Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 7079
Policia. Constitució del Comitè d'Ètica de la Policia Local de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Regidoria de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana

Els succeïts dels darrers anys ocorreguts dins el si de la Policia Local de Palma, obliguen a fer un exercici de responsabilitat front els ciutadans de Palma i prendre totes les mesures necessàries per retornar a la normalitat i l’estabilitat del servei policial i començar a treballar cap a un model d’organització a on l’ètica professional dels nostres agents sigui inqüestionable.

Recuperar la confiança de les persones a les quals serveix la Policia Local es un dels primers objectius que ens hem d’imposar com servidors públics i la transparència, la millora sensible i eficient en la resposta als requeriments policials; la eficàcia en la resolució de les intervencions, i entre d’altres, la capacitat d’autoanàlisi i avaluació de la pròpia organització en vers les bones pràctiques i l’ètica professional son eines que aplicades amb la serietat que la situació actual demanda, poden ajudar en aquesta tasca de tornar a créixer professionalment i convertir el servei policial en la millor Policia Local que Palma pugui tenir, al temps que sigui també un avanç significatiu en la motivació dels agents i en la dignificació de la seva professió en els nivells que realment es mereixen.

En aquesta línea i dins els objectius assenyalats en el Pla de Garanties Deontològiques de la Policia Local de Palma, s’ha considerat necessari dotar al servei d’un òrgan col·legiat de deliberació, amb un caire consultiu i d’assessorament per a la Regidoria del Area Delegada de Seguretat Ciutadana i per la Prefectura de la Policia Local sobre les qüestions deontològiques que puguin afectar al servei. La creació del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma, dotant-lo d’una independència i imparcialitat en el seu funcionament, es veu com una garantia per promoure internament entre els propis agents i externament cap els ciutadans els principis deontològics dels policies locals, garantint així el seu compliment.

Al mateix temps es vol crear un òrgan de caire consultiu que pugui aportar des de la imparcialitat i la independència citada, un assessorament de qualitat als òrgans de decisió estratègica del servei policial de tanta transcendència com es l’ elaboració d’un Codi Ètic per al Cos de la Policia Local de Palma; la valoració sobre el grau d’acompliment dels principis ètics que han de regir per a qualsevol cos policial europeu; la promoció de bones pràctiques policials com a metodologia per evitar qualsevol acte de corrupció interna; o la millora de la imatge pública del cos.

Finalment obrir les portes als ciutadans per poder denunciar davant el Comitè d’Ètica qualsevol acte contrari a les obligacions deontològiques dels agents, a més dels canals que ja existeixen en l’actualitat, es veu com una garantia de transparència i un avanç en el camí cap a un futur a on la Policia Local de Palma es converteixi en un referent impecable en el seu comportament ètic.

FONAMENTS JURÍDICS

I.- L’article 124.4.j) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, que estableix que correspon al batle exercir la Prefectura de la Policia Municipal.

II.- Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas.

 III.- Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público.

IV.- L’article 22 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears disposa que la Prefectura duu a terme les funcions que es determinin legalment i reglamentàriament.

V.- L’article 23 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears disposa que els membres dels cossos de policia locals exerciran les seves funcions respectant en tot cas els principis bàsics d’actuació prevists per la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, de Forces i Cossos de Seguretat.

VI.- L’article 52 del Real Decreto Legislativo 5/2015, de 30 de octubre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto Básico del Empleado Público, que regula els deures dels empleats públics – codi de conducta -.

VII.- L’article 53 del Real Decreto Legislativo 5/2015, de 30 de octubre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto Básico del Empleado Público, que regula els principis ètics que hauran de seguir els empleats públics.

VIII.- Vistes les atribucions conferides per l’article 127 de Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local, de conformitat amb la modificació introduïda per la Llei 57/2003, de 16 de desembre de Mesures per a la Modernització del Govern Local, i tenint en compte la nova estructura de les àrees i àrees delegades de l’Ajuntament i l’assignació dels regidors titulars respectius, mitjançant el decret número 201510931 de data 15/06/2015, així com la nova organització dels serveis administratius de l’Ajuntament, aprovada pel decret 201510999 de data 16/06/2015, així també els acords de la Junta de Govern de 09/09/2015 (BOIB nº 135, de 12/09/2015) i 28/10/2015 (BOIB nº 161, de 03/11/2015), de delegació de competències als titulars de les àrees i àrees delegades, és per la qual cosa que l’Il·lma. Regidora de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana, per delegació, emet el següent:

DECRET  DE  REGIDORIA

PER  DELEGACIO

Primer.- CONSTITUIR el Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma, com a òrgan col·legiat de consulta i assessorament sobre les qüestions deontològiques que puguin afectar al servei de la Policia Local, de la Regidora de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana i de la Prefectura del cos, i que impulsi des de la independència i imparcialitat, en el seu funcionament dins el marc de les seves competències, la promoció interna entre els propis agents i externa cap els ciutadans dels principis ètics dels policies locals de Palma i les bones pràctiques en el seu servei.

Segon.- APROVAR L’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL COMITÈ D’ÈTICA DE LA POLICIA LOCAL DE PALMA

1.- El Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma com a òrgan col·legiat de consulta i assessorament sobre les qüestions deontològiques que puguin afectar al servei de la Policia Local de la Regidora de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana i de la Prefectura del cos, i que impulsi des de la independència i imparcialitat en el seu funcionament dins el marc de les seves competències, la promoció interna entre els propis agents i externa cap els ciutadans dels principis ètics dels policies locals de Palma i les bones pràctiques en el seu servei.

2.- Funcions.

2.1.El Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma intervindrà en la realització de treballs d’assessorament i propostes tècniques, per iniciativa pròpia dels seus membres o que li encomani la Regidoria de l’Àrea o la Prefectura de la Policia Local, relatives a tots els aspectes que sobre Deontologia professional puguin afectar al Cos de la Policia Local de Palma.

Específicament el Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma exercirà les competències següents:

a. Assessorar la Prefectura de la Policia Local en totes aquelles qüestions relatives a l’ètica policial que se li plantegin.

b. Analitzar i valorar els resultats de qualsevol avaluació sobre el grau de compliment dels principis ètics de la Policia Local i elevar un informe públic anual sobre el resultat.

c. Elaborar una proposta de Codi d’Ètic de la Policia Local de Palma.

d. Proposar als òrgans de direcció de la Policia Local les mesures necessàries per a la millora de la conducta ètica dels policies locals i de la imatge del Cos cap els ciutadans.

e. Fer propostes formatives als òrgans corresponents en matèria de Deontologia Policial.

f. Rebre qualsevol denuncia dirigida expressament al Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma, analitzar, valorar i proposar les accions adients per tal d’esbrinar i corregir les possibles desviacions ètiques que s’hagin pogut produir.

g. Exercir quantes funcions relacionades amb l’Ètica Policial li atribueixi el batle.

2.2. La Prefectura del Cos elaborarà i implantarà la metodologia adient per a la tramitació de les denuncies assenyalades a l’apartat f) d’aquest article.

2.3. Serà responsabilitat del supervisor del Departament d’Assumptes Interns la redacció material de l’informe anual reflectit a l’apartat b) del present article, que en tot cas haurà de ser aprovat pel Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma.

3.- Membres i seu del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma.

El Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma, tindrà la seu al quarter de Sant Ferran i estarà constituït pels membres que tot seguit s’especifica, que seran designats per la persona titular de la regidoria de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana:

a. El Cap de la Policia Local que exercirà de president o presidenta.

b. El defensor o defensora de la Ciutadania.

c. El comandament supervisor o supervisora del Departament d’Assumptes Interns de la Policia Local.

d. Un professional de la Judicatura.

e. Un professional de la Fiscalia.

f. El representant en qui delegui la Universitat de les Illes Balears.

g. El representant en qui delegui d’una organització de reconegut prestigi en matèria de defensa dels Drets Humans.

4.- Altres assistents externs.

A petició del president o presidenta del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma i quan per a la temàtica tractada i el seu grau d’especialització sigui necessari, podran assistir a las reunions altres assessors externs que puguin ajudar en la consecució dels seus objectius, tant de la pròpia administració com d’altres administracions públiques.

5.- Atribucions del president o presidenta.

Correspon al president o presidenta del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma, les atribucions següents:

a. Convocar les sessions i fixar l’ordre del dia, havent-hi d’incloure les propostes que pugui rebre de qualssevol dels vocals.

b. Dirigir les intervencions i moderar el debat.

c. Delegar la Presidència en cas d’absència per vacances, infermetat, o altre circumstància, en un altre membre.

6.- Funcions del secretari o secretària.

Exercirà les funcions de secretari o secretària del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma, la persona que designi el president o la presidenta de entre els serveis administratius de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana, les funcions que realitzarà son les següents:

a. Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre del president o la presidenta de la junta, així com altres comunicacions als seus membres.

b. Redactar les actes de cada sessió.

c. Custodiar la documentació del Comitè i qualsevol altra funció inherent a la condició de secretari o secretària, en l’àmbit de les seves competències.

d. Expedir Certificacions dels acords i/o còpies de les Actes de les sessions del Comitè.

7.- Convocatòries i sessions.

1. El Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma, es reunirà en sessió ordinària al menys una vegada cada quatre mesos.

2. Quan les necessitats ho aconsellin, podrà reunir-se en sessió extraordinària, prèvia convocatòria del president o presidenta, a iniciativa seva o de qualsevol dels vocals.

3. Les convocatòries de les reunions seran efectuades per acord del president o presidenta, acompanyades de l’ordre del dia, data i lloc de la reunió, havent-me de notificar amb setanta-dues hores d’antelació, com a mínim, les de caràcter ordinari, i amb anticipació suficient, d’ almenys quaranta-vuit hores, les extraordinàries.

4. L’ordre del dia serà fixat pel president o presidenta amb les propostes efectuades pels altres membres de la junta de comandaments, formulades amb la suficient antelació.

5. Per dur a terme les sessions ordinàries o extraordinàries serà necessària l’assistència del president o presidenta i secretari o secretària o de qui legalment els substitueixi, i la meitat, al menys, dels seus membres.

6. Per a les sessions ordinàries i extraordinàries del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma,, la Regidoria de l’Àrea podrà delegar la seva funció en la persona que ostenti la titularitat de Coordinador o Coordinadora de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana o del Director o directora de l’Àrea delegada de Seguretat Ciutadana.

8.- Adopció d’acords.

1. Les decisions i acords del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma, s’adoptaran per majoria dels seus membres.

2. No podrà ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figuri en l’ordre del dia, llevat que els membres del Comitè acordin per unanimitat la seva inclusió amb caràcter urgent.

3. De les reunions que es facin s’aixecarà la corresponent acta amb els acords, que serà signada pels membres del Comitè que hi hagin assistit. El secretari o secretària enviarà còpia d’aquesta acta al president o presidenta i a cadascun dels vocals.

9.- Deures dels membres del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma.

Els membres del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma tindran els deures següents:

a. Guardar reserva sobre el contingut dels assumptes que es tractin a les sessions del Comitè.

b. Assistir a les reunions de la junta.

c. Col·laborar i cooperar lleialment, en l’àmbit de la seva competència, en el compliment dels acords del Comitè.

10.- Òrgans d’assessorament.

1. Com òrgans d’assessorament i de recolzament al Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma se podran constituir comissions tècniques per a l’estudi d’aquells assumptes de naturalesa, especificitat o complexitat dels quals així ho aconsellin.

2. La seva constitució haurà de ser acordada per el propi Comitè, al qual elevaran els informes i propostes que emetin.

11.- Normativa subsidiària.

En quant a lo no previst en aquest decret amb respecte al règim de funcionament del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma, s’estarà al que disposa el capítol II Secció 3.ª de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, sobre òrgans col·legiats. I a la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Tercer.- La Regidora de l’Àrea de Seguretat Ciutadana designarà mitjançant resolució als membres que formaran part del Comitè d’Ètica de la Policia Local de Palma.

Quart.- L’ENTRADA EN VIGOR d’aquest òrgan serà l’endemà de la publicació d’aquesta resolució en el Bolletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 23 de juny de 2017

El Cap de Departament de Recursos de l’Àrea de Seguretat Ciutadana

Miguel Ramón Picó Enseñat

 

La Regidora de l’Àrea de Seguretat Ciutadana

Angélica Pastor Moreno