Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 5353
Publicació de la Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament i l’arxiu de l’expedient MEA 175/2012, en relació a la línia d’ajudes per a la Modernització de les explotacions agràries, corresponents a l’any 2012

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Publicació de la Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament i l’arxiu de l’expedient MEA 175/2012,  el titular del qual és  (dades personals ocultes), en relació a la línia d’ajudes per a la Modernització de les explotacions agràries, corresponents a l’any 2012

D’acord amb  l’establert a l’article  59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener,  ja que no s’ha pogut localitzar a l’ interessat , mitjançant aquest anunci es notifica a (dades personals ocultes), amb DNI (dades personals ocultes) en relació a l’expedient MEA 175/2012 de la línia d’ajudes per a la Modernització de les explotacions agràries, la següent  Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament de l’ajuda i arxiu de l’expedient, signada amb data 31 de març de 2017 pel vicepresident del FOGAIBA,

            “EXPEDIENT NÚMERO: MEA 175/2012

LÍNIA D’AJUDES: Modernització de les explotacions agràries.

BENEFICIARI: (dades personals ocultes)

NIF: (dades personals ocultes)

RESOLUCIÓ PER DECLARAR CONCLÒS EL PROCEDIMENT DE REINTEGRAMENT I D’ARXIU DE L’EXPEDIENT.

ANTECEDENTS

1. En data de 5 de novembre de 2012, amb núm. de registre d’entrada 1891, (dades personals ocultes) , amb (dades personals ocultes),  va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per a la modernització de les explotacions agràries, a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) d’11 d’octubre de 2012, per la qual es convoquen, per a l’exercici 2012, subvencions destinades a la modernització de les explotacions agrícoles, i les seves posteriors modificacions.

2. L’esmentada ajuda  es va concedir  mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 12 de juny de 2014,  per un import de 104.000,00 euros, un 50% sobre una inversió elegible de 226.386,72 euros, cofinançat pel FEADER en un 35%, pel MAGRAMA en un 40% i per la CAIB en un 25%,  d’acord amb la següent distribució:

  • 36.400,00 euros amb càrrec a la línia FEADER.
  • 67.600,00 euros amb càrrec al pressupost del FOGAIBA  (dels quals corresponen 41.600,00 euros al MAGRAMA  i 26.000,00 euros a la CAIB)

Tal i com disposa la Resolució de concessió l’ajuda que es concedeix és per a les següents  inversions:

INVERSIÓ MOBLE

INVERSIÓ INMOBLE

IMPORT (euros)

ELEGIBLE (euros)

Magatzem maquinària

126.008,02

126.008,02

Honoraris de projectes

8.822,75

8.822,75

Plantacions vàries

3.531,00

3.531,00

Plantacions vàries

1.770,91

1.770,91

Reg localitzat aigua subterrània

1.970,54

1.970,54

Tancaments

17.400,00

17.400,00

Pala

4.132,23

4.132,23

Remolcs

1.533,06

1.533,06

Maquinaria de laboreig i preparació de terreny

3.457,00

3.457,00

Maquinaria de laboreig i preparació de terreny

3.370,00

3.370,00

Bombes d’aigua

2.591,21

2.591,21

Varis construccions vàries

51.800,00

51.800,00

TOTAL INVERSIÓ ELEGIBLE

226.386,72

3. En data de 16 de setembre de 2015, amb número de registre d’entrada 2173, la  interessada va presentar la sol·licitud de pagament final de l’ajuda, d’acord amb les condicions establertes per la Resolució la convocatòria. Va presentar un compte justificatiu per un import elegible de 212.954,31 euros, per la qual cosa l’ajuda que li pertocava rebre de 98.345,17 euros.

Concretament, d’acord amb el compte justificatiu, presenta les següents inversions auxiliables:

Magatzem maquinària

57.816,81 euros

Honoraris de projectes

3.447,69 euros

Plantacions vàries

1.620,14 euros

Reg localitzat aigua subterrània

498,24 euros

Tancaments

7.983,72 euros

Pala

1.896,01 euros

Bombes aigua  

  1.188,94 euros

Varis sobre construccions vàries

23.893,62 euros

TOTAL AJUDA            A PERCEBRE

98.345,17 EUROS

4. Per la qual cosa, en data de 30 de desembre de 2015  es fa efectiu el pagament de l’ajuda a favor de la interessada, per un import de 98.345,17 euros.  Aquest import correspon al finançament pel FEADER en un 35%, pel MARM en un 40% i per la CAIB en un 25%,  d’acord amb la següent distribució:

  • 34.420,81 euros amb càrrec al FEADER
  • 39.338,07 euros amb càrrec al MAGRAMA
  • 24.586,29 euros amb càrrec a la CAIB

5. Aquest expedient fou objecte de control de camp per part de la Secció de Controls sobre el terreny del PDR, la qual va emetre una Acta, de data de 15 d’abril de 2016, en el qual es manifesta el següent:

“Que no compleix el fet de què l’explotació s’adequa al pla previst, permanència de les inversions i la seva justificació.

S’observa una discrepància d’usos de dues dependències que figuren al plànol A03 del projecte bàsic de reforma de vivenda. A la dependència “triaje de productos agrícolas” s’observa una cuina i a la dependència de “exposición de productos agrícolas” una zona amb taules i cadires.

A més, també s’observa una discrepància a la inversió de tancament entre els metres lineals executats (35m) i els declarats a la sol·licitud (580m), segons la tipologia de la factura/proforma A-3 (“la tipologia descrita a la factura/proforma és cerramiento finca con doble hilera de marés y rejilla”).

Aquesta acta es va notificar a l’interessada en data 13 de maig de 2016.”

6   En data 26 de maig de 2016, a través del correu electrònic, la interessada ens va remetre al·legacions a l’acta de control i en essència manifestava el següent:

L’espai de selecció de productes, on hi ha també una cuina, es fa selecció de productes i primera transformació dels productes de la pròpia explotació, a la sal d’exposició s’ha disposat taules i cadires per tal de fer més atractiu l’espai de venda directa, però és fa venda directa. En relació al tancament s’ha deixat de fer les fileres de marès previstes a una part del tancament que s’han posades com a mur de contenció i s’ha posat sols la reixeta.

7.   En data 3 de juny de 2016, per part del tècnic que subscriu es va fer visita inopinada a l’explotació avisant amb una hora d’antelació i referent a les al·legacions de la interessada es va poder constatar el següent:

L’explotació.  és una explotació agrària activa amb producció ecològica hortícola, que disposa dels elements necessaris per a la seva explotació: bassa de reguiu, maquinària, càmera de conservació, magatzems i naus per maquinària, caixes de transport, etc.L’explotació es troba en bon estat de conservació i en produccions hortícoles variades: tomàtigues, pebres, albergínies, carabassins, carabasses, fruita dolça, etc. S’ha pogut constatar que es fa venta directa de les produccions i a més al mercat d’Algaida tant de producció fresca com de transformada.

Referent a les instal·lacions objecte de litigi, s’ha comprovat que l’edificació principal consta de plata baixa i pis. A la planta baixa s’hi disposen els elements definits al Projecte tècnic, s’ha pogut constatar que a part dels usos descrits al projecte i a les al·legacions presentades, a la planta baixa s’hi disposa d’espai per a rebre visitants i té un ús de exposició però també ús particular i de oferta turística complementària. A la planta pis s’hi disposen tres habitacions segons plànols del projecte tècnic. Es constata l’existència d’una edificació annexa de nova construcció amb ús de magatzem de maquinària i càmera de fred.Referent al tancament s’ha comprovat que en una part del tancament sols hi ha la reixeta i que s’ha construït un mur de contenció de terres per tal d’anivellar el terreny de conreu i que les dimensions dels tancament realitzats més el mur de contenció equivalen a la longitud de tancament previst a la concessió

8.  En conseqüència, en data de 8 de juny de 2016, el vicepresident del FOGAIBA va acordar l’inici del procediment de reintegrament per un import de 98.345,17 euros, import pagat indegudament a la interessada, així com de la revocació parcial de la resolució de concessió de l’ajuda. Aquest Acord fou notificat a la interessada el dia 22 de juny de 2016, concedint-li un termini d’audiència de 15 dies hàbils, comptadors des de l’endemà d’aquesta notificació per aportar quantes al·legacions, documents o informacions considerés adients per a la seva defensa.

9.  En data de 2 de novembre de 2016, amb número de registre d’entrada 18438, la interessada va presentar un escrit d’al·legacions, en el qual manifesta el següent:

  • Que els capítols de demolicions, sanejament, estructures, picat de pedra, cobertes, fusteria exterior, ventilacions, energia solar i control de qualitat són necessaris per tal de fer la reforma de l’edificació existent i poder donar servei traient una rendibilitat mínima a l’explotació agrària, per tant, en tots aquests capítols hauria de ser auxiliable.
  • Que les instal·lacions construïdes a la planta pis estan destinades als treballadors que venen a través de l’Organització d’Intercanvi Internacional WWOOF, ja que ells son el soci número 1464 d’aquesta xarxa internacional que uneix a persones que desitgen realitzar voluntariat a finques ecològiques amb pagesos ecològics que volen compartir els seus coneixements i donar a conèixer les seves produccions a canvi de l’ajuda voluntària, a més amb aquest intercanvi, segons la seva regulació normativa, estableix que no hi pot haver contraprestació econòmica per compensar l’ajuda rebuda per part del voluntari, però, en aquest cas, al tractar-se d’un voluntari internacional, és imprescindible oferir allotjament a aquestes persones. Per tant, les habitacions s’han construïts per oferir allotjament als woofers, així com per a l’ús d’altres col·laboradors i professionals del sector agrari que participin als tallers que s’imparteixen a la finca, sense cap ànim de lucre i només per pernoctar-hi. (Aporta cartes de persones que han fet ús de les habitacions per justificar que no hi ha hagut ànim de lucre i el comprovant de ser part de la xarxa WWOOF).
  • Que  considera injust el fet de què se li imposi una sanció que en cap moment no s’ha volgut enganar a l’administració. Ja que es va presentar un projecte o memòria inicial i s’ha dut a terme l’execució de les inversions objecte d’aquesta ajuda conforme  l’esmentat projecte, desconeixent que les actuacions de la planta pis no fossin auxiliables.
  • Que no està conforme amb que a la planta baixa hi hagi res que no sigui auxiliable, no sols perquè s’ha executat segons el projecte presentat inicialment si no perquè tant la part de la cuina com la part de les taules i cadires formen part de les instal·lacions necessàries per a desenvolupar el model de negoci de producció i venda directa de productes agraris i de primera transformació.

10- Ateses les al·legacions presentades i revisada la documentació que consta dins l’expedient es varen acceptar en part  les al·legacions fetes per la interessada; en conseqüència, en data de 10 de gener de 2017, el vicepresident del FOGAIBA va dictar la Resolució d’acceptació parcial de les al·legacions presentades, de revocació parcial de la Resolució de concessió de l’ajuda de dia 12 de juny de 2014 i de declaració de l’obligació de reintegrament per un import  de 7.554,20 euros corresponent al pagament indegut  més els interessos de demora corresponents, en les condicions establertes en el Reglament (UE) núm. 65/2011, de 27 de gener, i en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. A la mateixa resolució s’informava a la  interessada que si efectuava  la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari no es reclamarien interessos de demora. L’esmentada Resolució fou notificada a la  interessada  el dia 10 de gener de 2017.

11- En conseqüència, dins el termini legalment establert, el FOGAIBA reb els tres ingressos que acrediten el pagament de l’import total reclamat, tal i com es manifesta a la Carta de pagament, per la qual cosa s’ha de procedir a l’arxiu de l’expedient.

FONAMENTS JURÍDICS

  1. Resolució del president del FOGAIBA d’11 d’octubre de 2012, per la qual es convoquen, per a l’exercici 2012, subvencions destinades a la modernització de les explotacions agrícoles, i les seves posteriors modificacions.
  2. Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 4 de desembre de 2012, per la qual es modifica l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007 i s’aprova el Text refós de l’Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2007-2013.
  3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
  4. Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu  comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.
  5. Reglament (UE) 65/2011 de la Comissió, de  27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i condicionalitat en relació a les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.
  6. Reglament d’execució (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012 que modifica els Reglaments (CE) núm. 1122/2009 i (UE) 65/2011 pel que respecte al mètode per a la determinació de l’interés aplicable als pagaments indeguts que s’han de recuperar dels beneficiaris dels règims d’ajuda directa als agricultors en virtut del Reglament (CE) 73/2009 del Consell, de l’ajuda al desenvolupament rural en virtut del Reglament (CE)  1698/2005 del Consell i de l’ajuda al sector vitivinícola en virtut del Reglament (CE) 1234/2007 del Consell.
  7. Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la CAIB.
  8. Decret 75/2004, de 27 d’agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB.
  9. Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA.
  10. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.

CONCLUSIONS

PRIMERA.-  Per part de l’òrgan gestor, es fa una revisió de l’expedient així com també de la sol·licitud de pagament de la documentació adjunta presentada per la interessada per acreditar i justificar la correcta execució de les inversions, i arran de l’Acta de dia 15 d’abril de 2016, de la Secció de Controls sobre el terreny del PDR, i de la visita a l’explotació per part del tècnic que subscriu, es desprèn que:

1. Pel que respecte a les inversions i actuacions relatives al magatzem de maquinària, una part del projecte condiciona la planta pis, que d’acord amb les al·legacions efectuades per la interessada i la documentació presentada, es destina a allotjament dels WWOOFERS, que són necessaris per garantir la viabilitat de l’explotació. Per tal d’establir la quantitat necessària d’allotjaments es calcula la dimensió en UTAS de l’explotació, que és la següent: 

CULTIU

SUPERFÍCIE

COE. UTAS

UTAS

FRUITERS

1,51

0,35

0,53

BLAT  

2,41

0,014

0,03

HORTALISSES     

0,90

0,8

0,72

VINYA PER VI

0,51

0,2

0,10

SUMA

1,38

INCREMENT PER TRANSFORMACIÓ I COMERCIALITZACIÓ

0,8

TOTAL UTAS EXPLOTACIÓ

2,18

A DEDUIR PER TITULAR

1,00

ALLOTJAMENTS JUSTIFICATS

1,18

 Així es considera que dels tres allotjaments construïts a la planta pis, sols està justificat 1,18; per tant es considera auxiliable 1,18/3=0,3933 de la planta pis i de les seves instal·lacions. 

 Per tant, es considera auxiliable un 39,33% de les actuacions fetes a la planta pis.

Els càlculs per capítols d’obra s’adjunten a l’Annex de la present resolució.       

2. Pel que respecte a la planta baixa, les instal·lacions que es varen considerar en principi d’oferta complementària i ús particular, ha quedat acreditat que són necessàries tant per les activitats de degustació com per la necessitat d’atendre els WWOOFERS, així es considera auxiliable el 100% de la planta baixa.

3. Així de la inversió inicialment subvencionada de 126.008,02 euros es considera que correspon a la planta pis 35.809,56 euros i a la planta baixa 90.148,96 euros. L’import de la planta pis es considera no auxiliable en la quantitat de 13.304.07 euros. Pel que fa als honoraris, s’han considerat auxiliables en proporció a la superfície d’actuació del projecte. Així la planta pis representa un 33,71% de la superfície total construïda i un 20,45% del total de l’obra, per tant els honoraris no auxiliables ho seran en la mateixa proporció que puja a una quantitat de 1.804,32 euros. En resum, la inversió no auxiliable del projecte és de 15.108,39 euros. Els càlculs i la justificació corresponent es detallen a l’Annex de la present Resolució.

4. Pel que respecte a la inversió de tancament, hi ha una discrepància entre els metres lineals executats (35m) segons l’acta de control de camp i els declarats a la sol·licitud (580m), segons la tipologia de la factura/proforma A-3 (la tipologia descrita a la factura/proforma és tancament finca amb doble filera de mares i reixeta). En realitat s’ha realitzat el tancament de la totalitat de la declaració de la sol·licitud però sols amb la reixeta i les fileres de marès s’han col·locat en part com a base de la reixeta i en part com a mur per a l’anivellament del terreny, es considera per tant una modificació de les previstes a l’apartat onzè de la convocatòria, essent per tant auxiliable.

SEGONA. - Atesa la primera conclusió, es fa la deducció corresponent de les inversions que no es consideren elegibles després  de la inspecció de control efectuada en data de 15 d’abril de 2016, de la visita efectuada en data de 3 de juny de 2016 i de les al·legacions presentades en data de 2 de novembre de 2016, així com també desprès de la revisió administrativa efectuada per part de l’òrgan gestor.

Finalment, de les inversions justificades al compte justificatiu es desprèn que tan sols estan ben justificades les següents:

INVERSIÓ

SUBVENCIÓ

Magatzem maquinària

102.329,55 euros

51.164,78 euros

Honoraris de projectes

5.091,05 euros

2.545,53 euros

Plantacions vàries

3.240,28 euros

1.620,14 euros

Reg localitzat aigua subterrània

996,48 euros

498,24 euros

Tancaments

15.967,44 euros

7.983,72 euros

Pala

3.792,02 euros

1.896,01 euros

Bombes aigua  

2.377,88 euros

1.188,94 euros

Varis sobre construccions vàries

47.787,24 euros

23.893,62 euros

TOTAL AJUDA            A PERCEBRE

181.581,94 euros

90.790,97 euros

TERCERA.- Per tant, es considera que la interessada ha de retornar un import de 7.554,20 euros, que representa un 8.3% sobre l’import determinat. Aquest import li fou pagat indegudament, degut a l’incompliment de l’establert a la normativa d’aplicació, ja que s’ha incomplert  l’establert a l’apartat QUART de la convocatòria per quant que part de les inversions concedides i executades per la beneficiària no són auxiliables.

QUARTA.- En aquest cas, hem de tenir en compte també el règim de reduccions i exclusions que estableix l’article 30 del Reglament (UE) 65/2011 de la Comissió, que disposa en el seu punt 1 que els pagaments es calcularan basant-se en allò que es consideri subvencionable durant els controls administratius.

Els estats membres examinaran la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinaran els imports subvencionables. Al respecte, establiran el següent:

  1. L’import que se pot concedir al beneficiari en funció exclusivament de la sol·licitud de pagament.
  2. L’import que se pot concedir al beneficiari desprès de l’estudi de l’admissibilitat de la sol·licitud de pagament.

Si l’import establert en virtut de la lletra a) supera l’import establert en virtut de la lletra b) en més d’un 10%, s’aplicarà una reducció a l’import establert en virtut de la lletra b). L’import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports citats.

CINQUENA.- L’article 5 del Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, modificat pel Reglament (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012,  disposa que en el supòsit de pagament indegut, el beneficiari quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la finalització del termini de pagament pel beneficiari indicat a l’ordre de recuperació i el reembors. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.

SISENA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera a (dades personals ocultes) com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de 7.554,20 euros, import cobrat indegudament, degut al resultat del control de camp efectuat a posteriori i una vegada revisada la sol·licitud de pagament així com també el compte justificatiu,  més els interessos de demora corresponents.

Atesa la proposta del cap de Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural de dia 28 de març de 2017, en el qual es justifica la conveniència de declarar conclòs el procediment de reintegrament, ja que la interessada, dins el termini voluntari, ha efectuat l’ingrés de la quantitat rebuda indegudament, i l’arxiu de l’expedient de referència;

  RESOLC

PRIMER.- Declarar conclòs el procediment de reintegrament iniciat contra la Sra. (dades personals ocultes), amb (dades personals ocultes), ja que ha efectuat l’ingrés de la totalitat de l’import rebut indegudament.

SEGON.- Arxivar l’expedient de referència.

TERCER.- Notificar aquesta Resolució a la interessada, informant-li que contra aquesta podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca  en el termini d’un mes comptador a partir del dia següent al de la seva notificació, d’acord amb l’establert a l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.”

 

Palma, 19 de maig de 2017

El director gerent del FOGAIBA,

Guillem Rosselló Alcina