Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 6428
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte d’abocament a la mar de les aigües dels circuits de refrigeració de les oficines d’Endesa. T.M. Palma (55a/2015)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 de maig de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),

RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental, del  projecte d’abocament a la mar de les aigües dels circuits de refrigeració de les oficines d’Endesa. T.M.  Palma amb els  termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte està sotmès al procediment d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, com Annex II Grup 7. Altres projectes k) Qualsevol projecte o actuació que pugui afectar al medi marí de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques de les Illes Balears, en la forma que s'estableix als articles 45 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació d'impacte ambiental, incloent una sèrie d’informació.

2. Descripció i ubicació del projecte

L’objectiu del projecte és la legalització de l’abocament de les aigües de refrigeració d'aire condicionat de les oficines de GESA a Sant Joan de Déu, que s’aboquen en superfície des del 2008 a través d’una conducció de desguàs situada sobre DPMT, la part final de la qual està parcialment descoberta, i totalment accessible. La concessió d'abocament antiga, caducada des del 27 de juny de 2005, autoritzava l’abocament de l’antiga central tèrmica, amb un cabal i un salt tèrmic molt més gran.

3.Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades

D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, s’han consultat a l’Ajuntament de Palma i a la Demarcació de Costes a les IB. Es dóna per contestat l’informe de l’Ajuntament de Palma i l’Acord del Ple de la CMAIB de 21 de maig de 2015, on es demanava més informació.

4. Avaluació dels efectes previsibles

L'escalfament de les aigües pot tenir efectes i impactes molt negatius sobre la biodiversitat i pot arribar a canviar la composició fisicoquímica i la qualitat de les aigües així com afeccions a la reproducció i hàbits alimentaris que provoquen desplaçaments o extincions d'espècies de fauna i flora. A més, en augmentar la temperatura, augmenta la velocitat de degradació dels bacteris, disminueix la solubilitat de l'oxigen i provoca eutrofització. Segons bibliografia consultada s’ha constatat que l’abocament que feia la central tèrmica, pel mateix punt que en l’actualitat (tot i que el document informa en algun moment que era per emissari submarí), va fer desaparèixer la praderia de Posidonia oceanica que formava fins i tot esculls barrera.

Es realitza un abocament de les aigües de refrigeració d'aire condicionat, amb un cabal màxim d’abocament de 145 m3/h. El seu funcionament és intermitent, depenent de l’horari laboral i de la estació de l’any. L’aigua és captada a través de sondejos a molta profunditat (uns 150 m segons consultes) i s’escalfa quan passa pels  circuits de refrigeració. Segons mesures del projecte hi ha un salt tèrmic d'1 a 4ºC. Es fan mesures de temperatura en continu, però no enregistren les dades.

Es realitza una descripció, anàlisi i valoració dels possibles impactes en fase d’explotació. Es proposen mesures protectores i correctores i unes directrius que estableix el Pla de Vigilància Ambiental previst, el mateix que es presentarà per a l’obtenció de l’autorització d’abocament, el compliment de qual es justifica periòdicament amb la presentació de les dades al Servei de Costes i Litoral.

En relació a l’estat final de la conducció de desguàs ja s’han fet actuacions i a les mesures correctores es preveu que es posaran més pedres per acabar de cobrir-ho millor.

Es presenta un estudi de Clima Marítim incomplet, no s’ha realitzat el tractament estadístic ni el règim d‘onatge mig i extremal en aigües profundes (punt WANA) ni a la zona d’estudi. No s’ha realitzat una propagació i reconstrucció de les dades del clima fins a la zona d’abocament ni s’han calculat les corrents associades. Les simulacions realitzades no s’han realitzat amb dades reals de corrents i per tant es creu que els resultats i les conclusions de les dilucions poden ser orientatives, però no les més representatives. Tot i això, ateses la quantitat de cabal, la periodicitat de l’abocament i que a l’estiu, quan més treball es fa de refrigeració, l’escalfament de la terra crea un vent tèrmic predominant de mar a terra (l’embat) es creu que la mescla i dilució és suficient i que no es produeixen impactes importants. Tot i això és necessari realitzar un control i seguiment a curt i llarg termini que pugui confirmar-ho.

Les conclusions del estudi del medi biòtic destaquen la baixa diversitat d’espècies d’algues i un aspecte empobrit de les comunitats. Una significativa presència d’espècies i comunitats indicadores de pol•lució orgànica i eutrofització. La zona presenta una degradació ambiental considerable pels impactes produïts temps enrere i pels d’ara: a la zona hi ha un petit emissari submarí d’EMAYA, un altre per on aboca una empresa d’aqüicultura, 6 o 7 abocaments puntuals de pluvials i un port esportiu. Una mica més amunt, a la zona de Ciutat Jardí, aboca l’emissari de la EDAR II de Palma. Tot i això, tenint en compte la magnitud i periodicitat d’aquest abocament i comparat amb les altres actualment existents a la zona, es troba que l’efecte acumulatiu per aquest abocament no és determinant. Si es realitza el seguiment ambiental  i aquest garanteix un impacte mínim i compatible i, a més,  s’apliquen les mesures proposades al present informe, es pot concloure que l’afecció ambiental serà mínima.

5.Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'avaluacions ambientals i en concret:

Per les característiques del projecte, es tracta d'un projecte de petita dimensió atès que consisteix en abocar aigua escalfada durant períodes intermitents segons la estació i l’horari de treball de les oficines, amb un salt tèrmic petit i un cabal màxim de 145 m3/h.

Respecte a la ubicació del projecte, la superfície total afectada de Cala Gamba és petita i atès que el salt tèrmic es de màxim uns 4ºC no s’espera que la magnitud, complexitat, probabilitat i durada, reversibilitat i freqüència dels impactes sigui molt gran.  Pel cabal que és intermitent i de poca magnitud, no s'espera un augment important  de la capacitat de càrrega del medi natural per l’abocament de les aigües de refrigeració.

Respecte a les característiques del potencial impacte, el projecte no té efectes transfronterers. Es caracteritzen i avaluen els impactes,  i ateses les característiques del projecte i si es compleixen les mesures proposades al pressent informe, no s'afectarà de forma significativa el medi ambient.

Conclusions de l’informe d’impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin totes les mesures proposades a Pla de Vigilància Ambiental i els condicionants següents:

- Acabar de protegir i cobrir amb pedres el màxim possible la sortida de la canonada de desguàs, integrant-lo amb l’entorn. Mantenir-la sempre en bon estat i gestionar ràpidament les denúncies que rebi l’ajuntament en relació a aquesta problemàtica.

- Es disposi de mesures de temperatura i cabal en continu per demostrar i justificar les dades proporcionades i s’estableixi un protocol d’actuació quan les mesures de temperatura siguin anormalment elevades.

- Si durant la vigilància ambiental, s’arriba a la conclusió de què l’abocament està afectant la fauna o flora (desaparició d’espècies, canvis en la tipologia d’espècies regressió de les praderies, etc) s’haurà de posar en coneixement de l’administració, adoptant les mesures que s’estableixin.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d’AIA.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

 

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

Palma, a 17 de maig de 2017

El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias