Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'EIVISSA

Núm. 5166
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament d'Explotació del Centre de Transferència Intermodal i de Serveis (CETIS)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovat definitivament per l’Excm. Ajuntament Ple en sessió ordinària celebrada el dia vint-i-set d’abril de dos mil disset, la modificació del Reglament d’Explotació del Centre de Transferència Intermodal i de Serveis (CETIS), es pública el text íntegre del mencionat reglament, als efectes previstos en els articles 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, de bases de règim local, i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears:

“Projecte de modificació Reglament d’explotació del Centre de Transferència Intermodal i de Serveis (CETIS).

CAPÍTOL I

Antecedents

Article 1

L'explotació de l'estació d'autobusos del Centre de Transferència Intermodal (en endavant CETIS) es regirà per les normes contingudes en aquest Reglament i la legislació de transports en vigor, en particular en el contemplat en la Llei 16/1987 de 30 de juliol i el seu Reglament de desenvolupament aprovat per Reial decret 1211/1990 de 28 de setembre.

CAPÍTOL II

De l'estació d'autobusos

Article 2

L'estació d'autobusos del CETIS té per objecte donar servei a:

- La sortida, arribada i trànsit dels vehicles que tinguin parada a la localitat d’EIVISSA i realitzin transport públic regular de viatgers, equipatges i encàrrecs per carretera.

- Els serveis discrecionals que volguessin igualment fer ús de les instal·lacions.

- En general a les persones usuàries que intercanviïn la manera de transport o que l'utilitzin per accedir a l'estació.

- Els modes de transport urbà i interurbà que puguin implantar-se en el futur a EIVISSA. La utilització del CETIS serà obligatòria, en els termes fixats per la legislació vigent, per als serveis regulars interurbans amb origen, destinació o trànsit a la localitat d’EIVISSA.

Article 3

Amb l'objecte d'oferir la major cobertura a les persones usuàries dels serveis nocturns, l'estació d'autobusos romandrà oberta les hores en què hi hagi servei en l'estació.

Article 4

L'estació d'autobusos disposarà de les següents àrees diferenciades destinades a:

- Vestíbul principal, a la zona denominada Plaça.

- Zona Taquilles

- Zona de Descans

- Zona de Serveis i Complements els clientela de les companyies transportistes i altres persones usuàries, entre els quals es troben lavabos, sala d'espera comú, consigna, servei de facturació, serveis sanitaris i telèfon públic.

- Vestíbuls, que comunicaran cadascuna d'aquestes zones sense necessitat de passar per les andanes.

- Zona d’Andanes.

- Zona de Serveis a vehicles, entre els quals es poden prestar els de provisió de carburants i lubricants i àrea de manteniment ubicat en lloc independent de la zona destinada a les persones usuàries.

- Zones d'estacionament d'automòbils i autocars

La Direcció del Centre vetllarà especialment per la conservació, manteniment i neteja de l'edifici tot i que alguna de les zones descrites, o part d'ella, hagi estat objecte de cessió a tercers.

Article 5

L’empresa concessionària del Centre tindrà dret a la percepció de les tarifes a les persones usuàries d'aplicació fixades i aprovades per l'Organisme competent, d'acord el que preveu l'article 43.

Les tarifes es podran revisar anualment a sol·licitud de l’empresa Concessionària o de l'Ajuntament, conforme els supòsits que estableix la normativa.

Totes les revisions de preus han de ser aprovades per l'Organisme competent.

Article 6

Tot escrit, carta o nota de règim interior que es dirigeixin mútuament les empreses concessionàries de línies de transport i l'Empresa administradora i interessi acreditar la seva entrega, serà redactada per duplicat, estant obligat el receptor a signar o segellar la còpia, figurant de forma clara i ben visible la data de recepció.

Les empreses concessionàries abans esmentats podran acordar que determinades comunicacions es realitzin per correu electrònic o qualsevol altra tecnologia disponible.

Article 7

La Direcció del Centre subministrarà a la  clientela de les línies concessionàries de transport la informació sobre les expedicions que surtin, arribin o transitin pel CETIS a través dels següents suports:

- Panells estàtics localitzats al vestíbul principal

- Pantalles dinàmiques localitzades en llocs de trànsit o espera del Centre

- Megafonia

- Telèfon Centralitzat d'Atenció al Client

- Pàgina Web del Centre Intermodal d’EIVISSA per Internet

Article 8

La Direcció del Centre estarà obligada a subministrar, a les administracions competents, les dades i comprovants que s'obtinguin de les entitats concessionàries de línies de transport, que es considerin necessaris per al compliment i efectivitat de les inspeccions dels serveis de transport i de l'ús general del Centre.

Recíprocament, la Direcció del Centre tindrà dret a obtenir de les administracions competents les dades relatives a vehicles i persones usuàries dels serveis que utilitzin el Centre.

Així mateix, les empreses concessionàries de línies de transport hauran d'aportar mensualment a la Direcció del Centre, per al compliment del règim de tarifes i liquidació de cànons, a què es refereix el capítol VII d'aquest Reglament, la informació relativa als vehicles i persones usuàries dels serveis que utilitzin el Centre.

CAPÍTOL III

Pàgina web

Article 9

El  Centre  comptarà  amb  una  pàgina  web  que  informarà  de  les  entrades,  arribades  i  trànsits  de  les companyies de transport segons la informació facilitada per aquestes.

Article 10

La pàgina web del Centre Intermodal d’EIVISSA contindrà, com a mínim, els següents blocs informatius:

  • Informació de destins des del Centre.

En aquest bloc es recollirà el calendari, relació d'expedicions i horaris de cada un d'ells. Es subministrarà així mateix informació sobre l'empresa subministradora d'aquests serveis, telèfon de contacte, adreça i taquilles des d'on s'expedeixin els títols de transport.

L'empresa subministradora de serveis de transport podrà, previ acord amb l'empresa concessionària, inserir en aquest espai un enllaç a la seva pròpia pàgina web en cas de que en disposi.

  • Informació de les empreses  de transport que operen en  el Centre, amb  referència a les principals destinacions que es realitzin des d'aquesta.
  • Informació dels serveis annexos al transport entre els quals s'inclouran els relatius als locals comercials.
  • Informació d'utilitat que desitgi l'Ajuntament d’EIVISSA sobre el seu municipi.

Article 11

Per tal de promoure l'ús del Centre d'Autobusos i els seus serveis annexos, l'empresa explotadora d'aquesta pot inserir la direcció de la Pàgina Web del Centre Intermodal d’EIVISSA en tots els documents que expedeixi, senyals i indicadors d'informació del Centre.

CAPÍTOL IV

De l'Explotació del trànsit d'Autobusos

Article 12

Les operacions d'ascens i descens de les persones usuàries i càrrega i descàrrega d'equipatges i encàrrecs, s'hauran de realitzar en el temps màxim que indiqui el o la cap d'Operacions o la persona designada per la Direcció del Centre que assumeixi les seves funcions. Aquests terminis indicats podran variar-se per a un millor funcionament del servei.

Article 13

No obstant això un autobús podrà romandre a l'estació després del descens de les persones usuàries i descàrrega d'equipatges i encàrrecs, previ avís i autorització del o la cap d'Operacions.

Article 14

Els autobusos podran estar a l'andana de sortida cinc minuts abans de l'hora programada per a aquesta, excepte causa de força major o ordre en contra del o la cap d'Operacions.

S'atorgarà el mateix espai de temps per als vehicles de reforç que s'utilitzin en una mateixa expedició, sempre que, les necessitats del moment ho permetin, no s’interfereixi en els interessos dels altres operadors de línies de transport causant dilacions o dificultant la circulació i el seu ús s'hagi comunicat prèviament per les empreses de transport al o la Cap d'Operacions.

Mentre romanguin a les andanes, els autobusos han d'estar amb els motors aturats.

Article 15

L'incompliment dels temps establerts per a la finalització o començament de les operacions abans descrites, facultarà a la Direcció del Centre a ordenar la retirada del vehicle infractor. Si el conductor desobeís aquesta ordre, tant el conductor del vehicle, com l'empresa concessionària de línies de transport, seran sancionats d'acord amb la legislació vigent.

Article 16

L'entrada i sortida dels autobusos al Centre s'efectuarà, excepte causes de força major, pels vials designats per la Direcció del Centre.

Article 17

Els autobusos, excepte els de trànsit, que entrin al Centre per iniciar viatge o surtin d'ella finalitzat aquest, no podran portar persones usuàries, equipatges ni encàrrecs, excepte personal de la plantilla de l'Empresa. Qualsevol altra actuació en contra d'aquesta norma serà sota la responsabilitat de l'empresa concessionària de línies de transport.

Article 18

En tot el relatiu a les operacions d'entrada, permanència i sortida del centre, així com les maniobres i canvis d'andana, s'haurà d'actuar amb la màxima precaució i correcció, i sempre sota les directrius fixades per la Direcció del Centre.

Article 19

S'observarà per les empreses operadores de transport la màxima puntualitat en els horaris d'entrada i sortida programats. La Direcció del Centre donarà compte a l'Administració de transports competent dels retards reiterats o incompliments d'horaris que es produeixin i de les causes que els motivaren.

Tota modificació d'horaris o serveis, degudament autoritzada, s'haurà de notificar a la Direcció del Centre amb almenys quatre dies d’anticipació perquè aquesta adopti les mesures procedents, amb relació a l'assignació de dàrsenes i informació a les persones usuàries.

Article 20

Per tal d'agilitzar les operacions a la Zona de Dàrsenes, la Direcció del Centre elaborarà un Programa d'Ocupació de Dàrsenes en funció de les hores d'arribada i sortida comunicades per les empreses operadores de transport. Aquest Programa d'Ocupació de Dàrsenes serà distribuït amb la deguda antelació entre les diferents empreses operadores de transport.

No obstant això, prèvia comunicació amb almenys dos dies d’anticipació, la Direcció del centre es reserva la facultat de modificar-lo puntualment per a una correcta operativa.

Aquest Programa d'Ocupació de Dàrsenes haurà de contemplar les possibles intensificacions de trànsit que es puguin produir. A aquest respecte, l'augment de vehicles per a una mateixa expedició a hores punta, vigílies de festa, períodes estiuencs o altres dates similars, s'haurà de notificar a la Direcció del Centre per part de les empreses operadores amb la deguda antelació per tal que aquesta adopti les mesures oportunes.

Article 21

Quan per accident, avaria o altres causes imprevistes, els autobusos vagin a efectuar la seva entrada al Centre amb un retard superior als 20 minuts, les empreses operadores de transport estan obligades a posar- ho en coneixement del o la cap d'Operacions, excepte en el cas que es conegui que la informació està ja disponible per altres mitjans. Igualment hauran de comunicar, amb una antelació no inferior a quinze minuts, les demores que patiran els serveis amb respecte a la seva hora oficial de sortida. Per a aquests avisos es podrà fer ús de qualsevol mitjà de comunicació autoritzat per la Direcció del Centre.

La Direcció del Centre comunicarà al públic i en la major brevetat possible, aquests retards, les causes i les hores previstes d'arribada i sortida, usant per a això, la megafonia i els panells dinàmics disposats en el Centre.

Per tal de mantenir al públic correctament informat es podrà disposar, si es considerés convenient, que aquests avisos s'exposin també a la Pàgina Web del Centre.

La Direcció del Centre no serà responsable davant el públic de la veracitat de la informació subministrada per les empreses operadores de transport.

Article 22

La càrrega, descàrrega i estiba dels equipatges i encàrrecs en els vehicles s'efectuarà exclusivament pel personal de cadascuna de les empreses operadores de transport, responsabilitzant-se en tot moment d'aquestes operacions.

Article 23

Les empreses concessionàries de serveis de transport seran responsables a tots els efectes de quants accidents ocasionen els seus vehicles dins d'aquesta Estació. Aquesta responsabilitat s'estén als danys causats a les persones i a les coses, bé siguin alienes a l'Estació o pertanyents a la mateixa, excepte quan els accidents es produeixin per causes imputables al personal afecte a l'Estació o per les persones usuàries d'aquesta.

Així mateix, aquestes empreses seran a tots els efectes responsables de quanta infracció legal puguin cometre en l'exercici de la seva activitat encara que la infracció es cometi en l'àmbit físic de l'estació.

Article 24

La Direcció del Centre podrà disposar d'un servei de seguretat privat amb funcions sobre l'ordre intern del Centre i assistir al públic en general en les diferents situacions que poguessin plantejar-se.

Article 25

La Direcció del Centre, si ho estimés oportú, podrà determinar l'accés restringit a la zona de dàrsenes per a la clientela de les empreses operadores de transport, personal de servei i personal de les empreses operadores de transport, per tal d'evitar  les aglomeracions que en elles es puguin donar, agilitzant i assegurant les operacions de càrrega i descàrrega d'equipatges i encàrrecs.

Les tasques de control d'accés seran encarregades al personal de seguretat privada que es pogués disposar, personal del Centre o al de les empreses operadores de transport dels serveis que es controlin, iniciant-se l'accés a les dàrsenes amb la deguda antelació amb respecte a l'hora prevista de sortida dels serveis.

La persona usuària, per poder accedir a la zona de dàrsenes, haurà de mostrar al personal de control el títol de transport per al servei que desitgi prendre.

Les empreses de transport que tinguin autoritzada la venda de bitllets en ruta han d'informar a la Direcció del Centre amb l'objecte que es permeti a la seva clientela l'entrada directa a les dàrsenes.

Si algun/a client/a de les empreses de transport precisés d'ajuda per accedir a la zona de dàrsenes, es podrà autoritzar l'entrada al recinte restringit a un nombre màxim de dues persones acompanyants.

CAPÍTOL V

Persones usuàries, equipatges i encàrrecs

Article 26

El despatx de bitllets al públic s'efectuarà en les zones destinades a l'efecte d'acord amb les indicacions de la Direcció del Centre o les disposicions vigents en la matèria. En cas de realitzar-se el despatx de bitllets per les empreses operadores de transport s'estarà al que preveuen els seus respectius títols concessionals. Es podran també expedir bitllets a través de màquines automàtiques de venda en les zones habilitades a l'efecte, mitjançant compensació econòmica a l'empresa concessionària per la cessió de l’espai. Aquestes màquines s'ubicaran a les zones autoritzades per la Direcció del Centre.

Article 27

Les expedicions de bitllets al públic es podran realitzar mitjançant la fórmula de Taquilla Única mitjançant acord de comercialització amb l'Administració competent o amb les empreses operadores de transport presents a l'Estació d'Autobusos.

Article 28

La Direcció del Centre disposarà, en lloc visible per al públic, els anuncis de les hores de despatx de bitllets, sense perjudici del compliment per part de les empreses operadores de transport de la normativa vigent en el que fa a exposició al públic de tarifes, itineraris, calendaris i horaris de les expedicions, excepte en el cas en que s'hagués optat per la fórmula de Taquilla Única.

Les hores de despatx de bitllets seran també recollides en la Pàgina Web del Centre sent les empreses operadores de transport les responsables de l'actualització de la informació en ella recollida.

A efectes d'unificació d'imatge, la Direcció del Centre elaborarà un disseny d'anunci que contingui la informació de serveis abans descrita.

S’exhibirà així mateix mitjançant un panell informatiu i en lloc ben visible, els drets i obligacions de les persones usuàries de transport i de les entitats concessionàries de transport.

Article 29

Per tal d'evitar aglomeracions a la zona de taquilles que dificulten el trànsit a l'interior del recinte, la Direcció del Centre podrà disposar que algunes de les empreses operadores del transport utilitzin un sistema automàtic d'assignació de torns d'atenció al públic.

La Direcció del Centre disposarà, en llocs visibles per al públic, les pantalles d'informació indicant el número de torn que serà atès i la taquilla que li correspon. El sistema d'assignació automàtica de torns podrà igualment establir-se en el cas que es faci servir la fórmula de Taquilla Única.

Article 30

La Direcció del Centre informarà de les sortides dels serveis de forma clara i concisa a través de la megafonia i panells dinàmics, fent constar la dàrsena. La Direcció del Centre determinarà lliurement l'estructura d'aquests anuncis, que serà idèntica per a totes les empreses operadores de transport.

Els anuncis per megafonia seran fets en qualsevol de les llengües oficials de les Illes Balears. Atenent al tipus de clientela de determinats serveis, la Direcció del Centre pot disposar que determinats anuncis es realitzin també en anglès.

Article 31

Els cartells informatius de l'estació que afectin a les persones usuàries s'indicaran en les llengües oficials de les Illes Balears i en anglès.

Article 32

El cànon que aboni la persona usuària serà cobrat per les empreses operadores de transport, llevat que l'Administració competent en matèria de transport autoritzi una altra fórmula.

