Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BINISSALEM

Núm. 5484
Aprovació definitiva modificació ordenança municipal reguladora de la neteja de les vies públiques, instal·lacions públiques i de la recollida de residus urbans o municipals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Transcorregut el termini d’exposició pública de les MODIFICACIONS DE L’ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA NETEJA DE LES VIES PÚBLIQUES, INSTAL·LACIONS PÚBLIQUES I DE LA RECOLLIDA DE RESIDUS URBANS O MUNICIPALS, s’ha presentat una al·legació amb registre general d’entrada 1494/17 que ha estat resolta per plenari de dia 25 de maig de 2017, es transcriu a continuació el text íntegre de l’Ordenança, tot això en compliment de l’establert a l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, entrant en vigor una vegada transcorregut el termini previst a l’article 113 de la mateixa Llei municipal.

El text definitiu queda redactat de la següent forma:

“ORDENANÇA REGULADORA DE LA NETEJA DE LES VIES PÚBLIQUES, INSTAL·LACIONS PÚBLIQUES I DE LA RECOLLIDA DE RESIDUS URBANS O MUNICIPALS

CAPÍTOL 1.- Disposicions Generals

Art. 1.- Aquesta ordenança presenta com a objectiu regular, partint de la competència municipal, les següents activitats:

a) Neteja de les vies públiques.

b) Instal·lacions públiques

c) Totes aquelles conductes i activitats relacionades amb la recollida i el dipòsit de residus municipals, respectant el principi de jerarquia amb la finalitat d’aconseguir el millor resultat ambiental global, mitigant els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.

d) Recollides especials de productes diversos.

Art. 2.- En els casos no regulats en aquesta ordenança, però que per les seves característiques o circumstàncies puguin estar compresos en el seu àmbit d’aplicació, s’hi aplicaran per analogia les normes d’aquesta que tinguin similitud amb el cas vist.

Els casos esmentats a l’article 1 que no es desenvolupin en aquesta ordenança serviran com a base de regulació futura.

CAPÍTOL 2.- Vies públiques i instal·lacions públiques.

Art. 3.- La neteja de la xarxa viària pública i instal·lacions públiques (carrers, places, tant de trànsit rodat com de vianants,) i la recollida dels residus procedents d’aquest seran efectuades pel servei de neteja o entitat autoritzada amb la freqüència que es consideri convenient per a l’adequada prestació del servei.

La neteja viària que facin els veïns o veïnes davant la seva façana serà sempre recomanable per mantenir el poble net.

Art 4.- La neteja de les vies, zones comunes, zones verdes, solars, etc. de domini particular, s’haurà de fer per la propietat, la qual haurà de seguir les directrius que dicti el servei de neteja per tal d’aconseguir uns nivells adequats.

Tot i això, si per qualsevol causa la neteja d’algunes d’aquestes vies o zones particulars es deixa per als serveis municipals o entitat autoritzada, la propietat serà la responsable i estarà obligada a pagar la taxa que estableixi l’ordenança fiscal pertinent o les despeses sobrevingudes, que li seran imputades directament.

Art. 5.- Les voravies i la resta de la xarxa viària publica tindran el tractament previst en l’art. 3. Tot i això es prega la col·laboració de la ciutadania per tal que netegin els trams de voravia situats davant el seu habitatge i dipositin els residus obtinguts dins el rebuig.

Art. 6.- Les operacions de neteja a les quals fa referència l’art. 4 s’hauran d’efectuar atenent les directrius que l’autoritat municipal estableixi, per tal de coordinar aquestes amb el servei de recollida de residus urbans o municipals.

 

Art. 7.-

a). No és permès tirar a la via pública cap tipus de residus (papers, plàstics, xiclets, llaunes...) aquests, s’han de dipositar a les papereres instal·lades per a tal finalitat. Tampoc no es poden tirar cap tipus de residus dels balcons, terrasses o finestres i dels vehicles tant si estan en marxa com aturats.

b). No és permès col·locar cartells de publicitat a la via pública (si no és en els espais especialment habilitats per a publicitat), i molt especialment a arbres, façanes, contenidors, papereres i altre mobiliari urbà.

La propaganda manual i el repartiment domiciliari de publicitat es regirà per la vigent Ordenança Municipal de Publicitat Dinàmica.

Art. 8.-

a). No es pot dur a terme cap activitat que pugui embrutar les vies públiques, com rentar i netejar els vehicles o arreglar-los, ni pel personal dels tallers, ni pels particulars.

Especialment es prohibeix orinar a la via pública o a espais privats d’accés públic, així com vessar aigües brutes o netes, i/o aigües procedents d’aparells de refrigeració o anàlegs. No és permès tirar o dipositar a la via pública els residus resultants de podar o netejar jardins, patis o terrasses; aquestes no es podran dipositar als contenidors o a la via pública sinó que s’hauran de portar al Punt Verd, excepte per a poques quantitats de restes de jardineria i vegetals que es regularà segons l’art. 22 d’aquesta ordenança. (Serà considerat com a “poques quantitats” un feix que sigui manipulable per una sola persona, sense que suposi cap tipus d’esforç).

b). Es prohibeix causar olors desagradables i/o molèsties a l’exterior.

c). Es prohibeix l’elaboració de formigó o similars, ni pel personal de les obres, ni pels particulars. Tampoc es poden vessar alcohols, pintures, líquids inflamables, grasses procedents de carnisseries, olis vegetals ni industrials, ni cap de les substàncies, materials o productes inclosos dins l’Annex únic del Reglament municipal sobre l’ús de la xarxa de clavegueram sanitari, o assimilable als esmentats.

Art.9.- La neteja dels mostradors, portes o cortines dels establiments comercials es durà a terme de manera que després quedi neta la via pública.

Art. 10.- Els propietari/es i conductors/es dels vehicles que transportin terra, enderrocs, materials polsegosos, formigó, asfalt o qualsevol altra matèria que quan es vessi embruti la via pública i/o que, com a resultat pugui ocasionar danys a terceres persones, hauran de prendre totes les mesures necessàries per tal d’evitar-los. Si es vesessin, han de recollir-los immediatament.

Abans de sortir de les obres situades dins el cas urbà s’hauran de rentar els baixos i les rodes dels vehicles per tal d’evitar que embrutin les vies públiques. Les empreses constructores i els propietaris/es dels vehicles seran els/les responsables de complir o de fer complir el que determina aquest article.

Art. 11.-

a) Les persones encarregades o concessionàries de quioscos, parades a la via pública i els/les propietaris/es de cafès, bars i establiments anàlegs, que l’ocupin amb barres, taules, cadires, o altres estan obligades a mantenir net l’espai on es desenvolupa la seva activitat i els seus voltants durant l’horari en què aquesta es dugui a terme, i a deixar-lo tal i com l’hagin trobat, un cop finalitzada.

b)També hi resta obligada la gent que realitzi activitats als mercats municipals. Aquests hauran de deixar les deixalles dins bosses i els cartons fermats per facilitar la recollida al personal de neteja. Es obligatori destriar paper i cartró, envasos, vidre i orgànica. El rebuig es dipositarà a la bossa vermella municipal petita o grossa a escollir, destinada per aquest ús, d’acord amb el que disposa la corresponent ordenança fiscal.

c) Els/les propietaris/es de cafès, bars i establiments anàlegs no podran en cap cas emmagatzemar les taules i cadires en la via pública. S’exceptua d’aquesta prohibició, l’emmagatzemat durant els dies de festes patronals o d’Es Vermar.

d) Les taules, una vegada emprades pels usuaris/es, hauran de quedar-se netejades i lliures dels estris i objectes propis de l’activitat (tassons, plats, torcaboques, botelles, diaris o revistes, cendrers, etc). Les taules hauran de disposar de cendrers, els quals s’hauran de netejar després d’ésser utilitzats. Els/les propietaris/es dels bars o establiments anàlegs que ocupin la via pública hauran de tenir les taules i cadires ben disposades i ordenades.

e) Els/les seus/seves titulars, i també els titulars d’establiments comercials caracteritzats per la venda d’articles les característiques dels quals siguin susceptibles de produir deixalles o residus no desitjats, hauran d’instal·lar pel seu compte i càrrec les papereres necessàries a la seva façana exterior. L’Ajuntament n’indicarà el tipus, seguint les directrius o suggeriments dels serveis municipals de neteja. La recollida dels residus dipositats en aquestes papereres anirà a càrrec del servei de neteja o entitat autoritzada.

Art. 12.- Les persones o empreses que realitzin, prèvia autorització municipal, obres a la via pública amb motiu de canalitzacions, tapat de cales, reformes i obres en general, hauran de retirar la runa i els enderrocs en el termini de les 48 hores següents a la finalització dels treballs; mentrestant els hauran de deixar totalment senyalitzats i degudament disposats en saques o contenidors destinats a aquesta finalitat concreta, per tal de no entrebancar la circulació ni de vianants ni de vehicles. L’eliminació d’aquest tipus de residus seguirà les directrius de les ordenances sectorials corresponents. En cas d’incompliment, podrà procedir-se a la seva recollida i transport, i es passarà el càrrec corresponent a la persona interessada, això independentment de les sancions que pugui provocar. Si el termini no és suficient el/la peticionari/a ho farà saber al servei en un termini màxim de 48 hores.

A les obres on es produeixin quantitat d’enderrocs superiors a 1 m3, les empreses hauran d’utilitzar -per al seu emmagatzemant a la via pública- contenidors adequats i amb sistema de tancament per tal que no vegin els materials emmagatzemats. Els esmentats contenidors no podran ser utilitzats per dipositar-hi productes o residus que es puguin descompondre o causar males olors. Haurà de figurar obligatòriament en el contenidor o sacs d’obra la identificació de l’empresa transportadora. Enderrocs inferiors a 1 m3 es podran tirar en el Punt Verd en sacs de 10 litres. Com a màxim es podran lliurar 5 sacs a la setmana.

Els/les promotors/es i/o constructors/es hauran d’ubicar els materials de construcció, als llocs autoritzats per la policia local o brigada municipal en el moment de la sol·licitud d’ocupació. Aquests materials hauran d’estar disposats de tal forma que els fenòmens atmosfèrics o altres circumstàncies no puguin escampar-los.

Les activitats pròpies dels/de les mestres d’obra que tinguin incidència a la via pública (transports, restauració o acabaments de façanes, reparació de teulades, o similars) s’hauran de fer de la forma més ràpida possible i posant les mesures necessàries per evitar la brutícia a la via pública.

En tot cas i en tots els supòsits, una vegada finalitzada l’activitat es deixarà la via pública en les mateixes condicions anteriors a l’ocupació i/o activitat.

Art. 13.- Acabada la càrrega i descàrrega de qualsevol vehicle, el personal d’aquest haurà de netejar les voravies i calçades que hagi embrutat durant l’operació i haurà de retirar de la via pública els residus abocats.

Els/les propietaris/es dels vehicles seran els/les responsables d’incompliment d’aquest precepte, i, en cas que aquests no fossin reconeguts, ho seran subsidiàriament els titulars dels establiments o finques on hagi estat efectuada la càrrega i descàrrega.

Art. 14.-

a). El personal d’establiments o llocs industrials que utilitzin per al seu servei vehicles de tracció mecànica, o els estacionin temporalment a la via pública, hauran de netejar degudament l’espai ocupat per aquests.

Aquest precepte és també aplicable als espais reservats per a l’estacionament de camions i autocars de lloguer; els seus/les seves propietaris/es seran responsables de la infracció.

b). Els vehicles que es considerin abandonats tant a zones urbanes com rústiques, tindran la consideració de residus i hauran de ser eliminats conforme indica la normativa vigent. En cas d’incompliment, l’Ajuntament podrà adoptar les mesures adients sense perjudici de carregar les despeses als/les particulars responsables.

Art. 15.- No es permet deixar els excrements que puguin produir els cans o animals de companyia en els espais lliures públics o privats de concurrència pública. Els/les propietaris/es o posseïdors/es d’aquests hauran de procedir, sota la seva única i exclusiva responsabilitat, a la recollida dels excrements mitjançant els enginys o estris que considerin adequats i que hauran de dur ells prèviament; els hauran de dipositar en els recipients o contenidors de residus urbans o municipals autoritzats per les ordenances municipals de neteja; el seu compliment serà comprovat pels/per les agents de l’autoritat municipal i/o funcionaris/es competents. Així mateix és totalment prohibit passejar qualsevol tipus d’animal als parcs infantils i zones públiques d’esplai degudament senyalitzades. En el cas d’incompliment la responsabilitat total serà del propietari/a i podrà tenir com a conseqüència la confiscació de l’animal per l’autoritat municipal competent i el seu trasllat a un recinte municipal apropiat i l’abonament de la quantitat estipulada en l’ordenança fiscal de recollida d’animals, tot allò sense perjudici de l’aplicació de la normativa de protecció dels animals que viuen a l’entorn humà vigent.

Els/les conductors/es de vehicles de tracció animal i els/les cavallistes són obligats a netejar les defecacions que damunt la calçada puguin ser realitzades per l’animal de tracció. Seran responsables de l’incompliment d’aquest precepte els/les propietaris/es dels animals i subsidiàriament les persones que els menin.

CAPÍTOL 3.- Finques, habitatges i establiments

Secció 1º.- Operacions de neteja.

Art. 16.- Els/les propietaris/es de finques, habitatges i establiments estan obligats a tenir sempre netes les diferents parts dels immobles que siguin visibles des de la via pública, de manera que s’aconsegueixi una uniformitat en la seva estètica d’acord amb el seu entorn urbanístic. Aquesta obligació afecta també els solars no edificats, que s’han de tancar segons disposen les NNSS en vigor i conservar nets d’herbes, deixalles i residus en general; queda totalment prohibit abocar qualsevol tipus de residu en el solar; en el cas de no respectar aquesta prohibició el/la propietari/a o propietaris/es seran sancionats per l’autoritat competent. La feina de neteja i tancament del solar podrà ésser realitzada per personal municipal autoritzat i les despeses aniran a càrrec del/la propietari/a.

Secció 2ª.- Recollida de residus sòlids urbans.

Art. 17.- Són residus urbans o municipals els generats als domicilis particulars, comerços, empreses, indústries, oficines o serveis, i també tots aquells que no tinguin la qualificació de perillosos i que per la seva naturalesa o composició puguin ser considerats com els produïts als interiors, llocs o activitats.

Així mateix seran també considerats residus urbans o municipals, de caràcter especial els següents:

a). Residus procedents de la neteja de vies públiques, zones verdes, llevat de la rama i el material verd.

b). Mobles, estris grossos que tenen la consideració de residus voluminosos.

c). Vehicles abandonats.

Pel que fa a la recollida domiciliària, es consideren usuaris del servei els/les propietaris/es o llogaters/es de:

a) Habitatges unifamiliars

b) Edificis de més d’un habitatge sempre i quan constitueixin, amb totes les condicions, una comunitat en propietat horitzontal.

S’inclouen en aquest epígraf les normes que han de complir els usuaris del servei de recollida de residus urbans, tant si són de caràcter domiciliari com industrial, de serveis, etc.

Art. 18.- La recollida de residus urbans o municipals (a excepció dels especials) és establerta per l’Ajuntament amb la freqüència que cregui oportuna i a l’hora que es determini. Qualsevol canvi d’horari i freqüència es farà públic amb l’antelació suficient.

La recollida es realitzarà segons calendari de la Mancomunitat des Raiguer o Decret de Batlia.

En els edificis que tinguin més d’un habitatge, es considera que el servei es presta als diversos propietaris/es sempre que constitueixin una comunitat, tant si existeix només físicament com si es troba legalment constituïda.

Els/les organitzadors/es d’actes i activitats prendran les mesures necessàries per a evitar l’embrutiment de les vies i espais públics; en cas d’incompliment, l’Ajuntament podrà carregar sobre ells/es les despeses derivades de la neteja.

Article 19. Foment de les conductes cíviques en matèria gestió de residus

1. Tots els ciutadans de Binissalem han de tenir una conducta encaminada a evitar i prevenir el deteriorament del municipi, a la utilització racional dels productes de consum, a la minimització en la producció de residus i a la preservació del medi ambient en general.

2. Així mateix tenen el dret i el deure de denunciar les infraccions de què se’n tingui coneixement de gestió de residus. L’Ajuntament està obligat a atendre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans, duent a terme les accions que corresponguin en cada cas.

3. L’Ajuntament afavorirà les actuacions que en matèria de gestió dels residus desenvolupin els particulars per iniciativa pròpia i que s’orientin a millorar la qualitat de vida a Binissalem.

Secció 3ª.- Forma de recollida dels residus sòlids urbans.

Art. 20.- Els residus urbans o municipals seran recollits porta a porta dins el nucli urbà (quan els habitatges urbans no puguin atendre l’horari de porta a porta podran fer servir el Parc Verd) i els de fora vila hauran de dur els residus al Punt Verd; qui els dipositi haurà de respondre de qualsevol perjudici que es produeixi per causa d’aquells, independentment de les accions a les quals pugui donar lloc.

a). Queda completament prohibit el lliurament de tot residu fora del sistema de recollida (porta a porta o al punt verd segon normativa de funcionament), tant en sòl urbà com en sòl rústic.

b). El rebuig es dipositarà a la bossa vermella municipal, a escollir entre bossa de 10 o 25 litres, destinada per aquest ús, d’acord amb les especificacions establertes a la corresponent ordenança fiscal.

c). Els bolquers i excrements d’animals registrats es podran treure únicament dins la Bossa Blanca autoritzada en els horaris i dies que determini l’Ajuntament mitjançant resolució de Batlia prèvia autorització de la Mancomunitat des Raiguer. La bossa blanca autoritzada es podrà recollir gratuïtament a l’Ajuntament en les condicions que s’estableixin reglamentàriament.

d). Queda totalment prohibit dipositar residus de forma incontrolada, tant en zona rústica com a zona urbana, sigui de titularitat pública o privada.

Art. 21.- L’Ajuntament podrà exigir que els fems es dipositin dins els recipients que s’estableixin per a cada tipus de residu.

Per a la fracció orgànica s’utilitzaran bosses preferiblement transparents i el poal del compost; per a poques quantitats de restes de jardineria (poques quantitats segons estableix l’art. 8 d’aquesta Ordenança) i vegetals s’utilitzaran bosses de plàstic comercials o es fermaran amb un cordell. 

Per als envasos es farà servir la bossa groga reutilitzable o bosses de plàstic ben fermades.

Per al paper-cartró s’utilitzaran bosses de paper, capses de cartró o es fermarà amb un cordell (mai bosses de plàstic comercials).

Per al vidre s’utilitzarà el poal o bosses sense fermar.

Per el rebuig es farà servir la bossa vermella autoritzada. Aquestes bosses s’adquireixen a l’Ajuntament. Cada habitatge disposa d’un nombre de bosses assignat en funció de la gent empadronada i si en necessita més ha d’abonar la taxa segons ordenança fiscal.

Per els bolquers es farà servir la bossa blanca autoritzada.

Tots/es els/les usuaris/es del servei que generin un volum alt de residus sòlids urbans podran utilitzar contenidors de més cabuda sempre que comptin amb el vist-i-plau municipal.

Art. 22.- Els recipients utilitzats o les bosses, s’hauran de col·locar a la via pública ben acostats a la façana del propi domicili, sense que dificulti el pas de vianants o de vehicles; o al lloc assenyalat per l’autoritat municipal.

Els objectes de vidre, llauna o els construïts amb materials inorgànics que puguin provocar ferides o danys al personal que els manegi, hauran d’ésser dipositats -per tal d’evitar aquests perjudicis- dins recipients especials autoritzats.

L’incompliment del que estipula aquest article serà sancionat amb les multes que estableixi aquesta ordenança, sense perjudici d’altres responsabilitats a què pugui donar lloc.

Art. 23.- Els/Les propietaris/es o persones que aquests designin s’ocuparan de dur a terme les operacions de neteja que exigeixin els recipients i contenidors particulars, així com, no es permet deixar contenidors, poals, envasos de forma incontrolada a la via pública o espai privat d’accés públic; l’incompliment d’aquesta obligació serà sancionat.

Art. 24.- Els/les propietaris/es de residus perillosos són obligats a entregar-los a un gestor/a de residus per a la seva valoració o eliminació, a participar en un acord voluntari o conveni de col·laboració que comprengui aquestes operacions, d’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial Decret 833/1988 o norma que el substitueixi.

El/la propietari/a dels residus està obligat a complir les obligacions que estableix la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus, el Reial Decret 833/1988, pel qual s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos i el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica l’esmentat reglament. Segons el que estableix l’article 15 del RD 833/1988, es pot fer un magatzematge temporal dels residus per un període màxim de 6 mesos, en contenidors completament separats pels diferents tipus i diferenciades les distintes zones d’emmagatzematge.

Qualsevol residu potencialment reciclable o valorable s’haurà de destinar a aquestes finalitats i s’haurà d’evitar que sigui eliminat en la mesura que sigui possible. El/la propietari/a de residus està obligat/da a pagar els seus corresponents preus de gestió.

Queda totalment prohibit dipositar residus perillosos d’escassa quantia, de forma incontrolada, tant en zona rústica com a zona urbana, sigui de titularitat pública o privada.

Art. 25.- Cap tipus de residu sòlid podrà ésser evacuat per la xarxa de clavegueram. No és permesa la instal·lació de capoladors domèstics que per les seves característiques evacuïn

els productes capolats a la xarxa de sanejament; tampoc no es poden evacuar per la dita xarxa, alcohols, pintures, líquids inflamables, grasses procedents de carnisseries, olis vegetals ni industrials, ni cap de les substàncies, materials o productes inclosos dins l’Annex únic del Reglament municipal sobre l’ús de la xarxa de clavegueram sanitari, o assimilable als esmentats. Els/les responsables correran a càrrec amb les despeses de neteja i altres derivades d’aquest incompliment.

Art. 26.- Els residus de centres sanitaris procedents de quiròfans, cures, etc. hauran d’estar correctament envasats, per a la qual cosa s’hauran d’emprar recipients especials. La recollida d’aquests recipients es farà per gestor/a autoritzat/da. Els residus seran separats dels de menjadors, o d’habitatges, etc.

El fet de no complir aquesta obligació serà sancionat amb multes diàries fins el moment que es compleixi la norma.

Art. 27.- Duran a terme la recollida dels residus sòlids urbans els/les operaris/es designats pel servei de recollida.

El personal del vehicle col·lector corresponent haurà de buidar el contingut dels recipients al camió, els haurà de dipositar buits al lloc on estaven i haurà de posar les tapadores als poals; Els/les operaris/es hauran de netejar la brutor que hi hagi sobre les voravies o la via pública en el cas que els recipients trabuquin.

Art. 28.- Quan és sol·liciti llicència per a edificis i urbanitzacions noves o quan es presenti el projecte hauran de tenir especificacions i requisits tècnics de disseny i execució que facilitin la recollida selectiva dels residus mitjançant la seva separació: fracció orgànica, paper i cartó, vidre, envasos lleugers i rebuig.

Art. 29.- Quan els residus urbans, per la seva naturalesa i segons opini el servei de recollida, puguin ser tòxics, perillosos, inestables o de característiques especials, s’exigirà al productor/a o posseïdor/a d’aquest que, abans d’haver de procedir a la seva recollida, realitzi un tractament per tal d’eliminar o reduir tant com sigui possible aquestes característiques o que es dipositin en la forma i lloc adequats. En tot cas l’Ajuntament o la Mancomunitat del Raiguer l’informaran dels/les gestors/es autoritzats/es per a residus perillosos del Govern de les Illes Balears.

Art. 30. - Els establiments, comerços i locals públics o privats on es produeixin quantitats considerables de residus s’hauran d’atendre a les normes i suggeriments del servei de recollida o personal autoritzat. L’incompliment d’aquest article pot suposar el tancament temporal de l’establiment sense perjudici de la infracció corresponent.

Art. 31.- A les zones rústiques la gestió de residus urbans o municipals s’haurà de fer complint amb les normes generals d’aquesta ordenança i molt específicament amb les que fan referència al Parc Verd.

Secció 4ª: Parc verd municipal

Art. 32.- El Parc Verd de residus és una instal·lació de titularitat municipal tancada i delimitada per a l’aportació de residus domèstics i per a l’aportació dels residus comercials de generadors singulars no qualificats (petits productors) del municipi, a aquests darrers l’Ajuntament els farà una autorització dels residus que hi poden tirar.

Art. 33.- Els residus urbans o municipals que es duguin al parc verd s’hauran de dur degudament separats en les diferents fraccions.

La llista de residus admesos:

a) Residus d’origen domèstic:

Paper-cartó

Envasos de vidre

Envasos lleugers

Fracció orgànica

Rebuig. Aquesta fracció sols s’acceptarà si es duu amb bossa autoritzada o bé, amb la ferratina estandarditzada adquirida al mateix recinte.

Bolquers. Sols s’acceptarà aquesta  fracció amb la bossa autoritzada

Aparells elèctrics i electrònics sense CFC (grans electrodomèstics, petits electrodomèstics, equips d’informàtica i telecomunicacions, aparells elèctrics de consum, aparells d’enllumenat)

Aparells elèctrics amb CFC (frigorífics, congeladors, aparells d’aire condicionat, etc.)

Residus voluminosos: mobles, matalassos, somiers i similars.

Roba i calçat

Ferralla

Restes de poda i jardineria

Piles alcalines i de botó

Envasos de residus perillosos

Oli mineral i vegetal

Llums fluorescents, bombetes de baix consum, llums de sodi de baixa pressió, llums de descarrega d’alta intensitat, inclosos els llums de sodi de pressió i els llums d’halurs metàl·lics

Bateries de cotxe

Residus de construcció i demolició procedents d’obres menors

Residus amb amiant

b) Residus d’origen comercial (amb autorització prèvia):

Paper-cartó, vidre i envasos lleugers.

Fracció orgànica

Rebuig. Aquesta fracció sols s’acceptarà si es duu amb bossa estandarditzada o bé, amb la ferratina estandarditzada adquirida al mateix recinte.

Ferralla

Oli vegetal

c) En cap cas s’acceptaran al Parc Verd els materials següents:

Residus infecciosos, radioactius, material explosiu o inflamable, etc.

Residus industrials

Residus voluminosos d’origen comercial

Residus perillosos que no siguin domèstics

Residus industrials

Residus hospitalaris

Vehicles fora d’ús

L’Ajuntament podrà modificar la llista de residus admesos d’acord amb la normativa.

Art. 34. - L’horari del Punt Verd es determinarà per decret de Batlia, i se li donarà la publicitat suficient als efectes del seu general coneixement.

Art. 35. - Poden utilitzar el Parc Verd els veïnats de Binissalem que poden ser:

a) Particulars que la seva residència estigui inclosa en el padró de residus municipal.

b) Generadors singulars no qualificats del municipi, és a dir, comerços, bars, restaurants, oficines i petits productors en general sempre que disposin de l’autorització municipal.

c) Els organismes públics i entitats del municipi (centres educatius, culturals, protecció civil, etc. i les entitats sense ànim de lucre – associacions, fundacions, ONG, etc.-).

d) Brigades/concessionaris, entenent per aquests les persones físiques o jurídiques que tinguin una relació contractual de prestació de serveis per l’Ajuntament.

Article 36. - Obligacions dels usuaris del Parc Verd

a) En el moment de l’entrada al recinte s’ha poder justificar el dret a l’ús de les instal·lacions i s’ha d’informar al personal encarregat del material que es porta.

b) Han de respectar i complir les instruccions del personal de servei.

c) Els materials s’han de deixar al contenidor corresponent seguint els cartells respectius i/o les indicacions del personal del parc verd.

d) S’ha d’evitar que quedin restes al terra i al voltant dels contenidors. Si cauen residus al terra s’hauran de recollir i introduir al contenidor respectiu.

e) No poden deixar mai residus o materials fora del recinte del Parc Verd i s’han de respectar els horaris d’obertura al públic.

f) En el cas de les fraccions rebuig i bolquers, només es podran dipositar aquestes fraccions amb les bosses, ferratines o contenidors autoritzats per l’Ajuntament.

Article 37. - Funcions del personal del Parc Verd

El Parc Verd estarà físicament mantingut i controlat pel nombre adequat de persones l’Ajuntament designi i disposa de sistemes vigilància i control com són càmeres de videovigilància. Les tasques diàries de l’encarregat seran:

1.Obrir i tancar el Parc verd de residus.

2.Controlar l’accés de forma que només els veïnats de Binissalem puguin fer ús de les instal·lacions de la manera que determini l’Ajuntament.

3.Controlar l’entrada i la sortida dels materials.

4.Garantir la correcta disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada.

5.Impedir el dipòsit de materials no admesos.

6.Assessorar al públic de com usar les instal·lacions.

7.Avisar l’Ajuntament de qualsevol contratemps o anomalia.

8.Garantir que els materials del Parc Verd són retirats per persones, empreses i vehicles autoritzats.

9.Complimentar els fulls diaris d’incidències i d’entrades i sortides de materials.

10. Portar registre i vendre ferratines equivalents a bosses vermelles

Secció 5ª- Recollides de residus especials.

Art. 38.- Està prohibit dipositar els enderrocs procedents de qualsevol classe d’obres a la via pública i/o dins els recipients destinats a la recollida de residus.

Art. 39.- Els/les transportadors/es hauran de justificar sempre, a petició de l’autoritat, el lloc de l’abocament d’enderrocs o d’altres materials de rebuig.

Secció 6ª.- Recollida de mobles, estris inútils i voluminosos, animals domèstics morts i vehicles abandonats.

Art. 40.-

a) Les persones que desitgin desfer-se de mobles o estris inútils de gran volum, ho podran fer mitjançant el servei de recollida o personal autoritzat, prèvia petició dels/ de les interessats/des. S’ha de telefonar a les oficines de l’Ajuntament per concretar la recollida; els residus s’hauran de dipositar al carrer el vespre anterior a la recollida (com a màxim es podran treure 3 residus voluminosos per domicili). Tot i això, podran ser traslladats directament per l’usuari/a al Punt Verd o lloc que l’Ajuntament designi.

b) No es recolliran restes d’obra ni residus procedents d’activitats industrials o comercials.

c) Està prohibit tirar, abandonar, dipositar cap tipus de residus urbans o municipals de caràcter especial (mobles o estris inútils de gran volum) a la via pública.

d) Pel que fa als vehicles abandonats, serà considerat el seu abandonament segons estableixi la Llei de Seguretat Vial en vigor, establint sancions per als diferents tipus de vehicles:

d.1) Motocicletes, ciclomotors de dues rodes

d.2) Turismes, furgonetes i vehicles lleugers de més de dues rodes

d.3) Camions, autocars i altres vehicles pesants

Igual consideració tindran els vehicles abandonats a zona rústica. En cap cas es permet l’emmagatzematge de vehicles a zona urbana o rústica que no compti amb la llicència d’activitat corresponent.

Els/les particulars responsables que incompleixin aquesta norma hauran de fer-se càrrec de les despeses de transport i eliminació en el cas de que les suporti l’Ajuntament en primera instància.

Secció 6ª.- Cremes de restes de jardineria.

Art. 41.-

a) Dins cas urbà, es podran realitzar cremes controlades de restes de jardineria, prèvia comunicació a la Policia Local, amb el compliment de les següents normes:

a.1) La quantitat de restes a cremar no pot suposar un perill.

a.2) L’horari de les cremes serà de les 00:00 h. a les 06:00 h., per tal d’evitar al màxim les molèsties.

a.3) Durant tot el temps de la crema, hi haurà d’haver una persona responsable, amb els mitjans necessaris, per evitar la seva possible propagació.

b) Les cremes a zona rústica es regiran per la normativa autonòmica en vigor.

CAPÍTOL IV. - Règim jurídic.

Secció 1ª.- Procediment.

Art. 42.- El procediment el comença d’ofici la pròpia administració municipal en funció de l’activitat inspectora i de comprovació pròpia de la seva competència o a instància de part, mitjançant la corresponent denúncia al que preveu aquesta ordenança. Aquest procediment es regirà pel que disposen la normativa de Procediment Administratiu i el Reglament d’Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Corporacions Locals.

Art. 43.- Qualsevol persona natural o jurídica pot presentar una denúncia a l’Ajuntament per qualsevol infracció de la present ordenança. Si és temeràriament injustificada la denúncia, les despeses que origini la inspecció aniran a càrrec de la persona denunciant.

Secció 2ª Infraccions i sancions.

Art. 44.- Les infraccions dels preceptes d’aquesta ordenança seran sancionades per la Batlia a proposta de l’instructor/a. Les sancions aplicades a aquestes infraccions seran entre 50 i 900 euros, segons el precepte vulnerat; sense perjudici de l’anterior, la sanció imposada podrà augmentar-se fins al tres-cents per cent en cas de concurrència especial de les agreujants qualificades de perjudici econòmic provocat, grau d’incidència mediambiental o perillositat o alarma social provocada; en l’aplicació de les sancions és tindrà en compte el grau de culpabilitat, l’entitat de la falta comesa, reincidència, intencionalitat i altres circumstàncies pal·liant o agreujants que es puguin presentar.

Els/les responsables de les infraccions correran a càrrec amb les despeses de neteja i altres derivades de l’incompliment.

Les despeses pròpies derivades de l’incompliment dels preceptes d’aquesta Ordenança no tindran la consideració de multa sinó d’obligació pendent de satisfer pel particular i seran exigibles des del moment de la seva determinació.

La responsabilitat de les infraccions serà dels qui per acció o omissió siguin considerats autors/es de les mateixes; també serà d’aplicació el règim de responsabilitat establert per la normativa de residus i de procediment administratiu general.

Art. 45.- Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus i s’estableix una graduació de grau inferior, grau mitjà o grau superior segons la seva entitat.

Art. 46.-

a) Constitueixen infraccions lleus:

L’incompliment dels articles 4, art. 7, art. 8.a) i b), art. 9, art. 11.b),c),d) i e), art. 14.a), art. 20.a), b) i c), art. 21, art. 22, art. 23, l’art. 33.a) i b), art. 35, art. 36, art. 41 a).

b) Constitueixen infraccions greus:

Les infraccions dels articles 8.c), art. 10, art. 11.a), art. 12 per a quantitats fins a 1 m3 , art. 13, art. 15, art. 16 graduant segons estiguin els solars oberts o tancats, art. 20. d), art. 26, art., art., art. 28, art. 29, art. 30, art. 33. c) art. 40 a), b), c) i d1).

c) Constitueixen infraccions molt greus:

La vulneració dels articles 12 per a quantitats des de 1 m3 , art. 24, art. 25, art. 38, art. 39, art. 40.d.2) i.d.3).

Art. 47.- Les infraccions a que es refereixen els articles anteriors seran corregides mitjançant les següents sancions:

a) Les infraccions lleus amb multa de 50 a 150 €

b) Les infraccions greus amb multa de 151 a 300 €

c) Les infraccions molt greus amb multa de 301 a 900 €

Al marge de les sancions de multa, l’Ajuntament podrà imposar de forma accessòria les sancions de suspensió i/o tancament d’activitat, rehabilitació de la situació anterior o decomís.

Art. 48.- Adopció de mesures provisionals.

A més de les sancions pecuniàries indicades a l’article anterior, abans d’iniciar-se o quan s’hagi iniciat un procediment sancionador, d’acord amb la normativa de procediment administratiu sancionador, el personal municipal o Batlia podran adoptar i exigir alguna o algunes de les següents mesures provisionals:

a) Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat de la producció del dany.

b) Precinte d’aparells, equips o vehicles.

c) Clausura temporal, parcial o total de l’establiment

d) Suspensió temporal de l’autorització per a l’exercici de l’activitat per part de l’empresa o particular.

Art. 49.- Procediment.

1. No es pot adoptar cap mesura provisional sense la diligència d’audiència prèvia als/les interessats/es, llevat que hi hagi raons d’urgència que aconsellin la seva adopció immediata basades en la producció d’un dany greu per a la salut humana o el medi ambient, o en el cas de l’exercici d’una activitat regulada a aquesta ordenança sense la preceptiva autorització o amb aquesta caducada o suspesa, per aquesta raó la mesura provisional imposada s’haurà de revisar o confirmar després de l’audiència als/les interessats/es.

A la diligència d’audiència prevista en aquest apartat es donarà a les persones interessades un termini màxim de cinc dies per tal que puguin presentar les al·legacions, documents o informacions que creguin convenients.

2. Les mesures provisionals descrites en el present capítol són independents de les resolucions que sobre la sol·licitud d’adopció de mesures provisionals puguin adoptar els Jutges dels ordres civil, contenciós administratiu o penal com a conseqüència de l’exercici d’accions de responsabilitat per persones legítimes.

Disposicions finals.

Primera.- Aquesta Ordenança entrarà en vigor el dia següent a la seva publicació en el BOIB.

Segona.- Queden derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang que regulin matèries contingudes en la present Ordenança, en el cas que s’oposin o contradiguin el contingut d’aquesta.”

El que es fa públic per general coneixement.

 

Binissalem, 26 de maig de 2017

El Batle,

Andreu Villalonga Simonet