Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
Núm. 5284
Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 19 de maig de 2017 per la qual s’aprova la convocatòria pública per presentar sol·licituds de subvenció per al foment d’instal·lacions d’energia solar fotovoltaica dirigida a particulars, entitats sense ànim de lucre, empreses i associacions empresarials
L’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008) estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia a les Illes Balears, entre les quals hi ha les de promoció de l’estalvi i la diversificació energètiques, la implantació d’energies renovables, la millora de l’eficiència energètica i la generació de noves tecnologies amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l’ús de l’energia.
La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat té prevista, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 143, de 27 de setembre de 2005, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, ja sigui amb fonts d’energia convencionals com renovables, i, alhora, impulsar l’estalvi i la racionalització de l’ús de l’energia en cada un dels sectors econòmics, per tal de minimitzar, en la mesura que es pugui, l’increment de la demanda d’energia. El Decret 33/2015, de 15 de maig, va aprovar la modificació del Pla Director Sectorial Energètic, per tal de disposar d’un document de planificació territorial de les instal·lacions destinades a la producció d’energies renovables, que afavoreixi la utilització de cobertes de les edificacions i les petites instal·lacions.
El Reglament (CE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, estableix les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i estableix disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca. L’article 65.2 estableix que la despesa ha de ser subvencionable amb una contribució dels Fons EIE (Fons Estructurals i d’Inversió Europeus) si el beneficiari ha contret la despesa i l’ha abonat entre la data de presentació del programa a la Comissió —o a partir de l’1 de gener de 2014 si aquesta data és anterior— i el 31 de desembre de 2023. A més, el Reglament (CE) número 1301/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, regula el Fons Europeu de Desenvolupament Regional. En virtut d’aquesta normativa, el Programa Operatiu del FEDER per a la comunitat autònoma de les Illes Balears 2014-2020 es va aprovar el 22 de setembre de 2015.
Dins d’aquest programa, l’eix prioritari 4 (afavorir la transició vers una economia baixa en carbó en tots els sectors) és el que presenta una dotació econòmica més alta, fins els 42,33 M € (el 31 % de tot el pressupost) i inclou les prioritats d’inversió 4 b (foment de l’eficiència energètica i l’ús d’energies renovables per les empreses) i 4 c (suport a l’eficiència energètica i l’ús d’energies renovables en les infraestructures públiques, incloent-hi els edificis públics, i en els habitatges).
Un dels agents demandants i consumidors d’energia elèctrica el constitueix el sector residencial, el qual se subministra d’energia que en la majoria dels casos prové de la xarxa de distribució elèctrica, però també de vegades mitjançant la generació elèctrica in situ a través de grups electrògens i altres sistemes que en general són poc eficients i generen importants emissions de CO2.
Pel que fa a les instal·lacions connectades a xarxa, les regulacions normatives en el sector de les energies renovables, com és el Reial decret 1699/2011, de 18 de novembre, pel qual es regula la connexió a la xarxa d’instal·lacions de producció d’energia elèctrica de petita potència, suposen un important impuls per a la implantació d’instal·lacions de generació d’energia solar fotovoltaica.
El Reial decret 900/2015, de 9 d’octubre, regula les condicions administratives, tècniques i econòmiques de les modalitats de subministrament d’energia elèctrica amb autoconsum i de producció amb autoconsum.
I, tal com s’ha indicat abans, també hi ha edificis que disposen d’instal·lacions elèctriques sense connexió a una xarxa elèctrica de distribució per a l’alimentació de les quals la generació d’energia solar fotovoltaica és una opció que contribueix a reduir les emissions de CO2 i d’aquí la necessitat de noves infraestructures de distribució.
Així doncs, amb aquesta nova convocatòria, s’intenta donar un impuls perquè incorporin aquesta font d’energia renovable i, per tant, redueixin el consum d’energia elèctrica procedent de la xarxa o equips electrògens i les emissions de CO2.
L’import de la subvenció que obtenguin els projectes que s’hi presentin està cofinançat en un 50 % amb fons FEDER.
