Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 5353
Publicació de la Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament i l’arxiu de l’expedient MEA 175/2012, en relació a la línia d’ajudes per a la Modernització de les explotacions agràries, corresponents a l’any 2012
Publicació de la Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament i l’arxiu de l’expedient MEA 175/2012, el titular del qual és (dades personals ocultes), en relació a la línia d’ajudes per a la Modernització de les explotacions agràries, corresponents a l’any 2012
D’acord amb l’establert a l’article 59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener, ja que no s’ha pogut localitzar a l’ interessat , mitjançant aquest anunci es notifica a (dades personals ocultes), amb DNI (dades personals ocultes) en relació a l’expedient MEA 175/2012 de la línia d’ajudes per a la Modernització de les explotacions agràries, la següent Resolució per declarar conclòs el procediment de reintegrament de l’ajuda i arxiu de l’expedient, signada amb data 31 de març de 2017 pel vicepresident del FOGAIBA,
“EXPEDIENT NÚMERO: MEA 175/2012
LÍNIA D’AJUDES: Modernització de les explotacions agràries.
BENEFICIARI: (dades personals ocultes)
NIF: (dades personals ocultes)
RESOLUCIÓ PER DECLARAR CONCLÒS EL PROCEDIMENT DE REINTEGRAMENT I D’ARXIU DE L’EXPEDIENT.
ANTECEDENTS
1. En data de 5 de novembre de 2012, amb núm. de registre d’entrada 1891, (dades personals ocultes) , amb (dades personals ocultes), va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per a la modernització de les explotacions agràries, a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) d’11 d’octubre de 2012, per la qual es convoquen, per a l’exercici 2012, subvencions destinades a la modernització de les explotacions agrícoles, i les seves posteriors modificacions.
2. L’esmentada ajuda es va concedir mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 12 de juny de 2014, per un import de 104.000,00 euros, un 50% sobre una inversió elegible de 226.386,72 euros, cofinançat pel FEADER en un 35%, pel MAGRAMA en un 40% i per la CAIB en un 25%, d’acord amb la següent distribució:
Tal i com disposa la Resolució de concessió l’ajuda que es concedeix és per a les següents inversions:
INVERSIÓ MOBLE |
INVERSIÓ INMOBLE |
IMPORT (euros) |
ELEGIBLE (euros) |
|
Magatzem maquinària |
126.008,02 |
126.008,02 |
Honoraris de projectes |
|
8.822,75 |
8.822,75 |
|
Plantacions vàries |
3.531,00 |
3.531,00 |
|
Plantacions vàries |
1.770,91 |
1.770,91 |
|
Reg localitzat aigua subterrània |
1.970,54 |
1.970,54 |
|
Tancaments |
17.400,00 |
17.400,00 |
Pala |
|
4.132,23 |
4.132,23 |
Remolcs |
|
1.533,06 |
1.533,06 |
Maquinaria de laboreig i preparació de terreny |
|
3.457,00 |
3.457,00 |
Maquinaria de laboreig i preparació de terreny |
|
3.370,00 |
3.370,00 |
Bombes d’aigua |
|
2.591,21 |
2.591,21 |
|
Varis construccions vàries |
51.800,00 |
51.800,00 |
TOTAL INVERSIÓ ELEGIBLE |
|
226.386,72 |
3. En data de 16 de setembre de 2015, amb número de registre d’entrada 2173, la interessada va presentar la sol·licitud de pagament final de l’ajuda, d’acord amb les condicions establertes per la Resolució la convocatòria. Va presentar un compte justificatiu per un import elegible de 212.954,31 euros, per la qual cosa l’ajuda que li pertocava rebre de 98.345,17 euros.
Concretament, d’acord amb el compte justificatiu, presenta les següents inversions auxiliables:
Magatzem maquinària |
57.816,81 euros |
Honoraris de projectes |
3.447,69 euros |
Plantacions vàries |
1.620,14 euros |
Reg localitzat aigua subterrània |
498,24 euros |
Tancaments |
7.983,72 euros |
Pala |
1.896,01 euros |
Bombes aigua |
1.188,94 euros |
Varis sobre construccions vàries |
23.893,62 euros |
|
|
TOTAL AJUDA A PERCEBRE |
98.345,17 EUROS |
4. Per la qual cosa, en data de 30 de desembre de 2015 es fa efectiu el pagament de l’ajuda a favor de la interessada, per un import de 98.345,17 euros. Aquest import correspon al finançament pel FEADER en un 35%, pel MARM en un 40% i per la CAIB en un 25%, d’acord amb la següent distribució:
5. Aquest expedient fou objecte de control de camp per part de la Secció de Controls sobre el terreny del PDR, la qual va emetre una Acta, de data de 15 d’abril de 2016, en el qual es manifesta el següent:
“Que no compleix el fet de què l’explotació s’adequa al pla previst, permanència de les inversions i la seva justificació.
S’observa una discrepància d’usos de dues dependències que figuren al plànol A03 del projecte bàsic de reforma de vivenda. A la dependència “triaje de productos agrícolas” s’observa una cuina i a la dependència de “exposición de productos agrícolas” una zona amb taules i cadires.
A més, també s’observa una discrepància a la inversió de tancament entre els metres lineals executats (35m) i els declarats a la sol·licitud (580m), segons la tipologia de la factura/proforma A-3 (“la tipologia descrita a la factura/proforma és cerramiento finca con doble hilera de marés y rejilla”).
Aquesta acta es va notificar a l’interessada en data 13 de maig de 2016.”
6 En data 26 de maig de 2016, a través del correu electrònic, la interessada ens va remetre al·legacions a l’acta de control i en essència manifestava el següent:
L’espai de selecció de productes, on hi ha també una cuina, es fa selecció de productes i primera transformació dels productes de la pròpia explotació, a la sal d’exposició s’ha disposat taules i cadires per tal de fer més atractiu l’espai de venda directa, però és fa venda directa. En relació al tancament s’ha deixat de fer les fileres de marès previstes a una part del tancament que s’han posades com a mur de contenció i s’ha posat sols la reixeta.
7. En data 3 de juny de 2016, per part del tècnic que subscriu es va fer visita inopinada a l’explotació avisant amb una hora d’antelació i referent a les al·legacions de la interessada es va poder constatar el següent:
L’explotació. és una explotació agrària activa amb producció ecològica hortícola, que disposa dels elements necessaris per a la seva explotació: bassa de reguiu, maquinària, càmera de conservació, magatzems i naus per maquinària, caixes de transport, etc.L’explotació es troba en bon estat de conservació i en produccions hortícoles variades: tomàtigues, pebres, albergínies, carabassins, carabasses, fruita dolça, etc. S’ha pogut constatar que es fa venta directa de les produccions i a més al mercat d’Algaida tant de producció fresca com de transformada.
Referent a les instal·lacions objecte de litigi, s’ha comprovat que l’edificació principal consta de plata baixa i pis. A la planta baixa s’hi disposen els elements definits al Projecte tècnic, s’ha pogut constatar que a part dels usos descrits al projecte i a les al·legacions presentades, a la planta baixa s’hi disposa d’espai per a rebre visitants i té un ús de exposició però també ús particular i de oferta turística complementària. A la planta pis s’hi disposen tres habitacions segons plànols del projecte tècnic. Es constata l’existència d’una edificació annexa de nova construcció amb ús de magatzem de maquinària i càmera de fred.Referent al tancament s’ha comprovat que en una part del tancament sols hi ha la reixeta i que s’ha construït un mur de contenció de terres per tal d’anivellar el terreny de conreu i que les dimensions dels tancament realitzats més el mur de contenció equivalen a la longitud de tancament previst a la concessió
8. En conseqüència, en data de 8 de juny de 2016, el vicepresident del FOGAIBA va acordar l’inici del procediment de reintegrament per un import de 98.345,17 euros, import pagat indegudament a la interessada, així com de la revocació parcial de la resolució de concessió de l’ajuda. Aquest Acord fou notificat a la interessada el dia 22 de juny de 2016, concedint-li un termini d’audiència de 15 dies hàbils, comptadors des de l’endemà d’aquesta notificació per aportar quantes al·legacions, documents o informacions considerés adients per a la seva defensa.
9. En data de 2 de novembre de 2016, amb número de registre d’entrada 18438, la interessada va presentar un escrit d’al·legacions, en el qual manifesta el següent:
10- Ateses les al·legacions presentades i revisada la documentació que consta dins l’expedient es varen acceptar en part les al·legacions fetes per la interessada; en conseqüència, en data de 10 de gener de 2017, el vicepresident del FOGAIBA va dictar la Resolució d’acceptació parcial de les al·legacions presentades, de revocació parcial de la Resolució de concessió de l’ajuda de dia 12 de juny de 2014 i de declaració de l’obligació de reintegrament per un import de 7.554,20 euros corresponent al pagament indegut més els interessos de demora corresponents, en les condicions establertes en el Reglament (UE) núm. 65/2011, de 27 de gener, i en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. A la mateixa resolució s’informava a la interessada que si efectuava la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari no es reclamarien interessos de demora. L’esmentada Resolució fou notificada a la interessada el dia 10 de gener de 2017.
11- En conseqüència, dins el termini legalment establert, el FOGAIBA reb els tres ingressos que acrediten el pagament de l’import total reclamat, tal i com es manifesta a la Carta de pagament, per la qual cosa s’ha de procedir a l’arxiu de l’expedient.
FONAMENTS JURÍDICS
CONCLUSIONS
PRIMERA.- Per part de l’òrgan gestor, es fa una revisió de l’expedient així com també de la sol·licitud de pagament de la documentació adjunta presentada per la interessada per acreditar i justificar la correcta execució de les inversions, i arran de l’Acta de dia 15 d’abril de 2016, de la Secció de Controls sobre el terreny del PDR, i de la visita a l’explotació per part del tècnic que subscriu, es desprèn que:
1. Pel que respecte a les inversions i actuacions relatives al magatzem de maquinària, una part del projecte condiciona la planta pis, que d’acord amb les al·legacions efectuades per la interessada i la documentació presentada, es destina a allotjament dels WWOOFERS, que són necessaris per garantir la viabilitat de l’explotació. Per tal d’establir la quantitat necessària d’allotjaments es calcula la dimensió en UTAS de l’explotació, que és la següent:
CULTIU |
SUPERFÍCIE |
COE. UTAS |
UTAS |
FRUITERS |
1,51 |
0,35 |
0,53 |
BLAT |
2,41 |
0,014 |
0,03 |
HORTALISSES |
0,90 |
0,8 |
0,72 |
VINYA PER VI |
0,51 |
0,2 |
0,10 |
SUMA |
1,38 |
INCREMENT PER TRANSFORMACIÓ I COMERCIALITZACIÓ |
0,8 |
TOTAL UTAS EXPLOTACIÓ |
2,18 |
A DEDUIR PER TITULAR |
1,00 |
ALLOTJAMENTS JUSTIFICATS |
1,18 |
Així es considera que dels tres allotjaments construïts a la planta pis, sols està justificat 1,18; per tant es considera auxiliable 1,18/3=0,3933 de la planta pis i de les seves instal·lacions.
Per tant, es considera auxiliable un 39,33% de les actuacions fetes a la planta pis.
Els càlculs per capítols d’obra s’adjunten a l’Annex de la present resolució.
2. Pel que respecte a la planta baixa, les instal·lacions que es varen considerar en principi d’oferta complementària i ús particular, ha quedat acreditat que són necessàries tant per les activitats de degustació com per la necessitat d’atendre els WWOOFERS, així es considera auxiliable el 100% de la planta baixa.
3. Així de la inversió inicialment subvencionada de 126.008,02 euros es considera que correspon a la planta pis 35.809,56 euros i a la planta baixa 90.148,96 euros. L’import de la planta pis es considera no auxiliable en la quantitat de 13.304.07 euros. Pel que fa als honoraris, s’han considerat auxiliables en proporció a la superfície d’actuació del projecte. Així la planta pis representa un 33,71% de la superfície total construïda i un 20,45% del total de l’obra, per tant els honoraris no auxiliables ho seran en la mateixa proporció que puja a una quantitat de 1.804,32 euros. En resum, la inversió no auxiliable del projecte és de 15.108,39 euros. Els càlculs i la justificació corresponent es detallen a l’Annex de la present Resolució.
4. Pel que respecte a la inversió de tancament, hi ha una discrepància entre els metres lineals executats (35m) segons l’acta de control de camp i els declarats a la sol·licitud (580m), segons la tipologia de la factura/proforma A-3 (la tipologia descrita a la factura/proforma és tancament finca amb doble filera de mares i reixeta). En realitat s’ha realitzat el tancament de la totalitat de la declaració de la sol·licitud però sols amb la reixeta i les fileres de marès s’han col·locat en part com a base de la reixeta i en part com a mur per a l’anivellament del terreny, es considera per tant una modificació de les previstes a l’apartat onzè de la convocatòria, essent per tant auxiliable.
SEGONA. - Atesa la primera conclusió, es fa la deducció corresponent de les inversions que no es consideren elegibles després de la inspecció de control efectuada en data de 15 d’abril de 2016, de la visita efectuada en data de 3 de juny de 2016 i de les al·legacions presentades en data de 2 de novembre de 2016, així com també desprès de la revisió administrativa efectuada per part de l’òrgan gestor.
Finalment, de les inversions justificades al compte justificatiu es desprèn que tan sols estan ben justificades les següents:
|
INVERSIÓ |
SUBVENCIÓ |
Magatzem maquinària |
102.329,55 euros |
51.164,78 euros |
Honoraris de projectes |
5.091,05 euros |
2.545,53 euros |
Plantacions vàries |
3.240,28 euros |
1.620,14 euros |
Reg localitzat aigua subterrània |
996,48 euros |
498,24 euros |
Tancaments |
15.967,44 euros |
7.983,72 euros |
Pala |
3.792,02 euros |
1.896,01 euros |
Bombes aigua |
2.377,88 euros |
1.188,94 euros |
Varis sobre construccions vàries |
47.787,24 euros |
23.893,62 euros |
|
||
TOTAL AJUDA A PERCEBRE |
181.581,94 euros |
90.790,97 euros |
TERCERA.- Per tant, es considera que la interessada ha de retornar un import de 7.554,20 euros, que representa un 8.3% sobre l’import determinat. Aquest import li fou pagat indegudament, degut a l’incompliment de l’establert a la normativa d’aplicació, ja que s’ha incomplert l’establert a l’apartat QUART de la convocatòria per quant que part de les inversions concedides i executades per la beneficiària no són auxiliables.
QUARTA.- En aquest cas, hem de tenir en compte també el règim de reduccions i exclusions que estableix l’article 30 del Reglament (UE) 65/2011 de la Comissió, que disposa en el seu punt 1 que els pagaments es calcularan basant-se en allò que es consideri subvencionable durant els controls administratius.
Els estats membres examinaran la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinaran els imports subvencionables. Al respecte, establiran el següent:
Si l’import establert en virtut de la lletra a) supera l’import establert en virtut de la lletra b) en més d’un 10%, s’aplicarà una reducció a l’import establert en virtut de la lletra b). L’import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports citats.
CINQUENA.- L’article 5 del Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, modificat pel Reglament (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012, disposa que en el supòsit de pagament indegut, el beneficiari quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la finalització del termini de pagament pel beneficiari indicat a l’ordre de recuperació i el reembors. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.
SISENA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera a (dades personals ocultes) com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de 7.554,20 euros, import cobrat indegudament, degut al resultat del control de camp efectuat a posteriori i una vegada revisada la sol·licitud de pagament així com també el compte justificatiu, més els interessos de demora corresponents.
Atesa la proposta del cap de Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural de dia 28 de març de 2017, en el qual es justifica la conveniència de declarar conclòs el procediment de reintegrament, ja que la interessada, dins el termini voluntari, ha efectuat l’ingrés de la quantitat rebuda indegudament, i l’arxiu de l’expedient de referència;
RESOLC
PRIMER.- Declarar conclòs el procediment de reintegrament iniciat contra la Sra. (dades personals ocultes), amb (dades personals ocultes), ja que ha efectuat l’ingrés de la totalitat de l’import rebut indegudament.
SEGON.- Arxivar l’expedient de referència.
TERCER.- Notificar aquesta Resolució a la interessada, informant-li que contra aquesta podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes comptador a partir del dia següent al de la seva notificació, d’acord amb l’establert a l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.”
Palma, 19 de maig de 2017
El director gerent del FOGAIBA,
Guillem Rosselló Alcina