Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 6674
Consell Executiu. Aprovació de les bases que regulen els ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per al foment de la competitivitat de l'artesania de Menorca i aprovació de la convocatòria corresponent a l'any 2017

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 22 de maig de 2017, ha adoptat el següent acord:

PRIMER.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts per al foment de la competitivitat de l'artesania de Menorca.

SEGON.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2017, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència al punt anterior, d’acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:

Partida

Quantia màxima

7.43910.4790000 Ajuts a artesans professionals

10.000 €

L’import màxim que es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria i que s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds serà de 30 dies naturals comptats a partir del dia següent a la data de publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) L’instructor d’aquest expedient serà la senyora Judith Aisa Garbayo, tècnica del Consell Insular de Menorca.

d) Aprovar la composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts:

President: Miquel Company Pons, conseller executiu del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports

Secretari/ària: un/a funcionari/a del Departament

Vocals:

- Judith Aisa Garbayo, tècnica del CIM

- José Maria Mir Orfila, tècnic del CIM

- Francisca Llabrés Riudavets, tècnica del CIM

TERCER.- La notificació d'aquests ajuts es farà mitjançant la publicació de l'acte de resolució al BOIB.

BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DE MINIMIS DELS AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LA COMPETITIVITAT DE L'ARTESANIA DE MENORCA

1. OBJECTE

L'objecte d'aquesta convocatòria és:

1. Facilitar l’assistència dels artesans de Menorca com a expositors a les fires professionals i artesanes fora de l’illa de Menorca que s'iniciïn entre els dies 5 de novembre de 2016 i dia 4 de novembre de 2017.

2. Donar suport a les actuacions de promoció dels productes artesans elaborats a l'illa de Menorca, mitjançant campanyes publicitàries en mitjans de comunicació, que es realitzin entre dia 5 de novembre de 2016 i dia 4 de novembre de 2017.

2. FINALITAT

Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de la competència de foment que correspon al Consell Insular en matèria d'artesania, de conformitat amb l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (articles 70.14 i 73). El Pla estratègic de subvencions del Consell Insular de Menorca (PES) per a l'any 2017 preveu la convocatòria d'ajuts per al foment, la promoció i la comercialització dels productes artesans de Menorca.

3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es faran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin a la convocatòria.

4. ACTIVITATS SUBVENCIONADES

Serà objecte de subvenció l'assistència dels artesans a fires professionals i artesanes fora de l’illa de Menorca i les activitats de promoció i divulgació dels productes artesans elaborats a l'illa de Menorca en mitjans de comunicació.

5. NATURALESA DE L'AJUT DE MINIMIS. COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS

1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos o recursos que pugui rebre l'entitat beneficiària per realitzar el mateix projecte, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput anual no superi el pressupost d'execució del projecte.

2. Depenent de l'activitat econòmica de cada sol·licitant resultarà d'aplicació la regulació continguda en el Reglament de minimis 1408/2013, aplicable al sector agrari, o la continguda en el Reglament de minimis 1407/2013, aplicable a tots els sectors, d'acord amb els requisits, límits i les definicions que s'hi recullen.

D'acord amb l'activitat econòmica de cada sol·licitant, en virtut de la naturalesa específica de l'ajut de minimis:

a) Estaran sotmesos als requisits i exigències del Reglament 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, tenint en compte les definicions recollides en aquesta norma:

Els sol·licitants que operen en el sector de la producció primària de productes agrícoles.

Els sol·licitants que operen tant en el sector de la producció primària com en el de la transformació i comercialització de productes agrícoles i que no garanteixin per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos que les activitats del sector primari no es beneficiarà dels ajuts de minimis que es puguin concedir en aplicació del Reglament 1407/2013 aplicable a tots els sectors.

L'aplicació d'aquest reglament implica que l'entitat beneficiaria no pot rebre, quant a activitats econòmiques sotmeses a l'esmentat reglament, en els tres darrers exercicis fiscals (2015, 2016 i 2017), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics, per un import superior a 15.000 €. Així mateix, s'haurà de respectar el topall nacional indicat a l'annex de l'esmentat reglament.

b) Estaran sotmesos als requisits i exigències del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis a tots els sectors, tenint en compte les definicions recollides en aquesta norma:

- Els sol·licitants que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles.

- Els sol·licitants que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles i que, així mateix, operen en algun dels sectors exclosos -com ara els que es dediquen a la producció primària de productes agrícoles-, sempre que garanteixin que les activitats dels sectors exclosos no es beneficien de les ajudes de minimis concedides d'acord amb aquest reglament, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos.

L'aplicació d'aquest reglament implica que l'entitat beneficiaria no pot rebre, quant a activitats econòmiques sotmeses a l'esmentat reglament tot tenint en compte les possibles acumulacions previstes en l'art. 5, en els tres darrers exercicis fiscals (2015, 2016 i 2017), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics, per un import superior a 200.000 €.

3. En l'atorgament de les ajudes s'hauran de respectar, així mateix, de forma sistemàtica, les exclusions i limitacions previstes en el marc de les disposicions comunitàries, com les regles sobre acumulació amb altres ajuts de minimis i amb ajuts estatals recollits als esmentats reglaments de minimis aplicables.

4. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar, si s'escau, altres fons de finançament o aportar fons propis.

6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que compleixin, d'acord amb la Llei 4/1985, de 3 de maig, d'ordenació de l'artesania i normativa de desplegament, els requisits següents:

  • Les empreses han de tenir el document de qualificació artesanal (DQA)
  • Els mestres artesans han de tenir la carta de mestre artesà (CMA)
  • Els artesans han de tenir la carta d’artesà (CA)
  • Estar d’alta de l’IAE relacionat amb l'ofici del qual té el DQA, CMA o CA, en cas d’estar-hi obligats
  • Estar d'alta durant 6 mesos a l'any en la Seguretat Social
  • Estar inscrits en el Registre d'empreses artesanes de les Illes Balears, en el Registre d'artesans de les Illes Balears o en el registre de Mestres artesans de les Illes Balears

2. Queden exclosos d’aquests ajuts:

  • Els artesans que estiguin d'alta de l'IAE de venda ambulant
  • Els artesans que estiguin d'alta en l'activitat de comerç
  • Els formatgers i maduradors de formatge
  • Els artesans agroalimentaris
  • Les associacions artesanes de Menorca

3. Els beneficiaris han de desenvolupar la seva activitat artesana dins l’àmbit territorial de Menorca (annex II, punt 2).

4. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (annex II).

b) Les empreses que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

c) Les persones físiques o jurídiques que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2015, 2016 i 2017), ajuts públics o d'ens privats, finançats a càrrec de pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 15.000 € o 200.000 € (segons els sigui d'aplicació l'apartat a) o b) de la base 5.2), respectivament).

7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament i només en el cas de les persones físiques es poden presentar presencialment de conformitat amb el que s'estableix en l'apartat 5.b d'aquesta base.

2. A la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:

A. Documentació administrativa

a. Si el sol·licitant és persona física, NIF (CIF, en cas de persones jurídiques).

b. Si el sol·licitant és persona jurídica, escriptura de constitució o modificació, estatuts o reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, hauran d’aportar certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i designar representant.

c. Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

d. Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre i còpia del NIF del representant.

e. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (annex II).

f. Declaració de minimis i declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).

g. Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.

h. Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social.

El sol·licitant pot substituir les certificacions que es senyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció no superi els 3.000 € (art. 11.f TRLGSIB)

B. Documentació especifica

i. Document de qualificació artesanal, la carta de mestre artesà o la carta artesana.

j. Document justificatiu d’estar d’alta de l’IAE, en cas d’estar-hi obligats.

k. Els rebuts de pagament a la seguretat social per tal de demostrar que està d'alta com a mínim durant 6 mesos a l'any (per tal de determinar aquest període es comprovaran els dotze mesos anteriors a la data de presentació de la sol·licitud).

l. Memòria-projecte i pressupost de les actuacions per les quals se sol·licita l'ajut (indicant si aquest pressupost inclou l'IVA). Pel que fa a les fires s'ha d'indicar les fires a les quals s'ha assistit i/o la previsió de les fires a les quals es vol assistir, especificant data i lloc.

m. Declaració responsable relativa al Reglament comunitari de minimis aplicable (annex V).

Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. Aquestes comprovacions es portaran a terme en la mesura que el Consell Insular de Menorca disposi dels convenis adequats que li ho permetin (annex I).

S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), b), c), d), g) i i) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’haurà de fer constar expressament en la sol·licitud.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l’LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l’LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats A) i B) de l'apartat 2 s’han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 i 2 de la LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 de la LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l’LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se’l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà del dia que es rebi el requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 68 de l’LPACAP.

8. SELECCIÓ DELS BENEFICIARIS

1. Sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria s’atorgaran els ajuts sol·licitats amb els límits fixats en la convocatòria i en la base 9.

2. Si el total dels ajuts que correspon atorgar als sol·licitants, després d'aplicar els límits prevists a la base 9, és superior al crèdit disponible, aquest crèdit es repartirà en proporció a l'import que li correspon a cada sol·licitant després d'aplicar l'esmentada base 9.

9. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ

1. Se subvencionarà amb un 75 % el cost total de l'assistència a cada una de les fires amb els següents límits:

a. Per cada una de les fires que tenguin lloc a Espanya fins a 1.000 €

b. Per cada una de les fires a l'estranger fins a 1.800 €

Se subvencionarà amb un límit del 50 % les despeses de lloguer de l'espai, gestió i muntatge de l'estand i les despeses del muntatge de la sala d'exposicions o l'exposició.

2. Es podrà subvencionar fins al 90 % de l'ajut sol·licitat per actuacions de promoció i divulgació en mitjans de comunicació fins a un import màxim de 2.500 € per beneficiari.

3. En cas que el sol·licitant tengui concedit l'ús de la marca de garantia, propietat del Consell Insular de Menorca, Artesania de Menorca, s'incrementarà l'import concedit, resultat d'aplicar els punts 1 i 2 d'aquesta base, en un 10 %.

4. L'import màxim total que podrà rebre cada beneficiari serà de: 4.000 €.

10. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS

1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

  • President: El Conseller Executiu del departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports
  • Secretari/ària: un/a funcionari/a del Departament
  • Vocals: 3 tècnics del CIM

11. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent. Una vegada conclòs el procés de tramitació de la convocatòria i immediatament abans de la seva publicació en el diari oficial, s'haurà de remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions la informació corresponent a la convocatòria, en els termes establerts en l'article 20 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. La persona a qui correspongui la instrucció es determinarà en la convocatòria i li correspondrà realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la Comissió Avaluadora.

Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, el tècnic encarregat de la instrucció de l'expedient emetrà un informe en el que s'acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, als efectes de notificació (art. 45.1b de la LPACAP). S'haurà d'informar el beneficiari de la quantia de l'ajuda de minimis concedida i del seu caràcter de minimis, fent referència expressa al reglament aplicat.

10. S'haurà de remetre informació sobre la resolució de concessió dels ajuts que recaigui a la Base de Dades Nacional de Subvencions, en els termes establerts en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

12. ABONAMENT DELS AJUTS

1. Els ajuts s’abonaran després que el beneficiari hagi justificat la realització de l’activitat subvencionada de conformitat amb allò establert en aquestes bases.

2. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, amb el Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.

3. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.

4. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

13. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES

1. El termini per a justificar les despeses objecte de subvenció acaba dia 15 de novembre de l’any de la convocatòria, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris hauran d’al·legar per escrit, abans de l'acabament del termini. A la vista de l’anterior el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

2. La justificació s'ha de realitzar mitjançant la presentació del compte justificatiu simplificat:

- Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Cal adjuntar una fotografia de l'estand en la qual es pugui observar que hi figuraven els logos que preveuen aquestes bases.

- Certificat de l'entitat organitzadora de la fira acreditatiu de la participació del beneficiari.

- Documents gràfics o altres suports adients (sonors o visuals) del material promocional o d'informació subvencionat.

- Relació de les despeses realitzades i d'altres ingressos i subvencions (annex IV). Totes les despeses que es relacionin en aquest annex han de ser factures que reuneixin els requisits i formalitats legals i s'han de comptar amb el justificant de pagament bancari corresponent.

S'admetran pagaments en efectiu fins el màxim de 300 €. Per tal de justificar els pagaments de factures en efectiu, les factures han d'incorporar l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquests efectes ha de quedar consignada a la factura la data de cobrament, la identificació, amb indicació del nom, NIF i signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa -aquest darrer és facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física.

3. Són despeses justificables d’aquesta convocatòria:

3.1. Despeses per l'assistència, com a expositors, a les fires professionals i artesanes fora de l’illa de Menorca

- Despeses de trasllat

- Despeses d’allotjament

- Despeses per l’ús de l'estand (comprovant del pagament de la taxa, cànon, lloguer…)

3.2. Despeses per campanyes publicitàries a mitjans de comunicació: premsa, ràdio, revistes especialitzades, fulletons publicats, TV i Internet (creació, modificació i disseny de pàgines web).

4. Les despeses de l'any anterior al de la convocatòria que es presentin com a justificació d'aquesta convocatòria no poden ser despeses presentades i subvencionades mitjançat les convocatòries d'ajuts de minimis del CIM de l'any 2016 per al foment de la competitivitat de l'artesania de Menorca i que es van publicar en el BOIB núm. 66 de 26 de maig de 2016.

5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d’obtenir una evidència raonable sobre l’adequada aplicació de la subvenció.

6. En el cas de rebre qualsevol altra subvenció pública, s’haurà de lliurar el justificant de la subvenció rebuda i el concepte pel qual s’ha rebut.

7. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

8. Si la despesa justificada per cada una de les fires subvencionades és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat per fira, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

9. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

10. Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.

14. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

- Els beneficiaris hauran de complir les obligacions següents:

a. Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

b. Fer constar el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per a ésser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO, en la realització de les activitats subvencionades (anteriors al mes de juliol de 2017).

c. Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

d. Realitzar l’activitat objecte de subvenció d'acord amb els terminis prevists en la base primera.

e. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

f. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat així com també l'obtenció d'altres ingressos o recursos.

g. Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s’hi han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

h. Les persones o entitats beneficiaries d’aquestes ajudes hauran de mantenir l’activitat durant un termini mínim d’un any des de la presentació de la sol·licitud, termini que es podrà interrompre tenint en compte que serà suficient que estiguin donats d'alta en la Seguretat Social durant 6 mesos a l'any, en cas contrari, se’ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.

i. Els productes exposats a les fires que se subvencionin seran exclusivament productes artesans elaborats pels mateixos artesans.

j. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

k. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

l. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

 

15. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'haurà de valorar en tot cas, el grau d'incompliment, si és a causa d'actuacions doloses o negligents, si hi hagut bona o mala fe.

En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retràs.

Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM i el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per a ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO a la realització de l'activitat subvencionada, es minorarà en un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada.

En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.

Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que si escau siguin exigibles.

16. INFRACCIONS I SANCIONS

El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions

L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’establert en l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.

17. ALTRES DISPOSICIONS

1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.

2. Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
  • Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears
  • Reglament UE núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
  • Reglamento UE núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)

ANNEX I: SOL·LICITUD D'AJUDES DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LA COMPETITIVITAT DE L'ARTESANIA DE MENORCA (consta a l'expedient)

ANNEX II: MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE (consta a l'expedient)

ANNEX III: DECLARACIÓ RESPONSABLE D'ALTRES AJUTS REBUTS (consta a l'expedient)

ANNEX IV: RELACIÓ NOMINATIVA DE LES DESPESES DE LA CONCESSIÓ D'AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LA COMPETITIVITAT DE L'ARTESANIA DE MENORCA, LA PROMOCIÓ I LA COMERCIALITZACIÓ DEL PRODUCTES ARTESANS DE MENORCA I DETALL D'ALTRES INGRESSOS O SUBVENCIONS QUE HAGIN FINANÇAT L'ACTIVITAT SUBVENCIONADA (consta a l'expedient)

ANNEX V: DECLARACIÓ RESPONSABLE RELATIVA AL REGLAMENT COMUNITARI DE MINIMIS APLICABLE (consta a l'expedient)

 

El secretari del Consell Executiu,

Octavi Pons Castejón