Per ser subvencionables, les actuacions han de complir els criteris de subvencionabilitat dels programes operatius dels Fons Operatius de Desenvolupament Regional (Ordre HFP/1979/2016 [BOE núm. 315, del 30 de desembre de 2016] per al període 2014-2020).
D’altra banda, les directrius comunitàries sobre ajudes estatals a favor del medi ambient (2008/C 82/01) preveuen, en els apartats 1.5.6 i 3.1.6, l’existència d’ajudes per tal d’augmentar el percentatge de fonts d’energies renovables en la producció energètica total i per tal de facilitar l’accés al mercat d’aquestes fonts renovables.
A més, el Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny, de la Comissió, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (Reglament general d’exempció per categories) eximeix determinades categories d’ajudes de l’obligació de notificació prèvia, entre les quals hi ha les ajudes a la inversió per a la promoció de l’energia procedent de fonts renovables. L’article 41.7 d’aquest Reglament estableix que la intensitat de l’ajuda no ha de superar el 45 % dels costs subvencionables, intensitat que fins i tot es pot incrementar en 20 punts percentuals en el cas de petites empreses, i en 10 punts en el de mitjanes empreses.
Altrament, l’article 7.1 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia, estableix que les subvencions regulades en aquesta Ordre s’han de concedir amb subjecció als principis d’objectivitat, transparència, publicitat i concurrència i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.
L’article 7.3 de l’Ordre esmentada estableix que, no obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d’acord amb els apartats 2 i 3 de l’article 17 del text refós de la Llei de subvencions.
El 3 de febrer de 2017 s’aprovà el Pla Estratègic de Subvencions per a l’exercici de 2017 (BOIB núm. 15, de 4 de febrer de 2017) i inclou ajuts als particulars i les empreses per fomentar l’ús de les energies renovables mitjançant tecnologia fotovoltaica.
Per tot el que s’ha exposat, vists els informes preceptius, de conformitat amb l’article 5 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia de les Illes Balears i l’article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Objecte
L’objecte d’aquesta Resolució és aprovar i regular la convocatòria pública d’ajudes per al foment de les instal·lacions d’energia solar fotovoltaica, de fins a 3 kWp de potència de pic, promogudes per persones físiques, comunitats de propietaris i entitats sense ànim de lucre i fins a 30 kWp de potència de pic, promogudes per empreses i associacions empresarials.
En el cas d’habitatges connectats a la xarxa de distribució elèctrica, les instal·lacions s’han d’executar en aquells dels quals els sol·licitants són els titulars del contracte de subministrament elèctric corresponent; i, en el cas d’habitatges aïllats, aquests han de disposar de la cèdula d’habitabilitat corresponent en vigor com a habitatge.
En el cas d’empreses, les instal·lacions s’han d’executar en edificis relacionats amb la seva activitat empresarial, dels quals els sol·licitants han de ser els titulars del contracte de subministrament elèctric corresponent.
Aquestes ajudes estan cofinançades en un 50 % amb càrrec del Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.
2. Beneficiaris
2.1 Poden ser beneficiàries d’aquestes ajudes:
a) Les empreses següents: persones físiques, persones jurídiques de dret privat i comunitats de béns, que duguin a terme en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en els edificis relacionats amb la seva activitat empresarial, les instal·lacions o les actuacions establertes en l’apartat 4 d’aquesta Resolució. Per tant, no s’inclouen com a beneficiàries les empreses del sector públic.
b) Les associacions empresarials que duguin a terme les instal·lacions establertes en l’apartat 4 d’aquesta Resolució en els edificis destinats a la seva activitat social, i que tenguin el domicili i desenvolupin la seva activitat en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
c) Les persones físiques, comunitats de propietaris i entitats sense ànim de lucre que duguin a terme les instal·lacions establertes en l’apartat 4 d’aquesta Resolució en els habitatges que s’ubiquin a l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2.2 Quan qui sol·licita l’ajuda és una empresa, en cap cas no pot el beneficiari concertar l’execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades amb ell, a excepció que la contractació es faci d’acord amb les condicions normals de mercat i s’obtingui l’autorització prèvia de l’òrgan que concedeix la subvenció.
3. Import econòmic
L’import econòmic d’aquesta convocatòria és de 400.048 euros. Les subvencions s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per a l’exercici de 2017 i, en funció de la naturalesa dels beneficiaris, per les partides i imports següents:
— 25601 731A01 77000.00 FF31110....................... 200.048,00 €
— 25601 731A01 78000.00 FF31110....................... 200.000,00 €
L’assignació és vinculant per l’import total i no per cada partida.
Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d’aquesta convocatòria. L’import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l’article 39.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s’estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar les sol·licituds s’ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
4. Actuacions i despeses subvencionables
4.1. Per a empreses i associacions empresarials, són subvencionables les inversions en noves instal·lacions d’energia solar fotovoltaica per a autoconsum definides a l’article 4 del Reial decret 900/2015, de 9 d’octubre, amb una potència de pic per instal·lar de fins a 30 kWp. En el cas d’instal·lar una potència superior als 30 kWp, únicament se subvencionen els primers 30 kWp.
4.2. Per a persones físiques, comunitats de propietaris i entitats sense ànim de lucre són subvencionables:
a) Les inversions en noves instal·lacions d’energia solar fotovoltaica per a autoconsum tipus 1 definides a l’article 4 del Reial decret 900/2015, de 9 d’octubre, amb una potència de pic per instal·lar de fins a 3 kWp. En el cas d’instal·lar una potència superior als 3 kWp, únicament se subvencionen els primers 3 kWp. Queden excloses les instal·lacions que disposen d’un dispositiu que impedeixi l’abocament instantani d’energia a la xarxa de distribució, excepte que s’utilitzi per complir l’establert a l’article 13.3 del Reial decret 1699/2011.
b)Les inversions en noves instal·lacions d’energia solar fotovoltaica aïllades, en edificis sense connexió a una xarxa elèctrica de distribució, amb una potència de pic per instal·lar de fins a 3 kWp. En el cas d’instal·lar una potència superior als 3 kWp, únicament se subvencionen els primers 3 kWp.
4.3. Les inversions objecte de la sol·licitud s’han de fer dins el període que va des del dia de la presentació de la sol·licitud fins al termini que fixi la resolució d’atorgament, que no pot ser superior al 17 de novembre de 2017, i computa com a data de sol·licitud la data d’entrada en el Registre de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, en les seves delegacions o en qualssevol dels lloc que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015.
4.4. No són subvencionables l’adquisició de les instal·lacions o equips mitjançant lísing ni cap altra fórmula d’arrendament financer en la qual els béns no siguin propietat del beneficiari.
4.5. L’IVA és subvencionable sempre que el beneficiari no el pugui recuperar o compensar.
5. Sol·licituds i documentació
5.1. Les sol·licituds, adreçades a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat segons el model normalitzat de l’annex 1 d’aquesta Resolució, s’han de presentar en el Registre de la Conselleria, en les seves delegacions o en qualssevol dels llocs que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, amb la documentació següent:
a) Annex 1 de sol·licitud de subvenció d’aquesta convocatòria (la presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent, com també que autoritza l’òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa l’acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social. En el cas que el sol·licitant denegui expressament l’autorització, ha d’aportar un certificat de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la seguretat social).
b) Fotocòpia DNI/NIE/CIF o targeta d’identificació fiscal del sol·licitant i del seu representant legal, si s’escau.
c) Annex 2 d’aquesta Resolució, emplenat adequadament en tots els seus apartats.
d) Per raó de la quantia, i d’acord amb l’article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, quan l’import de la despesa subvencionable supera els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (50.000 €, en el cas d’execució d’obres; o 18.000 €, en el cas de subministrament de béns d’equip o prestació de serveis per una empresa de consultoria o assistència tècnica), el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a assumir el compromís per a la prestació del servei o lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat entitats suficients per dur-ho a terme.
L’elecció de les ofertes presentades s’ha de fer de conformitat amb els criteris d’eficàcia i d’economia, i s’ha de justificar expressament en el cas que l’elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (annex 3).
e) Quan es tracta d’empreses formades per agrupacions de persones físiques o jurídiques privades sense personalitat, s’han de fer constar de manera explícita els compromisos d’execució assumits per cada membre de l’agrupació o comunitat de béns, així com l’import de la subvenció que ha d’aplicar cada un, ja que tenen la consideració de beneficiaris. Això no obstant, s’ha de nomenar un representant o apoderat únic amb poders suficients per complir les obligacions que com a beneficiària corresponen a l’agrupació o comunitat de béns. S’ha d’adjuntar una còpia de la constitució de la comunitat o agrupació, amb la indicació de la participació de cada un dels participants. Si no s’indica expressament, es considera que aquesta és a parts iguals.
f) Quan es tracta d’associacions empresarials, s’ha d’adjuntar una còpia actualitzada i autenticada dels estatuts i de l’acta de nomenament del president o presidenta i del representant legal de les associacions sol·licitants. A més, s’ha d’incloure una llista de les empreses que formen part de l’associació, que ha de contenir el NIF, el nom o raó social i l’adreça fiscal de l’empresa. Aquesta llista ha d’anar certificada pel secretari o secretària de l’entitat.
g) Pressupost detallat de les actuacions per realitzar per part d’una empresa instal·ladora habilitada.
h) Per a les instal·lacions connectades a la xarxa de distribució elèctrica, còpia del correu electrònic adreçat a la companyia distribuïdora per a la sol·licitud de punt de connexió per a la instal·lació de generació, amb l’annex 2 del Reial decret 1699/2011 emplenat com cal.
i) Per a les instal·lacions connectades a la xarxa de distribució elèctrica, còpia de la darrera factura elèctrica.
j) Per a instal·lacions de persones físiques en habitatges no connectats a la xarxa elèctrica, còpia de la cèdula d’habitabilitat en vigor com a habitatge.
k) Si el promotor de la actuació és una comunitat de propietaris, a més a més de la documentació anterior, ha d’aportar la documentació específica següent:
k.1) Certificat de l’acord de la Junta de Propietaris de l’edifici, emès i signat pel secretari o administrador de la comunitat amb el vistiplau del president, en el qual han de figurar els acords següents:
— Aprovació de la realització de les instal·lacions.
— Aprovació de la presentació de la sol·licitud de la ajuda en aquesta convocatòria.
k.2) Certificat, emès i signat pel secretari o administrador de la comunitat amb el vistiplau del president, de l’acord de la Junta de Propietaris on es va aprovar la designació del president, de l’administrador i/o secretari de la comunitat.
k.3) Certificat, emès i signat pel secretari o administrador de la comunitat amb el vistiplau del president, que ha d’incloure la relació de persones comuneres, les quotes de participació corresponents i el total d’habitatges que integren l’edifici. També ha d’indicar que totes elles autoritzen l’òrgan gestor de les subvencions a obtenir —d’altres administracions— els documents justificatius del compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. Si no hi figura aquesta autorització, cada una de les persones comuneres ha d’aportar un certificat de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
En el supòsit que algun dels documents esmentats, en ocasió de la tramitació d’altres expedients a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, ja s’hagi presentat, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l’òrgan o dependència en què es va presentar o, si s’escau, en què es va emetre, que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l’acabament del procediment corresponent i que no hagi sofert modificacions.
La Conselleria Territori, Energia i Mobilitat, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l’expedient.
5.2. Quan el sol·licitant aporti en la sol·licitud un correu electrònic, s’entén que aquest es facilita a l’efecte de notificacions, i es poden practicar, a través del correu que s’hagi indicat, les notificacions als efectes que determina l’article 40 de la Llei 39/2015.
5.3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s’ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva sol·licitud, d’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l’article 21 de la Llei esmentada.
5.4. En el cas que un mateix beneficiari vulgui executar més d’una instal·lació, s’ha de presentar una sol·licitud independent per a cada una d’elles, i el beneficiari ha de donar prioritat de registre d’entrada a aquella actuació que consideri més rellevant. En aquest cas, les altres sol·licituds no prioritàries del mateix beneficiari (enteses com aquelles que no s’han registrat d’entrada en primer lloc) només es resoldran si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic a la partida pressupostaria corresponent.
6. Termini de presentació de les sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds és de tres mesos comptadors a partir del cinquè dia de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, o fins a l’exhauriment de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
Si aquesta circumstància es produeix amb anterioritat a la durada màxima prevista en el paràgraf anterior, s’ha de suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat.
7. Procediment per a la concessió de les subvencions
7.1. Les sol·licituds de subvenció s’han de resoldre individualment a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s’exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
7.2. En cas que l’expedient no tengui la documentació que es demana l’apartat 5 aquesta Resolució, s’ha d’enviar un escrit que requereixi la presentació de la documentació que hi manca en el termini de deu dies. En aquest cas, la data de presentació de l’esmena és la que estableix l’ordre per resoldre l’expedient.
8. Competència i resolució
8.1. La Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic és l’òrgan competent per tramitar les sol·licituds d’ajudes d’aquesta convocatòria. Una vegada que els tècnics d’aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d’aquesta Resolució, el director general d’Energia i Canvi Climàtic ha d’emetre una proposta de resolució, la qual s’ha de comunicar als interessats perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú.
8.2. En el cas d’instal·lacions d’autoconsum connectades a xarxa, i amb caràcter previ a l’emissió de la resolució, els sol·licitants han d’aportar una còpia de l’informe de l’empresa distribuïdora i de l’acceptació del punt de connexió per part del sol·licitant.
8.3. La resolució expressa del conseller de Territori, Energia i Mobilitat finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s’ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d’especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l’activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s’aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l’activitat, justificació de les activitats objecte d’ajuda i terminis per presentar justificants.
8.4. El termini màxim per resoldre les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir del dia de la presentació de la sol·licitud.
8.5. La resolució s’ha de notificar als interessats, d’acord amb els articles 40 i 42 de la Llei 39/2015, i s’ha de dictar i notificar dins el termini de sis mesos comptadors des de la data d’acabament del termini per presentar les sol·licituds.
9. Quantia de les ajudes
9.1. S’estableixen les quanties de subvenció següents:
a) Per a les sol·licituds presentades per petites i mitjanes empreses, així com associacions empresarials, s’estableix una subvenció del 40 % sobre el valor de la inversió admissible.
b) Per a les sol·licituds presentades per persones físiques, comunitats de propietaris i entitats sense ànim de lucre s’estableix la quantia de subvenció del 50 % sobre el valor de la inversió admissible.
9.2. El valor d’inversió màxima admissible és d’1,50 €/Wp.
9.3. En el cas que el beneficiari sigui una comunitat de propietaris, si alguna de les persones comuneres no compleix el requisit de trobar-se al corrent de les seves obligacions tributàries i davant la seguretat social, l’import de la subvenció resultant s’ha de minorar en un percentatge corresponent al nombre de membres que es trobin en aquesta situació.
9.4. En el cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajudes per a la mateixa activitat o tipus d’actuació, l’import de les subvencions establertes en aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat subvencionada.
10. Pagament i justificació d’activitats
10.1. El pagament de la subvenció únicament es pot fer una vegada que s’ha dictat la resolució corresponent i que s’ha justificat de manera suficient la realització de l’activitat subvencionada.
La documentació per justificar-ho és la següent:
a) Sol·licitud de pagament.
b) Memòria de l’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
c) Document fotogràfic dels elements principals de la instal·lació (plaques solars, convertidor, etc.).
d) En el cas d’instal·lacions connectades a la xarxa pública de distribució, còpia del document de la tramitació davant la UDIT o de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic de la documentació tècnica de la instal·lació de producció d’energia elèctrica de petita potència.
e) En el cas d’instal·lacions de generació aïllades, justificant del registre de la instal·lació davant la Direcció General de Política Industrial.
f) Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d’incloure:
1r. Una llista classificada de les despeses de l’activitat, amb la identificació del creditor i del document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament; amb original i còpia de les factures.
2n. Justificant de pagament. Els justificants s’han d’acreditar d’alguna de les maneres següents:
— Fotocòpia del justificant de l’ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar: la data del document, l’import i la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura; així com les dades de l’ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l’emissor de la factura, respectivament.
— Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, amb l’extracte bancari corresponent del beneficiari de l’ajuda en el qual ha de figurar el càrrec d’aquest xec o pagaré.
No obstant això, per a les factures inferiors a 500 euros (IVA inclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. No s’admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).
3r. Una llista detallada d’altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l’import i la procedència.
g) Quan el beneficiari sigui una empresa:
— Declaració que no ha contractat amb persones o entitats vinculades i, en cas afirmatiu, adjuntar l’autorització de l’òrgan gestor i la justificació que la contractació s’ha fet a preus de mercat.
— Documentació comptable (còpia dels comptes de major dels proveïdors de les factures justificatives i comptabilitat separada de l’actuació) i, si es tracta d’empreses (persones físiques) no obligades a dur comptabilitat, còpia dels llibres de registre de vendes i ingressos, de compres i despeses i, si escau, de béns d’inversió.
— A partir del 15 de maig de 2018, i en el termini de tres mesos, presentació dels comptes de major dels proveïdors del darrer any de la inversió realitzada i següent; i si es tracta d’empreses (persones físiques) no obligades a dur comptabilitat, còpia dels llibres de registre de vendes i ingressos, de compres i despeses i, si escau, de béns d’inversió del darrer any de la inversió realitzada i següent.
10.2. En el cas que l’expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l’aplicació de la subvenció, l’òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents, comptadors des de l’endemà d’haver rebut el requeriment.
10.3. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.
10.4. La resolució d’atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que en cap cas no pot ser superior al 17 de novembre de 2017.
10.5. En el supòsit que no estigui justificada totalment la realització de l’activitat subvencionada, però s’hagi acomplert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual la subvenció es va concedir, aquesta s’ha de revisar i minorar proporcionalment pel que fa al que no s’ha justificat.
10.6. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d’atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat l’hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l’aplicació diferent al que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
11. Obligacions dels beneficiaris
D’acord amb l’article 15 de l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 i l’article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, els beneficiaris d’aquest tipus d’ajudes queden obligats a:
a) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l’àmbit de: contractació, subvencions, ajudes d’Estat [Reglament (UE) 651/2014; i Reglament (UE) 1407/2013, de minimis], normes sobre les despeses subvencionables del FEDER (Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del FEDER pel període 2014-2020), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d’oportunitats.
b) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l’operació cofinançada, o bé un codi comptable separat [article 125.4 b del Reglament (UE) 1303/2013].
c) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per disposar d’una pista d’auditoria apropiada [article 125.4 d del Reglament (UE) 1303/2013].
d) Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l’operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l’operació [article 140 del Reglament (UE) 1303/2013].
e) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari, o tres anys en el cas de pimes [article 71 del Reglament (UE) 1303/2013].
f) Assegurar les mesures d’informació i publicitat [article 115 i annex XII del Reglament (UE) 1303/2013; Reglament (UE) 821/2014, de les característiques tècniques de les mesures d’informació i publicitat; i Estratègia de Comunicació del PO FEDER/FSE]. A totes les mesures d’informació i publicitat s’ha de reconèixer l’emblema de la UE i la referència del FEDER (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web). La resolució d’aprovació de l’operació cofinançada i les publicacions fetes al DOUE/BOE/BOIB han de recollir expressament la menció següent: “Aquest projecte està cofinançat en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears”.
g) Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d’operacions publicada de conformitat amb l’article 115.2 i l’annex XII del Reglament (UE) 1303/2013.
h) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FEDER 2014-2020, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d’aquestes actuacions de control es detecten irregularitats es derivarà l’obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.
i) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons l’establert a l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, del text refós de la Llei de subvencions.
j) Trobar-se al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Estat, la seguretat social i la comunitat autònoma.
12. Tramitació telemàtica
La sol·licitud de subvenció es pot fer de forma telemàtica a través de l’enllaç corresponent de la pàgina web de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.
13. Normativa d’aplicació
13.1. La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i l’Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’energia a les Illes Balears.
13.2. En tot allò que no preveuen aquesta Resolució ni l’Ordre esmentada s’ha d’aplicar el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
14. Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 19 de maig de 2017
El conseller de Territori, Energia i Mobilitat,
Marc Pons i Pons
ANNEX 1
Model per sol·licitar l’ajuda
(Nom i llinatges) ................................................................, amb DNI núm. ................................... , representant de l’entitat .................................. amb CIF núm. ......................................... ,
amb domicili a (c., av., pl.) ................................................................... ,
de la localitat ........................................ CP: .................................... Illa: ........................................ ,
Tel.: ...................................... Tel. mòbil: ........................................... Fax: ..................................... ,
Codi CNAE de l’activitat principal: ......................................................... ,
Adreça electrònica(*): .............................................................................
EXPÒS:
Que em vull acollir a la convocatòria de subvencions per al foment de l’energia solar fotovoltaica per a l’any 2017, i present aquesta adreça electrònica (*) a l’efecte de notificacions.
Per la qual cosa formul declaració responsable de la veracitat següent:
1. No em trob en cap dels supòsits establerts en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions. Tampoc em trob en cap dels supòsits establerts a l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, per no haver estat mai objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.
2. Accept, íntegrament, les condicions de la convocatòria; declar que totes les dades són certes i, a més, facilitaré totes les actuacions de control possibles que es desenvolupin per comprovar la realització correcta de l’objecte d’aquests ajuts.
3. Estic al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma.
4. L’actuació objecte de la subvenció no està finalitzada.
5. Per a l’actuació esmentada l’entitat (marcau amb una X el vostre cas):
( ) Sí he sol·licitat o rebut una altra ajuda pel mateix concepte.
( ) No he sol·licitat ni rebut cap altra ajuda pel mateix concepte.
Organisme |
Data de resolució |
Quantia |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
(En el supòsit que se’n sol·licitin en el decurs de la tramitació de l’ajuda, adjuntau l’escrit que detalli les subvencions sol·licitades o rebudes)
6. Les dades bancàries a l’efecte d’ingrés derivades del procediment són:
|
Entitat |
Domicili, sucursal o oficina |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
CODI COMPTE |
||||||||||||||||||||||||||||
País (2 dígits) |
Control IBAN (2 dígits)
|
Codi entitat (4 dígits) |
Codi sucursal o oficina (4 dígits) |
DC compte (2 dígits) |
Núm. compte o llibreta (10 dígits) |
||||||||||||||||||||||||
E |
S |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
La possibilitat d’acreditar-les documentalment, en cas que se m’exigeixi.
Per la qual cosa, declar que són certes les dades anteriors i
AUTORITZ:
( ) A fer les consultes als fitxers públics amb la finalitat d’acreditar les dades o els documents establerts a l’apartat 5 de la convocatòria perquè puguin ser obtinguts en nom meu per l’òrgan competent o autoritzat, en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant transmissions telemàtiques de les dades o dels certificats que les substitueixen.
( ) L’òrgan gestor a obtenir les dades i els documents d’altres administracions establerts en l’apartat 5 de la convocatòria i que no es presenten mitjançant transmissions telemàtiques de dades o dels certificats que els substitueixen, sempre que s’hagi establert per conveni amb l’administració competent. (En cas que no autoritzeu el centre gestor, s’ha d’ajuntar la documentació esmentada).
D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, em don per assabentat o assabentada que les dades personals recollides s’han d’incorporar i tractar en un fitxer específic, a l’efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a l’efecte estadístic. L’òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.
ADJUNT:
( ) Fotocòpia del DNI/NIE/CIF o targeta d’identificació fiscal del sol·licitant o del representant legal.
( ) Annex 2.
( ) Còpia del correu electrònic adreçat a la companyia distribuïdora per a la sol·licitud del punt de connexió per a la instal·lació de generació, juntament amb l’annex II del Reial decret 1699/2011 emplenat (només en el cas d’instal·lacions connectades a la xarxa de distribució).
( ) Còpia de la darrera factura elèctrica (en el cas d’instal·lacions connectades a la xarxa).
( ) Pressupost/s detallat/s.
( ) Annex 3 de pressuposts sol·licitats, si escau.
( ) Còpia de la cèdula d’habitabilitat en vigor com a habitatge (en el cas d’instal·lacions no connectades a la xarxa).
( ) Per a comunitats de propietaris, la documentació específica de l’apartat 5.1.
( ) Una altra documentació complementària (indicau-la).
Per això,
DEMAN:
La subvenció o subvencions per dur a terme la instal·lació fotovoltaica amb una potència de pic de: ............... Wp.
________________________, ___ d _____________________ de 2017
[Signatura]
DIRECCIÓ GENERAL D’ENERGIA I CANVI CLIMÀTIC. CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
ANNEX 2
Descripció de dades tècniques
Ubicació de la instal·lació
Adreça: .......................................................................................................
Localitat: ...................................................................................... Illa ..................................................
En cas d’empreses, activitat empresarial que es desenvolupa en aquest edifici: ___________________________________________
Número de CUPS del subministrament elèctric: ________________________
Potència contractada: ________________kW
Tipus de sol·licitant:
( ) Petita o mitjana empresa, atès que té menys de 250 treballadors i el volum de negocis anuals no excedeix els 50 milions d’euros i el seu balanç general no excedeix els 43 milions d’euros.
( ) Persona física, comunitats de propietaris i entitats sense ànim de lucre.
( ) Altre tipus (indicar):___________________________________
Tipus d’instal·lació:
( ) Fotovoltaica per a autoconsum amb una potència de: _______________kW
( ) Fotovoltaica en habitatge aïllat amb una potència de: _______________kW
Tipus d’ubicació (marcau-ne una):
( ) Integrada o sobre coberta ( ) En terra ( ) Altres
Model de les plaques___________________________________________________
Potència unitària ________ Wp. Nombre total de plaques: ________________
Potència total instal·lada: _____________________________________ Wp
Nombre de convertidors: _______ Potència nominal del convertidor: ________ W
Model de les bateries:___________________________________________________
Nombre de bateries: ___________ Capacitat de càrrega ___________________ Ah
Pressupost (adjuntau-ne a part el pressupost detallat):
Base imposable ………………………………...€
IVA ………………………………………………...€
Total pressupost …………………………….... €
________________, d _____________ de 2017
[Nom i llinatges de la persona sol·licitant]
[Signatura]
ANNEX 3
Llista dels pressuposts sol·licitats
(Per a l’execució d’obres superiors o iguals a 50.000 €, o subministraments de béns d’equip o prestació de serveis d’assistència tècnica, superiors o iguals a 18.000,00 €)
DADES DEL BENEFICIARI:
Nom: ………………………………………………………………………………………………………
DNI/CIF/NIE: …………………..
Empresa Import Pressupost elegit
1. …………………………… ………………………….. …………......
2. ..…………………………. ………………………….. .......................
3. …………………………… ………………………….. ......................
Si el pressupost elegit no és el més econòmic, s’hi ha d’adjuntar una memòria justificativa:
MEMÒRIA JUSTIFICATIVA de l’elecció del pressupost: …
Si no s’aporten tres pressuposts:
MANIFESTACIÓ del beneficiari que no se n’aporten ja que no hi ha en el mercat més empreses subministradores:
[Nom i llinatges de la persona sol·licitant]
[Signatura]