Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANTANYÍ
Núm. 5877
Ordenança general de circulació
Aprovada inicialment pel ple d’aquest Ajuntament del passat 5 d’abril de 2017, l’Ordenança general de circulació, exposada al públic mitjançant la publicació de l’anunci corresponent al BOIB núm. 43 de data 11 d’abril de 2017 pel termini de trenta dies, per a la presentació de reclamacions i suggeriments, i transcorregut aquest termini sense que se n’hagi presentat cap, es publica el text íntegre de l'esmentada Ordenança, un cop adequada la redacció a les propostes de millora i recomanacions de l’informe d’impacte de gènere de l’Institut Balear de la Dona de data 26 d’abril de 2017, i amb la correcció de determinats errors materials observats, que entrarà en vigor el dia següent a la seva publicació.
ORDENANÇA GENERAL DE CIRCULACIÓ
TÍTOL PRELIMINAR .Objectiu i àmbit. Disposicions generals
Article 1. Objecte de l’Ordenança
Aquesta Ordenança té com objecte principal garantir la seguretat, l’ús i el gaudi de les persones usuàries de la via pública, mitjançant la regulació de la circulació dels vehicles, de les persones vianants i d’altres mitjans de transport per les vies urbanes d’acord amb el que estableix el RDL 6/2015, de 30 d’octubre, Text Refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial; el Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre pel que s’aprova el Reglament general de circulació i el Reial decret 320/1994, de 25 de febrer, que aprova el Reglament de procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora en matèria de trànsit i la resta de disposicions aplicables.
Apart del previst en la present Ordenança, també són d’aplicació els preceptes continguts en l’esmentat Reial Decret, o norma que el substitueixi, i els de la normativa que el desenvolupi.
Article 2. Àmbit d’aplicació
Aquesta Ordenança serà d’aplicació en totes les vies públiques aptes per a la circulació, a les vies que sense tenir aquesta aptitud, siguin d’ús comú i en les vies i terrenys privats que siguin utilitzats per una col·lectivitat indeterminada de persones usuàries en el marc de les normes autonòmiques, estatals i de les directives europees d’aplicació.
No seran aplicables els preceptes d’aquesta Ordenança als camins, terrenys, garatges, cotxeres i altres locals de similars característiques, construïts dins de finques privades, sostrets a l’ús públic i destinats a l’ús exclusiu de les persones propietàries i dels seus dependents.
Aquestes competències referides a les vies urbanes, els camins i els espais públics del terme municipal, inclouen:
a) De forma general l’ordenació i control del trànsit de persones i de vehicles en les vies dels nuclis urbans.
b) Les normes, que per raons de seguretat vial han de regir per a la circulació de tot tipus de vehicles, persones vianants i animals.
c) Els criteris de senyalització de les vies.
d) Les autoritzacions que, per garantir la fluïdesa de la circulació viària, hagi d’atorgar l’Ajuntament amb caràcter previ a la realització d’activitats que afectin la circulació de vehicles, persones i animals, així com qualsevol mesura que estigui orientada a la mateixa finalitat.
e) La regulació de les infraccions derivades de l’incompliment de les normes establertes i de les sancions que s’hi apliquin, així com el procediment sancionador.
f) Les mesures cautelars. Immobilització i retirada de vehicles.
g) Qualssevol altres funcions reconegudes per la legislació vigent.
TITOL PRIMER. Competències de la Policia Local
Article 3. El i les agents policia
Els i les agents de la Policia Local són competents en la regulació del trànsit urbà i formulació de les denúncies que procedeixin de les infraccions que es cometin contra allò que disposa la present Ordenança i la resta de disposicions aplicables.
Article 4. Senyals
Els senyals i indicacions que efectuïn els i les agents de la Policia Local per regular el trànsit s’obeiran amb la màxima celeritat i prevaldran sobre les normes de circulació i sobre qualsevol altra senyalització fixa o lluminosa encara que sigui contradictòria.
L’incompliment dels senyals dels i les agents encarregats de la circulació tindrà el caràcter d’infracció greu.
Article 5. Facultats
La Policia Local, per raons de seguretat ciutadana, o bé per a garantir la fluïdesa de la circulació, podrà modificar, eventualment l’ordenació existent en aquells llocs on es produeixin grans concentracions de persones o vehicles, i també en casos d’emergència. Amb aquest fi, es podran col·locar o retirar provisionalment els senyals que calgui, com també prendre les oportunes mesures preventives.
La Policia Local podrà ordenar, previ requeriment a la persona conductora, propietària o persona encarregada del vehicle, si ha estat possible la seva localització, que posi fi a la situació irregular del vehicle, i podrà adoptar mesures precautòries cas que no s’atengués l’esmentat requeriment.
TÍTOL SEGON. Normes generals de comportament en la circulació
CAPÍTOL PRIMER. Normes generals
Article 6. Normes generals
1. En favor de l’interès general i de cara a una correcta convivència ciutadana, totes les persones usuàries de la via pública han de comportar-se de manera que no causin molèsties innecessàries, i no obstaculitzin indegudament la circulació. També han d’extremar la precaució i la diligència oportunes per no convertir-se en un perjudici o un perill per a ells mateixos i per a la resta de persones usuàries i per no malmetre els béns.
2. Totes les persones que circulin per aquestes vies estan obligades a complir els preceptes de la present Ordenança i la legislació vigent en cada moment en matèria de circulació i a col·laborar amb les autoritats o amb els seus i les seves agents per a facilitar-los la tasca en el desenvolupament de les seves funcions, als quals no els podran faltar al respecte ni la consideració.
3. Les persones usuàries dels vehicles no podran baixar-ne ni obrir-ne les portes sense que estigui perfectament aturat i en lloc que ofereixi prou garanties de seguretat i s’asseguraran abans d’obrir les portes que poden fer-ho sense perill per a la resta de persones usuàries.
4. Les persones conductores hauran d’estar en tot moment en condicions de controlar els seus vehicles. A l’apropar-se a d’altres persones usuàries de la via pública, hauran d’adoptar les precaucions necessàries per a la seguretat de les mateixes, especialment quan es tracta d’infants, gent gran, persones invidents o d’altres persones amb problemes de mobilitat.
5. En particular, queda prohibit:
a) Entorpir la marxa de la resta de persones usuàries de la via pública
b) No adequar la conducció a les característiques de la via.
c) Conduir sense la diligència i les precaucions necessàries
d) Conduir de forma negligent
e) Conduir de forma temerària
f) Circular amb les portes del vehicle obertes
g) Circular sense cap tipus d’enllumenat en situació de falta o disminució de visibilitat
h) Portar els llums de posició apagats, un vehicle immobilitzat, estant obligat a utilitzar-los.
i) No senyalitzar amb antelació suficient, l’inici d’una maniobra
j) Forçar velocitats i/o acceleracions brusques.
6. És funció de l’Ajuntament regular la circulació de vehicles i persones vianants del municipi, per la qual cosa es definirà la senyalització oportuna i, si així ho acorda, pot preveure la reserva d’espais d’interès públic restringint-ne el trànsit o l’ús.
7. L’Ajuntament, a judici seu i quan les característiques d’una determinada zona urbana del municipi ho justifiquin, pot establir-hi normes específiques de circulació, establint sentit únic, fixant una velocitat màxima diferent de la resta de la ciutat, o qualsevol altra modificació que entri dins les seves competències.
8. No podrà circular cap vehicle que no reuneixi totes i cadascuna de les condicions que en aquest sentit estableix la normativa vigent. Igualment, totes les persones conductores tenen l’obligació de portar la documentació personal i del vehicle que estableixi la legislació vigent en cada moment.
9. La regulació del trànsit urbà correspondrà als i a les agents de l’autoritat. A tal efecte, la Batlia de la Corporació podrà habilitar personal de l’Ajuntament per a formular les denúncies que procedeixin de les infraccions que es cometin, contra allò que es disposa en la present Ordenança i la resta de disposicions aplicables.
10. També la Batlia podrà habilitar el personal destinat a la vigilància i control de les zones d’estacionament amb control horari, conegudes habitualment com zona blava, per formular denúncies per infraccions en aquestes zones amb prohibició de parada o estacionament.
11. Qualsevol persona o entitat que projecti organitzar manifestacions esportives, culturals, reivindicatives o de qualsevol altre tipus que afectin de qualsevol manera a les vies públiques del municipi, ha de sol·licitar per escrit i amb antelació suficient l’autorització a l’Ajuntament.
CAPÍTOL SEGON. Persones conductores i persones usuàries
Article 7. Obligacions de les persones conductores
1. La persona conductora d’un vehicle està obligada a mantenir la seva pròpia llibertat de moviments, el camp necessari de visió i l’atenció permanent a la conducció, que garanteixi la seva seguretat i la de la resta de persones ocupants del vehicle i altres persones usuàries de la via. A tal efecte hauran de tenir cura especialment de mantenir la posició adequada i que la mantinguin la resta de persones passatgeres i l’adequada col·locació dels objectes o animals transportats perquè no hi hagi interferència entre la persona conductora i qualsevol d’ells.
2. No se superaran les places d’ocupació del vehicle i els vehicles només podran transportar allò homologat que determini la fitxa tècnica.
3. Resta prohibit conduir utilitzant cascs o auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so i la utilització durant la conducció de dispositius de telefonia mòbil i qualsevol altre mitjà o sistema de comunicació, excepte quan el desenvolupament de la comunicació tingui lloc sense fer servir les mans ni utilitzar cascs, auriculars o instruments similars.
4. Les persones conductores i ocupants de vehicles a motor, ciclomotors i altres vehicles, estan obligades a fer ús adequat i reglamentari dels elements de protecció establerts en el Reglament general de circulació per a cada tipus de vehicle (cinturó de seguretat, casc protector homologat i/o altres elements de seguretat correctament cordats).
5. Queda prohibit conduir un vehicle si es porta instal·lat un inhibidor de radar o qualsevol altre mecanisme encaminat a interferir el correcte funcionament dels sistemes de vigilància del trànsit, així com l’emissió de senyals amb aquesta finalitat. Aquesta infracció serà considerada molt greu.
6. No podrà circular la persona conductora del vehicle amb taxes o quantitats superiors a les reglamentàries de begudes alcohòliques, estupefaents, psicotròpics, estimulants o altres substàncies anàlogues.
7. D’acord amb l’establert en el Reglament General de Circulació, totes les persones conductores de vehicles queden obligades a sotmetre’s a les proves que s’estableixin per a la detecció de possibles intoxicacions etíliques o per substàncies estupefaents, psicotròpics, estimulants o altres substancies anàlogues:
a) Qualsevol persona usuària de la via o conductora de vehicle implicat directament com a possible responsable d’un accident de circulació
b) Les persones que condueixin qualsevol vehicle amb símptomes evidents, manifestacions que denotin o fets que permetin presumir que ho fan sota influència de begudes alcohòliques o estupefaents.
c) Les persones conductores que siguin denunciades per infracció de les normes de trànsit.
d) Les persones que conduint un vehicle siguin requerides per l’autoritat o els seus i les seves agents dintre dels controls preventius d’alcoholèmia o drogues ordenats per l’autoritat.
e) Totes les persones usuàries de la via implicades en un accident de circulació.
Article 8. Persones usuàries de la via pública
Comportament en cas d’emergència
Qualsevol persona usuària de les vies que estigui implicada en un accident, el presenciï o en tingui coneixement, estarà obligada a:
a) Detenir-se tan aviat com li sigui possible, sense crear perill per a la circulació.
b) Auxiliar o sol·licitar auxili per atendre a les víctimes, si n’hi hagués, col·laborar per evitar mals o danys majors, restablir en la mesura que sigui possible, la seguretat de la circulació i esclarir els fets, i mirar de mantenir la seguretat de la circulació en el lloc de l’accident fins que arribin els i les agents de l’autoritat.
c) En el supòsit que hagués resultat morta o ferida alguna persona, mirarà d’evitar, sempre que això no suposi cap perill per a la seguretat de la circulació, la modificació de l’estat de les coses i la desaparició de les empremtes que puguin resultar útils per determinar la responsabilitat de l’accident.
d) No abandonar el lloc de l’accident fins que hi arribin els i les agents de l’Autoritat, a no ser que les ferides que s’hagin produït siguin lleus, que no necessitin assistència, la seguretat de la circulació s’hagi restablert i que cap de les persones implicades el sol·liciti.
e) Facilitar les dades precises sobre la pròpia identitat o les del vehicle, si així ho demanen d’altres persones implicades en l’accident.
f) Sotmetre’s a les proves que indiquin les autoritats per comprovar el grau d’impregnació alcohòlica o d’altres substàncies estimulants.
Article 9. Circulació d’animals i carros
1. Els animals han de circular sempre per la calçada, acostats a la seva dreta, al pas i subjectes o muntats de manera que la persona que els condueix pugui sempre dirigir-los i dominar-los.
2. La circulació d’animals en grups nombrosos, per les vies urbanes del municipi requerirà la prèvia autorització expressa de la Batlia, la qual s’assenyalarà itinerari, horari i personal, entre el qual hi haurà, al manco, una persona conductora major de 18 anys, la qual tendrà cura del compliment de les normes pertinents. No serà preceptiva l’autorització en els casos d’activitats organitzades pel propi Ajuntament.
3. Queda prohibida la circulació, encara que estiguin enganxats a un vehicle, d’animals malalts, ferits, molests, perillosos o sense domar, així com netejar-los o ferrar-los a les vies d’ús públic.
4. En quan als vehicles de tracció animal, els carros hauran de circular sempre a pas normal, sense córrer, en aquells passatges en els quals la intensitat del trànsit o l’aptitud de la calçada així ho permeti.
5. La Batlia podrà limitar la circulació de les galeres de servei públic i resta de vehicles de tracció animal per aquelles vies en què les circumstàncies de trànsit així ho exigeixin. Aquesta limitació s’acordarà mitjançant Ban o Decret i es publicarà amb els mitjans de difusió que la Batlia estimi convenients.
6. Els vehicles de tracció animal circularan el més acostat possible a la vorera de la calçada prohibint-se, totalment, que ho facin pel centre o costat esquerre, també en els carrers de direcció única, manco per avançar o agafar un carrer de l’esquerra, havent-ho de dur a terme progressivament i anunciar el propòsit amb la senyal corresponent, realitzada amb l’anticipació precisa.
Article 10. Carrils reservats, carril bicicleta.
1. Pels carrils reservats o de circulació especial només podran circular els vehicles que indiqui la senyalització corresponent.
2. El carril bicicleta serà d’ús exclusiu per a bicicletes (excepte que la senyalització existent indiqués quelcom diferent), i tant les persones vianants com altres vehicles no podran circular, parar o estacionar-hi llevat de permís o habilitació específica de circumstàncies per raons d’ordre o interès públic.
CAPÍTOL TERCER. Senyalització
Article 11. Normes generals
1. Els senyals d’ordenació del trànsit instal·lats a la via pública, amb les característiques i signes establerts al Decret Legislatiu 6/2015 i disposicions reglamentàries i d’ús preceptiu, són de general obligació.
2. Els senyals, tant indicatius com restrictius, col·locats a les entrades del municipi i dels seus nuclis agregats, independentment del tipus de via, regeixen amb caràcter general a tota la població, llevat que en les vies urbanes hi hagi unes altres senyalitzacions específiques per a algun dels seus trams.
3. Els senyals que estiguin a les entrades de les illes de persones vianants o zones de circulació restringida regeixen en general per a tots els seus perímetres respectius.
4. Ateses les característiques de determinades vies urbanes, poden instal·lar-s’hi senyals de dimensions reduïdes.
5. Als efectes d’aquesta Ordenança, les tanques col·locades a qualsevol zona de la via pública tenen la mateixa consideració que la senyalització d’abalisament, per la qual cosa prohibeixen el pas a la via o part de la via que delimitin a través de la línia real o imaginària que les uneixi. Si fos necessari i per fer més comprensible la seva delimitació les tanques es poden unir amb una cinta o qualsevol altre element que tingui la mateixa eficàcia. A més, la prohibició de pas s’aplica a tot l’ample de la calçada, vorera, zona de vianants o part de la via delimitada, segons escaigui. Les tanques poden tenir instal·lats senyals del tipus que es preveu a la legislació vigent o cartells informatius. Les persones usuàries de la via han d’adequar el seu comportament a allò que s’indiqui en aquests cartells.
6. Els danys que s’ocasionin a les instal·lacions i senyals s’han d’indemnitzar, fins a la seva completa reposició, per la persona autora del dany, sense perjudici de sanció corresponent i de la responsabilitat que es pogués exigir.
Article 12. Prioritat entre senyals
1. L’ordre de prioritat entre els diferents tipus de senyals és el següent:
a) Senyals i ordres dels i de les agents de la Policia Local.
b) Senyalització circumstancial que modifiqui el règim normal d’utilització de la via.
c) Semàfors.
d) Senyals verticals de circulació.
e) Marques vials.
2. En el cas que les prescripcions indicades per diferents senyals semblin contradictòries entre si, prevaldrà la prioritària, segons l’ordre establert al punt anterior, o la més restrictiva si es tracta de senyals del mateix tipus.
Article 13. Manteniment de senyals
1. Correspon a l’Ajuntament el manteniment de les vies de la seva titularitat, en les millors condicions possibles de seguretat per a la circulació, i la instal·lació i conservació dels senyals i les marques vials adequades, així com les autoritzacions prèvies per a la instal·lació d’altres senyals de circulació. En cas d’emergència, els i les agents de la Policia Local podran instal·lar senyals circumstancials.
2. En el seu cas, les persones propietàries dels immobles en els quals s’ubiquin senyals de circulació al servei d’elles mateixes (guals...) hauran de mantenir-los tal com diu l’apartat anterior. Aquests senyals, en tot cas, hauran d’ajustar-se a les especificacions reglamentàries.
3. La responsabilitat de la senyalització d’obres que es realitzin a la via pública correspondrà als organismes que les realitzin i a les empreses adjudicatàries de les mateixes, d’acord amb el que es determini reglamentàriament, essent al seu càrrec la instal·lació, manteniment i eradicació. Les persones usuàries de la via estan obligades a seguir les indicacions del personal destinat a la regulació del trànsit en les esmentades obres.
Article 14. Retirada, alteració i substitució de senyals
1. La persona titular de la via, o, en el seu cas, l’autoritat encarregada de la regulació del trànsit, ordenarà la immediata retirada, i, en el seu cas, la substitució pels senyals que siguin adequats, dels antireglamentaris instal·lats, dels que hagin perdut el seu objecte i dels que no el compleixin per causa del seu deteriorament.
2. Excepte per causa justificada, ningú ha d’instal·lar, retirar, traslladar, ocultar o modificar la senyalització d’una via sense el permís de la persona titular de la mateixa o, en el seu cas, de l’autoritat encarregada de la regulació del trànsit o de la responsable de les instal·lacions.
3. Es prohibeix modificar el contingut dels senyals o col·locar-hi sobre plaques, cartells, marques o d’altres objectes que puguin induir a confusió, reduir la seva visibilitat o eficàcia, enlluernar a les persones usuàries o distreure la seva atenció.
4. Està expressament prohibida la instal·lació de publicitat en la senyalització.
CAPÍTOL QUART. Persones vianants
Article 15. Normes generals de comportament
1. Les persones vianants circularan per les voreres o, en cas d’inexistència d’aquelles, el més a prop possible de les façanes i extremaran les precaucions a les entrades i sortides de garatges.
2. A les vies urbanes sense voreres o amb voreres que no permetin el pas simultani de dues persones, s’han d’extremar les precaucions, cedint el pas a les persones que, ateses les seves circumstàncies, tinguin més dificultats per fer-ho.
3. Les calçades es travessaran pels passos senyalitzats i, si no n’hi ha, es travessarà perpendicularment a la línia de vorada, el més a prop possible de les cruïlles i després d’assegurar-se que no s’acosten vehicles. En tot cas, s’extremaran les precaucions i, si és necessari, les persones vianants s’esperaran a la vorera i mai ho faran a la calçada.
4. A les calçades i zones reservades a les persones vianants no es permetrà la realització de jocs i activitats de qualsevol mena que puguin presentar molèsties o perill per a les persones vianants o per a la circulació de vehicles, fora del cas d’autorització expressa.
Article 16. Preferències
Fora dels casos d’emergència o prestació d’un servei públic puntual, les persones vianants tenen sempre preferència:
- A les voreres.
- Als passos de vianants.
- A les zones de mercats i fires.
- Als carrers sense voreres.
- Als carrers amb voreres estretes.
- Als carrers senyalitzats com a zona de prioritat invertida.
Article 17. Persones vianants d’atenció preferent
Les persones amb mobilitat reduïda per disminució física, edat avançada, acompanyament d’infants -amb cotxet o sense -, carregades amb objectes, o altres situacions anàlogues, tindran especial preferència quan circulin per zones reservades a les persones vianants o quan, essent imprescindible, ho facin per la calçada.
Article 18. Prohibicions
Es prohibeix a les persones vianants:
a) Circular per la calçada de forma innecessària i continuada o detenir-se en ella obstaculitzant la circulació o generant un perill.
b) Creuar les calçades mentre sigui encès el llum vermell del semàfor de persones vianants, o en punts distints als que estiguin autoritzats
c) Tenir un comportament a la via pública que provoqui risc o molèstia greu per la resta de persones usuàries.
d) Pujar, baixar o penjar-se d’una part qualsevol d’un vehicle en marxa.
e) Esperar els autobusos i la resta de vehicles de servei públic fora dels refugis o voravies, o envair la calçada per a sol·licitar-ne la parada.
f) Agafar-se a qualsevol part d’un vehicle en moviment o posar-se al damunt.
Article 19. Zones de persones vianants
1. L’administració municipal, quan les característiques d’una determinada zona urbana del municipi ho justifiquin a judici seu, pot establir-hi la prohibició total o parcial de la circulació, de l’estacionament de vehicles, o de totes dues coses. Els espais afectats s’anomenen zones de persones vianants.
2. Les àrees reservades han de tenir l’oportuna senyalització a l’entrada i a la sortida, amb independència que es puguin utilitzar altres elements mòbils que impedeixin l’entrada i la circulació de vehicles en el carrer o zona afectats.
3. A les zones de persones vianants la restricció de circulació i l’estacionament de vehicles pot comprendre la totalitat de les vies que estiguin dins el seu perímetre o només algunes. Pot limitar-se a un horari o ser permanent. Pot ser de caràcter diari o per un nombre determinat de dies. Les característiques específiques de cada zona es reflectiran en la senyalització.
4. Excepcions.
Qualsevol que sigui l’abast de les limitacions imposades, no afectaran a la circulació ni a l’estacionament dels següents vehicles:
a) Els del servei d’urgència i emergències, tal com serveis de Bombers, de Policia i de transport sanitari, i en general, tots aquells vehicles que siguin necessaris per a la prestació de serveis públics.
b) Els vehicles autoritzats no podran sobrepassar la velocitat màxima dels 10 km/h, adaptant-la però a la de les persones vianants.
c) La circulació, parada o estacionament de qualsevol vehicle no incloses en les excepcions anteriors i prèvia autorització del Servei Municipal, es farà prenent totes les precaucions necessàries amb els condicionants que determinin els serveis tècnics per garantir la seguretat de les persones vianants, conservació del paviment i dels elements de mobiliari urbà.
5. Es poden establir en les vies públiques, mitjançant la senyalització corresponent, àrees en les quals els espais generals de circulació per a vehicles quedin restringits, i on les persones vianants tinguin prioritat en totes les seves accions.
TITOL TERCER. De la circulació dels vehicles
CAPÍTOL PRIMER. Velocitat i límits
Article 20. Velocitat màxima
1. La velocitat dels vehicles que circulin pel nucli urbà, per a vehicles de tota classe, no podrà superar els 50 quilòmetres per hora, sense perjudici d’altres regulacions de la velocitat específiques per raó de la pròpia configuració i les circumstàncies de cada via, que seran expressament senyalitzades.
2. En els carrers on se circuli només per un carril, en els carrers sense voreres i en els de gran afluència de persones vianants es prendran les precaucions necessàries, i es donarà preferència, en tot cas, a aquelles.
3. En les carreteres i les seves variants de circumval·lació dins el terme municipal la velocitat màxima és la determinada per la persona titular de la via o òrgan competent en la matèria i s’ha de reflectir en la senyalització corresponent. En aquest cas, els límits fixats per a cada tipus de via prevalen sobre els genèrics.
4. L’autoritat municipal o l’òrgan competent pot adoptar altres limitacions i restriccions de velocitat en determinades zones urbanes del municipi degudament senyalitzades, tenint en compte les seves característiques, raons de seguretat, afluència de persones vianants o vehicles o preservació de l’entorn.
Article 21. Moderació de la velocitat
Es circularà a velocitat moderada, i si fos necessari, s’aturarà el vehicle, quan les circumstàncies ho exigeixen, especialment en el casos següents:
1. Quan hi hagi persones vianants a la part del vial que s’estigui utilitzant o pugui racionalment preveure’s la seva irrupció, principalment si es tracta d’infants, de persones de la tercera edat, persones invidents o d’altres persones amb mobilitat reduïda. A les entrades i sortides dels centres educatius, a les zones reservades per a actes festius, culturals, esportius, socials, mercats i, en general, en els carrers on l’afluència de persones vianants sigui considerable, els vehicles reduiran la velocitat i prendran les precaucions necessàries a fi de garantir la seguretat viària.
2. A l’apropar-se a passos de persones vianants no regulats per un semàfor o un/una agent de la Policia Local.
3. A l’apropar-se a un autobús en situació de parada, principalment si es tracta d’un autobús de transport escolar.
4. Al circular per un paviment lliscant, o quan pugui saltar aigua, grava o d’altres matèries cap a les demés persones usuàries de la via.
5. A l’apropar-se a passos de nivell, glorietes i interseccions en les que no es tingui la prioritat, llocs de reduïda visibilitat o llocs estrets.
6. En el cas en què les interseccions estiguin degudament senyalitzades i la visibilitat de la via sigui pràcticament nul·la.
7. En el creuament amb d’altres vehicles, quan les circumstàncies de la via, dels vehicles, o les meteorològiques o ambientals no permetin realitzar-ho amb seguretat.
8. En cas d’enlluernament.
9. En cas de boira, pluja, nevada o núvols de pols o fum.
10. En zones de trànsit mixt.
Article 22. Prohibicions
Excepte en el cas de perill imminent, es prohibeix reduir bruscament la velocitat i circular a velocitat anormalment reduïda sense causes justificades, si s’entorpeix la circulació de la resta de vehicles.
Article 23. Carreres, concursos, certàmens o d’altres proves esportives
1. La celebració de carreres, concursos, certàmens o d’altres proves esportives el objecte dels quals sigui competir en espai o temps pels vials i terrenys objecte de la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial, haurà d’efectuar-se d’acord als preceptes continguts a les normes especials que reguli la matèria.
2. Es prohibeix fer competicions de velocitat en les vies públiques o d’ús públic, excepció feta, amb caràcter excepcional, que s’haguessin autoritzat per part dels serveis tècnics municipals.
3. Les infraccions a les normes d’aquest precepte tindran la consideració de molt greus, d’acord al que es preveu en l’art. 77 del Text Refós.
CAPÍTOL SEGON. Sentit de la circulació i maniobres
Article 24. Sentit de la circulació
1. Quan no hi hagi senyals o marques vials, els vehicles circularan per la part dreta de la calçada corresponent al sentit de la marxa.
2. Als carrers amb línies de traç continu, aquestes no es podran ultrapassar en cap circumstància, llevat de les excepcions establertes en el Reglament general de circulació.
3. Als carrers la calçada dels quals tingui diversos carrils en el mateix sentit de circulació, les persones conductores no abandonaran el que estan utilitzant, llevat que sigui per avançar un altre vehicle, o bé que les circumstàncies de la circulació ho exigeixin. El carril de la dreta l’utilitzaran obligatòriament els vehicles pesants i de circulació lenta, els quals únicament l’abandonaran quan trobin un obstacle que els hi obligui.
4. No es podrà circular sobre marques vials de separació de carrils, sigui quin sigui el seu traç.
5. No es podrà circular en sentit contrari a l’estipulat.
6. Queda prohibit circular pels vorals i voreres, les zones per a les persones vianants o les àrees no habilitades específicament per a aquest fi. Excepcionalment podran circular pel voral, els ciclomotors, els vehicles per persones amb mobilitat reduïda i els vehicles especials amb MMA inferior a 3.500 Kg.
Article 25. Maniobres
1. Tota persona conductora que es proposi iniciar la marxa o que pretengui incorporar-se a la circulació, haurà de cerciorar-se prèviament que la seva maniobra no pertorbarà les altres persones usuàries, així com també haurà d’anunciar el seu propòsit amb prou temps fent ús dels indicadors de direcció del vehicle i, en cas que hi manquin, realitzant els senyals oportuns amb el braç, fins i tot seguint les indicacions d’una altra persona quan això sigui necessari.
2. Independentment de l’obligació de les persones conductores dels vehicles que s’incorporin a la circulació de complir les prescripció del número anterior, les altres persones que condueixin facilitaran en la mesura del possible aquesta maniobra, especialment si es tracta d’un vehicle de transport col·lectiu de persones viatgeres que pretengui incorporar-se a la circulació des d’una parada senyalitzada
Article 26. Canvi de direcció i desplaçament lateral
Tota maniobra de canvi de direcció o desplaçament lateral que impliqui un canvi de carril, caldrà fer-la respectant la prioritat d’aquell que circuli pel carril que es pretén ocupar.
Article 27. Canvi de sentit
Queda prohibit efectuar maniobres de canvi de sentit en vies urbanes, llevat en els casos autoritzats expressament.
Article 28. Maniobra marxa enrere
Cap persona conductora podrà iniciar la maniobra de marxa enrere sense haver-se cerciorat prèviament que no constitueix perill o obstacle per a la circulació. En qualsevol cas, queda prohibit circular marxa enrere a les cruïlles o en recorreguts superiors a quinze metres, excepte casos excepcionals degudament justificats.
CAPITOL TERCER. Emissió de fums, gasos contaminants i sorolls a la via pública
Article 29. Emissió de pertorbacions i contaminants
1. L’emissió de sorolls i pertorbacions es regirà per les corresponents lleis, reglaments i ordenances de l’administració comunitària, estatal, de la comunitat autònoma i local.
2. Aquestes normes regiran el soroll i les pertorbacions efectuats pels vehicles, obres a la via pública i les càrregues i descàrregues.
3. Es prohibeix en tot moment produir sorolls innecessaris que puguin pertorbar i en particular queda prohibit:
a) Circular amb l’escapament lliure incomplint les condicions tècniques.
b) Circular amb el tub d’escapament modificat o no homologat per al tipus de vehicle en el qual està instal·lat.
c) Circular produint excés de soroll.
d) Circular produint excés de fums incomplint les condicions tècniques.
e) Circular produint sorolls innecessaris
f) Utilitzar megafonia externa en el vehicle sense autorització municipal.
g) Utilitzar aparells de reproducció de so en un volum elevat.
h) Negar-se a sotmetre’s a les proves de sorolls o fums.
i) Fer sorolls innecessaris.
3. La negativa a sotmetre’s a la prova de control de sorolls o d’emissions contaminants del vehicle es considerarà com a infracció greu i comportarà la immobilització del vehicle
4. Les infraccions a les normes establertes en aquest capítol poden ser sancionades tant per les lleis sectorials de sorolls, la ordenança municipal reguladora de la contaminació acústica, si existeix, com per les normes del trànsit urbà, incloent el RDL 6/2015, de 30 d’octubre, i legislació complementaria, atenent a la gravetat de la infracció.
CAPÍTOL QUART. Prioritats de pas
Article 30. Prioritat de pas entre vehicles
Tota persona que condueixi haurà de cedir el pas:
1. Als vehicles del servei de policia, extinció d’incendis, protecció civil i assistència sanitària que circulin en servei urgent i a les persones conductores que adverteixin de la seva presència mitjançant l’ús dels senyals lluminosos i acústics previstos per als vehicles en la normativa vigent.
2. Als vehicles que venguin per la seva dreta en les interseccions no regulades per senyals de prioritat, excepte en el següents supòsits:
- Tendran dret de preferència de pas els vehicles que circulin per una via pavimentada sobre els que procedeixin d’una altra via sense pavimentar.
- A les glorietes, els que es troben dintre de la via circular tindran preferència de pas sobre el que pretenguin accedir-hi.
3. En els canvis de direcció, als vehicles que circulin per pistes o carrils reservats per a determinades categories d’usuaris.
4. En els canvis de carril, als vehicles que circulin en el mateix sentit pel carril al que pretenguin incorporar-se.
5. En els canvis de direcció, als vehicles que circulin pel sentit contrari per la calçada de la qual surten.
Article 31. Cruïlles
Cap persona conductora podrà penetrar amb el seu vehicle en una cruïlla si la situació de la circulació és tal que previsiblement pugui quedar aturat de forma que impedeixi o obstrueixi la circulació transversal.
Article 32. Prioritat de pas de les persones vianants
1. Tota persona conductora haurà de deixar pas:
a) A les persones vianants que circulin per la vorera, quan el vehicle tingui la necessitat de creuar-la per una zona autoritzada.
b) A les persones que travessen el carrer per passos de vianants o llocs autoritzats.
c) Durant la maniobra de gir, a les persones vianants que hagin començat a creuar la calçada per llocs autoritzats.
TÍTOL QUART. Parades i estacionaments
CAPÍTOL PRIMER. Parada de vehicles
Article 33. Concepte
1. Es considera parada la immobilització d’un vehicle, durant un temps inferior a dos minuts, per a deixar pujar o baixar persones o bé carregar o descarregar coses.
2. Tota parada estarà sotmesa a les següents normes:
a) Com a regla general la persona conductora no podrà abandonar el vehicle i si excepcionalment ho fes, hauria de tenir-lo suficientment a prop per a retirar-lo en el mateix moment en què sigui requerit o les circumstàncies ho exigeixin.
b) En qualsevol cas, la parada haurà de fer-se situant el vehicle al costat de la vorera de la dreta segons el sentit de la circulació, excepte el cas de les vies de sentit únic, on també es podrà situar a l’esquerra. Les persones passatgeres hauran de baixar pel costat corresponent a la vorera. La persona que condueix, si ha de baixar, podrà fer-ho per l’altre costat, sempre que prèviament s’asseguri que pot fer-ho sense cap tipus de perill.
c) En totes les zones i vies públiques, les parades s’efectuaran en els punts on hi hagi menys dificultats de circulació, als carrers amb xamfrà, justament en el mateix, sense sobresortir de l’alineació de les voreres. S’exceptuen els casos en què les persones passatgeres estiguin malaltes o impedides, o es tracti de serveis públics d’urgència o de camions de recollida de brossa o del servei de neteja viària.
d) En els carrers urbanitzats sense vorera, sempre que sigui possible, es deixarà una distància mínima d’un metre des de la línia de façana.
Article 34. Prohibició de parada
Es prohibeix la parada:
1. Als passos per a persones vianants, passos per a ciclistes, passos a nivell i estacionaments habilitats per a persones amb mobilitat reduïda.
2. Als carrils o parts de la via reservats exclusivament a la circulació o servei de determinades persones usuàries i en especial serveis d’urgència i seguretat.
3. A les voreres, passeigs, places i altres zones determinades i quan s’obstaculitzi la utilització normal de les voreres rebaixades per a persones amb una disminució física.
4. Als revolts, canvis de rasant de visibilitat reduïda i als passos soterranis.
5. A les cruïlles i interseccions.
6. Als llocs on s’impedeixi la visibilitat del trànsit i dels seus senyals a les persones usuàries a les quals afecti i s’obligui aquestes a fer maniobres.
7. A les vies d’atenció preferent o de qualsevol altra denominació viària declarades mitjançant Ban o decret de batlia.
8. En doble fila, tant si el que hi ha en primera fila és un vehicle o algun altre element.
9. Als llocs on ho prohibeixi la senyalització corresponent.
10. Als carrils destinats a l’ús exclusiu de transport públic urbà o els reservats per a bicicletes.
11. En aquells llocs on, sense estar inclosos als punts anteriors, la parada obstaculitzi la circulació o constitueixi un perill o pertorbació greu per a la resta de persones usuàries, encara que sigui per temps mínim.
CAPÍTOL SEGON. Estacionament de vehicles
Article 35. Estacionaments
1. En ús a les atribucions que confereixen als municipis els articles 7 i 39 dels RDL 6/2015, l’objecte d’aquest Títol és la regulació general dels estacionaments en l’àmbit de l’aplicació de la present Ordenança.
2. Com a regla general, cada tipus de vehicle utilitzarà l’estacionament al qual estigui destinat per a la seva tipologia, sense aparcar en els de la resta dels usuaris. Particularment, els vehicles de dues rodes no hauran d’aparcar en llocs d’estacionament senyalitzat per a la resta de vehicles, entre ells, de forma que impossibilitin o pertorbin les maniobres de les persones que els condueixen. Per això, es delimitaran zones especifiques per a l’estacionament exclusiu de vehicles de dues rodes.
3. L’Ajuntament podrà de forma discrecional atorgar facultativament autoritzacions per l’estacionament, parada o circulació de vehicles. En el seu atorgament es ponderarà el caràcter públic, social i l’interès general de les funcions o objecte de l’entitat o persona sol·licitant, en relació a les facultats que se sol·liciten.
Article 36. Condicions de l’estacionament
1. L’estacionament de vehicles es regeix per les normes següents:
a) Els vehicles es podran estacionar en fila (o línia), paral·lelament a la vorada; en bateria, o sigui, perpendicularment a aquella; i en semi bateria, obliquament.
b) A manca de senyalització expressa, s’estacionarà en fila.
c) En els estacionaments amb senyalització al paviment, els vehicles se situaran dins el perímetre marcat.
d) La persona conductora immobilitzarà el vehicle de manera que no es pugui desplaçar espontàniament ni ser mogut per terceres persones, i respondrà per les infraccions comeses com a conseqüència de la remoció del vehicle per causa d’una immobilització incorrecta, a menys que el desplaçament s’hagi produït per violència manifesta.
e) No és permès que els vehicles estacionats es cobreixin amb fundes de plàstic o altres teixits.
Article 37. Prohibició d’estacionament
1. Es prohibeix l’estacionament:
a) En els llocs on ho prohibeixi expressament la senyalització, tant vertical com horitzontal. A les vies urbanes senyalitzades amb sistema estacionament altern, el canvi de banda al final de cada període estipulat en les respectives senyalitzacions, es realitzarà a les 8:00 hores del dia 1 o 16, segons sigui el cas (excepte una altra indicació horària inclosa en el senyal)
b) Als llocs on estigui prohibida la parada o la circulació.
c) En els llocs on s’obstaculitzi la circulació, es disminueixi perillosament la visibilitat d’altres persones conductores o se’ls obligui a realitzar maniobres difícils o antireglamentàries.
d) Sobresortint del vèrtex d’un xamfrà o de l’extrem o escaire d’una cantonada, quan obligui les altres persones conductores a fer maniobres; en una intersecció o les seves proximitats dificultant el gir d’altres vehicles.
e) En doble fila, en tots els casos.
f) En aquells carrers on la calçada tingui una amplada que només permeti el pas d’una fila de vehicles.
g) En condicions que es destorbi la sortida d’altres vehicles estacionats reglamentàriament.
h) A les zones de pas de persones vianants, voreres, andanes, refugis, passeigs centrals o laterals i zones senyalitzades amb franges al paviment, tant si l’ocupació és parcial com total.
i) En els accessos d’entrada i sortida de persones o animals, o de vehicles dels immobles, quan estigui autoritzat i senyalitzat com a gual permanent i també en els guals senyalitzats com d’ús horari, dins de l’horari autoritzat.
j) A les zones senyalitzades com a reserva de càrrega i descàrrega de mercaderies, dins l’horari d’ús establert. Fora d’aquest horari, l’estacionament serà lliure.
k) En els rebaixos de la voravia destinats al pas de persones, de ciclistes, d’accessos a carrers (amb accés restringit o no) i en els accessos autoritzats.
l) En un mateix lloc de la via pública durant més de quinze dies consecutius, a l’efecte del qual només es computaran els dies hàbils. En tot cas, la persona propietària del vehicle tindrà l’obligació de cerciorar-se per sí, o per qualsevol altra persona o mitjà, de què el seu vehicle no es trobi indegudament estacionat com a conseqüència de qualsevol canvi de senyalització o ordenació del trànsit; per fer-ho, disposarà d’un màxim de vint-i-quatre hores consecutives, l’efecte del qual només es computaran els dies hàbils. En el cas que, per alguna causa justificada, un vehicle hagi d’estar estacionat en un mateix lloc durant un termini superior als quinze dies establerts, si la persona titular del vehicle ho comunica per escrit i amb antelació a la Policia Local, aquest termini s’ampliarà fins als 30 dies
m) Fora dels límits senyalitzats en els perímetres d’estacionament autoritzats.
n) A les zones que, eventualment, hagin de ser ocupades per a activitats autoritzades, o que hagin de ser objecte de reparació, senyalització o neteja.
o) A les zones d’estacionament amb horari limitat sense col·locar el comprovant horari o distintiu que l’autoritza, o col·locant-lo de forma poc visible i clarament identificable.
p) A les zones d’estacionament amb horari limitat sobrepassant el límit horari indicat en el senyal vertical o en el comprovant expedit.
q) En les zones senyalitzades per a ús exclusiu de persones amb mobilitat reduïda.
r) En els llocs on hi hagi carrils reservats o trams de vies reservades exclusivament per a la circulació o per al servei de determinades persones usuàries, com persones vianants, en els carrils bus, bici, bus-taxi, taxi, carrils bici o passos per a ciclistes, espais reservats als serveis d’urgència i seguretat i en les parades del transport públic.
s) En els revolts, creuaments i canvis de rasant de visibilitat reduïda, en les seves proximitats i en túnels, passos inferiors i en trams de vies afectats pel senyal de túnel.
t) En les interseccions, rotondes i les seves proximitats, així com elements de canalització del trànsit.
u) L’estacionament incorrecte de vehicles, no respectant els espais delimitats amb línies i obstaculitzant el correcte estacionament dels altres vehicles.
v) A les zones, abalisades amb senyalització circumstancial/excepcional que hagin de ser ocupades per activitats autoritzades (revetlles, obres, actes públics, neteja, etc.)
2. Es prohibeix la publicitat de venda de vehicles estacionats a la via pública.
3. Es prohibeix l’estacionament a les parades fixes de taxi i serveis públics en general, les quals han d’estar degudament senyalitzades. L’Ajuntament pot modificar-ne la ubicació i la zona afectada segons les necessitats de la circulació o qualsevol altre motiu justificat.
4. Es prohibeix l’estacionament de vehicles que presenten desperfectes potencialment perillosos per a les persones vianants.
5. Es prohibeix efectuar a la via pública operacions de rentada, neteja, reparació, greixat, revisió, comprovació i la resta d'operacions semblants de vehicles, i, així mateix, que els garatges o tallers de reparació estacionin els seus vehicles a la via pública a l’espera d’efectuar les operacions citades a l'interior dels seus locals.
6. Es prohibeix estacionar a la via pública els vehicles automòbils, motocicletes, ciclomotors, bicicletes i qualsevol altre vehicle que hagin de ser objecte de venda, reparacions, exposicions i de lloguer sense conductor.
Article 38. Senyalització de les entrades i sortides de vehicles
La senyalització de les entrades i sortides de vehicles dels immobles es durà a terme amb un senyal col·locat a la façana de l’edifici, junt a cada porta d’accés al mateix, i en el costat dret de la mateixa vist des de la calçada, sempre que sigui possible. El format del senyal serà el següent: durà dibuixat el senyal establert pel Codi de la Circulació indicatiu de prohibit estacionar, en el centre del qual figurarà la llegenda de “GUAL PERMANENT”. A la part inferior constarà l’escut i el nom de l’Ajuntament, així com el nombre del gual. Les persones particulars hauran, prèvia i inexcusablement, d’obtenir autorització municipal per a la col·locació d’aquets senyals i abonar les taxes corresponents.
Article 39 . Permanència en la situació d’estacionament prohibit
Cada 24 hores que un vehicle romangui estacionat en lloc prohibit causa una infracció independent.
Article 40. Vehicles abandonats
1. L' Ajuntament podrà ordenar el trasllat del vehicle a un Centre Autoritzat de Tractament de Vehicles per a la seva posterior destrucció i descontaminació:
a) Quan hagin transcorregut més de dos mesos des que el vehicle fos immobilitzat o retirat de la via pública i dipositat per l' Administració i la persona que n’és titular no hagués formulat al·legacions.
b) Quan estigui estacionat per un període superior a un mes al mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matrícula.
c) Quan recollit un vehicle com a conseqüència d’avaria o accident en un recinte privat la persona titular no l’hagués retirat en el termini de dos mesos.
Amb anterioritat a l’ordre de trasllat del vehicle l' Ajuntament requerirà a la persona que en sigui titular advertint-li que, en el cas que no procedeixi a la seva retirada en el termini d’un mes, es procedirà al seu trasllat al Centre Autoritzat de Tractament.
2. En el supòsit previst a l’apartat 1, paràgraf c), la persona propietària o responsable del lloc o recinte haurà de sol·licitar a la Prefectura Provincial de Trànsit autorització pel tractament residual del vehicle. Als citats efectes haurà d’aportar la documentació que acrediti haver sol·licitat a la persona titular del vehicle la retirada del seu recinte.
3. En aquells casos en què s’estimi convenient, el batle o autoritat corresponent per delegació, podrà acordar la substitució de la destrucció del vehicle per la seva adjudicació als serveis de vigilància i control del trànsit, dins el seu àmbit.
CAPÍTOL TERCER Estacionament en zones de control horari. Zona blava
Article 41. Definició
Les zones d’estacionament de vehicles regulades mitjançant control horari són espais delimitats de la via pública destinats a l’ús comú especial en règim d’estacionament sota regulació horària. Aquestes zones d’estacionament podran ser gratuïtes o sotmeses a pagament.
Article 42. Zones blaves
Per a una millor distribució i aprofitament de l’espai públic destinat a l’estacionament de vehicles, es podran establir limitacions horàries d’aquest, mitjançant parquímetres o no, en les vies urbanes que oportunament es determinin, amb las modalitats que es determinin al present Capítol.
Article 43. Sistema general d’estacionament regulat gratuït amb limitació horària
1. Determinació de les zones, horaris i les condicions de la limitació d’estacionament.
Els carrers en els quals s’estableix aquesta regulació, així com les seves condicions i horaris, són els relacionats en l'apartat corresponent d’aquesta Ordenança, si bé, es podran establir nous carrers o espais públics concrets susceptible de ser utilitzats com a estacionaments regulats amb limitació horària, o suprimir / modificar les condicions els ja existents mitjançant Decret de Batlia que serà publicat al BOIB.
2. Senyalització de les zones subjectes a una regulació de l'estacionament.
Els espais o vies públiques on s’apliqui la regulació de l'estacionament es senyalitzaran d’acord amb la normativa vigent i aquesta Ordenança.
Es senyalitzarà convenientment mitjançant senyalització vertical, d’acord amb les normes de trànsit, els llocs en concret on s’hagin d’aplicar aquestes restriccions per a l’aparcament. La senyalització farà menció que es tracta d’una "Zona d'estacionament limitat gratuït" i establirà amb claredat l’horari i les condicions de la restricció d’estacionament.
Tots els accessos i sortides de la zona d’estacionament regulat s’assenyalaran amb rètols de 700x800 mms i de 600x900 mms. En planxa d’alumini galvanitzat a una cara, amb marc doblat. Ambdós rètols seran sustentats per un pal de ferro galvanitzat encastat a terra, amb un ancoratge i base de formigó, a una alçada mínima del sòl a la part inferior del senyal, de 2'20 metres.
En tots els accessos a la zona se situarà un senyal vertical reglamentari que indiqui, al costat dret de la marxa, que s’accedeix a una zona d’estacionament regulat, indicant l’horari i calendari d’aquesta zona.
Les zones d’estacionament es delimitaran amb marques viàries de color blau, les quals determinaran la forma de col·locació dels vehicles ( bateria, cordó, espiga).
L’Ajuntament crearà llocs concrets per a l’estacionament de motocicletes, ciclomotors i bicicletes, i zones de càrrega-descàrrega per a vehicles destinats al transport de mercaderies, en llocs pròxims als d’aparcament d’automòbils, els quals no estaran subjectes a aquesta Ordenança. Aquests, en cap cas no podran ocupar l’espai habilitat per a turismes.
3. Forma d’estacionament.
A les zones subjectes a l’estacionament regulat, en el moment d’estacionar, la persona conductora estarà obligada a col·locar a la part inferior del parabrises del vehicle sobre el quadre de comandament un rellotge o full de paper on es faci constar, de forma clara i llegible, l’hora d’arribada, de tal manera que sigui visible des de l’exterior als efectes dels controls oportuns.
El temps màxim de permanència a un aparcament de les zones regulades serà el que s’indiqui per a cada zona a l’annex d’aquesta Ordenança i es senyalitzarà a la zona conforme el que disposa l’article anterior.
Transcorregut aquest temps, el vehicle haurà de ser canviat de lloc i si hi ha aparcament lliure dins la zona és podrà tornar aparcar assenyalant novament l’hora d’arribada.
4. Les infraccions a aquesta Ordenança seran denunciades per la Policia Local en el lloc on s’hagi produït la infracció.
5. Infraccions
a) Aparcar o estacionar a les zones d’estacionament regulat sense col·locar de forma visible a l’interior del vehicle un rellotge o qualsevol altre mitjà que indiqui l’hora d’estacionament.
b) Excedir-se del temps autoritzat d’estacionament.
c) Manipular o falsificar el rellotge o indicador horari on s’ha d’indicar l’hora d’estacionament.
d) Indicar de forma il·legible l’hora d’arribada.
6. Sancions
Les infraccions tipificades en els apartats a), c) i d) anteriors seran sancionades amb una multa de 80 euros, amb reducció del 50% si el pagament es fa fins dels 15 dies naturals següents a la imposició de la sanció.
La infracció tipificada a l’apartat b) anterior serà sancionada amb una multa de 60 euros, sempre que no s’hagi excedit sobre l’horari autoritzat per aparcar amb més de 15 minuts. Si s’ha excedit amb més de 15 minuts la infracció serà de 80 €. Aquestes sancions també tendran una reducció del 50 % si el pagament es fa dins dels 15 dies naturals següents a la imposició de la sanció.
Independentment de la sanció que correspongui per a la infracció comesa, en el cas que el vehicle romangui estacionat durant 2 hores es podrà retirar pels serveis de la grua municipal o particular concertada.
7. Zona d’utilització.
Sense perjudici del que estableix l’apartat 1 d’aquest article, els carrers i places de Santanyí en què s’estableix aquest servei són:
4 places d’aparcament de sa Plaça de sa Porta Murada.
Horari d’estacionament limitat: de les 8,00 a les 14,00 hores de dilluns a divendres.
Estacionament màxim: 30 minuts.
Article 44. Sistema específic de Zona d’Estacionament Controlat-ZEC
La regulació de l’aparcament amb aquesta modalitat, es farà mitjançant la limitació del temps d’estacionament, creant el que s’anomena zona d’estacionament controlada (d’ara endavant ZEC).
1. Zones subjectes a aquesta regulació
Els carrers en què s’estableix aquesta regulació, així com les seves condicions i horaris, són els relacionats en l’apartat corresponent d’aquesta Ordenança, si bé, es podran establir nous carrers o espais públics concrets susceptible de ser utilitzats com a estacionaments regulats amb limitació horària ZEC, o suprimir/modificar les condicions els ja existents mitjançant Decret de Batlia que serà publicat al BOIB.
Les vies públiques que constitueixin zona d’aplicació d’aquesta Ordenança seran objecte de la senyalització reglamentària, tant vertical com horitzontal. Se senyalitzaran horitzontalment, únicament els espais en què es permetrà l’estacionament del vehicle.
S’estableixen tres tipus de grups de persones usuàries:
- Grup 1: Persones residents al carrer afectat per la zona ZEC
Podran aparcar lliurement al carrer de la seva residència, però no podran estar estacionats al mateix lloc més de 36 hores.
Les persones usuàries que vulguin estar considerades com de Grup 1 han de sol·licitar a l'Ajuntament la targeta corresponent. Només s’expedirà una targeta per habitatge situat al carrer corresponent i per a un sol vehicle. Si en un habitatge hi ha més d’un vehicle, els que excedeixin tendran consideració de grup 2.
Els requisits per obtenir la targeta són els següents:
- Estar empadronat/ada amb més de 6 mesos d’antiguitat en un dels carrers afectats per la zona ZEC i tenir el vehicle domiciliat en el mateix domicili.
- Estar al corrent de pagament de l'impost de circulació.
Grup 2: Persones residents al municipi de Santanyí.
Totes les persones residents amb més de 6 mesos d’antiguitat al municipi de Santanyí tendran dret a aparcar lliurement a la zona ZEC amb un màxim d'1 hora i 30 minuts sense moure el cotxe de lloc. A partir d’aquest temps hauran de moure el cotxe de lloc i podran estar 1 hora i 30 minuts més, i així successivament.
Aquestes persones usuàries per ser considerades d’aquets grup hauran de sol·licitar a l'Ajuntament un rellotge especial amb distintiu de persona resident i la matrícula del vehicle.
Els requisits per obtenir aquest distintiu són els següents:
- Estar empadronat/-ada amb més de 6 mesos d’antiguitat al municipi de Santanyí i tenir el vehicle domiciliat al mateix domicili.
- Estar al corrent de pagament de l'impost de circulació.
Grup 3: Qualsevol persona.
Qualsevol persona, sigui persona resident (sense que hagi sol·licitat estar inclòs en un dels dos grups anteriors) o persona no resident, gaudirà d’aparcament gratuït de 60 minuts. Després haurà de moure el vehicle de lloc i podrà estar 60 minuts més, i així successivament.
La persona interessada, per poder gaudir dels 60 minuts gratuïts, ha de col·locar a un lloc visible des de l’exterior un tiquet on consti l’hora d’arribada que obtindrà de la màquina expenedora.
2. Calendari i horari d’estacionament limitat
L’estacionament limitat regirà l'1 d’abril al 31 d’octubre de cada any, de dilluns a dissabte excepte diumenges i festius, amb l’horari següent:
Dilluns a divendres:
10:00 a 13:30 hores / 16:30 a 20:00 hores
Dissabtes:
10:00 a 13:30 hores
Diumenges i festius lliure.
3. Funcionament del servei
La comprovació del compliment del temps d’estacionament s’efectuarà per comprovant horari que la persona usuària haurà de deixar a la vista de la manera que es detalla a continuació:
El conductor o la conductora del vehicle haurà de col·locar el tiquet indicatiu de l’hora d’arribada, de forma visible des de l’exterior, a la part davantera del vehicle, al seu interior, sobre el quadre de comandament, perquè pugui ser fàcilment identificat per la Policia Local o per les persones controladores del Servei, a més del corresponent distintiu de persona resident, en cas de gaudir d’aquesta condició.
Transcorregut el període de temps la persona usuària haurà de retirar el seu vehicle de l’estacionament, podent estacionar per un període igual en un altre aparcament.
4. Persones residents
Podran obtenir el distintiu de persona resident:
- Les persones residents grup 1)
Les persones físiques titulars de vehicles que tenguin el seu domicili dins de l’àrea d’aplicació d’aquesta ordenança, sempre que coincideixi el domicili que aparegui al permís de circulació amb el que figuri al Padró d'Habitants.
Les persones físiques, empadronades dins de l’àrea d’aplicació d’aquesta Ordenança, que acreditin ser conductors/conductores habituals de vehicles quan els permisos de circulació constin a nom de persones jurídiques.
Les persones residents de les zones ZEC complementaran una sol·licitud que serà facilitada a les oficines de les dependències municipals a la qual hauran d’adjuntar inexcusablement la següent documentació:
Original i fotocòpia per a la compulsa de:
- Document Nacional d'Identitat o NIE.
- Permís de circulació del vehicle.
- Últim rebut de l'impost municipal de vehicles de tracció mecànica.
- En el cas de vehicles si el permís de circulació està a nom d’empreses, adjuntar contracte o assegurança de responsabilitat civil, on la persona sol·licitant quedi reflectida com a conductor/-ara habitual i únic/-a del mateix, i en el cas de no poder aportar aquest requisit, certificació de persona responsable de l’empresa propietària del vehicle on consti que el conductor/-a habitual del mateix és la persona sol·licitant de la targeta de persona resident.
Un cop comprovada la documentació pel personal designat de les oficines de l'Ajuntament, la persona interessada rebrà lliurament de la targeta de persona resident, que ha d’adherir de forma visible a l'interior del vehicle, a la part davantera. Només podrà pertànyer a aquest grup un vehicle per habitatge.
La persona resident podrà aparcar amb condició de tal en el seu carrer, prèvia concessió municipal del distintiu corresponent.
La persona resident podrà aparcar per un temps màxim de 36 hores, haurà de moure el vehicle passat aquest temps i podrà tornar aparcar-hi pel mateix període de temps amb l’obligació d’aparcar en un altre aparcament.
- Les persones residents grup 2)
Les persones físiques titulars de vehicles que tinguin el seu domicili dins del municipi de Santanyí, sempre que coincideixi el domicili que aparegui en el permís de circulació amb el que figuri en el Padró d'Habitants.
Les persones físiques, empadronades dins del municipi de Santanyí, que acreditin ser conductores habituals de vehicles en el cas que els permisos de circulació constin a nom de persones jurídiques.
Les persones residents hauran d’emplenar una sol·licitud que serà facilitada a les oficines de les dependències municipals a la qual hauran d’adjuntar inexcusablement la següent documentació:
Original i fotocòpia per a la compulsa de:
- Document Nacional d'Identitat o NIE.
- Permís de circulació del vehicle. Certificat d’empadronament.
- Últim rebut de l'impost municipal de vehicles de tracció mecànica.
Un cop comprovada la documentació pels serveis tècnics d’aquest Ajuntament, la persona interessada rebrà un distintiu de persona resident, que ha d’adherir de forma visible a l’interior del vehicle, a la part davantera.
Totes aquestes autoritzacions que poden obtenir les persones residents (Grup 1 i Grup 2) les hauran de renovar cada any amb una sol·licitud de renovació que hauran d’acompanyar amb el rebut de l'impost municipal de vehicles de tracció mecànica en vigor.
Així mateix, en cas de canvi de vehicle també s’haurà de sol·licitar nova autorització, amb la documentació corresponent a aquest nou vehicle.
5. Comprovació del compliment i denúncia i infraccions
La comprovació del compliment i denúncia de les infraccions comeses respecte d’aquest servei, correspon a la Policia Local, encara que també es podrà realitzar per persones controladores que efectuaran la comprovació del compliment de la regulació dels estacionaments que, en tot moment, hauran d’anar perfectament uniformades i estar acreditades.
Aquest personal podrà ser propi de l'Ajuntament, empresa municipal o d’una empresa privada contractada per a aquest menester.
La missió d’aquestes persones controladores és tant la d’informar les persones usuàries del funcionament de la regulació, com la de comunicar a la Policia Local les transgressions observades en el desenvolupament del servei, als efectes sancionadors o d’un altre tipus que sigui procedent.
6. Infraccions
Constituiran infracció a aquesta Ordenança:
a) Estacionar sense col·locar el tiquet indicatiu de l’hora d’arribada o no col·locar-lo en lloc visible.
b) Superar el temps d’estacionament autoritzat.
c) Estacionar fora del perímetre assenyalat en la calçada (senyalització horitzontal) com a plaça d’aparcament.
d) Romandre estacionat més temps del permès tenint en compte el grup de pertinença.
e) No coincidir la matrícula del vehicle amb la impresa a la targeta / adhesiu de "Persona resident".
f) L’ús de targeta / adhesiu o distintiu de "Persona resident" falsificada o manipulada.
7. Grua
El servei de grua municipal podrà retirar de la via al dipòsit municipal aquells vehicles que romanguin estacionats en llocs habilitats per l’autoritat municipal, com d’estacionament amb limitació horària, sense col·locar el distintiu que ho autoritza o quan se sobrepassi el triple del temps a què tenien dret d’acord amb el que estableix aquesta Ordenança Municipal, partint del que disposa l’art. 105 del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.
8. Sancions, mesures correctores
Les infraccions tipificades en l’apartat e) d’aquest article tendran la qualificació de lleus
La comissió d’infraccions tipificades en aquest article seran sancionades amb multes segons les quanties que seguidament s’indiquen:
apartats a), c), f) 80,00 euros, apartats b), d) i e) 50,00 euros, instruint l’expedient sancionador de conformitat amb el que estableix la Llei 18/2009, de 23 de novembre, que modifica la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària en matèria sancionadora. Tot això, sense perjudici d’exigir el pagament de les corresponents taxes fixades en les tarifes de l'Ordenança per la via de constrenyiment segons estableix el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, en relació amb l’article 27.6 de la Llei 8/1989, de 13 d’abril, Reguladora de Taxes i Preus Públics, ni de l’exigència del pagament de les taxes corresponents a la retirada de vehicles pels serveis de grua municipal, un cop transcorregut el temps màxim d’estacionament permès per aquesta Ordenança.
9. Zona d’utilització
Sense perjudici del que estableix l’apartat 1 d’aquest article, els carrers i places de la localitat de CALA D'OR en què s’estableix aquest servei són les vies públiques segúents:
Avinguda Benvinguts
Carrer Ariel
Avinguda Bèlgica
Plaça ses Puntetes
Carrer Vedrà
Carrer Picarol
Carrer Salvador
Avinguda de Fernando Tarragó
Carrer Marquès de Comillas
Avinguda Boulevard
Carrer Sant Antoni
Carrer Santanyí
Avinguda Tagomago
Carrer Santueri
Plaça Eivissa
Avinguda Calonge
TITOL CINQUÈ. Transports. Càrrega i descàrrega
CAPITOL PRIMER. Transports
Article 43. Condicions generals
1. El transport de persones viatgeres i de mercaderies a la ciutat resta subjecte a les disposicions que sobre la matèria estableixen la Llei 16/1987 de 30 de juliol, d’ordenació dels transports terrestres i el Reial Decret 1211/90, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei d’ordenació dels transports terrestres, així com a la resta de disposicions que les modifiquen o complementen.
2. Pel que fa als vehicles, els pesos i dimensions dels quals excedeixin del que estableix la normativa vigent, independentment de l’autorització del ministeri corresponent, hauran de tenir un permís expedit per l’Autoritat Municipal competent, on s’hi farà constar itinerari que hagi de seguir el vehicle i les hores en les quals se li permeti circular.
Article 44. Autoescoles
1. Amb la intenció de garantir al màxim la fluïdesa del trànsit, es podrà restringir la circulació, total o parcialment, de vehicles d’autoescola que circulin per determinats carrers, quan ho facin amb motiu de les classes de conducció.
2. Els canvis dels i de les alumnes en pràctiques es realitzaran en llocs on no destorbin la circulació, i mai en doble filera.
CAPITOL SEGON. Càrrega i descàrrega
Article 45. Disposicions generals
1. La Batlia podrà delimitar zones reservades per a que els vehicles destinats al transport de mercaderies puguin carregar i descarregar quan les condicions dels locals comercials o industrials no permetin fer-ho en el seu interior. Aquestes zones podran ser de lliure utilització o estar sotmeses al règim previst per a l’estacionament amb horari limitat, el qual estarà degudament senyalitzat en les zones que sigui d’aplicació i comportarà a les persones usuàries el compliment de les següents obligacions:
a) La utilització de les zones de càrrega i descàrrega està únicament reservada a l’estacionament de:
- Vehicles autoritzats per al transport de mercaderies
- Vehicles comercials o d’indústries, visualment identificats que carreguin o descarreguin mercaderies relacionades amb la seva activitat.
b) L’Ajuntament podrà determinar per a cada zona de càrrega i descàrrega el temps màxim de permanència en la mateixa. Com a norma general, s’establirà un període màxim d’estacionament de 30 minuts per vehicle, a excepció d’aquelles zones en què es reguli de forma diferent per part dels Serveis Tècnics Municipals
c) En aquests casos les persones usuàries hauran de col·locar, en un lloc perfectament visible des de l’exterior del vehicle, un mecanisme que indiqui l’hora d’arribada
2. Fora d’aquestes zones reservades, únicament es permetrà la càrrega i descàrrega en els dies, hores i llocs que es determini i es respectaran les disposicions sobre parades i estacionaments.
3. Els vehicles que realitzin operacions de càrrega i descàrrega no poden ocupar totalment ni parcialment les voreres, andanes, passeigs o zones senyalitzades amb franges blanques al paviment, guals, ni qualsevol altre indret on, amb caràcter general, estigui prohibida la parada.
4. Les mercaderies i objectes que es carreguin i descarreguin es traslladaran directament de la finca al vehicle i en cap cas s’emmagatzemaran temporalment a la via pública.
5. Les operacions de càrrega i descàrrega hauran de fer-se amb precaució, evitant sorolls innecessaris, i es deixaran nets els espais utilitzats.
6. Les mercaderies es carregaran i descarregaran pel costat del vehicle més proper a la vorera, utilitzant els mitjans necessaris per agilitar l’operació, i sense dificultar la circulació, tant de persones vianants com de vehicles.
7. Per a la descàrrega de pedres, peces metàl·liques i qualsevol altre objecte o mercaderia que pel seu pes, forma o duresa pugui malmetre el paviment o mobiliari urbà, les persones encarregades de traslladar-lo estan obligades a utilitzar els mitjans i prendre les mesures necessàries per evitar qualsevol desperfecte a la via pública; de no fer-ho així seran responsables dels danys que es produeixin.
Article 46. Vehicles blindats de transport de cabals
Els vehicles blindats de transport de cabals, per raons de seguretat, podran efectuar parades en llocs prohibits i durant el temps estrictament necessari per efectuar les operacions d’entrega i recepció, si no hi ha lloc a prop per fer-ho correctament. Tanmateix hauran de seguir en tot moment les indicacions i instruccions que els donin els i les agents de la Policia Local o els i les vigilants i mai estacionaran sobre la vorera.
TITOL SISÈ. Ordenació de circulació especial
CAPITOL 1. Règim general
Article 47. Disposicions generals
1. Als efectes previstos en aquesta Ordenança es consideren activitats que requereixen una ordenació especial del trànsit en les vies urbanes, les següents:
a) Processons i altres manifestacions de caràcter religiós
b) Cavalcades, combois circenses o d’espectacles, combois electorals.
c) Revetlles, festejos, espectacles al carrer
d) Manifestacions i reunions
e) Combois militars
f) Proves i curses esportives
g) Obres, instal·lació de bastides, tanques, grues, casetes per a obres a la via pública i altres operacions especials
h) Circulació d’animals en grup.
2. Per a la realització d’aquestes, s’haurà de disposar de la prèvia i expressa autorització municipal, en la qual es donaran les condicions específiques d’ús de la via pública i es meritarà, en el seu cas, la taxa corresponent. En tot cas s’haurà de respectar allò establert a la legislació vigent de protecció animal.
CAPITOL 2. Àrees de Circulació restringida (ACIRE)
Article 48. Motivació
Per raons d’interès municipal la Batlia pot declarar un o diversos vials, o un sector urbà, com a àrea de circulació restringida (ACIRE).
Article 49. Delimitació de la zona
Les entrades a aquestes àrees s’indiquen per mitjà de senyalització vertical o elements físics de control d’accés. La vigència de l’àrea de circulació restringida és permanent, llevat de senyalització que indiqui l’horari o calendari de vigència.
En cas que l’Ajuntament, per garantir el compliment de les restriccions, instal·li elements físics de control d’accés, podrà repercutir en les persones beneficiàries el cost dels elements de control d’accés instal·lats.
La implantació i/o modificació de les àrees de circulació restringida o les seves condicions de regulació, es realitzarà mitjançant Decret de Batlia que s’haurà de publicar en el BOIB
1. Es determina que la zona de Cala s’Almonia es considera, en la seva totalitat, com a zona de circulació restringida i es prohibeix la circulació i l’estacionament de tot tipus de vehicles.
2. S’exceptuen de la prohibició de circulació i estacionament els següents vehicles:
a) Els de servei públic de persones viatgeres, que es poden aturar únicament a l’interior de l’ACIRE el temps necessari per a la pujada i la baixada de les persones viatgers, i els destinats a transport de mercaderies i els de serveis de reparacions, que es poden aturar a l’interior de l’ACIRE només per efectuar les operacions de càrrega i descàrrega. La Batlia pot regular l’horari en què quedi autoritzada la circulació dels vehicles destinats al transport de mercaderies i a serveis de reparacions.
b) Bicicletes.
c) Vehicles que disposin de targeta d’ACIRE o autorització de l’Ajuntament per a circular-hi i/o estacionar-hi.
d) Els de serveis de seguretat, sanitaris, prevenció d’incendis i els proveïts de targeta d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda.
e) Els vehicles de servei oficial degudament identificats, propietat d’organismes de l’Estat, la Comunitat Autònoma, Consell Insular o municipi que estiguin destinats directament i exclusivament a la prestació dels serveis públics de la seva competència, quan realitzin aquests serveis.
f) Els vehicles de companyies de serveis generals o concessionaris/contractistes de serveis públics quan realitzin treballs o serveis en els dits vials.
g) Les motocicletes i ciclomotors de dues rodes
h) Amb caràcter excepcional i en casos de reconeguda urgència, els vehicles que en tinguin necessitat justificada.
Article 50. Beneficiaris de la targeta ACIRE
Es pot sol·licitar la targeta d’ACIRE que habilita per a la circulació i estacionament per la zona afectada en els següents casos:
1. Zona de Cala s’Almonia:
a) Per als vehicles, les persones propietàries dels quals es trobin empadronades al Municipi de Santanyí i estiguin al corrent en el pagament de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica.
b) Per als vehicles, les persones propietàries dels quals tenguin la titularitat o l’arrendament d’un immoble dins la zona ACIRE i de les persones que en siguin parents en primer grau.
c) Per als vehicles, les persones propietàries dels quals siguin familiars de persones empadronades dins la zona ACIRE, quan acreditin mitjançant informe dels Serveis Socials d’aquest Ajuntament, la necessitat d’accedir tant per a acompanyament com per a assistència.
A les persones propietàries d’habitatges situats dins la zona ACIRE, se’ls podrà concedir fins a dues targetes addicionals per circular dins d’aquesta zona. En aquestes targetes no hi figurarà la matrícula del vehicle i podran ser utilitzades, indistintament, per varis vehicles per tal de facilitar l’accés puntual de persones als habitatges.
2. A altres zones, a la resta dels nuclis urbans, que siguin declarades com a àrees de circulació restringida es determinaran les condicions en cada cas en el Decret d’implantació.
Article 51. Sol·licitud de la targeta ACIRE
1. La sol·licitud de targeta d’ACIRE es realitzarà a les oficines de l’Ajuntament de Santanyí i s’ha d’acompanyar amb:
a) En el supòsit de l’apartat a) de l’article anterior; fotocòpia del document d’identitat de la persona sol·licitant i certificat d’empadronament de la persona titular del vehicle.
b) En el supòsit de l’apartat b) de l’article anterior; fotocòpia del document d’identitat de la persona sol·licitant, acreditació de la titularitat de l’immoble, o la seva condició de persona arrendatària i la documentació acreditativa de la relació familiar, si n’és el cas.
c) En el supòsit de l’apartat c) de l’article anterior; fotocòpia del document d’identitat de la persona sol·licitant, certificat d’empadronament de la persona que precisa l’assistència i la documentació acreditativa de la relació familiar i l’informe dels Serveis Socials d’aquest Ajuntament.
Així mateix en tots els supòsits que antecedeixen s’ha d’aportar el permís de circulació i l’Impost de Vehicles de Tracció Mecànica que ha de figurar a nom de la persona sol·licitant.
La concessió de la targeta es realitzarà mitjançant resolució de Batlia o persona en qui delegui.
En cap cas s’han d’expedir targetes d’ACIRE respecte de vehicles subjectes a ordre de precintament i/o que no estiguin al corrent en el pagament de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica.
Les targetes d’ACIRE han de ser diligentment col·locades al vehicle, de forma que siguin totalment visibles des de l’exterior.
La baixa de l’empadronament serà motiu de la retirada de les targetes i/o acreditacions que hagin estat expedides fent us de la condició de persona empadronada.
Article 52. Excepcions
1. Per Decret de Batlia, es podran concedir targetes de la zona ACIRE, fora dels supòsits regulats, quan existeixin raons justificades per a la seva concessió.
2. Es podran concedir autoritzacions d’accés de caire excepcional i puntual, per un període prefixat a vehicles no inclosos en els apartats anteriors, per iniciativa del propi Ajuntament o prèvia sol·licitud de les persones particulars per raons justificades.
TITOL SETÈ. Circulació de vehicles de dues rodes
Article 53. Circulació de motocicletes, ciclomotors i quadricicles
Les motocicletes, els ciclomotors, i els quadricicles no poden circular en paral·lel, entre dues fileres de vehicles o entre una filera i la vorera, així com per voreres, andanes, passeigs, carril bici i carrils reservats.
No es podrà circular amb el vehicle sense recolzar la totalitat de les rodes a la calçada, així com circular amb persones menors de 12 anys. Excepcionalment, els infants majors de 7 anys podran circular en motocicletes i ciclomotors conduits pel seu pare, mare o tutor, o persona major d’edat per ells autoritzada, sempre que utilitzin el casc homologat i es compleixin les condicions específiques de seguretat establertes al RGC.
Aquests vehicles només es podran immobilitzar amb el mecanisme de bloqueig que els hi és propi.
Esta prohibida la fixació de motos, ciclomotors o similars, a elements de mobiliari urbà o immobles (arbres, senyals, bancs, faroles,...) amb cadenat o altre tipus de fixació, així com el recolzament de les motocicletes i ciclomotors als mateixos elements.
Article 54. Circulació de bicicletes, patins, monopatins i similars.
1. Les bicicletes circularan per carrils bici o itineraris senyalitzats, respectant la preferència de pas de les persones vianants que els travessin. En carrils bici, si existeix doble carril, la persona ciclista haurà de discórrer pel carril dret segons el sentit de circulació.
2. En cas de no circular pels carrils reservats, ho faran per la calçada, tant a prop de la vorera com sigui possible, excepte on hi hagi carrils reservats a altres vehicles. En aquest cas, circularan pel carril contigu al reservat. Podran circular solament pel carril de l’esquerra quan les característiques de la via no permetin efectuar-ho pel de la dreta o per poder efectuar amb seguretat el gir a l’esquerra.
3. Per circular de nit hauran de disposar, al davant, de llum blanca de posició, i al darrere, de llum vermella de posició i d’un catadiòptric vermell, no triangular, i armilla reflectant la persona conductora.
4. En cap cas els patins, monopatins o aparells similars podran ser arrossegats per un altre vehicle.
5. Quan els monopatins i similars circulin en hores nocturnes la persona usuària haurà de vestir una armilla o qualsevol altra peça de roba reflectant que la faci clarament visible.
6. Les persones conductores de bicicletes tenen prioritat de pas respecte als vehicles a motor:
a) Quan circulin per un carril bici, pas per a persones ciclistes o voravia degudament autoritzat per a ús exclusiu de les persones conductores de bicicletes.
b) Quan per entrar en una altra via el vehicle a motor giri a esquerra o dreta, en els supòsits permesos existint una persona ciclista en les proximitats.
c) Quan circulant en grup, el primer hagi accedit a la intersecció o rotonda.
Article 55. Estacionament
Les motocicletes i ciclomotors estacionaran en els espais específicament assenyalats per aquest fi. En cas que no existeixin zones reservades per a aquest estacionament en un radi de 50 metres, aquests vehicles estacionaran en altres llocs adequats, perpendicular o obliquament a la vorada, sense envair el carril de circulació i ocupant el menor espai d’estacionament possible, sense destorbar l’accés de vorera a calçada d’altres vehicles. No podran estacionar en les barres destinades per estacionament per a bicicletes.
Les bicicletes s’estacionaran als llocs habilitats per a tal fi, i que seran d’ús exclusiu per a aquestes. En el cas que aquests no existeixin, podran estacionar-se a altres llocs, sempre que no obstaculitzin el trànsit de persones vianants ni la circulació de vehicles, i en cap cas podran les persones usuàries subjectar-les als troncs dels arbres, als senyals de trànsit, ni semàfors, ni a altres elements del mobiliari urbà sobre el qual puguin causar desperfectes o impedir-ne l’ús normal.
TITOL VUITÈ. Infraccions, sancions i altres mesures cautelars
CAPITOL PRIMER. Infraccions
Article 56. Disposicions generals i competència.
1. La competència per sancionar les infraccions de normes de circulació comeses en vies urbanes correspon al Batle o Batllessa, que pot delegar aquesta facultat d’acord amb la legislació aplicable. (article 84.4 RDL 6/2015)
El Batle o Batllessa podrà delegar aquesta competència en els membres de la Corporació, d’acord amb el que estableixen el Reial decret 137/2000 que modifica el Reglament de procediment sancionador en matèria de trànsit i la Llei 11/1999 de modificació de la Llei 7/1985, de Bases de règim local.
2. En el cas d’infraccions que impliquin sostracció de punts, el o l’agent denunciant ha de prendre nota de les dades del permís de conducció i les ha de remetre a l’òrgan sancionador competent que, quan la sanció sigui ferma, les ha de comunicar juntament amb la sanció i la sostracció de punts corresponent al Registre de conductors i infractors. (article 87.4 RDL 6/2015)
Article 57. Infraccions a l’Ordenança
Les accions o omissions contràries a aquesta Ordenança o a la resta de disposicions legals d’aplicació, tendran el caràcter d’infraccions administratives i seran sancionades tant per les normes específiques en matèria de trànsit, com per les lleis sectorials que siguin d’aplicació en cada cas, llevat que puguin constituir delictes o faltes tipificades en les lleis penals, supòsit en el que l’administració passarà el tant de culpa a l’ordre jurisdiccional competent i s’abstindrà de seguir el procediment sancionador mentre l’autoritat judicial no dicti sentència ferma.
Les infraccions no contingudes en aquesta Ordenança relatives a normes bàsiques i complementàries del trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària seran sancionades en funció de la legislació i normativa específica aplicable en cada cas.
Article 58. Graduació
Les infraccions a les què fa referència l’article anterior es classifiquen en lleus, greus i molt greus de conformitat als articles 75,76 i 77 del text refós de la llei de trànsit.
CAPITOL SEGON. CODIFICACIÓ I SANCIONS
Article 59. Codificació d’infraccions i sancions
1. El quadre general d’infraccions en què es tipifiquen les mateixes és el que en cada moment estigui en vigor i en ús a la Direcció General de Tràfic.
Les infraccions dels preceptes d’aquesta Ordenança que no figurin al quadre general d’infraccions de la Direcció General de Tràfic es sancionaran en base a l’articulat de la mateixa.
La sanció d’aquestes infraccions serà la contemplada al punt 3 a) d’aquest article.
2. En el cas d’infraccions en les quals pugui imposar-se la sanció de suspensió del permís o llicència de conducció o aquelles altres que puguin comportar la pèrdua de punts, un cop la sanció de multa adquireixi fermesa administrativa, es realitzaran els tràmits oportuns per dur a terme l’execució de les citades mesures.
3. Les infraccions contemplades en aquesta Ordenança i aquelles infraccions que no estiguin explícitament previstes en la present Ordenança però es trobin tipificades en la legislació de trànsit, circulació i seguretat vial, o en les seves normes de desenvolupament, i que resultessin de competència municipal pel tipus de via en què es cometen i per la matèria sobre la qual versen, seran sancionades d’acord amb els criteris següents:
a) Les infraccions qualificades com greus i molt greus seran sancionades amb l’import de 200 euros i 500 euros respectivament.
b) Les infraccions lleus seran sancionades amb l’import de 80 euros.
Article 60. Responsabilitats
1. La responsabilitat per les infraccions al que disposa aquesta Ordenança recauran directament en la persona que hagi realitzat l’acció o omissió en la qual consisteixi la infracció. No obstant això:
a) La persona titular que consti al Registre de Vehicles serà en tot cas responsable de les infraccions relatives a la documentació del vehicle, de les relatives al seu estat de conservació, quan les deficiències afectin les condicions de seguretat del vehicle, i de les derivades de l’incompliment de les normes relatives a reconeixements periòdics.
b) La persona conductora d’una motocicleta, d’un ciclomotor, d’un vehicle de tres o quatre rodes no carrossat o de qualsevol altre vehicle per al qual s’exigeix l’ús de casc per part de la persona que condueix i de la persona passatgera, és responsable de la no utilització del casc de protecció pel passatger i també de transportar persones passatgeres que no tinguin l’edat mínima exigida.
Així mateix, la persona conductora del vehicle és responsable de la no utilització dels sistemes de retenció infantil, amb l’excepció que preveu l’article 13.4 del RDL 6/2015, si es tracta de persones conductores professionals.
c) Quan l’autoria dels fets comesos correspongui a una persona menor de divuit anys, n’han de respondre solidàriament les persones que en tenguin la pàtria potestat, la tutela, l’acolliment i la guarda legal o de fet, per aquest ordre, en relació amb l’incompliment de l’obligació imposada a aquests que comporta un deure de prevenir la infracció administrativa que s’imputi a les persones menors.
La responsabilitat solidària està referida estrictament a la pecuniària derivada de la multa imposada.
d) En els casos en què no tingui lloc la detenció del vehicle i aquest tengui designat una persona conductora habitual, la responsabilitat per la infracció recau en aquesta, excepte en el cas que acrediti que la persona que conduïa era un altra o la sostracció del vehicle.
e) En els casos en què no tingui lloc la detenció del vehicle i aquest no tingui designada una persona conductora habitual, n’és responsable la persona conductora identificada per la persona titular o arrendatària a llarg termini, d’acord amb les obligacions imposades a l’article 11 de la Llei 6/2015, de 30 d’octubre.
f) A les empreses d’arrendament de vehicles a curt termini n’és responsable la persona arrendatària del vehicle. En cas que aquesta manifesti que no n’és la persona conductora, o sigui una persona jurídica, li corresponen les obligacions que estableix per al titular l’article 11. La mateixa responsabilitat afecta les persones titulars dels tallers mecànics o establiments de compravenda de vehicles per les infraccions comeses amb els vehicles mentre hi estiguin dipositats.
g) La persona titular o arrendatària a llarg termini, en el cas que consti en el Registre de vehicles, és en tot cas responsable de les infraccions relatives a la documentació del vehicle, als reconeixements periòdics i al seu estat de conservació, quan les deficiències afectin les condicions de seguretat del vehicle.
h) La persona titular o arrendatària, en el cas que consti en el Registre de vehicles, és responsable de les infraccions per estacionament, excepte en els casos en què el vehicle tingui designada una persona conductora habitual o s’indiqui una persona conductora responsable del fet.
2. El que disposa aquest article s’entén als únics efectes de la determinació de la responsabilitat en l’àmbit administratiu per les infraccions tipificades en aquest Ordenança i en la Llei 6/2015, de 30 d’octubre.
CAPITOL TERCER. Immobilització de vehicles
Article 61. Supòsits d’immobilització
1. Els i les agents de l’autoritat de la Policia Local encarregats de vigilància del trànsit podran immobilitzar els vehicles que estiguin inclosos en algun dels supòsits següents:
a) Quan la persona conductora d’un vehicle es negui a sotmetre’s a les proves per determinar si condueix sota els efectes de l’alcohol, substàncies psicotròpiques, estupefaents, estimulants o anàlogues, o quan el resultat de la prova superi els límits o quantitats reglamentàriament establerts.
b) Quan el vehicle superi els nivells de soroll, fums o gasos permesos per la normativa en més d’un 10% o es negui a la realització de la prova de mesura.
c) Quan el vehicle vagi desproveït dels cinturons i altres elements de seguretat obligatoris i quan les motocicletes o ciclomotors de dues rodes circulin amb la persona conductora o passatgera desproveïdes de casc o sense subjectar.
d) Quan la persona conductora d’un vehicle no justifiqui que està en possessió del permís o llicència de conducció corresponent o aquest no sigui vàlid i no acrediti suficientment la seva identitat i domicili, o quan malgrat l’hagi acreditat, el seu comportament indueixi a considerar racionalment que no reuneix les aptituds o els coneixements necessaris per conduir.
e) Quan la persona conductora d’un vehicle no justifiqui que està en possessió del permís de circulació del vehicle, i no acrediti suficientment la seva identitat i domicili
f) Quan quedi suficientment acreditat que el vehicle circula sense tenir l’assegurança obligatòria contractada.
g) Quan el vehicle no estigui autoritzat a circular per no haver obtingut l’autorització o perquè hagi estat anul·lada o no reuneixi les condicions mínimes per fer-ho amb prou garanties de seguretat per a la persona usuària o persones usuàries de la via.
h) Quan de les condicions d’utilització dels vehicles es pugui derivar un risc greu per a la circulació, les persones o els béns o es puguin produir danys a la calçada
i) Quan el vehicle circuli amb una càrrega, amb un pes o unes dimensions superiors en un 10% a les autoritzades.
j) Quan la persona conductora d’un vehicle denunciat per una infracció de trànsit no acrediti la seva residència habitual en territori espanyol i es negui a dipositar l’import de la sanció o garantir el seu pagament per qualsevol mitjà admès en dret.
k) Quan el vehicle circuli sense les plaques de matricula o quan siguin il·legibles o no s’ajustin a la normativa vigent.
l) Quan el vehicle circuli de nit sense disposar dels dispositius d’enllumenat necessaris.
m) Quan hagi estat ordenat per l’autoritat judicial o administrativa competent.
n) Quan no tinguin el tiquet corresponent per a l’estacionament en zona blava, o excedeixin de l’autorització concedida, fins que s’aconsegueixi identificar la persona conductora del vehicle.
o) En tots els supòsits enumerats en l’art 104 de la Llei 6/2015.
2. La immobilització dels vehicles es practicarà en el carrer, si és permès l’estacionament i no es causa risc a la seguretat de les persones o béns o en el garatge o aparcament públic o privat del municipi que designi la persona conductora o titular, qui correrà amb les despeses de trasllat i estada. Quan no sigui possible la immobilització al carrer o en un garatge, es practicarà en el dipòsit municipal i seran a càrrec de la persona conductora les despeses de trasllat i pupil·latge.
3. En cap cas, serà justificada la immobilització d’un vehicle quan la pròpia mesura cautelar provoqui una disminució de la seguretat viària o destorbi la circulació de vehicles o de persones vianants. En aquest cas, si és una causa justificada, es retirarà el vehicle.
4. La immobilització del vehicle cessarà quan desaparegui la causa que la va motivar.
CAPITOL QUART. Retirada de vehicles de la via pública
Article 62. Supòsits de retirada
La Policia Local, podrà procedir, si la persona obligada no ho fes, a la retirada del vehicle de la via pública i al seu trasllat al dipòsit municipal, en els següents casos:
a) Sempre que constitueixi perill o causi greus pertorbacions a la circulació o al funcionament d’algun servei públic i també els vehicles abandonats d’acord l’establert a l’article 40 d’aquesta ordenança.
b) En cas d’accident que l’impedeixi continuar la marxa.
c) Quan hagi estat immobilitzat per deficiències del mateix.
d) Quan immobilitzat un vehicle, d’acord amb allò que disposa l’article 87.5 del Reial Decret legislatiu 6/2015 de 30 d’octubre, la persona infractora persistís en la negativa a dipositar o garantir el pagament de l’import de la multa.
e) Quan un vehicle estigui estacionat en llocs habilitats d’estacionament amb limitació horària sense col·locar el distintiu que ho autoritza; quan l’hora registrada al comprovant no sigui visible des de l’exterior o quan excedeixi el triple del temps autoritzat.
f) Passades 48 hores d’haver estat denunciat per l’incompliment de l’article 37 apartat 1, lletra l (haver estat estacionat més de 15 dies en el mateix lloc)
g) En els supòsits enumerats en l’art 105 de la Llei 6/2015.
Article 63. Justificació de la retirada
A títol enunciatiu, es considerarà que un vehicle està en les circumstàncies determinades a l’apartat 1 de l’article anterior i, per tant, està justificada la seva retirada:
a) Quan estigui estacionat en un punt on estigui prohibida la parada.
b) Quan estigui estacionat en doble filera sense la persona que el condueix.
c) Quan sobresurti del vèrtex d’un xamfrà o de l’extrem de l’angle d’una cantonada i obligui a les demés persones conductores a fer maniobres amb risc.
d) Quan estigui estacionat en un pas de persones vianants senyalitzat.
e) Quan ocupi total o parcialment un gual o reserva d’estacionament, degudament senyalitzat i legalitzat.
f) Quan estigui estacionat en una zona reservada per a càrrega i descàrrega, durant les hores de la seva utilització.
g) Quan estigui estacionat en una parada de transport públic senyalitzada i delimitada.
h) Quan estigui estacionat en llocs expressament reservats a urgències i seguretat.
i) Quan estigui estacionat davant de sortides d’emergència d’espectacles públics, durant les hores en què es celebrin.
j) Quan estigui estacionat en una reserva per a persones amb mobilitat reduïda.
k) Quan estigui estacionat, total o parcialment, sobre una vorera, andana, refugi, passeig, zona de precaució o zona de franges de paviment, excepció feta d’autorització expressa.
l) Quan impedeixi la visibilitat dels senyals de trànsit a la resta de persones usuàries de la via pública.
m) Quan impedeixi un gir autoritzat u obligui a fer maniobres per a realitzar-lo.
n) Quan obstaculitzi la visibilitat del trànsit d’una via pública a les persones conductors que hi accedeixen des d’una altra.
o) Quan impedeixi total o parcialment l’entrada de persones a un immoble.
p) Quan estigui estacionat en mig de la calçada de circulació.
q) Quan estigui estacionat en una zona de persones vianants fora de les hores permeses, excepció feta d’autorització expressa.
r) Quan deixi un espai lliure insuficient per a la lliure circulació dels altres vehicles de persones usuàries de la via pública.
s) Sempre que, com en tots els casos anteriors, constitueixi perill o causi greus pertorbacions a la circulació o al funcionament d’algun servei públic, inclòs el servei de regulació de zones d’estacionament limitat.
Article 64. Retirada excepcional
1. L’Ajuntament també podrà retirar o remoure els vehicles de la via pública encara que no estiguin en situació d’infracció, en els següents casos:
a) En cas d’emergència o necessitat.
b) Quan s’estacioni en un lloc que s’hagi d’ocupar per a un acte públic degudament autoritzat.
c) Quan obstaculitzi la neteja, reparació o senyalització de la via pública o s’hagin de realitzar treballs relacionats amb la poda de l’arbrat.
d) Quan estigui estacionat en una zona amb reserva d’ocupació per a la realització d’obres o treballs autoritzats.
e) En cas que se’n pugui presumir la utilització il·legítima o es vulgui garantir la seguretat de les proves o efectes del seu interior.
f) Quan hagi estat ordenat per l’autoritat judicial o administrativa competent.
g) Quan hagin passat 24 hores d’una immobilització d’un vehicle sense que s’hagin resolt les causes que la van motivar.
h) Quan per avaria de l’equip de senyals acústics o de l’alarma antirobatori emetin sons que alterin la convivència ciutadana i no es pugui localitzar la persona conductora del vehicle.
i) Quan hi hagi motius d’immobilització i aquesta no es pugui dur a terme a la via pública en condicions de seguretat.
j) Quan, sense estar inclosos en els apartats anteriors, estiguin aturats de forma que constitueixin un perill, obstaculitzin greument el trànsit de vehicles o persones vianants o deteriorin el patrimoni públic.
2. Pel que fa als apartats a),b),c) i d) la retirada, trasllat i dipòsit no comportarà cap despesa a la persona titular del vehicle llevat dels següents supòsits:
a) Que hagi estat possible localitzar i requerir a la persona propietària perquè el retiri.
b) Que s’hagi pogut senyalitzar o advertir amb 24 hores d’antelació.
c) Quan s’hagi estacionat el vehicle amb posterioritat a la col·locació de la senyalització corresponent.
3. Pel que fa a l’apartat e), la retirada no comportarà cap despesa per la persona titular del vehicle pels conceptes de trasllat o dipòsit .
4. Pel que fa a la resta d’apartats les despeses de retirada i dipòsit aniran a càrrec de la persona titular del vehicle.
Article 65. Despeses derivades de la retirada
Excepció feta del casos legalment previstos, les despeses que s’originin com a conseqüència de la retirada i estància del vehicle al dipòsit municipal seran a compte de la persona que en sigui titular, que haurà de pagar-los o garantir el pagament com a requisit previ a la devolució del vehicle, d’acord amb el que disposa la vigent Ordenança Fiscal, podent efectuar la retirada el titular o persona degudament autoritzada.
Article 66. Suspensió de la retirada
La retirada del vehicle es suspendrà immediatament si la persona propietària o conductora del mateix compareix abans que la grua hagi iniciat la marxa amb el vehicle enganxat i sempre que adopti les mesures necessàries per acabar amb la situació irregular en la que es trobava el vehicle, i previ pagament o garantia de pagament de l’import de la taxa municipal si escau. No obstant això, si les circumstàncies del trànsit ho aconsellen, la Policia Local entregarà el vehicle a la persona propietària o conductora en el lloc més proper possible que no ocasioni pertorbacions a la circulació.
TITOL NOVÈ. Procediment sancionador
Article 67. Garantia del procediment
No es pot imposar cap sanció per les infraccions tipificades en aquesta Ordenança i a la legislació sobre trànsit sinó en virtut d’un procediment instruït d’acord amb el que disposa el Capítol IV del Títol V de la Llei de Trànsit i les disposicions reglamentàries que el despleguen (com el RD 320/1994, del 25 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament del procediment sancionador en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària) i, supletòriament, el que disposa la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Disposició addicional
El precepte detallat a l’article 38 d’aquesta Ordenança serà d’aplicació únicament en els guals concedits a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Ordenança.
Disposició derogatòria
Aquesta Ordenança deroga expressament l’Ordenança Municipal reguladora de l’estacionament de vehicles amb limitació horària i de caràcter gratuït de l'Ajuntament de Santanyí, aprovada inicialment en sessió plenària d’aquest Ajuntament dia 14 de juny de 2016, i l’Ordenança reguladora de l’estacionament de vehicles en las vies públiques amb limitació horària sense tarifa, aprovada inicialment en sessió plenària d’aquest Ajuntament dia 16 de febrer de 2015 i modificada en sessió plenària d’11 d’agost de 2016.
Disposició final
En tot allò que no estigui previst en l’actual Ordenança serà d’aplicació el procediment regulat en el Text Refós de la llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viaria, aprovada pel RDL 6/2015, de 30 d’octubre, en matèria sancionadora.
Les prescripcions d’aquesta Ordenança que incorporen o reprodueixen aspectes de la legislació de l’Estat o l’autonòmica d’aplicació als ens locals s’entendran automàticament modificades en el moment en què se’n produeixi la revisió.
Aquesta Ordenança entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma.
Aquesta Ordenança s’entendrà modificada automàticament com a conseqüència de la promulgació de normes i disposicions de rang normatiu superior.
Santanyí, 1 de juny de 2017
El batle
Llorenç S Galmés Verger