Article 33

Les persones usuàries hauran d’utilitzar, en els seus desplaçaments a l'interior del Centre, les zones autoritzades a l'efecte, a fi d'evitar la interferència entre el moviment vehicular i de vianants.

Article 34

Està prohibit l'accés al Centre de tot tipus d'animals, excepte els gossos ensinistrats que acompanyin invidents o disminuïts físics que ho necessitin, o bé d'aquells animals domèstics que es portin en caixes o recintes adequats o, en general, aquelles situacions autoritzades per la normativa en vigor.

Article 35

Respecte de les mercaderies i objectes perduts o deixats pels seus amos a l'interior dels vehicles o de les dependències i oficines del centre, regiran les normes legals que corresponguin.

Article 36

Els serveis de facturació d'equipatges i encàrrecs seran normalment regits i administrats per les empreses concessionàries transportistes, llevat que hi hagi pacte en sentit contrari amb l'empresa concessionària, havent de percebre’s els preus assenyalats en la tarifa d'aplicació aprovada, tenint en compte les normes establertes per la legislació vigent en la matèria. En el cas de ser regits i administrats aquests serveis de facturació per la Direcció del Centre, s'especificaran en les condicions d'aplicació de les tarifes, si aquestes inclouen la càrrega o descàrrega dels objectes facturats en els vehicles per compte de l'Estació. L'aproximació dels equipatges facturats als vehicles s'efectuarà per qui gestioni la facturació, llevat de pacte en contra.

CAPÍTOL VI

Dels serveis de Consigna

Article 37

Els serveis de consigna o dipòsit es regiran i s'administraran per l'empresa concessionària, qui podrà al mateix temps subcontractar aquest servei.

La Direcció del Centre disposaran d'un espai reservat de consignes, que podran ser automàtiques, l'horari d'ús del qual s'exposarà en lloc ben visible.

El concepte dia o fracció, base d'aplicació de la tarifa de la Consigna podrà referir-se a dia natural, és a dir, computat des de les zero fins a les vint-i-quatre hores.

Article 38

La persona usuària que vulgui deixar en dipòsit els equipatges que hagin arribat facturats o els que hagin de facturar-se per al seu trasllat per les empreses operadores, així com els embalums de mà dels que sigui portador, podrà disposar de les consignes automàtiques sempre que els objectes que desitgi dipositar no excedeixin el pes el volum màxim establerts en lloc ben visible.

Article 39

No s'admetran en dipòsit efectes de gran valor o embalums que continguin diners en metàl·lic, valors, objectes d'art, etcètera, quedant així mateix exclòs el dipòsit d'equipatges o paquets que continguin matèries inflamables, explosives o perilloses, objectes de circulació o ús prohibit, armes i altres efectes que, a judici de la Direcció del Centre no reuneixin les degudes condicions de seguretat per al seu dipòsit. Així mateix quedaran exclosos d'aquest servei els embalums de gran pes, voluminosos o de difícil maneig.

Article 40

L'empresa concessionària del Centre no serà responsable en cap cas dels robatoris o deteriorament dels equipatges o paquets deixats en dipòsit per part del client/a, qui haurà d'assegurar-se del correcte tancament de la Consigna i de la col·locació dels objectes deixats en dipòsit dins d'ella. Tampoc serà responsable dels objectes retirats de les Consignes per haver transcorregut el termini màxim de permanència establert en set dies.

Article 41

La persona usuària que hagi extraviat el justificant només podrà retirar l'equipatge, si justifica plenament el seu dret, presentant, si disposa d'elles, les claus dels paquets i indicant, d'una manera precisa i terminant, sense vaguetat alguna, les senyes exteriors d'aquests i algunes peces contingudes en cada un d'ells, havent d'abonar en concepte de cànon, el corresponent als set dies a consigna i els set dies addicionals en magatzem a què es fa referència a continuació, segons tarifa vigent, en el cas que no pogués provar el temps real de permanència del dipòsit en consigna. En el cas que l'equipatge estigui retolat amb el nom de la persona usuària que reclama l'entrega, perquè aquesta tingui lloc, n’hi haurà prou amb la prèvia identificació de l'esmentada persona usuària.

Els embalums que romanguin en les consignes un total de set dies des del seu dipòsit es consideraran abandonats i l'empresa concessionària els deixarà com a dipòsit a la zona de magatzem per un període addicional d'uns altres set dies, transcorregut el qual, podrà disposar de aquests mitjançant subhasta pública, recaptant amb l'import que es recapti dels cànons no gaudits, lliurant el sobrant, si n'hi hagués, a entitats benèfiques.

Perquè un/a client/a pugui recuperar els equipatges o embalums que hagin estat dipositats al magatzem, per haver transcorregut el termini màxim de set dies de permanència en Consigna, haurà d'abonar el cànon corresponent a trenta dies segons les tarifes vigents d'aplicació.

En qualsevol cas, l'interessat haurà d'aportar fotocòpia del seu document nacional d'identitat que quedarà unida al document que signi.

Article 42

Estaran en lloc ben visible per al públic les tarifes, conceptes base de percepció, procediment en cas de pèrdues del justificant i conseqüències econòmiques d'aquest i normes en cas d'abandonament.

CAPÍTOL VII

De les tarifes i la seva liquidació

Article 43

Les tarifes que regiran els serveis del Centre seran les que en cada cas aprovi l'Organisme competent .La liquidació de les percepcions que puguin correspondre al Centre pels serveis prestats a les empreses transportistes i a la clientela d'aquestes, es reportarà mensualment i de forma unitària. De la mateixa manera, es liquidaran mensualment les percepcions que poguessin rebre les empreses transportistes.

La Direcció del Centre disposarà la forma en què es procedirà al control d'entrada i sortida dels autobusos per procedir a la liquidació mensual per aquest concepte.

Les empreses transportistes han de facilitar els documents o suports informàtics que acreditin clarament el nombre de persones usuàries i la  matrícula del vehicle que surti o rendeixi viatge en el Centre, independentment dels controls indirectes que pogués establir la Direcció del Centre com a forma d'avaluació contradictòria. Aquests documents seran lliurats a mes vençut a la Direcció del Centre en el termini màxim de vuit dies. S'exceptua d'aquesta obligació a les empreses transportistes en el cas que la informació relativa als vehicles i persones usuàries dels serveis que utilitzin el Centre resulti de solucions informàtiques incorporades per l'Administració competent en el transport regular de persones usuàries, sempre que l'empresa concessionària tingui accés a aquesta informació.

En cas de discrepància entre les empreses transportistes i la concessionària del centre sobre els vehicles que utilitzin el Centre, la informació a lliurar per les empreses transportistes s’ampliarà al dia i hora d’entrada i sortida del vehicle, a més de la seva matrícula i del nombre de viatgers, del període en què hi hagués discrepàncies.

No obstant això, a fi d'agilitar els tràmits descrits, l'empresa concessionària del Centre i les empreses operadores de transport podran pactar Convenis on s'estableixin, en funció de sèries estadístiques temporals, un nombre de persones usuàries que serveixi de base per a la liquidació.

La Direcció del Centre es compromet a efectuar en el mateix termini les liquidacions que existeixin a favor de les empreses transportistes en concepte de facturació d'equipatges en el cas de prestar-se aquest servei.  En les liquidacions que s'efectuen entre sí l'empresa concessionària del Centre i les empreses transportistes s'ha d'expressar de forma clara els conceptes que originen contraprestació econòmica.

Les liquidacions, en un o altre sentit, seran abonades com a màxim el dia quinze de cada mes o el dia laborable anterior, en cas que aquest fos festiu.

Passat aquest termini sense que s'hagin satisfet, reportaran l'interès de demora per a operacions comercials a què es refereix la Llei 3/2004 de 29 de desembre o norma que la substitueixi, sense perjudici de les accions que corresponguin al Centre o les empreses transportistes per reclamar el pagament, sent per compte del deutor totes les despeses que origini la reclamació.

Article 44

Les discrepàncies que puguin sorgir entre les parts en el moment de la liquidació o compensació seran dirimides per la Junta Arbitral de Transports de l'Administració en el cas d'ostentar competència conforme la normativa aplicable.

Article 45

Atès que els cànons que graven la clientela de les empreses transportistes pels serveis generals del Centre, són percebuts per aquelles com a cobrament delegat, hauran de tenir, a tots els efectes, aquest tractament, des del punt de vista administratiu, comptable i fiscal. Per tant, aquests fons, en tant que no liquidats, han de figurar en els Balanços de les empreses transportistes com de propietat del Centre, de manera que no puguin ser afectats per accions a tercers contra aquestes empreses ni per procediments concursals contra aquestes.

 

CAPÍTOL VIII

Drets i obligacions de les persones usuàries

Article 46. Drets de les persones usuàries particulars.

Són drets de les persones usuàries de les instal·lacions de l'estació d'autobusos en general els següents:

- Usar i gaudir, d'acord a les normes d'ús específiques i de conformitat amb el seu títol habilitant, de les instal·lacions i serveis que es presten.

- Ser tractats amb respecte i deferència pel personal que presta els seus serveis en les instal·lacions i per la resta de persones usuàries.

- Rebre els serveis i comunicar-se en qualsevol de les llengües oficials de les Illes Balears.

- Ser informat, a les dependències de l'estació o mitjançant la pàgina Web, sobre les condicions d'ús de les instal·lacions i serveis que es presten en les mateixes.

- Presentar queixes, suggeriments i reclamacions. El responsable de la gestió ha de tenir fulls de reclamacions de conformitat amb la normativa vigent.

- Demanar en qualsevol moment la identificació de qualsevol dels treballadors de l'estació i de les empreses de transport, als efectes de realitzar les reclamacions corresponents.

- Gaudir les persones usuàries de mobilitat reduïda així com les persones amb discapacitat que ho necessitin d'atenció personalitzada i preferent, pudent sol·licitar que el personal de les instal·lacions els ajudin i els facilitin tot el procés d'accés-sortida.

- Qualsevol altre dret que vingui reconegut per la legislació vigent, les Ordenances municipals o per aquest Reglament.

Article 47. Obligacions de les persones usuàries particulars.

Són obligacions de les persones usuàries de l'estació d'autobusos en general les següents:

  • Utilitzar les instal·lacions i equipament d'acord amb el que disposa aquest Reglament i a les indicacions d'ús del personal de les instal·lacions. En tot cas s'haurà de respectar el que es disposa en cartells i anuncis col·locats en aquells temes relacionats amb la seguretat, el servei i les seves incidències.
  • Presentar el títol habilitant per a l'accés a les instal·lacions quan sigui necessari i quan sigui requerit, el DNI o un altre document oficial d'identificació.
  • Comportar-se correctament en les instal·lacions tant amb el personal com amb les restants persones usuàries.
  • Qualsevol altra obligació que vingui imposada per la legislació vigent, les ordenances municipals o per aquest Reglament.

Article 48. Drets i obligacions de les empreses de transport.

Els drets i obligacions de les empreses concessionàries de transport que utilitzin l'Estació són els establerts en aquest Reglament i en la normativa d'aplicació.

 

CAPÍTOL IX

Del personal i règim intern

Article 49

La plantilla del personal necessari per al servei del Centre serà fixada per l'empresa concessionària, de manera que es cobreixi adequadament les necessitats d'aquella. No obstant això, i per tal d'assegurar la màxima qualitat possible en la prestació d'aquests serveis, l'empresa concessionària podrà contractar-los a empreses especialitzades en l'activitat que correspongui.

Article 50

La Direcció del Centre nomenarà un/a Cap d'Operacions com a autoritat superior executiva d'aquesta, estant assistit a efectes de totes les facultats necessàries per al bon funcionament del servei prestat en l'establiment.

Per tant, tot el personal necessari per al desenvolupament dels serveis, contractat de forma directa per l'empresa concessionària o a través d'una  empresa de serveis especialitzada, dependrà de la  persona nomenada com a màxim responsable de les operacions. Entre les atribucions i deures del o la cap d'Operacions o de la persona designada en el seu lloc per aquest o per l'empresa concessionària, sense que això suposi limitació a altres que pogués exercir, es citen les següents:

La normal direcció dels serveis.

Actuar sempre en base als principis de diligència, respecte i proporcionalitat L’organització de la circulació dels vehicles a l’interior del Centre.

El control de la puntualitat dels vehicles a les operacions d’arribada i sortida del Centre.

L'elaboració dels partes diaris d'expedicions entrants i sortints del Centre, consignant les desviacions amb respecte als horaris previstos per a aquestes, les seves causes, així com les supressions, addicions i incidències que s'hagin produït en els serveis programats.

La informació a les administracions competents de totes les faltes que cometin les Empreses que operen en el Centre, siguin o no transportistes.

L'elaboració dels Programes d'Ocupació de Dàrsenes d'acord amb les empreses operadores de transports. L'organització dels controls a la Zona de Dàrsenes quan es determini l'accés restringit a aquestes.

L'autorització, si així estigués previst i no s'interfereixin els serveis regulars, de l'estacionament d'autocars que no prestin serveis ordinaris i permanents.

La vigilància del compliment del que es preceptua en aquest Reglament, en la normativa de transports, de circulació viària i de seguretat, quan siguin aplicables al servei d'explotació que té encomanat.

La coordinació i control dels serveis que es realitzin per empreses especialitzades. Els treballadors d'aquestes quedaran, durant la seva jornada laboral, a les ordres directes del o la cap d'Operacions.

La denúncia d'infraccions de les normes contingudes en aquest Reglament o en la legislació aplicable.

Article 51

El o la cap d'Operacions o la persona designada en el seu lloc per aquest o per l'empresa concessionària portarà els  Llibres  Registre i altra documentació que li fos  encomanada, i informarà a la Direcció, mitjançant el Parte de Denúncies, de les infraccions, irregularitats i faltes que es cometin, tant pel personal al seu servei com per les empreses i persones usuàries. Les denúncies les notificarà a l'Administració competent en el menor temps possible des que tingui coneixement d’elles.

Article 52

L'uniforme i distintius d'ús del personal de servei del Centre es confeccionarà d'acord amb el que preveuen les disposicions vigents.

Article 53

El o la cap d'Operacions o la persona designada en el seu lloc per aquest o per l'empresa concessionària serà l'encarregat/da de distribuir la feina entre el personal del Centre d'acord amb les funcions de cada empleat/da.

Article 54

L'estació d'Autobusos disposarà d'un Llibre de Reclamacions degudament diligenciat per  l'organisme competent, a disposició del públic i de les empreses usuàries del Centre, en el qual es podrà consignar tot el que es consideri lesiu per als interessos dels agents que hi intervenen en ella.

El tràmit de les reclamacions és el que preveu la legislació vigent.

En qualsevol cas, les administracions competents rebran puntualment còpia de les reclamacions que s'hagin tramitat, així com de les solucions que s'hagin adoptat per tal d'evitar la seva repetició.

 CAPÍTOL X

Explotació de la Zona Comercial i d’oficines i de l’Aparcament

Article 55

L'empresa concessionària podrà explotar directament o mitjançant cessió a tercers, prèvia comunicació a l’Ajuntament, la zona comercial i d’oficines i de l’Aparcament previstos en el CETIS. El règim de cessió serà el contracte d’arrendament de local de negoci o superfície o qualsevol altra forma contractual admesa en  Dret;  la  cessió  implicarà  la  dedicació  exclusiva  a  una  activitat  estrictament  determinada  en  els corresponents contractes. El model de document de cessió serà aprovat prèviament per l’Ajuntament. L’assignació específica de superfícies a les diferents activitats, s’efectuarà per l'empresa concessionària de l’Explotació del Centre, qui haurà de reservar, a favor de l’Ajuntament d’EIVISSA, un espai destinat a usos d’interès municipal com el de comissaria de Policia Local, amb una superfície mínima de dos mil metres quadrats (2.000 m2).

Les Obres d’adequació de la superfície cedida, així com el disseny dels tancaments i cartells senyalitzadors de l’activitat, seran coordinats per l’Ajuntament amb els serveis tècnics de l'empresa concessionària i autoritzats i realitzats per l’Ajuntament d’EIVISSA.

La Direcció del Centre comercialitzarà qualsevol tipus o classe de publicitat que es vulgui mostrar, qualsevol que sigui el suport en què dita publicitat hagi de materialitzar-se, sempre conforme a la legislació vigent.

No es podrà disposar de suports publicitaris, mobles o articles de venda del local fora del propi recinte assignat, salvat que s’autoritzi per la Direcció del Centre i no obstaculitzi el trànsit del públic dins del recinte interior.

L’incompliment d’aquesta norma podrà donar lloc a la rescissió del contracte de cessió.

La contraprestació, els terminis i criteris de revisió d’aquesta, que haurà de percebre l'empresa concessionària per la cessió dels espais comercials i d’oficines, serà fixada per mutu acord entre les part. Les tarifes de l’Aparcament s’aprovaran per l’Ajuntament a proposta de l'empresa concessionària i en base a la seua oferta de licitació. Seran revisables anualment.

Dins de la zona d’aparcament podran aparcar gratuïtament en les subzones previstes a l’efecte, sempre que acreditin la seua identitat i el temps d’aparcament sigui de curta duració, els següents vehicles:

  • Vehicles de persones minusvàlides
  • Policia nacional i local i Guàrdia Civil
  • Altres serveis en cas d’emergència

Article 56

Les empreses cessionàries de les diferents superfícies vendran obligats a obtenir les corresponents llicències i a complir totes les disposicions que els afectin de la legislació vigent i del present Reglament, així com la resta que pogués dictar la Direcció del Centre, havent d’atendre puntualment el pagament de la renta que com a prestació s’hagi convenit i els consums individuals que haguessin realitzat.

Respecte dels suplits per serveis i subministraments comuns, l'empresa concessionària podrà repercutir-os als cessionaris sempre que així s’hagués acordaren el corresponent contracte. S’entendrà per serveis i subministraments comuns els d’aigua, energia elèctrica, climatització, neteja, vigilància privada, sistemes de comunicació interior, publicitat informativa interior (directoris i panells) i a la Pàgina Web del Centre així com qualsevol altre que pogués establir- se. El repartiment d’aquestes despeses comuns es farà en funció dels coeficients de superfície llogats.

CAPÍTOL XI

Règim sancionador

Article 57

Les faltes comeses pel personal del Centre, per les empreses que l'utilitzin i pel públic en general, seran objecte de les sancions previstes per les normes vigents en cada cas aplicable i d'acord amb el procediment establert en aquestes.

Article 58

Les faltes de caràcter laboral comeses pel personal del Centre seran directament sancionades per l'empresa concessionària, ajustant-se al que estableixen les normes laborals i deixant de banda els recursos que la Llei de procediments estableix.

Article 59. Mesures per restablir l'ordre.

El personal de l'estació pot adoptar mesures per restablir l'ordre i funcionament del servei, sense perjudici de requerir la presència de les autoritats d'ordre públic. El personal de l'estació podrà expulsar de les instal·lacions a les persones usuàries que incorrin en alguna de les següents conductes:

  • Qualsevol infracció de les normes que es contenen en aquest Reglament i que es refereixin a la utilització de les  instal·lacions. En aquest sentit, es  valorarà en l'acte la situació concurrent, tenint en  compte circumstàncies com la gravetat de la falta, el cas omís a les advertències perquè s'elimini aquesta infracció, el perjudici manifest a altres persones usuàries, reincidència coneguda, i altres de naturalesa semblant.
  • La no possessió de títol vàlid d'accés, quan aquest sigui obligatori.
  • Realitzar actes contraris a la convivència social, higiene o altres conductes antisocials, entre elles els actes i conductes d'aquestes característiques tipificades en l'Ordenança per fomentar i garantir la convivència ciutadana i conductes cíviques a l'espai públic d'Eivissa o norma que la substitueixi.

Article 60. Infraccions.

Les infraccions es classifiquen en molt greus, greus i lleus.

Aquelles conductes que es trobin tipificades com a infracció en alguna de les ordenances municipals de l'Ajuntament d'Eivissa es regiran pel règim sancionador que s'hi estableix.

Article 61. Infraccions molt greus.

Es consideren molt greus les infraccions que suposin:

  1. El maltractament al personal, a les persones usuàries de l'estació, als animals l'accés dels quals estigui autoritzat, o qualsevol altra pertorbació rellevant de la convivència que afecti de manera greu, immediata i directa a la tranquil·litat de l'estació. El maltractament a les persones usuàries de l'estació que siguin menors d'edat o persones amb mobilitat reduïda o la utilització de la violència tindran sempre consideració de molt greu.
  2. Provocar falses alarmes a les instal·lacions.
  3. L'impedir l'ús de les instal·lacions de l'estació o dels serveis en les mateixes a altres persones usuàries amb dret a la seva utilització. Es considera molt greu sempre que aquesta conducta afecti a menors d'edat o persones amb mobilitat reduïda o s'utilitzi la violència.
  4. L'impediment o la greu i rellevant obstrucció del normal funcionament del servei d'autobusos per part de les persones usuàries o per les empreses de transport de viatgers en autobusos.
  5. Els actes de deteriorament greu o rellevant d'equipaments, infraestructures, instal·lacions i elements, siguin mobles o immobles. Es consideren molt greus quan el cost de la seva reparació és superior a 1.500,1 euros.
  6. Les  destrosses o qualsevol desperfecte que es realitzi sobre els elements necessaris per al Pla d'emergència i evacuació, i entre d'altres, les Alarmes, fitxes, armilles, extintors i cartells.
  7. L'incompliment de la normativa de seguretat de l'estació de forma reiterada o posant en perill el normal funcionament de l'estació.
  8. El consum de drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques dins de les instal·lacions en general.
  9. La reiteració en conductes qualificades d'infracció greu.

Article 62. Infraccions greus.

Es consideren greus les infraccions que suposin:

  1. El maltractament al personal, a les persones usuàries de l'estació, als animals l'accés dels quals estigui autoritzat, o qualsevol altra pertorbació rellevant de la convivència quan no concorrin les circumstàncies per a qualificar-les de molt greus.
  2. L’impedir l'ús de les instal·lacions de l'estació o dels serveis a altres persones usuàries amb dret a la seva utilització quan no es consideri molt greu.
  3. Els actes de deteriorament d'equipaments, infraestructures, instal·lacions i elements, siguin mobles o immobles quan el cost de la seva reparació sigui per quantia entre 600 i 1.500 euros.
  4. L'utilitzar les instal·lacions de l'estació sense document que habiliti a l'ús, de forma reiterada.
  5. No abonar l'ús dels serveis.
  6. Introduir animals no permesos d'acord el present Reglament.
  7. No atendre les instruccions que els doni el personal de l'estació, especialment el o la cap d'estació.
  8. la gravació per qualsevol mitjà en les zones no  autoritzades
  9. Qualsevol altre incompliment per les empreses de transport d'aquest Reglament.
  10. Els mateixos actes que les faltes molt greus però quan es ponderin amb l'aplicació dels criteris de l'article sobre criteris de gravetat.

Article 63. Infraccions lleus.

Es consideren infraccions lleus:

  1. La utilització de les instal·lacions de l'estació sense document que habiliti l'ús.
  2. Fumar a les instal·lacions de l'estació, fora dels espais habilitats per a això.
  3. Els mateixos actes que les faltes greus però quan es produeixin en el seu grau lleu per la ponderació dels criteris de l'article següent sobre criteris de gravetat.
  4. Els actes perillosos o de deteriorament d'equipaments, infraestructures, instal·lacions i elements, siguin mobles o immobles quan el cost de la seva reparació sigui per quantia entre 600 i 1 euro.
  5. Els actes contraris a la higiene o altres conductes antisocials, llevat que per la seva intensitat, intencionalitat, grau  de negligència, risc per a la salut i seguretat de les persones o reincidència es classifiquen com a greus o molt greus.

Article 64. Criteris de gravetat.

En concret, les infraccions es classifiquen en molt greus, greus i lleus, d'acord amb els següents criteris:

  1. Intensitat de la pertorbació ocasionada en la tranquil·litat o en el pacífic exercici dels drets d'altres persones usuàries de l'estació o les seves activitats.
  2. La intensitat de la pertorbació causada a la salubritat o ornament públics.
  3. La intensitat de la pertorbació ocasionada en l'ús d'un servei o d'un espai públic per part de les persones amb dret a utilitzar-los.
  4. La intensitat de la pertorbació en el normal funcionament del servei d'autobusos.
  5. La intensitat dels danys ocasionats als equipaments, infraestructures, instal·lacions o elements del servei.
  6. Intencionalitat, grau de negligència, risc per a la salut i seguretat de les persones, i reincidència.

Article 65. Sancions.

  • A les infraccions lleus se'ls aplicarà una sanció de multa de fins a 750 euros, de conformitat amb la normativa reguladora de la potestat sancionadora.
  • A les faltes greus se'ls aplicarà una sanció de multa de 750,1 a 1.500 euros, de conformitat amb la normativa reguladora de la potestat sancionadora.
  • A les faltes molt greus se'ls aplicarà una sanció de multa de 1.500,1 a 3.000 euros, de conformitat amb la normativa reguladora de la potestat sancionadora.

Article 66. Restitució de danys.

Amb independència de les sancions que puguin imposar-se pels fets tipificats en aquest article, l'infractor estarà obligat a la restitució i reposició dels béns al seu estat anterior, amb la indemnització dels danys i perjudicis causats la quantia de la qual serà fixada en la resolució del expedient sancionador.

Article 67. Tramitació dels expedients sancionadors.

L'empresa concessionària haurà d'elevar informe o denúncia sobre els fets esdevinguts a l'òrgan competent per a la incoació i resolució del corresponent expedient sancionador.

Els expedients sancionadors i les mesures cautelars corresponents es tramitaran de conformitat amb la normativa reguladora de la potestat sancionadora de les administracions públiques.

  CAPÍTOL XII

De la Inspecció del Centre

Article 68 La Inspecció directa de l'estació d'autobusos.

En tot el relacionat amb els serveis regulars i discrecionals de viatgers que l'utilitzin, correspon a l'Administració que tingui competències en matèria de transport, i serà exercida a través dels seus òrgans corresponents, amb les atribucions derivades de la legislació vigent.

La Inspecció directa de l'ús general de l'estació en els altres aspectes no relacionats amb el que disposa en el paràgraf anterior, correspon a l'Ajuntament de EIVISSA com a propietari d'aquesta.

DISPOSICIONS COMPLEMENTÀRIES

Primera

Excepte que s'hagi esmentat expressament el contrari, tots els terminis previstos en aquest Reglament es comptaran per dies hàbils, excloent-se del còmput els diumenges i festius.

Segona

Com a normes de caràcter complementari o de desenvolupament d'aquest Reglament, es dictaran, en forma d'Ordres Operatives de la Direcció d'Operacions, totes les disposicions que s'estimin convenients per a la millor organització i funcionament de tots els serveis. Aquestes ordres operatives es comunicaran amb caràcter previ a les Administracions competents.

Totes les Ordres Operatives aniran numerades de forma correlativa i hauran de recollir de forma expressa la data d'entrada en vigor. En cas que una Ordre anul·li una altra anterior, es farà constar el número i data de l'anul·lada abans del desenvolupament del contingut de la nova creació.

Tercera

En tot el no previst en el present Reglament s'estarà al que disposen les normes reguladores dels transports de viatgers per carretera així com en les del règim jurídic aplicable en matèria sancionadora.

Quarta

L'Ajuntament d'Eivissa resoldrà els casos de dubtes que puguin sorgir en l'aplicació d'aquest reglament i això sense perjudici de les consultes que puguin plantejar-se davant de l'Administració competent en matèria de transports.

Eivissa, 12 de maig de 2017

L’ALCALDE
Rafael Ruiz González