Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 6896
Acord del Consell de Govern de 23 de juny de 2017 pel qual s’aprova definitivament el Projecte de construcció d’un aparcament al costat de la nova estació de sa Pobla i es declara l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació necessària
Versió PDF
Serveis Ferroviaris de Mallorca (d’ara endavant, SFM) és una entitat pública empresarial integrant del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que està adscrita a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat. Té com a finalitat institucional, d’acord amb els seus Estatuts, aprovats pel Decret 44/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig), que en regeixen l’actuació, la gestió i l’explotació del transport públic ferroviari prestat a Mallorca en el marc competencial del Govern.
SFM es regeix, a més de fer-ho pels seus Estatuts, per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, i per la resta de disposicions que li siguin aplicables. Se sotmet als principis de legalitat, servei i interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s’ha d’ajustar al principi d’instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.
El 2013 es va inaugurar la nova estació ferroviària de sa Pobla, en uns terrenys adjacents a la ronda. Per facilitar l’accés a l’estació i potenciar la intermodalitat s’ha considerat necessària la construcció d’un aparcament en els terrenys adjacents, amb prou capacitat per absorbir la demanda a curt i a mitjà termini, de dissuasió de la utilització del vehicle particular, tot això amb la intenció de fomentar la utilització del transport públic. Aquest aparcament s’ha d’integrar en la Xarxa Ferroviària d’Interès General de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix l’article 118 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.
Mitjançant la Resolució del director general de Mobilitat i Transports de 26 de maig de 2016, es va disposar aprovar inicialment el projecte, que es va publicar en el BOIB núm. 71, de dia 7 de juny de 2016, així com en diversos mitjans de premsa de gran difusió, en compliment del que disposa en aquest sentit la legislació d’expropiació forçosa.
Una vegada finalitzat el termini de la informació pública del projecte, no s’ha presentat cap al·legació.
Com es desprèn dels antecedents, una vegada que s’hagi tramitat el projecte d’obres i s’hagi evacuat el tràmit d’informació pública corresponent als efectes del que disposa la normativa sectorial ferroviària (Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, d’aplicació respecte de la tramitació dels projectes per aplicació supletòria de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, segons es recull en la disposició final novena), així com la legislació d’expropiació forçosa (article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa i concordants del seu Reglament, de 26 d’abril de 1957), el director general de Mobilitat i Transports va dictar una resolució en data 27 de maig de 2017 per la qual es ratifica l’informe tècnic que, atès que no s’han presentat al·legacions, proposa que es continuï la tramitació del projecte i s’elevi al Consell de Govern perquè l’aprovi definitivament.
L’aprovació del projecte, tal com s’estableix per a la Xarxa Ferroviària d’Interès General de les Illes Balears en l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, comporta la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació als efectes de l’expropiació forçosa dels terrenys inclosos en el projecte, d’acord amb el que preveu la legislació d’expropiació forçosa.
Als efectes expropiatoris, l’òrgan competent per declarar l’ocupació urgent és, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern, perquè la competència que atorga l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa al Consell de Ministres es va transferir mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i es preveu aquesta competència executiva en l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.
S’ha obtingut l’autorització de despesa corresponent de la persona titular de la conselleria d’adscripció de l’entitat, per un import de la futura licitació de 165.020,91 € (IVA inclòs), import superior als 50.000 € prevists en l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat per la disposició final primera del Decret llei 5/2012, d’1 de juliol, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d’altres institucions autonòmiques.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, en la sessió del dia 23 de juny de 2017 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
Primer. Aprovar definitivament el Projecte de construcció d’un aparcament al costat de la nova estació de sa Pobla, redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).
Aquesta aprovació comporta, d’acord amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa aplicable, la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació, als efectes de l’expropiació forçosa dels terrenys afectats per aquest projecte, així com dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a ampliacions previsibles o modificacions del projecte.
Segon. Declarar, de conformitat amb el que disposa l’article 52 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i l’article 56 del seu Reglament, l’ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l’expropiació a la qual dona lloc aquest projecte, així com dels terrenys i béns que puguin resultar indispensables per a ampliacions previsibles del projecte de què es tracta; declaració que, com s’ha indicat en el punt anterior, està implícita en l’aprovació de conformitat amb el que estableix l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d’aplicació.
Tercer. Facultar l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiària de l’expropiació, per dur a terme els tràmits pertinents per a l’adquisició dels terrenys afectats, així com per contractar l’execució del projecte d’obres aprovat en el punt 1 d’aquest Acord.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l’expropiació i enviar-los una còpia dels informes emesos referents a les seves al·legacions.
Interposició de recursos
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar davant el Consell de Govern un recurs potestatiu de reposició, en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà de la notificació o publicació, d’acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Així mateix, es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de la data de notificació o publicació d’aquest Acord, de conformitat amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 23 de juny de 2017
La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra