Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 5637
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre l’incompliment dels condicionants de l’autorització ambiental integrada de l’àrea de gestió de residus de Milà. (IPPC AAI 02/2008)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 27 d’abril de 2017,

"Antecedents

1.En data 23 d’abril de 2008 el conseller de Medi Ambient dictà resolució per la qual s’atorgà l’autorització ambiental integrada a l’abocador de residus no perillosos Es Milà II, promoguda per Juan Mora, SA, (BOIB núm. 76 de 31 de maig de 2008).

2.En data 30 de novembre de 2015 el ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears atorgà l’adaptació de l’Autorització Ambiental Integrada de l’Abocador d’Es Milà II, a la Llei 5/2013, d’11 de juny, per la qual es modifiquen la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i el canvi de titular de la mateixa a nom del Consorci de Residus i Energia de Menorca (BOIB núm. 8 de 16 de gener de 2016).

3.En data 13 de juny de 2016, dins del marc de la sol•licitud de modificació substancial de l’AAI consistent en la projecte de millora de les instal•lacions de tractament i valorització de residus, una vegada conclòs el període d’informació pública, es sol·licita informe sobre l’adequació de la instal•lació analitzada a tots aquells aspectes de la seva competència al departament de Gestió de Domini Hidràulic de la DG de Recursos Hídrics

4.Respecte de la modificació, es va rebre informe favorable de data 30 de setembre de 2016 (RE del SAA núm. 1116 de 14 d’octubre de 2016) del servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, a on també s’analitzaven altres aspectes relacionats amb la depuradora de lixiviats de l’abocador de Milà II.

5.En data 19 de febrer de 2017 es va emetre informe tècnic per part de la CMAIB.

Consideracions jurídiques

Des del punt de vista jurídic formal:

1.Òrgan competent per a la iniciació del procediment sancionador.

El Real Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació (art.3.2), atribueix a l'òrgan competent de la comunitat autònoma, les competències relatives a l'autorització ambiental integrada.

Per la seva banda, l'article 30 del mateix text refós indica que les comunitats autònomes seran les competents per adoptar les mesures cautelars i les de control i inspecció, així com per exercir la potestat sancionadora.

El Decret 29/2009, de 8 de maig d'organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB atribueix (art.6.3.a) la competència per atorgar les autoritzacions ambientals integrades a la CMAIB.  L'article 6.1 estableix que li correspon a la CMAIB aquelles competències que la normativa vigent atribueixi a l'òrgan ambiental de la comunitat autònoma de les Illes Balears i no estiguin reservades a un altre òrgan, per la qual cosa l'òrgan competent per a la iniciació del procediment sancionador en matèria d'autoritzacions ambientals integrades és el Ple de la CMAIB.

2.Amb els efectes de l’article 85 de la llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i dels articles 10 i 11 del Decret 14/1994,  de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora, el presumpte responsable de la infracció pot reconèixer voluntàriament la seva responsabilitat.

Un  cop  iniciat  un  procediment  sancionador,  si  l’infractor  reconeix  la  seva  responsabilitat, es pot resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que escaigui.

Quan la sanció tingui únicament caràcter pecuniari o bé calgui imposar una sanció pecuniària i una altra de caràcter no pecuniari però s’ha justificat la improcedència de la segona, el pagament voluntari per part del presumpte responsable, en qualsevol moment anterior  a  la  resolució,  implica  la  terminació  del  procediment,  excepte  pel  que  fa  a  la  reposició  de  la  situació  alterada  o  a  la  determinació  de  la  indemnització  pels  danys  i  perjudicis causats per la comissió de la infracció.

En  tots  dos  casos,  quan  la  sanció  tingui  únicament  caràcter  pecuniari,  l’òrgan  competent per resoldre el procediment aplicarà reduccions del 20% sobre l’import de la sanció proposada, que són acumulables entre si. L’efectivitat  de les reduccions està  condicionada  al  desistiment  o  la  renúncia  de  qualsevol  acció  o  recurs  en  via  administrativa contra la sanció.

3.L’informe tècnic de 19 de febrer de 2017, al punt 8 de les consideracions tècniques, afirma “Per totes aquestes raons resulta imperatiu la instal•lació d’una fase d’osmosi que permeti, si no assolir, sí al manco aproximar-se als valors límit d’emissió requerits a l’AAI per l’abocament dels lixiviats tractats a la xarxa de clavegueram.”

I a la conclusió diu: “Per tal de reduir la càrrega contaminant de l’efluent de la depuradora que s’aboca al clavegueram i que no està complint amb els VLE indicats a l’AAI fins al moment en que s’implanti una solució definitiva, el Consorci de Residus i Energia de Menorca,en el termini de dos mesos, haurà de procedir a la instal•lació a la planta depuradora de lixiviats d’una fase d’osmosi sigui en propietat o en règim de lloguer.”

L’article 35 del Real Decret Legislatiu 1/2016 estableix que quan s'hagi iniciat un procediment sancionador, l'òrgan competent per imposar la sanció pot acordar, entre d'altres, alguna o algunes de les següents mesures provisionals:

a)Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat en la producció del risc o del dany.

b)Precintat d'aparells o equips.

c)Clausura temporal, parcial o total, de les instal•lacions.

d)Aturada de les instal•lacions.

e)Suspensió temporal de l'autorització per a l'exercici de l'activitat.

4.Al procediment sancionador li és d'aplicació:

La llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment a seguir en l'exercici de la potestat sancionadora.

Des del punt de vista jurídic substantiu:

1.L’informe tècnic de la CMAIB de 19 de febrer de 2017 afirma:

“5.A dia d’avui encara no s’ha rebut el projecte per completar el tractament de lixiviats per la qual cosa s’està incomplint l’apartat 7 del condicionant 7.2.1.

6.Per una altra banda, des del moment en que es va posar en marxa la nova depuradora de lixiviats, mai s’han assolit els valors límit d’emissió que marca la normativa vigent i que recull l’AAI en el seu condicionant 7.3.3 per a poder abocar els lixiviats depurats a la xarxa de clavegueram. Malgrat això, en cap moment s’ha plantejat una alternativa de depuració o un destí diferent al clavegueram. S’ha de recordar que el propi Pla director sectorial de gestió de residus no perillosos de Menorca al seu annex III estableix:

“La depuradora de lixiviats es situarà el més proper possible al dipòsit de lixiviats. Aquesta, estarà composada d’un tractament biològic més ultrafiltració seguit d’un tractament amb osmosi inversa.”

(...)

Per tant, en relació a l’autorització ambiental integrada de l’àrea de gestió de residus de Milà, promoguda pel Consorci de Residus i Energia de Menorca no s’ha donat compliment a l’apartat 7 del condicionant 7.2.1 tot i que no s’ha produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient ni s’ha posat en perill greu la seguretat o salut de les persones.

Per tal de reduir la càrrega contaminant de l’efluent de la depuradora que s’aboca al clavegueram i que no està complint amb els VLE indicats a l’AAI fins al moment en que s’implanti una solució definitiva, el Consorci de Residus i Energia de Menorca,en el termini de dos mesos, haurà de procedir a la instal•lació a la planta depuradora de lixiviats d’una fase d’osmosi sigui en propietat o en règim de lloguer.”

Per tant, a la vista d'aquest informe, vist el possible incompliment dels condicionants 7.2.1 (apartat 7) i 7.3.3, i d'acord amb l'article 63 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, el que pertoca és que el Ple de la CMAIB en l'exercici de les seves funcions acordi l'inici del procediment sancionador a l'entitat Consorci de Residus i Energia de Menorca, per la possible comissió d'una infracció greu del Real Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, en relació a l'Autorització Ambiental Integrada de l'àrea de gestió de residus de Milà.

2.Dels fets descrits a l’informe tècnic de 19 de febrer de 2017, i de conformitat amb l'article 31 del Real Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, els fets descrits poden ser constitutius de la següent infracció:

Infraccions greus:

- art. 31.3:

b) Incompliment de les condicions establertes a l'autorització ambiental integrada, sense que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en perill greu la seguretat o salut de les persones, així com no adoptar les mesures necessàries per a tornar a assegurar el compliment en el termini més breu possible i així evitar accidents o incidents.

2.La infraccions esmentades poden ser sancionades, d'acord amb l'article 32.1.b del Real Decret Legislatiu 1/2016, per:

•Sanció econòmica d'entre 20.001 fins a 200.000 euros.

•Clausura temporal, total o parcial, de les instal•lacions, per un període màxim de dos anys.

•Inhabilitació per a l'exercici de l'activitat per un període màxim d'un any.

•Revocació de l'autorització o suspensió d'aquesta per un període màxim d'un any.

3.D’acord amb l’article 50 de la Llei 3/2003, de 26 de marc, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 03 d’abril de 2003), el termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és d’un any des de l’acord d’inici del procediment sancionador.

ACORDA

Primer.- Iniciar el procediment sancionador contra l'entitat Consorci de Residus i Energia de Menorca, com a titular de l’autorització ambiental integrada de l’àrea de gestió de residus de Milà, per la possible comissió d’una infracció greu en matèria d’autoritzacions ambientals integrades prevista a l’article 31.3 del Real Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació:

b) Incompliment de les condicions establertes a l'autorització ambiental integrada, sense que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en perill greu la seguretat o salut de les persones, així com no adoptar les mesures necessàries per a tornar a assegurar el compliment en el termini més breu possible i així evitar accidents o incidents.

Els fets que motiven la incoació del procediment són descrits a l’informe tècnic de la CMAIB de 19 de febrer de 2017, en resum:

“5.A dia d’avui encara no s’ha rebut el projecte per completar el tractament de lixiviats per la qual cosa s’està incomplint l’apartat 7 del condicionant 7.2.1.

6.Per una altra banda, des del moment en que es va posar en marxa la nova depuradora de lixiviats, mai s’han assolit els valors límit d’emissió que marca la normativa vigent i que recull l’AAI en el seu condicionant 7.3.3 per a poder abocar els lixiviats depurats a la xarxa de clavegueram. Malgrat això, en cap moment s’ha plantejat una alternativa de depuració o un destí diferent al clavegueram. S’ha de recordar que el propi Pla director sectorial de gestió de residus no perillosos de Menorca al seu annex III estableix:

“La depuradora de lixiviats es situarà el més proper possible al dipòsit de lixiviats. Aquesta, estarà composada d’un tractament biològic més ultrafiltració seguit d’un tractament amb osmosi inversa.”

(...)

Per tant, en relació a l’autorització ambiental integrada de l’àrea de gestió de residus de Milà, promoguda pel Consorci de Residus i Energia de Menorca no s’ha donat compliment a l’apartat 7 del condicionant 7.2.1 tot i que no s’ha produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient ni s’ha posat en perill greu la seguretat o salut de les persones.

Per tal de reduir la càrrega contaminant de l’efluent de la depuradora que s’aboca al clavegueram i que no està complint amb els VLE indicats a l’AAI fins al moment en que s’implanti una solució definitiva, el Consorci de Residus i Energia de Menorca,en el termini de dos mesos, haurà de procedir a la instal•lació a la planta depuradora de lixiviats d’una fase d’osmosi sigui en propietat o en règim de lloguer.”

La infracció esmentada pot ser sancionada, d'acord amb l'article 32.1.b del Real Decret Legislatiu 1/2016, per:

•Sanció econòmica d'entre 20.001 fins a 200.000 euros.

•Clausura temporal, total o parcial, de les instal•lacions, per un període màxim de dos anys.

•Inhabilitació per a l'exercici de l'activitat per un període màxim d'un any.

•Revocació de l'autorització o suspensió d'aquesta per un període màxim d'un any.

Segon.- Acordar la següent mesura provisional de correcció, per tal d’impedir la continuïtat en la producció del risc o dany:

S’haurà de procedir en un termini de dos mesos des de la notificació del present acord a la instal•lació a la planta depuradora de lixiviats d’una fase d’osmosi, sigui en propietat o en règim de lloguer.

Tercer.- Nomenar al tècnic superior Guillermo Bauzá Muñoz instructor del procediment sancionador, que podrà ser recusat de conformitat amb l'art 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic.

Quart.- Al procediment sancionador li és d'aplicació la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment a seguir en l'exercici de la potestat sancionadora.

D’acord amb l’article 50 de la Llei 3/2003, el termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és d’un any des de l’acord d’inici del procediment sancionador.

Cinquè.- D’acord amb els articles 6.1 i 6.3.a del Decret 29/2009, de 8 de maig d'organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB, l'òrgan competent per a la iniciació del procediment sancionador en matèria d'autoritzacions ambientals integrades és el Ple de la CMAIB.

Amb els efectes de l’article 85 de la llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, i dels articles 10 i 11 del Decret 14/1994,  de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora, el presumpte responsable de la infracció pot reconèixer voluntàriament la seva responsabilitat.

Un  cop  iniciat  un  procediment  sancionador,  si  l’infractor  reconeix  la  seva  responsabilitat, es pot resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que escaigui.

Quan la sanció tingui únicament caràcter pecuniari o bé calgui imposar una sanció pecuniària i una altra de caràcter no pecuniari però s’ha justificat la improcedència de la segona, el pagament voluntari per part del presumpte responsable, en qualsevol moment anterior  a  la  resolució,  implica  la  terminació  del  procediment,  excepte  pel  que  fa  a  la  reposició  de  la  situació  alterada  o  a  la  determinació  de  la  indemnització  pels  danys  i  perjudicis causats per la comissió de la infracció.

En  tots  dos  casos,  quan  la  sanció  tingui  únicament  caràcter  pecuniari,  l’òrgan  competent per resoldre el procediment aplicarà reduccions del 20% sobre l’import de la sanció proposada, que són acumulables entre si. L’efectivitat  de les reduccions està  condicionada  al  desistiment  o  la  renúncia  de  qualsevol  acció  o  recurs  en  via  administrativa contra la sanció.

Sisè.- Notificar el present acord a l’interessat, fent-li saber que disposa d’un termini de quinze dies hàbils comptadors des del dia següent a la notificació de l’acord per presentar quantes al•legacions (art. 8.3 Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora), documents o informacions estimi adients i en el seu cas, proposar prova concretant els mitjans que pretengui valer-se. Si no s'efectuen al•legacions sobre el contingut de l'acord d'iniciació en el termini previst, la iniciació podrà ser considerada proposta de resolució quan contingui un pronunciament precís sobre la responsabilitat imputada (art. 8.4).”"

  

Palma, 8 de maig de 2017

El presidente de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias