Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 6570
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el camí agrícola a la ctra. Favaritx, finca Morella vell, TM Maó. (32A/16)
En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 25 de maig de 2017,
" DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL
Atesa la data d’entrada del projecte, el procediment d’impacte es tramita d’acord amb la llei estatal 21/2013 i els annexes de la Llei 11/2006.
El projecte objecte del present informe està inclòs a l’annex I, Grup 10: Projectes dins zones sensibles: Els següents projectes que es desenvolupen a zones especialment sensibles, designades per la Llei 4/1989, de 27 de març, de conservació dels espais naturals i de la flora i la fauna silvestres, per la Llei 5/2005, de 26 de maig, de conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), o en zones humides incloses a la llista del Conveni de Ramsar, epígraf b) Projectes de gestió de recursos hídrics per a l’agricultura, amb la inclusió de projectes de rec o de drenatge de terrenys, i en el Grup 11. Altres projectes: epígraf b) Totes les actuacions que d’acord amb el pla d’ordenació dels recursos naturals han de ser objecte d’un estudi d’avaluació d’impacte ambiental de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears (BOIB núm. 133 de 21 de setembre de 2006), per la qual cosa, després d’haver estat sotmesa a avaluació d’impacte ambiental ordinària, segons el que determina la lletra c del punt 1 de l’apartat tercer de la circular del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals de data 4 de novembre de 2015, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d’impacte ambiental d’acord amb l’article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.
1.Antecedents
MORELLA VELL és una societat que explota la finca agrícola de 108,38 hectàrees Morella Vell, ubicada al polígon 19 parcel·la 3 del T.M. de Maó, dintre dels límits del Parc Natural de S’Albufera des Grau.
Segons l’avaluador, els diferents edificis existents a la finca son:
-Edificis A,B,C: agroturisme en la casa principal i els bovers annexes. Obra executada pendent de llicencia de primera instal·lació
-Edifici D: nou edifici agrícola ja construït
-Eres i piscina: construït fa temps
-Bover al costat de la era: en tramitació expedient de canvi d’ús per incorporar-lo a l’agroturisme
-Bassa: pendent de llicència per construir
En un principi es varen presentar dos projectes de forma separada, la legalització d’un camí agrícola sense pavimentar de 107 m de longitud i el projecte d’execució d’una bassa de 1.190 m3 de capacitat per aigua de pluja i la canalització per recollida i emmagatzemament d’aigua de pluja destinada a la explotació agropecuària. Posteriorment, atès que els dos projectes guarden una connexió íntima, la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic va decidir acumular els dos procediments en un sol expedient i, per tant, avaluar-los de forma conjunta.
En relació al camí, a principis de l'any 2014 es va obrir un camí agrícola sense pavimentar en aquesta finca amb la finalitat de millorar l'activitat agropecuària. Per poder obrir dita vial es requeria un informe preceptiu de l'òrgan del Parc Natural d'Es Grau i la corresponent llicència d'obres per part de l'Ajuntament, però cap de les dues coses va ser sol·licitada, de manera que l'actuació va ser motiu de denúncia per part dels Agents de Medi ambient de la CAIB.
El camí comunica la nova nau agrícola (en construcció) amb el camí principal d'accés a la finca, per millorar el funcionament general de la mateixa. El recorregut triat coincideix amb un camí o zona de pas que s'observa en imatges aèries de 1956 i 1985.
Al març de 2015 la Directora General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic va resoldre l'expedient sancionador, imposant una sanció econòmica i instant a l'interessat a la restauració del medi o bé a la legalització del vial. Per això, el promotor va presentar el corresponent projecte per legalitzar el vial sense pavimentar.
2.Informació dels projectes
Com s’ha comentat, l’objecte del projecte és la avaluació ambiental d’un projecte de legalització d’un camí agrícola sense pavimentar de 107 m de longitud i una ocupació de 390 m2, i la d’un projecte no executat d’una bassa de 1.190 m3 // 1.150 m2 i canalització per recollida i emmagatzemament d’aigua de pluja. El pressupost del camí, 11.492 euros per a la bassa, 90.000 euros.
En relació a la bassa, l'objecte és construir una bassa en la part baixa de la finca, aprofitant l'entrada per gravetat de l'aigua de pluja que es reculli en les cobertes dels diferents edificis existents en la finca, a més de les canalitzacions que componen la xarxa de recollida. La ubicació triada permetrà desmuntar part de la parcel·la i terraplenar l'altra, compensant els volums de terres per formar un vas que aprofiti al màxim la superfície ocupada i el volum útil a embassar.
3. Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte
3.1 Diagnòstic territorial
El projecte es troba, com s’ha comentat, a la finca Morella Vell, ubicada al polígon 19 parcel·la 3, del terme municipal de Maó. Aquesta finca es troba emplaçada en el sector nord-est de la illa de Menorca, dins dels límits del Parc Natural de S’Albufera des Grau.
La zona on s'emplaça en la finca rústica de Morella Vell va ser declarada ANEI (Àrea Natural d'Especial Interès) per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN), concretament es tracta de la ANEI Me‐6, la qual no presenta Pla Especial en vigor.
El Pla Territorial Insular de Menorca (PTI) va se aprovat en 2003 i modificat en 2006. Després de l'entrada en vigor de la Norma Territorial Transitòria (NTT) a la fi de 2014, es va ratificar la figura de ANEI com a sòl rústic de protecció normal, però al seu torn, a la zona afectada pel projecte es troben àrees considerades d'Alt nivell de protecció, com són els ullastres.
La zona on es preveu la construcció de la bassa es considera sòl rústic de protecció normal –ANEI‐, mentre que la zona on se situa el vial es considera sòl rústic d'alt nivell de protecció –ullastrar‐, segons la NTT.
D'altra banda, ambdues zones queden incloses dins dels límits del Parc Natural de s’Albufera donis Grau, Cap de Favàritx i Illa donin Colom i es considera tota la zona d'alt nivell de protecció (AANP).
A més, la zona està inclosa dins dels límits de llocs pertanyents a la Xarxa Natura 2000, concretament dins del LIC (Lloc d'interès comunitari) i ZEPA (Zona d'especial conservació per a les aus) denominats D’Addaia a s’Albufera (ÉS0000233).
3.2 Diagnòstic ambiental
El document presenta un inventari ambiental i la descripció del medi afectat, incloent medi físic (Clima, Geologia, Edafologia, Hidrologia) i medi biòtic (fauna, flora) i medi socioeconòmic.
4.Resum del procés d’avaluació
4.1Actuacions prèvies
L’òrgan substantiu prescindeix de les actuacions prèvies, de caràcter potestatiu.
4.2Fase d’informació pública i de consultes
L’ajuntament va exposar el projecte i l’EIA a Informació Pública, publicant-se a l’anunci del BOIB núm. 63, de 19 de maig de 2016, durant 30 dies.
A l’expedient obra el certificat de IP de l’ajuntament.
4.2.1Consultes administracions públiques
L’ajuntament va demanar informes a les següents administracions públiques, les contestacions de les quals varen ser envides al promotor:
1.Direcció Insular d’Ordenació del Territori del Consell de Menorca
2.Direcció Insular de Cultura i Patrimoni del Consell de Menorca
3.Direcció Insular de Medi ambient del Consell de Menorca
4.Direcció Insular de Medi ambient
5.Servei de Planificació de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat
6.Servei d’Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics
7.Parc Natural de S’Albufera
No es presenten els oficis de consultes però atès que les diferents administracions varen contestar, s’entén que es varen fer.
La Direcció General de Recursos Hídrics informà el 01 de setembre de 2015 que resol atorgar l’autorització prèvia per les obres de construcció d’una bassa i canalització per a la recollida i emmagatzematge d’aigües pluvials a la zona de Domini Públic Hidràulic , servitud i policia de torrents, d’acord amb la llei d’Aigües i el seu reglament, amb les següents condicions:
1.Les obres s’hauran d’ajustar en essència a la documentació aportada pel peticionari sempre i quan no s’oposin a les presents condicions. Així mateix i d’acord amb l’informe del Servei d’Aigües Superficials es compliran una sèrie de requisits.
2.Es prohibeix el dipòsit a la llera de qualsevol tipus de materials que puguin dificultar el lliure discorre de les aigües o reduir la capacitat hidràulica d’aquest, anant a càrrec del sol·licitant les obres i treballs que l’administració hidràulica ordeni dur a terme per a la neteja d’aquesta.
3.Resta terminantment prohibit l’abocament o dipòsit a la llera de qualsevol dipòsit a la llera , de qualsevol substància susceptible de produir contaminació de les aigües, tant superficials com subterrànies. L’incompliment d’aquest precepte donarà lloc a la incoació del corresponent expedient sancionador.
4.Per a la realització d’aquestes obres la interessada disposa d’un termini de tres anys, comptadors a partir de que el promotor compti amb tots els permisos i llicències necessàries.
5.Pel que fa al domini públic correspon a la Direcció General de Recursos Hídrics la inspecció i vigilància de les obres que s’autoritzen, per la qual cosa s’haurà de comunicar la data d’inici de les obres.
6.L’atorgament de la present autorització no eximeix al seu titular de l’obtenció de les llicències, permisos i autoritzacions legalment procedents, encara que es tracti d’altres dependents d’aquest mateix organisme.
7.Aquesta autorització s’atorga sense perjudici del dret de propietat i sense perjudici de tercers.
8.Aquesta autorització podrà caducar per d’incompliment de les condicions establertes en la Resolució, i en els casos prevists a les disposicions vigents, declarant-se l’esmentada caducitat d’acord amb els tràmits assenyalats al Reglament del DPH, d’11 d’abril de 1986.
El Servei d’Aigües Superficials informà favorablement, el 11 d’agost de 2016, les actuacions d’adequació del camí agrícola previstes, pel que fa a afeccions al Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud, policia) i a zones inundables o potencialment inundables, amb les següents prescripcions:
-S’han d'aplicar les mesures correctores adequades per mantenir la seguretat de persones i béns en cas d'inundació o desbordament de la llera en el tram afectat pel torrent proper.
-No es podran acumular materials de cap tipus en Domini Públic Hidràulic.
-Qualsevol modificació de la documentació presentada, requerirà un nou informe tècnic.
-S'ha de disposar a peu d'obra de còpia de la documentació facilitada per aquesta Direcció General relativa a l'actuació.
-No s’alterarà substancialment l’orografia existent per evitar possibles canvis en les escorrenties superficials. Pel drenatge i evitar els escolaments del camí, es recomana l’execució d’una rasa amb capacitat hidràulica suficient.
-Resta terminantment prohibit l’abocament o dipòsit a la llera, de qualsevol substància susceptible de produir contaminació de les aigües, tant superficials com subterrànies (aigües, materials, restes explanació, etc.) a la llera propera sense la prèvia autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics.
-Les obres s’ajustaran en essència, a la documentació aportada pel peticionari sempre i quant no s’oposin a les presents condicions.
-L'inici i la finalització de l'obra s'ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Recursos Hídrics, i s'ha d'adjuntar un plànol de situació amb nombre de referència 2405/2016, amb la finalitat de comprovar el compliment de les condicions establertes.
-De forma general, qualsevol obra o treball a la zona d'afecció de torrents o zona inundable precisa autorització administrativa (emesa per la Direcció General de Recursos Hídrics), que serà independent de qualsevol altra que hagi sigut atorgada pels distints òrgans de les Administracions Públiques, i si es dona el cas, pels propietaris de terrenys particulars.
-El present informe es refereix a les afeccions previstes al Reglament del Domini Públic Hidràulic i al Pla Hidrològic de les Illes Balears. El peticionari és responsable del projecte, de l'execució dels treballs, del posterior manteniment i dels danys que es puguin produir al domini públic hidràulic o a tercers.
La Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat, informa el 24 de juny de 2016:
En relació amb XN2000, s’informa favorablement els projectes, de l’EIA i de l’Estudi de Repercussions sempre que :
1.La segona fase del PVA tingui durada d’almenys un any des de la posada en funcionament de la bassa, es faci una inspecció mensual durant aquest any i que una volta transcorregut aquest període es presenti al Servei de Planificació de la DGENB un breu informe sobre el seguiment d’aquesta mesura i de les relacionades amb la protecció de l’ullastrar (HIC 9320).
2.Les obres d’excavació de la síquia i del clot de la bassa no es facin durant l’època de nidificació de les aus d’interès comunitari (annex I de la Directiva 147/2009/CE relativa a la conservació de les aus silvestres) susceptibles de nidificar als voltants de la zona i que va des de l’1 d’abril al 31 de juliol.
En relació amb el PORN del Parc natural s’informa favorablement els projectes, de l’EIA i de l’Estudi de Repercussions sempre que es compleixin les següents condicions:
1.Si es vol fer un tancament del perímetre de la bassa, s’haurà de fer de paret seca de litologia concordant amb la zona.
2.Les aigües sobrants de la bassa no podran vessar cap el torrent proper.
3.No es podran introduir espècies al·lòctones ni de flora ni de fauna a la bassa.
El Departament d’Ordenació Territorial i Turística del Consell de Menorca, informa el 13 de juliol de 2016, que referent a la bassa d’aigua, tot i ser un ús admès per les Normes Transitòries (les matrius desplaçades del PTI ho prohibien) cal tenir en compte que està a la zona d’influència del torrent, raó per la qual serà necessari l’autorització prèvia a la llicència de l’administració hidràulica competent i que el PORN prohibeix la realització de qualsevol obra que pugui afectar el flux de les aportacions hídriques.
Referent a l’obertura d’un nou camí segons el PORN a l’àrea d’aprofitament condicionat a la conservació es poden crear nous camins per motius de conservació i gestió agroganadera degudament justificats amb un informe de l’administració competent en matèria d’agricultura i un informe favorable de l’administració competent en matèria de medi ambient.
Ara bé, cal tenir en compte que l’NTT vigent a dia d’avui encara que hi ha l’aprovació inicial de derogació, en AANN prohibeix l’obertura de nous camins. També ho prohibien les matrius desplaçades del PTI.
El Departament de Medi Ambient del Consell de Menorca informa, el 8 d’octubre de 2015, (..) favorablement al considerar prou justificada des del punt de vista agrícola, s’ajusta a les necessitats de l’explotació i compleix l’article 102 de la Llei 12/2014 agrària de les Illes Balears.
El Departament de Patrimoni Històric del Consell de Menorca recomana, el 16 de juny de 2016, (..) informar favorablement els projectes de legalització del camí i construcció de la bassa.
b.Al·legacions
Segons certificat de l’Ajuntament només hi ha hagut una al·legació, del GOB, que informa el següent:
“Ja existeixen altres magatzems d’aigua a la finca . A la mateixa finca es va procedir a adequar un tros de torrent per a poder disposar d’un magatzem d’aigües superficials. Es pot observar a les fotografies aèries que s’adjunten com a Annex al present escrit. En 2002 apareix una intervenció sobre el torrent que no hi era al 1989.
Posteriorment, en 2008 es pot apreciar l’inici d’unes obres vora les eres que hi ha al llevant de les cases. En 2010 ja es veu que s’ha construït un nou dipòsit , al temps que s’ha intervingut sobre l’edificació antiga existent (no s’ha pogut veure a l’expedient cap referència a aquesta actuació urbanística).
Atès que les intervencions no apareixen descrites a l’EIA i essent que es tracta d’un territori a tots els efectes equiparables a Àrea Natural d’Alt Nivell de Protecció, es demana que s’expliqui a què obeïen les obres abans descrites (torrent, dipòsit d’aigua de les eres i adequació de l’edificació adjunta), quina és la seva funció actual i com es justifica que encara calgui un nou dipòsit d’aigua.”
El 3 d’octubre de 2016 el promotor va presentar un escrit en el que fa una sèrie de consideracions sobre les al·legacions del GOB i sobre els informes rebuts durant la IP.
“(...) Entre d’altres comenta que no es cert que s’hagi construït un dipòsit d’aigua, ni tampoc que s’hagi fet una intervenció en el torrent “per disposar d’un magatzem d’aigües superficials com s’afirma a l’al·legació. El que s’observa a les fotografies aèries es una piscina realitzada amb llicència i la construcció d’una bassa en uns terrenys que no formen part de la finca Morella Vell ni son del mateix propietari , sinó que es troben a la finca limítrof, a l’altre banda del torrent i del mur que delimita la finca.
Per tant es troba plenament justificada la construcció d’un dipòsit d’aigua com el previst en el projecte presentat, tal i com es desprèn de la memòria del projecte i com han comentat els informes emesos pels òrgans competents en el procediment en tràmit. Tant la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat com el informe del Departament de Medi Ambient del Consell informen favorablement a la construcció de la bassa.
A la vista de l’exposat cal concloure que l’al·legació del GOB ha de ser desestimada.”
A més es fa una sèrie de consideracions als informes rebuts. Concretament el document contesta l’informe del Departament d’Ordenació Territorial i Turística del Consell de Menorca, indicant el següent:
En relació a la primera observació, el projecte ja compta amb l’autorització de l’administració hidràulica competent, atorgada per Resolució de la Directora General de Recursos Hídrics de 21 d’agost de 2015.
Quant a la segona observació, cal tenir en compte que no es farà cap abocament al torrent. En cas de que hagués sobrants d’aigües, s’abocaran en superfície sobre els conreus per tal de que s’infiltri en una gran extensió de terreny sense afectar el torrent.
En relació al camí, el projecte no contempla l’obertura d’un nou camí, sinó l’adequació d’un ja existent. La seva existència ja ha estat confirmada per la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic en la seva Resolució de l’expedient sancionador EN 46/41. De fet va ser el fet d’haver sol·licitat la legalització del camí el que va portar a la administració a no ordenar mesures de restauració i a imposar una sanció mínima.
Així mateix, consta al punt 5 de les conclusions de l’informe de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat que es va rebre informe favorable del Servei d’Agricultura del Consell perquè es justifica la necessitat d’obertura del camí des del punt de vista de la gestió agroramadera (..).
c.Consultes transfrontereres
Atesa la ubicació i magnitud del projecte no han estat necessàries consultes transfrontereres.
5. Integració de l’avaluació
5.1 Alternatives
En relació al camí, no hi ha alternatives atès que es tracta d’una legalització, és a dir que ja està fet. Segons converses mantingudes amb el avaluador, el que no s’ha realitzat son les mesures correctores. S’informa que el camí millorarà les comunicacions dintre de la finca i que permet una separació del trànsit de la maquinaria dels usuaris de l’agroturisme. Informa que el traçat permet evitar el desbrossament i la eliminació d’espècies arbòries i que només es fa una petita poda atès que el camí ja existia.
En relació a la bassa, no es presenten alternatives i s’explica que no hi ha altra alternativa atès que si es construís la mateixa bassa en un altre punt de la finca la cota d'entrada d'aigua no seria tan baixa i les aigües no caurien per gravetat, a més de que el moviment de terres a realitzar per embassar la mateixa quantitat d'aigua seria més gran, així com el cost econòmic.
S’informa dels avantatges:
‐ S'aprofita un emplaçament sense espècies protegides, i amb una orografia adequada per a aquesta construcció.
‐ El material de la parcel·la quant als aspectes geològics també ho fa aconsellable, ja que es tracta d'un material ripable i útil
‐ La ubicació quant a comunicacions és també aconsellable ja que hi ha camins que arriben fins a la parcel·la triada, sense necessitat de construir un nou accés.
‐ Hi ha cota suficient perquè les aigües pluvials recollides en les cobertes arribin per gravetat.
Les noves construccions permetran proveir d'aigua tant a la cabanya ramadera existent en la finca, com realitzar una aportació extra a la plantació d'oliveres en èpoques d'escassetat de precipitació, i així augmentar tant la producció com la qualitat de l'oliva.
Es troba que, ateses les justificacions exposades al document i que les administracions implicades no troben cap problema en la construcció de la bassa, no és necessari presentar més alternatives.
5.2 Principals impactes de l’alternativa escollida i la seva correcció
En relació als impactes, es presenten les possibles accions que podrien afectar al medi abiòtic, biòtic i socioeconòmic però es troba que la relació detallada no son accions del projecte, son més bé conseqüències de la realització del projecte: augment del nivells sonors, afeccions a masses superficials, etc. Posteriorment sí que caracteritza les accions del projecte, diferenciant entre els dos projectes i les accions comunes, així com en fase de execució i de funcionament.
S’exposen els principals factors ambientals afectats i la matriu d’interaccions entre les accions i el medi afectat. De vegades, barreja la anàlisi de l’impacte amb mesures preventives o correctores. S’analitzen cadascun dels impactes previstos, caracteritzant-lo a través dels atributs establerts a la llei, però sense valorar-los quantitativament. En funció d’aquesta anàlisis s’avalua l’impacte com a crític, sever, moderat o compatible.
Es presenta un estudi d’incidència paisatgística que conclou que el projecte no repercuteix de forma significativa en el paisatge de la zona d’estudi. La bassa serà oberta i estarà ubicada en un indret amb poca alçada. El document indica que s’instal·larà com a mínim una plataforma flotant per facilitar la sortida de les aus que puguin caure accidentalment a l'interior de la bassa i així evitar que s’ofeguin. A més, segons prescripcions de la DG de Medi Natural, el tancament del perímetre de la bassa s’haurà de fer de paret seca de litologia concordant amb la zona, raó per la qual no s’espera que l’impacte visual sigui remarcable. Amb el temps, la bassa serà colonitzada per fauna i flora i tindrà efectes positius sempre que no s’inclogui fauna o flora al·lòctona.
Atès que no podran abocar al torrent, a la constestació de les al·legacions informen que, en cas de que hagués sobrants d’aigües, s’abocaran en superfície sobre els conreus per tal de que s’infiltri en una gran extensió de terreny sense afectar el torrent.
En relació a l’afecció sobre la vegetació, el document informa que per adequar el camí s’hauran d’eliminar alguns peus d’ullastre i llentiscle, però no informa del número o de la superfície que es va desbrossar.
En relació a la bassa, el document aclareix que atès que es realitzarà a una zona de la parcel.la que abans es feia servir per cultiu, no s’afectaran a peus arboris.
S’utilitzarà la terra vegetal del desbrossament per la protecció del talús, evitant la erosió i permetent la seva revegetació de forma natural.
Segons el document, en cap cas s’afectaran a espècies protegides.
En l’apartat de gestió de residus es presenta tot un seguit de mesures que s’aplicaran per gestionar-los correctament.
Es preveuen un bon grapat de mesures correctores i preventives, tant en la fase d’explotació com de clausura.
5.3 Seguiment ambiental
Es preveu l’aplicació d’un programa de vigilància ambiental que garantirà el compliment de les indicacions realitzades i les mesures protectores i correctores proposades. Hi han dosa fases, un pla de seguiment i control durant la fase d’execució i una altre durant la fase de funcionament.
6. Conclusions
Per tot l’anterior, es proposa formular la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte Legalització del camí agrícola a la carretera de Favaritx i execució d’una bassa i canalització de recollida de pluvials a la finca Morella Vell, en el T.M. de Maó, atès que es conclou que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores proposades i acceptades per el promotor durant el procés d’avaluació d’impacte ambiental, incloses en l’estudi d’impacte ambiental, així com les mesures i autoritzacions necessàries incloses als diferents informes emesos per les administracions públiques inclosos a la present declaració: Direcció General de Recursos Hídrics i Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat. Especialment important és la prohibició d’abocar al torrent les aigües sobrants, fer un tancament del perímetre de la bassa de paret seca i no introduir espècies al·lòctones ni de flora ni de fauna a la bassa.
A més, s’aplicaran les següents mesures:
1.A la paret seca que formarà el perímetre de la bassa es deixaran diferents forats per permetre el pas de la fauna
2.No s’envairan les zones vegetades, ni per a realitzar acopis de material o vehicles, ni per gestionar els residus. Es recomana utilitzar maquinària adient i adequada per tal de evitar l'afecció a la vegetació. Les rases o excavacions han de romandre obertes el mínim temps possible
3.Un cop acabades les obres, s'haurà de realitzar un correcte desmantellament de les instal·lacions temporals que hi hagin, neteja del terreny i el condicionament de les superfícies afectades, gestionant de forma correcta els residus
Es recorda que tant la NTT (Norma Territorial Transitòria) com el PTI (Pla Territorial Insular) prohibeix l’obertura de nous camins en AANP; a més, s’haurà de tramitar la declaració d’interès general, si s’escau.
Es recorda també que si s’han canviat les condicions del projecte en relació a les autoritzades per la Direcció General de Recursos Hídrics, s’haurà de tornar sol·licitar dita autorització."
Palma, 31 de maig de 2017
El presidente de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias