Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 4956
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s'aprova la convocatòria de selecció d’Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu, en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, per al període 2014-2020 a les Illes Balears
El Reglament (UE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, Fons Social Europeu, Fons de Cohesió, Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, estableix les bases del desenvolupament local participatiu i configura els Grups d’Acció Local com els instruments bàsics a través dels quals s’implementa aquest desenvolupament, mitjançant l’elaboració i la posada en pràctica de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu (d’ara endavant EDLP).
L’article 58 i següents del Reglament (UE) 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de la Pesca (d’ara endavant FEMP), preveu el desenvolupament sostenible de les zones pesqueres i aqüícoles seguint el plantejament respecte al desenvolupament local participatiu que conté l’article 32 del Reglament (UE) 1303/2013, a l’efecte del qual es preveuen de manera expressa els grups d’acció local del sector pesquer (d’ara endavant GALP), així com els instruments responsables de l’elaboració i la posada en marxa de desenvolupament local participatiu. Aquest desenvolupament es durà a terme a través d’estratègies de desenvolupament local integrades, multisectorials i basades en zones, i els criteris de selecció de les estratègies seran definits pels estats membres.
El Programa Operatiu d’Espanya pel FEMP (d’ara endavant PO) va ser aprovat per la Comissió Europea el 15 de novembre de 2015. En aquest Programa es preveu la possibilitat de dur a terme el procediment d’una convocatòria pública per seleccionar les EDLP 2014-2020 i els territoris coberts. Aquest PO estableix que correspon fer aquesta convocatòria a l’organisme intermedi de gestió (OIG) de la comunitat autònoma.
Per la Resolució del president del FOGAIBA de 25 de setembre de 2016, es va aprovar la convocatòria de selecció dels GALP del sector pesquer per a l’elaboració d’estratègies de desenvolupament local participatiu en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, per al període 2014-2020 a les Illes Balears. En virtut d'aquesta convocatòria, s'ha procedit a la selecció de dos GALP que pertanyen als territoris de Menorca i d'Eivissa i Formentera, i no se n'ha seleccionat cap per al territori de Mallorca. Per això, és procedent convocar la selecció d'EDLP en relació amb els territoris on hi hagi el grup seleccionat.
Per les característiques de l’arxipèlag, s’han delimitat els territoris d’aplicació de les estratègies per illes, però per la proximitat d’Eivissa i Formentera, territorial, cultural o social, s’ha decidit que aquestes dues illes formin una unitat.
Mitjançant la Resolució de l'organisme intermedi de gestió de les Illes Balears d’1 de setembre de 2016 (BOIB núm. 120, de 22 de setembre de 2016), es deleguen en el president del FOGAIBA les competències, entre altres, de la convocatòria de selecció d’EDLP, i en el director general de Pesca i Medi Marí, la resolució d’aquesta convocatòria.
Aquest PO atribueix als GALP funcions d'entitat col·laboradora, en els termes previstos en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, amb unes particularitats de requisits i capacitat de gestió previstes en els reglaments i regulades a l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de la Pesca.
Com que el procediment de selecció de GALP esmentat és el procediment selectiu que preveu l'article 27.2 del Text refós esmentat, és procedent l'establiment de les condicions i els requisits per a l'obtenció de la condició d'entitat col·laboradora, com també l'establiment del règim de col·laboració.
De la mateixa manera, el PO estableix que l'organisme intermedi de gestió de les Illes Balears haurà de determinar la composició del Comitè de Selecció de les EDLP i definir el volum de despesa assignat per a cada un dels territoris per a l'aplicació de les EDLP.
D’una banda, mitjançant la Resolució de 14 de desembre de 2016, de l'organisme intermedi de gestió de les Illes Balears es va determinar la composició del Comitè de Selecció de les EDLP.
D’altra banda, la competència per definir el volum de despesa assignat per a cada un dels territoris per a l'aplicació de les EDLP es va delegar en el president del FOGAIBA mitjançant l’esmentada Resolució de l'organisme intermedi de gestió de les Illes Balears d’1 de setembre de 2016 (BOIB núm. 120, de 22 de setembre de 2016). I per tot això, mitjançant la Resolució del president del FOGAIBA de 15 de desembre de 2016 es va a fer la distribució del crèdit per a cada territori.
El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), a l’article 2.a) estableix que el FOGAIBA té com a objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
Per tot això, en virtut de les potestats que tinc legalment delegades, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer. Objecte i àmbit territorial
1. S'aprova la convocatòria de selecció de les EDLP en els territoris de Menorca i d'Eivissa i Formentera, en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, per al període 2014-2020 a les Illes Balears.
2. L'àmbit territorial per a l'aplicació de les EDLP, el constituiran les zones de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears següents:
- Menorca: tota l’illa més el seu medi marí.
- Eivissa i Formentera: les dues illes més el seu medi marí.
3. Les EDLP hauran de perseguir els objectius següents:
a) Augment del valor dels productes de la pesca, creació d'ocupació, atracció de joves i promoció de la innovació en totes les fases de la cadena de subministrament dels productes de la pesca i l'aqüicultura.
b) Suport a la diversificació del sector pesquer dins o fora del sector de la pesca comercial, a l'aprenentatge permanent i a la creació d'ocupació a les zones pesqueres i aqüícoles.
c) Impuls i aprofitament del patrimoni mediambiental de les zones pesqueres i aqüícoles, incloses les operacions de mitigació del canvi climàtic.
d) Foment del benestar social i del patrimoni cultural pesquer, aqüícola i marítim de les zones pesqueres.
e) Reforç del paper de les comunitats pesqueres en el desenvolupament local i de la governança dels recursos pesquers i activitats marítimes locals.
4. Hauran de ser coherents, complementàries amb les intervencions que s'apliquin a la zona corresponent, tenir caràcter integral i de transferibilitat i recolzar-se en l'aprofitament del potencial endogen. Les estratègies es podran centrar en el sector pesquer o ser més àmplies i destinar-se a la diversificació de les zones pesqueres. Les estratègies no es limitaran a la mera agrupació d'operacions o a la juxtaposició de mesures sectorials.
Segon. Requisits generales i continguts de les EDLP.
1. Totes les EDLP que siguin seleccionades d’acord amb aquesta Resolució hauran de reunir com a mínim els requisits generals següents:
A) Definició de zona i població: Inclourà una descripció de la zona i les seves característiques distintives principals, i es justificarà l'elecció de la zona per a l'aplicació de l'estratègia que es planteja. A l'hora de definir les zones pesqueres i costaneres es podran utilitzar els criteris següents:
1.– Des de la perspectiva física:
a) Naturalesa del territori, preferentment municipis costaners petits, amb presència d'activitat pesquera;
b) Homogeneïtat geogràfica, funcional i segons tipologia de pesca, segons el cas.
2.– Des de la perspectiva econòmica:
a) Declivi de l'activitat pesquera, mesurat segons la disminució de la flota i el marisqueig, el descens de les captures o vendes o l'augment de la taxa d'atur en relació amb els/les treballadors/es del mar;
b) Importància econòmica del sector a la zona, mesurat segons el valor afegit brut (VAB) del sector, l'ocupació a la zona, les vendes o el pes del sector en relació amb la població ocupada;
c) Cost oportunitat per a la posada en marxa de l'estratègia:
-Implicació econòmica d'agents públics i privats en el desenvolupament de l'estratègia;
-Existència de mercats potencials, per la realitat del municipi, per exemple per la pressió turística;
-Presència del sector pesquer a la zona. Existència d'organitzacions de productors, confraries de pescadors, etc.
3.– Des de la perspectiva social:
a) Densitat de la població;
b) Índex d'envelliment;
c) Presència del sector pesquer a la zona. Existència d'organitzacions de productors, confraries de pescadors, etc.;
d) Evolució de la població: variació de la població en un període determinat;
e) Pes del sector pesquer: població ocupada en el sector pesquer respecte a la població ocupada total.
La població total d’aquest àmbit no podrà ser inferior a 10.000 habitants ni superior a 150.000. No obstant això, i en aplicació de l'excepció que preveu l'article 33 del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, s'admetran àmbits territorials superiors al màxim previst a fi de garantir la coherència territorial de les futures estratègies de desenvolupament local participatiu.
Les zones d'actuació es delimitaran per termes municipals complets o parts de termes municipals, sempre que les zones d'actuació puguin ser delimitades geogràficament. La població computable en l'estratègia serà la resident a la zona delimitada.
B) Una anàlisi de les necessitats i el potencial de la zona, amb una anàlisi dels punts forts, els punts febles, les oportunitats i les amenaces.
C) Una descripció de l'estratègia i els objectius principals. Aquests objectius hauran de ser específics, mesurables en termes quantitatius o qualitatius, i assolibles en un marc temporal determinat. Així mateix, s’haurà de presentar una jerarquia d'objectius.
D) Un pla financer amb l'assignació indicativa dels fons que es destinin a la realització dels objectius específics o les principals categories d'acció definits a l’estratègia.
El pla financer recollirà l'estimació de despeses que caldrà fer d'acord amb el desglossament següent: despeses d'aplicació de l'estratègia, costos de cooperació i costos d'explotació i animació.
També inclourà disposicions de seguiment i avaluació que permetin, després de consultar amb la Direcció General de Pesca i Medi Marí, adequar el pla financer a les circumstàncies canviants.
E) Un pla d'acció que inclourà informació sobre els següents elements a l'efecte de visualitzar les accions que permetran aconseguir els objectius definits a l’estratègia:
1.– Tipus d'acció a executar.
2.– Responsable de l’execució.
3.– Cronograma i seqüència temporal d'execució de les accions i ordre.
4.– Cost aproximat de les accions.
F) Una descripció de les disposicions de gestió i seguiment de l'estratègia que demostri la capacitat del GALP per posar-la en pràctica, així com una descripció de les disposicions específiques amb vista a l'avaluació;
G) Accions de visibilitat. Tindrà com a objecte fer pública la intervenció de la UE, els aspectes més significatius de l’estratègia, pla d'acció, calendari i finançament, així com els procediments d'execució de l'estratègia. Aquest pla es podrà utilitzar com a eina que garanteixi el manteniment de la participació i del compromís de la comunitat en general amb l’estratègia.
H) Accions de cooperació, coordinació i complementarietat amb altres grups d’acció local existents en el territori: descripció de com el grup treballarà amb altres organitzacions i iniciatives a la zona (grups líders responsables de l'aplicació d'altres EDLP o autoritats de gestió de la resta de prioritats del FEMP) per garantir que la complementarietat i la delimitació d'atribucions esmentades a l'estratègia es respecten en la pràctica.
I) Una descripció del procés de participació de la comunitat en el desenvolupament de l'estratègia.
J) Una descripció de les característiques integrades i innovadores de l'estratègia.
Tercer. Sol·licituds
1. Podran sol·licitar la selecció d’EDLP, les entitats que hagin estat seleccionades com a GALP en el marc del que preveu la Resolució del president del FOGAIBA de 26 de setembre de 2016, per la qual s'aprova la convocatòria de selecció dels GALP del sector pesquer per a l’elaboració d’estratègies de desenvolupament local participatiu en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, per al període 2014-2020 a les Illes Balears, sempre que compleixin els requisits que preveu l’article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per ser qualificada com a entitat col·laboradora.
2. Els GALP del sector pesquer hauran de presentar les sol·licituds de selecció d'estratègies, d'acord amb el model de l'annex I que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçades al FOGAIBA, acompanyades de la documentació següent:
- Proposta d'estratègia de desenvolupament local participatiu.
- Resum de l’estratègia; en el resum han de quedar clarament extractats tots i cadascun dels apartats continguts a les EDLP.
- Documentació acreditativa del procés de participació de la comunitat en l'elaboració de l'estratègia.
- Documentació acreditativa de compliment dels requisits que preveu l’article 10.1e) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per ser qualificada com a entitat col·laboradora, en el cas de no atorgar l’autorització per a la seva comprovació d'ofici o que no sigui possible fer-la.
- Documentació acreditativa del compliment de la condició d’eficàcia que preveu l’article 19 de l‘Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.
- Documentació de variació de dades: en el cas que hi hagi variació en les dades o els documents aportats per al procediment de selecció de GALP, s’haurà d'aportar la documentació corresponent a la dita variació.
3. Les sol·licituds es presentaran en els registres del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o a qualsevol dels llocs previstos a l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
4. El termini de presentació de les sol·licituds serà de quinze dies a comptar de l’endemà de la publicació d’aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
5. Si la sol·licitud d’ajuda o qualsevol dels documents que sigui necessari no reuneix els requisits assenyalats, es requerirà l’interessat perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o hi adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que es dictarà en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Quart. Comitè de Selecció de les EDLP
1. En virtut de l’acord adoptat per l’OIG, la selecció de les EDLP, l’haurà de fer un comitè integrat pels membres següents:
a) El president, que serà el director general de Pesca i Medi Marí de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o la persona en qui delegui.
b) El secretari, que serà un tècnic del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, amb veu però sense vot.
c) Els vocals següents:
— El director gerent del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
— Un tècnic de la Direcció General de Pesca i Medi Marí.
— Un representant de cada Consell Insular, el territori del qual n’estigui afectat.
— El cap de Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca.
d) La Comissió podrà convocar, amb veu però sense vot, experts, tècnics o representants d’altres organitzacions per al seu assessorament.
2. Perquè el Comitè s'entengui vàlidament constituït, es requerirà la presència del president i el secretari o, si s’escau, dels qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres.
3. Els acords s'hauran d'adoptar per majoria simple, i en cas d'empat, tindrà vot de qualitat el president.
4. Per assegurar la imparcialitat en la presa de decisions, en el cas que es plantegi a algun dels membres un conflicte d'interessos en alguna de les qüestions a debatre o decidir, aquest abandonarà la sala de reunions fins que finalitzi la presa de decisió.
Cinquè. Procediment de selecció de les EDLP
1. La instrucció del procediment de selecció de les EDLP i la selecció, les duran a terme el Comitè que preveu l'apartat quart d’aquesta Resolució, i l’aprovació de les EDLP correspondrà al director general de Pesca i Medi Marí, per delegació de l’OIG, de conformitat amb el que disposa l'article 33.3 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
2. Una vegada rebudes les sol·licituds, el Comitè analitzarà les propostes presentades i podrà requerir als GALP tota la informació complementària que consideri necessària, que els quals l’hauran de remetre dins el termini màxim de 10 dies.
3. El Comitè podrà fer les observacions que consideri necessari, i també sol·licitar als GALP la presentació pública del resum de l'estratègia, en un màxim de 15 dies des del seu emplaçament. Els GALP podran adaptar les EDLP als suggeriments rebuts, amb especial atenció a la seva incidència en la coherència del conjunt d'estratègies presentades amb el Programa Operatiu del FEMP per a Espanya. En el cas de modificacions, les EDLP s'hauran de tornar a remetre al Comitè en el termini màxim de 15 dies des de la presentació pública del resum.
4. El Comitè haurà d'emetre un informe proposta on es concreti el resultat de l'avaluació de les sol·licituds, amb aplicació dels criteris que preveu l'apartat sisè i es formuli la proposta d'aprovació d'EDLP. Per a la selecció, es tindrà en compte la idoneïtat de l'estratègia per al territori al qual s’adreça, no la comparació amb altres estratègies per a altres territoris, i se seleccionarà un màxim de dues EDLP, una per a cada zona definida a l’apartat primer d’aquesta Resolució.
5. La proposta de selecció, que tindrà caràcter vinculant, s’haurà de remetre al director general de Pesca i Medi Marí, el qual procedirà a la seva aprovació o denegació.
6. El termini per emetre resolució sobre el procediment per part del director general de Pesca i Medi Marí, així com per notificar la resolució corresponent, serà de sis mesos des de la presentació de la sol·licitud.
En aquesta resolució, que s’haurà de comunicar també a l'autoritat de gestió del FEMP, s’aprovarà l’estratègia. Es determinarà l’assignació pressupostària y les responsabilitats de gestió i control, i la designació del grup com a entitat col·laboradora. De conformitat amb el que disposa l'article 33.5 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, s’haurà d’indicar, en el cas que es prevegi a l’estratègia, més d’un fons, les assignacions de cadascun dels fons de què es tracti i, en aquest cas, la resolució ha d'establir les responsabilitats de les funcions de gestió i control en virtut del programa en relació amb l’estratègia.
7. Contra aquesta resolució, es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d'un mes a partir de l'endemà a la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8. L'aprovació final de l’estratègia presentada per un grup permetrà al grup subscriure un conveni de col·laboració amb el president del FOGAIBA que li conferirà la condició de GALP 2014-2020, i on es fixaran les condicions per al seu funcionament com a entitat col·laboradora per a l'aplicació de les ajudes que preveu la mesura 4.1.3, una vegada comprovats el compliment dels requisits previstos a l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. De conformitat amb el que preveu el punt 3 de l'article 18 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, a aquestes entitats no els serà aplicable els requisits d’eficàcia previstos a l'article 18 d’aquesta.
9. D'acord amb el que disposa l'article 10.1 i) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les entitats estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de designació.
10. L'acreditació del compliment d'aquest requisit s’ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada podrà autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a la comprovació d'ofici del compliment del requisit esmentat, en aquest cas no caldrà la presentació dels certificats corresponents. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents als quals es refereixen les obligacions previstes al paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.
Sisè. Criteris de selecció de les EDLP.
1. Les EDLP seran valorades tenint en compte els aspectes següents:
a) Qualitat anàlisi DAFO. Identificació de fortaleses, debilitats, oportunitats i amenaces, centrades en peculiaritats de la zona. Màxim 10 punts.
b) Qualitat i coherència diagnòstic de necessitats. Principals necessitats i potencial de la zona basats en l'anàlisi DAFO. Màxim 10 punts.
c) Qualitat procés participatiu en l'elaboració de l'estratègia. Màxim 10 punts.
d) Participació d'agrupacions de dones emprenedores lligades al desenvolupament de zones pesqueres. Màxim 10 punts.
e) Existència i qualitat del pla de visibilitat. Màxim 10 punts.
f) Coherència i qualitat del pla financer. Màxim 10 punts.
g) Existència i qualitat d'un pla de cooperació, coordinació i complementarietat amb altres grups locals existents al territori, amb grups i agents locals d'altres territoris nacionals, i de la UE a través de la cooperació en projectes europeus per a la dinamització socioeconòmica de l’entorn costaner. Màxim 10 punts.
h) Grau de consulta i participació local en l’elaboració i l’execució d’EDLP del sector pesquer. Es valorarà la presència al grup d'OPP i associacions de pesca i aqüicultura, entitats del sector extractiu (inclou confraries de pescadors), el sector transformador i comercialitzador de productes pesquers, així com altres sectors o associacions de l'àmbit geogràfic on puguin sorgir sinergies amb els GALP. Màxim 10 punts.
i) Capacitat operativa per complir l’estratègia: recursos humans i tècnics disponibles, experiència en gestió de programes de DLP finançats per la UE, definició de mecanismes de gestió, seguiment i avaluació d’EDLP. Màxim 10 punts.
j) Incidència en conservació del patrimoni cultural i mediambiental costaner del territori. Màxim 10 punts.
2. Per poder ser seleccionada l’estratègia de desenvolupament local ha d’obtenir un mínim de 50 punts.
Setè. Convenis de col·laboració per a la implantació de les EDLP.
1. En els convenis de col·laboració es fixaran les condicions per al seu funcionament com a entitat col·laboradora per a l'aplicació de les ajudes que preveu la mesura 4.1.3.
2. Els convenis hauran de contenir, com a mínim, el que disposen el Programa Operatiu FEMP 2014-2020 i aquesta Resolució, en la seva condició d’entitat col·laboradora.
3. En tot cas, s’haurà de tenir en compte el compliment dels requisits, les obligacions i el contingut que preveu el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per a les entitats col·laboradores.
Vuitè. Finançament per a l’aplicació de les EDPL.
1. De conformitat amb el repartiment efectuat mitjançant la Resolució del president del FOGAIBA de 15 de desembre de 2016, per a l'aplicació de les EDLP, s'assigna el crèdit següent, per a cadascun dels territoris que es preveu cobrir mitjançant aquesta convocatòria:
- Menorca: 769.632,38 €
- Eivissa i Formentera: 769.632,38 €
2. També serà possible que els GALP financin les seves EDLP amb càrrec a altres aportacions públiques o privades. En aquest cas, el grup haurà de comunicar a l’OIG la font de finançament i els imports previstos per anualitat i mesura.
3. En el cas d’endarreriment en l'execució del programa territorial i en el cronograma de pagaments, per tal de millorar el compliment del programa i l’eficiència de les dotacions finançadores del programa, es podrà ajustar la contribució financera posada a disposició del grup a l'evolució real del programa reassignant les dotacions procedents d'aquests ajustos, en el marc del programa regional, a aquells GALP en els quals el grau de desenvolupament inversor superi les dotacions anuals assignades inicialment.
4. En el cas que, durant el període d'execució de les EDLP previstes al FEMP de les Illes Balears 2014-2020, aquest es doti amb fons addicionals o hi hagi crèdit sobrant a la mesura 4.1.3, aquests es podran distribuir entre els GALP.
5. Qualsevol variació de l'assignació inicial establerta per a cada estratègia requerirà la resolució prèvia del director general de Pesca i Medi Marí.
Novè. Beneficiaris de les ajudes de la mesura 4.1.3.
1. Amb caràcter general, podran ser beneficiaris de l'ajuda per a la realització d'operacions conforme a l’estratègia (mesura 4.1.3), les persones físiques o jurídiques i els GALP que executin les accions incloses a les EDLP aprovades per a cada grup, d'acord amb el que preveu aquesta Resolució.
2. Als efectes de l'aplicació d'aquestes estratègies, s'entendrà per familiar aquella persona física que tingui dins la seva unitat familiar un membre, de fins al segon grau, que sigui pescador/mariscador/aqüicultor o treballador en actiu relacionat amb l'activitat pesquera o que hagi treballat en aquests sectors de manera significativa. Per acreditar aquest fet, caldrà presentar l'informe de vida laboral. Aquests familiars rebran l'ajuda en els termes previstos a les EDLP establertes per a cadascun dels GALP, que són els que determinaran els criteris aplicables a aquest efecte.
3. De la mateixa manera hauran de complir els requisits previstos a l’Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, així com la resta de normativa aplicable, que es recollirà en el corresponent manual de procediment de l'ajuda.
Desè. Procediment de concessió de les ajudes de la mesura 4.1.3
1. En el procediment de concessió dels expedients d'ajuda d'aquesta mesura s'observaran, com a mínim, els tràmits següents:
a) Convocatòria de subvencions. Els GALP prepararan convocatòries de subvencions o un procediment continu de presentació de projectes. Hauran de definir els criteris de selecció del projectes.
Aquesta convocatòria s’haurà de transmetre al president del FOGAIBA para la seva revisió i, si s’escau, aprovació i publicació.
b) Recepció de sol·licituds d'ajuda. Els GALP rebran les sol·licituds, que hauran d'estar adreçades al FOGAIBA, i es presentaran en la forma que s'estableixin en les convocatòries corresponents, sempre que els mitjans utilitzats garanteixin la transparència del procediment i el compliment de les normes en matèria de protecció de dades de caràcter personal i de seguretat dels sistemes d'informació.
c) Esmena. En aplicació del que preveu l'article 13.2 de l’Ordre esmentada del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, el grup procedirà a l'examen de les sol·licituds presentades i instarà, si s’escau, la seva esmena.
d) Visita prèvia. Els GALP faran les visites prèvies de no inici de les inversions en els termes en què s'estableixi en el manual de procediment que proporcionarà el FOGAIBA.
e) Dictamen d’elegibilitat. Correspon al grup i consisteix a comprovar l'adequació del projecte amb l'estratègia; es garantirà la coherència amb l’estratègia en seleccionar les operacions, ordenant-les per prioritats segons la seva contribució a la consecució dels objectius i les metes d'aquesta estratègia.
f) Informe de viabilitat. Correspon al grup i consisteix a determinar la viabilitat econòmica del projecte.
g) Informe de subvencionabilitat. Els projectes se sotmetran a un informe de subvencionabilitat del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA en el qual es verificaran, en particular, el compliment de la normativa comunitària, nacional i de la comunitat autònoma aplicables i es faran els controls administratius pertinents. Aquest informe serà remès en el termini màxim d’un mes des de la recepció de la sol·licitud d'informe de subvencionabilitat emesa pel grup. En el cas que sigui necessària informació complementària, se suspendrà el còmput del termini fins a la recepció d’aquesta.
h) Selecció dels projectes. La Comissió Avaluadora que a aquests efectes determinin els GALP a la convocatòria de conformitat amb el que preveu l'article 16 de l’Ordre de 23 de maig de 2016 esmentada farà la valoració i la selecció dels projectes amb informes positius d’elegibilitat i subvencionabilitat, tenint en compte l'estratègia del grup, la disponibilitat pressupostària i l'oportunitat del projecte.
La selecció dels projectes a finançar en el marc de l’estratègia es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades en els períodes de sol·licitud que estableixi el grup.
i) Informe del grup. L'òrgan competent del grup remetrà a la unitat administrativa competent del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, instructor del procediment, sense perjudici de la fase d'instrucció prèvia que correspon al grup, un informe sobre la proposta de resolució d'aprovació o denegació de cada projecte presentat tenint en compte la declaració d’elegibilitat, així com els resultats de la comissió avaluadora i les actuacions administratives efectuades.
j) Informe proposta. La unitat administrativa competent del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, una vegada fets els controls i les verificacions corresponents, emetrà informe de resolució de les peticions presentades, que elevarà al cap de Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, per tal que aquest formuli la corresponent proposta de resolució del procediment.
k) Resolució del procediment. La resolució del procediment de concessió d'aquestes ajudes correspondrà, per delegació, al director general de Pesca i Medi Marí i serà notificada al beneficiari en els terminis que estableixi la normativa d'aplicació. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds, i s’ha de notificar a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense haver-se notificat la resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà desestimada.
3. La tramitació de concessió d'ajudes per a accions en les quals sigui beneficiari un grup seguirà la tramitació establerta als apartats anteriors en la mesura en què sigui compatible amb la singularitat dels casos.
4. En el cas dels projectes programats en l’estratègia aprovada, se seguirà la tramitació establerta als apartats anteriors en la mesura en què sigui compatible amb la singularitat dels casos.
5. En qualsevol cas, el manual de procediment que aprovi l'òrgan gestor del FOGAIBA arbitrarà els procediments per tramitar pròrrogues, modificacions, subrogacions, desistiments, renúncies i qualssevol altres qüestions necessàries per a la correcta implementació de les EDLP, que s’han de contemplar a les convocatòries corresponents.
Onzè. Justificació i pagament de les ajudes previstes a la mesura 4.1.3
1. Efectuades les inversions o realitzades les despeses de l'activitat corresponent, el beneficiari presentarà sol·licitud de pagament adreçada al FOGAIBA acompanyada de la justificació i a documentació que s'estableixin a les convocatòries corresponents. Les sol·licituds es presentaran tal com s'estableixen en aquestes, sempre que els mitjans utilitzats garanteixin la transparència del procediment i el compliment de les normes en matèria de protecció de dades de caràcter personal i de seguretat dels sistemes d'informació.
2. Rebudes les sol·licituds, el grup corresponent haurà de verificar in situ la inversió efectuada i comprovar la procedència de la despesa duta a terme. Aquesta activitat de verificació s'efectuarà en els termes que s'estableixin en els convenis als quals es refereixen l'apartat setè d'aquesta Resolució i el Pla de controls de l'ajuda elaborat pel Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, i s’haurà de garantir en tot cas l'aplicació dels sistemes adequats per al control i la supervisió de les subvencions.
3. Una vegada verificada la inversió i la despesa efectuada, el president del grup, el seu òrgan executiu o la persona designada per aquest, expedirà una proposta de certificació on consti l'import que s’ha d’abonar al beneficiari, així com les possibles incidències.
4. La certificació del grup es remetrà al Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, que prèvia execució dels controls administratius i de qualitat, així com sobre el terreny, procedirà a l'emissió de l'informe proposta de pagament de l'ajuda corresponent.
5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada justificat el compliment de la fi i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
Dotzè. Obligacions del grup
1. Una vegada seleccionades les EDLP, seran obligacions dels GALP, a més de les previstes a la Resolució del president del FOGAIBA de 26 de setembre de 2016, per la qual s'aprova la convocatòria de selecció dels GALP del sector pesquer per a l’elaboració d’estratègies de desenvolupament local participatiu en el marc del Fons Europeu Marítim i de la Pesca, per al període 2014-2020, publicada en el BOIB núm. 124, de 29 de setembre de 2016, les següents:
a) Signar un conveni de col·laboració amb el president del FOGAIBA, per a la gestió de l'estratègia, de conformitat amb el contingut de l'apartat setè d’aquesta Resolució.
b) Executar l'estratègia aprovada de conformitat amb el que preveuen aquesta Resolució i la resta de normativa aplicable, informar i assessorar la població afectada del seu contingut i abast, incentivar la participació activa en aquesta, així com fomentar l'execució de projectes de projectes d'inversió que generin ocupació, directament o indirectament, en el medi marí.
c) En el cas de variacions de la normativa d'aplicació o modificacions del programa FEMP que afectin l'aplicació d'estratègies, una vegada rebuda la comunicació de l’OIG, el grup quedarà obligat a adaptar els procediments de gestió a les esmentades modificacions, així com a les recomanacions derivades de les diferents actuacions de control i/o avaluació.
d) Aplicar els manuals de procediments que aprovi el FOGAIBA per a la gestió de l’estratègia.
e) Subministrar a l’OIG i als avaluadors la informació necessària per al seguiment i l'avaluació de l'estratègia.
f) Assistir a les reunions i accions de formació que l’OIG i l'autoritat de gestió duguin a terme en aspectes relacionats amb la gestió del programa FEMP especialment en relació amb la gestió de projectes, moderació de costos, criteris de selecció, seguiment i avaluació, indicadors, publicitat, etc.
g) Col·laborar amb qualsevol organisme encarregat de la gestió, verificació i/o control del PO.
h) Complir la resta d'obligacions que preveu l'article 28 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. L’incompliment de les obligacions establertes en aquest apartat podrà comportar l'assumpció per part de l’OIG de la gestió íntegra de l'estratègia, i fins i tot la revocació de la seva condició de GALP, sense perjudici de les altres actuacions que puguin derivar en cas que aquest incompliment pugui afectar les ajudes que per la seva condició de GALP li siguin concedides.
Tretzè. Règim jurídic
Pel que preveu aquesta convocatòria, hi serà aplicable:
- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca, i pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 2328/2003, (CE) núm. 861/2006, (CE) núm. 1198/2006 i (CE) núm. 791/2007 del Consell, i el Reglament (UE) núm. 1255/2011 del Parlament Europeu i del Consell.
- Programa Operatiu per a España del Fons Europeu Marítim i de la Pesca 2014-2020.
- Acord d’associació d’Espanya 2014-2020.
- Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, que es va publicar al BOIB núm. 70, de 4 de juny de 2016.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
- Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
- Resta de normativa de desplegament i aplicació.
Catorzè. Publicació
Aquesta Resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 11 de maig de 2017
El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas