Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 5636
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre l’estimació del recurs de reposició i requeriment de documentació de l’adaptació PTI projecte d’urbanització sector AN-1 Urbanització Pinares de Bonaire, TM Alcúdia(19496/07)
En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 60 de la Llei 30/92, de 26 de noviembre, de Régimen Jurídico de las Administraciones Públicas y del Procedimiento Administrativo Común, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 27 d’abril de 2017,
" ATÈS
1.L’Informe Jurídic i proposta d’acord de 23 de gener de 2017.
2.Que un cop revisada la totalitat de la documentació que consta a l’expedient s’ha comprovat des d’un punt de vista tècnic no es pot formular encara la declaració d’impacte ambiental.
3.Que no s’han remès al promotor la totalitat dels informes que obren a l’expedient.
4.Que manca esmenar el punt 1 de l’Acord de la Comissió Permanent de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de 29 de maig de 2009 i realitzar les modificacions de projecte i de l’EIA necessàries per poder donar compliment a les determinacions dels informes de les Administracions a què fa referència el punt 2 de l’Acord de la CMAIB.
5.Que el propi promotor és conscient que ha d’esmenar aquests punts i així ho va posar de manifest a les al•legacions presentades el 16 de maig de 2013 i el 29 d’abril de 2016.
6.Que el punt 1 de l’Acord de la Comissió Permanent de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears “Es completi la documentació que manca a l’EIA, per tal de complir amb l’art. 27 de la llei 11/2006” està redactat de manera genèrica, sense especificar quins continguts i amb quina profunditat són necessaris per poder emetre la proposta d’informe previ a la declaració d’impacte ambiental.
7.L’informe tècnic referent a l’estat de tramitació de l’expedient d’avaluació d’impacte ambiental per a l’Adaptació al PTI del projecte d’urbanització sector AN-1 Urbanització Pinares de Bonaire de 16 de març de 2017.
ACORDA
Primer. Estimar el recurs potestatiu de reposició interposat pel senyor Bartolomé Llompart Corró, en nom i representació de la Junta de compensació del Pla Parcial de Pinares de Bonaire (Sector AN-1 de les NNSS d’Alcúdia), contra la Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, de 13 de juny de 2016, pel qual es declara la terminació del procediment d’AIA del projecte d’urbanització sector AN-1 Urbanització Pinares de Bonaire del terme municipal d’Alcúdia per impossibilitat material de continuar-ho i del arxiu de l’expedient núm. 19496/2007, anul•lant la resolució impugnada.
Segon. Retrotreure el procediment d’avaluació ambiental del projecte al moment immediatament anterior a l’emissió de la resolució i donar tràmit d’audiència a la Junta de Compensació del Pla Parcial de Pinares de Bonaire (Sector AN-1 de les NNSS d’Alcúdia) “de còpia de l’Informe del tècnic del Servei Jurídic d’urbanisme i de l’arquitecte del Servei Tècnic d’Urbanisme (del Departament de Territori i Infraestructures), de 26 d’agost de 2016 i per relació també còpia de l’Informe del projecte “Memòria Projecte d’adaptació al PTM del projecte d’Urbanització del Sector AN-1 Pinares de Bonaire” de 12 de maig de 2016, perquè en el termini de quinze dies pugui al•legar i presentar els documents i justificacions pertinents d’acord amb l’article 84.1 i 2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic i procediment administratiu comú.
Tercer. Donar trasllat a l’interessat de:
•La Resolució de Batlia de l’Ajuntament d’Alcúdia (Urbanisme – Llicència d’obra) núm. 1176 el qual transcriu literalment l’informe de l’arquitecte municipal de 9 d’agost de 2016 rebuda el 17 d’agost de 2016
•L’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de 12 de març de 2017 “informe relatiu a l’adaptació al PTI del projecte d’urbanització sector AN-1 urbanització Pinares de Bonaire al municipi d’Alcúdia, en zona de risc d’incendi forestal”.
Quart. Requerir al promotor, segons allò establert a l’article 76 de la Llei 30/1992, de 30 novembre, de règim jurídic i del procediment administratiu comú, la següent documentació perquè la presenti en un termini de 10 dies:
A) Completi la documentació que manca a l’EIA, per tal de complir amb l’art. 27 de la llei 11/2006” (Punt 1 de l’Acord de la CP de la CMAIB de 29 de maig de 2009). Com aclariment s’especifica el que manca a cada un dels apartats de l’article 27.1 de la Llei 11/2006:
a)“Una descripció general del projecte i una relació de totes les accions derivades de l’actuació susceptibles de produir impactes en el medi ambient, tant a la fase de realització, com a la de funcionament i, si s’escau, a la de clausura”.
Aquesta descripció del projecte i descripció de totes les accions susceptibles de produir impactes s’haurà d’actualitzar, tenint en compte els canvis proposats pel promotor a les al•legacions, però no materialitzats físicament amb modificacions de projecte ni de l’estudi d’impacte ambiental així com, les determinacions dels diferents informes emesos per part de la Direcció General de Recursos Hídrics i del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.
Cal especificar quina és la població prevista en el sector, ja que varia entre els diferents documents del projecte (906 i 540 habitants) i l’EIA (600 habitants). “Es detecta que el projecte d’enllumenat públic fa referència al reglament electrotècnic de baixa tensió de 1973, que es troba derogat. D’altra banda no es fa referència a la Llei 3/2005 de protecció del medi nocturn de les Illes Balears” (Informe tècnic de la CBMA de 4 de maig de 2009)
b)“Una exposició de les principals alternatives tècnicament viables i una justificació de la solució adoptada des del punt de vista ambiental”. S’han de presentar alternatives.
c)“Un inventari ambiental”. Cal fer un inventari detallat de la vegetació i fauna de la zona.
d)“Una identificació dels impactes sobre el medi ambient, amb un esment especial a la salut de les persones i, si s’escau, la fauna, la flora, el sòl, l’aire, l’aigua, el medi marí, els factors climàtics, el paisatge, els béns materials inclòs el patrimoni cultural, i el risc d’incendi forestal”. D’acord amb l’informe tècnic de la CBMA de 4 de maig de 2009:
S’ha de tenir en compte la població prevista en analitzar els impactes en el sector AN-1.
S’ha d’assenyalar l’impacte del nou vial U que presenta un farcit de 5 metres, indicar la procedència del material de farcit i analitzar més el seu impacte.
Cal analitzar els impactes d’adaptació a les NNSS i PTM.
Cal analitzar l’impacte de la xarxa d’alta tensió aèria de 89 m.
Cal tractar el riscs de contaminació d’aqüífers pel sistema individual de tractament d’aigües residuals.
Cal analitzar els possibles impactes que es puguin produir durant la fase de funcionament de la urbanització.
e)“Una valoració dels impactes assenyalant els indicadors o paràmetres de comparació utilitzats”. Cal fer una valoració real dels impactes
f)“Una ponderació dels impactes i una valoració global on s’inclouran les distintes alternatives estudiades”. Caldrà fer una ponderació amb les alternatives que es proposin a l’apartat b).
g)“Les mesures protectores, correctores o compensatòries dels impactes”. S’hauran d’establir mesures correctores.
h)“Un pla o programa de vigilància ambiental”. El Pla de vigilància ambiental també haurà de fer referència a la fase de funcionament de la urbanització.
i)“Les conclusions de l’estudi d’impacte ambiental”. S’hauran d’actualitzar tenint en compte els canvis realitzats en els apartats anteriors.
j)“Un document de síntesi, que contindrà un resum de l’estudi i les conclusions en termes fàcilment comprensibles”. S’haurà d’actualitzar tenint en compte els canvis realitzats en els apartats anteriors.
l)“Un annex d’incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat per el projecte, als efectes del seu desenvolupament, i, en el seu cas, les mesures protectores, correctores o compensatòries”. És imprescindible que el document descrigui, analitzi i avaluï els impactes paisatgístics del projecte, aportant un estudi complert d’incidència paisatgística proposant les mesures protectores, correctores o compensatòries oportunes. Actualment hi ha una important zona boscosa que es pot veure alterada per l’execució de les actuacions previstes. S’hauran d’aportar recursos gràfics per a poder mostrar i justificar la valoració dels canvis perceptibles induïts per l’actuació en el paisatge, com ara diferents tipus de simulacions. També és aconsellable incloure un ampli recull fotogràfic que permeti reflectir les característiques i valors del paisatge, tant de l’àmbit d’actuació com del seu entorn. Es recomana realitzar-les des de punts d’observació significatius (des de diferents punts del litoral, campament de la Victòria, carretera d’accés a la Victòria...) i localitzar-les en plànols
m) Actualitzar l’estudi de repercussions ambientals inclòs a l’Annex II de l’EIA, tenint en compte els canvis proposats pel promotor a les al·legacions, però no materialitzats físicament amb nous projectes i, les determinacions dels diferents informes emesos per part de la Direcció General de Recursos Hídrics i del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.
Aquesta nova documentació s’haurà d’incloure a un estudi d’impacte ambiental refós.
A)A més d’altres possibles modificacions dels projectes presentats, per exemple el projecte d’enllumenat públic, s’haurà de presentar un nou projecte de subministrament d’aigua potable (en el projecte que consta a l’expedient és ACASA qui subministra l’aigua i titular de la instal•lació). Caldrà també que el promotor especifiqui si està executada la instal•lació de conducció d’aigua des de la dessaladora d’Alcúdia fins a la zona de Bonaire. En cas que no estigui executada, vos recordam que si es tractés d’una “Instal•lació de conducció d’aigua en sòl rústic que no discorrin íntegrament per camí existent quan la longitud sigui superior a 10 km i, en tot cas, les que transcorrin per espais naturals protegits, espais de rellevància ambiental o ANEI d’alt nivell de protecció” s’haurà de sotmetre al procediment d’avaluació d’impacte ambiental ordinària d’acord a l’Annex I de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
Cinquè. Consultar al Departament d’Urbanisme i Territori del Consell de Mallorca, atès que part de l’àmbit del projecte d’urbanització està ubicat en zona de servitud de protecció prevista en la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes.
Sisè. Consultar a l’Ajuntament d’Alcúdia si té previst en un futur l’execució de la xarxa de clavegueram del sector AN-1 i com duria a terme la seva connexió, tenint en compte que el Ple de l’Ajuntament d’Alcúdia en sessió de 10 d’octubre de 2016 va adoptar el compromís de modificar el planejament previst a l’apartat 1.d.ii. de la D.T. 4ª de la Llei 2/2014 (LOUS) relatiu a l’exoneració de la zona de Bonaire (sectors AN-2, AN-3 i AN-4) de la necessitat de disposar de xarxa de sanejament i, aprovació inicial de la Modificació núm. 9 de les NNSS.
Setè. Notificar aquest acord a tots els interessats (al promotor, l’Ajuntament d’Alcúdia, Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca), informant-los que, en allò que es refereix a l’estimació del recurs i la retroacció d’actuacions (punts primer i segon), exhaureix la via administrativa i es pot interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació, d’acord amb els articles 8.2 b i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici d’interposar-ne qualsevol que estimi pertinent en defensa del seu dret.”"
Palma, 8 de maig de 2017
El presidente de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias