Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 6568
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre les instal·lacions benefici pedrera Can Casetes núm.378, pol.8, parc.159, TM Llucmajor. (112A/16)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 25 de maig de 2017,

" DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte del present informe està inclòs a la lletra o) “Plantes de tractaments d’àrids i plantes de fabricació de material de construcció” del grup 4 de l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears (BOIB núm. 133 de 21 de setembre de 2006), per la qual cosa, després d’haver estat sotmesa a avaluació d’impacte ambiental ordinària, segons el que determina la lletra c del punt 1 de l’apartat tercer de la circular del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals de data 4 de novembre de 2015, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

1.Antecedents

El projecte “Restitució integral impactes ambientals ocasionats pedrera Can Casetes” en el TM de Llucmajor (exp. núm. 107i/2007) té acord favorable amb condicionants del Ple de la CMAIB de 3 d’abril de 2007.

En data 29 de juny de 2016 té entrada ofici d’inici de l’avaluació d’impacte ambiental ordinària Can Casetes núm.378 per part de la Direcció General de política industrial indicant que en data 23 d’abril de 2016 es va sotmetre a informació pública l’estudi d’impacte ambiental (Estudi d’Impacte Ambiental) i el projecte dels establiments de benefici i auxiliars de l’explotació minera Can Casetes núm. 378, dins la parcel·la 159 del polígon 8 en el terme municipal de Llucmajor.

2.Informació del projecte

El promotor del projecte és Pedreres Can Ramis SL i l’òrgan que ha tramitat l’expedient a la CMAIB és la Direcció General de Política Industrial.

L’objecte del projecte és la regularització dels drets miners de l’explotació Can Casetes núm. 378. La pedrera s’ubica al polígon 8 parcel·la 159 en el terme municipal de Llucmajor.

Les actuacions que s’han de regularitzar són els establiments de benefici i auxiliars existents a la Pedrera, on es realitzen les operacions de trituració, classificat, i secat d’àrids i de tall de peces de marès.

A la pedrera de Can Casetes existeixen tres establiments de benefici:

a.Una planta per a la fabricació d’àrids (picadís) amb els elements següents:

-Una molturadora Muller 75KW

-Dos molins (FL50 i MG50)

-Una cribadora tromel

-Una cribadora vibrant Pozzato

-Nou cintes transportadores

-Diverses tolves

b.Instal·lació on s’ubica la serra: Una serra de tall de blocs de marès de 30kW

c.Dues plantes d’ensacat de 35CV de potència:

-Ensacadora FFS vertical CV-2025

-Paletitzadora (masterpal)

-Flejador

-Pales carregadores

I compta amb les instal·lacions auxiliar següents:

a.Vestidors i dependències del personal 73.91m2

b.Nau ensacadora 2.554.07m²

c.Taller, en el mateix edifici de l’ensacat

d.Dos edificis d’oficines de 74.26m² i 272.61m²

e.Magatzem 40.71m²

f.Pèrgola 276.67m²

g.Sils de càrrega 71.35m²

h.Caseta control

i.Aljub 32.92m²

La instal·lació pot produir fins a 20 sacs de 25kg per minut, la producció mitjana diària és de 500 sacs i l’anual de 5.000 sacs.

El projecte de restauració 2007 preveia durant la fase 3 d’explotació el trasllat de la instal·lació de trituració i classificació al forat existent a la pedrera.

S’indica que existeix un sondeig per a la captació d’aigua subterrània a la mateix parcel·la que s’utilitza per reg per a l’eliminació de pols i pels vestuaris i banys. D’acord amb les dades de l’IDEIB el sondeig existent és d’us industrial.

Tal com es recollia en el projecte de restauració aprovat el 2007 les instal·lacions seran desmantellades, els elements útils seran traslladats a explotacions mineres o industrials per a la seva reutilització i els materials petris s’utilitzaran en la restauració de la darrera fase de la pròpia pedrera i la resta d’elements seran entregats a gestors autoritzats.

Es presenta una addenda a la documentació d’1 de febrer de 2015 on s’indica que el projecte d’explotació presentat per a la regularització de la pedrera coincideix exactament amb el de restauració aprovat (2007), indica que s’ha mantingut la seqüència, les superfícies i els procediments de manera estricta. El que fa es concretar els aspectes que no estaven expressat en el projecte de restauració aprovat, com és el termini.

Cal indicar que es presenta una ampliació dels anys, que passa d’11 a 28 anys, es preveu la finalització de la restauració el 2 d’octubre de 2043, la qual no es valora en aquesta DIA. També indicar que segons les fotografies aèries no s’observa a la parcel·la cap signe de restauració.

3.Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte

El projecte es desenvolupa a sòl classificat com a àrea natural d’especial interès ANEI- Barrancs de Son Gual I Xorrigo, a àrea amb prevenció de risc d’incendi, fora d’espai de rellevància ambiental XN2000.

Segons les dades de l’Ideib a la parcel·la del projecte s’observa la presència d’un torrent que travessa la parcel·la.

La parcel·la limita al nord-oest amb el municipi de Palma amb la segregació rústica de S’Aranjassa.

Respecte a la flora la zona d’actuació no s’observa vegetació al tractar-se d’una pedrera que du explotant-se anys, a les zones limítrofs, excepte a la zona nord-oest,  s’observa la presència de l’hàbitat 9320 boscos d’Oleo-Ceratonion amb la presència de Pinus halepensis, Pistacia lentiscus, Olea europea,...

A la parcel·la no s’observa la presència d’espècies de flora i fauna ni protegida ni catalogada.

A la zona dels voltants d’acord amb el Bioatles s’observa la presència de tortuga mediterrània i del busqueret coallarga, espècies incloses al catàleg en règim de protecció especial.

4. Resum del procés d’avaluació

4.1 Actuacions prèvies:

D’acord amb l’article 33.2 a) “amb caràcter potestatiu, el promotor podrà sol·licitar, de conformitat amb l’article 34, que l’òrgan ambiental elabori un document d’abast de l’estudi d’impacte ambiental”

El promotor d’aquest projecte sol·licita a l’òrgan substantiu que s’iniciïn els tràmits d’avaluació d’impacte ambiental segons el previst a l’article 33.3 de la Llei 21/2013, sense les actuacions prèvies.

4.2 Fase d’informació pública i de consultes:

En data 27 de juny de 2016 el Servei de Mines emet ofici indicant que el projecte s’ha exposat al públic i que no es té constància de la presentació d’al·legacions durant el tràmit d’exposició pública.

En el BOIB núm. 51 de 23 d’abril de 2016 es publica que l’Estudi d’Impacte Ambiental i el projecte dels establiments de benefici i auxiliars se sotmeten a informació pública durant un termini de trenta dies.

a) Consultes administracions públiques i persones interessades:

L’òrgan substantiu durant l’exposició pública ha consultat a les administracions següents, d’algues d’elles s’ha rebut resposta:

- El Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca informa en data 30 de maig de 2016 que: “[...] cal concloure que una vegada autoritzada la regularització s’haurà de tramitar el procediment de declaració d’interès general si no es procedeix a aprovar la modificació puntual d’adaptació del planejament urbanístic per incorporar en l’àmbit del sòl delimitat en l’autorització minera la qualificació que només admet l’ús extractiu.”

- Ajuntament de Llucmajor en data 24 de maig de 2016 informa que:

“Degut a la proximitat de l’explotació minera a zones habitades, seria recomanable l’establiment de mesures correctores encaminades en la reducció de molèsties per pols i soroll així com sistemes de control que garantissin de monitorització de l’eficàcia de les mesures adoptades.

Igualment és recomanable que es reguli com a condició en l’autorització uns horaris de funcionament que siguin compatibles al fet de la proximitat de zones habitades.

Pel que fa a les construccions necessàries per als establiments de benefici aquestes hauran de disposar de la corresponent llicència d’obres municipal, i declaració d’interès general si correspon.

Les modificacions o ampliacions substancials de l’activitat de referència respecte a la llicència d’activitats de que es disposa en l’actualitat, implicarà la sol·licitud de la corresponent llicència d’activitat municipal seguint els procediments establerts en la Llei 7/2013 de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats en els Illes Balears.”

- El Servei de Planificació de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei d’Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics

- Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat.

b) Al·legacions: tal com s’indica a l’ofici del Servei de Mines durant l’exposició pública no s’han rebut al·legacions, però cal indicar que en data 01 d’agost de 2016 l’Ajuntament de Llucmajor remet a la CMAIB, de conformitat amb l’establert a l’article 84 de la Llei 7/2013, còpia de les denúncies que varen tenir entrada a l’Ajuntament en data 05 d’abril de 2016 i 01 de juliol de 2016 presentades pel Sr. Domingo Nievas, respecte al renou de la instal·lació.

c) No s’han realitzat consultes transfronteneres.

5. Anàlisi tècnic de l’expedient 

5.1 Alternatives:

L’Estudi d’Impacte Ambiental presenta tres alternatives al projecte inclosa la zero:

-Alternativa zero de no regularització de les activitats, significaria el no compliment de la normativa.

-Alternativa 1: regularització dels establiments de benefici i auxiliars sense realitzar el canvi d’ubicació de la instal·lació de trituració i classificació contemplada en el projecte.

-Alternativa 2: regularització i canvi d’ubicació de la instal·lació de trituració i classificació contemplada en el projecte.

L’Alternativa 2 es l’alternativa tècnica i ambientalment més viable, atès que preveu el canvi d’ubicació de les instal·lacions i ubicar-les el més enfora possible de la zona habitada.

5.2. Principals impactes de l’alternativa escollida i la seva correcció:

Cal recalcar que en aquesta DIA s’avaluen els impactes de les instal·lacions de benefici i auxiliars, no l’explotació ni la restauració que ja varen ser objecte d’un altre expedient.

Per la qual cosa els principals impactes es produiran durant la fase de funcionament de les instal·lacions i els factors que es veuran alterats són la qualitat de l’aire i la qualitat acústica, per l’emissió de partícules, pols i renou mentre es dur a terme l’activitat. I el consum d’energia i la generació de residus.

Es presenta un estudi acústic on s’han establert quatre punts de mesura, dels resultats s’obté que els nivells de renou exterior provocats per la zona de trituració i classificació i mesurats al camí limítrof amb la segregació rústica de S’Aranjassa superen els límits de la taula B1 de l’annex III del RD 1367/2007 considerant l’àrea com a sector del territori amb predomini del sòl d’ús residencial. Per la qual cosa s’hauran de prendre les mesures adients.

No s’indica si es disposa o no de fossa sèptica ni si es reutilitza l’aigua utilitzada per a disminuir l’emissió de pols.

Cal indicar que els impactes es consideren temporals i reversibles, però a llarg termini.

Es considera que els impactes són compatibles atès que l’activitat de les instal·lacions de benefici es duen a terme dins naus o baix coberta i a l’interior de la pedrera, sempre que es prenguin les mesures correctores de renous i pols adients.

5.3 Mesures correctores i seguiment ambiental:

S’indica que les instal·lacions de trituració i classificació ubicades a la zona nord-oest durant la fase 3 d’explotació seran traslladades a la zona més allunyada del nucli de població i dins el forat de la pròpia pedrera per tal de disminuir l’afecció sobre la població.

A l’estudi acústic com a mesura correctora a es proposa la construcció d’un talús de 5m d’alçada en el límit de la finca amb el camí limítrof o el desplaçament de les instal·lacions a una zona allunyada uns 300m del camí.

Un cop acabada l’activitat de la pedrera les instal·lacions seran desmantellades i els elements no aprofitables per altres instal·lacions seran destinats a gestors autoritzats.

Les maquinaries passaran les revisions pertinents, però no s’indica com es durà a terme el manteniment ni on.

Les operacions de càrrega i descàrrega es duran a terme amb la major cura possible per tal d’evitar l’emissió de pols.

No s’especifica qui la parcel·la compta o no amb pantalla vegetal.

Un cop acaba l’activitat es restaurarà tota la zona seguint les prescripcions del projecte de restauració aprovat.

Es presenta un Pla de Vigilància Ambiental (PVA) on s’indica que es realitzarà el correcte control de l’aplicació de les mesures, però no s’especifica ni el responsable ni la periodicitat del compliment de les mateixes.

5.4 Consideracions addicionals

Tal com estableix l’apartat 6 de la Disposició transitòria primera de la Llei 10/2014, d’ordenació minera de les Illes Balears, on s’estableix el procediment per actualitzar i regularitzar els drets miners

“Si els drets miners inclosos en l’explotació que es pretén actualitzar o regularitzar afecten llocs de rellevància ambiental de la Xarxa Natura 2000; de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental; i de la Llei 1/1991, de 30 de gener, d’espais naturals i règim urbanístic de les àrees d’especial protecció de les Illes Balears, no s’ha de considerar en cap cas obertura de nova explotació minera, sinó que s’ha de considerar un mer manteniment de l’explotació existent, a l’efecte del que preveu l’article 22 de la Llei 1/1991. El procediment de regularització s’ha d’ajustar a les previsions mínimes següents, entre d’altres

El promotor ha de presentar davant l’autoritat minera, a més de la documentació prevista en l’article 15, un document amb el contingut que s’enumera en l’apartat c) per analitzar les afectacions ambientals en els espais protegits i la resta de zones properes que es puguin veure afectades i que estiguin fora de zones de recursos d’interès miner.

Una vegada presentada la documentació anterior, i en compliment de l’apartat 10 d’aquesta disposició, la conselleria competent en matèria de mineria l’ha de trametre a l’òrgan ambiental, que ha d’informar sobre el document descrit en l’apartat anterior”

Per la qual cosa es valora el contingut del document presentat en data gener de 2017 i el document anomenat “Estatus i distribució de la fauna quiropterològica de la reserva natural de l’Albufereta”

El document presentat compleix amb el contingut establert a la normativa; respecte a l’anàlisi del lloc i l’exposició dels objectius de conservació es descriu l’ANEI on es troba l’activitat i s’indica que a la zona d’actuació no hi són presents els valors de l’ANEI atès l’activitat que es desenvolupa i que aquest es tornarà aconseguir un cop finalitzi l’activitat i es restauri tota la parcel·la.

Respecte a les mesures compensatòries cal indicar que es projecte objecte d’aquesta DIA té una superfície de 5.611,47m², per la qual cosa la superfície a compensar, tal com s’indica a l’informe del Servei de Mines, de 12 de maig de 2017 és de 5.611,47 m2, i es presenta un pressupost de 3.928,03€ que es destinaran a l’execució del projecte “Estatus i distribució de la fauna quiropterològica de la reserva de l’albufereta de 17 de març de 2017” el qual compta amb el vist i plau del Director de l’espai natural protegit i compleix amb els criteris de la mineria, respecte a les mesures compensatòries, aprovats pel Consell de la Mineria.

L’objecte del projecte és conèixer les espècies de rates-pinyades presents a l’Albufereta així com obtenir un mapa de distribució, estatus de les espècies i àrees més rellevants i la instal·lació de 20 caixes refugi, es durà a terme entre els mesos de juny i setembre.

Per tot l’anterior es considera adequada la mesura compensatòria presentada.

6. Conclusions

Per tot l’anterior, es proposa:

A.Formular la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte “establiments de benefici i auxiliars a l’explotació minera Can Casetes, núm. 378 dins la parcel·la 159 del polígon 8” en el T.M. de Llucmajor, promogut per Pedreres Can Ramis SL, al concloure’s que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin les mesures següents:

-El trasllat de les instal·lacions de trituració i classificació a la zona allunyada del camí veïnal a uns 300m d’aquets i dins el forat de la pedrera s’haurà de realitzar aquest any o el següent. Un cop realitzada aquesta actuació s’haurà de realitzar una sonometria per tal de determinar que les mesures han estat adients.

-S’haurà de disposar d’una barrera vegetal perimetral a la parcel·la per tal de disminuir l’afecció de pols i renous a la biota existent a l’ANEI. Les espècies que s’utilitzin hauran de ser autòctones i en concordança amb l’hàbitat existent.

-Per a utilitzar pels vestidors i banys l’aigua de sondeig de la parcel·la s’haurà de comptar amb la pertinent autorització de la DG de Recursos Hídrics.

-Les aigües residuals provinents dels vestidors, banys,... s’hauran de destinar a fossa sèptica i els residus generats s’hauran de gestionar a través de gestor autoritzat.

-S’haurà d’establir un sistema de reutilització de l’aigua utilitzada per evitar l’emissió de pols i la refrigeració de la maquinària, si escau.

-El manteniment de maquinària s’haurà de dur a terme a centres autoritzats i s’hauran de guardar els resguards corresponents o sobre sòl impermeabilitzat.

-Si es disposa de depòsits de gas-oil, pel grup electrògen o altra maquinària, s’hauran d’ubicar dins cubetes de retenció per tal d’evitar abocaments sobre el sòl.

-S’haurà d’especificar qui és el responsable de dur a terme el PVA

Es recorda que:

-D’acord amb l’informe del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca de data 30 de maig de 2016 “[...] una vegada autoritzada la regularització s’haurà de tramitar el procediment de declaració d’interès general si no es procedeix a aprovar la modificació puntual d’adaptació del planejament urbanístic per incorporar en l’àmbit del sòl delimitat en l’autorització minera la qualificació que només admet l’ús extractiu.”

-D’acord amb l’informe de Ajuntament de Llucmajor de data 24 de maig de 2016 "Degut a la proximitat de l’explotació minera a zones habitades, seria recomanable l’establiment de mesures correctores encaminades en la reducció de molèsties per pols i soroll així com sistemes de control que garantissin de monitorització de l’eficàcia de les mesures adoptades.

Igualment és recomanable que es reguli com a condició en l’autorització uns horaris de funcionament que siguin compatibles al fet de la proximitat de zones habitades.

Pel que fa a les construccions necessàries per als establiments de benefici aquestes hauran de disposar de la corresponent llicència d’obres municipal, i declaració d’interès general si correspon.

Les modificacions o ampliacions substancials de l’activitat de referència respecte a la llicència d’activitats de que es disposa en l’actualitat, implicarà la sol·licitud de la corresponent llicència d’activitat municipal seguint els procediments establerts en la Llei 7/2013 de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats en els Illes Balears.”

-S’haurà d’obtenir l’informe favorable del Servei de Gestió Forestal pel que fa a l’APR d’incendis.

-S’haurà de complir amb els condicionants establerts pel Ple de la CMAIB de 3 d’abril de 2007 del projecte de restitució integral.

-D’acord amb l’apartat 5 de la Disposició transitòria primera “procediment per actualitzar i regularitzar els drets miners” de la LOMIB el procediment és aplicable a la revisió del projecte de restauració i del projecte d’explotació.

-Es recorda que el projecte d'explotació de la cantera i el seu pla de restauració han d'incloure les mesures correctores necessàries per tal de minimitzar els danys a persones i béns derivats de pluges al interceptar l'explotació una línia d'escorrentia superficial.

Aquesta DIA fa referència a la regularització de les instal·lacions de benefici i auxiliars de la pedrera Can Casetes, no es valora l’ampliació dels anys d’explotació ni de restauració fins a 2043, de la qual s’haurà de pronunciar primer l’òrgan substantiu i posteriorment, si escau, l’òrgan ambiental.

Aquest DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

Aprovar la mesura compensatòria presentada que consta en el document "Estatus y distribución de la fauna quiropterológica de la reserva natural de l'Albufereta"."

    

Palma, 31 de maig de 2017

El presidente de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias