍTOL V
MESURES COMPLEMENTÀRIES DE CONTRACTACIÓ PÚBLICA RESPONSABLE

Article 13. Accés de les petites i mitjanes empreses en la contractació pública

Amb l'objectiu de facilitar l'accés a la contractació pública a les petites i mitjanes empreses d'acord amb les directives comunitàries de contractació pública, es poden adoptar, entre d’altres, les següents mesures:

1. Divisió del contracte en lots, quan siguin susceptibles d'utilització o aprofitament separat i constitueixin unitat funcional, si aquesta operació és proporcional al seu objecte.

2. Limitació del nombre de lots als quals es pugui presentar un mateix licitador.

3. Reducció de les exigències de participació relatives a la solvència tècnica, financera i professional.

4. Reducció de la càrrega de les garanties i eliminació de la garantia provisional per prendre part en les licitacions.

5. Alleujament de la càrrega administrativa a presentar pels licitadors i substitució de la documentació a presentar per una declaració responsable, exigint la documentació completa exclusivament a l'empresa adjudicatària.

Article 14. Equilibri i ponderació dels criteris d'adjudicació

1. Amb l'objectiu que la contractació pública de l’Ajuntament de Calvià, els seus organismes autònoms, empreses públiques i fundacions públiques que tenguin el caràcter de poder adjudicador conservi un equilibri adequat entre la millor oferta econòmica, la millor oferta tècnica i la millor oferta social, ha de procurar que el percentatge total del barem d'adjudicació es reparteixi de la següent manera:

a) La proposició econòmica es valorarà com a màxim en un 50 % del total de la puntuació.

b) Els criteris socials, lingüístics i ambientals es valoraran entre un 10 % i un 20 % del total de l'oferta.

c) Les propostes tècniques s'avaluaran com a mínim en el 40 % sobre el total de l'oferta.

2. Aquest repartiment s'estableix de forma orientativa i l'òrgan de contractació pot adaptar-se a les característiques i al contingut del contracte, en el sector d'activitat a l'oferta existent en el mercat.

Article 15. Puntuació mínima exigida a les propostes tècniques, ambientals i socials

D'acord amb la legislació vigent, els plecs de clàusules administratives particulars han d'assenyalar el llindar mínim de puntuació exigit al licitador en l'apartat de la proposta tècnica i els criteris ambientals i socials necessaris per continuar en el procés selectiu, que ha ser com a mínim del 50 % sobre el total de tots dos apartats.

Article 16. Baixes anormals o desproporcionades

1. S'indicaran en els plecs els paràmetres econòmics per sota dels quals es considera que una proposició dels licitadors incorre en valors anormals o desproporcionats.

2. Es considera que un paràmetre objectiu per apreciar que les proposicions no es poden complir com a conseqüència de la inclusió de valors anormals o desproporcionats és la indicació d'un preu inferior als costos salarials mínims per categoria professional, segons el conveni laboral aplicable.

3. Si es considera que el preu d'una oferta no es pot complir o que es troba per sota de l'import assenyalat, es notificarà al licitador i se li donarà audiència perquè justifiqui la valoració de l'oferta i les seves condicions, en particular el que es refereix a l'estalvi que permet l'execució del contracte, les solucions tècniques adoptades i les condicions excepcionalment favorables de què disposa per executar la prestació, i especialment sobre el respecte de les disposicions relatives a la protecció de l'ocupació i les condicions de treball vigents o la possible obtenció d'ajudes de l'Estat. En el procediment se sol·licitarà l'assessorament tècnic del servei corresponent.

4. Si considerant la justificació efectuada pel licitador i els informes esmentats en l'apartat anterior s'estima que l'oferta no es pot complir com a conseqüència de la inclusió de valors anormals o desproporcionats, s'exclourà de la classificació i s'acordarà l'adjudicació a favor de la següent proposició més ben valorada d'acord amb la millor relació qualitat-preu, d'acord amb l'ordre en què hagin estat classificades.

TÍTOL VI
SEGUIMENT

Article 17. Efectes de l'incompliment de les clàusules socials, lingüístiques i mediambientals

Els plecs de clàusules administratives particulars han d'assenyalar expressament que els criteris d'adjudicació i les condicions especials d'execució de caràcter social, lingüístic i mediambiental es consideren obligacions contractuals de caràcter essencial i, en cas d'incompliment i en funció de la gravetat, l'Administració pot optar per:

1. Resoldre el contracte per incompliment culpable, la qual cosa pot suposar la inhabilitació per licitar durant el termini de dos anys en qualsevol procediment públic de licitació.

2. Continuar l'execució del contracte, amb la imposició d'una penalitat que l'òrgan de contractació ha d'estimar en funció de la seva gravetat fins a un màxim del 10 % del preu del contracte.

Article 18. Compliment i seguiment de les clàusules socials, lingüístiques i mediambientals

1. Els plecs de clàusules administratives particulars han d'assenyalar per als criteris d'adjudicació i les condicions d'execució de caràcter social, mediambiental i lingüístic la documentació que ha de presentar l'adjudicatari per acreditar-ne el compliment, així com el moment en el qual ha de presentar aquesta documentació.

2. El responsable del contracte és qui ha de verificar la documentació presentada, i avaluar l'adequació i la conformitat respecte dels criteris d'adjudicació i les condicions especials d'execució de caràcter social assumides pel contractista.

3. La persona responsable del contracte ha d'informar sobre els possibles incompliments dels compromisos del contractista en matèria de clàusules socials, lingüístiques i mediambientals, i, si n’és el cas, proposarà l'inici del procediment d'imposició de penalitats o de resolució del contracte.

4. L’Ajuntament de Calvià, els seus organismes autònoms, empreses públiques i fundacions públiques que tenguin el caràcter de poder adjudicador, han de computar els resultats socials i mediambientals obtinguts per a cada contracte i emetre’n un informe anual que n’indiqui l’impacte.

5. L’Ajuntament de Calvià pot crear una comissió de seguiment, les funcions de la qual han de ser garantir i facilitar el compliment de la present Instrucció, assessorar sobre aquesta, solucionar-ne les dificultats i proposar-ne la millora contínua i l'actualització.

6. Poden formar part de la Comissió de Seguiment, a més del personal tècnic i polític de l’Ajuntament de Calvià que es designi a aquest efecte, els agents socials i econòmics més representatius, així com representants d'organitzacions socials, mediambientals i relacionades amb la promoció de la llengua catalana.

Disposició final única. Entrada en vigor

Aquesta Instrucció entrarà en vigor l'1 de setembre de 2017.

  

Calvià, 5 de juliol de 2017

El Batle
Alfonso Rodríguez Badal