Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 7056
Resolució informativa de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 de juny de 2017 per la qual es convoca l’ampliació del concert social dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’any 2017
Versió PDF
Fets
1. En data 26 d’abril de 2016, la consellera de Serveis Socials i Cooperació va dictar la Resolució per la qual es desplega el règim jurídic de l’acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials. Aquesta Resolució es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 55, de 3 de maig de 2016. Entre les prestacions que poden ser objecte de concertació es troben els serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca.
2. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, inclou entre aquests serveis els de desenvolupament infantil i atenció primerenca (SEDIAP).
3. En data 10 de maig de 2017, el director general de Dependència va emetre un informe justificatiu relatiu a la necessitat i la urgència de concertar 9.000 sessions de serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’any 2017.
Fonaments de dret
1. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
3. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. La Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
5. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
6. El Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
7. El Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.
8. El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
9. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
10. La Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d’abril de 2016 per la qual es desplega el règim jurídic de l’acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials, publicada en el BOIB núm. 55, de 3 de maig.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Convocar l’ampliació del concert i establir el procediment de la convocatòria per a serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, d’acord amb l’annex.
2. Acreditar la urgència de l’ampliació del concert social de serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, d’acord amb l’informe justificatiu del director general de Dependència de 10 de maig de 2017.
3. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears per a l’any 2017, que es pot consultar a la pàgina web de la Direcció General de Dependència (http://serveissocialsicooperacio.caib.es).
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa– es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 124 de la Llei 35/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 26 de juny de 2017
La consellera
Fina Santiago Rodríguez
Annex
Convocatòria de l’ampliació del concert social dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’any 2017
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1.1. S’estableix la regulació del procediment de convocatòria de l’ampliació del concert social dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, per a l’any 2017, i es dicta a l’empara del Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
1.2. Se subjecten a aquest procediment els concerts de sessions de desenvolupament infantil i atenció primerenca de caràcter generalista de la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca de serveis socials de les Illes Balears, adreçades a l’atenció integral dels infants de 0 a 6 anys que ho requereixin, a l’àmbit territorial de Mallorca (Palma i Marratxí), Menorca i Eivissa.
2. Òrgan instructor
L’òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Dependència.
3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds
3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de deu dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, s’han de presentar a la seu del Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència, ubicat al carrer de Joan Crespí, 11, de Palma, o a qualsevol dels llocs que estableixen l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat al Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (Butlletí Oficial de l’Estat núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu del Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència, s’ha d’enviar el full de la sol·licitud, amb el segell de registre d’entrada, al Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència, per fax (al 971 17 69 85) o correu electrònic (concerts@dgad.caib.es), en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax o correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
4. Requisits de les entitats
4.1. Els requisits que han de complir les entitats que es presentin a la convocatòria d’aquest concert social són els següents:
a. Tenir el servei autoritzat amb caràcter definitiu, d’acord amb el Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.
b. Haver sol·licitat l’acreditació del servei a l’Administració.
c. Tenir una experiència mínima de dos anys en matèria de serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.
d. Oferir sessions d’atenció primerenca a l’illa de Mallorca (amb serveis ubicats als municipis de Palma o Marratxí, en els quals es concentra la nova demanda), o bé a les illes de Menorca o Eivissa.
e. Tenir solvència financera i solvència tècnica, que s’ha d’acreditar d’acord amb el punt 5.3, apartats d i e, d’aquesta convocatòria.
4.2. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s’estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, així com els requisits que fixa l’article 5 del Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, excepte pel que fa a l’acreditació.
5. Documentació que s’ha de presentar
5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model general establert en l’annex 3.3 de la Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d’abril de 2016, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat. Aquest model de sol·licitud també es troba disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per a cada SEDIAP i pel nombre de sessions que ofereixin per concertar amb l’Administració.
5.3. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:
a. Certificat d’acreditació del servei per concertar o, si no n’hi ha, sol·licitud d’acreditació degudament registrada.
b. Acreditació d’experiència de, com a mínim, dos anys en matèria de serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.
c. Declaració responsable que l’entitat no està sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració, d’acord amb l’article 60 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, així com de no haver estat sancionada per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma per pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d’acord amb l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
d. Acreditació de solvència financera, segons el document disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
e. Acreditació de solvència tècnica, segons el document disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
f. Acreditació d’estar degudament inscrita en el Registre Unificat de Serveis Socials.
g. Certificat d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
h. Acreditació de la titularitat del servei o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a quatre anys.
i. Declaració del nombre total de sessions, signada per la direcció del servei, amb la diferenciació entre disponibles i no disponibles.
5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Dependència perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.
6. Pressupost i preu màxim del servei
6.1. L’import màxim estimat per assignar és de 299.430,00 € (exempt d’IVA), corresponent a l’anualitat de 2017. En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pels preus que ofereixin les entitats concertades i pels serveis que requereixi efectivament l’Administració.
6.2. Aquest import s’indica únicament a efectes de publicitat i no suposa cap compromís de despesa. Per això, no consta cap consignació pressupostària, que s’ha d’acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.
6.3. El preu de referència màxim per sessió és de 33,27 €.
7. Tramitació del concert i criteris de preferència
7.1. L’òrgan instructor ha de resoldre el procediment de concertació d’acord amb els criteris següents:
a. Si la disponibilitat pressupostària és suficient per atendre la totalitat de les sessions sol·licitades, s’adjudicaran directament a les entitats sol·licitants.
b. En cas que no hi hagi disponibilitat pressupostària per atendre la totalitat de les sessions sol·licitades, s’adjudicaran segons els criteris que estableix l’article 16.3 del Decret 18/2015 en la lletra b, atès que es vol donar atenció als nous usuaris d’acord amb la llista d’espera i donar més cobertura dels serveis on hi hagi la necessitat.
Els criteris són diferents segons la ubicació geogràfica de les sessions:
· A les illes de Menorca i Eivissa cal atenir-se a la llista d’espera prioritzant, quan sigui possible, l’elecció de la persona usuària. Així, es farà una distribució de sessions a cada entitat a partir de la quantitat d’infants registrats a la llista d’espera corresponent que consti en la data de la convocatòria, de manera que es destini el nombre de sessions necessàries per cobrir completament les necessitats dels infants inclosos en la llista. Una vegada coberta la llista d’espera de les entitats que en tenguin, es repartiran la resta de sessions a totes les entitats sol·licitants en l’àmbit territorial de què es tracti (Menorca o Eivissa) proporcionalment a la quantia total de sessions que hagin oferit fins a cobrir el màxim de sessions corresponent a cada un dels àmbits territorials.
· A l’illa de Mallorca, on només es valoraran les sessions oferides als municipis de Palma i Marratxí, es farà una distribució proporcional de sessions a cada entitat segons la quantia total de sessions que hagi oferit.
7.2. En el cas que hi hagi dificultats en la interpretació de les ofertes presentades o dubtes en el procediment d’adjudicació, es convocarà una comissió avaluadora, amb la composició i les funcions que estableix el punt 11 d’aquesta convocatòria, per distribuir correctament les sessions a les entitats sol·licitants.
7.3. En cas que es produeixi una renúncia d’alguna entitat, les sessions que havia oferit es distribuiran de la mateixa manera a la resta d’entitats.
7.4. Una vegada feta l’adjudicació de sessions corresponent a les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa, si les sessions oferides per les entitats no són suficients per cobrir el màxim de sessions corresponent a l’àmbit territorial de què es tracti, es poden afegir les sessions no adjudicades a un altre àmbit territorial si se’n detecta la necessitat, sempre a criteri de l’òrgan instructor, que s’ha de fonamentar.
8. Formalització dels concerts
8.1. Els concerts que s’estableixen a l’empara d’aquesta convocatòria s’han de formalitzar mitjançant document administratiu en el qual es facin constar els drets i les obligacions recíprocs, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, dels decrets de desplegament i d’aplicació d’aquesta Llei, i dels plecs tècnics del concert.
8.2. En el moment de formalitzar el concert, s’ha de presentar una declaració responsable que es continuen complint els requisits exigits per poder concertar el servei.
9. Sessions i distribució territorial
La previsió del nombre total màxim de sessions per concertar és de 9.000 a l’àmbit territorial de les Illes Balears, de les quals 7.500 sessions corresponen a l’illa de Mallorca (municipis de Palma i Marratxí), 750 sessions corresponen a Menorca i 750 sessions corresponen a Eivissa.
10. Vigència del concert
El règim de concert s’iniciarà l’1 de setembre de 2017, o el dia que se signi, i finalitzarà el 31 de desembre de 2017.
11. Comissió Avaluadora
11.1. La Comissió Avaluadora només es convocarà en el supòsit recollit en el punt 7.2, és a dir, en el cas que hi hagi dificultats en la interpretació de les ofertes presentades o dubtes en el procediment d’adjudicació. Ha d’emetre un informe que ha de servir de base a l’òrgan instructor per elaborar-ne la proposta de resolució. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha de determinar la distribució final de les sessions entre les entitats.
11.2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
a. Presidenta: la directora del Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència.
President suplent: el cap de departament de la Direcció General de Dependència.
b. Vocals:
· La cap del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.
· La cap de la Secció IV del Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència o la persona que delegui.
· Un tècnic o tècnica de la Direcció General de Dependència, nomenat pel director general de Dependència.
c. Secretari, amb veu i sense vot: el cap del Negociat I del Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència.
Secretari suplent: el cap del Negociat II del Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència.
11.3. La Comissió Avaluadora queda vàlidament constituïda amb l’assistència, com a mínim, dels membres següents: la presidenta o el president suplent, el secretari o secretari suplent i dos vocals.
12. Condicions tècniques d’execució
12.1. Les condicions tècniques d’execució s’han d’ajustar al Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears .
12.2. El Plec de condicions tècniques detalla l’objecte, els drets i les obligacions d’ambdues parts, els serveis que s’han de prestar, els criteris d’intervenció amb els usuaris, el règim d’ús de les sessions, els mitjans que ha d’aportar l’entitat adjudicatària i el sistema de coordinació amb l’Administració.
12.3. Les aplicacions informàtiques del Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència són les úniques vàlides per gestionar les sessions i per a qualsevol ús aplicable que es derivi de l’execució d’aquest concert.
13. Seguiment
13.1. Els tècnics dels serveis de desenvolupament infantil i atenció primerenca són els responsables del seguiment dels casos atesos i s’han de coordinar amb el Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència i els serveis socials comunitaris bàsics, de salut i educatius.
13.2. Els tècnics del Centre Base d’Atenció a Persones amb Discapacitat i Dependència poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.
13.3. L’entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General de Dependència.
13.4. Així mateix, l’entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
14. Obligacions de les entitats concertades
El Plec general de condicions tècniques estableix les obligacions de les entitats concertades.
15. Penalitats
L’incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei pot donar lloc a la imposició de penalitzacions, d’acord amb el Plec general de condicions tècniques.
16. Criteris d’accés i llista d’espera
Els criteris d’accés i la gestió de la llista d’espera es regulen en el Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears .
17. Publicitat
17.1. Les entitats d’iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, correus electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat la condició d’entitat pertanyent a la xarxa pública i concertada d’atenció primerenca en l’àmbit dels serveis socials de les Illes Balears, segons les indicacions del Manual d’identitat corporativa que els facilitarà l’Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
17.2. Les entitats d’iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les instal·lacions la indicació “Servei de desenvolupament infantil i atenció primerenca concertat amb el Govern de les Illes Balears” amb el logotip corresponent, que els proporcionarà la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. Així mateix, en les comunicacions i en les relacions que estableixi per escrit amb les persones usuàries de les sessions concertades, s’ha de fer referència a aquesta circumstància.
18. Prerrogatives de l’Administració
18.1. L’òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d’interpretar-lo, resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment, modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.
18.2. Els acords que adopti l’òrgan instructor a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.
19. Causes d’extinció
Són causes d’extinció del concert social les que estableix l’article 34 del Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
20. Jurisdicció competent
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.