Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 6590
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la modificació projecte desdoblament Ma-19 (Llucmajor a Campos), TM Llucmajor i Campos. (150a/16)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 25 de maig de 2017,

"1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Arran d'una consulta efectuada pel Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, el 7 d'octubre de 2016 es va emetre un informe tècnic on es proposava que la Modificació del Projecte es tramités com una AIA Simplificada segons el que preveu la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental.

Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013.

2. Descripció i ubicació del projecte

El Projecte clau 15-32.0-DC consisteix en la modificació del Projecte de Traçat 11-11.0-DC com a conseqüència del resultat de la Informació Pública i de la introducció de les mesures protectores, correctores i compensatòries de l'Estudi d'Impacte Ambiental i del Pla de Vigilància Ambiental que deriven dels condicionants del Ple de la CMAIB de 30/10/2014.

Les modificacions introduïdes consisteixen en:

-Reducció de l'ampla de mitjana, que passa de 6 a 3 m.

-Substitució dels vials de servei (7 m d'ampla) per camins de servei (5'5 m d'ampla).

-Pas inferior 1 (a 1'1 km del inici del projecte): introducció d'un nou pas inferior que serà de comunicació rodada per els camins de servei.

-Pas inferior 2 (a 4'4 km del inici, aproximadament en el punt intermedi): es proposa substituir l’enllaç de Son Gabriela per un enllaç en pas inferior en el límit entre els t.m. de Llucmajor i Campos.

-Pas inferior 3: introducció d'un nou pas inferior de comunicació peatonal i ciclista al final del traçat del projecte.

-Adequació de la travessia de Campos des de la rotonda final del desdoblament fins la rotonda de la creu de terme de 1’1 km aproximadament.

3. Avaluació dels efectes previsibles

La modificació proposada suposa una reducció de consum de territori respecte del projecte avaluat per la CMAIB:

-Reducció de la mitjana: de 6 a 3 m a tota la traça d'uns 8'8 km de longitud.

-Substitució dels vials de servei, de 7 m d'amplada, per camins de servei, de 5'5 m.

-Supressió de l'enllaç elevat de Son Gabriela, d'uns 100 m de diàmetre i altura mínima sobre la rasant del tronc de 6'28 m.

Si bé, és cert que es proposen 3 nous passos inferiors, dels quals s'han analitzat alternatives d'ubicació i de disseny. Donat que la necessitat del pas inferior 1 no ha quedat prou justificada i el batle de Llucmajor proposa la seva eliminació per suposar un consum de territori innecessari, es proposarà com a condicionant que no s'executi aquest pas ubicat a 1'1 km de Llucmajor. Respecte del pas inferior 2, donat que l'òrgan substantiu considera necessari disposar d'un pas inferior on el drenatge es resolgui per gravetat, resulta que l'únic punt en tota la traça on es compleix aquesta condició és a la meitat del traçat.

El pas inferior 3 no suposa un nou consum de territori respecte del tronc de la carretera desdoblada, per la qual cosa no s'han plantejat alternatives d'ubicació.

 

4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades

D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, s’han consultat a les administracions afectades; dels informes rebuts cal destacar:

-Ajuntament de Campos (7 de febrer de 2017)

".... no queda garantida la continuïtat del torrent de Son Lluís al seu pas pel tram             de la carretera, fent que en cas d'una avinguda d'aigua aquesta es desviï cap al nucli urbà de Campos. Aquests fets es venen produint des de la construcció de la carretera nova a l'any 1987"

-Consell de Mallorca. Departament de Territori i Infraestructures. DI de Territori i Paisatge. Servei d'Ordenació del Territori (14 de febrer de 2017)

En aquest informe es recorda el compliment de les Normes 52 i 62 del Pla Territorial de Mallorca.

-Ajuntament de Llucmajor (8 de març de 2017)

El batle tramet un ofici a la CMAIB on s'indica el següent:

".... vist el projecte de referència es comprova que es projecte una rotonda molt propera al nucli de Llucmajor.

.... se sol·licita la possibilitat de l'eliminació del projecte d'aquesta rotonda al no considerar-se d'utilitat a causa de la seva proximitat al nucli de Llucmajor, constituint llavors un consum innecessari de territori"      

-Servei d'Aigües Superficials (14 de setembre de 2016)

5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a)Característiques del projecte: el projecte modificat suposa una reducció de consum de territori, de volum de desmunt i terraplè respecte del projecte avaluat per la CMAIB; també s'evita l'afecció a la bassa de Son Sala.

b)Ubicació del projecte: les noves ocupacions de territori que suposa la modificació del projecte afecten a SRG i SR-Forestal i APR d'incendis SR-Forestal i APR d'incendis.

El pas inferior 2 no afecta a la massa forestal amb Hàbitat inventariat i ocupa principalment zones de cultiu; no obstant, sí afecta a una petita zona amb pins (0'15 ha).

c)Característiques del potencial impacte: globalment, l'impacte ocasionat pel projecte modificat (clau 15-32.0-DC) és inferior al projecte original (clau 11-11.0-DC).

A continuació s'adjunta una taula comparativa, entre el projecte avaluat per la CMAIB i el projecte modificat:

PROJECTE 2014

PROJ. MODIF. 2016

Amplària mitjana (m)

6’0

3’0

Amplària vials servei (m)

7’0

5’5

Ocupació total (ha)

56’0

51’7

Ocupació vial existent (ha)

21'0

19'7

Increment ocupació: superfície a expropiar (ha)

35'1

32'0

Travessia Campos: nova superfície a expropiar (ha)

-

-

Sòl Rústic: 0'08

Sòl Urbà:  0'38

Volum terraplè (m3)

431.044

246.000

Volum desmunt (m3)

166.558

130.076

 

Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental

No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària la MODIFICACIÓ DEL PROJECTE DESDOBLAMENT DE LA Ma-19 DES DEL FINAL DE LA VARIANT DE LLUCMAJOR FINS A CAMPOS (clau 15-32.0-DC), dels t.m. de Llucmajor i Campos, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 sempre que es compleixin les mesures correctores proposades i les següents condicions:

1.S'ha de suprimir el pas inferior 1 (situat a 1'1 km de l'inici de la traça del projecte) donat que suposa un consum de territori de 1'4 h i no queda justificada la seva necessitat.

2.El ferm de la calçada ha de ser fonoreductor i s'han de protegir mitjançant pantalles acústiques les vivendes que superen els límits permesos per la legislació vigent, tal com indica l'Estudi Acústic presentat.

A proposta del Servei de Protecció d'Espècies (informe tècnic  referent al projecte ja avaluat 23 d’octubre de 2014) i juntament amb ell, s'ha d'estudiar la viabilitat de recuperar i restaurar la basa de Son Sala, que amb la modificació de projecte proposada ja no es veu afectada directament.”"

Palma, 31 de maig de 2017

El presidente de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias