Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT JOAN DE LABRITJA
Núm. 6176
Aprovació definitiva del Reglament de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil de Sant Joan de Labritja
Expte. Nº 280/2017
Al no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari de data 13/03/2017 d'aprovació inicial del Reglament de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil de Sant Joan de Labritja, el text íntegre de la qual es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en els articles 102 i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
REGLAMENT DE L’AGRUPACIÓ DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL DE SANT JOAN DE LABRITJA
PREÀMBUL
En els números 3 i 4 de l’art. 30 de la Constitució Espanyola es determina que es podrà crear un Servei Civil per al compliment de finalitats d’interès general i que mitjançant Llei es regularan els deures dels ciutadans en els casos de greu risc, catàstrofe o calamitat pública, per la qual cosa sembla necessari que, sense perjudici del que es pugui establir a la Legislació Reguladora del Servei Civil i de la Protecció Civil, pugui oferir-se als ciutadans l’oportunitat per assumir i realitzar voluntàriament el compliment dels deures que la Constitució els atribueix en les circumstàncies al·ludides anteriorment.
Per la seva part, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha disposat diverses normes encaminades a regular els serveis i recursos existents davant las situacions d’emergència, Llei 2/1998, de 13 de març, d’ordenació d’emergències. Marc jurídic autonòmic en matèria de protecció civil.
- Decret 40/2014, de 29 d’agost, pel qual s’aprova el Pla territorial de les Illes Balears en matèria de Protecció Civil (PLATEBAL)
- Decret 44/2003, de 2 de maig, pel qual s’aprova el reglament de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears.
- Decret 95/2004, de 19 de novembre, pel qual s’aprova la creació de l’empresa pública de Gestió d’Emergències de les Illes Balears.
- Decret 8/2004, de 23 de gener, sobre determinats aspectes de la Llei d’ordenació d’emergències.
I els ajuntaments i els alcaldes tenen atribuïdes competències en matèria de Protecció Civil que vénen recollides, entre altres disposicions, en la Llei de bases de règim local (arts.: 25 (paràgrafs 1 i 2 lletra C) i 26 (paràgraf 1r lletra C), en la Llei 2/85 sobre Protecció Civil (Cap.: II - art. 5 i Cap.: IV – art.: 14) i en el RD 407/92, de Norma bàsica de protecció civil (Cap. III – art.: 8.3).
L’exercici d’aquestes competències ha de permetre la intervenció coordinada dels serveis municipals dedicats de forma ordinària i permanent al compliment de finalitats coincidents amb les necessitats derivades de les situacions d’emergència en els casos de greu risc, catàstrofe o calamitat pública. Per articular una de els oportunitats de col·laboració dels ciutadans, individualment considerats, es considera convenient reglamentar l’organització i funcionament de l’Agrupació Municipal de Voluntaris de Protecció Civil d’aquest Municipi, sense perjudici del que es pugui establir en les lleis sobre prestació personal i de serveis amb caràcter obligatori.
PART PRIMERA
De l’Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil de Sant Joan de Labritja.
CAPÍTOL I
Composició i objecte
ARTICLE 1
1. Correspon al Ple de l’Ajuntament l’adopció de l’acord de creació de l’Agrupació de voluntaris de protecció civil del municipi, així com el de la seva dissolució.
2. L’Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil de Sant Joan de Labritja, en endavant “l’Agrupació”, és una organització de caràcter humanitari i altruista formada per agents de protecció civil, que actua de forma desinteressada i solidària.
3. L’Agrupació es constituirà en Assemblea General com a òrgan de participació, discussió i decisió i estarà constituïda per la totalitat dels agents i caps voluntaris d’aquesta. Es reuniran una vegada a l’any amb caràcter ordinari i extraordinàriament totes les vegades que sigui convocada per l’alcalde, cap de l’Agrupació o quan així ho sol·licitin la tercera part dels agents i caps voluntaris que hi estiguin adscrits.
4. L’Agrupació no empara activitats de finalitat religiosa, política o sindical.
ARTICLE 2
1. L’Agrupació estarà constituïda, amb caràcter general, per persones físiques residents en el municipi que reuneixin els requisits detallats en l’annex I, que hagin superat el curs i/o les proves exigides per ser agents de protecció civil i que voluntàriament hagin sol·licitat integrar-s’hi.
2. Amb caràcter excepcional, podran ser també membres de l’agrupació aquelles persones no residents en el municipi que, a proposta del cap de l’Agrupació, siguin autoritzats per l’Alcaldia. En aquest cas, els drets i deures dels esmentats voluntaris seran els mateixos que assisteixin a la resta de membres de l’agrupació.
3. Podran també enquadrar-se en l’agrupació com a “aspirants a voluntari” els menors d’edat que siguin majors de 16 anys sempre que comptin amb l’autorització paterna, limitant-se en tot cas les seves actuacions a l’àmbit de la formació i divulgació de la protecció civil.
4. Tots els sol·licitants majors d’edat que no hagin superat les proves d’accés que a l’efecte s’estableixin seran considerats “voluntaris auxiliars”.
5. No podran formar part de l’Agrupació, però sí col·laborar en tasques preventives, de prevenció o formació les persones que en cas d’emergència hagin de desenvolupar altres funcions en l’estructura de la Protecció Civil local. La col·laboració voluntària podrà realitzar-se mitjançant la figura de “col·laborador”.
6. Són col·laboradors aquelles persones que posseeixen una determinada qualificació professional i participen eventualment amb l’Agrupació, per exemple, realitzant informes, assessorament tècnic o contribuint a la formació del voluntari. La condició de col·laborador serà acreditada en la forma en què ho estableixi l’Alcaldia.
7. Es consideren també col·laboradors de l’Agrupació les persones que hi estiguin integrades amb motiu de la subscripció de convenis de col·laboració de l’ajuntament amb altres administracions, organismes o entitats públiques o privades, encaminades a la promoció, dotació de mitjans, formació i millor funcionament de l’Agrupació.
8. El present reglament no és d’aplicació als col·laboradors, llevat d’allò disposat específicament per a aquesta figura.
ARTICLE 3
1. L’Agrupació té com a finalitat, amb caràcter general, la col·laboració en la previsió, prevenció, planificació i intervenció en situacions de greu risc col·lectiu, catàstrofe o calamitat pública que pugui plantejar-se en el municipi, tant pel que fa a les persones com als béns públics i privats, així com en la rehabilitació i restabliment de la normalitat en l’àrea afectada i la formació en matèria de protecció civil.
CAPÍTOL II
Organització
ARTICLE 4
1. L’Agrupació portarà a terme la seva activitat en el marc de la legislació vigent en matèria de protecció civil i en allò disposat en els diferents plans d’emergència en els quals quedi adscrita com mitjà o recurs l’agrupació, tant municipals com autonòmics o nacionals.
2. Pel que fa a l’activitat de formació, aquesta es desenvoluparà en col·laboració i coordinació amb l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) i/o altres institucions anàlogues de qualsevol índole.
ARTICLE 5
1. L’àmbit territorial operatiu de l’Agrupació es limitarà, amb caràcter general, al terme municipal.
2. A petició d’altres municipis o administracions públiques, l’alcalde podrà autoritzar la intervenció de l’Agrupació en un altre municipi, indicant expressament a quina autoritat queda adscrita l’Agrupació durant el servei o emergència. Si no s’indica expressament a quina autoritat queda adscrita l’Agrupació s’entendrà, sense excepció, que dependrà de l’Alcaldia del municipi on estigui actuant.
ARTICLE 6
1. L’organització i funcionament de l’Agrupació es regirà pel que estableix a l’efecte en matèria d’agrupacions de voluntaris de Protecció Civil, actualment el Decret 44/2003, de 2 de maig, pel qual s’aprova el reglament de voluntaris de protecció civil de les Illes Balears, altres disposicions complementàries i pel present reglament.
ARTICLE 7
1. L’Agrupació depèn directament de l’alcalde o alcaldessa com a responsable màxim de la protecció civil local o del regidor o regidora en qui delegui.
ARTICLE 8
1. L’Agrupació quedarà enquadrada orgànicament i funcionalment en la unitat municipal de la qual depenguin els serveis de protecció civil o, si de cas hi manca, en els serveis de seguretat ciutadana; sense que això constitueixi cap vincle laboral o funcionarial en algun dels seus components amb l’Ajuntament.
ARTICLE 9
1. L’Agrupació s’estructura, orgànicament i funcionalment d’acord amb el que disposa l’article 9 del Decret 44/2003, de 2 de maig, pel qual s’aprova el reglament de voluntaris de Protecció Civil de les Illes Balears, s’establiran a aquest efecte diverses seccions a les quals s’adscriuran els voluntaris/àries en funció de la seva capacitat i preparació.
2. L’Agrupació serà dirigida pel “cap de l’Agrupació”, el qual exercirà la seva representació en tots els àmbits i el comandament executiu d’aquesta. Es podrà nomenar un segon “Cap d’agrupació” per a disposar d’un substitut nomenat en cas de necessitat i/o força major.
3. El cap de l’Agrupació serà nomenat per l’alcalde a proposta de l’assemblea general de l’Agrupació per un termini de quatre anys, i podrà tornar a ser reelegit.
4. Els “caps de Secció” seran els responsables de mantenir formats, equipats i operatius els agents i mitjans adscrits a la seva secció. Portaran terme labors de coordinació i execució d’activitats de prevenció, informació i planificació relatives a l’especialitat de la seva secció i supliran el “cap de l’Agrupació” davant la seva absència o indisposició puntual per ordre de major antiguitat com a “cap de Grup”.
5. Els “caps de Secció” seran proposats pel “cap d’Agrupació” electe d’entre els “caps de Grups” existents en l’Agrupació en actiu i amb més d’un any d’antiguitat en el càrrec; els quals seran nomenats per l’Alcaldia. Una vegada finalitzat el mandat, ostentaran novament el grau de “caps de Grup”, d’entre els quals s’elegiran novament els “caps de Secció” per al nou mandat.
6. Els càrrecs de cap d’Agrupació i cap de Secció no podran ser exercits per qui exerceixi càrrec públic o exerceixi altres responsabilitats en cas d’emergència.
7. En tot cas, l’estructura serà de caràcter flexible, s’ajustarà a les necessitats del servei i als mitjans humans existents i disponibles. Els voluntaris que, estant adscrits a una determinada secció, no siguin mobilitzats per la secció a l’efecte d’intervenir en una emergència i estiguin disponibles per al servei, s’incorporaran a l’emergència en el lloc i/o responsabilitats que el comandament consideri adequat.
8. Atès el caràcter flexible que estableix el Decret 44/2003, de 2 de maig, i a l’efecte d’adequar l’estructura de l’Agrupació a les necessitats operatives i de servei en funció dels seus mitjans i recursos, s’habilita la figura del cap d’Equip.
9. El “cap d’Equip” és un comandament intermedi entre l’agent i el cap de Grup, encarregat de dirigir un equip de voluntaris.
10. Els caps ostentaran els distintius corresponents segons l’Ordre de la Conselleria de l’Interior del 14/10/2007 de regulació de les condicions d’uniformitat, emblemes, equips i acreditacions dels voluntaris de Protecció Civil o legislació vigent en cada moment. El cap d’Equip s’identificarà igual que el que ha estat disposat per al cap de grup però només amb un rectangle blanc.
11. Els caps d’Equip i Grup, seran nomenats per l’alcalde o regidor delegat a proposta justificada del cap de l’Agrupació que haurà d’anar acompanyada d’un informe pel que fa al cas emès per tots els caps de Grup i Secció en actiu. Els nomenaments seran efectius una vegada superats els cursos o proves que puguin establir-se com a requisit.
12. El procés per al cessament dels càrrecs serà igual que per a la designació i nomenament d’aquests , o per acceptació de dimissió del/la interessat/da.
CAPÍTOL III
Funcions
ARTICLE 10
1. L’actuació de l’Agrupació es centrarà, de forma permanent i regularitzada, en el camp informatiu, preventiu i operatiu de la gestió d’emergències, catàstrofes i/o calamitats públiques, de conformitat amb el que està previst en els diferents plans d’emergència i en les disposicions de l’Alcaldia.
2. En cas d’absència de serveis d’emergència professionals o amb temps de resposta molt elevats, l’Agrupació podrà actuar eventualment en substitució d’aquests en tasques d’intervenció en emergències, passant a exercir coordinadament tasques de suport una vegada que els serveis públics d’emergències adequats facin acte de presència i s’hagin fet càrrec d’atendre l’emergència adequadament.
ARTICLE 11
1. En coherència amb la seva finalitat i organització, algunes de les funcions que pot desenvolupar l’Agrupació són, de manera enunciativa i no limitativa, les següents:
En el marc de la PREVISIÓ, PREVENCIÓ I PLANIFICACIÓ:
En el marc de la INTERVENCIÓ:
En el marc de la REHABILITACIÓ:
En el marc de la FORMACIÓ:
2. En tot cas, seran funcions de l’Agrupació aquelles que per l’Alcaldia li siguin encomanades en relació amb la protecció civil.
PART SEGONA
Dels voluntaris
CAPÍTOL IV
Disposicions generals
ARTICLE 12
1. Podran vincular-se a l’Agrupació les persones físiques, residents o no en el municipi, que manifestin el desig de col·laborar voluntàriament en les activitats pròpies dels serveis bàsics de Protecció Civil amb les limitacions establertes en l’article 2.
2. El compromís inicial de prestació de servei voluntari en l’Agrupació serà des del dia de la incorporació fins al dia 31 de desembre del mateix any.
3. Els aspirants a voluntaris, voluntaris auxiliars, agents i caps d’equips hauran de renovar el compromís de prestació de servei voluntari en l’Agrupació de forma explícita per períodes anuals manifestant-ho per escrit al cap de l’Agrupació dins del mes de desembre de cada any, considerant-se rescindint el vincle en el cas de no portar-se a terme la manifestació en aquest sentit en un termini màxim de sis mesos.
4. Els voluntaris que exerceixin el càrrec de cap de grup, cap de secció o cap d’Agrupació renoven el compromís del càrrec automàticament, per la qual cosa no és necessària la comunicació escrita de forma explícita, sempre i quan no manifestin la renúncia expressament mitjançant escrit dirigit al cap de l’Agrupació o a l’Alcaldia.
ARTICLE 13
1. L’ ingrés, com a voluntari en l’Agrupació, s’iniciarà mitjançant escrit de la persona interessada dirigit a l’Alcaldia en que sol·liciti ser acceptada com a voluntari en l’Agrupació, acompanyant la documentació acreditativa del compliment dels requisits establerts en l’annex I.
2. Si la persona sol·licitant compleix els requisits i ha superat prèviament les proves exigides per obtenir la condició d’agent de Protecció Civil, s’integrarà en l’Agrupació com a agent en pràctiques.
3. Si la persona sol·licitant compleix amb els requisits exigits i no ha superat prèviament les proves exigides per obtenir la condició d’agent de la Protecció Civil, s’integrarà en l’Agrupació com a aspirant a voluntari o voluntari auxiliar.
4. L’aspirant a voluntari mantindrà aquesta condició sense més requisits fins a la majoria d’edat en què passarà a ser automàticament voluntari auxiliar.
5. Els aspirants a voluntari i els voluntaris auxiliars, en cap cas, podran realitzar cap actuació operativa. Els voluntaris auxiliars seran inscrits automàticament en la llista d’espera d’alumnes per a les proves estipulades per a l’obtenció de la condició d’agent de Protecció Civil, els quals tendran l’obligació d’inscriure-s’hi, llevat, de per causa de força major o dispensa, en el moment en què hi hagi places disponibles.
6. Els cursos i/o proves per obtenir la condició d’agent de protecció civil seran les que vénguin determinades en cada moment pel govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les que complementàriament estableixi l’Ajuntament.
7. Els voluntaris auxiliars podran acudir a un màxim de tres convocatòries; després de les quals, si no han superat les proves seran donats de baixa de l’Agrupació.
8. Les persones que compleixin els requisits recollits en l’article 2 d’aquest Reglament que superin les proves establertes per obtenir la condició d’agents de Protecció Civil, passaran a ser “agent en pràctiques” i iniciaran un període de pràctiques no inferior a 6 mesos ni superior a un any.
9. Els agents en pràctiques passaran a ser membres voluntaris de ple dret de l’Agrupació una vegada superat satisfactòriament el període de pràctiques i haver obtengut la condició d’agent.
10. Els agents en període de pràctiques podran desenvolupar actuacions operatives de responsabilitat limitada, portant a terme tasques sota la supervisió dels agents
11. L’agent en pràctiques tendrà la mateixa cobertura d’assegurança que els agents.
ARTICLE 14
1. La relació dels voluntaris amb l’Ajuntament s’entén en tot moment, com una col·laboració gratuïta, desinteressada i benvolent; que està basada únicament en sentiments humanitaris, altruistes i de solidaritat social, per la qual cosa no s’hi manté cap relació de caràcter laboral.
2. La permanència dels voluntaris i col·laboradors en l’Agrupació serà gratuïta i honorífica, sense dret a reclamar salari, remuneració o premi. L’Ajuntament, en determinats casos justificats i/o excepcionals, podrà arbitrar fórmules de compensació per despeses derivades del servei o assistència a cursos de formació.
3. Queden excloses del paràgraf anterior les indemnitzacions que poguessin correspondre al voluntari per danys físics soferts com a conseqüència de la seva actuació com a agent de Protecció Civil en tasques encomanades en el marc de l’Agrupació.
ARTICLE 15
1. La condició de voluntari faculta únicament per realitzar activitats en el marc de les tasques, serveis i emergències organitzades o dirigides per l’Agrupació a través del seus comandaments.
2. La condició de voluntari no empara cap activitat amb finalitat religiosa, política o sindical.
ARTICLE 16
1. L’Ajuntament procurarà a l’Agrupació els mitjans necessaris específics que garanteixin una ràpida i adequada intervenció davant qualsevol situació d’emergència, especialment en el camp del transport, la uniformitat i les radiocomunicacions, així com una seu digna i adequada a les seves necessitats.
CAPÍTOL V
Uniformitat i identificació
ARTICLE 17
1. En tots els operatius preestablerts els agents i resta de voluntaris hauran d’anar degudament uniformats.
2. En la intervenció en emergències els agents aniran suficientment identificats com a tals i en tot cas, portaran a sobre els equips de protecció individual necessaris per a la intervenció.
3. La uniformitat dels voluntaris, que es determina en l’annex III del present reglament, queda subjecta a variacions, que s’ajustaran al que disposen les diferents normes.
ARTICLE 18
1. L’Alcaldia proporcionarà un carnet acreditatiu a cada voluntari de l’Agrupació.
2. Aquest document té l’ única i exclusiva finalitat de reconèixer la condició de voluntari adscrit a l’Agrupació, en queda prohibit el seu ús amb altres finalitats.
CAPÍTOL VI
Formació i ensinistrament
ARTICLE 19
1. La formació permanent i continuada del voluntari té com a objecte no només la garantia i posada en pràctica d’un dret d’aquell, sinó, sobretot, atendre les necessitats reals de la prestació del servei, obtenint-se els majors nivells de responsabilitat, eficàcia i seguretat.
2. És objectiu prioritari en l’àmbit de la Protecció Civil local la preparació del seu personal a tots els nivells, des de la selecció i formació inicial fins a la continuada i permanent durant la relació voluntari-Agrupació.
3. La formació inicial del voluntari té com a finalitat informar i posar en contacte el voluntari amb els coneixements bàsics i les realitats vinculades a la Protecció Civil local, així com amb els diferents camps d’actuació.
4. Juntament amb aquesta finalitat orientadora del futur voluntari, l’esmentada formació i ensinistrament inicial contribueix a la selecció dels aspirants, al temps que facilita la capacitació d’aquests per incorporar-se en condicions d’eficàcia a la corresponent unitat d’intervenció.
5. Per a una major efectivitat de les labors encomanades a l’Agrupació, l’Ajuntament procurarà la formació contínua dels voluntaris a l’efecte d’obtenir uns majors coneixements en els diferents camps que integren la protecció civil.
ARTICLE 20
1. Els voluntaris de l’Agrupació podran participar en els cursos de formació i ensinistrament en matèria de Protecció Civil o relacionada amb tasques a desenvolupar en el marc de la protecció civil que organitzin tant les administracions públiques com entitats privades en la convocatòria de les quals faci menció explícita a aquesta possibilitat.
2. L’Ajuntament, a través de l’Agrupació, podrà organitzar els seus propis cursos en l’àmbit local.
3. L’organitzador de cada curs serà el responsable d’emetre els seus propis certificats d’assistència i/o aprofitament d’aquests.
4. Els voluntaris que assisteixin amb aprofitament a sessions i cursos de formació ho posaran en coneixement del comandament de l’Agrupació per a la seva incorporació al seu expedient personal.
ARTICLE 21
1. L’activitat formativa tendrà un contingut teoricopràctic determinat de conformitat amb la normativa dictada per l’òrgan responsable de la formació en matèria de Protecció Civil i s’articularà de la següent manera:
a. JORNADES D’ORIENTACIÓ, per voluntaris auxiliars.
b. CURS BÀSIC (Nivell I). És de caràcter obligatori per obtenir la condició d’agent en pràctiques. La seva durada i contingut ve determinat per la Conselleria d’Interior el Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c. CURSOS DE PERFECCIONAMENT (Nivell II). Estan dirigits a voluntaris que vulguin aprofundir en alguna de les àrees esmentades.
d. CURSOS D’ESPECIALITZACIÓ (Nivell III). Dirigits, fonamentalment, als responsables dels serveis locals de Protecció Civil i caps de l’Agrupació.
e. Exercicis pràctics amb caràcter periòdic per a millora permanent de la preparació dels components de l’Agrupació.
f. A més de tot el que antecedeix, l’activitat formativa es completarà amb les següents activitats :
1. L’organització de biblioteques i fons de comunicació sobre Protecció Civil i, especialment, en relació amb l’organització i funcionament d’agrupacions de col·laboradors voluntaris i altres modalitats de la participació ciutadana en les activitats de Protecció Civil.
2. El manteniment de relacions de col·laboració mútua amb altres administracions públiques o entitats privades relacionades amb Protecció Civil.
3. L’elaboració i edició i, si n’és el cas, promoció de publicacions periòdiques i unitàries sobre temes de Protecció Civil i, especialment, les destinades a la formació de voluntaris i a la divulgació de recomanacions a la població sobre factors de risc potencial d’emergència i comportament davant d’aquests.
CAPÍTOL VII
Drets dels voluntaris
ARTICLE 22
1. El voluntari té dret a utilitzar els emblemes, distintius i equips del servei, i els corresponents a la seva categoria en totes les actuacions a les quals sigui requerit.
2. A efectes d’identificació, en casos d’intervenció, emergències o calamitats, l’ús dels mateixos és obligatori.
ARTICLE 23
1. El voluntari té dret a ser reintegrat de les despeses de manutenció, transport i allotjament soferts en la prestació del servei, haurà de fer front a aquestes despeses l’Ajuntament que, al seu torn, podrà reclamar-los a l’Administració Pública de qui depengui la planificació i organització del dispositiu establert.
2. En qualsevol cas, aquesta compensació de les despeses no tendrà caràcter de remuneració o salari.
ARTICLE 24
1. Durant la intervenció el voluntari té dret a adoptar totes les mesures necessàries per evitar situacions que comportin perills innecessaris per a ell o per a tercers.
2. El voluntari té dret a estar assegurat contra els possibles riscos derivats de la seva actuació.
3. Els contratemps derivats de la seva actuació com a membre de l’Agrupació estaran coberts per una assegurança d’accidents, que garantirà com a mínim la prestació mèdica i farmacèutica necessària.
4. Igualment queden assegurades les indemnitzacions corresponents en els casos en els quals, com a conseqüència de l’accident, sobrevingui invalidesa permanent o mort.
ARTICLE 25
1. Els danys i perjudicis que, com a conseqüència del treball voluntari, pugui rebre’n el seu beneficiari, així com tercers, hauran de quedar cobertes per una assegurança de responsabilitat civil.
2. La modalitat de les corresponents pòlisses d’assegurances i quanties de les indemnitzacions seran fixades per l’Alcaldia o Comissió de Govern, a proposta del regidor delegat, sent per compte de l’Ajuntament l’import de les primes dels diferents contractes d’assegurança.
3. Els agents en pràctiques estaran assegurats en les mateixes condicions que els agents.
4. Les quanties de les assegurances s’actualitzaran anualment.
5. L’Ajuntament, no obstant, serà responsable civil subsidiari, de conformitat a la legislació vigent, en virtut de la seva potestat de comandament sobre l’Agrupació.
ARTICLE 26
1. El voluntari té dret a obtenir tota la informació possible sobre el lloc de feina a realitzar i els seus riscos.
2. El voluntari té dret a conèixer tots els aspectes referents a l’organització de l’agrupació a la qual pertany.
ARTICLE 27
1. Tot voluntari té dret a obtenir el suport material de l’Agrupació, especialment els equips de protecció individual i col·lectiva.
2. Tot voluntari té dret a opinar sobre el treball desenvolupat.
3. Tot voluntari podrà efectuar les peticions, suggeriments i reclamacions que consideri necessàries, dirigides al Cap de l’Agrupació. Si transcorreguts 20 dies des de l’entrada en el registre, l’escrit no fora contestat, es podrà elevar directament a l’alcalde o al regidor delegat.
CAPÍTOL VIII
Deures dels voluntaris
ARTICLE 28
1. Tot voluntari ha de respectar l’estructura jeràrquica i funcional de l’Agrupació, col·laborant en la seva major eficàcia.
2. Els voluntaris acataran la direcció d’altres organismes competents només en el cas de que així els ho hagi ordenat prèviament el seu comandament operatiu de l’Agrupació.
3. En cap cas el voluntari o col·laborador de l’Agrupació actuarà com a membre de l’Agrupació fora dels serveis programats per l’Agrupació o emergències en les que participi l’Agrupació. No obstant, podrà intervenir amb caràcter estrictament personal i sense vinculació alguna amb l’Agrupació en aquells supòsits relacionats amb el seu deure com a ciutadà, fent servir els coneixements i experiències derivades de la seva activitat a l’Agrupació.
4. Per poder renovar el compromís anual, el voluntari haurà d’haver complit una dedicació mínima a l’Agrupació de 60 hores durant l’anualitat anterior, comptant com a tals tant les d’intervenció com les de formació, així com tasques de manteniment o rutinàries.
ARTICLE 29
1. El voluntari té el dret de conservar i mantenir en perfectes condicions d’ús el material i equipament que se li hagi confiat.
2. Els danys causats en aquests com a conseqüència del tractament indegut o falta de cura seran responsabilitat del voluntari.
3. En qualsevol cas, tot el material en poder del voluntari serà retornat a l’Agrupació si es modifiquen les circumstàncies que varen aconsellar o habilitaren aquest dipòsit.
CAPÍTOL IX
Recompenses i sancions
ARTICLE 30
1. L’activitat altruista, solidària i no lucrativa exclou tota remuneració, però no impedeix el reconeixement dels mèrits del voluntari i, per tant, la seva constatació a efectes honorífics. Juntament amb aquesta distinció de conductes meritòries, també seran previstes les possibles faltes comeses pels voluntaris que comportaran aparellades les corresponents sancions.
2. Tant els mèrits i honors concedits, com les faltes i les seves sancions seran anotades en l’expedient personal de l’interessat.
ARTICLE 31
1. La valoració i aprovació de les conductes que puguin merèixer una recompensa, sempre de caràcter no econòmic, correspon a l’Alcalde a proposta del Cap de l’Agrupació després de instruir el corresponent expedient.
ARTICLE 32
1. Els reconeixements de les conductes meritòries es realitzarà a través de felicitació pública, rangs honorífics i medalles de serveis distingits, a més d’altres distincions que puguin concedir l’Ajuntament o altres Administracions Públiques.
2. Amb la finalitat de reconèixer l’esforç, la dedicació i l’entrega en l’exercici de les seves funcions, l’Ajuntament atorgarà als membres d’aquesta agrupació, entre d’altres distincions, la medalla d’honor per antiguitat en tres categories. La medalla de bronze s’atorgarà als voluntaris que hagin prestat deu anys de servei efectiu, la medalla de plata s’atorgarà als voluntaris titulars de la medalla d’honor de bronze que hagin prestat quinze anys de servei efectiu, i la medalla d’or s’atorgarà als voluntaris titulars de la medalla d’honor de plata que hagin prestat vint anys de servei efectiu.
3. Les medalles d’honor per antiguitat en les seves tres modalitats podran ser concedides, a proposta del cap de l’agrupació, als voluntaris que per motius d’edat o malaltia hagin de causar baixa en l’agrupació, sense haver assolit els anys de servei requerits per a cada d’elles havent destacat en la dedicació a l’agrupació, sempre que no hagin estat sancionats a conseqüència d’una falta greu o molt greu.
4. L’acció meritòria que impliqui un nivell de dedicació superior als deures ordinaris del Servei o riscos per a la vida o la integritat dels voluntaris, podran ser recompensades amb el reconeixement públic mitjançant el corresponent escrit de l’Alcaldia o la formulació per l’Alcaldia de proposta per a la concessió de la Medalla al mèrit de la Protecció Civil, creada per Ordre de 24 d’abril de 1982, i altres distincions que puguin concedir les distintes Administracions Públiques o l’Ajuntament, si escau, per a premiar actes de naturalesa especial.
ARTICLE 33
1.La sanció serà conseqüència de la comissió d’una infracció al que està disposat en el present Reglament i podran ser considerades de caràcter lleu, greu o molt greu
2. Les faltes lleus prescriuran als 6 mesos de la data de la seva comissió, les greus al any i les molt greus als dos anys.
3. El voluntari tindrà dret a un procés just i equànime que garanteixi al màxim la defensa en cas de sancions reglamentades, d’acord amb el procediment administratiu comú.
4. La sanció es proposarà inicialment en el seu grau mitjà i s’atenuarà o s’agreujarà en funció dels atenuants o agreujants que s’apreciïn per part del instructor.
ARTICLE 34
1. Es consideraran faltes lleus:
a. La descurança en la conservació i manteniment de l’equip i material a càrrec del voluntari.
b. La descurança o negligència en l’exercici de les seves funcions, quan no suposi falta més greu.
c. La incorrecció amb el públic o amb els membres de l’Agrupació.
d. L’incompliment dels deures i obligacions del voluntari, sempre que no hagin de ser qualificades com a faltes més greus.
e. La desobediència als caps de servei, quan això no suposi mal tracte de paraula o obra i no afecti el servei que s’hagi de complir.
2. Les faltes lleus podran ser sancionades amb advertiment o suspensió de la condició de voluntari de 1 a 30 dies.
ARTICLE 35
1. Es consideraran faltes greus:
a. El fet de no seguir les normes orgàniques i funcionals de l’Agrupació, de forma manifesta i/o no justificada.
b. La notòria desconsideració cap als ciutadans o membres de l’Agrupació.
c. La negligència manifesta i continuada que provoqui desperfectes de consideració en els locals, material o documents de l’Agrupació, així com en l’equipament al seu càrrec.
d. L’incompliment de l’horari anual quan les faltes superin el 40% del total de les hores fixades.
e. La greu pertorbació de l’activitat de l’Agrupació.
f. La utilització injustificada, fora des actes propis del servei, de l’equip, material i distintius de l’Agrupació Local de Voluntaris de protecció Civil.
g. L’acumulació de tres faltes lleus.
2. Les faltes greus podran ser sancionades amb la suspensió de la condició de voluntari de 31 a 180 dies.
ARTICLE 36
1. Es consideren faltes molt greus:
a. Deixar de complir, sense causa justificada, les exigències del servei.
b. La notòria manca de rendiment que comporti inhibició en el compliment de les tasques encomanades
c. Haver estat condemnat, amb sentència ferma per a qualsevol acte considerat delicte.
d. Utilitzar o exhibir indegudament les identificacions del servei.
e. L’agressió a qualsevol membre de l’agrupació o a altres persones i la desobediència que pugui afectar a l’èxit de la missió encomanada.
f. El fet de negar-se al compliment de les sancions de suspensió que li foren imposades.
g. El consum de drogues, alcohol, o qualsevol substància estupefaent trobant-se uniformat o durant el servei.
h. Haver estat sancionat per la comissió de dues faltes greus en un període de dos anys.
2. Les faltes molt greus es sancionaran amb suspensió de la condició de voluntari de 181 dies a dos anys i, si escau, amb l’expulsió definitiva de l’agrupació.
CAPÍTOL X
Rescissió i suspensió del vincle amb l’Agrupació
ARTICLE 37
1. Són causes de suspensió temporal de la vinculació voluntària amb l’Agrupació les següents:
a. El compliment de sancions de suspensió establertes als articles 34,35 i 36.
b. La incorporació a l’exèrcit o la realització d’una feina que en cas d’emergència desenvolupi altres funcions en l’estructura de la protecció civil.
c. L’embaràs.
d. L’atenció a recent nascuts o fills menors, a petició de l’interessat.
e. La malaltia prolongada justificada.
f. La realització d’estudis fora del municipi.
g. El fet de desenvolupar una feina que impliqui llargs i freqüents desplaçaments.
h. La cessació voluntària.
2. Per a la reincorporació, aquesta s’haurà de sol·licitar explícitament.
ARTICLE 38
1.La relació voluntària amb l’Agrupació podrà ser rescindida per les següents causes:
a. Per la petició expressa i per escrit de l’interessat.
b. Per la no renovació bianual del vincle.
c. Per declaració d’incapacitat.
d. Per la pèrdua d’algun dels requisits establerts per a la condició de voluntari.
e. Per quedar sotmès per sentència ferma en situació d’inhabilitació per a l’exercici de càrrecs públics.
f. Per expulsió com a conseqüència d’un procediment sancionador.
ARTICLE 39
1. En tots els casos en els quals es produeixi la rescissió de la relació del voluntari amb l’Agrupació, aquest tornarà de forma immediata, equips i acreditacions que es trobin en el seu poder.
ARTICLE 40
1. A petició de l’interessat s’expedirà per part de l’Alcaldia certificació en la que constin els serveis prestats en l’Agrupació i la causa per la qual es va acordar la baixa.
DISPOSICIONS FINALS
1. De la composició de l’Agrupació s’establirà un registre en el qual consti tota la informació necessària per a la identificació de les persones que en formen part.
2. S’obrirà un expedient personal a cada voluntari on figuraran les dades personals e històriques de tasques i activitats realitzades en el marc de la seva relació amb l’Agrupació, així com les titulacions i llicències administratives de què disposi. El voluntari tindrà accés en tot moment al seu expedient personal i podrà sol·licitar la rectificació d’errades existents.
3. Una vegada aprovat el present Reglament, sense que sigui necessària la seva revisió per l’Alcaldia podran ser modificats i/o adjuntats annexos al present reglament, sense necessitat d’una nova aprovació pel Ple municipal, no essent així quan es proposi l’alteració de l’articulat.
4. Per l’Alcaldia o regidor/a responsable de la Protecció Civil local es dictaran les instruccions i directrius que siguin necessàries per al desenvolupament i aplicació del present reglament.
5. En un termini màxim de tres mesos de l’entrada en vigor del present reglament es procedirà a l’elecció del cap de l’Agrupació.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
El contingut del present reglament es considerarà adaptat a les normes que procedeixi de les lleis que regulen, en cada cas, la Protecció Civil, de conformitat amb el que estableixen en els números 3 i 4 de l’article 30 de la Constitució i per les normes de caràcter nacional, autonòmic, insular o local en matèria de protecció civil.
REGLAMENT DE L’AGRUPACIÓ DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL DE SANT JOAN DE LABRITJA
ANNEX I
Requisits per a la incorporació com a voluntari a l’Agrupació
1. Tindre 18 anys o 16 anys complits i l’autorització paterna, materna o del tutor o tutora legal i no superar el límit d’edat en el cas que aquest sigui fixat per l’ajuntament.
2. Declaració expressa de conèixer el present reglament i acceptar íntegrament el seu contingut.
3. Haver superat el curs bàsic de protecció civil o prova anàloga a tal efecte; o acceptar el compromís de realitzar-lo en la primera convocatòria en què sigui possible matricular-se.
4. Acreditar bona conducta ciutadana conforme al que està establert en la Llei 68/1980, de l’1 de desembre, sobre expedició de certificacions e informes sobre conducta ciutadana.
5. Declaració jurada de mancança d’antecedents penals.
6. No estar privat dels drets civils.
7. No haver estat separat mitjançant expedient disciplinari del servei de qualsevol de les Administracions públiques ni trobar-se inhabilitat amb caràcter ferm per a l’exercici de la funció pública.
8. Posseir l’aptitud psicofísica i psicològica que en cada cas es determini, que es verificarà mitjançant les proves que s’estableixin al efecte.
9. No haver estat expulsat de l’Agrupació.
REGLAMENT DE L’AGRUPACIÓ DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL DE SANT JOAN DE LABRITJA
ANNEX II
Normes bàsiques de procediment en les intervencions operatives
1. La unitat d’intervenció o grup d’intervenció operativa bàsica estarà composada per un mínim de dos voluntaris.
2. A falta de cap ho serà el voluntari de major graduació i en igualtat de graduació l’agent amb més antiguitat contínua en l’Agrupació exercirà el comandament de la unitat.
3. A qui li correspongui el comandament de la unitat serà el responsable d’elaborar l’informe del que s’ha fet, i donar-hi compte dels recursos empleats i la situació en què queden els restants.
4. El voluntari que hagi de conduir un vehicle o governar una embarcació haurà de disposar de l’oportuna llicència o autorització administrativa per a aquest fet.
5. La conducció del vehicle o de l’embarcació requereix tota l’atenció, no estant permès al conductor operar les transmissions o altres elements del vehicle o de la bodega mentre el vehicle estigui en marxa.
6. El conductor que percebi una possible incidència mecànica en el vehicle haurà de donar compte d’immediat al cap de l’Agrupació o persona que designi per al cas.
7. Finalitzat el servei terrestre, el vehicle haurà de quedar net i aprovisionat de combustible suficient per atendre una nova emergència en qualsevol part de l’illa sense que suposi a la vegada un llast que redueixi la velocitat de resposta, això és entre mig dipòsit i tres quarts.
8.Finalitzat el servei nàutic, l’embarcació serà netejada i aprovisionada al màxim de combustible al dipòsit i al dipòsit auxiliar. També serà aprovisionada amb un mínim de tres litres d’aigua potable per a consum de la tripulació.
9. Els béns de l’Agrupació seran tractats adequadament conforme als requisits del seu maneig.
REGLAMENT DE L’AGRUPACIÓ DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL DE SANT JOAN DE LABRITJA
ANNEX III
Uniformitat i identificació
1. L’Ajuntament haurà de proveir i tots els voluntaris portar en cada cas les peces de vestir, emblemes, equipaments i acreditacions que componen la uniformitat del voluntari de Protecció Civil, d’acord amb el que està disposat en l’Ordre corresponent.
2. Els caps d’equip portaran com a distintiu un galó blanc amb les mateixes característiques que les previstes per als caps de grup.”
Contra el present Acord, s'interposarà recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos a explicar des de l'endemà a la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
A Sant Joan de Labritja, 6 de juny de 2017
L’ alcalde,
Antoni Marí Marí