Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 5639
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe d’impacte ambiental Projecte de vial de ronda est de Costitx, promogut per l'Ajuntament de Costitx (Exp. 16a/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 18 de maig de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015), RESOLC FORMULAR:

Informe d’impacte ambiental del Projecte de vial de ronda est de Costitx, promogut per l'Ajuntament de Costitx

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Aquest projecte es troba inclòs dins l’Annex II, Grup 7 Projectes d'infraestructures apartat i) Construcció de variant de població i carreters convencionals no incloses a l'annex I de la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental.

Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013.

2. Descripció i ubicació del projecte

La Ronda projectada connecta la Ma-3241, des de la carretera d'Inca a Sineu, amb el carrer dels Caps de Bou, com a extensió del carrer dels Germans de la Caritat; concretament afecta a:

Polígon 3, parcel·la 165.

Polígon 4, parcel·les 1, 2, 3, 4, 5, 28, 114, 116 i 117.

Parcel·la urbana situada a la Plaça del Jardí, núm. 25.

Té una longitud aproximada d'uns 420 m i ocuparà 4.710 m2 de territori amb les següents classificacions:

Una part del vial està inclòs en el Sector Urbanitzable directament ordenat (URB-01)

Sòl Rústic amb la qualificació Sistema General Viari (SG-INF-06), segons les Normes vigents de Costitx, amb la qualificació subjacent de AT-H excepte en els punts que creua amb la xarxa viària que és APT-C.

La secció del vial serà de 12 m:

• 2 carrils: 2 x 3 m.

• Voral exterior: 0'5 m

• Vorera per a vianants en el costat més proper al nucli urbà: 3 m.

• Aparcament amb cordó: 2'5 m.

El termini total de les obres és de 6 mesos, quedant el projecte distribuït en dues fases:

1ª) Des de la carretera Ma-3241 al Camí de Sa Sínia.

2ª) Del Camí de Sa Sínia fins a l'antiga escola.

3. Avaluació dels efectes previsibles

3.1. Efectes sobre el sòl

El projecte afecta a 4.701 m2 de Sòl Rústic amb la qualificació Sistema General Viari (SG-INF-06), segons les Normes vigents de Costitx.

Els terrenys afectats són camps de conreu, amb arbrat de secà, en procés d'abandonament; també afecta a l'antiga escola.

Durant la fase de construcció es produiran moviments de terra i excavacions per tal de condicionar els terrenys.

3.2. Efectes sobre el paisatge

Els terrenys on es preveu ubicar el nou vial, segons el document ambiental presentat, es caracteritzen per una qualitat paisatgística baixa i una capacitat d'absorció mitjana; és necessari aplicar mesures preventives i correctores per a minimitzar la disminució de la qualitat visual dels voltants.

3.3. Efectes sobre la mobilitat

Amb l'execució d'aquest projecte millorarà la mobilitat interna dins el nucli urbà de Costitx (millorant la qualitat ambiental del nucli i reduint renous) ja que es permetrà treure fora part del trànsit que ara circulava per carrers estrets no adequats per a una circulació en dos sentits; també es disposarà de nous aparcaments.

3.4. Efectes sobre el canvi climàtic

No és preveu que les accions d'aquest projecte puguin generar, ni en la fase de construcció ni en la de funcionament, efectes sobre factors climàtics o sobre el canvi climàtic. Els vehicles que faran servir el nou vial són, en teoria, els mateixos que ara fan servir els vials interns del nucli, i no es preveu un increment del trànsit com a conseqüència de l'execució del vial.

4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades

D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, s’han consultat a les administracions afectades:

• Consell de Mallorca. Departament de Territori i Infraestructures:

- Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat (11/4/2017):

".... informem favorablement la realització de les obres del projecte de vial de Ronda (primera fase) a la carretera Ma-3241 sempre que s'ajuntin a les condicions següents: ........."

-  Direcció Insular de Territori i Paisatge. Servei d'Ordenació del Territori (20/4/2017):

De l'informe presentat es destaquen les següents conclusions:

-El projecte s'ajusta a les determinacions del PTI.

-No s'observa inconvenient en la tramitació d'AIA simplificada.

-Es proposa incorporar unes prescripcions que s'inclouran com a condicionants del present informe.

• GOB (12/5/2017)

“..... El GOB va presentar el mes de gener de l’any passat al·legacions a les modificacions de l’adaptació de les NNSS de Costitx al PTM. El document de les NNSS tenia previst un nou vial a la façana Est del municipi vinculat a la construcció d’un aparcament al sòl rústic i al desenvolupament d’un nou urbanitzable al que preveu que doni accés. Un dels principals arguments exposats pel GOB era l’impacte visual i paisatgístic sobre la postal més emblemàtica de Costitx. La construcció de la ronda afectaria una de les imatges més característiques del municipi de Costitx, la garriga del Puig de l’Antigor, increïblement minimitzada per l’estudi d’incidència paisatgística que es presenta.

Fruit de les al·legacions presentades es va descartar l’aparcament en sòl rústic i s’han fet altres modificacions que disminueixen l’impacte d’aquesta nova infraestructura.

Les problemàtiques de circulació actuals del municipi, un dels principals arguments exposats per l’Ajuntament, es podrien resoldre únicament amb una reordenació de la mobilitat interna del municipi.

Hi ha efectes evidents conseqüència del desenvolupament d’aquest projecte:

1. La possibilitat de desenvolupar un nou urbanitzable i induir el futur desenvolupament de noves bosses de creixement.

2. Per la situació de ronda amb la seva zona d’aparcaments, amb una forta pendent per accedir al centre, és mes que evident preveure que la gent del municipi no anirà a deixar el cotxe al vial per pujar a peu.

3. La connexió del vial amb el Carrer dels Germans de la Caritat obligarà a enderrocar (total o parcialment) l’Escola Vella i el seu pati.

5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte: el nou vial té una longitud aproximada d'uns 420 m i ocuparà uns 4.700 m2 de territori.

b) Ubicació del projecte: una part dels terrenys formen part d'un Sector Urbanitzable directament ordenat (URB-01) i l'altre té la classificació de Sòl Rústic (una part AT-H i l'altre APT-Carreteres). No està afectat per cap Àrea de Prevenció de Riscos, segons el PTI, i està inclòs en una Zona de Vulnerabilitat d'Aqüífers baixa.

Està afectat per una zona de policia de torrents corresponent a una síquia que es troba a uns 100 m del nou vial en direcció est.

c) Característiques del potencial impacte: l'impacte negatiu del consum de territori es pot considerar compensat amb el fet que millorarà la qualitat ambiental del nucli urbà i es disminuiran els renous a l'interior del mateix.

Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el Projecte de vial de ronda est de Costitx, promogut per l'Ajuntament de Costitx, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 sempre que es compleixin les mesures correctores proposades i les següents condicions:

1. S'hauran de complir totes les mesures preventives i correctores del Document Ambiental i de l'Annex d'Incidència Paisatgística.

2. Donat que el projecte està afectat per una zona de policia de torrents, s'ha de sol•licitar autorització a l'autoritat hidràulica abans de l'execució del projecte.

3. Segons la Direcció Insular de Territori i Paisatge:

3.1. En la mesura que afectin a l'execució del projecte, caldrà tenir presents les prescripcions de l'acord d'aprovació definitiva de 27 de gener de 2017 de la Revisió i adaptació de les NS del municipi de Costitx al PTI.

3.2. A les mesures correctores sobre prevenció de la contaminació lumínica, convé afegir la cautela d'utilització de solucions constructives de baix índex de reflexió lumínica a tots els paviments de la nova via (calçada, aparcament i voravia) i als paraments de contenció de terres, recomanant la incorporació de vegetació arbòria de fulla perenne d'espècies tradicionals a l'entorn (lledoners, garrovers, ...).

3.3. En les mesures d'integració paisatgística cal introduir la cautela d'introducció de mesures d'harmonització que evitin la desfiguració de la perspectiva del conjunt urbà tradicional, considerant la possibilitat de realitzar un tractament diferenciat per trams de diferents elements de la infraestructura com ara els tancaments laterals o la vegetació.

A més, s’adverteix que la part que afecta al Sòl Urbà de Costitx (devora el carrer dels Caps de Bou) no compleix les determinacions d’ordenació del planejament aprovat definitivament el gener de 2017 respecte a l’espai lliure públic previst. Per tant, per dur a terme la part del projecte que afecta al Sòl Urbà de Costitx, s'haurà de redactar una Modificació Puntual de les NS i, si n'és el cas, es tramitarà la corresponent Avaluació Ambiental Estratègica, d'acord amb el que preveu la Llei 21/2013 d'avaluacions ambientals.

Per altra part també recordar que quan s’executi el Sector Urbanitzable directament ordenat (URB-01), es tendrà en compte el tram de la traça del vial ronda est que l’afecta i s’hauran de complir els condicionants de la present proposta de resolució que li siguin d’aplicació.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomtiè d’AIA.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

Palma, a 19 de maig de de 2017

El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias