Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 5074
Consell Executiu.
Aprovació de les bases que regulen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a la realització d'activitats juvenils, per a la promoció del voluntariat i per al manteniment i funcionament de les entitats juvenils de Menorca
Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 8 de maig de 2017, ha adoptat el següent acord:
Primer. Aprovar les bases que regeixen la convocatòria d’ajuts del Consell Insular de Menorca per a la realització d'activitats juvenils, per a la promoció del voluntariat i per al manteniment i funcionament de les entitats juvenils de Menorca any 2017, que s’adjunten a aquesta proposta.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2017, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria, concretats posteriorment a la seva aprovació.
Partida* |
Quantitat màxima |
5.33450.4890054 |
30.000 € |
* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.
b) El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) L’import màxim de la subvenció per sol·licitud serà de tres mil euros (3.000 €) per entitat.
d) Aprovar, així mateix, la constitució de la comissió avaluadora per a la concessió de les sol·licituds presentades, segons la base dotzena – Comissió Avaluadora, punt 12.2, de les bases concessió d'ajuts per a la realització d’activitats juvenils, per a la promoció del voluntariat i per al manteniment i el funcionament de les entitats juvenils de Menorca.
BASES QUE REGULEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LA REALITZACIÓ D’ACTIVITATS JUVENILS, PER A LA PROMOCIÓ DEL VOLUNTARIAT I PER AL MANTENIMENT I FUNCIONAMENT DE LES ENTITATS JUVENILS DE MENORCA 2017
PRIMERA. OBJECTE DELS AJUTS
L’objecte dels ajuts és donar suport a les entitats juvenils i les entitats prestadores de serveis a la joventut per a la realització d’activitats destinades als joves, la promoció del voluntariat, així com col·laborar amb les despeses de funcionament de les entitats juvenils de Menorca que desenvolupin activitats per als joves durant tot l'any de la convocatòria.
SEGONA. FINALITAT DELS AJUTS
2.1. Línia de subvencions per a projectes d'activitats
Les activitats subvencionables han de tenir com a finalitat algun dels objectius següents:
- Fomentar l'associacionisme juvenil i la participació activa dels joves i les joves en la societat menorquina.
- Promoure el voluntariat juvenil.
- Afavorir la participació del jovent en activitats que compleixin les millors condicions de qualitat pedagògica.
- Promoure serveis d'interès general per a la població juvenil.
- Assegurar una oferta diversificada i àmplia d'activitats socioculturals per al jovent, accessible independentment del municipi de residència.
- Impulsar noves propostes d'oci nocturn lliure del consum d'alcohol i d'altres drogues adreçades al jovent, inclusives per als joves menors d'edat.
- Promoure l'educació en valors a través de les activitats juvenils, amb atenció especial a la dimensió de gènere.
- Afavorir la integració social i cultural del jovent, incloent-hi el jovent amb discapacitat, immigrats o en situació de risc social, a fi de millorar el coneixent de la realitat cultural de Menorca i la cohesió social.
2.2. La línia de subvencions per al manteniment i el funcionament de les entitats juvenils té com a finalitat promoure l'associacionisme juvenil i facilitar a la gent jove l'autogestió de les entitats.
TERCERA. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
L’import màxim i les partides a les quals s’aplicaran els ajuts atorgats en el marc d’aquestes bases són els que s’estableixen en la convocatòria.
Es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.
QUARTA. ACTIVITATS SUBVENCIONABLES: REQUISITS I CONDICIONS
4.1. Línia de subvencions a activitats
Les entitats juvenils i les entitats prestadores de serveis a la joventut poden presentar una sol·licitud de subvenció per a les activitats realitzades o previstes realitzar dins l'any de la convocatòria que tenguin com a destinataris el jovent de Menorca i responguin als objectius i les finalitats dels ajuts.
Les activitats subvencionables han de complir els requisits següents:
4.1.1. Han d'estar realitzades o previstes realitzar dins l'any de la convocatòria.
4.1.2. Els destinataris principals han de ser els joves residents a Menorca, d’entre 14 i 30 anys.
4.1.3.Tenen cabuda dins aquesta convocatòria les activitats de caire predominant d'educació no formal, les formatives i les socioculturals, tot i que amb caràcter secundari puguin tenir a veure amb altres temàtiques d'interès per al desenvolupament del jovent, com ara l'esport, la música... Tot i això, les activitats prioritàries són les que estiguin circumscrites en els àmbits següents: participació social, voluntariat, educació en valors i oci nocturn saludable.
4.1.4. Les activitats que es presentin dins d'aquesta convocatòria han de complir la normativa que els sigui aplicable en cada cas: activitats de temps lliure, de caire social, esportives, etc.
4.1.5. Les activitats subvencionades han de ser obertes per als joves participants.
4.1.6. Els ingressos que es puguin obtenir amb la realització de les activitats s'han d'utilitzar per a cobrir les despeses de les mateixes activitats.
4.2. Línia de subvencions al manteniment i funcionament de l'entitat
Les entitats juvenils que tenguin seu a Menorca i presentin sol·licituds de subvenció per a activitats juvenils dins aquesta convocatòria poden presentar també sol·licituds de subvenció de les despeses de manteniment i funcionament ordinari realitzades dins l'any de la convocatòria.
4. 3. Activitats excloses
Queden expressament excloses d'aquesta convocatòria les activitats que incideixin en l'activitat econòmica; és a dir, consistents en l'oferta de béns o de serveis en un determinat mercat, independentment de la forma jurídica de l'entitat que les dugui a terme.
Les activitats que no estiguin específicament adreçades al jovent d'entre 14 i 30 anys i les que comptin amb una participació de joves inferior al 80 % dels participants.
També queden excloses de subvenció les despeses de manteniment i de funcionament i les activitats realitzades o previstes realitzar que comptin amb pressuposts que excedeixin els preus mitjans de mercat.
CINQUENA. DESPESES SUBVENCIONABLES. PRESSUPOST DEL PROJECTE I PRESSUPOST SUBVENCIONABLE
Són despeses subvencionables d'activitats les que responguin a l'establert en les clàusules segona i quarta.
Són despeses subvencionables de manteniment i funcionament ordinari: el manteniment de locals (neteja...), els béns inventariables (equips i aplicacions informàtiques i d'imatge i so, electrodomèstics, mobiliari...), el funcionament general de l'entitat (assegurances, aigua, electricitat, telèfon, material fungible d'oficina...) i el personal contractat per a dur a terme tasques de gestió interna de l'entitat i/o per executar les activitats.
Aquestes despeses no tindran un percentatge màxim de subvenció, sempre que les entitats compleixin el requisit de comptar amb almenys el 50 % de joves d’entre 14 i 30 anys entre els seus socis, i disposin també d'una directiva en la qual com a mínim la meitat dels components no superin els 30 anys.
Quan les entitats no comptin amb un mínim del 50 % de joves d’entre 14 i 30 anys entre els seus socis, i les que no disposin d'una directiva en la qual com a mínim la meitat dels components no superin els 30 anys, les despeses de manteniment i funcionament ordinari relatives al manteniment de locals (neteja...), els béns inventariables (equips i aplicacions informàtiques i d'imatge i so, electrodomèstics, mobiliari...) i el funcionament general de l'entitat (assegurances, aigua, electricitat, telèfon, material fungible d'oficina...) es finançaran fins a un màxim del 35 % de l'import total del projecte d'activitats per als joves i les joves; i les despeses de personal contractat per a dur a terme les tasques de gestió interna de l'entitat i/o per a executar les activitats es finançaran fins a un màxim del 40 % de l'import total del projecte d'activitats per als joves presentat.
D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, el que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es realitzin dins el termini establert en aquestes bases.
Només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen a la base catorzena – Justificació de les despeses.
Es consideren despeses no subvencionables les que no tenguin relació directa amb l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció, i a més a més:
a) Els tributs que no siguin realment i definitivament suportats pel beneficiari, entenent com a tals els que puguin repercutir-se, recuperar-se o compensar-se per qualsevol mitjà.
b) Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no hi estan directament relacionades i no són indispensables per preparar-ho ni dur-lo a terme.
c) Les despeses derivades de préstecs i crèdits, així com les d'obertura i manteniment de comptes corrents.
d) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.
e) Les despeses de procediments judicials.
f) Els interessos deutors dels comptes bancaris.
g) L'adquisició i la reparació de vehicles, la realització d'obres i l'adquisició de béns immobles, d'infraestructures i terrenys.
h) Les acreditades amb documents que no reflecteixin de manera clara el concepte de la despesa i la quantitat.
i) Les suportades en documents justificatius que no són conformes amb la normativa legal vigent.
j) Les despeses en les quals falti el justificant de pagament corresponent.
k) Les despeses de personal propi de l'entitat més enllà del 40 % previst en aquesta clàusula cinquena.
l) Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o d'altres semblants, a excepció de les justificades per a les activitats que tenguin com a objectiu prioritari la cohesió social i la integració social de joves en situació de pobresa.
SISENA. COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
6.1. Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts d’altres administracions, sens perjudici de l’obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.
6.2. Aquests ajuts són compatibles amb els que siguin concedits a la mateixa entitat per part d’altres departaments del Consell de Menorca per al mateix projecte.
6.3. L’import de les subvencions que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts i ingressos, el cost de l’activitat subvencionada.
6.4. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fons de finançament o aportar fons propis.
SETENA. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
Poden acollir-se a les subvencions previstes en aquesta convocatòria les entitats juvenils i les entitats prestadores de serveis a la joventut, sense afany de lucre, legalment constituïdes i inscrites abans que acabi el termini de presentació de sol·licituds de l'any de la convocatòria en el Cens Insular o Balear d'Entitats Juvenils i d'Entitats Prestadores de Serveis a la Joventut, i que realitzin activitats i serveis a la joventut de Menorca dins l'any de la convocatòria.
S'hi poden presentar també les seccions juvenils constituïdes per un grup de joves d’una associació sense ànim de lucre, que tenguin autonomia funcional, capacitat d’autoorganitzar-se per fer la seva tasca i autonomia econòmica respecte de l'entitat a la qual pertanyen, que en depenguin tant fiscalment com legalment. Aquestes seccions juvenils han d'estar inscrites en el Cens Insular o Balear d'Entitats Juvenils i d'Entitats
Prestadores de Serveis a la Joventut.
Poden ser beneficiàries de subvenció per a les activitats, les entitats juvenils i prestadores de serveis a la joventut que estiguin integrades en una fundació que s’hagi constituït amb una aportació majoritària, directa o indirecta, del Consell Insular de Menorca, o el patrimoni fundacional de la qual, amb caràcter de permanència, estigui format en més d’un 50 % per béns o drets aportats o cedits per l’Administració insular, sempre que compleixin els requisits dels beneficiaris prevists en aquesta clàusula setena i també els requisits i les condicions prevists en la base quarta (Activitats subvencionables: requisits i condicions).
No obstant, aquestes entitats juvenils o prestadores de serveis a la joventut no poden en cap cas ser beneficiàries de subvenció per a manteniment i funcionament de l'entitat.
En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
El personal de l'entitat en contacte habitual amb menors, a l'hora de dur a temes les activitats per a les quals se sol·licita subvenció, ha de disposar d'un certificat que acrediti la manca de delictes de naturalesa sexual, en compliment del que estableix la Llei orgànica 1/1996, de protecció jurídica del menor, modificada per la Llei 26/2015 i la Llei 45/2015, de voluntariat, que recullen l'obligació que s'aportin certificats negatius del Registre Central de Delinqüents Sexuals per a tots els professionals i voluntaris que treballen en contacte habitual amb menors.
VUITENA. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
8.1. La sol·licitud l'ha de signar la persona que exerceixi la representació legal de l'entitat.
8.2. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases i que es pot descarregar a la seu electrònica del CIM.
8.3. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
8.3.1. Documentació administrativa general
Còpia del document d’identificació fiscal de l’entitat sol·licitant (NIF o CIF).
Còpia de l’escriptura de constitució o modificació dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent.
Acreditació de la representació de l'entitat.
Còpia del DNI/NIF de la persona representant legal de l'entitat.
Acord de l'òrgan competent per a sol·licitar els ajuts.
Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat de compliment de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i amb la Seguretat Social (annex II).
Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), el model de la qual s’adjunta com a annex II d’aquestes bases.
Document de designació de compte bancari de l’entitat o del seu representant segons el model facilitat pel Consell Insular de Menorca (annex III).
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència els apartats a), b), c) d) i h) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular i no hi hagi hagut cap canvi respecte al darrer any. En aquest cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud (annex I).
8.3.2. Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts
8.3.2.1. Línia de subvencions per a projectes d'activitats
a) Descripció detallada de les activitats juvenils per a les quals es demana l'ajut, signada per la persona responsable de l'entitat i d'acord amb el model que s’adjunta com a annex IV, que es podrà ampliar amb documentació complementària. Cal incloure-hi el pressupost anual, detallat i desglossat, de les activitats juvenils per a les quals es demana l'ajut.
Aquest pressupost ha de preveure tant els ingressos com les despeses, tenint en compte també els ingressos que es prevegi que es puguin produir derivats de les mateixes activitats juvenils, l’aportació de l’entitat i les ajudes o altres aportacions sol·licitades, concedides o rebudes d'altres institucions.
8.3.2.2. Línia de subvencions per al manteniment i el funcionament de les entitats
a) Descripció de les activitats de manteniment i funcionament de l'entitat signada per la persona responsable de l'entitat, d'acord amb el model que s’adjunta com a annex V, que es podrà ampliar amb documentació complementària. Cal incloure-hi el pressupost anual, detallat i desglossat, de les despeses de manteniment i funcionament per a les quals es demana l'ajut. Aquest pressupost ha de preveure tant els ingressos com les despeses, tenint en compte també els ingressos que es prevegi que es puguin produir arran de les mateixes activitats juvenils, l’aportació de l’associació i les ajudes sol·licitades o concedides per altres institucions.
b) Certificat de l'entitat, emès pel secretari o la secretària amb el vistiplau del/de la president/a, dins el període de presentació de la sol·licitud, relatiu a la llista de les persones associades, fent constar només les inicials del nom i els llinatges, i les dates de naixement, i relatiu també als membres de la junta directiva, fent constar els càrrecs, les inicials del nom i els llinatges i les dates de naixement. Aquestes dades s'han de referir al 31 de desembre de l'any anterior al de la convocatòria.
c) Relació del personal contractat dins l'any de la convocatòria. S’ha d’indicar si és personal propi contractat directament per l’entitat o mitjançant un contracte de serveis amb una altra entitat o empresa, així com la despesa que representa per a l'entitat.
Cal especificar la durada i categoria del contracte i el tipus de jornada. Per a la corresponent valoració, s’ha d'adjuntar també la documentació següent:
c.1. Copia del contracte laboral de cadascuna de les persones contractades, o contracte per prestació de servei.
d) Per cadascuna de les persones voluntàries que participin en el manteniment i funcionament de l'entitat, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
d.1. Acord d'incorporació, segons el que preveu la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat, en el qual constin les hores de dedicació mensuals.
d.2. Relació de funcions que desenvolupa.
d.3. Assegurança que cobreixi el risc d'accidents i malalties derivats de l'activitat voluntària.
8.4. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l’LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l’LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
8.5. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
8.6. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els apartats 8.3 (8.3.1, 8.3.2, 8.3.2.1, 8.3.2.2) s’han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei.
Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l’LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se’l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
8.7. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà d'haver rebut el requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 68 de l’LPACAP.
NOVENA. CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
9.1. Línia de subvenció per activitats
Les activitats es valoraran fins a un màxim de 80 punts, d'acord amb els criteris i les puntuacions següents. Per a obtenir la subvenció és necessari obtenir una puntuació mínima de 15 punts per aquest concepte.
9.1.1. La planificació de les activitats
Es valorarà el grau de qualitat tècnica, detall i coherència de la programació i la capacitat de resposta de les activitats a la finalitat dels ajuts i a les necessitats socials detectades (fins a 20 punts).
En concret, en aquest apartat es valorarà:
a) La qualitat tècnica i el detall del disseny de les activitats, tenint en compte tots els seus elements: anàlisi prèvia de la realitat, descripció de les activitats, objectius, detecció de necessitats, metodologia, durada, calendari, espai, recursos materials i humans, destinataris, participació prevista, promotors, elements de difusió, resultats esperats i sistema d'avaluació previst (fins a 14 punts).
b) L'adequació de les activitats als objectius i les prioritats marcats en la convocatòria. Es valorarà que el projecte tengui en compte un o més dels objectius i les prioritats marcats a la convocatòria i que aquests es vegin reflectits en l'oferta de les activitats (fins a 3 punts).
c) La relació directa de les activitats amb la necessitat social que es pretén cobrir. Aquesta fonamentació es pot fer a partir d'estudis existents o realitzats per la mateixa entitat, o a través d'altres fonts d'informació (fins a 3 punts).
9.1.2. La ciutadania jove de Menorca en general és la destinatària de les activitats (fins a 5 punts)
Es valorarà el nombre de persones d'entre 14 a 30 anys que hi han participat o es preveu que hi participin de manera presencial.
9.1.3. Les activitats presenten aspectes innovadors (fins a 5 punts)
Es valorarà el caràcter innovador de les activitats. Els aspectes innovadors poden estar relacionats amb el contingut i els objectius de les activitats, la implicació de promotors que provenen d'entorns diferents, formes creatives i inexplorades de resoldre necessitats juvenils actuals en context insular, l'experimentació amb noves metodologies i formats de projecte o amb la difusió dels resultats.
9.1.4. Les activitats fomenten la participació social i el voluntariat juvenil (fins a 10 punts)
Es valorarà el grau d'efectivitat de les activitats en la promoció de la participació social i el voluntariat.
9.1.5. Es plantegen activitats o serveis que tenen com a objectiu específic la prevenció del consum d'alcohol i altres drogues entre els joves i molt especialment entre els menors (fins a 10 punts)
Es valorarà el grau d'efectivitat preventiva de les activitats de prevenció específica del consum d'alcohol i altres drogues.
9.1.6. Es plantegen activitats que preveuen de forma explícita, en el seu disseny, la dimensió de gènere (fins a 5 punts)
Es valoraran les mesures concretes per fomentar la igualtat de gènere a les activitats: en l'ús del llenguatge, a les imatges dels materials...
9.1.7. Les activitats incorporen una perspectiva inclusiva (fins a 5 punts)
Es valorarà la creació de mecanismes o de mesures específiques per garantir la igualtat d'oportunitats dels joves i les joves del municipi, independentment del seu sexe, economia, cultura, origen, edat...
Per això, es tindrà en compte que els mecanismes o les mesures inclusives que es creïn siguin adequades als diferents grups de joves i a les seves diferents necessitats; és a dir, que es fonamentin en la identificació dels principals elements que generen desigualtats socials entre la gent jove i en la descripció de quina és la diversitat del col·lectiu de joves del municipi.
9.1.8. El pressupost destinat al conjunt de les activitats presentades és adequat a les característiques de les activitats (fins a 20 punts)
Es valorarà l'adequació del pressupost a les activitats en l'import total i el detall dels conceptes que el conformen.
9.2. Línia de subvenció per a manteniment i funcionament de les entitats
La puntuació màxima per al manteniment i el funcionament ordinari de les entitats juvenils és de 20 punts, que s'atorgaran d'acord amb els criteris i les puntuacions següents:
9.2.1. L'entitat està conformada o dirigida per gent jove (fins a 7 punts)
Es valorarà el nombre de socis d'entre 14 i 30 anys i el nombre de membres de la junta directiva d'entre 14 i 30 anys: 0,75 punts per cada 5 socis i 0,75 punts per cada membre de la junta directiva d'entre 14 i 30 anys.
9.2.2. L'entitat té capacitat d'autofinançament (fins a 1 punt)
Es valorarà que l'entitat tengui d'altres fons de finançament públic o privat per a tasques de manteniment i de funcionament: 0,10 punts per cada 10 % de finançament d'altres fons en relació amb el volum de despesa.
9.2.3. La política de comunicació de l'entitat preveu l'ús de les xarxes socials i les tecnologies de la informació i la comunicació (fins a 3 punts)
Es valorarà l'ús de les xarxes socials i les tecnologies de la informació i la comunicació per a difondre les activitats entre el jovent: 0,5 punts per cada element de difusió específic de les activitats com ara: adreça electrònica, pàgina web, blog, Facebook, Twitter, Instagram, SMS...
9.2.4. Hores de dedicació a les tasques de manteniment i funcionament de l'entitat, del personal contractat, fins a 2 punts (1 punt per cada 4h de dedicació/persona/mes)
9.2.5. Hores de dedicació de personal voluntari acreditat, assegurat i amb unes funcions clarament definides (d'acord amb el previst a la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de Voluntariat), fins a 2 punts (1 punt per cada 4 hores de dedicació/persona/mes) relacionades amb el manteniment i funcionament de l'entitat o amb les activitats per als joves)
9.2.6. El pressupost presentat de despeses de manteniment i funcionament de l'entitat és adequat a les característiques i les activitats que desenvolupa l'entitat (fins a 5 punts)
DESENA. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
El procés per a la distribució dels ajuts un cop admeses les sol·licituds és el següent:
a) Adjudicació de punts a cada una de les sol·licituds de conformitat amb l’apartat novè d’aquestes bases.
b) Suma del total dels punts que hagin obtingut totes les sol·licituds admeses.
c) Divisió de la quantitat assignada que fixi la convocatòria entre la suma de punts adjudicats a les entitats sol·licitants, a fi d’obtenir el valor econòmic del punt.
d) La quantitat que correspon a cada sol·licitud és la multiplicació dels punts que se li hagin adjudicat pel valor del punt, sempre que aquesta quantitat no sigui superior a la sol·licitada ni superi l'import màxim per entitat.
e) El romanent que hi pugui quedar com a conseqüència d’aquesta correcció es podrà repartir de forma proporcional als punts obtinguts entre la resta de sol·licituds de la convocatòria, sempre que no se superi l'import màxim per entitat i l'import de l'ajuda sol·licitada.
ONZENA. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
11.1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
11.2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.
11.3. La instrucció correspondrà al tècnic/a de joventut del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports, que haurà de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
11.4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de l’instructor/a de l’expedient, o de la comissió avaluadora si n’és obligatòria la constitució.
11.5. Una vegada examinades les sol·licituds per l’instructor/a o per la comissió avaluadora corresponent, i després que aquest o aquesta hagi emès el seu informe, el/la conseller/a executiu/iva cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
11.6. Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
11.7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
11.8. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d’exercicis a què s’aplicarà la despesa i la quantitat màxima què s’ha d’aplicar a cada exercici.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l’LGS i el CIM la publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes de notificació (art. 45.1b de l'LPACAP)
11.9. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària en el qual es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
DOTZENA. COMISSIÓ AVALUADORA
12.1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l’òrgan instructor competent.
12.2. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:
President/a: el/la conseller/a executiu d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports
Secretari/ària: el/la tècnic/a de joventut del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports
Vocals:
- El/la director/a insular de Joventut, Ocupació i Innovació
- Un/a tècnic/a d'INJOVE
- El/la tècnic/a de joventut del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports
12.3. La comissió avaluadora s’ha de constituir obligatòriament quan l’import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l’import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
12.4. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l’existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s’ha de fixar en tot cas quin és l’òrgan que ha d’examinar les sol·licituds i ha d’emetre l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
TRETZENA. MODIFICACIÓ DEL PROJECTE
13.1. Quan l'entitat beneficiària, per causes de força major o per causes imprevisibles i alienes a la seva voluntat, hagi d'introduir modificacions irrellevants en el projecte; és a dir, que no alterin els objectius ni aspectes essencials, aquestes s'han de comunicar al Consell Insular de Menorca al més prest possible. Una vegada assabentat el Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports, en el cas que valori que es tracta d'una modificació substancial, ho posarà en coneixement de l'entitat.
13.2. No s'admetran modificacions substancials del projecte; és a dir, que alterin la naturalesa, les finalitats, les característiques essencials o qualsevol altre aspecte que pugui desvirtuar-lo.
CATORZENA. ABONAMENT DELS AJUTS
14.1. D'acord amb l'article 37 del TRLS i l'article 88.2 de l'RLGS, els ajuts s’abonaran a la bestreta, un cop s’hagi aprovat la seva distribució entre els beneficiaris en atenció a la convocatòria anual.
14.2. En qualsevol cas, l'ajut no es podrà abonar fins que l'entitat no hagi acceptat, expressament o tàcitament, la subvenció concedida d'acord amb el que preveu la lletra b) de la clàusula setzena.
14.3. L’ajuda es farà efectiva en un únic pagament en el termini màxim de 60 dies comptats a partir de la data d'acceptació de la subvenció, sempre que les disponibilitats de tresoreria ho permetin.
QUINZENA. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
15.1. Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit abans del 31 de gener de l'any següent al de la convocatòria. Si hi hagués causes excepcionals que ho impedissin, els beneficiaris les han d’al·legar per escrit i, a la vista d’aquestes causes, l’òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
15.2. La justificació de la subvenció es farà mitjançant el compte justificatiu simplificat, segons l'apartat 3 de l'article 75 de l'RGLS. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:
15.2.1. Línia de subvencions per a projectes d'activitats
a) Memòria d'actuació, signada per la persona representant de l'entitat, justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats juvenils realitzades, els resultats obtinguts i el detall dels ingressos i els costs de les activitats. (Annex VI)
b) Memòria econòmica, signada pel representant de l'entitat, amb la descripció del pressupost de l’activitat i amb tots els ingressos i les despeses realitzat, la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. (Annex VIII)
15.2.2. Línia de subvencions per al manteniment i el funcionament de les entitats juvenils
a) Memòria d'actuació, signada per la persona representant de l'entitat, justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les actuacions de manteniment i funcionament de l'entitat realitzades, els resultats obtinguts i el detall dels ingressos i els costs de les activitats. (Annex VII)
b) Memòria econòmica, signada pel representant de l'entitat, del manteniment i funcionament per al qual s'ha demanat subvenció, amb tots els ingressos i despeses realitzades, la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. Annex IX)
1.5.2.3. Per a les dues línies de subvenció, per a projectes d'activitats i per al manteniment i el funcionament de les entitats juvenils, s'ha d'aportar també:
a) Si escau, carta de pagament de reintegrament en el cas de romanents no aplicats, així com dels interessos derivats d'aquest.
b) Fotografies de les activitats subvencionades.
c) Elements publicitaris de les activitats per a les quals s'ha demanat la subvenció, en els quals aparegui la col·laboració del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca mitjançant l’ús del seu logotip (sense perjudici del que estableix la lletra i) de la clàusula setzena.
15.3. L'òrgan competent comprovarà els justificants que consideri oportú i que permetin obtenir evidència raonable sobre l'aplicació adequada de la subvenció. Amb aquesta finalitat podrà requerir al beneficiari la remissió dels justificants de despesa seleccionats.
15.4. S'ha de justificar el 100 % del pressupost presentat a la convocatòria de subvenció i no només la quantitat atorgada.
15.5. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost estimat, s'han d'indicar les possibles desviacions esdevingudes.
15.6. Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada del cost total del projecte és més d'un 20 % inferior a l’import del pressupost presentat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
15.7. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de quinze dies hàbils (art. 73 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre).
15.8. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
15.9. Si, un cop transcorregut el termini establert en les bases per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, es requerirà el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici d'expedient de revocació i reintegrament que correspongui.
SETZENA. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
a) Dur a terme el projecte subvencionat en les mateixes condicions i amb les mateixes característiques que es va presentar o, si fos el cas, amb les modificacions no substancials prèviament comunicades, justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
b) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi (annex X). En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament quan hagin transcorregut quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
c) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment o, en tot cas, a l'hora de justificar la subvenció, la sol·licitud o l’obtenció d'altres ingressos, subvencions o recursos per al mateix projecte.
d) Acreditar, d'acord amb el que estableixen aquestes bases, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
f) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
g) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.
h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
i) Dur a terme les mesures de difusió adequades per fer públic el suport econòmic del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca. En aquest sentit, la difusió s'ha de fer a través dels mitjans que siguin adequats d'acord amb la naturalesa del projecte. Si es fan fullets, cartells o qualsevol altre material imprès, s'ha de fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca, així com el web www.cime.es en la realització de les activitats subvencionades i el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO. (Annex XI)
j) Reintegrar els fons rebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
k) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total.
DISETENA. REVOCACIÓ DELS AJUTS I REINTEGRAMENT DE LES AJUDES CONCEDIDES
En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts, s'iniciarà el corresponent expedient de revocació i consegüent reintegrament si correspon.
Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts, s'aplicaran els articles 24, 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
L’entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si escau, l’interès de demora en els casos següents:
a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això, o amagant les que ho hagin impedit, i qualsevol altre supòsit que doni lloc a l’anul·lació de la resolució de concessió en els termes que preveu aquesta normativa.
b) Incompliment total o parcial de l’objectiu, de l’activitat o del projecte, o la no adopció del comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
c) Incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en la normativa aplicable i en les normes que regulen la subvenció.
d) Incompliment de l’obligació d’adoptar les mesures de difusió a què es refereix aquesta normativa.
e) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en aquesta normativa, així com l’incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d’això es derivi la impossibilitat de verificar l’ús que s’ha fet dels fons percebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades, o de la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, nacional, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.
f) Incompliment de les obligacions imposades per l’Administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos assumits per aquests amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afectin o es refereixin a la manera com han d'aconseguir-se els objectius, realitzar l’activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
g) Incompliment de les obligacions imposades per l’Administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos assumits per aquests amb motiu de la concessió de la subvenció, diferents dels anteriors, quan d’això derivi la impossibilitat de verificar la utilització que s’ha fet dels fons percebuts, el compliment de l’objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, nacional, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.
h) No acreditació d’haver obtingut, si escau, l’autorització administrativa corresponent abans dels terminis fixats en les bases reguladores.
i) Altres casos previstos en la normativa reguladora de la subvenció.
Per als casos que preveu l'art. 44 del TRLS, en què no correspongui la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de l'incompliment.
Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i s'ha de notificar al beneficiari.
Si s'haguessin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de la resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.
Les quantitats que s'hagin de reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que per la naturalesa de l'incompliment, si escau, es puguin exigir.
DIVUITENA. INFRACCIONS I SANCIONS
18.1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
18.2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
DINOVENA. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
Normativa general aplicable
En tot el que no prevegin expressament aquestes bases, regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
ANNEX I: SOL·LICITUD D'AJUTS PER A LA REALITZACIÓ D'ACTIVITATS JUVENILS, PROMOCIÓ DEL VOLUNTARIAT I MANTENIMENT I FUNCIONAMENT DE LES ENTITATS JUVENILS DE MENORCA (consta a l'expedient)
ANNEX II: DECLARACIÓ RESPONSABLE DE COMPLIMENT DE LES CONDICIONS DE BENEFICIARI DE SUBVENCIONS PÚBLIQUES (consta a l'expedient)
ANNEX III: DOCUMENT DE DESIGNACIÓ DE COMPTE BANCARI (consta a l'expedient)
ANNEX IV: DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS JUVENILS (consta a l'expedient)
ANNEX V: DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS DE MANTENIMENT I DE FUNCIONAMENT DE L'ENTITAT (consta a l'expedient)
ANNEX VI: MEMÒRIA DE LES ACTIVITATS JUVENILS (consta a l'expedient)
ANNEX VII: MEMÒRIA DE LES ACTIVITATS DE MANTENIMENT I DE FUNCIONAMENT DE L'ENTITAT (consta a l'expedient)
ANNEX VIII: MEMÒRIA ECONÒMICA. RELACIÓ NOMINATIVA DE LES DESPESES DE LA CONCESSIÓ D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LA REALITZACIÓ D'ACTIVITATS JUVENILS (consta a l'expedient)
ANNEX IX: MEMÒRIA ECONÒMICA. RELACIÓ NOMINATIVA DE LES DESPESES DE LA CONCESSIÓ D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A MANTENIMENT I FUNCIONAMENT DE L'ENTITAT (consta a l'expedient)
ANNEX X: ACCEPTACIÓ/RENÚNCIA DE LA SUBVENCIÓ (consta a l'expedient)
ANNEX XI: LOGOTIP (consta a l'expedient)
El secretari del Consell Executiu,
Octavi Pons Castejón