Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 5151
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 10 de maig de 2017 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a fomentar les activitats que desenvolupen les entitats privades sense ànim de lucre per cobrir necessitats socials

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 346336

L’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d’altres, l’acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d’atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l’autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l’autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d’acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d’utilització.

L’article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l’actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d’altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l’autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d’exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l’objectiu de promoure l’autonomia de les persones; detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

L’article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d’iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s’han de dirigir fonamentalment a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, entre d’altres.

Aquesta convocatòria de subvencions s’adreça a les entitats privades sense ànim de lucre que, en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, actualment desenvolupen programes en matèria de serveis socials adreçats a les persones en situacions especials de necessitat que, d’acord amb l’article 6 de la Llei 4/2009, són objecte d’atenció prioritària.

El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d’acord amb l’article 12 d’aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n’hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

L’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).

D’acord amb el Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 42, de 8 d’abril), dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s’inclou la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, de la qual depèn la Direcció General de Planificació i Serveis Socials.

El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, dins la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, les competències, entre d’altres, en matèria de planificació de la política de serveis socials, el pla de serveis socials comunitaris bàsics i altres programes socials, i també la tramitació i la concessió de les ajudes i dels convenis que se’n deriven.

Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d’aquesta convocatòria s’engloben clarament dins de les finalitats que persegueix la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació a través de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, i que, per tant, és l’òrgan competent per tramitar aquest expedient.

D’altra banda, d’acord amb el que disposa l’article 14.1 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, en relació amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Aquesta convocatòria està prevista en l’apartat 5 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici de 2017, aprovat mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 (BOIB núm. 15, de 4 de febrer).

Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 7 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012; a proposta del director general de Planificació i Serveis Socials; d’acord amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen activitats per cobrir les situacions de necessitat social que preveu la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

2. Aprovar el pressupost d’aquesta convocatòria, que té un import màxim de cinquanta mil euros (50.000,00 €).

3. Autoritzar una despesa de cinquanta mil euros (50.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària següent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2017

50.000,00 €

17401.313I01.48000.00

4.Designar la Direcció General de Planificació i Serveis Socials com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi notificat, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 de maig de 2017

La consellera de Serveis Socials i Cooperació

Fina Santiago Rodríguez

 

Annex

Bases de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L’objecte d’aquesta convocatòria és l’establiment de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre per finançar les despeses derivades de la realització d’activitats que tenen com a finalitat cobrir les situacions de necessitat social que preveu la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i que són d’atenció prioritària.

1.2. La tipologia dels projectes per subvencionar és la següent:

· Projectes o activitats adreçats al tractament o la millora de les persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial.

· Projectes o activitats per afavorir la integració familiar i comunitària derivada de situacions de necessitat o risc.

· Projectes o activitats per afavorir la participació i la integració social de les persones usuàries en la vida de la comunitat.

· Projectes o activitats per evitar l’aparició de situacions de vulnerabilitat entre la gent gran, els infants i les persones adolescents.

·  Projectes o activitats associats a processos terapèutics.

1.3. Aquesta convocatòria es regeix per l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).

2. Àmbit temporal

Són subvencionables els projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el període comprès entre l’1 de gener de 2017 i el 31 de desembre de 2017.

3. Pressupost

L’import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 50.000,00 €, d’acord amb la imputació temporal i el desglossament següent:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2017

50.000,00 €

17401.313I01.48000.00

4. Requisits de les entitats beneficiàries

4.1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s’indiquen tot seguit:

a. Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre.

b. Estar constituïdes legalment i inscrites com a entitats prestadores de serveis socials i, si escau, com a serveis, en la data de publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular.

c. Tenir com a objecte en els estatuts activitats en matèria de serveis socials i atenció als col·lectius indicats.

d. Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.

e. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

f.  Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

g. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

h. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

4.2. S’exclouen d’aquesta convocatòria les entitats privades següents:

·  Entitats que, d’acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas siguin una unió d’associacions (article 3 f de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació).

· Fundacions que, d’acord amb l’escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

· Entitats que presentin projectes que ja hagin rebut finançament de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació mitjançant les diferents convocatòries de subvencions publicades l’any 2016.

·  Entitats que treballin en l’àmbit de la cooperació per al desenvolupament.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

5.1. D’acord amb l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, les entitats beneficiàries d’aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a.   Comunicar a l’òrgan competent que s’accepta la proposta de resolució o que s’hi renuncia en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l’acceptació s’entén produïda automàticament si, en el termini que determinen les bases, no es fa constar el contrari.

b.   Acreditar davant la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l’activitat subvencionada.

c.   Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s’està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

d.   Comunicar a l’òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la situació de l’entitat que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de trenta dies naturals comptadors des que s’origini la variació.

e.   Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

f.    Comunicar a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació l’obtenció d’altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.

g.   Facilitar tota la informació que els requereixi l’òrgan de control financer corresponent.

h.   Aportar una memòria justificativa de l’aplicació dels ajuts atorgats i que n’expliqui la realització.

i.   Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

j.  Adoptar, en els termes establerts en la convocatòria corresponent, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si n’és el cas, el cofinançament amb fons de la Unió Europea i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.

k. Trametre a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

l.  Participar en els actes de presentació i difusió de l’activitat que organitzi la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, si n’és el cas.

5.2. L’entitat beneficiària ha de fer constar en tots els elements publicitaris de l’activitat subvencionada la col·laboració de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, en un lloc destacat i amb l’autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.

5.3. L’entitat beneficiària ha d’executar la totalitat del projecte aprovat que ha fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l’import concedit en la resolució de concessió.

6. Despeses subvencionables

6.1. Únicament són subvencionables les despeses derivades de les activitats que es detallen tot seguit:

a.  Les despeses corrents necessàries per a la realització de les activitats: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet, material fungible, correspondència, difusió del projecte, auditories i prevenció de riscs laborals.

b.  Les despeses corrents necessàries per al manteniment del local o els locals on es duen a terme les activitats: lloguer; subministrament d’aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; imposts de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; neteja; manteniment de sistemes d’alarma i seguretat, i detecció i extinció d’incendis.

c.  Les despeses del personal contractat per l’entitat i destinat a l’atenció directa als beneficiaris dels serveis.

d.  Les despeses derivades de la gestió fiscal, laboral, comptable i informàtica de l’entitat directament relacionades amb l’activitat subvencionada.

Les entitats que desenvolupin el projecte exclusivament amb personal voluntari no poden justificar despeses corresponents a l’apartat c.

6.2. L’import màxim per subvencionar cada entitat i projecte és de 15.000,00 euros.

7. Documentació que cal presentar

7.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d’acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat.

7.2. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar, sempre que no estigui en poder de l’Administració o es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, la documentació següent:

a. Una fotocòpia compulsada del CIF de l’entitat sol·licitant.

b.  Una còpia compulsada de l’acord constitutiu de l’entitat amb els estatuts adjunts.

c.  L’acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l’assemblea general, apoderament, certificat d’habilitació, etc.).

d.  L’acreditació de la inscripció de l’entitat en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.

e. Una declaració responsable que l’entitat sol·licitant no està inclosa en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció (imprès 2).

f.  Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 3).

g. Una declaració responsable de complir les obligacions que estableix l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, i també les obligacions que estableix aquesta convocatòria (imprès 4).

h. Una declaració responsable de no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l’article 11 de la Llei 11/2016 (imprès 4).

i. Certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària que indiquin que l’entitat sol·licitant està al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l’Administració estatal.

j. Una autorització expressa de la persona representant de l’entitat sol·licitant perquè l’òrgan instructor del procediment pugui expedir el certificat telemàtic justificatiu que l’entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (imprès 5).

k. Una declaració responsable de la titularitat del compte bancari facilitat, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en aquest cas, n’hi ha prou d’indicar-ne les dades). La titularitat del compte bancari ha de ser de l’entitat beneficiària de la subvenció (imprès 6).

l. Un certificat signat per la persona representant de l’entitat en el qual es faci constar l’adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears, així com dels altres locals dels quals disposa l’entitat, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local.

m. Una declaració responsable signada per la persona representant de l’entitat en la qual es facin constar els anys de funcionament del servei per al qual se sol·licita la subvenció (imprès 7).

n.  Un projecte tècnic, d’acord amb el model disponible al web (imprès 8).

7.3.  Els tècnics del Servei de Planificació Social poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

7.4. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

7.5. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.

8. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds

8.1. Les entitats interessades només poden presentar una sol·licitud per a aquesta convocatòria. En el cas que una entitat presenti més d’una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera d’acord amb l’ordre del registre d’entrada.

8.2. Les sol·licituds, emplenades degudament, s’han de presentar a la seu de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials (plaça de la Drassana, 4, 07012 Palma) de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, o als llocs que determinen l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entendrà per data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, s’ha d’enviar per fax (971 17 60 18) o per correu electrònic (a l’adreça <planificacio@dgplafor.caib.es>) el full de la sol·licitud, amb el segell d’entrada dins el termini, a la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, en el termini màxim de les 24 hores següents a l’acabament del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax o correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.

Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s’han d’emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials. Quan en la sol·licitud s’inclogui un número de fax, s’entendrà que s’aporta a l’efecte de notificar els actes de tràmit, d’acord amb els articles 40 i 42 de la Llei 39/2015.

8.3. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9. Examen de la documentació

9.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials han d’examinar les sol·licituds i la documentació que s’adjunta per determinar si l’ajut s’adequa al que estableix aquesta convocatòria.

9.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació necessària, es requerirà l’entitat interessada perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar d’acord amb l’article 21 de la Llei 39/2015.

10. Comissió Avaluadora

10.1. D’acord amb el que disposen l’article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 15 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:

a. Presidenta: la cap del Servei Planificació Social de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials o la persona que delegui.

b. Vocals:

·  ¡La cap del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.

·  El cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.

·  Dos tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials.

c. Secretari o secretària: un dels dos tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials designats com a vocals.

10.2. La Comissió Avaluadora és l’encarregada d’estudiar i examinar totes les sol·licituds que prèviament hagin admès a tràmit els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, i d’emetre’n un informe que ha de servir de base a l’òrgan instructor per elaborar-ne les propostes de resolució. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d’establir la llista de les possibles entitats beneficiàries ordenada per puntuació.

11. Instrucció del procediment, resolució i notificació

11.1. El director general de Planificació i Serveis Socials és l’òrgan competent per instruir el procediment, el qual ha de dur a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d’acord amb el que estableix l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, així com per comprovar la justificació i l’aplicació efectiva de la subvenció concedida, d’acord amb l’article 42 del mateix text legal.

11.2. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de la subvenció, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, una vegada transcorregut el termini de quinze dies, se’n produeix la caducitat. Si acaba aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre’n la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar l’arxivament de les actuacions a l’òrgan competent per resoldre el procediment i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.

11.3. En tot cas, l’òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o l’entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l’activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de la persona o l’entitat sol·licitant, conformitat que s’ha d’entendre atorgada si la proposta formulada per l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per la persona o l’entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si n’és el cas, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.

11.4. La Comissió Avaluadora és l’òrgan encarregat d’examinar totes les sol·licituds presentades i d’emetre’n un informe que ha de servir de base a l’òrgan instructor per elaborar-ne les propostes de resolució. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d’establir la llista de les possibles entitats beneficiàries ordenada per puntuació.

11.5. D’acord amb l’informe de la Comissió Avaluadora, el director general de Planificació i Serveis Socials, òrgan instructor del procediment, formularà la proposta de resolució, la qual s’ha de notificar individualment o mitjançant la publicació.

11.6. Una vegada notificada o publicada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries tenen un termini de deu dies per presentar-hi al·legacions, reformular el projecte o comunicar-se l’acceptació o, si escau, la renúncia. En tot cas, es considera que l’entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de deu dies comptadors des de l’endemà que s’hagi notificat.

11.7. En el cas que la persona interessada reformuli el projecte presentat inicialment, en la fase procedimental prevista en el punt anterior, ha de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració que fixa la convocatòria.

11.8. Es pot prescindir del tràmit d’audiència prèvia quan no constin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les de la persona beneficiària. En aquest cas, l’òrgan instructor pot formular la proposta de resolució i la persona beneficiària s’ha de limitar a comunicar si l’accepta o hi renuncia. La manca de resposta per part de la persona beneficiària dins el termini previst en l’apartat 11.6 implica que accepta la proposta de resolució.

11.9. L’òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera de Serveis Socials i Cooperació.

11.10. Les resolucions dictades en aquest procediment, que posen fi a la via administrativa, s’han de notificar individualment a cada entitat interessada, d’acord amb els articles 42 i 43 de la Llei 39/2015; han de ser motivades, i han de fixar, en cas de concessió, la quantia individual de la subvenció. En relació amb l’article 43 de la Llei 39/2015, per a la pràctica de la notificació són vàlides les notificacions a través de mitjans electrònics, que s’entendran practicades en el moment en què es produeixi l’accés al seu contingut.

11.11. El termini màxim per resoldre el procediment i notificar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.

11.12. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l’apartat anterior s’han de considerar desestimades.

11.13. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

12. Criteris de valoració

12.1. D’acord amb el que disposa l’article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s’han de seleccionar les entitats beneficiàries mitjançant el procediment de concurs.

12.2. La concessió dels ajuts s’ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l’òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l’assignació i la utilització dels recursos públics.

12.3. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació:

Bloc 1. Qualitat tècnica de l’activitat (màxim 61 punts)

1.1. Justificació i marc en què es desenvolupa el projecte (fins a 5 punts).

1.2. Descripció de les situacions de necessitat sobre les quals es pretén actuar (fins a 5 punts).

1.3. Descripció acurada de les característiques sociofamiliars dels usuaris. Factors de vulnerabilitat. Edat, sexe, discapacitat, dependència, situació sociofamiliar i altres (fins a 4 punts).

1.4. Definició de l’activitat (fins a 5 punts).

1.5. Presentació de l’objectiu general de referència del servei (fins a 5 punts).

1.6. Presentació dels objectius específics (fins a 2 punts).

1.7. Correspondència entre les activitats proposades i les necessitats que es pretenen cobrir (de 0 a 2 punts).

1.8. Presentació d’un cronograma detallat d’activitats separat per mesos (de 0 a 2 punts).

1.9. Experiència de l’entitat en l’execució de projectes amb les mateixes característiques (0,5 punts per mes, màxim 30 punts). (Es valorarà des de la data que consti en el certificat dels anys de funcionament fins a la publicació de la convocatòria.)

1.10. Previsió d’activitats de divulgació adreçades als associats o a la ciutadania en general (per cada activitat, 0,25 punts, màxim 1 punt).

Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l’entitat sol·licitant (màxim 20 punts)

2.1. Estructura d’organització i funcionament. Descripció de l’entitat, inclòs el servei subvencionat (fins a 4 punts).

2.2. Descripció d’espais i mitjans materials de què disposa l’entitat (de 0 a 4 punts).

2.3. Descripció dels recursos humans necessaris per desenvolupar el projecte (de 0 a 4 punts).

2.4. Voluntariat en el servei (1 punt).

2.5. Previsió i descripció de la coordinació amb altres sistemes de benestar social (de 0 a 7 punts). (Es valorarà l’aportació de protocols.)

Bloc 3. Pressupost del servei (màxim 9 punts)

3.1. Presentació d’un pressupost desglossat per tipus de despesa: de personal i corrent (de 0 a 5 punts).

3.2. Indicació d’un cost mitjà per usuari atès (1 punt).

3.3. Presentació d’un pressupost realista i ajustat (de 0 a 3 punts).

Bloc 4. Avaluació del servei (màxim 10 punts)

4.1. Definició dels indicadors d’avaluació segons els objectius plantejats (de 0 a 3 punts).

4.2. Definició dels instruments de valoració i control d’eficàcia de la realització del servei (de 0 a 2 punts).

4.3. Utilització de l’ítem “Enfocament de gènere de les accions previstes” (per cada actuació, 0,5 punts, màxim 2 punts).

4.4. Previsió d’activitats per conèixer el grau de satisfacció dels usuaris i altres persones beneficiàries indirectes (1 punt).

4.5. Realització d’auditories externes o certificació de qualitat de l’any 2015 (de 0 a 2 punts).

13. Determinació de l’import de la subvenció

13.1. Per determinar l’import de la subvenció, s’ha de valorar cada projecte de 0 a 100 punts, d’acord amb els criteris que estableix el punt 12 d’aquesta convocatòria.

13.2 La puntuació mínima necessària d’un projecte per accedir a la subvenció és de 50 punts.

13.3. La quantia per subvencionar cada projecte es determinarà entre els que concorrin a la convocatòria. Si la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes de la convocatòria que hagin obtingut la puntuació mínima prevista en el punt 13.2 no supera l’import màxim previst en el punt 3, s’atorgarà a les entitats el 100 % de l’import sol·licitat, sempre que aquest import sigui inferior al 100 % del cost total del projecte.

13.4. En el cas que la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes presentats a la convocatòria superi l’import màxim previst en el punt 3, s’aplicaran les regles següents:

a.   L’import de la subvenció serà el resultat directe d’aplicar la puntuació obtinguda en el procés de valoració, en forma de percentatge amb decimals, a l’import del projecte sol·licitat, i se li atorgarà un mínim del 50 % de l’import sol·licitat, sempre que hagi obtingut una puntuació mínima de 50 punts, i un màxim del 100 % per a les sol·licituds que obtenguin la puntuació màxima de 100 punts, sempre que l’import sol·licitat sigui inferior al 100 % del cost total del projecte. S’ha de respectar la proporció entre els punts obtinguts i els percentatges que s’han d’aplicar sobre l’import del projecte aprovat i que han de donar com a resultat la quantia de la subvenció.

b.   En el cas que la suma dels imports totals dels ajuts que correspondrien a les entitats beneficiàries superi l’import total del pressupost assignat, d’acord amb el límit pressupostari que consta en el punt 3 d’aquesta convocatòria, s’ha de prorratejar aquest import total entre les entitats beneficiàries tenint en compte l’ajut assignat inicialment.

13.5. En el cas que el projecte disposi de finançament d’altres ens públics o privats, la quantia d’aquestes subvencions, de manera aïllada o conjunta, no pot ser superior al cost de l’activitat que l’entitat beneficiària ha de dur a terme.

13.6. En cap cas, l’import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

14. Pagament dels ajuts i justificació

14.1 Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria s’han de pagar íntegrament i una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 %. Les entitats beneficiàries no han de presentar cap de les garanties a què fa referència l’article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l’autorització prèvia del Consell de Govern de dia 21 d’abril de 2017, segons l’article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, d’acord amb la disposició final novena de la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’article 25.3 del Decret 75/2004.

14.2. L’entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat abans del 31 de març de 2018. La documentació justificativa que s’ha de presentar és la següent:

a. Una memòria tècnica justificativa, que ha d’incloure:

· Un certificat del representant legal de l’entitat que acrediti la realització efectiva de l’activitat d’acord amb la sol·licitud presentada i l’aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.

· Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat en el seu conjunt i una avaluació final, d’acord amb el model que facilita la Direcció General de Planificació i Serveis Socials (imprès 9, disponible al web

<http://serveissocialsicooperacio.caib.es>).

b. Una memòria econòmica, en la qual han de constar:

·  Un compte justificatiu, degudament emplenat i signat pel representant de l’entitat, que ha d’incloure la relació dels justificants imputats al projecte (amb una llista numerada dels documents justificatius), amb la data d’emissió i de pagament i el percentatge d’imputació al projecte subvencionat tenint en compte els altres ajuts de què disposa l’entitat per dur a terme l’activitat subvencionada.

· Un balanç final del pressupost total del projecte aprovat, que ha d’especificar les despeses que ha finançat el Govern de les Illes Balears, les que han finançat altres entitats o administracions públiques i les que s’han finançat amb fons propis.

· Una carpeta ordenada i amb un índex que contengui originals i les fotocòpies de totes les factures, de les nòmines i d’altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període comprès entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2017, així com de tots els certificats bancaris i altres justificants de pagament que acreditin la data i l’import del pagament de les despeses derivades de l’execució de l’activitat o el projecte subvencionat entre l’1 de gener de 2017 i el 31 de març de 2018. Les factures han d’indicar les dades següents:

· Raó social i CIF del proveïdor.

· Raó social i CIF de l’entitat.

· Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.

· Data d’emissió.

· Data efectiva del pagament.

c. Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

d. Una declaració responsable, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les que se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 3).

14.3. L’aplicació dels fons percebuts no s’entendrà del tot justificada fins que no s’hagi acreditat, com a mínim, l’import del projecte aprovat, amb independència de l’import de la subvenció concedida.

14.4. Les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l’activitat duita a terme han de tenir una data compresa entre l’1 de gener de 2017 i el 31 de desembre de 2017, o bé dins de la data d’execució de les accions que consti en la resolució de concessió de la subvenció, d’acord amb la sol·licitud presentada.

14.5. Els justificants de pagament de les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l’activitat duita a terme han de tenir una data anterior al 31 de març de 2018.

14.6. Malgrat el que estableix el punt 14.5, i d’acord amb el que disposa l’article 24 c de les bases reguladores, s’entendran justificades totes les despeses que, conforme a dret, s’hagin meritat a la data màxima de justificació de l’activitat, amb independència que s’hagin abonat o no als creditors corresponents.

14.7. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d’un termini màxim de quinze dies, des de l’endemà de la notificació per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

15. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

15.1. D’acord l’article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció poden demanar una ampliació d’aquest termini, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

15.2. D’acord amb l’article 19 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d’ofici o a instància de part, per mitjà d’una resolució motivada de l’òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d’aplicació. La sol·licitud d’ampliació d’aquest termini s’ha de presentar abans del 31 de març de 2018.

16. Formes de justificació admissibles

16.1. Són formes de justificació admissibles les següents:

a.   Personal contractat: nòmines, justificants d’ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d’ingressos de les retencions de l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).

b.   Col·laboracions de professionals en l’organització general de l’entitat: factures i rebuts signats pel perceptor, en què constin el nom i llinatges i el NIF del perceptor, la col·laboració prestada, el període de la prestació, l’import total i la retenció efectuada a càrrec de l’IRPF.

c.   Despeses generals (telefonia fixa i mòbil, accés a Internet i correspondència): factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant de les institucions i els organismes, degudament legalitzades.

d.   Despeses d’assegurances del local on es desenvolupa el programa o les activitats: document de resguard de l’alta i la vigència de l’assegurança i document bancari o factura del pagament.

e.   Subministraments de fungibles i d’altres béns no inventariables: factures o tiquets de caixa numerats, amb el NIF i l’especificació del nom de l’entitat que l’emet, la data i el concepte de la despesa, o certificats amb l’explicació del concepte de la despesa.

f.    Despeses d’assessoria jurídica, fiscal o comptable o de gestió de permisos, llicències i altres tràmits administratius: factures amb IVA o documents acreditatius del pagament davant de les institucions i els organismes, degudament legalitzades.

16.2. En tots els documents justificatius de la subvenció han d’aparèixer, de forma clara i inequívoca, el nom i el CIF de l’entitat beneficiària de la subvenció.

17. Subcontractació

La subcontractació és possible fins a un màxim del 100 % de l’import de l’activitat subvencionada, d’acord amb el que preveu l’article 38 del Text refós de la Llei de subvencions en relació amb l’article 29 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

18. Avaluació i control

18.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

18.2. L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació o a la revocació de l’ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se’n puguin derivar.

19. Revocació dels ajuts concedits

19.1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d’acord amb l’article 30 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han de tenir en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

19.2. La revocació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n’ha d’especificar la causa, així com la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s’entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d’execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l’abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n’hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s’ha de dictar cap resolució de modificació i s’ha d’iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s’han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l’article 31.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

20. Reintegrament dels ajuts concedits

20.1. L’entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l’interès de demora, en els casos que estableix l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

20.2. Les causes i l’import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s’han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l’article 31.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

20.3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

21. Compatibilitat

21.1. Les subvencions que s’atorguin d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.

21.2. D’acord amb l’article 4 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’import de la subvenció no pot ser d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l’activitat que l’entitat beneficiària ha de dur a terme.

22. Règim d’infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l’atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d’acord amb el procediment que recull l’article 62 del mateix text legal.

23. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s’han d’aplicar l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i el Text refós de la Llei de subvencions.