Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
Núm. 5520
Aprovació definitiva Ordenança Gral. bases reguladores de les subvencions que concedeix l'Ajuntament de Sant Josep
Mitjançant acord del Ple de la corporació municipal, en sessió ordinària feta el dia 30 de març de 2017, s’aprovà inicialment l’Ordenança general de les bases reguladores de les subvencions que es concedeixin per l’Ajuntament de Sant Josep. L’esmentat acord apareix publicat en el BOIB núm. 41, de 6 d’abril de 2017.
Acabat el termini d’exposició pública sense haver-se presentat al·legacions, l’acord fins aleshores inicial, s’entén definitivament aprovat, d’acord amb el que disposa l’art. 49 de la Llei 7/85, per la qual cosa, una vegada adaptat el llenguatge a les recomanacions de l’informe sobre impacte de gènere, emès per l’Institut Balear de la Dona, que afecten la forma però no al fons, es publica el text íntegre de l’Ordenança general de les bases reguladores de les subvencions que concedeix l’Ajuntament de Sant Josep, que a continuació es transcriu:
“ORDENANÇA GENERAL DE LES BASES REGULADORES DE LES SUBVENCIONS QUE CONCEDEIX L'AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
Article 1. Objecte
La present Ordenança, dictada a l'empara de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), té per objecte el foment per part de l’Ajuntament de Sant Josep, de qualsevol activitat d'utilitat pública o interès social o la promoció de qualsevol finalitat que contribueixi a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal.
Les subvencions estan subjectes al compliment d'un determinat objectiu, l'execució d'un projecte, la realització d'una activitat, l'adopció d'un comportament singular, ja realitzats o per desenvolupar, o la concurrència d'una situació, per la qual cosa la persona o entitat beneficiària haurà de complir les obligacions materials i formals que s'haguessin establert.
La present Ordenança té per objecte regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades per l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.
Així mateix, de conformitat amb l'article 34 de la Llei 23/1998, de 7 de juliol, de cooperació internacional per al desenvolupament, podran atorgar-se subvencions per a l'execució de programes i projectes de cooperació per al desenvolupament, establint les condicions i el règim jurídic aplicables que en garantiran en tot cas el caràcter no lucratiu.
Art. 2. Pla estratègic
Els òrgans de les administracions públiques o qualssevol ens que proposin l'establiment de subvencions, amb caràcter previ, hauran de concretar en un pla estratègic de subvencions els objectius i efectes que es pretenen amb la seva aplicació, el termini necessari per a la seva consecució, els costos i les seves fonts de finançament, que es supeditarà, en tot cas, al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària.
Els plans estratègics tindran el contingut que s'estableix a l'art. 12 del RLGS.
Art. 3. Persona o entitat beneficiàries
1. Podran accedir a la consideració de persona o entitat beneficiària de les subvencions les persones físiques o jurídiques, entitats sense ànim de lucre, associacions d'utilitat pública que hagin de realitzar l'activitat que fonamenta el seu atorgament, sempre que no es vegin afectats per cap de les prohibicions dels apartats 2 i 3 de l'article 13 de la LGS. A efectes de la circumstància que es preveu en el paràgraf e) de l'apartat 2 esmentat, es considerarà que una persona sol·licitant està al corrent d'obligacions tributàries amb la corporació quan no mantingui deutes o sancions tributàries en període executiu, llevat que es trobin ajornades, fraccionades o l'execució de les quals estigui suspesa. En els casos en què sigui necessari acreditar aquesta situació mitjançant certificat, aquest serà expedit per la Tresoreria Municipal.
Quan una persona jurídica sol·liciti la subvenció es requerirà que la realització de l'activitat subvencionada tingui cabuda dins del seu objecte o fins socials.
Així mateix, podran accedir a la consideració de persona o entitat beneficiària en les subvencions, la convocatòria de les quals expressament ho prevegi:
a) Quan la persona o entitat beneficiària sigui una persona jurídica, els membres associats de la persona o entitat beneficiària, siguin aquests persones físiques o jurídiques, que es comprometin a efectuar la totalitat o part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte del primer. Als efectes que indica el paràgraf anterior, es consideraran membres associats de la persona o entitat beneficiària les persones físiques o jurídiques que s'integrin en federacions o entitats associatives sol·licitants de subvencions que estiguin dotades de personalitat jurídica. Perquè les esmentades entitats i els seus membres puguin accedir a la condició de persona o entitat beneficiària hauran de comprometre’s a formalitzar un conveni o acord, una vegada concedida la subvenció, en què constin les activitats subvencionades que s'obliguen a executar per compte d’aquesta i expressin la seva acceptació d'assumir la condició de persona o entitat beneficiària, amb les seves corresponents obligacions en els termes expressats en la sol·licitud. Els membres associats d'aquestes entitats quedaran subjectes, en relació amb les activitats subvencionades que s'haguessin compromès a fer, a l'obligació de justificar, al deure de reintegrament i a les responsabilitats per infraccions, en els termes establerts, respectivament, en els articles 30.6, 40.2, primer paràgraf, i 53, lletra a), de la LGS.
Quan concorregués alguna de les circumstàncies previstes als apartats 2 i 3 de l'article 13 de la LGS en la confederació, federació o entitat associativa sol·licitant de la subvenció, no podrà concedir la subvenció sol·licitada ni a aquesta ni a cap dels seus membres associats, amb independència que no concorregués cap impediment en aquests últims.
Quan concorregués alguna de les circumstàncies indicades en algun dels membres associats de la persona o entitat beneficiària, únicament podran accedir a la subvenció la confederació, federació o entitat associativa sol·licitant de la subvenció, així com els seus membres associats en els quals no hi concorre l'impediment.
Quan els membres associats de la persona o entitat beneficiària i aquest pretenguin actuar mancomunadament en la realització del projecte o activitat la valoració de les condicions per accedir a la subvenció, s'ha de determinar acumulant les de cada un d'ells, però els requisits per accedir a la condició de persona o entitat beneficiària seran exigibles de cadascun dels membres.
b) Les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades que, tot i no tenir personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments que motiven la concessió de la subvenció.
Constitueixen requisits necessaris perquè les indicades agrupacions adquireixin la condició de persona o entitat beneficiària que no incorri en cap de les prohibicions que s'estableixen en l'article 13.2 de la LGS, l'agrupació ni cap dels seus membres. En aquests supòsits s'han de fer constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció a aplicar per cada un d'ells, que tindran igualment la consideració de persona o entitat beneficiària.
En qualsevol cas, s'haurà de nomenar una persona en representació o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a persona o entitat beneficiària, corresponen a l'agrupació.
No podrà dissoldre’s l'agrupació fins que hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen els articles 39 i 65 de la Llei general de subvencions.
Quan els membres de l'agrupació pretenguin actuar mancomunadament en la realització del projecte o activitat, les condicions per accedir a la subvenció i la valoració es determinaran acumulant les de cadascun ells.
c) Les comunitats de béns o qualsevol tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat, com ara comunitats de persones propietàries, comunitats hereditàries, associacions de comptes en participació i, en general, les entitats de base patrimonial que, tot i mancant de personalitat jurídica, disposin d'una administració comú estable sempre que puguin dur a terme els projectes, activitats o comportament o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció. Els requisits per accedir a la condició de persona o entitat beneficiària no seran exigibles de cadascun dels comuners o partícips, que no tindran la condició de persona o entitat beneficiàries, sense perjudici de les responsabilitats que, en funció de les seves quotes de participació, puguin afectar-los pel que fa al reintegrament, de conformitat amb el que preveu el tercer paràgraf de l'apartat 2 de l'article 40 o, en cas de sanció pecuniària, de conformitat amb l'apartat 1 de l'article 69, ambdós de la Llei general de subvencions.
2. Les corresponents convocatòries o resolucions de concessió de caràcter directe expressaran els requisits, d'acord amb la naturalesa de la subvenció, per sol·licitar la subvenció i la forma d'acreditar, en compliment de l'article 23.2, lletra e), de la LGS, a aquest efecte indicaran els documents i informacions que han d'acompanyar-se a les expressades sol·licituds, tant els establerts en la de la LGS i el del RLGS com els que procedeixin d'acord amb la modalitat de subvenció que en sigui objecte i, en particular, els que acreditin l'estructura i mitjans necessaris per dur a terme els projectes o programes objecte de la convocatòria, o bé, que les persones sol·licitants es trobin en la situació que legitima la concessió.
3. Podran sol·licitar les subvencions qualssevol persones físiques o jurídiques que no incorrin en cap de les prohibicions que s'estableixen en l'article 13.2 de la LGS, sempre que disposin de l'estructura i mitjans necessaris per dur a terme els projectes o programes objecte de la convocatòria.
4. L’acreditació de no incórrer en les prohibicions per ser persona o entitat beneficiària que s'estableixen en l'article 13.2 de la LGS es realitzarà mitjançant declaració responsable mitjançant fe notarial o autoritat administrativa; no obstant això, l'acreditació d'estar al corrent d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social i la residència fiscal de les persones sol·licitants que la tinguin fora del territori espanyol es realitzarà en la forma prevista a la convocatòria.
5. El compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s’acreditarà mitjançant la presentació per la persona sol·licitant davant l’òrgan concedent de la subvenció dels certificats acreditatius que es regulen a l'article 22 del Reglament general de la Llei general de subvencions, expedides per l'Agència Estatal d'Administració Tributària o la Tresoreria General de la Seguretat Social. Constitueixen excepcions al deure d'aportar aquests certificats les següents:
a) Els supòsits de presentació telemàtica de sol·licituds, en aquest cas els corresponents certificats seran obtinguts directament per l'òrgan instructor, a l'empara de l'article 23.3 de la LGS.
b) La presentació de la sol·licitud de subvenció en forma diferent de la indicada en el paràgraf anterior comportarà de conformitat amb l'article 22.4 del RLGS, l'autorització de la persona sol·licitant perquè l'òrgan concedent obtingui de forma directa l'acreditació del compliment de les expressades obligacions a través de certificats telemàtics, en aquest supòsit la persona sol·licitant no haurà d’aportar el corresponent certificat. No obstant això, la persona sol·licitant podrà denegar expressament el consentiment, havent d'aportar llavors el certificat en els termes previstos en els apartats anteriors.
c) S'acreditarà el compliment de les obligacions anteriors mitjançant declaració responsable quan la persona o entitat beneficiària o l'entitat col·laboradora no estiguin subjectes a presentar les declaracions o documents a què aquestes van referides, segons preveu l'article 22.1 del RLGS, i en els següents casos:
6. Les persones sol·licitants que no tinguin la residència fiscal en territori espanyol hauran de presentar un certificat de residència fiscal emès per les autoritats competents del seu país de residència. No serà necessari aportar documentació acreditativa de les obligacions tributàries amb la corporació, ja que els corresponents certificats seran sol·licitats directament per l'òrgan instructor del procediment de concessió. Això no obstant, si la persona sol·licitant denegués expressament el consentiment perquè es demanin els expressats certificats, haurà d’aportar-los pel seu compte juntament amb la sol·licitud.
7. A l'empara del que disposa l'article 23.4 de la LGS, els documents i informacions a què es refereix el paràgraf anterior podran substituir-se per la presentació d'una declaració responsable. En aquest supòsit, s’haurà de requerir als qui figurin en la proposta de resolució provisional com a persona o entitat beneficiària, l’aportació de la documentació que acrediti la realitat de les dades contingudes en l'esmentada declaració, en un termini no superior a quinze dies.
Als qui no figurin com a persones o entitats beneficiàries en la resolució provisional si, com a conseqüència del tràmit d'al·legacions, de renúncies d'altres persones o entitats beneficiàries o de recursos administratius haguessin de ser inclosos en la proposta definitiva se'ls formularà igual requeriment amb anterioritat a aquesta.
Si es prescindís del tràmit d'audiència pel fet de no figurar en el procediment ni ser tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes per les persones interessades, el requeriment per a la presentació de la documentació es formularà amb anterioritat a la proposta de resolució definitiva atorgant un termini no superior a quinze dies.
8. En els casos en què l’acreditació d'un requisit per a ser persona o entitat beneficiària pugui fer-se mitjançant la presentació d'una declaració responsable davant autoritat administrativa o mitjançant fe notarial, es considerarà complerta aquesta exigència sempre que la declaració sigui subscrita per la persona sol·licitant i vagi dirigida a l’òrgan concedent.
9. La convocatòria podrà establir requisits en relació amb la naturalesa de la subvenció, com ara l'empadronament de la persona o entitat beneficiària.
Art. 4. Entitats col·laboradores
Si així ho preveiés la convocatòria, podrien utilitzar-se entitats col·laboradores en els termes que estableix l'article 12 i concordants del reglament de la LGS.
Art. 5. Procediment de concessió
El procediment ordinari de concessió de les subvencions serà el de concurrència competitiva. Podran concedir-se de forma directa les següents subvencions:
a) Les previstes nominativament en el pressupost general de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia. No podran tenir caràcter nominatiu els crèdits creats mitjançant eventuals modificacions creditícies, excepte les aprovades pel Ple.
b) Aquelles altres subvencions en què s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o altres degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública, en els termes que es regulen en l'article 16.
Art. 6. Previsions específiques en relació amb el procediment de concurrència competitiva
El procediment de concurrència competitiva s'iniciarà d'ofici mitjançant la corresponent convocatòria que tindrà el contingut que estableix l'article 23.2 de la LGS, sense perjudici de la prèvia aprovació de la despesa a què es refereix l'article 34.1 de la Llei. El procediment pot adoptar la modalitat de convocatòria i procediment selectiu únic, o la de convocatòria oberta amb diversos procediments selectius al llarg de l'any, segons s'especifiqui en els corresponents decrets o resolucions de convocatòria. En el cas que la convocatòria tingui caràcter obert, la quantitat no aplicada podrà traslladar-se a les posteriors resolucions, en aquest cas l'òrgan concedent ha d'acordar expressament les quanties a traslladar i el període a què s'aplicarà.
De conformitat amb l’article 18.2 de la LGS l’Ajuntament de Sant Josep remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre les convocatòries i resolucions de concessió, tot això sense perjudici de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, al tauler d’anuncis i a la pàgina web de l’Ajuntament.
Art. 7. Forma i termini en què s'han de presentar les sol·licituds
a) El termini per a la presentació de les sol·licituds es fixarà en les corresponents convocatòries.
b) Les sol·licituds de subvencions seran subscrites per les persones interessades directament o per una persona representant, si la persona sol·licitant és una persona jurídica, els tràmits de sol·licitud i acceptació han de subscriure's per qui tingui conferida la representació, que ha d'acreditar-se per qualsevol mitjà vàlid en dret.
c) En les corresponents convocatòries s'establiran els models pertinents de sol·licitud i en elles, o en document annex, s'haurà de contenir en tot cas la descripció de l'activitat per a la qual se sol·licita el finançament, la quantitat sol·licitada i si, atesa la naturalesa de la subvenció, ho preveiés la convocatòria, el pressupost, el qual, excepte previsió en contra d'aquesta convocatòria, tindrà caràcter estimatiu tant en la seva quantia global com en la de les seves diferents aplicacions pressupostàries, l'excés de cost sobre el pressupost no donarà dret a un increment de la subvenció.
d) Si els documents exigits en la sol·licitud ja s'haguessin presentat a l'Ajuntament en una altra ocasió, la persona sol·licitant podrà acollir-se a l'establert en l'article 53.d) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o dependència en què van ser presentats, o emesos.
e) La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de la totalitat de les bases de la convocatòria i autoritza l'Ajuntament a l'accés a la documentació relativa a la sol·licitud de la qual disposi una altra administració, no obstant això, la persona sol·licitant podrà denegar expressament el consentiment, de conformitat amb l'article 22.4 del Reglament de la Llei general de subvencions.
f) La presentació de la sol·licitud suposa la manifestació de consentiment al tractament de dades de caràcter personal i a la seva aplicació en els termes establerts a l'apartat 1, d'acord amb el que es preveu en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
Art. 8. Criteris d'atorgament de les subvencions
Les subvencions s'atorgaran als qui obtinguin millor valoració d'entre els qui hagin acreditat complir els requisits necessaris per a ser persona o entitat beneficiària en la fase de preavaluació. Aquests requisits no podran ser tinguts en compte en l'avaluació per l'òrgan col·legiat; no obstant això, podran ser objecte de valoració quant a l'excés sobre les condicions mínimes.
Les convocatòries o resolucions de concessions de caràcter directe concretaran els criteris de valoració de les sol·licituds en funció de la naturalesa de l'activitat o interès públic perseguit i/o de la situació digna de protecció de la persona sol·licitant, i establiran l'ordre de preferència i la seva ponderació de manera que quedi garantit el compliment dels principis de transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació entre les persones sol·licitants; no obstant això, en les convocatòries en què per la modalitat de subvenció no sigui possible ponderar els criteris triats, es considerarà que tots ells tenen el mateix pes relatiu per fer la valoració de les sol·licituds.
Per al cas que el crèdit consignat en la convocatòria fos suficient, atenent al nombre de sol·licituds, quedarà exceptuat el requisit de fixar un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixin els requisits establerts.
Art. 9. Fase de preavaluació
En les convocatòries en què així es determini hi pot haver una fase de preavaluació en la qual l'òrgan instructor (unipersonal) verificarà el compliment dels requisits necessaris per accedir a la condició de persona o entitat beneficiària que siguin d'apreciació automàtica, sense que, en cap cas, es pugui estendre la preavaluació a l'aplicació de criteris de preferència entre els que compleixin les condicions per a ser admesos a la fase d'avaluació.
Els resultats de la fase de preavaluació es posaran de manifest a les persones interessades en el tràmit d'audiència juntament amb les altres actuacions de l'expedient i es recolliran en l'informe que ha d'emetre l'instructor segons preveu l'últim paràgraf de l'article 24.4 de la LGS. Si en aquesta fase hi hagués persones sol·licitants excloses serà obligatori elaborar en el seu moment proposta de resolució provisional en la qual constaran les esmentades persones sol·licitants i la causa d'exclusió.
En les convocatòries en què es prescindeixi de la fase de preavaluació, l'òrgan instructor unipersonal es limitarà a requerir, a la persona interessada que no reuneixi els requisits de la convocatòria, l'esmena dels defectes, en un termini de deu dies, d'acord amb el que preveu en l'article 23.5 de la LGS.
Art. 10. Quantia màxima o estimada de les subvencions convocades
En les respectives convocatòries s'indicarà la quantia total màxima de les subvencions convocades, així com la quantia addicional en què podrà incrementar-se sense necessitat de nova convocatòria sempre que es compleixin les condicions establertes a l'article 58 del RLGS.
En les convocatòries obertes que es realitzin a l'empara de l'article 59 del RLGS, quan a la finalització d'un període s'hagin concedit les subvencions corresponents i no s'hagi esgotat l'import màxim a atorgar, es podrà traslladar la quantitat no aplicada a les posteriors resolucions que recaiguin. En aquest cas, l'assignació dels fons no utilitzats entre els períodes restants es farà en funció del nombre de sol·licituds previstes per a cada un d'ells o, si aquesta circumstància no pogués ser estimada de manera fundada, en parts iguals.
En el cas de la tramitació anticipada de l'expedient a l'empara de l'article 56 del RLGS, la quantia total màxima que figuri a la convocatòria tindrà caràcter estimat, havent-s’hi de fer constar expressament que la concessió de les subvencions resta condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la resolució de concessió.
a) Quantia individualitzada de la subvenció o criteris per a la seva determinació. L'import màxim de la subvenció que pot atorgar-se a cada persona sol·licitant, dins de la quantia convocada, serà l'import estimat de la necessitat o el cost total de l'activitat, projecte o programa seleccionat, si bé en les respectives convocatòries podrà limitar-se el finançament públic a una determinada proporció d’aquest, expressant en tot cas la quantia màxima a atorgar. En aquest segon supòsit, l’eventual excés de finançament públic, una vegada finalitzat el projecte o activitat, es calcularà prenent com a referència la proporció que ha d'assolir l'esmentada aportació respecte del cost total real justificat.
b) En les convocatòries es podrà establir un nombre màxim d'activitats o projectes a presentar per una mateixa persona sol·licitant.
Per a la determinació del cost total finançable es partirà del cost estimat per a cada activitat per la persona sol·licitant i se n’han de deduir aquelles partides que no s'ajustin a les condicions de la convocatòria o que no es consideressin necessàries per al desenvolupament del projecte o programa, obtenint així l'import ajustat de què s’ha de deduir, si escau, l'excés sol·licitat sobre la quantia màxima subvencionable.
Un cop determinat aquest, l'ordre de preferència per a l'obtenció serà el que resulti de l'ordre de puntuació obtingut en l'avaluació.
L'import concedit, que ha de ser fixat en la resolució de concessió, no podrà ser sobrepassat per desviacions en l'execució.
c) Prorrateig de l'import entre les persones sol·licitants. Les convocatòries podran preveure que, en el cas que la suma dels imports sol·licitats pels qui reuneixin els requisits per accedir als ajuts sigui superior a l'import objecte de la convocatòria, l’esmentat import es prorrategi entre les persones o entitats beneficiàries en proporció als pressupostos ajustats dels projectes d'acord amb la base anterior o als programes acceptats, sempre que no s'alterin les condicions, objecte i finalitat de la subvenció
Art. 11. Òrgans competents per a l'ordenació, instrucció i resolució del procediment
Els òrgans competents per a la realització de totes les actuacions del procediment de concessió seran l'òrgan instructor, l'òrgan col·legiat i l'òrgan concedent a què es refereixen els articles 10, 23, 24 i 25 de la Llei general de subvencions.
L'òrgan d'instrucció del procediment es determinarà en la convocatòria.
L'avaluació serà duta a terme per un òrgan col·legiat, la presidència del qual exercirà un regidor, que no sigui el de l'òrgan de resolució. En formaran part com a vocals els que es designin per l'òrgan concedent entre personal funcionari, personal laboral o regidors, sense que el seu nombre, en total, sigui inferior a tres. Actuarà com a secretari o secretària, amb veu però sense vot, un funcionari o funcionària de la corporació. A la convocatòria s'identificaran els membres d'aquesta Comissió.
Com a observadors, la convocatòria podrà preveure la presència d'altres membres, sense veu ni vot, que podrien ser externs a l'Administració.
La resolució de concessió serà dictada per l’òrgan competent que s’indicarà en la convocatòria.
Art. 12. Instrucció
a) La instrucció del procediment de concessió de subvencions correspon a l'òrgan que es designi en la convocatòria.
b) L'òrgan competent per a la instrucció realitzarà d'ofici totes les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals ha de formular-se la proposta de resolució.
c) Les activitats d'instrucció comprendran:
1. Petició de tots els informes que s'estimin necessaris per resoldre o que siguin exigits per les normes que regulen la subvenció.
2. Avaluació de les sol·licituds efectuada conforme als criteris, formes i criteris de valoració, establerts en la convocatòria.
d) Avaluades les sol·licituds, l'òrgan col·legiat de valoració, haurà d'emetre informe en què es concreti el resultat de l'avaluació efectuada.
e) L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de l'òrgan col·legiat, formularà proposta de resolució provisional, degudament motivada, i la notificarà a les persones interessades en la forma que estableixi la convocatòria, atorgant un termini de 10 dies naturals per presentar al·legacions i, si escau, requerint-los perquè presentin la documentació que acrediti la realitat de les dades afirmades en la declaració.
f) Examinades, si escau, les al·legacions presentades per les persones interessades, l'òrgan instructor formularà proposta de resolució definitiva, que haurà d'expressar la persona sol·licitant o la relació de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia.
g) L'expedient de concessió de la subvenció contindrà l'informe de l'òrgan instructor en el qual consti que de la informació que es troba en el seu poder es desprèn que les persones o entitats beneficiàries compleixen tots els requisits necessaris per accedir a les subvencions.
h) La proposta de resolució definitiva, quan resulti procedent d'acord amb l'establert en la convocatòria de cada tipus de subvenció, es notificarà a les persones interessades que hagin estat proposades com a persones o entitats beneficiàries en la fase d'instrucció, perquè en el termini previst en aquesta normativa comuniquin la seva acceptació.
i) Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona o entitat beneficiària proposada, enfront de l'Administració, mentre no se li hagi notificat la resolució de concessió.
Art. 13 Reformulació de sol·licituds
1. Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats a desenvolupar per la persona sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, es podrà instar de la persona o entitat beneficiària, la reformulació de la seva sol·licitud per ajustar els compromisos i condicions a la subvenció atorgable.
Art. 14. Contingut i termini en què serà notificada la resolució
La resolució de concessió, tant de la convocatòria o resolució de concessió de caràcter directe, en el que sigui compatible, farà referència a efectes de motivació al compliment de les bases reguladores i de les condicions de la convocatòria, i haurà expressar:
a) La persona o entitat beneficiària o relació de persones o entitats beneficiàries a les quals s'atorga la subvenció amb les quanties individualitzades, especificant els criteris de valoració seguits, així com la desestimació i la no concessió, per desistiment, renúncia al dret o impossibilitat material sobrevinguda de les sol·licituds no ateses.
b) Els compromisos assumits per les persones o entitats beneficiàries. A aquest efecte, quan l'import de la subvenció i la seva percepció depenguin de la realització per part de la persona o entitat beneficiària d'una activitat proposada per ella mateixa, haurà de quedar clarament identificada aquesta proposta o el document on es va formular.
c) Una relació per ordre decreixent de la puntuació obtinguda d'aquelles persones sol·licitants a les quals, tot i reunint les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de persona o entitat beneficiària, no se'ls va concedir subvenció pel fet de ser inferior la seua puntuació a la de les persones seleccionades i no tenir cabuda en la quantia màxima convocada. Aquestes persones sol·licitants quedaran en llista d'espera per al cas que algunes de les subvencions concedides quedessin sense efecte per renúncia, en aquest cas se li podrà atorgar la subvenció sol·licitada sempre que s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre almenys una de les sol·licituds denegades.
El termini màxim per a la resolució i notificació del procediment és de sis mesos des de la data de publicació de la corresponent convocatòria, excepte en el cas de convocatòria oberta, en aquest cas, el termini màxim per resoldre i per presentar sol·licituds serà el que s'especifiqui en la convocatòria. D'acord amb l'article 25.5 de la LGS, el venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució legitima les persones interessades per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.
Art. 15. Procediment de concessió de les subvencions previstes nominativament al Pressupost municipal
a) S'entén per subvenció prevista nominativament al Pressupost municipal aquella en què almenys la seva dotació pressupostària i persona o entitat beneficiària apareguin determinats en els estats de despesa del Pressupost. L'objecte d'aquestes subvencions haurà de quedar determinat expressament en el corresponent conveni de col·laboració o resolució de concessió.
b) El procediment per a la concessió d'aquestes subvencions s'iniciarà d'ofici o a instància de part i finalitzarà amb la resolució de concessió o conveni signat per l'alcalde.
c) La resolució o, si escau, el conveni haurà d'incloure els següents extrems:
1. L'objecte de la subvenció i la persona o entitat beneficiària, d'acord amb l'assignació pressupostària.
2. Crèdit pressupostari al qual s'imputa la despesa i quantia de la subvenció.
3. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, independentment de la seva procedència.
4. Terminis, lloc i forma de presentació de la sol·licitud, els documents i informacions que s'han d'acompanyar a la petició, que en tot cas inclourà l'acreditació del compliment dels requisits per tenir la condició de persona o entitat beneficiària.
5. Terminis i formes de pagament de la subvenció, possibilitat d'efectuar pagaments anticipats i abonaments a compte, així com el règim de garanties que, si escau, hauran d'aportar les persones o entitats beneficiàries.
6. Termini i forma de justificació per part de la persona o entitat beneficiària del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts.
Art. 16. Previsions específiques sobre concessió directa de subvencions en què s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o altres degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública
Els és aplicable a aquestes subvencions el règim establert en aquestes bases, en el que sigui compatible amb la seva naturalesa.
Podran ser persona o entitat beneficiària tots els que es trobin en la situació que motiva la concessió. En atenció a l'especial naturalesa d'aquests ajuts, s'eximeix les persones o entitat beneficiàries d'acreditar el compliment dels requisits regulats en l'article 13.2 de la LGS.
Art. 17. Publicitat de les subvencions concedides
La publicació de les subvencions concedides s'ha de fer durant el mes següent a cada trimestre natural i s'hi inclouran totes les concedides durant aquest període. Aquesta publicitat tindrà lloc al Butlletí Oficial de les Illes Balears, excepte les d'import inferior a 3.000,00 euros, que es publicaran al tauler d'anuncis que en les respectives convocatòries s'indiqui. Les unes i les altres es publicaran també a Internet, a la pàgina web de la corporació. En tot cas, en la publicació que es faci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears s'indicarà també el tauler d'anuncis i la pàgina web esmentats.
Art. 18. Difusió de la subvenció concedida per la persona o entitat beneficiària
La persona o entitat beneficiària haurà de donar adequada publicitat al caràcter públic del finançament del programa, activitat, inversió o actuació objecte de subvenció. Les mesures de difusió poden consistir en la inclusió de la imatge institucional de l'entitat concedent, així com en llegendes relatives al finançament públic en cartells, plaques commemoratives, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, o bé, en mencions realitzades en mitjans de comunicació o altres que resultin adequades a l'objecte subvencionat i d'eficàcia equivalent a les esmentades.
En el cas d'ajuts de caràcter social a persones físiques, es considera complert el requisit de la difusió amb la publicitat en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de les subvencions concedides, que haurà de respectar el dret de confidencialitat de les persones destinatàries de serveis socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.
Art. 19. Justificació de la subvenció
A la convocatòria o resolucions de concessions de caràcter directe, es determinarà la forma de justificació, entre totes les regulades en el Reglament de subvencions.
Si les subvencions concedides ho fossin pel fet d’estar en una determinada situació, no s'exigirà més justificació que la de l'acreditació del compliment de les condicions per al seu atorgament, d'acord amb el que estableix l'article 30.7 de la LGS.
Forma de justificació per part de la persona o entitat beneficiària del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts. La justificació de la subvenció per part de la persona o entitat beneficiària es realitzarà mitjançant l'aportació de compte justificatiu de la despesa realitzada excepte en els supòsits en què concorrin les circumstàncies previstes per a la utilització de la justificació per mòduls o estats comptables, que s'especifiquen en els apartats següents d'aquesta base.
1. Compte justificatiu de la despesa realitzada. El compte ha de contenir una memòria d'actuació i una memòria econòmica amb el detall previst en l'article 72 del RLGS; no obstant això, la memòria econòmica podrà reduir-se en els termes que preveu l'article 74 del RLGS quan vingui acompanyada d'un informe d'auditor de comptes i reuneixi la resta de condicions fixades en l'esmentat article.
No obstant això, a l'empara del que disposa l'article 72.3 del RLGS, en les subvencions que tinguin per finalitat exclusiva finançar l'adquisició de béns o serveis concrets, a acreditar mitjançant una única factura, no cal presentar cap més documentació que una memòria d'actuació i la factura justificativa de la despesa realitzada, conformada per la persona o entitat beneficiària, sense perjudici de la comprovació material que podrà practicar l'Administració en el termini de quatre anys establert en l'article 85 del RLGS. En cas que la persona o entitat beneficiària fos una empresa o entitat subjecta a portar comptabilitat, a la factura han de constar les dades del corresponent apunt comptable.
En la justificació de les subvencions de cooperació al desenvolupament es tindran en compte les especialitats següents:
a) Quan les despeses finançades s'haguessin fet efectives en moneda estrangera, la justificació comprendrà dues parts: la del cost de l’adquisició de la moneda i l'acreditació de les despeses realitzades i pagades amb la moneda adquirida.
b) La regularitat dels justificants i el seu valor en el tràfic jurídic s’apreciarà d’ acord amb el dret del país de realització de la despesa i tenint en compte les possibilitats reals d'obtenir documentació formalment correcta.
c) Seran admissibles factures i documents equivalents emesos a nom de l'entitat espanyola (ONG) que fos beneficiària, de la contrapart o del responsable local del projecte finançat, sempre que les corresponents despeses siguin subvencionables i s'apliquin als seus fins. Ara bé, l'admissió de factures expedides a nom de la contrapart o del responsable local del projecte estarà condicionada al fet que en el corresponent país no sigui legalment admissible o es trobin greus dificultats per a la seva expedició a nom de l'entitat espanyola beneficiària.
En les subvencions de concessió directa seran aplicables les normes de justificació previstes en la de la LGS i en aquestes bases que s'adeqüin a la seva naturalesa.
2. Justificació mitjançant mòduls. La justificació es farà mitjançant el sistema de mòduls en les subvencions que tinguin per destinació finançar activitats en què l'activitat subvencionada o els recursos necessaris per a la seva realització siguin mesurables en unitats físiques. En el mateix moment de la convocatòria haurà d’aprovar-se l'import unitari del mòdul:
En aquests supòsits la justificació consistirà exclusivament en una memòria d'actuació i una memòria econòmica amb el contingut que preveu l'article 78 del RLGS. Les persones o entitats beneficiàries estaran dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil.
3. Justificació mitjançant estats comptables. La justificació mitjançant estats comptables serà aplicable en els supòsits previstos en l'article 80 del RLGS i, en particular, en les subvencions que tinguin per objecte cobrir dèficit d'explotació o pressupostaris d'una entitat.
Comprovació documental de la justificació. La comprovació documental s’adequarà a la forma de justificació establerta per a cada tipus de subvenció i en ella es revisarà la documentació que en cada cas sigui obligatòria. Quan fos aplicable la comprovació formal a què es refereix l'apartat 2 de l'article 84 del RLGS, l’òrgan concedent efectuarà una comprovació plena en els quatre anys següents a la concessió sobre la base d’una mostra representativa.
Llibres i registres comptables específics per garantir l'adequada justificació de la subvenció.
Si així ho preveiés la convocatòria:
a) En els casos en què la justificació hagi d'adoptar la modalitat de compte justificatiu de la despesa realitzada, l'entitat o persona beneficiària haurà de portar una comptabilitat separada del programa o activitat subvencionada, bé mitjançant comptes específiques dins de la comptabilitat oficial, bé mitjançant llibres registre oberts a l’efecte.
b) En aquests comptes o registres s’hauran de reflectir una per una les factures i altres justificants de despesa amb identificació del creditor i del document, el seu import amb separació de l'IVA i resta d’impostos directes que no siguin subvencionables, la data d'emissió i data de pagament, així com tots els ingressos afectes o necessaris per a la realització de l’esmentat programa o activitat. En els comptes o llibres registre es reflectiran totes les despeses i ingressos del programa tot i que només una part del cost estigués subvencionat. No obstant això, no caldrà la gestió de llibres en els casos en què es pot utilitzar el compte justificatiu a què es refereix l'article 72.3 del RLGS
Art. 20. Despeses subvencionables
Es consideren despeses subvencionables aquelles que, de manera indubtable, responguin a la naturalesa de l’activitat subvencionada i es realitzin en el termini establert en la convocatòria.
En les diferents convocatòries es podrà considerar despesa realitzada la que hagi estat efectivament pagada amb posterioritat a la finalització del període de justificació.
A l'empara de les previsions de l'article 31 de la LGS, es consideren despeses subvencionables les següents:
a) Les despeses d'amortització dels béns immobles, dels equips informàtics i d'altres béns mobles inventariables, propietat de la persona o entitat beneficiària, que s'utilitzin en el desenvolupament de l'activitat subvencionada sempre que, a més de complir les condicions establertes en l'article 31.6 de la LGS, no es modifiqui el criteri d'amortització que l'entitat beneficiària vingués aplicant amb anterioritat a la concessió de la subvenció ni es sobrepassi la quantitat màxima que resultaria d’aplicar les taules d'amortització oficialment aprovades pel Reglament de l'impost sobre societats, aprovat per Reial decret 1777/2004, de 30 de juliol.
b) Les despeses financeres, les despeses d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals i les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques que estiguin directament relacionades amb l’activitat subvencionada i siguin indispensables per a la seva adequada preparació o execució, així í com les despeses que s'originin per a complir les garanties exigibles d'acord amb aquestes bases.
c) L'IVA i els impostos indirectes quan no siguin susceptibles de recuperació o compensació.
d) En concepte de costos indirectes de l'activitat subvencionada podrà compensar-se un 5 per 100 del cost total sense necessitat de justificació, el percentatge podrà ser modificat per la convocatòria.
e) Els béns inventariables, l’adquisició, construcció, rehabilitació o millora dels quals s'hagués realitzat, en tot o en part, mitjançant subvencions s’hauran de destinar a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció durant un termini que no serà inferior a cinc anys en els béns inscriptibles en un registre públic i a cinc anys en els restants.
Les despeses es justificaran amb factures i altres documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, en original o fotocòpia compulsada, quan en aquest darrer supòsit així s’estableixi en cada convocatòria específica.
Art. 21. Subcontractació
Podran subcontractar totalment o parcialment les activitats que integren els programes subvencionats respectant els requisits i prohibicions que estableix l'article 29 de la LGS i en l'article 68 del RLGS, sempre que les respectives convocatòries no excloguin expressament la subcontractació o limitin la quantia que pot ser subcontractada, atenent al fet que la concessió es faci en consideració a les condicions personals de la persona o entitat beneficiària.
Art. 22. Termini ordinari de justificació per part de la persona o entitat beneficiària del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts
Les convocatòries de subvencions han de publicar-se amb l'antelació suficient perquè la persona o entitat beneficiària pugui disposar del temps necessari per al seu desenvolupament eficient, i si fos necessari en l'exercici pressupostari anterior, de conformitat amb el que preveu l'article 56 del RLGS.
En les subvencions que tinguin per objecte finançar la realització d'una activitat, les resolucions de concessió especificaran els terminis en què haurà de desenvolupar-se tenint en compte, si escau, el programa de treballs o proposta formulada per la persona o entitat beneficiària i els límits derivats de la temporalitat dels crèdits pressupostaris.
En la convocatòria, o en la resolució de les de caràcter directe, es fixaran els terminis per a la justificació de les subvencions concedides.
Art. 23. Pagaments a realitzar amb aportació prèvia de la justificació i possibilitat d'efectuar pagaments anticipats i abonaments a compte, així com el règim de garanties que, si escau, hauran d'aportar les persones o entitats beneficiàries
La presentació de la justificació, en la forma i amb els requisits que preveu l'article següent, i la seva comprovació de conformitat en els termes que estableix l'article 84 del RLGS, serà condició indispensable perquè es pugui procedir al reconeixement de l'obligació a favor de persona o entitat beneficiària i al seu pagament, excepte en els supòsits en què, d'acord amb les previsions dels tres apartats següents d'aquesta base, s'autoritzin el pagament a compte o els pagaments anticipats.
1. Pagaments a compte. Es realitzarà el pagament mitjançant el sistema d'abonaments a compte sempre que es prevegi en la convocatòria i que la durada de l'execució de l'acció subvencionada sigui superior al nombre de mesos que estableixi la convocatòria. En aquest cas, els pagaments a compte respondran al ritme previst d'execució de les accions subvencionades, abonant-se per quantia equivalent a la justificació presentada.
Els justificants dels pagaments parcials a compte s'han de presentar i comprovar, en els termes que preveu l'esmentat article 84 del RLGS, en els terminis establerts en la convocatòria.
En el termini d'un mes a comptar de l'acabament de l'activitat subvencionada es practicarà una liquidació final.
2. Pagament anticipat. Sempre que ho prevegi la convocatòria o resolució de concessió de caràcter directe, es procedirà al pagament anticipat en els supòsits de subvencions destinades a finançar projectes o programes d'acció social i cooperació internacional que es concedeixin a entitats sense fins lucratius, o a federacions, confederacions o les seves agrupacions, així com les subvencions destinades a altres entitats o persones beneficiàries que ho sol·licitin sempre que no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada.
Les condicions de la bestreta es fixaran en cada convocatòria o resolucions de concessió de caràcter directe.
3. Sistema mixt de pagament a compte i pagament anticipat. El pagament es podrà realitzar també mitjançant un sistema mixt de pagament anticipat i abonaments a compte mensuals. A aquest efecte, el primer pagament es farà sense la prèvia aportació de justificació i els restants successivament, un cop presentada la justificació del pagament anterior i per l'import d’aquesta.
L'òrgan concedent pot autoritzar aquest sistema mixt sempre que ho prevegi la convocatòria o resolucions de caràcter directe i en les condicions que es prevegin.
Art. 24. Mesures de garantia que, si escau, es consideri necessari constituir a favor de l'òrgan concedent, mitjans de constitució i procediment de cancel·lació
Les garanties que siguin exigibles en cadascuna de les convocatòries o resolucions de caràcter directe.
Art. 25. Circumstàncies que, com a conseqüència de l'alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, podran donar lloc a la modificació de la resolució
Les persones o entitats beneficiàries podran sol·licitar de l'òrgan concedent, abans que conclogui el termini per a la realització de l'activitat subvencionada, modificacions de la resolució de concessió que suposin ampliació dels terminis fixats, reducció de l'import concedit o alteració de les accions que s'integren en l’activitat, que seran autoritzades quan portin la seua causa en circumstàncies imprevistes o siguin necessàries per al bon fi de l'actuació, sempre que no s'alteri l'objecte o finalitat de la subvenció i no es danyin drets de tercers.
L'òrgan concedent podrà modificar d'ofici la resolució de concessió, amb audiència prèvia de la persona interessada i abans de l'aplicació dels fons, quan l'alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió impedeixi o dificulti la consecució de l'interès públic perseguit i no s'irroguin perjudicis econòmics a la persona o entitat beneficiària.
Quan la persona o entitat beneficiària de la subvenció posi de manifest en la justificació que s'han produït alteracions de les condicions tingudes en compte per a la seva concessió que haguessin pogut donar lloc a la modificació de la resolució d'acord amb l’indicat havent-se omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per a la seva aprovació, l'òrgan concedent de la subvenció acceptarà la justificació presentada, sense que això eximeixi la persona o entitat beneficiària de les sancions que puguin correspondre d'acord amb la Llei general de subvencions.
Art. 26. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals
En la convocatòria o en la resolució de concessió de caràcter directe, es determinarà la compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.
En cap cas l’import de l’ajuda podrà superar el cost de l’activitat que la persona o entitat beneficiària ha de realitzar.
La persona o entitat beneficiària que obté una subvenció incompatible amb les atorgades a l'empara d'aquestes bases ha de comunicar de manera fefaent a l'òrgan concedent, acompanyant còpia de la carta de reintegrament que, si s'escau, hagi realitzat.
Art. 27. Criteris de graduació dels possibles incompliments de condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions als efectes de determinar la quantitat que finalment hagi de percebre la persona o entitat beneficiària o, si escau, l'import a reintegrar
L'incompliment de qualsevol de les condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions en els termes que estableix l'article 37 de la LGS o el seu compliment extemporani, quan el compliment total de les condicions o el del termini fos determinant per a la consecució de la finalitat pública perseguida, serà causa de pèrdua total del dret i de reintegrament, si s'escau.
Fora dels casos expressats en el paràgraf precedent, el compliment parcial de les condicions o la realització en termini de solament una part de l'activitat, sempre que s'acrediti una actuació de la persona o entitat beneficiària inequívocament tendent a la satisfacció dels compromisos o es degués a força major, donarà lloc al pagament parcial de la subvenció o, si escau, al reintegrament parcial aplicant la proporció en què es trobi l'activitat realitzada respecte de la total.
En particular, si l'activitat subvencionada consisteix en una sèrie de prestacions successives susceptibles de satisfer cadascuna d'elles de manera proporcional l'interès públic perseguit, la subvenció es farà efectiva en l'import de les despeses justificades corresponents a cadascuna d'aquestes prestacions.
Si en la realització d'una comprovació o control financer els serveis de l'Administració posessin de manifest la manca de pagament de totes o part de les despeses justificades, després de cobrada la subvenció, sent exigibles pels respectius creditors, s'exigirà el reintegrament aplicant el principi de proporcionalitat, a aquest efecte considerarà reintegrable la subvenció en proporció a les despeses impagades.
Disposició derogatòria
Queda derogada l’anterior Ordenança general de subvencions de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, aprovada mitjançant acord pel Ple de la corporació municipal del dia 25 de febrer de 2010.
Disposició final
La present Ordenança entrarà en vigor transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la Llei 7/1985 i de la seva completa publicació en el Butlletí oficial de les Illes Balears.”
En cas de discordança entre la versió catalana i castellana, s’estarà al que figuri a la versió catalana.
La qual cosa es publica perquè tothom en prengui coneixement
Sant Josep de sa Talaia, 25 de maig de 2017
L’alcalde,
Josep Marí Ribas