Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 7441
Resolució de la directora de l’Agència Tributària de les Illes Balears mitjançant la qual es publiquen les directrius generals del Pla anual de control tributari de l’any 2017

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, estableix que l’Administració tributària ha d’elaborar anualment un Pla de control tributari que tendrà caràcter reservat, si bé es poden fer públics els criteris generals que l’informen.

L’Agència Tributària de les Illes Balears, regulada per la Llei 3/2008, de 14 d’abril, constitueix l’Administració tributària a les Illes Balears, i entre els seus principis d’organització i actuació està el de transparència respecte a la fixació de criteris i objectius en els seus àmbits d’activitat.

En aquest sentit, el Consell General de l’ATIB, en la sessió de dia 28 de juny de 2017 va aprovar el Programa anual d’actuació, que incorpora el Pla de control tributari, el qual va ser ratificat mitjançant la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 29 de juny de 2017. En aquesta Resolució també s’ordena que es publiquin en el Butlletí Oficial de les Illes Balears les directrius o criteris que informen el Pla de control.

Per tot això,

Resolc

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els criteris generals que informen el Pla de control Tributari de 2017.

                     

Palma, 4 de juliol de 2017

La directora de l’Agència Tributària de les Illes Balears

Maria Antonia Truyols Martí

                                        

PLA DE CONTROL TRIBUTARI PER A l'ANY 2017

D'acord amb l'establert en l'article 133 de l'Estatut de les Illes Balears, l'Agència Tributària de les Illes Balears (d'ara endavant ATIB), constitueix l'Administració Tributària de les Illes Balears. Conforme a la llei de creació i regulació de la ATIB, les relacions entre l'Agència Tributària i la conselleria competent en matèria d'hisenda s'articulen per mitjà d'un programa anual d'actuació. Per la seva banda el Pla plurianual de 2016-2019 de Prevenció i Lluita contra el Frau, estructura les actuacions en cinc grans àrees de referència;

a)    Àrea de control del compliment tributari

b)    Àrea d'assistència i de relació amb els ciutadans

c)    Àrea de relació amb altres Administracions i amb els col·laboradors

d)    Àrea de serveis als ens locals

 i)    Àrea institucional i organitzativa

Tenint en compte com a marc d'actuació tot el que s’ha exposat  amb anterioritat, s'aproven les directrius generals del Pla de Control Tributari per 2017.

Introducció

La ATIB té com a principis generals d'actuació, la lluita contra les diferents formes del frau fiscal i el servei als ciutadans, especialment, les treballs d'assistència als contribuents, amb la finalitat de reduir la pressió fiscal indirecta i facilitar el compliment voluntari de les obligacions tributàries. Quant al règim jurídic d'actuació en les funcions d'aplicació de tributs, potestat sancionadora tributària i la recaptació d'altres ingressos de dret públic atribuïts a la ATIB es regeix per la Llei general tributària i la seva normativa de desenvolupament. La submissió a aquesta normativa amb caràcter específic suposa entre d’altres, l'obligació de regular les actuacions d'acord a un Pla de Control Tributari.

L'objectiu principal, però no únic, del Pla de Control tributari se centra en la lluita contra el frau fiscal i consisteix fonamentalment en determinar i definir les àrees de risc en les quals s'ha d'actuar per prevenir i combatre el frau fiscal. Aquesta definició implica una anàlisi prèvia de les diferents manifestacions del frau i, a continuació, programar les actuacions que s'han desenvolupar per aconseguir aquest objectiu amb la màxima eficàcia i eficiència, optimitzant la gestió dels recursos humans i materials disponibles a aquests efectes.

Així, la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (d'ara endavant LGT), en l'article 116 estableix l'obligació d'elaborar anualment un pla de control tributari de caràcter reservat, sense perjudici que es facin públics els criteris generals que ho informen.

En idèntic sentit, l'article 170 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol (d'ara endavant, Reglament general d'aplicació dels tributs), disposa que la planificació és el conjunt de plans i programes definits sobre sectors econòmics, àrees d'activitat, operacions i relacions jurídico-tributàries o d’altres, conforme als quals els òrgans d'inspecció desenvolupen la seva activitat, de manera que cada administració tributària ha d'integrar en el pla de control tributari al que es refereix l'article 116 de la LGT, el pla o els plans d'inspecció, que s'han de basar en els criteris de risc fiscal, oportunitat, aleatorietat o uns altres que es considerin pertinents.

De la mateixa manera, es determina que els plans d'inspecció, els mitjans informàtics de tractament d'informació i els altres sistemes de selecció dels obligats tributaris que hagin de ser objecte d'actuacions inspectores tenen caràcter reservat, no han de ser objecte de publicitat o de comunicació, ni s'han de posar de manifest als obligats tributaris ni a òrgans aliens a l'aplicació dels tributs.

Interrelació entre Programes i Plans d'actuació

Les relacions entre la ATIB i la Conselleria d'Hisenda es duen a terme per mitjà d'un programa anual d'actuació el seguiment del qual, control i avaluació ha de ser objecte d'un informe que es remet anualment al Parlament de les Illes Balears. La coexistència de sengles plans implica la necessitat d'articular i integrar els instruments de planificació d'acord a l'estructura que s'exposa a continuació:

Programa Anual d'Actuació amb les següents línies de treball:

1.   Lluita contra el frau fiscal desenvolupat per mitjà del Pla de Control Tributari

2.   Assistència al ciutadà           

3.   Col·laboració, cooperació i assistència amb altres Administracions

4.   Desenvolupament d'una Administració tributària àgil, eficaç i de qualitat

Contingut i estructura del Pla de Control tributari (d'ara endavant PCT):

El Pla de Control tributari per 2017 està integrat per:

A)  Els criteris o directrius generals del Pla, que es fan públics mitjançant resolució, en el qual es fixen i es defineixen les principals àrees de risc.

B)  Els plans parcials d'actuació de cada àrea amb responsabilitats en el control tributari; gestió tributària, recaptació tributària i inspecció tributària, que tenen caràcter reservat conforme al que es disposa en la LGT. En els plans parcials es defineixen les línies d'actuació en cadascuna de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l'actuació.

En l'elaboració s'han tingut en compte;

En l'àmbit de la col·laboració amb altres administracions tributàries:

  • La coordinació eficaç d'actuacions entre administracions tributàries.

En aquest sentit, la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes, estableix el foment i el desenvolupament dels intercanvis d'informació entre les administracions tributàries autonòmiques i estatal, com també la necessitat de fixar una planificació coordinada de les actuacions desenvolupades per les diferents administracions sobre els tributs cedits.

  • Mitjans informàtics de tractament de la informació

Les eines en poder de la ATIB, dissenyades per seleccionar els obligats tributaris que seran objecte de les actuacions inspectores i, les que sent propietat de la AEAT estan a la disposició de l’Administració tributària autonòmica, resulten fonamentals per aconseguir els objectius proposats, ja que permeten obtenir un disseny d'estratègies i actuacions millor i més eficaç.

  • La remissió mútua de diligències de col·laboració conseqüència de les actuacions que duen a terme la ATIB i la AEAT en relació amb totes les operacions i els negocis jurídics amb transcendència tributària, d'acord a l'article 58 de la Llei 22/2009 i el 167 del Reglament general d'aplicació dels tributs.
  • Coordinació de la remissió d'informació perquè la AEAT realitzi el control de les deduccions autonòmiques existents en l'IRPF aprovades pel Parlament de les Illes Balears. Atès que la Comunitat Autònoma no té competències per gestionar l'IRPF, s'ha de cedir a la AEAT la informació dels subjectes beneficiaris de les deduccions para controli la seva aplicació i, si escau, regularitzi una incorrecta aplicació.
  • Tractament de la informació subministrada mitjançant les declaracions informatives, com per exemple les declaracions dels índexs notarials de tots els documents autoritzats i altres documents privats que continguin contractes subjectes a l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats o que puguin donar lloc a increments patrimonials en l'impost sobre successions i donacions, i que s'hagin presentat perquè es tingui coneixement o es legitimin les signatures.

En l'àmbit de la recaptació, els esforços van dirigits a agilitar la resolució de sol·licituds d'ajornament i fraccionament de deutes i, en definitiva, el cobrament dels deutes tributaris.

Finalment cal remarcar que, per aconseguir els objectius descrits, es continuarà impulsant l'administració electrònica en l'àmbit de l'aplicació dels tributs i de la gestió recaptatòria, la qual cosa permet, facilitar als contribuents el compliment de les obligacions tributàries i, a l'Administració incrementar l'eficiència i l'eficàcia de les actuacions realitzades mitjançant aquests mecanismes de gestió, que permeten optimitzar la utilització dels mitjans personals i materials disponibles.

A) Criteris o directrius generals del Pla de Control Tributari

El Pla de Control Tributari es desenvolupa entorn de dos grups d'activitats; d'una banda les actuacions d'informació i assistència i d'una altra, entorn de la lluita contra el frau fiscal.

Actuacions d'informació i assistència

Les directrius generals donen especial importància a aquestes actuacions que tenen com a finalitat primordial reduir la pressió fiscal indirecta, facilitant el compliment voluntari de les obligacions tributàries.

En aquest camp destaquen les actuacions sobre subministrament d'informació respecte de la normativa aplicable d'aquells tributs la gestió dels quals sigui competència de la ATIB, així com l'assistència per a la confecció de les autoliquidacions.

En aquest sentit, com a part fonamental, l'actuació de la ATIB s'encamina a consolidar i millorar les aplicacions i els programes d'ajuda que es troben en el lloc web (www.atib.es).

Les actuacions d'informació i assistència es regulen en el capítol V del títol III de la LGT. A títol no exhaustiu, les actuacions d'informació i assistència en les quals la ATIB té un especial interès són les que es descriuen a continuació.

• Informació als obligats tributaris (es resolen els dubtes que se susciten en emplenar les autoliquidacions):

· La informació tributària es fa de manera presencial en les oficines de la ATIB

· Informació telefònica: tots els dies laborables de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores.

· Informació per via telemàtica a través de les diferents aplicacions existents a la web: publicació de les novetats normatives, aplicacions de dubtes i criteris, guies per no experts i aplicació en la qual els ciutadans poden presentar sol·licituds d'informació que són contestades amb una celeritat acceptable.

• Comunicació de noves tarifes i tipus tributaris aplicables.

• Expedició de certificats per a contractistes i subvencions.

• Obtenció de la quota aplicable en la transmissió de vehicles entre particulars.

• Tramitació de sol·licituds de valoració de béns immobles.

• Expedició d'etiquetes identificatives.

• Assistència per emplenar per mitjans telemàtics les autoliquidacions.

• Actualització contínua de la normativa tributària a la web.

Lluita contra el frau fiscal

Les àrees de risc i els criteris bàsics d'actuació poden classificar-se d'acord als àmbits següents:

I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

III. Tributs propis

I.  Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

D'acord a la Llei 28/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l'Estat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de fixació de l'abast i les condicions de la cessió, i amb la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes (després de la reforma de la Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desenvolupada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, és objecte de cessió entre uns altres, en l’I.R.P.F. les quotes líquides autonòmiques resultants dels residents en les Illes Balears, minorada en l’import establert en l’indicada Llei 22/2009.

En relació a l'abast de les competències normatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'impost sobre la renda, l'article 46 de la Llei 22/2009 li atribueix competències normatives sobre aplicació de mínims personals i familiars per al càlcul del gravamen autonòmic, l'escala autonòmica i deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions. Per contra, no han estat objecte de delegació competències de gestió, liquidació, recaptació i inspecció d'aquest impost.

En l'exercici de les competències normatives atribuïdes, la Comunitat Autònoma va aprovar la aplicació, en determinats suposts d'un increment en els mínims personals i familiars, l'aplicació d'una tarifa autonòmica i diferents deduccions autonòmiques. La regulació actual de les disposicions normatives aprovada per la CAIB en matèria de tributs cedits es troba en el Decret Legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual es va aprovar el Text Refós de les disposicions legals en matèria de tributs cedits per l'Estat.

La col·laboració de la ATIB en matèria de cessió d'informació amb la AEAT és important a l'efecte de comprovació de la correcta aplicació de determinats beneficis autonòmics aprovats. La cessió de la informació és periòdica i es realitza mitjançant la confecció dels corresponents registres de subjectes beneficiaris de les deduccions autonòmiques aplicables, a fi que la AEAT disposi de les dades necessàries per controlar adequadament les declaracions dels obligats tributaris que hagin aplicat deduccions.

En el si de el “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària” es presenten els resultats de les comprovacions efectuades a les declaracions de l'IRPF.

II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

De conformitat amb la Llei 28/2010 i amb la Llei orgànica 8/1980, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, entre uns altres, dels tributs següents:

• Impost sobre el patrimoni

• Imposat sobre successions i donacions

• Imposat sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats

• Tributs sobre el joc

Els tipus d'actuacions que s'han de dur a terme es poden classificar en:

a) Actuacions de control extensiu

b)  Actuacions de control intensiu

c)  Actuacions de gestió recaptatòria (idèntiques actuacions en tributs cedits i propis

a) Actuacions de control extensiu

Les actuacions de caràcter extensiu les efectuen els òrgans de l'àrea de gestió tributària. Es tracta d'actuacions de verificació, comprovació i control que han de desenvolupar els òrgans de gestió.

Se sotmeten a control les declaracions tributàries presentades pels obligats tributaris amb l'objectiu de detectar i corregir els incompliments tributaris menys greus. S'analitza la informació disponible en poder de l'Administració mitjançant processos automatitzats, i la comprovació s'estén als diferents elements de l'obligació tributària i a la seva quantificació.

Les diferents accions que es duen a terme en relació amb les actuacions extensives del són:

Subministrament d'informació.

  • Control del compliment de l'obligació, si escau, de presentar declaracions tributàries, censals etc., eix fonamental del control tributari.
  • Declaracions informatives corresponents a índexs notarials; Gerència del Cadastre en relació amb el subministrament d'informació anual; altres administracions públiques en relació amb informació sobre relació de defuncions, etc.

Actuacions de comprovació.

Es duen a terme d'acord amb els principals procediments que integren la gestió tributària, segons l'article 123 de la Llei 58/2003, en particular:

  • Procediment de verificació de dades quan es detecten discrepàncies entre les dades facilitades pels obligats tributaris a les declaracions i autoliquidacions presentades i les dades que disposa la ATIB.
  • Procediment de comprovació limitada, quan s'hagin de comprovar els fets, actes, o resta d'elements determinants de l'obligació tributària d'acord amb la normativa vigent.
  • Procediment de comprovació de valors, quan correspongui verificar l'adequació dels valors declarats pels contribuents d'acord als mitjans previstos en l'article 57 de la LGT.

Criteris d’actuació en l’àmbit de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats

  • Revisió dels documents en els negocis jurídics sotmesos a qualsevol de les modalitats de l'impost, dels quals hagi tingut coneixement el ATIB per mitjà de la informació a través dels índexs notarials i que no s'hagin presentat, es requerirà la informació i, si escau, es regularitzarà la situació tributària.
  • Comprovació de dades declarades: verificació de les declaracions presentades pels contribuents.
  • Comprovació i quantificació dels diferents elements de l'obligació tributària.
  • Qualificació jurídica adequada del fet imposable, acte o negoci realitzat.
  • Operacions immobiliàries: comprovació de l'aplicació correcta dels tipus de gravamen reduïts, compliment dels requisits legals per a la renúncia correcta a l'exempció de l'article 20.Un.2n de la Llei 37/1992 de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit.
  • Control de les autoliquidacions en les quals s'apliquen beneficis fiscals: comprovació del compliment dels requisits existents per a l'aplicació de beneficis fiscals.
  • Comprovació dels documents qualificats d'exempts de l'impost pels contribuents.
  • Comprovació de la transmissió de vehicles usats per verificar el compliment dels requisits legalment establerts per aplicar l'exempció de l'impost en el supòsit de les transmissions efectuades a favor d'empresaris amb finalitat a la revenda en el termini d'un any (autoliquidacions caucionals).
  • En relació amb els negocis jurídics de transmissió de béns mobles i immobles mitjançant subhasta, control dels fets imposables no declarats i comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents
  • Control de terminis de presentació i ingrés d'autoliquidacions sense requeriment previ de l'Administració, per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003.
  • Operacions financeres.
  • Altres operacions amb risc fiscal.
  • Actuacions previstes en el Pla de prevenció i de lluita contra el frau.

Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre Successions i Donacions

  • Verificació i comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents durant els últims exercicis.
  • Presentació d'autoliquidacions: actuacions de control respecte de les autoliquidacions no presentades d'acord amb la informació existent en les bases de dades de la ATIB subministrada per tercers: notaris (índexs notarials), registres civils o òrgans locals (llistes de defuncions), requerint als obligats tributaris i proposant la seva regularització.
  • Desenvolupament i anàlisi de la informació existent en les bases de dades de la ATIB mitjançant la realització de entrecreuaments a partir de la informació d'òrgans administratius i judicials i altres obligats tributaris, respecte a les defuncions produïdes en l'àmbit territorial d'actuació de la ATIB.
  • Comprovació del contingut de la massa hereditària (cabal relicte) i del valor dels béns, pel que s'ha d'analitzar la informació derivada de les declaracions que es presentin corresponents a l'Impost sobre el Patrimoni, i la informació existent en les bases de dades altres administracions que estan a la disposició de la ATIB.
  • Comprovació del compliment dels requisits per a l'aplicació de les reduccions i les bonificacions declarades, així com també de la realitat i l'import de les càrregues i dels deutes deduïts.
  • Control i seguiment de les sol·licituds de pròrroga efectuades, i també d'altres supòsits en què sigui procedent la suspensió de terminis.
  • Revisió d'expedients en què s'apliqui la reducció decenal.
  • Control de terminis de presentació i ingrés d'autoliquidacions sense requeriment previ de l'Administració, per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003.
  • Actuacions previstes en el Pla de prevenció i de lluita contra el frau.

Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre el Patrimoni

Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, amb caràcter general, a les declaracions dels anys 2013-2016

Es preveu dur a terme les actuacions següents:

  • Control de les autoliquidacions presentades pels contribuents;

-Declaracions sense ingrés o amb ingrés inferior a la quota resultant. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute i reclamar, si fa falta, el deute pel procediment executiu.

-Comprovació de les declaracions presentades fora de termini sense realització del corresponent ingrés. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute, per practicar les liquidacions de recàrrecs que procedeixin i reclamar el deute pel procediment executiu.

  • Control de les autoliquidacions extemporànies presentades pels contribuents per liquidar, si escau els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003. Aquesta actuació es referirà a tots els exercicis.
  • Explotar, la informació existent a les bases de dades sobre béns situats a l'estranger de contribuents residents en Illes Balears.
  • Comprovació de “no declarants” i, si escau, “discrepants”, en tots dos casos  amb baix nivell de risc, mitjançant l'elaboració de “zújars” que explotin la informació existent en la base de dades de la AEAT.
  • Actuacions previstes en el Pla de prevenció i de lluita contra el frau.

Criteris d’actuació en l’àmbit de la tributació sobre el Joc

S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:

  • Comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents.
  • Respecte de les màquines de tipus B o recreatives amb premi i de tipus C o d'atzar,    actuacions de verificació i comprovació de la presentació de la declaració censal de màquines (model C045).

b) Actuacions de control intensiu

D'acord amb l'article 141 de la Llei 58/2003, la inspecció tributària consisteix en l'exercici de funcions administratives dirigides fonamentalment a descobrir suposts de fet de les obligacions tributàries que siguin desconegudes per l'Administració, comprovar la veracitat i l'exactitud de les declaracions presentades pels obligats tributaris i comprovar també els valors dels elements bàsics i determinants del fet imposable. Conforme a l'anterior, l'activitat de l'àrea d'inspecció de la ATIB s'orienta a la consecució de dos objectius bàsics: corregir els incompliments tributaris i prevenir els que es puguin produir en el futur.

Amb la finalitat d'aconseguir els seus objectius, les funcions inspectores es realitzaran, per mitjà d'informació obtinguda de les bases de dades i de requeriments d'informació, principalment mitjançant procediments d'inspecció, comprovació limitada, de comprovació de valors.

Es manté l'equip de Lluita contra el frau com a grup de treball en el si de el “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària”, dedicat a descobrir trames de frau i a dissenyar les estratègies encaminades a desemmascarar-les i reprimir-les.

En relació als plans d'inspecció, les actuacions se centralitzen principalment en els negocis jurídics que s'indiquen a continuació.

Criteris de actuació en l’àmbit de l’Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats

  • Operacions o negocis jurídics subjectes a l'impost no declarats.
  • Es faran actuacions dirigides a comprovar i, si escau, regularitzar la situació tributària dels contribuents a través de la informació obtinguda, principalment, per mitjà dels índexs notarials.

-Recerca i selecció de fets imposables no declarats amb la finalitat d'aconseguir reduir les declaracions no presentades.

 -Transmissions subjectes a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses que no hagin estat declarades.

  • Transmissions immobiliàries en les quals s'hagi repercutit indegudament l'impost sobre el valor afegit, per absència de condició empresarial del transmitent. En particular quan es tracti de societats sense activitat econòmica rellevant, o per aplicació d'algun supòsit d'exempció o de no subjecció, i que, per tant, s'hagin de subjectar a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
  • Transmissions immobiliàries a les quals s'hagi aplicat la renúncia a l'exempció de l'impost sobre el valor afegit, de conformitat amb l'article 20.Dos de la Llei 37/1992. Es comprovarà el compliment dels requisits per a l'aplicació correcta de la renúncia a l'exempció.
  • Adquisicions de valors mobiliaris a les quals es podria aplicar l'article 314/ del Reial decret 4/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de Mercat de Valors, quant a la consideració com a transmissions no exemptes de gravamen.
  • Actuacions en aquells supòsits de simulació que donen lloc a adquisició d'immobles per societats.
  • investigació i comprovació de l'aplicació correcta, si escau, de les bonificacions a la base imposable i dels tipus de gravamen reduïts.
  • Comprovació de la tributació correcta d'operacions referents a concessions administratives.
  • Investigació i comprovació de tributació dels fets imposables en la transmissió de punts d'amarratge.
  • Comprovació de les entitats dedicades a la compravenda de béns usats
  • Actuacions previstes en el Pla de prevenció i de lluita contra el frau.

Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre Successions i Donacions

  • Adquisicions mortis-causa i inter-vius no declarades. Investigació i comprovació de les adquisicions derivades de defuncions o donacions si escau, de les quals no s'hagin presentat les declaracions tributàries corresponents.
  • Adquisicions mortis-causa declarades incorrectament. Comprovació de la massa hereditària, especialment la seva adequació als registres administratius i fiscals; comprovació d'actes anteriors del causant; addició de béns en els supòsits establerts en la normativa, i comprovació de càrregues, deutes i despeses.
  • Comprovar declaracions de concessió de préstec personal sense acreditació de reintegrament.
  • Control de l'aplicació indeguda de beneficis fiscals:
    • Recerca i comprovació en relació als expedients que apliquin reduccions per la transmissió mortis causa d'empreses individuals i familiars i negocis individuals.
    • Control i revisió del compliment del requisit de manteniment durant el termini legalment establert de les condicions exigides per gaudir de l'aplicació de reduccions per la transmissió mortis-causa d'empreses individuals i familiars i negocis individuals.
    • Control de l'aplicació indeguda dels beneficis fiscals en les transmissions lucratives inter-vius. Es comprovarà el compliment adequat dels requisits exigits per aplicar les reduccions establertes per a les transmissions inter-vius en l'article 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'impost sobre successions i donacions, o en la normativa autonòmica aprovada.
  • Actuacions previstes en el Pla de prevenció i de lluita contra el frau.

Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre el Patrimoni

Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, en caràcter general, a les declaracions dels en 2013-2016.

Es preveu dur a terme les actuacions següents:

  • Investigació i comprovació dels no declarants de l'impost, en particular els casos de contribuents que, de l'examen de la informació de les bases de dades, es dedueixi que són titulars de béns i drets amb obligació de presentar la declaració o autoliquidació de l'impost, recolzant-se, entre altres eines, en la generació de “zújars” que explotin la informació existent en la base de dades de la AEAT.
  • Comprovació de la situació tributària dels contribuents en relació amb els quals es produeixen discrepàncies entre el patrimoni declarat i el calculat, en virtut de l'encreuament de dades, d'acord amb la informació existent en les bases de dades de la ATIB o de la AEAT, recolzant-se en la generació de zújars.
  • Comprovar la situació tributària dels subjectes passius afectats per actuacions de comprovació dutes a terme per la AEAT en l'Impost sobre la Renda i Impost de societats, amb incidència en aquest impost.
  • Comprovació de la procedència de l'aplicació de les exempcions previstes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l'article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'impost sobre el patrimoni. Si en el curs de les actuacions, es detecten casos en els quals s'han aplicat indegudament les exempcions esmentades en l'impost sobre el patrimoni, s'analitzarà, si escau, la repercussió en les reduccions de l'impost sobre successions i donacions.
  • Explotar, la informació existent en les bases de dades sobre béns situats en l'estranger titularitat de residents en les Illes Balears.
  • Actuacions previstes en el Pla de prevenció i de lluita contra el frau.

Les actuacions de la Inspecció de Tributs de la ATIB respecte d'aquest tribut s'articularan, quan es consideri oportú, en col·laboració amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, quant a l'especificació dels programes que s'han de desenvolupar i a la seva execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.

Les actuacions de la Inspecció de Tributs de la ATIB respecte d'aquest tribut s'articularan, quan es consideri oportú, en col·laboració amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, quant a l'especificació dels programes que s'han de desenvolupar i a la seva execució, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.

Criteris de actuació en l’àmbit de la tributació sobre el Joc

  • Comprovació i recerca dels no declarants d'acord a la informació obtinguda d'altres entitats o òrgans que puguin implicar fets o bases imposables  no declarades.

c) Actuacions de gestió recaptatòria

Respecte de les actuacions de recaptació, el pla de control ha de recollir les actuacions de la gestió recaptadora que han de dur a terme els òrgans o les àrees de recaptació de la ATIB. Les actuacions han d'entendre's que són indistintes en cas de tractar-se de tributs cedits com en el cas dels tributs propis.

Les actuacions tenen caràcter extensiu, atès que es tracta d'accions en relació amb tot tipus de deutes i amb tots els tributs, propis i cedits, i amb aquells altres ingressos de dret públic la recaptació del qual tingui encomanada el ATIB. No obstant això, s'han d'identificar les àrees en les quals s'han de concentrar els esforços de la gestió recaptatòria per obtenir una millora de la gestió.

És necessari destacar un any més, en relació amb l'augment de les sol·licituds d'ajornaments i fraccionaments de deutes, la necessitat de mantenir reforçades les unitats destinades a la tramitació d'aquest tipus d'expedients, per aconseguir que es resolguin en un termini raonable que permeti complir les expectatives dels contribuents.      

Criteris en l’àmbit de la gestió recaptatòria

Les actuacions s'estructuren en els àmbits següents:

  • Anàlisi i control de la situació del deute. Coordinar amb altres òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma la periodicitat en la cessió d'informació que permeti analitzar i depurar la situació del deute en els casos en què estigui en situació de suspensió o pendent de notificació.
  • Control del pagament dels deutes tributaris. Amb l'objectiu de garantir el cobrament dels deutes tributaris, s'han d'intensificar i agilitar els intercanvis d'informació amb altres administracions tributàries o amb la resta d'òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
  • Col·laboració amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. Reforçar, per mitjà de el “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària”, la coordinació i la col·laboració en el marc del conveni per a la recaptació d'ingressos de naturalesa pública per la via de constrenyiment.
  • Control dels expedients d'ajornaments i fraccionaments de deutes. S'ha de fer un seguiment dels expedients, per analitzar si s'aconsegueix el compliment efectiu dels pagaments continguts en les resolucions. Es deu analitzar, si escau, la possibilitat que els beneficiaris d'ajornaments o fraccionaments que puguin disposar de recursos suficients satisfacin els pagaments en terminis més curts.
  • Compensació de deutes tributaris. Actuacions d'impuls, reforç, agilitació i control de les sol·licituds de compensació de deutes tributaris amb els crèdits reconeguts.
  • Revisió de fallits. Reforçar el seguiment dels deutors declarats fallits amb la finalitat d'aconseguir el cobrament dels crèdits declarats incobrables al moment oportú, mitjançant la rehabilitació d'aquests crèdits davant una possible solvència sobrevinguda dels obligats al pagament.
  • Potenciació de les actuacions d'embargament de béns i drets, amb una  incidència especial en els saldos de comptes bancaris i en les devolucions tributàries de la AEAT.
  • Seguiment dels procediments concursals i de les reclamacions de terceria de domini o de millor dret.
  • Impuls d'actuacions de recaptació en l'àmbit de la derivació de responsabilitat.
  • Seguiment dels ingressos mitjançant les entitats col·laboradores autoritzades.
  • Actuacions previstes en el Pla de prevenció i de lluita contra el frau.

III.   Tributs propis

Les actuacions relacionades amb els tributs propis es poden classificar així:

a) Actuacions de control intensiu

b) Actuacions de control extensiu

c) Actuacions de gestió recaptatòria

a) Actuacions de control extensiu

Criteris d’actuació en l’àmbit del Canon de Sanejament d’aigües

S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions de verificació i comprovació limitada següents:

  • Substituts del contribuent: comprovació de la situació tributària per als exercicis o períodes no presentats.
  • Contribuents directes: actuacions de comprovació per ampliar el padró de contribuents.
  • Tramitació dels expedients de sol·licitud de devolució per motiu de fuites
  • Emissió de les liquidacions derivades del cens de màquines.

De la mateixa manera, es preveu dur a terme actuacions de comprovació sobre el compliment de les obligacions formals establertes en les normes reguladores del cànon de sanejament d'aigües.

Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre el Turisme Sostenible

S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:

  • Informació i assistència tributària.
  • Elaboració i manteniment del cens tributari.
  • Actuacions d'actualització del cens en coordinació amb el Departament / Àrea d'Inspecció tributària.
  • Comprovació i realització de les devolucions previstes en la normativa tributària.
  • Actuacions de liquidació a aquells substituts del contribuent que explotin establiments turístics inclosos en el grup vuitè del punt 2 de l'annex 1 del Decret 35/2016.
  • Resolució expedients de sol·licitud de rectificació d'autoliquidacions.
  • Realització d'actuacions de control del compliment de l'obligació de presentar declaracions tributàries i d'altres obligacions formals.

b) Actuacions de control intensiu

Criteris d’actuació en l’àmbit del Canon de Sanejament d’aigües

  • Actuacions de control de les entitats subministradores per perseguir possible accions de frau fiscal.
  • Actuacions de control en relació amb subministraments propis per detectar autoconsums no declarats i corregir el consum declarat.
  • Actuacions de control de deduccions per insolvències.
  • Control de la categoria i del nombre de places declarats pels establiments hotelers.

Criteris d’actuació en l’àmbit de l’Impost sobre el Turisme Sostenible

  • Control dels paràmetres necessaris per a l'aplicació del mètode d'estimació objectiva.
  • Control dels no declarants
  • Actuacions coordinades amb l'Àrea de gestió tributària per al manteniment del cens d'Establiments Turístics.
  • Actuacions previstes en el Pla de prevenció i de lluita contra el frau.
  • Desenvolupament d'actuacions conjuntes amb AEAT, mitjançant les visites a establiments on es tingui constància de la realització d'estades turístiques.

c) Actuacions de gestió recaptatòria

Veure en apartat de tributs cedits

B)   Planes parcials d'actuació

Aquests plans tenen caràcter reservat, d'acord amb l'article 116 de la Llei general tributària. En aquests plans es defineixen les línies d'actuació de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l'actuació.