Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE FELANITX

Núm. 5213
Bases de la convocatòria de subvencions 2017 per a la restauració de rahabilitació de façanes d'immobles del nucli urbà de Felanitx

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

BDNS (identif.): 346521, http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/es/index

La Junta de Govern Local ha aprovat en data 2 de maig de 2017, les bases de la convocatòria d’aquesta subvenció , la qual es publica per tal que els interessats puguin presentar sol·licituds d’acord amb les següents bases:

1.-Finalitat

L'Ajuntament de Felanitx vol estimular i fomentar la realització d'obres de restauració i rehabilitació de façanes, per a mantenir en bon estat de conservació els edificis d'habitatges, allargant així la vida del patrimoni urbà i garantint la seguretat dels vianants, i com a mesura per a millorar la imatge de Felanitx.

2.-Objecte

L'objecte de les presents bases és fomentar i regular les ajudes econòmiques que l'Ajuntament de Felanitx concedirà durant l'any 2017 per a la restauració i/o rehabilitació de les façanes d'edificis destinats preferentment a residència habitual situats dins el nucli urbà de Felanitx.

Es poden acollir a aquesta convocatòria les sol.licituts de subvencions per obres de restauracions i rehabilitacions de façanes  d’immobles que compleixin els següents requisits:

- Sol.licituts de subvenció presentades dins del termini establert a l’article 12 d’aquestes bases, encara que no s’hagi sol.licitat la llicència urbanística o realitzada la comunicació prèvia.

- Sol.licituts de subvenció per obres sense executar, per les quals s’hagi sol.licitat la llicència urbanística o comunicació prèvia en el registre general d’aquest Ajuntament en el període comprès entre el 25 de juliol de 2016 i el dia en què finalitzi el termini per a presentar sol.licituts  establer en la base dotzena de la present convocatòria.

- Sol.licituts de subvenció per obres executades i per les per les quals s’hagi obtingut prèviament al seu inici la corresponent llicència urbanística o haver realitzat la comunicació prèvia en el període comprès entre el 25 de juliol de 2016 i el dia en què finalitzi el termini per a presentar sol.licituts  establer en la base dotzena de la present convocatòria.

Es consideren obres de conservació les destinades al manteniment de totes les condicions estructurals i elements del bé immoble en perfecte estat de salubritat i ornament exterior, i també tots aquells elements i instal·lacions que es considerin en mal estat (balcons,  baixants, fusteries, etc.), així com les estrictes obres de manteniment (reparacions de referit o pintures, etc.).

Es consideren obres de restauració aquelles la finalitat de les quals és la de tornar al bé o una part d'ell les seves característiques originals, científicament conegudes, tant de les seves estructures com dels seus elements, acabat i decoracions, de manera que el procés sigui reconeixedor, sense que s'admetin en el procés noves aportacions de nou disseny. Comporta la utilització, en la mesura que sigui possible, dels sistemes constructius i materials originals.

Es consideren obres de rehabilitació les que tenen per objecte la millora de les condicions d'habitabilitat i estètica, mantenint en tot cas les característiques estructurals del bé (estructura portant) i els aspectes fonamentals de la seva tipologia.

3.-Condicions

L'obtenció de la subvenció quedarà sotmesa al compliment de les següents condicions:

a) l'edifici ha de comptar amb els requisits legals d'ús i no ha d'estar en situació de fora d'ordenació

b) les façanes intervingudes han de donar a via pública; s'hi poden incloure les parets mitgeres visibles des de la via pública

c) les obres objecte de subvenció han de disposar, abans de l’inici de les obres, de les corresponents llicències administratives, i hauran de complir les condicions que eventualment imposi l'Administració competent en matèria de patrimoni.

d) el termini per sol.licitar la llicència urbanística o realitzar la comunicació prèvia per les obres objecte de la subvenció, no podrà ser superior a dos mesos comptats dels de la notificació de la seva concessió.

e) les intervencions previstes han de tenir en compte, la totalitat de la façana, tant pel que fa a composició com pels materials d'acabats, excepte:

1.) En els casos en que hi hagi una part de l’edifici destinat a habitatge i un altre a local comercial, en aquests casos es podrà obtenir la subvenció per la part de façana corresponent a l’habitatge.

2.) Es podrà obtenir una subvenció pel fet puntual de realitzar obres consistents en eliminar mitjançant soterrament, o bé ocultació darrera element constructius, del cablejat de la façana.  

f) els edificis que optin a aquestes ajudes s'hauran d'ajustar als criteris establerts a l'annex 4 d'aquestes bases.

Totes les actuacions i obres hauran de garantir la seva coherència tècnica i constructiva amb l'estat de conservació de l'edifici així com la seva efectiva contribució a la millora de les condicions d'ús, seguretat o estètica exterior de l'edifici i l'adequació o supressió de parts o elements impropis de les façanes.

En qualsevol cas, quedaran excloses de l'àmbit de la subvenció regulada per les presents bases:

– Façanes d'edificis en situació de fora d'ordenació

– Obres que impliquin la demolició de la façana

– Actuacions que representin el buidat estructural o l'enderroc general del immoble en què es pretén actuar

– Façanes d'edificis en els que s'hagi iniciat, resolt o no, un expedient d'infracció urbanística.

– Utilització de pintura plàstica com a material d'acabat

– Intervencions que mantenguin els aparells d'aire condicionat, antenes, conductes de fums o qualsevol altre element d'aquest tipus situat a la façana o als balcons

– Intervencions que suposin o mantenguin la col·locació d'estenedors oberts a la via pública

4.-Beneficiaris

La sol·licitud de la subvenció la realitzarà la propietat de l'immoble, tant si es tracta d'una o més persones físiques, d'una societat mercantil, com d'una comunitat de propietaris. En aquest darrer supòsit caldrà, per tant, que la comunitat estigui legalment constituïda. Les subvencions s'atorgaran a la propietat en el seu conjunt, mai a títol individual.

No obstant això, no en poden ser beneficiaris:

− Qui incorri en alguna de les prohibicions establertes en l’article 13 de la LGS.

− Qui disposi d'altres subvencions de l'ajuntament de Felanitx per realitzar obres al mateix immoble

5.-Quantia

En caràcter general l'import de la subvenció serà del 30% del pressupost d'execució material de les obres, fins a un import màxim de 8.000 € per obra. Quan es tracti d’edificis inclosos dins d’una àrea BIC o edificis catalogats, l’import de la subvenció serà del 40 % fins a un màxim de 10.000 €.

En cas que l'import global de les subvencions sol·licitades excedeixi la dotació pressupostària contemplada en la base setena, la comissió qualificadora elaborarà una proposta de resolució per tal d'acomodar la quantia global a la consignació pressupostària disponible, d'acord amb els següents criteris:

1. Seran objecte de valoració, per tal de mantenir la subvenció inicialment prevista:

a) l'antiguitat de l'edificació

b) la recuperació de la configuració original de la façana de l'immoble

c) la recuperació d'elements de l'arquitectura tradicional, i la utilització de materials similars als originals

d) la intervenció en immobles que es trobin en un palès estat de degradació, evident i notori des de la via pública

e) la intervenció en immobles amb façana a més d'un carrer

f) la intervenció en immobles que hagin estat inclosos en el Catàleg de Protecció del Patrimoni Històric de Felanitx, aprovat provisionalment per l'Ajuntament en data 18 de març de 2015

2. Seran objecte de valoració negativa, susceptible de minorar la quantia de la subvenció inicialment prevista:

a) La realització d'intervencions amb tècniques i materials o elements poc avinguts amb l'arquitectura tradicional

b) La manca d'algun o de tots els elements especificats a l'apartat 1.

No obstant això, quan el crèdit pressupostari sigui suficient per satisfer-les totes, no cal aplicar els criteris anteriors per establir un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixin els requisits de la convocatòria.

6.-Naturalesa de la subvenció

Les subvencions d’aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Són compatibles amb altres ajudes o subvencions que pugui rebre la persona o entitat beneficiària per al mateix projecte, sempre que el còmput total de les ajudes no superi el pressupost del projecte.

El fet de rebre una subvenció implica l’obligatorietat de dur a terme l'obra i, consegüentment, la persona beneficiària ha de cercar altres fonts de finançament o bé aportar-hi fons propis.

7.-Dotació pressupostària

Durant l'exercici pressupostari de 2017 es destina la quantitat de 30.000 € amb càrrec a la partida 1522.780001 per atendre a les subvencions d’aquesta convocatòria.

8.-Despeses subvencionables

1. El pressupost als efectes del càlcul de la subvenció, està constituït pel pressupost  d'execució material de les obres reflectit en el projecte tècnic.

2. Quan no sigui necessari projecte tècnic, per tractar-se d'actes subjectes a comunicació prèvia, es prendrà com a referència el pressupost presentat amb la sol·licitud de subvenció.

3. No formen part del pressupost els impostos ni les taxes derivats de la obtenció de la llicència municipal d'obres.

9.-Publicació de la convocatòria i de la seva resolució

La convocatòria i les bases que la regeixen i la resolució de la convocatòria s'han de publicar en el BOIB, a la BDNS i en la pàgina web de l'Ajuntament.

10.-Procediment.

La tramitació i gestió d’aquesta convocatòria se subjecta als principis enumerats en l’article 8.3 de la LGS: publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no discriminació, eficàcia i eficiència.

La Junta de Govern Local és l’òrgan encarregat d’aprovar les bases i la convocatòria i de resoldre-la.

L'òrgan instructor, quan hagi rebut l’informe de la comissió tècnica avaluadora sobre les sol·licituds de subvencions i, hagi comprovat que els sol·licitants compleixen els requisits,  dictarà la proposta de resolució definitiva, la qual haurà d'incloure la relació de persones o entitats beneficiàries, amb la descripció de l'edifici objecte de les obres, el seu pressupost, la puntuació total obtinguda, l’import de la subvenció, i els criteris que determinen la quantia proposada, a més de la resta de sol·licituds amb proposta justificada de desestimació, si és el cas. 

Posteriorment, la Junta de Govern Local resoldrà la convocatòria, amb la indicació dels extrems continguts en la proposta de resolució definitiva esmentada.

El termini màxim per resoldre i notificar la resolució d'aquest procediment és de dos mesos, comptadors a partir del dia que acaba el termini de presentació de les sol·licituds, transcorreguts els quals sense que se n'hagi dictat la resolució, s'entendran desestimades totes les sol·licituds.

11.-Sol·licitud i documentació adjunta

Les sol·licituds i les declaracions que s’exigeixen s’han de formalitzar, preferentment, mitjançant els models que incorporen aquestes bases però, en qualsevol cas, han de contenir les dades necessàries per identificar correctament la persona sol·licitant. S'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

1) Model de sol·licitud de subvenció amb indicació de les dades de la finca i del sol·licitant, inclòs el número de compte corrent als efectes de posteriors liquidacions (annex 1).

1) Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant o del seu representant legal.

2) Si és el cas, documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut de la qual actua el signant de la sol·licitud.

3) Acord de la comunitat de propietaris de sol·licitar l'ajut i de realitzar els treballs d'acord amb les normes i ordenances municipals i les condicions de la convocatòria, si s'escau.

4) Documentació fotogràfica de l'edifici (generals de façanes i de detall dels elements on es pretén intervenir) en l'estat previ a la intervenció.

5) En cas que no sigui necessària la presentació de projecte redactat per tècnic competent, s'haurà d'aportar la següent documentació:

- Memòria descriptiva del tipus d’intervenció (problemàtica que es vol solucionar, materials, acabats, colors, etc.)  

- Pressupost detallat per capítols, amb amidaments de cadascuna de les partides i oficis, i aplicació de preus unitaris (s’entén que el pressupost presentat no du IVA si no s’hi recull res al respecte). Aquest pressupost és el que ha de servir de base per la sol.licitut de la llicència administrativa o comunicació prèvia.

6) Declaració responsable de no haver demanat cap altre suport, ajuda o subvenció per dur a terme les obres objecte de la sol·licitud o, si és el cas, la relació dels suports, de les subvencions i de les ajudes sol·licitades o concedides, i de no incórrer en cap de les prohibicions establertes en l’article 13 de la LGS. (annex 2).

La presentació de la sol·licitud implica la plena acceptació i el coneixement de les bases i la convocatòria corresponent.

12.-Termini i llocs de presentació de les sol·licituds

Les sol·licituds de subvencions d’aquesta convocatòria es poden presentar en el termini de 60 dies naturals, comptadors a partir de l’endemà de la seva publicació en el BOIB. Si el darrer dia hàbil caigués en dissabte, el termini s'ajorna fins a l'hàbil següent.

Cal presentar-les en el registre general de l'Ajuntament o també es poden presentar en els llocs establerts en l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992 de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (LRJPAC).

Si la sol·licitud s’envia per correu, s’ha de presentar a Correus amb el sobre obert perquè la segellin, a fi d’acreditar que s’ha enviat dins el termini fixat en la convocatòria.

13.-Esmena de deficiències

Donat el cas que la instància o la documentació fossin incorrectes o incompletes, l'òrgan instructor n'ha de requerir la rectificació o els documents que hi manquin. Si en el termini de 10 dies hàbils la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta els documents requerits, l'Ajuntament, després d’haver pres la resolució pertinent, considerarà que desisteix de la seva petició, d'acord amb l'article 71.1 LRJPAC.

14.-Import de la subvenció

D’acord amb l’article 32.2 del RLGS, les subvencions atorgades en la convocatòria que regulen aquestes bases tenen la consideració d’import cert. Per tant, en el cas que correspongui a un percentatge del projecte o pressupost, en la resolució d'atorgament s'haurà d'especificar l'import exacte de la subvenció concedida.

Si a l’hora de determinar les subvencions corresponents a les sol·licituds el crèdit pressupostari no fos suficient per concedir-les totes, s'aplicaran els criteris de ponderació previstos a la base cinquena. Si això resultés insuficient, es reduiran proporcionalment les quanties resultants fins que no se superi el muntant global de la consignació pressupostària.

15.-Òrgans i funcions

L’òrgan instructor del procediment de concessió correspon a la Regidoria d’economia i hisenda, que ha de dur a terme les actuacions a què es refereix l’article 24 de la lei 38/2003 general de subvencions.

Una comissió avaluadora es reunirà per examinar si les persones beneficiàries compleixen tots els requisits necessaris per accedir a les subvencions i avaluar les sol.licituds conforme als criteris de valoració establerts a aquestes Bases. S’aixcecarà acta de tot l’actuat en aquesta reunió.

La comissió avaluadora estarà integrada pels següents membres

Presidència: el batle de l’Ajuntament de Felanitx, o en el seu cas persona en qui delegui.

Vocals:  

- El tècnic d’Urbanisme.

- L’interventor de l’ajuntament de Felanitx

- L’arquitecta municipal.

- Secretari de la Corporació o persona en qui delegui,

La comissió tècnica avaluadora quedarà constituïda legalment amb l’assistència de president, l’arquitecta municipal i el secretari o persona en qui hagi delegat.

L’òrgan instructor, a la vista de l’expedient i de l’acta de la reunió de la comissió, formularà proposta de resolució provisional, que es publicarà a la web de l’Ajuntament, tot segui s’obrirà un termini de 10 dies per presentar al.legacions.

Si no es presenten al.legacions dins el termini concedit, la proposta de resolució formulada tindrà el caràcter de definitiu. En altre cas examinades les al.legacions presentades per les persones interessades, l’òrgan instructor formularà proposta de resolució definitiva que haurà d’expressar la/el sol.licitant o la relació de sol.licitants per als que es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia.

La competència per resoldre el procediment i concedir la subvenció s’atribueix a la Junta de Govern Local, que dictarà aquesta resolució un copo dictada la proposa de resolució definitiva i emès informe de fiscalització per la Intervenció municipal..

16.-Termini de resolució i notificació

La Junta de Govern Local ha d'adoptar la corresponent resolució en el termini màxim de dos mesos, a comptar des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi adoptat la resolució, els sol·licitants poden entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu.

La resolució ha de ser notificada a tots els beneficiaris de manera individualitzada en el termini màxim de 10 dies des de la data de l'acord.

17.-Acceptació

Perquè la subvenció sigui efectiva, cal que el beneficiari l'accepti, sense reserves, amb les condicions amb les quals s'ha concedit. A aquests efectes, la signatura del justificant de recepció de la comunicació de la subvenció és suficient, sempre i que el beneficiari no al·legui res en contra en el termini d'un mes. La no acceptació comporta la revocació de la subvenció.

18.-Obligacions del beneficiari

Els beneficiaris de les subvencions objecte de la present convocatòria s'obligaran a complir les següents condicions:

1. Permetre la inspecció municipal de les obres i facilitar les dades i els documents que els siguin sol·licitats.

2. Haver obtingut prèviament a l’inici de les obres la corresponent llicència urbanística o, en cas d’obres menors haver realitzat la comunicació prèvia.

1. Començar i acabar les obres en els terminis previstos a la llicència o especificats a la comunicació prèvia.

2. Exhibir en la façana de l'immoble objecte de la intervenció, i mentre durin les obres, el distintiu que proporcionarà l'Ajuntament, acreditatiu de la col·laboració municipal en el seu finançament, que s'ajustarà al model inclòs a l'annex 3.

19.-Termini de finalització de les obres

Les obres objecte de subvenció hauran d'estar acabades en el termini fixat a la llicència urbanística, o en el termini especificat a la comunicació prèvia.

20.-Justificació i abonament de la subvenció

El pagament de l’import se sol·licitarà en el termini màxim de dos mesos des de l'acabament de les obres objecte de la subvenció.

Juntament amb la sol·licitud caldrà presentar:

1. Declaració expressa que els treballs s'han finalitzat d'acord amb la proposta tècnica presentada en el seu dia (amb els materials, colors i acabats, etc.) i d'acord amb la llicència urbanística, i si n'és el cas, certificat del tècnic director de finalització de les obres.

2. Acreditació de la despesa mitjançant còpia de les factures en correspondència amb el pressupost presentat i justificació del seu pagament.

3. Fotografies de les façanes de l'edifici en l'estat final de la rehabilitació

L'acreditació de la despesa i la justificació del pagament s'haurà de presentar pel total de la subvenció concedida.

21.-Revocació de la subvenció

Si la persona o entitat beneficiària incompleix les obligacions contemplades en les bases o en la normativa sectorial de subvencions, o incorre en alguna de les causes de l’article 37 de la LGS, o altera les condicions o aspectes i característiques rellevants del projecte o comunicació prèvia que s’hagin pogut tenir en compte per concedir l’ajuda, els òrgans competents de l'Ajuntament han de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, l’entitat beneficiària perdrà el dret a cobrar-la o, si ja l’ha cobrada, l’haurà de reintegrar, d’acord amb el que estableixen l’article 40.1 de la LGS i l’article 13.2 del RLGS.

 

ANNEX 1
SOL·LICITUD DE SUBVENCIÓ PER REALITZAR OBRES DE REHABILITACIÓ i/o  RESTAURACIÓ DE FAÇANES D'IMMOBLES UBICATS AL NUCLI URBÀ DE FELANITX. 2017

DADES DE LA PERSONA O ENTITAT SOL·LICITANT

Nom i llinatges o raó social:

NIF/CIF:

Domicili (als efectes de notificacions)

Carrer o plaça:

Localitat:

CP:

Telèfon de contacte:    Fax:

Correu electrònic:

DADES DEL REPRESENTANT LEGAL/PERSONA AUTORITZADA

Nom i cognoms:

DNI/NIE:

Telèfon:

Correu electrònic:

Represent l’entitat sol·licitant en qualitat de:

Pressupost total del projecte: ____________________________ €

La persona que subscriu, _______________________________,amb NIF ____________________, en representació de l'entitat sol·licitant (en el seu cas), DECLAR SOTA LA MEVA RESPONSABILITAT

1) Que accept les bases de la convocatòria de subvencions per realitzar obres de conservació, restauració, consolidació i rehabilitació d'immobles ubicats en el centre històric de Felanitx 2017.

1) Que n’adjunt la documentació exigida.

QUANTITAT QUE SOL·LICIT _______________________ €

Felanitx, ___ d __________________ de 2017

(Signatura)

 

ANNEX 2
DECLARACIÓ RESPONSABLE

DADES DE LA PERSONA O ENTITAT SOL·LICITANT

Nom i llinatges o raó social:

NIF/CIF:

Domicili (als efectes de notificacions)

Carrer o plaça:

Localitat:

CP:

Telèfon de contacte:    Fax:

Correu electrònic:

DADES DEL REPRESENTANT LEGAL/PERSONA AUTORITZADA

Nom i cognoms:

DNI/NIE:

Telèfon:

Correu electrònic:

Represent l’entitat sol·licitant en qualitat de:

DECLAR SOTA LA MEVA RESPONSABILITAT:

1. que no he demanat cap altre suport, ajut o subvenció per a aquest projecte o, si és el cas, la relació dels suports, de les subvencions i de les ajudes sol·licitades o concedides, amb indicació dels imports i de les entitats subvencionadores són les següents:

-

-

-

-

-

Que (jo/o la entitat que represent) no està afectada per cap de les circumstàncies que s’esmenten a l’aticle 13 de la Llei General de Subvencions 38/2003, de 17 de novembre, que es transcriuen a continuació:

1. Haver estat condemnat/ada mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d’obtenir subvencions o ajudes públiques.

2. Haver sol.licitat la declaració del concurs, haver estat declarat/ada insolvent en qualsevol procediment, trobar-se declarat/ada en concurs, estar subjecte a intervenció judicial o haver estat inhabilitat conformement a la llei concursal, sense que hagi conclòs el període d’inhabilitció fixat en la sentència de qualificació del concurs.

3. Haver donat lloc, per una causa de la qual haguessin estat declarat culpable, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l’Administracio.

4. Trobar-se la persona física, els administradors de les societats mercantils o que detingui la responsabilitat legal d’altres persones jurídiques en alguns dels supòsits de la llei 12/1995, d’11 de maig, d’incomptabilitats dels membres del Govern de la Nació i dels alts càrrecs de l’Administració general de l’Estat, i de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d’incompatibilitats del personal al servei de les administracions Públiques, o que es tracti de qualsevol dels càrrecs electius regulats a la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes establerts en aquesta o en la normativa autonòmica que reguli tals matèries.

5. No estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, en la forma que es determini reglamentàriament.

6. Tenir la residència fiscal en un país o un territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

7. No estar al corrent del pagament d’obligacions per reintegrament de subvencions el els termes que reglamentàriament es determinin.

8. Haver estat sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d’obtenir subvencions segons la Llei de subvencions.

Així mateix declar que no forman una associació afectada per les causes de prohibició previstes als apartats 5 i 6 de l’article 4 de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, com tampoc una associació respecte de la qual s’hagi suspès el procediment administratiu d’inscripció perquè s’han trobat indicis racionals d’il.licitud penal, en apliació de l’article 30.4 de la Llei orgànica 1/2002.

La qual cosa es fa constar a efectes de concessió d’una subvenció per part de l’Ajuntament de Felanitx.

Signat

(Nom i cognoms)

Felanitx, ___ de ___________ de 2017

BATLE DE L’AJUNTAMENT DE FELANITX

 

ANNEX 3

AQUESTES OBRES HAN ESTAT SUBVENCIONADES

PER L'AJUNTAMENT DE FELANITX

 

ANNEX 4
GUIA PER A OBRES DE RESTAURACIÓ i/o REHABILITACIÓ DE FAÇANES

OBJECTE

Aquesta guia de la rehabilitació pretén recollir una serie de recomanacions pels sol·licitants de subvencions municipals per a la restauració i/o rehabilitació de façanes d'edificis al nucli urbà de Felanitx.

Aquest document no és una guia exhaustiva, sinó orientativa de questions a tenir en compte tant a les obres de conservació, restauració o consolidació, com per les obres de rehabilitació de les façanes dels immobles que sol·licitin les ajudes.

CONDICIONS DE CARÀCTER GENERAL

El sol·licitant que pretengui obtenir ajudes per realitzar les obres esmentades, haurà de complir les condicions imposades a la llicència d'obres, i en particular, les condicions que eventualment imposi l'Administració competent en matèria de patrimoni.

Les solucions arquitectòniques projectades i els usos prevists han de ser adients i compatibles amb les característiques tipològiques de l'edifici en el que s'intervé, i han de complir els paràmetres i usos permesos en la normativa urbanística aplicable en cada cas.

Les obres que poden acollir-se a les ajudes són:

– Restauració de les parts de la façana en mal estat (arrebossats, escrostonats, sanejament d'esquerdes, etc)

– Decapat i/o pintat de tota la façana

– Restauració d'elements escultòrics i ornamentals de façana que puguin considerar-se d'interès

– Reconstrucció o restitució d'elements deteriorats o desapareguts

– Neteja i tractament dels paraments petris

– Neteja i restauració dels elements de fusteria (portes, finestres, etc.)

– Neteja i restauració dels elements de serralleria (baranes, reixes, etc.)

– Eliminació dels aparells d'aire condicionat, antenes, conductes de fums o qualsevol altre element d'aquest tipus situat a la façana

– Substitució de baixants i canals de recollida d'aigües pluvials

– Eliminació del cablejat de la façana

CONDICIONS DE CARÀCTER PARTICULAR

La composició i acabat de materials de les façanes seguirà els següents criteris:

– Les obertures s’ordenaran segons els eixos verticals de composició.

– En les restauracions, les fusteries exteriors seran de característiques similars a les originals. En les rehabilitacions, les fusteries i persianes seran de fusta o d’alumini, amb els colors tradicionals de la zona. Les persianes seran de llibret mallorquí alineades a façana i fixades amb galfons i sense bastiments. No s’admet la fusteria exterior en PVC.

– En les restauracions, les baranes exteriors seran de característiques similars a les originals.

– No s’admeten els aplacats ni els emmarcats amb pedra aplacada irregular i/o amb acabats brillants.

– L'acabat de les façanes serà de característiques similars a les originals. A les restauracions, es recomana morter de calç o pintura al silicat damunt arrebossat de calç.

– Els rètols publicitaris o anuncis no sobresortiran del pla de façana més de 6 cm, i s'han de situar dins de l'espai de les pròpies obertures. No s'admeten rètols a les baranes dels balcons dels edificis.

– Es considerarà la possible eliminació visual del cablejat existent en façana, avaluant la possibilitat del seu soterrament.

– Les parets mitgeres s'acabaren amb el mateix material i color que les façanes

– No es permeten els aparells de refrigeració o aire condicionat visibles des de l'exterior. S'admeten els que, sense sobresortir del pla de façana, estiguin integrats compositivament dins dels buits existents i protegits visualment, sense produir distorsions estètiques. Queda prohibit qualsevol abocament o desguàs a la via pública.

– Tots els conductes i traçats d'instal·lacions privades (telefonia, calefacció, climatització, aigua, televisió, etc.) aniran per l'interior de l'edificació o encastats.

– Els conductes de fums estaran sempre ocults des de la via pública, i sobresortiran de la coberta el mínim necessari per al seu funcionament correcte.

– Les antenes de televisió, telefonia o similars no poden estar adossats a façana ni situats als balcons. Es recomana la instal·lació d'antenes col·lectives a coberta, ubicades de tal manera que la seva percepció visual des de la via pública sigui la mínima possible.

– No es permet la col·locació d'estenedors oberts a la via pública