Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 6569
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el subministrament de carburants, botiga i oficines i trasvàs carburant GLP, TM Lloseta. (165A/15).

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 25 de maig de 2017,

"DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte del present informe està inclòs a la lletra i) del grup 3 “energia” de l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears (BOIB núm. 133 de 21 de setembre de 2006), per la qual cosa, després d’haver estat sotmesa a avaluació d’impacte ambiental ordinària, segons el que determina la lletra c del punt 1 de l’apartat tercer de la circular del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals de data 4 de novembre de 2015, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

1.Antecedents

En data 21 de setembre de 2015 i 13 d’octubre de 2015 entren a la CMAIB dos oficis de l’Ajuntament adjuntant el projecte referent a la construcció d’una unitat de subministrament amb botiga i oficines (09 de setembre de 2015 visat núm. 2015911520) amb el projecte ambiental (2015911505) i el projecte de transvasament de GLP (06 d’octubre de 2016 visat núm. 2015912630) respectivament, ambdós del mateix promotor.

En data 09 de novembre de 2015 s’emet informe de la CMAIB indicant que els dos projectes s’hauran de tramitar de manera conjunta i que estan subjectes a AIA ordinària segons la Llei 21/2013.

2.Informació del projecte

El promotor del projecte és Trescollserveis SL i l’òrgan que ha tramitat l’expedient a la CMAIB és l’Ajuntament de Lloseta.

L’objecte de projecte consisteix en la construcció:

1.D’una unitat de subministrament amb botiga i oficines, només amb accés des del carrer sabaters:

-Es realitzarà la instal·lació de dos tancs soterrats de 40m³ cadascun, per a Gasoil A i Gasolina SP-95 respectivament, els tancs seran de doble paret d’acer/polièster reforçats amb fibra de vidre de 2.5m de diàmetre exterior i 8.6m de longitud total.

-Comptarà amb tres illetes de subministrament amb sis carrils de repostatge, a on s’instal·laran tres aparells dispensadors multiproducte per a gasoil i benzina.

-La zona de subministrament estarà coberta per una marquesina de 190m².

-També es construirà un edifici de 91m² de dues plantes, amb botiga a la planta baixa i oficines a la primera planta.

-La xarxa de sanejament de la parcel·la es dividirà en tres xarxes una de pluvials una de residuals i una de hidrocarburades que abocaran a un únic punt de la xarxa de clavegueram.

-Les aigües hidrocarburades recollides per la xarxa de sanejament recollirà les aigües produïdes a la zona de subministrament i descàrrega de carburants es tractaran mitjançant un decantador-separador d’hidrocarburs de 3l/s.

-Els tancs aniran enterrats en una fossa que excedirà en totes les seves parts mig metre de les dimensions del tanc, de manera que quedaran rodejats en tot el seu contorn per mig metre de sorra de riu compactada.

-La superfície de la parcel·la és de 1.051m².

2.D’una planta d’ompliment i transvasament de carburant GLP, accés des de dos carrers:

-Constarà de sis tancs aeris horitzontals de 49.50 litres (49.5m³) cada un, amb un emmagatzematge total de 297m³.

-Dues zones de càrrega i descàrrega, amb marquesina de 210m² cada una.

-Dues casetes tècniques una a cada accés de 17m².

-La superfície total del solar és de 4.190m², format per quatre parcel·les.

El paviment de la zona de subministrament serà de 21cm d’espessor de formigó armat.

La zona de descàrrega disposarà de dos explosímetres per a butà-propà.

La xarxa de sanejament de la parcel·la es dividirà en dues xarxes una de pluvials i l’altra de residuals que abocaran a un únic punt de la xarxa de clavegueram.

Els tancs s’ubicaran a 0.50cm del sòl, tres dels tancs tenen 2.45m de diàmetre i 11.36m de longitud i els altres tres tenen un diàmetre de 2.20 i 13.78m de longitud.

Tota l’activitat quedarà tancada per una paret contínua de 2,5m amb blocs de 20cm i es realitzaran torns de vigilància de 24h, inclòs els festius. L’accés quedarà restringit només a personal autoritzat.

El projecte s’ubicarà al Carrer Sabaters s/n i al Carrer Teixidors en el terme municipal de Lloseta, compte amb els serveis d’electricitat, aigua i clavegueram.

Les parcel·les s’ubiquen a sòl urbà –urbanitzable qualificat com a ús industrial.

3.Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte

El projecte s’ubicarà a sòl classificat com a sòl urbà d’ús industrial, en el polígon industrial de Lloseta.

Els projectes es desenvolupen a cinc parcel·les del polígon industrial, tres d’elles amb accés des del carrer sabaters i les altres dues des del carrer Teixidors, actualment a les parcel·les veïnes no es desenvolupa cap tipus d’activitat.

Al tractar-se d’un sòl urbà d’ús industrial no s’observen espècies de flora ni fauna protegida ni d’especial interès. Les parcel·les es troben a uns 80m del torrent des Rafal Encès a zona de policia del torrent (100m)., però fora d’àrees de prevenció de riscs al tractar-se de sòl urbà.

A uns 430m de les parcel·les s’ubiquen dos pous d’abastiment urbà (dades de l’IDEIB), per la qual cosa l’activitat es troba a zona de restricció moderada de pous d’abastiment.

Es tracta d’un polígon industrial consolidat amb les infraestructures i serveis necessaris per a desenvolupar l’activitat.

4.Resum del procés d’avaluació

4.1. Actuacions prèvies

No es realitza el tràmit de l’article 34 (Llei 21/2013) atès que es potestatiu pel promotor i aquest no l’ha sol·licitat.

4.2. Fase d’informació pública i de consultes

En data 31 d’agost de 2016 el secretari de l’Ajuntament de Lloseta emet informe de l’exposició pública indicant que en el BOIB núm. 93 de 23 de juliol de 2016 els expedients s’han sotmès a informació pública durant un termini de trenta dies.

a)Consultes administracions públiques

S’ha consultat a les administracions i d’algunes s’ha rebut resposta:

-Direcció General de Política Industrial (ofici de 20 de gener de 2016)

En data 18 d’octubre de2016 el Servei de Seguretat Industrial informa desfavorablement, per una sèrie de mancances tècniques del projecte.

En data 27 de març de 2017 i un cop revisada la documentació addicional presentada pel promotor informa favorablement el projecte amb el condicionants següents:

“1. La distància del tancament lateral a la zona d'ompliment i transvasament del camió cisterna he de ser com a mínim de 15 metres.

2. Les portes d'entrada i sortida han de permetre l'entrada i sortida dels camions sense necessitat de cap maniobra.

3. Els interruptors per la posada en funcionament i aturada de les bombes i compressors han de poder ser activades des de l'exterior de l'edificació, han d'estar protegits i han de ser de fàcil accés.

4. S'ha de lliurar el document signat per Aigües de Lloseta SA, que garanteix un subministre mínim d'aigua de 15 m3/h a una pressió de 5 kg/m2  amb la finalitat de poder executar l'activitat de planta d'ompliment i transvasament de carburant GLP, signat a 19 d'octubre de 2015.

5. S'han de donar d'alta a la Direcció General de Política Industrial les següents instal·lacions: 1. La planta de transvasament de GLP 2. Els dipòsits de GLP 3. La instal·lació contra incendis 4. La instal·lació de baixa tensió 5. Altres autoritzacions que siguin escaients.

6. La planta ha de complir els requeriments del Reial decret 840/2015, de 21 de setembre, pel que s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en els que intervenen substàncies perilloses.

7. Una vegada construïda la planta i abans de entrar en funcionament una OCA ha de realitzar un reconeixement de la instal·lació tal com s'indica en el segons paràgraf del punt «autorització de les instal·lacions» de la norma l'Ordre d'1 de desembre de 1964.

8. Des del mateix moment en què qualsevol dipòsit de GLP de la planta tingui qualsevol quantitat de gas o que hi entri un camió de GLP i durant tot el temps en què hi hagi qualssevol quantitat de gas dintre de la planta, la planta ha d'estar vigilada les 24 hores del dia incloses les festes per personal del titular designat de forma expressa per aquesta tasca ja sigui des de la mateixa planta o mitjançant televigilància des de la estació de distribució de combustible annexa sempre que aquesta es del mateix titular.”

-En data 28 de gener de 2016 el Cap de Servei de Seguretat Industrial emet ofici que les benzineres no necessiten informe ni autorització administrativa d’aquesta Direcció General, però una vegada executat si que s’haurà de registrar la instal·lació al Registre de productes petrolífers de dita Direcció General.

-El Servei d’Aigües Subterrànies en data 13 d’octubre de 2016 informe que des del punt de vista de les competències no s’observa impediment per a la continuació de la tramitació del projecte en qüestió, sempre que es compleixin, com a mínim, totes les mesures constructives i especificacions dels projectes.

-El Servei d’Aigües Superficials en data 24 d’octubre de 2016 informa favorablement els documents presentats pel que fa a les afeccions al domini públic hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció i a zones inundables, amb les prescripcions següents:

+S’han d’aplicar les mesures correctores adequades per mantenir la seguretat de persones i béns en cas d’inundació.

+Es disposarà a peu d’obra d’una còpia de l’autorització emesa per aquesta direcció general.

+Qualsevol modificació de la documentació presentada requerirà un nou informe.

+La finalització de l’obra s’ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Recursos Hídrics, i s’ha d’adjuntar un plànol de situació amb nombre de referència 329/2016.

-El Servei d’Estudis i Planificació en data 24 d’octubre de 2016 informa favorablement el projecte amb els condicionants següents:

+Durant les obres s’han de prendre les màximes precaucions per evitar abocaments accidentals de substàncies contaminants. Si es produeix un abocament accidental dins els perímetres de restriccions de pous de captació s’haurà de donar avís a l’Ajuntament corresponent i a la Direcció General de Recursos Hídrics.

+Les substàncies potencialment contaminants s’han d’emmagatzemar en zones condicionades per tal d’assegurar que no es produirà cap abocament al subsòl.

+S’han de complir les mesures constructives i de seguretat dels projectes.

+Les aigües pluvials provinents de la planta d’ompliment i transvasament de GLP també s’han de tractar mitjançant el decantador d’hidrocarburs.

+Respecte al projecte de construcció de la unitat de subministrament:

*La llosa de formigó on s’instal·laran els dipòsits soterrats es construirà de manera que disposi d’un punt més baix i d’una petita paret perimetral d’entre 20 i 50cm d’alçada a mode de cofre.

*S’ha d’instal·lar un punt de control de producte líquid que coincideixi amb el punt més baix del cofre de dipòsits soterrats, aquest punt de control haurà d’estar entubat en PVC o acer inoxidable i tenir un diàmetre interior mínim de 90cm per tal de poder extreure fase líquida en cas de ser necessari.

*S’ha de construir un piezòmetre de control dins de la parcel·la de la benzinera i aigües avall d’aquesta amb les característiques següents:

*Ha de penetrar un mínim de 2m dins l’aqüífer. En base a la informació disponible al SEP el nivell freàtic de l’aqüífer superficial d’aquesta zona se situa a una profunditat d’entre 8 i 25m en funció de la cota del terreny i de l’època de l’any. Per aquesta raó el piezòmetre haurà de tenir una profunditat mínima de 25m i estar ranurat en els darrers 15m.

*Ha de tenir un diàmetre suficient per a poder mostrejar les aigües subterrànies i poder actuar en cas de fuites accidentals.

*Per tal d’aïllar el piezòmetre de possible contaminants que provinguin de la part superior del terreny, la part superior del piezòmetre haurà de disposar d’una cimentació anular de 1.5m de profunditat.

*La situació i característiques constructives finals dels piezòmetres (profunditat assolida, diàmetre, litologia travessada, zones ranurades, profunditat de l’anell de cimentació,...) hauran de ser comunicades a la Direcció General de Recursos Hídrics a afectes de possibles inspeccions.

- Al·legacions

En data 31 d’agost de 2016 el secretari de l’Ajuntament de Lloseta emet certificat de l’exposició pública indicant que no consta que dins el termini de 30 dies d’exposició pública s’hagin presentat al·legacions.

a) No s’han realitzat consultes transfronteneres al no considerar-se necessari.

5. Anàlisi tècnic de l’expedient 

5.1  Alternatives

Respecte a les alternatives, només es presenta l’alternativa zero de no execució del projecte, la qual es descarta indicant que es tracta de sòl industrial consolidat i sectoritzat.

5.2  Principals impactes de l’alternativa escollida i la seva correcció

a) Sòl i subsòl

Al tractar-se de sòl d’ús industrial els principals impactes sobre aquest factor es produiran si succeeix un accident o vessament de combustible al medi, per la qual cosa s’estableixen una sèrie de mesures preventives, destacant les següents:

-Pista formada per paviment resistent a la infiltració i resistent al tràfic rodat.

-Dipòsits de doble paret

-Detecció de fuites a la doble càmera dels tancs.

-Equip de tractament d’aigües hidrocarburades.

b) Emissions

Les emissions es produiran principalment a la fase d’obres destacant l’emissió de partícules i de renous, es presenta un estudi acústic indicant que no es superen els valors de la normativa per a zona amb ús industrial. I si aquests es superen seran puntuals a la fase d’obres però en cap cas es superaran a la fase d’explotació. Pel que fa al moviment de terres es realitzarà un reg periòdic per tal de disminuir l’emissió de pols.

L’activitat no es troba inclosa al Reial Decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació.

Respecte a la contaminació lumínica s’indica que les làmpades compliran amb l’establert a la Llei 3/2005, de 20 d’abril de protecció del medi nocturn.

c) Hidrologia subterrània

El projecte pot provocar la contaminació de les aigües subterrànies en cas de vessament accidental sinó es prenen les mesures adients.

Envoltant la superfície de la marquesina dels dispensadors existeix una canaleta de recollida d’aigües hidrocarburades que se destinen al decantador d’hidrocarburs i posteriorment aboquen a clavegueram. Es considera necessari que la canaleta d’hidrocarburs també es realitzi al perímetre dels depòsits soterrats.

Si es produeix qualque fuita, abocaments accidentals es posarà immediatament en coneixement de l’Ajuntament i de la Direcció General de recursos hídrics.

S’hauran d’instal·lar dispositius a la xarxa de clavegueram que permetin detectar fuites o pèrdues ràpidament.

d) Flora i fauna

Es considera que no es produeix cap impacte sobre la flora ni la fauna existent a la parcel·la atès que aquest no es rellevant.

Com a mesura es proposa una zona enjardinada de 106.71m², però no s’indica quines són les espècies que s’utilitzaran.

e) Residus

La generació de residus es produirà principalment durant de la fase de construcció i seran principalment residus de construcció-demolició.

Un cop finalitzades les obres es realitzarà una retirada i correcta gestió dels residus que es puguin observar a les parcel·les d’actuació i a les veïnes que s’hagin generat a causa de les obres..

S’haurà de realitzar una correcta gestió dels residus generats tant a la fase de construcció com a la de funcionament. Durant la fase de funcionament s’haurà de complir l’ordenança de residus urbans i la normativa especifica de residus perillosos.

S’indica que els residus del decantador d’hidrocarburs seran gestionats per empresa autoritzada (cal indicar que a les Illes Balears, és el Servei de Residus de la Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus l’òrgan competent).

f) Paisatge

El paisatge es veurà afectat a la fase de construcció i a la de funcionament per la presència d’aquesta nova instal·lació.

Però es considera que no serà significatiu atesa la classificació del sòl i la ubicació de les instal·lacions.

Les xarxes de subministrament d’aigua potable i d’energia elèctrica es realitzaran soterrades, per tal de disminuir l’impacte.

g) Patrimoni

Amb l’execució del projecte no es veuen afectats bens d’interès cultural.

h) Població

Durant la fase de construcció l’impacte es pot considerar negatiu però temporal i reversible per les molèsties que puguin ocasionar als treballadors o ciutadans que visitin el polígon, renous, pols,...els quals desapareixeran a la fase de funcionament.

5.3 Mesures i seguiment ambiental:

Les xarxes de subministraments seran soterrades, s’evitarà al màxim els moviments de terres, acumulació de materials i residus a les parcel·les d’actuació i voltants, es realitzaran regs periòdics per disminuir l’emissió de pols. Les espècies vegetals seran autòctones.

S’indica que durant les obres haurà d’haver-hi un encarregat ambiental que comprovi la correcta execució de les mesures proposades i l’establiment de mesures addicionals si escau.

S’haurà de nomenar un responsable ambiental durant la fase de funcionament el qual serà responsable del control de les mesures en aquesta fase, especialment del control de les xarxes de recollida d’aigües i del correcta manteniment del decantador d’hidrocarburs.

Cal indicar que a l’Estudi d’Impacte Ambiental en determinats apartats es fa referència a mesures de planejament les quals no se corresponent amb al projecte presentat.

6.Conclusions

Per tot l’anterior, es proposa formular la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte “Subministrament de carburants, botiga i oficines i transvasament carburant GLP” en el terme municipal de Lloseta promogut per Trescollserveis SL, al concloure’s que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin les mesures següents:

-La canaleta de recollida d’aigües hidrocarburades també s’haurà de realitzar en el perímetre dels depòsits soterrats.

-Al voltants dels tancs aèries i de les marquesines de zona d’ompliment i transvasament de GLP s’haurà de realitzar una canaleta de recollida d’aigües hidrocarburades i destinar les mateixes al decantador d’hidrocarburs abans d’abocar a xarxa de clavegueram.

-Les espècies de flora en cap cas seran espècies invasores ni al·lòctones.

-D’acord amb l’informe de Política Industrial:

+“La distància del tancament lateral a la zona d'ompliment i transvasament del camió cisterna he de ser com a mínim de 15 metres.

+Les portes d'entrada i sortida han de permetre l'entrada i sortida dels camions sense necessitat de cap maniobra.

+Els interruptors per la posada en funcionament i aturada de les bombes i compressors han de poder ser activades des de l'exterior de l'edificació, han d'estar protegits i han de ser de fàcil accés.

+S'ha de lliurar el document signat per Aigües de Lloseta SA, que garanteix un subministre mínim d'aigua de 15 m3/h a una pressió de 5 kg/m2  amb la finalitat de poder executar l'activitat de planta d'ompliment i transvasament de carburant GLP, signat a 19 d'octubre de 2015.

+S'han de donar d'alta a la Direcció General de Política Industrial les següents instal·lacions: 1. La planta de transvasament de GLP 2. Els dipòsits de GLP 3. La instal·lació contra incendis 4. La instal·lació de baixa tensió 5. Altres autoritzacions que siguin escaients.

+La planta ha de complir els requeriments del Reial decret 840/2015, de 21 de setembre , pel que s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en els que intervenen substàncies perilloses.

+Una vegada construïda la planta i abans de entrar en funcionament una OCA ha de realitzar un reconeixement de la instal·lació tal com s'indica en el segons paràgraf del punt «autorització de les instal·lacions» de la norma l'Ordre d'1 de desembre de 1964.

+Des del mateix moment en què qualsevol dipòsit de GLP de la planta tingui qualsevol quantitat de gas o que hi entri un camió de GLP i durant tot el temps en què hi hagi qualssevol quantitat de gas dintre de la planta, la planta ha d'estar vigilada les 24 hores del dia incloses les festes per personal del titular designat de forma expressa per aquesta tasca ja sigui des de la mateixa planta o mitjançant televigilància des de la estació de distribució de combustible annexa sempre que aquesta es del mateix titular.”

-D’acord amb l’informe del Servei d’Estudis i Planificació:

+Durant les obres s’han de prendre les màximes precaucions per evitar abocaments accidentals de substàncies contaminants. Si es produeix un abocament accidental dins els perímetres de restriccions de pous de captació s’haurà de donar avís a l’Ajuntament corresponent i a la Direcció General de Recursos Hídrics.

+Les substàncies potencialment contaminants s’han d’emmagatzemar en zones condicionades per tal d’assegurar que no es produirà cap abocament al subsòl.

+S’han de complir les mesures constructives i de seguretat dels projectes.

+Les aigües pluvials provinents de la planta d’ompliment i transvasament de GLP també s’han de tractar mitjançant el decantador d’hidrocarburs.

+Respecte al projecte de construcció de la unitat de subministrament:

*La llosa de formigó on s’instal·laran els dipòsits soterrats es construirà de manera que disposi d’un punt més baix i d’una petita paret perimetral d’entre 20 i 50cm d’alçada a mode de cofre.

*S’ha d’instal·lar un punt de control de producte líquid que coincideixi amb el punt més baix del cofre de dipòsits soterrats, aquest punt de control haurà d’estar entubat en PVC o acer inoxidable i tenir un diàmetre interior mínim de 90cm per tal de poder extreure fase líquida en cas de ser necessari.

*S’ha de construir un piezòmetre de control dins de la parcel·la de la benzinera i aigües avall d’aquesta amb les característiques següents:

-Ha de penetrar un mínim de 2m dins l’aqüífer. En base a la informació disponible al SEP el nivell freàtic de l’aqüífer superficial d’aquesta zona se situa a una profunditat d’entre 8 i 25m en funció de la cota del terreny i de l’època de l’any. Per aquesta raó el piezòmetre haurà de tenir una profunditat mínima de 25m i estar ranurat en els darrers 15m.

-Ha de tenir un diàmetre suficient per a poder mostrejar les aigües subterrànies i poder actuar en cas de fuites accidentals.

-Per tal d’aïllar el piezòmetre de possible contaminants que provinguin de la part superior del terreny, la part superior del piezòmetre haurà de disposar d’una cimentació anular de 1.5m de profunditat.

+La situació i característiques constructives finals dels piezòmetres (profunditat assolida, diàmetre, litologia travessada, zones ranurades, profunditat de l’anell de cimentació,...) hauran de ser comunicades a la Direcció General de Recursos Hídrics a afectes de possibles inspeccions.

-D’acord amb l’informe del Servei d’Aigües Superficials:

+S’han d’aplicar les mesures correctores adequades per mantenir la seguretat de persones i béns en cas d’inundació.

+Es disposarà a peu d’obra d’una còpia de l’autorització emesa per aquesta direcció general.

+Qualsevol modificació de la documentació presentada requerirà un nou informe.

+La finalització de l’obra s’ha de comunicar per escrit a la Direcció General de Recursos Hídrics, i s’ha d’adjuntar un plànol de situació amb nombre de referència 329/2016.

Es recorda que:

-S’hauran de complir les distàncies de seguretat establertes a l’Ordre del Ministeri d’Indústria de 01 de desembre de 1964.

-S’haurà de consultar, a la secció d’Atmosfera, si l’activitat es troba inclosa o no en el catàleg d’activitat potencialment contaminadora de l’atmosfera.

-S’ha de complir la normativa vigent sobre seguretat industrial i emergències.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.”

   

Palma, 31 de maig de 2017

El presidente de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias