Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
Núm. 6982
Aprovació definitiva de l’ordenança reguladora de l’aforament màxim d’activitats i els seus sistemes de control en el municipi de Sant Josep de sa Talaia
Aprovació definitiva de l’ordenança reguladora de l’aforament màxim d’activitats i els seus sistemes de control en el municipi de Sant Josep de sa Talaia.
Aprovada definitivament pel Plé de l’Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el 25 de maig de 2017, l’ordenança reguladora de l’aforament màxim d’activitats i els seus sistemes de control en el municipi de Sant Josep de sa Talaia., es publica el texte integre de l’esmentada ordenança, amb les modificacions instroduïdes, als efectes previstos als articles 70.2 de la Llei 07/85 de 2 d’abril, de bases de régim local, i 103 de la Llei 20/2006, de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
“ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L’AFORAMENT MÀXIM D’ACTIVITATS I ELS SEUS SISTEMES DE CONTROL EN EL MUNICIPI DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
La proliferació cada vegada més gran d’activitats amb una densitat de persones molt elevada, i amb condicions que en dificulten l’evacuació, com pot ser el consum d’alcohol, provoca la necessitat d’establir mesures que permetin que l’Ajuntament pugui realitzar un adequat control de l’aforament de les activitats, assegurant-se que aquest no es superi i evitar així possibles accidents amb conseqüències greus per a la salut de les persones. Per a això, la present Ordenança estableix els mitjans de control de l’aforament necessaris en funció de les característiques de l’activitat, obligant a determinades activitats a utilitzar mecanismes de control automàtic de l’aforament, les quals han experimentat un gran avanç tecnològic durant els darrers anys.
Article 1. Objecte
La present Ordenança té com a objecte establir els criteris municipals per a la determinació de l’aforament de les activitats exercides íntegrament al municipi de Sant Josep de sa Talaia, així com establir els mecanismes necessaris per al seu control, desenvolupant en aquesta matèria la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, en compliment de l’article 84 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local sobre activitats i serveis, i adaptant el règim sancionador al que estableix la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 2. Àmbit d’aplicació
1. La present Ordenança és d’aplicació a totes les activitats que es desenvolupin íntegrament dins del municipi de Sant Josep de sa Talaia, sempre que no estiguin expressament exemptes de control municipal per alguna llei estatal o autonòmica.
2. Les activitats, els titulars de les quals, siguin persones jurídiques públiques, queden exemptes de l’obligació de disposar de sistemes automàtics de control de l’aforament, sempre que la seguretat de les persones usuàries i participants quedi garantida degudament amb els mitjans de vigilància de què es disposi, i així s’acrediti al pla d’autoprotecció corresponent.
Article 3. Determinació de l’aforament màxim
1. Les persones titulars d’activitats subjectes a l’àmbit d’aplicació de la present Ordenança seran responsables de tenir determinat l’aforament màxim (nombre màxim de persones que es poden trobar, amb caràcter simultani, a l’activitat) prèviament a l’inici i exercici de l’activitat.
2. L’aforament màxim haurà d’estar justificat en la documentació tècnica redactada per a l’obtenció del títol habilitant d’activitat (de la qual s’ha de disposar obligatòriament al lloc on s’exerceix l’activitat), tenint en compte les superfícies d’activitat, l’equipament existent, les vies d’evacuació i les característiques de les activitats que està previst exercir, diferenciant per usos i aplicant els coeficients d’ocupació indicats al Codi tècnic de l’edificació, document bàsic SI, mitjançant analogia amb alguna de les categories que conté.
3. Les persones titulars d’activitats que no haguessin requerit de documentació tècnica justificativa de l’aforament màxim per a l’obtenció del títol habilitant d’activitat (a causa, per exemple, a la seva antiguitat o regularització mitjançant procediment extraordinari), estaran obligades igualment a disposar, en el lloc on s’exerceix l’activitat, de documentació, signada per tècnic o tècnica competent, on es justifiqui l’aforament màxim en funció dels paràmetres indicats en l’apartat anterior, i hauran de constar els càlculs realitzats, certificat del compliment de tota la normativa aplicable, i plànols de planta amb indicació de les superfícies.
4. L’Ajuntament, a l’efecte de poder exercir un adequat control de les activitats del municipi, podrà requerir la presentació de la documentació indicada en l’apartat anterior a les persones titulars d’activitats per a les quals no es tingui constància de l’aforament màxim.
5. No obstant això, les activitats que disposin de normativa sectorial amb criteris específics de determinació de l’aforament, es regiran, en tot cas, pel que aquesta estableixi.
Article 4. Modificació de l’aforament màxim registrat
1. Les persones titulars d’activitats que desitgin modificar l’aforament màxim que consta als registres municipals, i sempre que no sigui necessari realitzar modificacions que requereixin de nou títol habilitant conforme a la normativa aplicable, hauran de presentar una comunicació a l’Ajuntament, adjunt memòria tècnica amb indicació dels càlculs realitzats per a la determinació de l’aforament màxim, certificat del compliment de tota la normativa aplicable, i plànols de planta amb indicació de les superfícies.
La comunicació del nou aforament tindrà efectes immediats, per la qual cosa es procedirà a la seva modificació en els registres municipals.
2. L’aforament màxim comunicat a l’Ajuntament haurà d’haver estat registrat prèviament a les administracions sectorials que li siguin d’aplicació. En cas d’incompliment del precepte anterior, es procedirà a anul·lar l’aforament comunicat i iniciar el corresponent expedient sancionador.
Article 5. Control de l’aforament per part dels serveis d’inspecció
1. Tindran la consideració de serveis d’inspecció, a l’efecte de la present Ordenança, tant els/les agents de la Policia Local com el personal funcionari de l’Ajuntament que es trobi exercint funcions d’inspecció en virtut de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears.
2. Les persones titulars d’activitats subjectes a la present Ordenança han de designar una persona encarregada del control de l’aforament, la qual ha d’assegurar-se que l’afluència de públic no superi, en cap moment, l’aforament màxim permès. A més, ha d’estar en condicions de proporcionar als serveis d’inspecció, en qualsevol moment, informació sobre el nombre de persones que es troben a l’activitat.
3. Les activitats que estiguin obligades a disposar d’un sistema automàtic de control d’aforament, hauran d’instal·lar un visualitzador sobre l’entrada principal (o devora quan no sigui possible), conforme a l’annex I.A.16.
4. Les activitats turístiques (regulades a la normativa turística vigent) que no estiguin obligades a disposar d’un sistema automàtic de control d’aforament, hauran de disposar d’un cartell fàcilment visible devora l’entrada principal, amb indicació de l’aforament màxim permès. El cartell assenyalat tindrà unes dimensions mínimes de 40 cm d’amplada i 25 cm d’alçària i haurà de ser visible per totes les persones que accedeixin a l’activitat.
Article 6. Control de l’aforament per part de les persones titulars d’activitats
Les persones titulars d’activitats queden obligades a realitzar el control de l’aforament segons el que s’estableix a continuació:
1) Mitjançant sistema automàtic de control de l’aforament, en els següents casos:
a) Activitats permanents en les quals s’exerceixen, com a activitat principal o secundària, activitats turístiques d’entreteniment (segons la normativa turística vigent) o similars (per exemple, actuacions musicals per mitjans mecànics o manuals) amb un aforament permès superior a 200 persones.
A més, quan l’activitat estigui estructurada en espais o recintes separats o compartimentats, independents els uns dels altres, i el seu aforament individualitzat excedeixi de 1.000 persones, cada espai o recinte que el superi haurà de comptar amb el seu respectiu sistema de control automàtic d’aforament.
Queden excloses les activitats permanents d’allotjament turístic en les que s’exerceixin activitats turístiques d’entreteniment o similars exclusivament per la clientela allotjada a l’establiment.
b) Activitats no permanents de naturalesa musical amb un aforament permès superior a 1.000 persones.
c) Activitats a les quals se’ls imposi, com a conseqüència de la resolució d’un expedient sancionador per infracció molt greu de la present Ordenança.
d) Activitats a les quals se’ls imposi mitjançant resolució municipal, havent-ne d’emetre informe tècnic degudament motivat, com a conseqüència de les característiques de l’activitat.
2) Mitjançant sistemes de comptatge manual, en les activitats no indicades a l’apartat anterior, amb un aforament superior a 150 persones.
3) Mitjançant l’observació visual, control d’entrades o qualsevol altra tècnica que permeti a la persona responsable del control realitzar aquesta tasca de la manera més eficaç, en la resta de casos.
Article 7. Responsables
Serà responsable de les infraccions indicades en la present Ordenança, la persona física o jurídica titular de l’activitat que infringeixi l’Ordenança, en els termes de l’article 98 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears i article 28 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 8. Tipificació de les infraccions
Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
1. Es consideren infraccions lleus:
a) Comunicar un aforament màxim superior al registrat en les administracions sectorials que li siguin d’aplicació a l’activitat
b) Qualsevol infracció que suposi un incompliment d’alguna de les prescripcions de la present Ordenança, quan no tingui la consideració de greu o molt greu.
2. Es consideren infraccions greus:
a) No disposar, a l’entrada principal, del visualitzador de l’aforament en el cas d’activitats amb sistemes de control automàtic d’aforament.
b) No disposar del cartell indicador de l’aforament permès, en el cas d’estar-hi obligades per la present Ordenança.
c) Indicació, mitjançant cartell o visualitzador, d’un aforament superior al comunicat a l’Ajuntament.
d) No disposar, a l’emplaçament de l’activitat, de la documentació justificativa de l’aforament màxim permès.
3. Es consideren infraccions molt greus:
a) Impedir o obstaculitzar la labor inspectora corresponent als serveis tècnics municipals o agents de la Policia Local.
b) Falsedat en qualsevol dada o manifestació realitzada als serveis tècnics d’inspecció o a l’Ajuntament.
c) Aportar dades clarament errònies sobre l’aforament existent en l’activitat en un moment determinat.
d) No disposar del sistema automàtic de control de l’aforament, quan sigui obligatori.
e) No haver realitzat les revisions corresponents al sistema automàtic de control de l’aforament.
f) La manipulació, de qualsevol tipus, del sistema automàtic de control de l’aforament.
g) L’ús de punts d’accés diferents als controlats pels sistemes automàtics de control d’aforament.
Article 9. Mesures provisionals
Es podran adoptar en aquesta matèria les mesures provisionals previstes als articles 89 i següents de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears i 56 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions públiques.
Article 10. Prescripció
El règim de prescripció de les infraccions i sancions d’aquesta Ordenança es regirà pel que estableixen els articles 105 i següents de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears.
Article 11. Sancions
Les infraccions anteriors seran sancionades en via administrativa, graduant-se conforme a l’article 29 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, atenent especialment a la persistència en la conducta infractora, d’acord amb les següents quanties:
a) Infraccions lleus: multa de 300 a 1.000 euros
b) Infraccions greus: multa de 1.001 a 10.000 euros
c) Infraccions molt greus: multa de 10.001 a 100.000 euros
ANNEX I. SISTEMES DE CONTROL DE L’AFORAMENT
A. Requeriments tècnics dels sistemes de control de l’aforament.
1. Els sistemes hauran d’estar homologats segons l’Ordre ITC/3708/2006, de 22 de novembre.
2. Els sistemes hauran de ser immunes als efectes de la llum de l’espectre visible, a la longitud d’ona d’entre 400 i 700 nm i, de manera especial, als raigs d’alta potència de tipus làser de color verd (532 nm) i vermell (635-650 nm), atès el seu ús habitual als establiments. A més, hauran de poder funcionar correctament en qualsevol condició lumínica. En aquest sentit, els sistemes han d’incorporar tot el necessari per garantir un funcionament correcte en aquestes condicions.
3. Els sistemes hauran de ser immunes als efectes de les ones de pressió sonora, en la banda de freqüències de 20 a 20.000 Hz, amb independència del nivell de pressió sonora.
4. Els sistemes hauran de funcionar amb sensors de pas no intrusius i han de poder comptar les persones que circulen en ambdós sentits (entrant i sortint), de forma simultània, d’acord amb les condicions establertes a l’apartat B.I.2
5. S’admet un marge d’error en el comptatge instantani de més/menys el 2% per a una afluència total de 500 persones en les condicions establertes en l’apartat B.I.2.
6. Els sistemes no podran representar cap obstacle a la lliure circulació de les persones, ni ser susceptibles de provocar accidents de tipus elèctric o mecànic.
7. Una vegada posats en funcionament, els sistemes hauran de detectar i gravar en el registre d’incidències tècniques aquelles alteracions, intencionades o fortuïtes, de qualsevol tipus, que afectin la lectura dels sensors, el cablejat, el funcionament de la unitat central i, en definitiva, el funcionament normal de la totalitat del sistema.
8. Els sistemes hauran d’estar configurats, gestionats i mantinguts únicament mitjançant un accés amb identificació de les persones usuàries i contrasenyes definides per l’instal·lador o fabricant en el moment de la seva posada en servei. L’operador o operadora de l’establiment, espectacle o activitat només podrà tenir accés a funcions de lectura de dades i seguiment de l’estat del funcionament del sistema, sempre mitjançant la seva identificació com a persona usuària diferenciada i amb la seva contrasenya particular.
9. Els sistemes hauran de disposar d’ordinador personal o dispositiu d’emmagatzematge compatible amb el sistema operatiu Windows com a dispositiu d’emmagatzematge no volàtil de dades. Aquestes dades no podran ser creades, esborrades ni manipulades per agents externs.
10. El sistema registrarà mostres en una periodicitat de deu segons. Cada mostra registrarà:
- Data i hora (h:min:s) de la mostra.
- Nombre total d’entrades des de la posada a “0”.
- Nombre total de sortides des de la posada a “0”.
- Alarmes actives en el moment de la mostra.
11. Aquestes dades es guardaran en els corresponents fitxers de dades per a possibilitar-ne la lectura i posterior tractament.
12. Les dades emmagatzemades podran ser descarregades pels serveis d’inspecció municipals mitjançant una connexió amb cable entre el sistema de control d’aforament i el PC amb el qual es realitzarà la inspecció. Els sistemes hauran d’assegurar l’autenticitat i integritat del fitxer de dades descarregat.
13. Durant els processos de consulta o de descarrega de fitxers, els sistemes seguiran comptant l’aforament sense alteració.
14. Les dades registrades hauran de ser emmagatzemades durant un període mínim de tres mesos.
15. En cas de fallada elèctrica que impedeixi el correcte funcionament del sistema, el sistema de comptatge haurà d’emmagatzemar en la memòria l’última dada d’aforament vàlida. En el moment del restabliment del corrent elèctric, es prosseguirà comptant des de l’última dada vàlida i s’haurà de registrar el moment de la fallada elèctrica i del restabliment del corrent elèctric.
16. Els sistemes tindran, com a mínim, un dispositiu visualitzador en temps real de l’aforament, de tipus panell lluminós o monitor, amb dígits de mesures superiors o iguals a 150 mm d’alçària i 90 mm d’amplada, ubicat sobre l’entrada principal (o devora quan no sigui possible). La informació que visualitzarà serà:
- Aforament instantani.
- Aforament màxim del local.
- Indicació d’excés d’aforament.
- Indicador de sistema fora de servei.
17. En cas d’avaria de l’alimentació elèctrica que impedeixi el correcte funcionament del visor, el dispositiu visualitzador haurà de mostrar com a mínim durant 60 minuts l’última informació vàlida de l’aforament i informar sobre l’avaria.
B) Instal·lació i localització dels sistemes de control d’aforament.
I. Principis generals
1. La instal·lació haurà de complir el que estableix l’Ordre ITC/3708/2006, de 22 de novembre.
2. Les instal·lacions es regiran pels principis d’eficàcia i seguretat, seguint les indicacions del fabricant.
3. En les entrades i sortides on s’instal·lin sistemes de control d’aforament hauran d’assegurar-se fluxos individuals de persones.
II. Instal·lació dels sensors de pas
4. Els sensors s’instal·laran en tots els accessos habituals d’entrada i sortida.
5. En tots els altres accessos, com sortides d’emergència, portes de serveis, entrades de mercaderies, grans finestrals, etc., que acostumen a estar tancats, hauran d’instal·lar-se detectors d’obertura a les portes. Els detectors d’obertura registraran totes les obertures amb data i hora d’obertura/tancament.
6. Els sensors de pas no podran reduir l’espai físic d’evacuació, ni afegir cap element de risc per a les persones, tant en situacions d’activitat normal com en situacions d’emergència.
7. Tots els accessos controlats hauran de ser-ho en tot el seu aforament, incloses les parts que habitualment es mantenen tancades, però que poden ser utilitzades en determinats moments per a la circulació de persones.
8. Els sensors de pas hauran d’instal·lar-se a l’interior de l’establiment, en aquells punts en què, en compliment d’aquestes determinacions, siguin més pròxims als límits amb l’exterior de l’establiment o recinte, amb la finalitat de garantir el control sobre la seva màxima superfície possible.
9. Els sensors de pas instal·lats tindran unes dimensions adequades, tenint en compte les seves pròpies característiques i l’alçària i amplada de l’accés, de manera que el comptatge de persones s’executi de manera òptima i permeti assegurar el compliment de les especificacions determinades pel fabricant.
10. L’instal·lador haurà de tenir en compte els elements arquitectònics, decoratius i la resta d’elements de l’establiment, com els equips electrònics i audiovisuals, que puguin dificultar el normal funcionament dels sensors de pas durant l’activitat normal controlada.
IV. Instal·lació de la unitat central de control i de processament
11. La unitat central de control i processos i, si és el cas, les unitats de control secundàries s’instal·laran fora de l’abast directe de persones no autoritzades, en un lloc que resulti accessible per poder realitzar la gestió i el manteniment del sistema i per obtenir les dades.
V. Instal·lació del visualitzador d’aforament
12. El visualitzador d’aforament haurà de permetre a l’operador realitzar un seguiment adequat de l’aforament de l’establiment o recinte; per tant, s’instal·larà al seu abast visual. També estarà a l’abast visual de la clientela o persones usuàries i de manera que cap obstacle pugui reduir la seva visibilitat.
13. Els requeriments tècnics d’instal·lació recomanats pel fabricant del visualitzador seran totalment respectats, amb la finalitat d’assegurar el seu correcte funcionament.
VI. Instal·lacions dels sensors d’obertura de portes
14. Es garantirà el correcte funcionament dels sensors de porta oberta i la seva comunicació amb la unitat central mitjançant els corresponents precintes i altres mecanismes necessaris.
VII. Accessibilitat i adaptació a l’entorn
15. Els sistemes instal·lats han de quedar fora de l’abast de les persones, considerant la realització de l’activitat normal controlada.
16. L’instal·lador procurarà mimetitzar els sistemes instal·lats amb l’entorn, amb la finalitat de reduir l’impacte visual causat, sempre que no es redueixi la seva eficàcia
VIII. Seguretat de les persones
17. Els sistemes instal·lats no podran comportar cap disminució de la seguretat de les persones ni de l’establiment, no podran causar situacions de risc, ni representar un factor de perill addicional durant una situació d’emergència.
18. La instal·lació haurà d’estar estar protegida contra possibles mals usos.
IX. Fiabilitat tècnica
19. L’instal·lador haurà de garantir la conservació de les característiques tècniques i operatives publicades i compromeses pels fabricants dels diferents elements instal·lats.
20. La instal·lació s’efectuarà de forma que el manteniment i els reajustaments necessaris dels diferents elements puguin desenvolupar-se sense augmentar la incomoditat, i de forma ràpida i efectiva.
C) Normes de funcionament dels sistemes de control d’aforament
1. Els sistemes de control d’aforament registraran les dades d’aforament i permetran la seva descàrrega de manera permanent, al llarg de totes les hores i tots els dies de l’any.
2. La posada a zero del comptador haurà de ser automàtica i diària, programada per fer-se durant les hores d’absència assegurada de públic dins de l’establiment o recinte. Les posades a zero del comptador generaran un registre de posada a zero, que s’inclourà als registres històrics d’aforament amb indicació del dia i l’hora i la descripció “Posada a zero diària”
3. En cas d’obtenir aforaments negatius, el sistema ha de registrar-ho i tractar-ho com una alarma
4. El registre històric d’aforament ha d’incloure, com a mínim, a l’encapçalament respectiu, la següent informació: nom i CIF del fabricant, referència de l’equip, número de sèrie de l’equip, referència de l’instal·lador, CIF de l’empresa propietària del local.
5. Les alarmes que s’han de registrar son, com a mínim:
- Disfunció dels sensors
- Pèrdua de comunicació de connexió física, provocada o fortuïta, entre sensors i unitat central
- Tall d’alimentació elèctrica en qualsevol punt del sistema
- Apagat i posada en marxa, provocats o fortuïts, de la unitat central de control o de qualsevol part del sistema
- Sol·licitud de descarrega de dades d’aforament o d’incidència, amb registre que indiqui el nom de la persona usuària sol·licitant
- Accés o intent d’accés al software de configuració, gestió i manteniment del sistema, amb registre que indiqui el nom de la persona usuària utilitzat.
- Canvi horari d’estiu i d’hivern
- Aforament negatiu
D) Revisions dels sistemes de control de l’aforament
Els sistemes de control d’aforament hauran de superar les revisions periòdiques establertes per l’Ordre ITC/3708/2006. A més de les comprovacions indicades en aquesta Ordre, caldrà realitzar proves, com a mínim, de:
- Fallada de l’alimentació elèctrica.
- Funcionament del sistema d’auto diagnosi.
- Funcionament del dispositiu visualitzador.
Disposició Transitòria Segona. Termini d’adequació a mecanismes tècnics que computen l’aforament
1. Les activitats que pretenen iniciar la seva activitat o ampliar l’aforament que consta als registres municipals, i que estiguin ressenyades en l’article 6.1, es troben obligades a instal·lar el sistema automàtic de control d’aforament previ a l’exercici de l’activitat.
2. Les activitats existents que, d’acord amb l’indicat a l’art. 6.1, hagin d’instal·lar sistemes de control automàtic d’aforament, hauran d’adequar les seves infraestructures en el termini d’un any des de l’entrada en vigor de la present Ordenança.
Disposició final
1. En tot allò no previst en aquesta Ordenança, s’estarà al que disposa la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, a la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i a la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
2. Queden derogades les normes municipals que s’oposin o contradiguin el que disposi la present Ordenança.
3. Aprovada definitivament la present Ordenança, entrarà en vigor en el moment en què s’hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, transcorregut el període previst en l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local.”
La present Ordenança entrarà en vigor una vegada s’hagin realitzat els tràmits establerts en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
La qual cosa es publica per general coneixement.
Sant Josep de sa Talaia, 20 de juny de 2017.
L’ALCALDE,
Josep Marí Ribas