Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 6532
Consell Executiu. Aprovació de la convocatòria de l'any 2017 d'ajuts al teixit empresarial i associatiu de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 29 de maig de 2017, ha adoptat el següent acord:

Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts de minimis del CIM per al teixit empresarial i associatiu de Menorca.

Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2017, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:

Partida

Quantia màxima

5.43900.4790000 Ajuts al teixit empresarial i associatiu de Menorca

340.000€

L’import màxim a què es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria que s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) L’instructor d’aquest expedient és el senyor José María Mir Orfila, tècnic del Consell Insular de Menorca, i la responsable del seguiment de l'expedient la senyora Francisca Llabrés Riudavets, tècnica del Consell Insular de Menorca

d) Aprovar la composició següent de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts:

- President: Miquel Company Pons, conseller executiu d’Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports

- Vocals:

- José Maria Mir Orfila, tècnic del CIM

- J. Manuel de Juan Andreu, tècnic del CIM

- Francisca Llabrés Riudavets, tècnica del CIM

- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament

Tercer.- La notificació d'aquests ajuts es farà mitjançant la publicació de l'acte de resolució en el BOIB.

BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DELS AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL TEIXIT EMPRESARIAL I ASSOCIATIU DE MENORCA

1. OBJECTE

L'objecte d'aquest ajut de minimis és:

- Donar suport tècnic als fabricants i productors de Menorca mitjançant la presència dels seus productes, com a expositors o com a visitants, a fires professionals per tal d'establir relacions comercials.

- Donar suport a les associacions empresarials de Menorca o agrupació d'associacions empresarials de Menorca per tal de promocionar els productes de les empreses menorquines.

Les actuacions s'han de realitzar en el període comprès entre dia 16 d'octubre de l'any anterior al de la convocatòria i dia 15 d'octubre de l'any de la convocatòria.

2. FINALITAT

El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències i d'acord amb els objectius fixats en el Pla estratègic de subvencions de l'any de la convocatòria, vol donar suport a la millora de la comercialització i la posició de les empreses de l'illa de Menorca en els mercats nacional i internacional mitjançant una convocatòria d'ajuts de minimis.

3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

Les ajudes de minimis que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin a la convocatòria.

4. ACTIVITATS SUBVENCIONADES

En el marc d'aquests ajuts, s'estableixen dues línies d'ajuts:

Línia 1. Ajuts per als fabricants i productors de Menorca

a) El lloguer o la despesa generada per l'ús de l'espai i el muntatge de l'estand, així com les despeses del muntatge del show-room o d'una exposició individual o col·lectiva.

b) Els desplaçaments fora de Menorca i l'estada a l'hotel per assistir a les fires professionals.

c) Actuacions de promoció: campanyes publicitaries a mitjans de comunicació, xarxes socials, pàgines web, informació en revistes i presència en fullets publicitaris. Creació i manteniment de perfils socials i pàgines web. La migració i l'evolució de plataformes tecnològiques per a millorar la visibilitat a l'exterior dels productes i serveis oferts a l'illa de Menorca. Aquesta migració pot preveure tant la millora com l'actualització de les plataformes tecnològiques per a la promoció dels seus productes.

Línia 2. Ajuts per a les associacions empresarials o agrupacions d'associacions

a) Actuacions de promoció: campanyes publicitàries a mitjans de comunicació, xarxes socials, pàgines web, informació en revistes i presència en fullets publicitaris. Creació i manteniment de perfils socials i pàgines web. La migració i l'evolució de plataformes tecnològiques per millorar la visibilitat a l'exterior dels productes i serveis oferts a l'illa de Menorca. Aquesta migració pot preveure tant la millora com l'actualització de les plataformes tecnològiques per a la promoció dels seus productes.

El període objecte de subvenció abraça de dia 16 d'octubre de l'any anterior al de la convocatòria a dia 15 d'octubre de l'any de la convocatòria.

5. NATURALESA DE L'AJUT DE MINIMIS. COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS

1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, les persones físiques o jurídiques que tenguin un ajut del Consell Insular de Menorca, pel mateix concepte, no poden ser-ne beneficiàries. Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos que, per realitzar el mateix projecte, puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consel ede la forma establerta en aquestes bases, i sempre que el seu còmput anual no superi el pressupost d'execució del projecte.

2. En virtut de la seva naturalesa específica, com a ajuts de minimis, estan sotmesos als requisits i les exigències del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, la qual cosa implica, entre altres coses, que l'entitat beneficiària no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals (2015, 2016 i 2017), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics per un import superior a 200.000 €.

Aquest reglament diu que no s'han d'aplicar a les ajudes a l'exportació, i també que les ajudes destinades a sufragar els costos de participació en fires comercials, o els costos d'estudis o de serveis de consultoria necessaris per llançar al mercat un nou producte en un altre estat membre o en un tercer país, no constitueixen normalment ajuts a l'exportació.

3. Les associacions que no exerceixen una activitat econòmica, no són considerades, segons l'apartat 1 de l'article 107 del TFUE, una «empresa», i per tant els ajuts que rebin no seran considerats ajuts d'Estat, la qual cosa implica la no submissió d'aquestes associacions beneficiàries dels ajuts d'aquesta convocatòria als esmentats reglaments europeus.

4. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fons de finançament o aportar fons propis.

6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS

1. Per a la línia 1: poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualssevol altres tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que tenguin el seu domicili social i un establiment operatiu a Menorca, que siguin fabricants i productors i que estiguin donats d'alta de l'impost d'activitats econòmiques corresponent.

2. Per a la línia 2: poden ser-ne beneficiàries les associacions empresarials d'àmbit insular de Menorca, les agrupacions d'associacions empresarials d'àmbit insular de Menorca, i les confederacions d'associacions empresarials d'àmbit insular de Menorca o similars.

3. Els beneficiaris d'aquests ajuts han de desenvolupar la seva activitat dins l’àmbit territorial de Menorca i mantenir l'activitat durant un any (annex I).

4. No obstant això, no poden ser-ne beneficiaris:

a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. (annex II).

b) Les empreses que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

c) Les empreses que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2015, 2016 i 2017), ajuts públics o d'ens privats, finançats a càrrec de pressuposts públics, en concepte de mínimis, per un import superior a 200.000 €.

d) les entitats que dins la categoria d'empreses en crisi, tal i com les defineix l'apartat 18 de l'article 2 del Regalament núm. 651/2014 de la Comissió. Tampoc podran ser beneficiàries aquelles empreses que estiguin subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió de la Comissió que tengui declarada una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament, i només en el cas de les persones físiques, es poden presentar presencialment de conformitat amb el que estableix l'apartat 5.b d'aquesta base.

2. A la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:

A. Documentació administrativa

a) Si el sol·licitant és persona física, NIF.

b) Si el sol·licitant és persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació, estatuts o reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent.

c) Si el sol·licitant és persona jurídica, CIF del sol·licitant.

d) Còpia de la documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut del qual actua el signant de la sol·licitud i, si escau, acreditació de l'autorització corresponent i suficient, en cas que el signi una persona diferent (annex I)

e) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

f) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre i NIF del representant.

g) Declaració responsable, signada pel sol·licitant o pel seu representant legal, de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (annex II).

h) Per a la línia 1: Declaració de minimis (annex III).

i) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).

j) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.

k) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributaries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social.

l) Per la línia 1: Document d'alta de l'impost d'activitats econòmiques i darrer rebut de pagament o document que acrediti que està exempt del pagament.

m) Pressupost i memòria signats en què es relacionin les actuacions de promoció que es volen realitzar i la previsió de les fires a les quals es vol assistir, tot especificant-ne la data i el lloc. El pressupost ha d'indicar l'IVA desglossat, equilibrat, signat i detallat per partides de cada projecte, amb indicació de les despeses que ha de suposar i dels ingressos amb els quals s'ha de finançar. (S'entendrà que el pressupost presentat és sense IVA si no es menciona res al respecte)

Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social i el certificat de situació en el cens d'Activitats Econòmiques de la AEAT. Aquestes comprovacions es portaran a terme en la mesura que el Consell Insular de Menorca disposi dels convenis adequats que li ho permetin (annex I).

S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), b), c) i j) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’haurà de fer constar expressament en la sol·licitud.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l’LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l’LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats A) i B) de l'apartat 2 s’han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública ,també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la Seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l’LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se’l requerirà per tal que ho esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats a partir de l’endemà d'haver rebut el requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 68 de l’LPACAP.

8. CRITERIS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS I DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ

1. Sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria s’atorgaran els ajuts sol·licitats amb els límits fixats en la convocatòria i en les presents bases, dins el crèdit disponible.

2. Si el total de l’ajut sol·licitat és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment segon l'import subvencionable de les sol·licituds que compleixin els requisits fins al límit màxim d'ajut individual establert en aquestes bases.

3. Per a la línia 1: L'ajut màxim per a cada sector industrial serà de 100.000 € per al sector del calçat, de 100.000 € per al sector bijuter i de 60.000 € per a la resta de sectors.

3.1 Se subvencionarà fins al 100 % de les despeses que suposa el transport i les despeses de l'hotel. El lloguer de l'espai, gestió i muntatge de l'estand, les despeses del muntatge del show-room o una exposició amb un límit del 50 % i els límits següents:

a) Fires que tenguin lloc a Espanya : 2.000€

b) Fires a Europa (menys Espanya): 3.000 €

c) Fires fora d'Europa: 4.200 €

3.2 Els sol·licitants poden optar a un ajut per promoció, amb una subvenció del 70 % sobre el cost i un màxim de 2.500 €.

3.3 Se subvencionaran al 50 % les despeses que suposen:

- Les feines de programació i disseny de la plataforma

- Els serveis de consultoria especialitzada.

L'import màxim total que pot rebre cada beneficiari per a la línia 1 és de 14.000 €.

4. Per a la línia 2 l'ajut màxim serà de 80.000 €. Se subvencionarà el 100 % de les actuacions que es vulguin realitzar amb un màxim de:

- 5.000 € per associació.

- Per a confederacions o agrupacions d'associacions: 20.000 € amb un màxim de 5.000 € per cada associació per a les que s'hagin presentat un projecte de promoció.

Un 10 % de les despeses dels projectes de promoció presentats poden ser despeses corrents de l'associació.

Se subvencionaran al 50 % les despeses que suposen:

- Les feines de programació i disseny de la plataforma

- Els serveis de consultoria especialitzada.

5. En primer terme, si no s'exhaureix el pressupost del sector del calçat, aquest revertirà en el sector bijuter i viceversa. En segon terme, el pressupost que no s'exhaureixi de la resta de sectors industrials revertirà de forma equitativa, per tal d'igualar el percentatge a atorgar, en el sector del calçat i el sector bijuter.

Finalment, si no s'exhaureix el pressupost de la línia 2, aquest revertirà en la línia 1 de forma equitativa per tal d'igualar el percentatge a atorgar i viceversa.

6. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, mitjançant el qual s'aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic per a la contractació menor (serveis o subministraments per import inferior 18.000 euros), el beneficiari haurà de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís, per la prestació del servei o el lliurement del bé llevat que per les seves especials característiques no hi hagi en el mercat suficient nombre d'entitats que el realitzin, prestin o subministrin, o llevat que la despesa s'hagués de realitzar abans de la subvenció.

9. DESPESES SUBVENCIONABLES. PRESSUPOST DEL PROJECTE I PRESSUPOST SUBVENCIONABLE

1. Són despeses justificables d’aquesta convocatòria:

Línia 1:

- Despeses de lloguer de l'espai i el muntatge de l'estand, així com les despeses del muntatge del show-room o l'exposició.

- Despeses de bitllets d'avió i estades d'hotel.

- Despeses de campanyes publicitàries en mitjans de comunicació, xarxes socials, pàgines web, informació en revistes i presència en fullets publicitaris. Creació i manteniment de perfils socials i pàgines web. Despeses de programació i disseny, inclosos els costos d'imatgeria necessària per a la migració de la plataforma. Despeses de contractació de serveis externs especialitzats per a l'assessorament tecnològic o de màrqueting de la nova plataforma. Despeses de redacció dels continguts i de traduccions a altres llengües (excloses castellà/català)

Línia 2:

- Despeses de campanyes publicitàries en mitjans de comunicació, xarxes socials, pàgines web, informació en revistes i presència en fullets publicitaris. Creació i manteniment de perfils socials i pàgines web. Despeses de programació i disseny, inclosos els costos d'imatgeria necessària per a la migració de la plataforma. Despeses de contractació de serveis externs especialitzats per a l'assessorament tecnològic o de màrqueting de la nova plataforma. Despeses de redacció dels continguts i de traduccions a altres llengües (excloses castellà/català)

- Despeses corrents de l'associació (lloguers, material fungible d'oficina, despeses de personal, llum ...)

S'acceptaran factures i pagaments realitzats abans de dia 16 d'octubre de l'any anterior al de la convocatòria quan corresponguin a fires efectivament realitzades en el període que va de dia 16 d'octubre de l'any anterior al de la convocatòria a dia 15 d'octubre de l'any de la convocatòria.

2. D'acord amb l'establert en l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

3. Només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda de minimis. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-ho a terme es regulen en la base catorzena:

Justificació de les despeses.

En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte, les inversions, les obres i la compra d'equipaments o de qualsevol bé inventariable de naturalesa similar.

4. En tot cas, no són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:

- Despeses que no compleixin els requisits esmentats en l'apartat 1 d'aquesta base.

- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.

- Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar ni dur a terme l'objecte de la subvenció.

- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives, així com les despeses de procediments judicials.

- Els impostos indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, i els impostos sobre la renda.

- Les assegurances.

- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o d'altres semblants.

5. Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, en el seu cas, la part que s'imputa a la subvenció, no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.

10. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS

1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució definitiva. La Comissió pot instar l'òrgan instructor perquè requereixi a les entitats sol·licitants els informes o aclariments que consideri convenients.

2. La Comissió Avaluadora d'aquests estarà integrada pels membres següents:

- President: el conseller executiu d’Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports

- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament

- Vocals:

Titulars: 3 tècnics del CIM

11. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.

3. La instrucció correspondrà a un funcionari del Consell Insular de Menorca, que es determinarà en la convocatòria i al qual correspondrà realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades i comprovarà que aquest ajust és compatible amb altres ajuts, en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la Comissió Avaluadora.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució definitiva, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (art. 45.1b de la LPACAP). S'haurà d'informar al beneficiari de la quantia de minimis concedida i del seu caràcter de minimis, i fer referència expressa al Reglament aplicat.

12. MODIFICACIÓ DEL PROJECTE

1. Quan l'entitat beneficiària, per causes de força major o per causes imprevisibles i alienes a la seva voluntat, hagi d'introduir modificacions irrellevants en el projecte, és a dir, que no alterin els objectius ni aspectes essencials, aquestes s'han de comunicar al Consell Insular de Menorca l'abans possible o, en tot cas, en el moment de la justificació.

2. No s'admetran modificacions substancials del projecte, és a dir, que alterin la naturalesa, finalitats, les característiques essencials o qualsevol altre aspecte que pugui desvirtuar-lo.

3. Les modificacions de projecte previstes en les bases d'aquesta convocatòria es refereixen al fet de sol·licitar un ajut per assistir a una fira determinada i en el moment de la justificació presentar els documents de despesa d'una altra fira. Si el que es modifica són les partides de despesa dintre d'una mateixa fira (despeses de trasllat, d'allotjament o estant) no es considerarà modificació del projecte.

13. ABONAMENT DELS AJUTS

1. Els ajuts s’abonaran després que el beneficiari hagi justificat la realització de l’activitat subvencionada de conformitat amb allò establert en aquestes bases.

2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d’obtenir una evidència raonable sobre l’adequada aplicació de la subvenció.

3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, del Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.

4. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'aplicar el que estableix la base 6. No obstant, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en el marc de la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11.f) TRLGSIB).

5. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.

6. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

14. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES

1. El termini per a justificar les despeses objecte de subvenció acaba dia 4 de novembre de l'any de la convocatòria.

2. La justificació de la realització del projecte subvencionat s'ha de realitzar de forma individual per a cada una de les fires subvencionades, i s'ha d'acreditar la consecució dels objectius de la subvenció, així com el compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut; és la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha fet el projecte d'acord amb com el va sol·licitar inicialment o amb la introducció dels canvis que, prèviament, ha comunicat al Departament. S'ha de fer d'acord amb el que estableixl'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions a través d'un compte justificatiu simplificat, que ha de tenir el contingut següent:

a) Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i suport documental d'aquestes i altres aspectes que siguin rellevants. En relació amb els ajuts per a fires, cal indicar en la memòria les dades concretes en què es realitza cada una de les fires. S'ha d'ajuntar una fotografia de l'estantdon es pugui veure la utilització dels logos, fotografia que ha de venir signada pel beneficiari tot indicant la fira a la qual correspon i la data (s'ha de poder comprovar la difusió indicada a la base 15.l).

En cas que no s'hagi executat la totalitat del projecte per causes alienes o de força major, la memòria haurà d'exposar-ne les causes i s'haurà d'explicar la resta del projecte realitzat.

b) Relació nominativa de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i document, import, data d'emissió i data de pagament. Tots els pagaments han de comptar amb els justificants de pagament corresponent. Tots els fulls d'aquest document s'han de signar (model annex IV).

c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència (model annex IV).

d) Un exemplar, en el seu cas, de la publicitat escrita i gràfica relativa a l'activitat subvencionada, en la qual s'ha de fer constar el patrocini del Consell Insular de Menorca.

e) Una declaració responsable de l'entitat beneficiària sobre el fet que la despesa justificada no té un valor superior al de mercat (art. 31.1 i 33 LGS) (model annex IV).

f) Si escau, una declaració responsable de l'entitat beneficiària que acrediti que no recupera ni compensa l'IVA (art. 31.8 LGS) (model annex IV).

g) Qualsevol altra documentació que es derivi de les bases o sigui requerida a l'entitat beneficiària amb la finalitat de comprovar la justificació econòmica del projecte subvencionat.

3. Si la sol·licitud o la documentació presentades tenen cap defecte o hi manca alguna documentació, es requerirà a la persona interessada la rectificació o el complement necessaris.

Si en el termini improrrogable de 10 dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 68 Llei 39/2015.

4. Si la despesa justificada per cada una de les fires subvencionades és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

Si se'n deixa d'executar el 50 % o més, la penalització serà del 10 %.

5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada es podrà requerir al beneficiari, mitjançat tècniques de mostreig, els justificants de despesa seleccionats.

6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

7. Si el beneficiari no adopta les mesures de difusió adequades per a donar publicitat al finançament públic del projecte, d'acord amb l'establert a l'article 31.3 b) de l'RLGS, l'òrgan instructor li farà un requeriment perquè les adopti en un termini no superior a 15 dies, amb l'advertiment de les conseqüències que es poden derivar de no adoptar-les en aplicació de l'article 37 de l'LGS.

8. Si, un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o de reintegrament que correspongui.

15. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:

a) Dur a terme el projecte subvencionat en les mateixes condicions i amb les mateixes característiques que es va presentar o, si fos el cas, amb les modificacions prèviament comunicades, d'acord amb l'establert en la base 12.

b) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

c) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi.

En qualsevol cas, la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts en el Butlletí Oficial de les illes Balears.

d) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment o, en tot cas, a l'hora de justificar la subvenció, la sol·licitud o l’obtenció d'altres ingressos, subvencions o recursos ajudes per al mateix projecte.

e) Les entitats beneficiàries d’aquestes ajudes han de mantenir l’activitat durant un termini mínim d'un any des de la presentació de la sol·licitud; en cas contrari, se’ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.

f) Acreditar, d'acord amb l'establert en aquestes bases, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

g) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca

h) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics

i) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.

j) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

k) Dur a terme les mesures de difusió adequades per fer públic el suport econòmic del Consell Insular de Menorca. En aquest sentit, la difusió s'ha de fer a través dels mitjans que siguin adequats d'acord amb la naturalesa del projecte. Si es fan fullets, cartells o qualsevol altre material imprès, s'ha de fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca a la realització de les activitats subvencionades (en cas de fires que tenguin lloc després de la convocatòria) i el logotip de la candidatura de la Cultura Talaiòtica de Menorca per ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO (anteriors al mes de juliol de 2017).

l) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

16. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS

1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'inciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaràn els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

3. En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

4. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'haurà de valorar en tot cas el grau d'incompliment, si s'ha produït a causa d'actuacions doloses o negligents, i si hi hagut bona o mala fe.

5. Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa amb les seves obligacions, si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, es durà a terme una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, es perdrà el dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:

a) En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presentés deficiències perquè sigui inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o per no haver-se executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.

b) En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.

c) Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM i el logotip de la candidatura de la Cultura Talaiòtica de Menorca per ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO (anteriors al mes de juliol de 2017), es minorarà en un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada.

d) Si no es manté un any l'activitat, se’ls podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual se'ls ha concedit la subvenció.

6. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte, superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció serà la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.

7. En cas que l'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, per un import superior a 200.000 €, en els tres darrers exercicis fiscals, l'import de revocació parcial de la subvenció serà la quantitat que excedeixi de l'import anteriorment esmentat.

8. En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

9. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

10. L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

17. INFRACCIONS I SANCIONS

El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.

18. ALTRES DISPOSICIONS

1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.

2. Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears

- Reglament UE núm. 1407/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352, de 24 de desembre de 2013)

ANNEX I: Sol·licitud d'ajudes de minimis del Consell Insular de Menorca per al teixit empresarial i associatiu de Menorca (consta a l'expedient)

ANNEX II: Model de declaració responsable - ajut de minimis del Consell Insular de Menorca per al teixit empresarial i associatiu de Menorca (consta a l'expedient)

ANNEX III: Ajut de minimis del Consell Insular de Menorca pel teixit empresarial i associatiu de Menorca (consta a l'expedient)

ANNEX IV: Relació nominativa de les despeses dels ajuts del CIM d'ajudes del Consell Insular de Menorca per al teixit industrial i associatiu de Menorca 2017 (consta a l'expedient)

 

 (Maó, 12/06/2017)

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón