Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 7441
Resolució de la directora de l’Agència Tributària de les Illes Balears mitjançant la qual es publiquen les directrius generals del Pla anual de control tributari de l’any 2017
L’article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, estableix que l’Administració tributària ha d’elaborar anualment un Pla de control tributari que tendrà caràcter reservat, si bé es poden fer públics els criteris generals que l’informen.
L’Agència Tributària de les Illes Balears, regulada per la Llei 3/2008, de 14 d’abril, constitueix l’Administració tributària a les Illes Balears, i entre els seus principis d’organització i actuació està el de transparència respecte a la fixació de criteris i objectius en els seus àmbits d’activitat.
En aquest sentit, el Consell General de l’ATIB, en la sessió de dia 28 de juny de 2017 va aprovar el Programa anual d’actuació, que incorpora el Pla de control tributari, el qual va ser ratificat mitjançant la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 29 de juny de 2017. En aquesta Resolució també s’ordena que es publiquin en el Butlletí Oficial de les Illes Balears les directrius o criteris que informen el Pla de control.
Per tot això,
Resolc
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els criteris generals que informen el Pla de control Tributari de 2017.
Palma, 4 de juliol de 2017
La directora de l’Agència Tributària de les Illes Balears
Maria Antonia Truyols Martí
PLA DE CONTROL TRIBUTARI PER A l'ANY 2017
D'acord amb l'establert en l'article 133 de l'Estatut de les Illes Balears, l'Agència Tributària de les Illes Balears (d'ara endavant ATIB), constitueix l'Administració Tributària de les Illes Balears. Conforme a la llei de creació i regulació de la ATIB, les relacions entre l'Agència Tributària i la conselleria competent en matèria d'hisenda s'articulen per mitjà d'un programa anual d'actuació. Per la seva banda el Pla plurianual de 2016-2019 de Prevenció i Lluita contra el Frau, estructura les actuacions en cinc grans àrees de referència;
a) Àrea de control del compliment tributari
b) Àrea d'assistència i de relació amb els ciutadans
c) Àrea de relació amb altres Administracions i amb els col·laboradors
d) Àrea de serveis als ens locals
i) Àrea institucional i organitzativa
Tenint en compte com a marc d'actuació tot el que s’ha exposat amb anterioritat, s'aproven les directrius generals del Pla de Control Tributari per 2017.
Introducció
La ATIB té com a principis generals d'actuació, la lluita contra les diferents formes del frau fiscal i el servei als ciutadans, especialment, les treballs d'assistència als contribuents, amb la finalitat de reduir la pressió fiscal indirecta i facilitar el compliment voluntari de les obligacions tributàries. Quant al règim jurídic d'actuació en les funcions d'aplicació de tributs, potestat sancionadora tributària i la recaptació d'altres ingressos de dret públic atribuïts a la ATIB es regeix per la Llei general tributària i la seva normativa de desenvolupament. La submissió a aquesta normativa amb caràcter específic suposa entre d’altres, l'obligació de regular les actuacions d'acord a un Pla de Control Tributari.
L'objectiu principal, però no únic, del Pla de Control tributari se centra en la lluita contra el frau fiscal i consisteix fonamentalment en determinar i definir les àrees de risc en les quals s'ha d'actuar per prevenir i combatre el frau fiscal. Aquesta definició implica una anàlisi prèvia de les diferents manifestacions del frau i, a continuació, programar les actuacions que s'han desenvolupar per aconseguir aquest objectiu amb la màxima eficàcia i eficiència, optimitzant la gestió dels recursos humans i materials disponibles a aquests efectes.
Així, la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (d'ara endavant LGT), en l'article 116 estableix l'obligació d'elaborar anualment un pla de control tributari de caràcter reservat, sense perjudici que es facin públics els criteris generals que ho informen.
En idèntic sentit, l'article 170 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol (d'ara endavant, Reglament general d'aplicació dels tributs), disposa que la planificació és el conjunt de plans i programes definits sobre sectors econòmics, àrees d'activitat, operacions i relacions jurídico-tributàries o d’altres, conforme als quals els òrgans d'inspecció desenvolupen la seva activitat, de manera que cada administració tributària ha d'integrar en el pla de control tributari al que es refereix l'article 116 de la LGT, el pla o els plans d'inspecció, que s'han de basar en els criteris de risc fiscal, oportunitat, aleatorietat o uns altres que es considerin pertinents.
De la mateixa manera, es determina que els plans d'inspecció, els mitjans informàtics de tractament d'informació i els altres sistemes de selecció dels obligats tributaris que hagin de ser objecte d'actuacions inspectores tenen caràcter reservat, no han de ser objecte de publicitat o de comunicació, ni s'han de posar de manifest als obligats tributaris ni a òrgans aliens a l'aplicació dels tributs.
Interrelació entre Programes i Plans d'actuació
Les relacions entre la ATIB i la Conselleria d'Hisenda es duen a terme per mitjà d'un programa anual d'actuació el seguiment del qual, control i avaluació ha de ser objecte d'un informe que es remet anualment al Parlament de les Illes Balears. La coexistència de sengles plans implica la necessitat d'articular i integrar els instruments de planificació d'acord a l'estructura que s'exposa a continuació:
Programa Anual d'Actuació amb les següents línies de treball:
1. Lluita contra el frau fiscal desenvolupat per mitjà del Pla de Control Tributari
2. Assistència al ciutadà
3. Col·laboració, cooperació i assistència amb altres Administracions
4. Desenvolupament d'una Administració tributària àgil, eficaç i de qualitat
Contingut i estructura del Pla de Control tributari (d'ara endavant PCT):
El Pla de Control tributari per 2017 està integrat per:
A) Els criteris o directrius generals del Pla, que es fan públics mitjançant resolució, en el qual es fixen i es defineixen les principals àrees de risc.
B) Els plans parcials d'actuació de cada àrea amb responsabilitats en el control tributari; gestió tributària, recaptació tributària i inspecció tributària, que tenen caràcter reservat conforme al que es disposa en la LGT. En els plans parcials es defineixen les línies d'actuació en cadascuna de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l'actuació.
En l'elaboració s'han tingut en compte;
En l'àmbit de la col·laboració amb altres administracions tributàries:
En aquest sentit, la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes, estableix el foment i el desenvolupament dels intercanvis d'informació entre les administracions tributàries autonòmiques i estatal, com també la necessitat de fixar una planificació coordinada de les actuacions desenvolupades per les diferents administracions sobre els tributs cedits.
Les eines en poder de la ATIB, dissenyades per seleccionar els obligats tributaris que seran objecte de les actuacions inspectores i, les que sent propietat de la AEAT estan a la disposició de l’Administració tributària autonòmica, resulten fonamentals per aconseguir els objectius proposats, ja que permeten obtenir un disseny d'estratègies i actuacions millor i més eficaç.
En l'àmbit de la recaptació, els esforços van dirigits a agilitar la resolució de sol·licituds d'ajornament i fraccionament de deutes i, en definitiva, el cobrament dels deutes tributaris.
Finalment cal remarcar que, per aconseguir els objectius descrits, es continuarà impulsant l'administració electrònica en l'àmbit de l'aplicació dels tributs i de la gestió recaptatòria, la qual cosa permet, facilitar als contribuents el compliment de les obligacions tributàries i, a l'Administració incrementar l'eficiència i l'eficàcia de les actuacions realitzades mitjançant aquests mecanismes de gestió, que permeten optimitzar la utilització dels mitjans personals i materials disponibles.
A) Criteris o directrius generals del Pla de Control Tributari
El Pla de Control Tributari es desenvolupa entorn de dos grups d'activitats; d'una banda les actuacions d'informació i assistència i d'una altra, entorn de la lluita contra el frau fiscal.
Actuacions d'informació i assistència
Les directrius generals donen especial importància a aquestes actuacions que tenen com a finalitat primordial reduir la pressió fiscal indirecta, facilitant el compliment voluntari de les obligacions tributàries.
En aquest camp destaquen les actuacions sobre subministrament d'informació respecte de la normativa aplicable d'aquells tributs la gestió dels quals sigui competència de la ATIB, així com l'assistència per a la confecció de les autoliquidacions.
En aquest sentit, com a part fonamental, l'actuació de la ATIB s'encamina a consolidar i millorar les aplicacions i els programes d'ajuda que es troben en el lloc web (www.atib.es).
Les actuacions d'informació i assistència es regulen en el capítol V del títol III de la LGT. A títol no exhaustiu, les actuacions d'informació i assistència en les quals la ATIB té un especial interès són les que es descriuen a continuació.
• Informació als obligats tributaris (es resolen els dubtes que se susciten en emplenar les autoliquidacions):
· La informació tributària es fa de manera presencial en les oficines de la ATIB
· Informació telefònica: tots els dies laborables de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores.
· Informació per via telemàtica a través de les diferents aplicacions existents a la web: publicació de les novetats normatives, aplicacions de dubtes i criteris, guies per no experts i aplicació en la qual els ciutadans poden presentar sol·licituds d'informació que són contestades amb una celeritat acceptable.
• Comunicació de noves tarifes i tipus tributaris aplicables.
• Expedició de certificats per a contractistes i subvencions.
• Obtenció de la quota aplicable en la transmissió de vehicles entre particulars.
• Tramitació de sol·licituds de valoració de béns immobles.
• Expedició d'etiquetes identificatives.
• Assistència per emplenar per mitjans telemàtics les autoliquidacions.
• Actualització contínua de la normativa tributària a la web.
Lluita contra el frau fiscal
Les àrees de risc i els criteris bàsics d'actuació poden classificar-se d'acord als àmbits següents:
I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
III. Tributs propis
I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
D'acord a la Llei 28/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l'Estat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de fixació de l'abast i les condicions de la cessió, i amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes (després de la reforma de la Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desenvolupada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, és objecte de cessió entre uns altres, en l’I.R.P.F. les quotes líquides autonòmiques resultants dels residents en les Illes Balears, minorada en l’import establert en l’indicada Llei 22/2009.
En relació a l'abast de les competències normatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'impost sobre la renda, l'article 46 de la Llei 22/2009 li atribueix competències normatives sobre aplicació de mínims personals i familiars per al càlcul del gravamen autonòmic, l'escala autonòmica i deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions. Per contra, no han estat objecte de delegació competències de gestió, liquidació, recaptació i inspecció d'aquest impost.
En l'exercici de les competències normatives atribuïdes, la Comunitat Autònoma va aprovar la aplicació, en determinats suposts d'un increment en els mínims personals i familiars, l'aplicació d'una tarifa autonòmica i diferents deduccions autonòmiques. La regulació actual de les disposicions normatives aprovada per la CAIB en matèria de tributs cedits es troba en el Decret Legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual es va aprovar el Text Refós de les disposicions legals en matèria de tributs cedits per l'Estat.
La col·laboració de la ATIB en matèria de cessió d'informació amb la AEAT és important a l'efecte de comprovació de la correcta aplicació de determinats beneficis autonòmics aprovats. La cessió de la informació és periòdica i es realitza mitjançant la confecció dels corresponents registres de subjectes beneficiaris de les deduccions autonòmiques aplicables, a fi que la AEAT disposi de les dades necessàries per controlar adequadament les declaracions dels obligats tributaris que hagin aplicat deduccions.
En el si de el “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària” es presenten els resultats de les comprovacions efectuades a les declaracions de l'IRPF.
II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
De conformitat amb la Llei 28/2010 i amb la Llei orgànica 8/1980, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, entre uns altres, dels tributs següents:
• Impost sobre el patrimoni
• Imposat sobre successions i donacions
• Imposat sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats
• Tributs sobre el joc
Els tipus d'actuacions que s'han de dur a terme es poden classificar en:
a) Actuacions de control extensiu
b) Actuacions de control intensiu
c) Actuacions de gestió recaptatòria (idèntiques actuacions en tributs cedits i propis
a) Actuacions de control extensiu
Les actuacions de caràcter extensiu les efectuen els òrgans de l'àrea de gestió tributària. Es tracta d'actuacions de verificació, comprovació i control que han de desenvolupar els òrgans de gestió.
Se sotmeten a control les declaracions tributàries presentades pels obligats tributaris amb l'objectiu de detectar i corregir els incompliments tributaris menys greus. S'analitza la informació disponible en poder de l'Administració mitjançant processos automatitzats, i la comprovació s'estén als diferents elements de l'obligació tributària i a la seva quantificació.
Les diferents accions que es duen a terme en relació amb les actuacions extensives del són:
Subministrament d'informació.
Actuacions de comprovació.
Es duen a terme d'acord amb els principals procediments que integren la gestió tributària, segons l'article 123 de la Llei 58/2003, en particular:
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre Successions i Donacions
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre el Patrimoni
Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, amb caràcter general, a les declaracions dels anys 2013-2016
Es preveu dur a terme les actuacions següents:
-Declaracions sense ingrés o amb ingrés inferior a la quota resultant. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute i reclamar, si fa falta, el deute pel procediment executiu.
-Comprovació de les declaracions presentades fora de termini sense realització del corresponent ingrés. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute, per practicar les liquidacions de recàrrecs que procedeixin i reclamar el deute pel procediment executiu.
Criteris d’actuació en l’àmbit de la tributació sobre el Joc
S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:
b) Actuacions de control intensiu
D'acord amb l'article 141 de la Llei 58/2003, la inspecció tributària consisteix en l'exercici de funcions administratives dirigides fonamentalment a descobrir suposts de fet de les obligacions tributàries que siguin desconegudes per l'Administració, comprovar la veracitat i l'exactitud de les declaracions presentades pels obligats tributaris i comprovar també els valors dels elements bàsics i determinants del fet imposable. Conforme a l'anterior, l'activitat de l'àrea d'inspecció de la ATIB s'orienta a la consecució de dos objectius bàsics: corregir els incompliments tributaris i prevenir els que es puguin produir en el futur.
Amb la finalitat d'aconseguir els seus objectius, les funcions inspectores es realitzaran, per mitjà d'informació obtinguda de les bases de dades i de requeriments d'informació, principalment mitjançant procediments d'inspecció, comprovació limitada, de comprovació de valors.
Es manté l'equip de Lluita contra el frau com a grup de treball en el si de el “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària”, dedicat a descobrir trames de frau i a dissenyar les estratègies encaminades a desemmascarar-les i reprimir-les.
En relació als plans d'inspecció, les actuacions se centralitzen principalment en els negocis jurídics que s'indiquen a continuació.
Criteris de actuació en l’àmbit de l’Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats
-Recerca i selecció de fets imposables no declarats amb la finalitat d'aconseguir reduir les declaracions no presentades.
-Transmissions subjectes a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses que no hagin estat declarades.
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre Successions i Donacions
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre el Patrimoni
Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, en caràcter general, a les declaracions dels en 2013-2016.
Es preveu dur a terme les actuacions següents:
Les actuacions de la Inspecció de Tributs de la ATIB respecte d'aquest tribut s'articularan, quan es consideri oportú, en col·laboració amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, quant a l'especificació dels programes que s'han de desenvolupar i a la seva execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.
Les actuacions de la Inspecció de Tributs de la ATIB respecte d'aquest tribut s'articularan, quan es consideri oportú, en col·laboració amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, quant a l'especificació dels programes que s'han de desenvolupar i a la seva execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.
Criteris de actuació en l’àmbit de la tributació sobre el Joc
c) Actuacions de gestió recaptatòria
Respecte de les actuacions de recaptació, el pla de control ha de recollir les actuacions de la gestió recaptadora que han de dur a terme els òrgans o les àrees de recaptació de la ATIB. Les actuacions han d'entendre's que són indistintes en cas de tractar-se de tributs cedits com en el cas dels tributs propis.
Les actuacions tenen caràcter extensiu, atès que es tracta d'accions en relació amb tot tipus de deutes i amb tots els tributs, propis i cedits, i amb aquells altres ingressos de dret públic la recaptació del qual tingui encomanada el ATIB. No obstant això, s'han d'identificar les àrees en les quals s'han de concentrar els esforços de la gestió recaptatòria per obtenir una millora de la gestió.
És necessari destacar un any més, en relació amb l'augment de les sol·licituds d'ajornaments i fraccionaments de deutes, la necessitat de mantenir reforçades les unitats destinades a la tramitació d'aquest tipus d'expedients, per aconseguir que es resolguin en un termini raonable que permeti complir les expectatives dels contribuents.
Criteris en l’àmbit de la gestió recaptatòria
Les actuacions s'estructuren en els àmbits següents:
III. Tributs propis
Les actuacions relacionades amb els tributs propis es poden classificar així:
a) Actuacions de control intensiu
b) Actuacions de control extensiu
c) Actuacions de gestió recaptatòria
a) Actuacions de control extensiu
Criteris d’actuació en l’àmbit del Canon de Sanejament d’aigües
S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions de verificació i comprovació limitada següents:
De la mateixa manera, es preveu dur a terme actuacions de comprovació sobre el compliment de les obligacions formals establertes en les normes reguladores del cànon de sanejament d'aigües.
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre el Turisme Sostenible
S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:
b) Actuacions de control intensiu
Criteris d’actuació en l’àmbit del Canon de Sanejament d’aigües
Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre el Turisme Sostenible
c) Actuacions de gestió recaptatòria
Veure en apartat de tributs cedits
B) Planes parcials d'actuació
Aquests plans tenen caràcter reservat, d'acord amb l'article 116 de la Llei general tributària. En aquests plans es defineixen les línies d'actuació de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l'actuació.