Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 5634
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el camp de tir en Can Guidet, TM Palma. (158a/14)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 27 d’abril de 2017,

" DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL

El projecte està inclòs a la lletra d) del grup 11 de l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears (BOIB núm. 133 de 21 de setembre de 2006). Per tant, després d’haver estat sotmès a avaluació d’impacte ambiental ordinària, segons el que determina la lletra c del punt 1 de l’apartat tercer de la circular del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals de data 4 de novembre de 2015, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d’impacte ambiental d’acord amb l’article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.

1. Antecedents

El projecte es tramita en el Consell Insular de Mallorca pel procediment previst a l’article 37 de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, del sòl rústic de les Illes Balears, de sol·licitud de declaració d’interès general.

En data 23 de setembre de 2014 té entrada la documentació del projecte en el registre de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori (RE 38858) als efectes d’iniciar la fase prèvia de consultes abans de la iniciació del procediment d’avaluació d’impacte ambiental del projecte.    

2. Informació del projecte

El promotor del projecte és el Club de Tir Illes Balears.

El projecte es desenvolupa en la parcel·la 73, del polígon 37, del TM de Palma, en la finca anomenada “Can Guidet”. L’accés es realitza des de la carretera vella de Sineu, per un camí existent.

La superfície de la parcel·la és de 67.210 m2, dels quals l’àrea total ocupada per a l’activitat és d’uns 5.057 m2.

L’objecte del projecte consisteix en regularitzar i adaptar a la normativa vigent un camp de tir existent, on es podrà practicar el tir al plat. Gran part de les instal·lacions són existents, tot i que s’haurà dur a terme una sèrie d’actuacions per tal de poder-les adaptar a la normativa.

A la parcel·la hi ha una edificació, que compta amb una porxada, que s’utilitza com a seu social del club de tir. La construcció té una superfície total de 194,21 m2. Atès que l’edifici no compleix amb la reculada mínima en relació al límit de la parcel·la, s’ha sol·licitat exoneració al respecte dins el procediment de Declaració d’interès general. D’altra banda, en el projecte s’inclouen una sèrie d’obres per tal d’adaptar l’edifici als requeriments del PGOU, en concret; modificació de la coberta per aconseguir-ne una inclinada, modificació dels buits de les façanes i canvi de portes i finestres, tot això d’acord amb la tipologia tradicional de la zona. Finalment, l’edificació es pintarà amb colors dins la gama dels ocres.

Al costat de la seu social existeix una zona d’aparcament d’uns 500 m2, amb capacitat per a uns 20 vehicles.

Actualment en la parcel·la existeixen dues pistes de tir, amb lloc de tir i fossat. La superfície de cada una de les pistes és de 1.957,25 m2.

La superfície total construïda a la parcel·la és de 422,65 m2 (edifici de la seu social, més superfície dels fossats de les pistes de tir i les zones dels tiradors).

La pista original va ser construïda l’any 1980. Posteriorment, es va deixar en desús com a conseqüència de la construcció a l’any 1989 d’una bassa de reg a la parcel·la que limita per la banda nord amb la del projecte. La canonada del col·lector de l’aigua de reg travessa de manera soterrada la parcel·la de projecte i no resultarà afectada pel projecte. Atès que no es complien les distàncies de seguretat amb la bassa de reg, es va construir una segona pista amb l’orientació adequada per a que la superfície de caiguda dels perdigons no afectés a aquesta infraestructura.

El perfil de la parcel·la va ser modificat en el seu moment per a construir les pistes.  Així, mitjançant un desmunt es va aconseguir la visual adequada per al tir al plat i definir la zona de seguretat. 

El projecte inclou la construcció d’una nova pista de tir de 2.039 m2 que s’adaptarà a la normativa vigent i substituirà a les dues existents. Aquesta pista es construirà amb l’orientació adequada per tal d’incrementar la distància amb l’habitatge que existeix en la parcel·la que limita amb la del projecte per la banda de l’est. Així, la distància s’incrementarà des dels 163,92 que hi ha actualment (amb la pista existent) fins a més de 200 m. D’acord amb la documentació la nova pista complirà tots els requisits de seguretat que estableix la normativa vigent. La fossa de tir tendrà una superfície de 133,52 m2, el que implica que la seva excavació suposarà un moviment de terres de 211,31 m3. Els materials que s’extreguin es reutilitzaran pel rebliment de les fosses que quedaran en desús. La nova pista ocuparà gran part de la superfície on actualment es situen les dues pistes existents. La superfície de l’àrea d’afectació per possible caiguda dels cartutxos serà de 34.567 m2, el que es correspon amb un màxim de 200 m de distància en línia recta.

També s’esbucaran les estructures de les dues fosses de tir existents actualment. Els enderrocs de formigó es trituraran per obtindre grava que s’utilitzarà per a condicionar la zona d’aparcament. 

D’acord amb la documentació, des del reinici de l’activitat (una vegada s’hagi regularitzat) s’utilitzaran plats de tir biodegradable, fabricats amb resines naturals, i cartutxos amb perdigons d’acer. El sòl de la pista de tir es netejarà periòdicament, mitjançant la retirada dels 20 primers centímetres de sòl i posterior cribat. Posteriorment es tornarà a aplicar la terra sobre el camp de tir. El metall es vendrà per a que es pugui reciclar. 

La superfície de l’àrea de repercussió per la possible caiguda del perdigons és de 34.567,92 m2.

Actualment les instal·lacions disposen d’una fossa sèptica que, amb el projecte es substituirà per una depuradora de tres cambres amb un sistema de rasses filtrants, per tant, l’efluent s’utilitzarà com a reg. Les rasses filtrants es repoblaran amb arbrat. 

L’aigua per a l’activitat provindrà d’un pou de la parcel·la 42 que és de la mateixa propietat. L’aigua s’emmagatzema en un dipòsit situat sobre l’edifici de la seu social, el que permet disposar d’aigua per als banys de l’edificació. 

La parcel·la compta amb connexió a la xarxa elèctrica.

3. Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte

D’acord amb el PTI de Mallorca, el projecte s’ubica en Sòl rústic- Àrea d’Interès Agrari Intensiva, part de la parcel·la està afectada per APR d’incendis.

D’altra banda, es tracta d’una zona amb vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers moderada i que, a més, està declarada zona vulnerable a la contaminació per nitrats d’origen agrari pel Decret 116/2010, de 19 de novembre. D’acord amb el PGOU de Palma aquesta zona es una ZPR-CA (Zona de prevenció de riscos de vulnerabilitat d’aqüífers). 

Pel que fa als bens patrimonials, existeix al sud de la parcel·la un molí catalogat pel PGOU de Palma, tot i que queda fora de l’àmbit d’actuació del projecte. D’altra banda, en la parcel·la que limita per la zona est amb la del projecte hi ha una jaciment arqueològic denominat “Es Turó”.

Es dóna la circumstància de que la parcel·la limita amb una bassa de reg que abasteix d’aigua residuals depurades a la Comunitat de Regants del Pla de Sant Jordi.

A més el projecte es troba afectat per zona de servitud aeronàutica de l’Aeroport de Palma.

4. Resum del procés d’avaluació

La memòria resum del projecte va tenir entrada a la CMAIB en data 23 de setembre de 2014 mitjançant ofici del Departament d’Urbanisme del Consell de Mallorca.

Durant la fase prèvia la CMAIB va consultar en relació a l’art 22 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, al Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, a l’ajuntament de Palma i a la Dirección de Seguridad de Aeropuertos y Navegación Aérea, AESA. Com a resultat d’aquestes consultes es va rebre informe d’AESA i del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.

La CMAIB va emetre informe tècnic de la fase prèvia en referència al contingut que havia de tenir l’estudi d’impacte ambiental, en data 3 de juliol de 2015.

La documentació de la informació pública va tenir entrada a la CMAIB en data 23 de juny de 2016. El projecte i el seu estudi d’impacte ambiental varen ser exposats al públic d’acord amb l’article 28 de la llei 11/2016, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques de les Illes Balears, durant un termini de 30 dies, mitjançant publicació al BOIB 42, de 02 d’abril de 2016, així com a la pàgina web del Consell Insular de Mallorca i als diaris Ultima Hora i Diario de Mallorca de 05 d’abril de 2016.

Durant el tràmit d’informació pública, el Departament de Territori del Consell de Mallorca va consultar a l’ajuntament de Palma, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat, Servei d’Aigües Superficials, Servei d’Estudis i Planificació i Servei d’Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics, Servei de Residus i Sòls Contaminats de la Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus, Agència Estatal de Seguretat Aèrea (AESA)  del Ministeri de Foment i, a la Direcció Insular de Patrimoni i a la Direcció Insular d’Esports del Consell de Mallorca, i, en qualitat d’entitat interessada, a la Comunitat de Regants del Pla de Sant Jordi.

Durant la informació pública no es varen presentar al·legacions.

Posteriorment a la fase d’informació pública, la CMAIB va reiterar la petició de  consulta, en relació a l’art. 37.1 de la Llei 21/2013, a les administracions següents: Direcció Insular de Cultura i Patrimoni del Consell de Mallorca i Servei de Residus i Sòls Contaminats de la Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus. 

Com a resultat de les consultes efectuades durant la tramitació de l’expedient s’han rebut els informe següents:

-Serveis Tècnics de Planejament de l’Ajuntament de Palma, de 04 de juny de 2015: en aquest informe consta que el tècnic de medi ambient ja va emetre informe favorable en data 30 d’octubre de 2012 (del qual s’adjunta còpia) dins el tràmit de la Declaració d’interès general del camp de tir. S’indica que les edificacions existents (amb l’excepció del molí) s’hauran d’adaptar a les prescripcions del PGOU (especialment els articles 212, 213, 214, 216 i 218). Es recorda l’existència de la infraestructura municipal de reg, de la qual n’és titular la Comunitat de Regants del Pla de Sant Jordi.

Amb l’informe de 04 de juny de 2015 s’adjunta còpia de l’Acord del Consell de Gerència de l’Ajuntament, pel qual es va elevar l’expedient del camp de tir a la Comissió Insular d’Urbanisme del Consell de Mallorca i còpia de l’informe favorable de l’arquitecte municipal de 16 de juliol de 2012, emès dins el tràmit de Declaració d’interès general.

-Còpia de l’informe de la tècnica de medi ambient de 30 d’octubre de 2012, el qual és favorable per poder continuar la tramitació.

-D’altra banda, consta a l’expedient còpia dels següents informes emesos dins el tràmit de la Declaració d’interès general i tramesos per l’òrgan substantiu:

- Informe del Tècnic de Medi Ambient de l’Ajuntament de Palma, de 27 d’abril de 2016. En aquest informe el tècnic es reafirma en l’informe emès en data 30 d’octubre de 2012.

- Informe de l’arquitecte municipal de 26 d’abril de 2016 on es fa constar que “el procediment de legalització no és més que un desenvolupament de les actuacions per adaptar l’edifici existent a les normes generals d’estètica i composició de les edificacions a sòl rústic tant del PGOU de Palma com del Pla Territorial (...)

Per tot l’anterior, s’informa des d’aquests serveis tècnics que el projecte per al qual es sol·licita l’Interès General és el mateix que va ser informat favorablement per aquest ajuntament en data 16 de juliol de 2012”

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, de 10 d’agost de 2015: aquesta administració informa en sentit favorable amb una sèrie de condicionants els quals queden recollits en la conclusió del present informe tècnic.

-Dirección de Seguridad de Aeropuertos y Navegación Aérea (AESA): hi consta a l’expedient resposta tant de la consulta realitzada a la fase prèvia com a la consulta de la fase d’informació pública. En ambdós casos es tramet el mateix escrit, on AESA fa constar que d’acord amb el Decret 584/1972, de 24 de febrer, de servituds aeronàutiques, modificat perl RD 297/2013, de 26 d’abril, “no es podrà dur a terme cap construcció, instal·lació o plantació ubicada en els espais i zones afectades per servituds aeronàutiques o que pugui constituir obstacle sense resolució favorable d’AESA (o el Ministeri de Defensa) en matèria de servitud aeronàutiques (...)”

-Servei d’Aigües Superficials de 09 de maig de 2016: aquesta administració conclou que “l’àmbit d’actuació no està afectat per domini públic hidràulic, per zones de servitud, per zones de policia, ni per zones inundables o potencialment inundables.”

-Servei de Residus i Sòl Contaminats, de 21 de desembre de 2016: aquest informe conclou que “atès que la documentació presentada no aporta informació de l’estat de la parcel·la (pel que fa a la pista original i a la segona pista) en referència a la presència de plom, cartutxos i plats de tir al plat des de l’inici de l’activitat fins a l’actualitat, s’escau que s’acrediti mitjançant informe de qualitat i analítiques de sòls, la no afecció dels sòls d’aquesta parcel·la.

En cas que no es disposi de la documentació acreditativa de la no afecció del sòl, el promotor ha de presentar una proposta d’investigació per a conèixer l’abast de la possible afecció al sòl (que ha d’incloure un pla de neteja tant de la pista original com de la segona pista i un pla de mostreig i presa de mostres de sòl) (...)  que ha de ser aprovat pel Servei de Residus i Sòls Contaminants.” 

-Servei de Residus i Sòl Contaminats, de 16 de març de 2017, emès en relació a la nova documentació presentada en la CMAIB en data 16 de febrer de 2017. Aquest Servei “considera adequada la proposta de neteja de l’àrea afectada (extracció i tamisat de la terra des del tirador dins al 60 metres) amb l’excepció de les afirmacions sobre el plat de tir al plat, que segons el promotor són biodegradables.

El Servei de Residus i Sòls Contaminats considera oportuna la retirada dels plats atès que l’activitat que s’ha desenvolupat en la parcel·la s’inicià l’any 1981 i el fet habitual era fer servir plats elaborats a base d’argiles i pols de roca i HAP (Hidrocarburs aromàtics policíclics) com element aglutinant, a no ser que es demostri fefaentment que dits plats són biodegradables.

Segons el document presentat (...) durant els anys en què es desenvolupà l’activitat, es realitzaran neteges periòdiques del terreny, tant del plom com altres contaminants. Actualment se segueix treballant en l’extracció del plom i s’adjunten una sèrie de comprovants d’empreses de gestió de residus on es lliurà aquest plom. Finalment, l’informe conclou:

“Primer. Tot i considerar adequada la proposta de neteja (afegint la consideració que es fa sobre els plats de tir al plat en l’apartat de Consideracions), el Servei de Residus requereix al promotor un cronograma d’execució de neteja.

Segon. Per tenir un coneixement més acurat de la presència de residus (plom i restes de plats de tir al plat) en la pista en desús, se us requereix que en el termini d’un mes a partir de la recepció d’aquest informe dugeu a terme l’anàlisi granulomètrica de quatre mostres simples de sòls (...).

A continuació el Servei de Residus, ubica gràficament els llocs on s’han de prendre les mostres de sòl.

La presa de mostres s’haurà de comunicar al Servei de Residus i Sòls Contaminats amb cinc dies d’antelació (serà necessària la presència d’un agent de medi ambient i/o tècnic del Servei de Residus). L’informe finalitza amb la conclusió següent:

“Les actuacions que es duguin a terme en la pista en desús a conseqüència dels resultats de l’anàlisi granulomètrica i dels requeriments que el Servei de Residus i Sòls Contaminats pugui dur a terme, són procediments independents de l’atorgament de llicències o autoritzacions competència d’altres administracions  

-Informe del Departament de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca, de data 21 de desembre de 2016: aquesta administració informa “(...) sobre la possible afectació del camp de tir (...) sobre el jaciment arqueològic 87 (32-31) Es Turó.

Es tracta d’un jaciment declarat BIC amb la categoria de Monument que figura a l’IMPP amb el núm. 0817. Es tracta d’un conjunt de coves i d’una taca de ceràmica en superfície d’una cronologia del talaiòtic final i islàmic. Aquest jaciment es troba dins la parcel·la 74 del polígon 37, això és, contigua a la parcel·la del camp de tir.  

En el nostre entendre el camp de tir no té cap afectació sobre el jaciment de referència. Per aquest motiu no es veu cap impediment per continuar la amb la tramitació de l’expedient.”

-D’altra banda, hi consta a l’expedient informe del Servei d’Esports Base del Consell de Mallorca de 02 de juny de 2016 emès dins el tràmit de la Declaració d’interès general. En aquest informe el tècnic del Servei conclou el següent: “des del punt de vista estrictament esportiu, i sempre que es compleixin amb totes les normes tècniques, urbanístiques i jurídiques que li siguin d’aplicació, inform favorablement al projecte del camp de tir Can Guidet de Palma.

Des del punt de vista tècnic, es considera que s’han rebut tots els informes necessaris per a la tramitació de l’avaluació d’impacte ambiental ordinària del projecte.

5. Integració de l’avaluació

5.1. Anàlisis ambiental per a la selecció d’alternatives: més que un anàlisis de les alternatives, el que es presenta en l’EIA és una justificació de que la reactivació de les instal·lacions existents en la parcel·la de projecte és la millor opció des del punt de vista ambiental, front l’opció d’ubicar l’activitat de camp de tir en un altre indret. Es destaca el fet de que la parcel·la es situa en una zona on el nivell de renou és elevat (per trobar-se propera a l’aeroport) i que és una zona de vedats de caça. 

5.2.Principals impactes de l’alternativa escollida i la seva correcció

5.2.1. Impacte sobre l’atmosfera: Pel que fa al renou, hi consta a l’EIA que es va fer un estudi en el moment en que funcionaven les instal·lacions,  i es va comprovar que durant els trets es pot arribar als 80 db, en la zona just al costat del tirador. S’argumenta que no hi haurà afecció a la població resident de la zona, ja que amb la distància el renou disminueix fins arribar als 60-70 db. D’altra banda, es fa constar que la maquinària per a llançar els plats no genera renou. Hi consta que, tot i que l’habitatge més proper es troba a uns 200 m de la zona de tir (complint la normativa de seguretat), la parcel·la es troba propera al corredor aeri de l’aeroport de Son Sant Joan, on el nivell de renou arriba als 65db amb el pas dels avions. Com a mesura correctora del renou dels trets, es plantarà una zona amb ullastres i garrovers al costat de la bassa de reg, per tal d’esmorteir aquest impacte. També es sembrarà una pantalla vegetal a la zona que limita amb l’habitatge. D’altra banda, els horaris de l’activitat sempre seran diürns.  

5.2.2. Impacte sobre el sòl: en relació a la pista en desús, el promotor proposa eliminar els residus que actualment hi ha (ferralla, palets, etc.) i esbucar l’antic fossat, el qual es reblirà amb terra de l'excavació del fossat de la nova pista. Posteriorment es passarà un motocultor per a retornar al terreny el seu estat original. Aquesta actuació es pot considerar com una mesura compensatòria de l’impacte generat en el passat per l’activitat de tir. Pel que fa als residus que generarà l’activitat objecte del projecte, els plats que s’utilitzaran, des del moment de la reactivació de l’activitat, seran biodegradables, per la qual cosa no afectaran al sòl. D’altra banda es generaran residus d’obra (per la destrucció dels fossats de les pistes existents i el condicionament de la seu social) i de materials de l’excavació de la fossa de la nova pista. Com a mesura correctora per la generació d’aquests residus, les restes de formigó dels fossats es trituraran i es reutilitzaran com a grava per a condicionar la zona d’aparcament. Els materials que s’extreguin de l’excavació de la nova fossa, es reutilitzar per al rebliment de les fosses que es deixaran en desús, per la qual cosa en aquestes zones l’impacte sobre el sòl serà positiu. Durant la fase de funcionament, es generaran residus de plats, cartutxos i perdigons. S’utilitzaran plats de tir biodegradables. Es faran neteges diàries i periòdiques de la zona d’influència de la pista de tir, per tal d’eliminar els cartutxos i perdigons. Una empresa autoritzada realitzarà les neteges periòdiques. Es retiraran els primers 20 cm de sòl i s’utilitzarà maquinaria per a separar els perdigons de la terra. Tant els cartutxos com els perdigons es gestionaran per gestors autoritzats. Es preveu que en el futur es pugin emprar cartutxos biodegradables.     

5.2.3. Impacte sobre l’aigua: es fa constar que la generació de residus sòlids i aigües residuals sanitàries poden contaminar els aqüífers si no es gestionen adequadament. Com a mesures correctores s’inclouen l’adequada gestió dels residus sòlids d’acord amb la normativa vigent (residus d’obra) i la realització de neteges periòdiques de la zona d’influència de la pista de tir per tal d’eliminar tots els residus susceptibles de provocar contaminació. S’esmenta que es valorarà la possibilitat d’utilitzar una munició d’acer per tal d’evitar la contaminació. Una altra mesura correctora és la instal·lació d’una depuradora de tres cambres que permetrà reutilitzar l’aigua depurada per al reg de les zones revegetades.

5.2.4. Risc d’incendi: Es proposa com a mesura protectora netejar la parcel·la de residus per tal de disminuir el risc d’incendi.  

5.2.5. Flora i fauna: el projecte no afectarà a cap zona amb vegetació natural. Per contra es preveu replantar la zona entre la pista i la bassa de reg amb ullastres i garrovers. A la zona de l’antiga pista de tir es passarà el motocultor per afavorir la revegetació de la zona de manera natural. La gespa que es sembri en la nova pista no tindrà en cap cas caràcter invasor. Es proposen les espècies Festuca arundinacea i Festuca ovina. Pel que fa a la possible afecció a l’avifauna pel renou, es fa constar que en la zona existeixen vedats de caça i que a més, la parcel·la es troba molt propera al corredor aeri de l’aeroport, per la qual cosa el nivell de renou ja és molt considerable a la zona. Com a mesura correctora es destaca que la nova plantació de ullastres i garrovers entre la bassa de reg i l’antiga pista de tir, servirà com a refugi per a l’avifauna. A més, s’utilitzarà un falcó que sobrevolarà l’àrea en els moments d’activitat, per tal d’allunyar les aus que freqüenten la bassa, algunes d’elles catalogades. L’activitat sempre es desenvoluparà en horari diürn. Tot això per tal de que no es vegi afectada l’avifauna de la zona humida d’origen antròpic.

5.2.6. Patrimoni: D’acord amb la documentació presentada, el projecte no implica cap afecció al patrimoni, ja que el molí existent a la part sud de la parcel·la es troba fora de l’àmbit d’actuació del projecte.

5.2.7. Paisatge: No es preveu afecció negativa al paisatge, ateses les característiques del projecte. Per contra, es millorà l’estat actual de les instal·lacions que actualment es troben en un estat d’abandó. La plantació d’arbrat entre la bassa i la pista en desús millorà el paisatge, ja que esmorteirà la visual del talús de la bassa de reg, de 3 m d’alçada.

5.3. Seguiment ambiental: No s’ha presentat el Pla de Vigilància Ambiental com a tal, tot i que en la documentació presentada es recull informació al respecte en altres apartats de l’estudi d’impacte ambiental. Tot i així, es troba a faltar la previsió de l’emissió d’informes de control del nivell de renou des del moment en que es reiniciï l’activitat, així com del control de les tasques de neteja del sòl de la parcel·la pel que fa als perdigons, plats de tir i cartutxos.  

6. Conclusions

Per tot l’anterior, es proposa formular la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte “Camp de tir en Can Guidet”,  promogut pel Club de Tir Illes Balears, a la parcel·la 73 del polígon 37 en el TM de Palma” al concloure’s que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental i els condicionants següents:

1.Pel que fa a la pista de tir que quedarà en desús, s’haurà de dur a terme la neteja i/o descontaminació (això darrer en el cas que fos necessari en base als resultats de les diferents analítiques de sòl), d’acord amb les directrius que estableixi el Servei de Residus i Sòls Contaminats dins del seu propi procediment administratiu.

No es podrà executar el projecte fins que el Servei de Residus i Sòls Contaminats emeti informe favorable en relació a l’actual situació de contaminació del sòl.

2. D’acord amb l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat de 10 d’agost de 2015:

i. S’ha de complir la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, pel que fa a les determinacions en relació al risc d’incendi.

ii.Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 m dels mateixos s’utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s’hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d’espurnes). El proveïment de benzina d’aquesta maquinària s’ha de realitzar a zones de seguretat aclarides per a combustible vegetal.

iii.S’haurà de disposar d’extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.

iv.Atès que es tracten d’edificacions interiors o limítrofes a zona forestal en compliment del CTE i de l’art. 11 del Decret 125/2007, hi ha d’haver una franja de 25 m d’amplada separant la zona edificada de la forestal amb baixa càrrega de combustible vegetal. Aquesta franja es farà d’acord amb les determinacions que realitzi sobre el terreny l’agent de medi ambient de la zona que tramitarà in situ l’autorització administrativa corresponent.

v.Els operaris participants en les obres seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendis forestals.

3.En cap cas es podrà utilitzar munició amb plom ni plats de tir que no siguin biodegradables.

4.Des del moment en què sigui tècnicament viable la utilització de cartutxos biodegradables, s’haurà d’incorporar aquest tipus de munició i deixar d’utilitzar els de plàstic.

5.S’haurà de disposar de xarxes de protecció, en les zones que sigui necessari, per tal de garantir la impossibilitat de sortida de perdigons de l’àmbit de la parcel·la del projecte.

6.L’activitat s’haurà de dur a terme exclusivament en horari diürn.

7.Les pantalles vegetals que s’han de sembrar, al costat de la bassa de reg i en la zona més propera a l’habitatge de la parcel·la que limita amb la del projecte per la banda de l’est, s’hauran de mantenir en bon estat.   

8.S’hauran de dur a terme neteges semestrals de la nova pista de tir per tal d’eliminar els perdigons i altres elements impropis (restes de plats, cartutxos, etc.).

9.S’hauran d’emetre informes de les tasques de neteja del sòl de la nova pista de tir, on hi haurà de constar la quantitat i el destí de cada tipologia de residus que s’extregui del sòl de la parcel·la. Aquests informes, signats per tècnic competent, s’hauran de conservar i quedar disponibles en el cas que fossin requerits per l’Administració.

10.Una vegada que s’iniciï l’activitat, s’hauran de emetre informes semestrals del nivell de renou generat durant l’activitat de tir al plat, mesurat des de diferents punts, especialment en la zona més propera a la bassa de reg i al costat de l’habitatge que es troba en la parcel·la contigua al camp de tir, així com en diferents punts del camí d’accés. Aquests informes, signats per tècnic competent, s’hauran de conservar i quedar disponibles en el cas que fossin requerits per l’Administració.

11.No caldrà la utilització d'aus de cetreria durant les pràctiques de tir.

Es recorda el següent:

1.S’haurà de tramitar la modificació de l’autorització del pou que s’utilitzi per a l’activitat, davant del Servei d’Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics, per tal d’incloure-hi aquest nou ús.

2.S’haurà de comptar amb l’autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics per tal de poder utilitzar l’aigua de la depuradora de les aigües dels banys per a reg, previ informe vinculant de la Direcció General de Salut Pública i Participació.

3.S’haurà de comptar amb la Resolució favorable d’AESA (Agencia Estatal de Seguridad Aérea), ja que l’àmbit del projecte es troba afectat per servituds aeronàutiques”"

Palma, 8 de maig de 2017

El presidente de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias