Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 7091
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 19 de juny de 2017 per la qual es regula l’accés als serveis residencials i de centre de dia del centre Can Raspalls, d’Eivissa
Versió PDF
Fets
1. El centre Can Raspalls a Eivissa, gestionat pel Govern de les Illes Balears, ofereix serveis residencials i de centre de dia per a persones amb discapacitat.
2. Aquest centre té sol·licituds per accedir als serveis residencials i de centre de dia que requereixen que es determinin urgentment els requisits i el procediment d’accés per a aquests serveis, atès que actualment no existeix cap normativa respecte d’això.
3. En data 8 de maig de 2017, es dictà l’Ordre d’inici per tramitar el Projecte de decret de principis generals pel qual es regulen els procediments d’accés als serveis de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència i es modifica el Decret 84/2010, de 25 de juny, pel qual es regulen els criteris per calcular la capacitat econòmica amb la finalitat d’establir la participació econòmica de les persones beneficiàries de les prestacions assistencials que formen part de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència de les Illes Balears, i per concretar les prestacions econòmiques del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència.
4. El capítol II d’aquest Projecte de decret (articles 4 a 15) regula el procediment per a l’accés, la permanència i la baixa als serveis d’estades diürnes i als serveis residencials.
5. La disposició transitòria tercera del Projecte de decret esmentat estableix, com a règim excepcional, que «fins a que no es produeixi el traspàs als consells insulars dels mitjans materials relatius a les competències en matèria d’atenció a la dependència i de salut mental dels centres Son Güells, de Palma, i Can Raspalls, d’Eivissa, que actualment gestiona el Govern de les Illes Balears, aquest Decret s’aplicarà als procediments d’accés relacionats amb aquests serveis».
Fonaments de dret
1. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
3. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. La Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
5. El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. La Resolució de la presidenta del Patronat de la Fundació d’Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l’Autonomia Personal de les Illes Balears de 24 d’abril de 2017 per la qual s’estableix la participació econòmica dels usuaris amb trastorn mental greu de la Residència Can Raspalls.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Establir transitòriament, fins que s’aprovi el Decret de principis generals pel qual es regulen els procediments d’accés als serveis de la Xarxa Pública d’Atenció a la Dependència, el procediment d’accés, permanència i baixa als serveis d’estades diürnes i als serveis residencials del centre Can Raspalls, d’Eivissa, que consta en l’annex.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa– es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 19 de juny de 2017
La consellera
Fina Santiago Rodríguez
Annex
Procediment d’accés, permanència i baixa als serveis d’estades diürnes i als serveis residencials del centre Can Raspalls d’Eivissa
Requisits generals per accedir als serveis
La Residència i Centre de Dia Can Raspalls d’Eivissa ofereix a persones amb trastorn mental greu o discapacitat física, des d’un enfocament biopsicosocial, serveis continuats de caràcter personal i sanitari, de manera permanent o temporal, com ara el servei d’allotjament, convivència i atenció integral en un centre de caràcter social.
Poden ser beneficiàries dels serveis residencials i els serveis d’estades diürnes de Can Raspalls per trastorn mental greu les persones més grans de 18 anys que tenguin un grau de discapacitat per trastorn mental greu igual o superior al 33 % i que hagin estat valorades com a idònies per l’equip tècnic de la Secció de Programes de Discapacitat.
Poden ser beneficiàries dels serveis residencials de Can Raspalls per discapacitat física les persones de més de 18 anys i menys de 65 anys que tenguin reconeguda la situació de dependència de grau II o III i per a les quals s’hagi aprovat el pla individual d’atenció (PIA) de prestació del servei residencial.
Tipologia de llistes d’accés: llista de centre i llista d’assignació
La llista de centre està formada per les persones que compleixen els requisits d’accés i esperen tenir plaça, ordenades pel servei residencial o el servei d’estades diürnes que hagin seleccionat.
La llista d’assignació està formada per les persones a les quals ja s’ha proposat la incorporació efectiva en un dels serveis. Aquesta llista, la gestiona el personal del servei residencial o d’estades diürnes, per agilitar l’ocupació de les places.
Ordre de prelació
Els sol·licitants d’un servei residencial o d’estades diürnes per discapacitat física han d’aparèixer inclosos en les llistes de centre, i s’ordenaran d’acord amb el Decret 83/2010, excepte els sol·licitants per trastorn mental greu, que es regiran d’acord amb els criteris de grau de dependència, si el tenen reconegut, i antiguitat de la data de presentació de la sol·licitud.
No obstant el punt anterior, en els casos en què s’incorporin a la llista de centre per a residència persones amb sol·licitud de reagrupament familiar, es pot valorar la idoneïtat d’alterar la prelació de la llista de persones en espera per afavorir aquest reagrupament.
Renúncia a l’ingrés en un centre
Si la persona renuncia a incorporar-se a la llista d’assignació o a ingressar al servei sol·licitat quan hagi d’ocupar la plaça, serà donada de baixa de la llista de centre.
La renúncia a passar a la llista d’assignació o la no incorporació de la persona al servei en la data prevista, sempre que no sigui per una impossibilitat motivada per l’ingrés hospitalari, que s’ha de documentar, s’entendrà com a desistiment:
a) Si és la primera renúncia, la persona serà exclosa de la llista de centre durant 180 dies. Una vegada transcorregut aquest període, tornarà a ser inclosa automàticament en les llistes.
b) En el cas que es tracti d’un segon desistiment, la persona serà exclosa de la llista de centre i haurà de tornar a sol·licitar l’accés i ocupar el lloc que li correspongui de la prelació.
La incorporació a un servei
En el moment que hi hagi disponibilitat de places, s’avisarà les persones que constin en la llista d’assignació per ocupar-les, pel mitjà que hagin triat prèviament, les quals s’hi han d’incorporar en el termini de set dies, en cas de servei d’estades diürnes, o quinze dies, en cas de residència, comptadors des de la data de notificació de la disponibilitat de la plaça, llevat d’algun impediment per malaltia greu degudament justificat.
En cas d’hospitalització durant la fase d’incorporació a un centre, les persones poden optar per:
a) Ocupar la plaça i abonar-ne el 50 % a partir del dia previst d’incorporació.
b) Sortir de la llista d’assignació i passar a la de centre.
Període d’adaptació
Totes les persones que s’incorporen a la residència o al servei d’estades diürnes de Can Raspalls passen un període d’adaptació d’una durada de trenta dies. Aquest període d’adaptació ha de constar de manera expressa en el contracte assistencial.
Aquest període té per objecte comprovar si les persones beneficiàries segueixen el contracte assistencial i compleixen les condicions necessàries per continuar en el servei sol·licitat.
L’equip tècnic de cada servei és el responsable de valorar l’adaptació de la persona al centre.
Reserva de places
Les persones usuàries tenen dret a reserva de plaça durant els períodes d’absència del centre, sempre que es compleixin les condicions següents:
a) En els períodes d’absència voluntària, han de comunicar l’absència i la durada aproximada a la direcció del centre, almenys amb 48 hores d’antelació.
b) Els períodes d’absència voluntària no poden excedir trenta dies naturals l’any. Els períodes d’absència que excedeixen aquest termini han de disposar de l’autorització de l’administració competent.
c) En els casos d’absència obligada per necessitat d’atenció especialitzada, les persones usuàries conserven, en tot moment, el seu dret a reserva de plaça.
d) Les persones usuàries que tenen dret a reserva de plaça han de liquidar les despeses que aquesta reserva impliqui.
Liquidació d’estades per absència voluntària
En cas de períodes d’absència voluntària, la quantia econòmica que s’ha d’abonar durant el temps que aquesta es produeixi és del 75 % de la base de càlcul per a estades ordinàries en el mes en què s’hagin produït.
Liquidació d’estades per absència obligada
En els supòsits d’absències obligades per internament en centres d’atenció especialitzada, la quantia econòmica que cal abonar en concepte de reserva de plaça durant el temps que dura l’absència és del 50 % de la base de càlcul per a estades ordinàries en el mes en què s’hagin produït.