Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 4875
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 10 de maig de 2017 per la qual s’aproven les instruccions per dur a terme, el curs acadèmic 2016-2017, les proves corresponents a les avaluacions de final d’etapa dels alumnes del sisè curs d’educació primària i del quart curs d’educació secundària obligatòria d’una mostra de centres, d’ambdues etapes educatives, de la comunitat autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix, en els articles 21 i 29 respectivament, la realització d’una avaluació individualitzada als alumnes quan acabin les etapes d’educació primària i d’educació secundària obligatòria.

El Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l’ampliació del calendari d’implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica, en l’article 1, la disposició final cinquena de la Llei esmentada i concreta per a l’etapa d’educació primària que, fins a l’entrada en vigor de la normativa resultant del Pacte d’Estat Social i Polític per a l’Educació, l’avaluació de l’educació primària recollida en l’article 21 de la Llei orgànica 2/2006 s’ha de considerar mostral i ha de tenir una finalitat diagnòstica. A més, la selecció d’alumnes i de centres ha de ser suficient per obtenir dades representatives.

El mateix article 1 del Reial decret llei 5/2016 també modifica la disposició final cinquena de la Llei orgànica 8/2013 pel que fa a l’educació secundària obligatòria i, amb referència a l’article 29 de la Llei orgànica 2/2006, indica que, fins a l’entrada en vigor de la normativa resultant del Pacte d’Estat Social i Polític per a l’Educació, l’avaluació de l’educació secundària obligatòria s’ha de considerar mostral, ha de tenir una finalitat diagnòstica i no ha de tenir efectes acadèmics.

La regulació de les proves de l’avaluació final individualitzada d’educació primària s’estableix en el Reial decret 1058/2015, de 20 de novembre, pel qual es regulen les característiques generals de les proves d’avaluació final d’educació primària que estableix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.

La regulació de les proves de l’avaluació final individualitzada d’educació secundària obligatòria s’estableix en l’Ordre ECD/393/2017, de 4 de maig, per la qual es regulen les proves de l’avaluació final d’educació secundària obligatòria, per al curs 2016/2017 (BOE núm. 108, de 6 de maig).

Els estàndards d’aprenentatge avaluables i els criteris d’avaluació de l’assoliment dels objectius de l’etapa d’educació primària i del grau d’adquisició de les competències corresponents són els establerts en els annexos 1, 2 i 3 del Decret 32/2014, de 18 de juliol, pel qual s’estableix el currículum de l’educació primària a les Illes Balears. Pel que fa a l’educació secundària obligatòria, són els que s’estableixen en els annexos 1, 2 i 3 del Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.

També cal tenir en consideració l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 6 de març de 2015 sobre l’avaluació de l’aprenentatge dels alumnes de l’educació primària a les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar les instruccions que regulen les proves corresponents a l’avaluació final de la mostra d’alumnes del sisè curs d’educació primària i del quart curs d’educació secundària obligatòria del curs 2016-2017, establertes en l’annex 1 d’aquesta Resolució.

Segon

Aprovar la relació dels centres participants en les proves d’acord amb els annexos 2 i 3 d’aquesta Resolució.

 

Tercer

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar potestativament un recurs de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el BOIB, d’acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 de maig de 2017

El conseller d’Educació i Universitat

Martí X. March Cerdà

ANNEX 1

Instruccions que regulen les proves corresponents a l’avaluació final dels alumnes del sisè curs d’educació primària i del quart curs d’educació secundària obligatòria del curs 2016-2017

1.   Finalitat de l’avaluació

Les avaluacions del final de les etapes d’educació primària i d’educació secundària obligatòria tenen una finalitat diagnòstica i un caràcter mostral i, per tant, no tenen efectes acadèmics.

2.   Objecte i àmbit d’aplicació

2.1 L’objecte d’aquestes instruccions és regular les proves corresponents a les avaluacions individualitzades finals de les etapes d’educació primària i d’educació secundària obligatòria que s’han de fer el curs 2016-2017.

2.2 Aquestes instruccions són d’aplicació en els centres participants en aquestes proves segons els annexos 2 i 3 d’aquesta Resolució.

3.   Centres participants a la mostra

3.1   Les proves d’avaluació al sisè curs d’educació primària s’han d’aplicar a una mostra no inferior a 600 alumnes escolaritzats com a mínim a vuit centres de titularitat pública i privada, seleccionats aleatòriament i tenint en compte el fet insular, entre els que imparteixen l’etapa d’educació primària. La relació de centres que han de participar en aquestes proves és la que figura en l’annex 2 d’aquesta Resolució.

3.2   Les proves d’avaluació al quart curs d’educació secundària obligatòria s’han d’aplicar a una mostra no inferior a 600 alumnes escolaritzats com a mínim a sis centres de titularitat pública i privada, seleccionats aleatòriament i tenint en compte el fet insular, entre els que imparteixen l’etapa d’educació secundària obligatòria. La relació de centres que han de participar en aquestes proves és la que figura en l’annex 3 d’aquesta Resolució.

4.    Alumnes participants a la mostra

4.1   Els alumnes matriculats en els cursos objecte de les proves dels centres seleccionats han de fer aquesta avaluació.

4.2   La comissió d’avaluació del centre, establerta en l’apartat 8, ha de decidir, a proposta del departament d’orientació, quins alumnes amb NESE han de participar en les proves i, en cas que les facin, si s’han de computar o no a efectes estadístics per calcular les mitjanes del grup i del centre.

5.   Característiques de les proves d’avaluació

5.1   Les proves d’avaluació final d’educació primària s’agrupen en tres àmbits: competència en comunicació lingüística, competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia. La competència en comunicació lingüística té com a referents la llengua catalana, la llengua castellana i la llengua anglesa; la competència matemàtica té com a referència la disciplina matemàtica, i en les competències bàsiques en ciència i tecnologia es té com a referents les ciències naturals i les ciències socials.

5.2   L’avaluació final d’educació secundària obligatòria valora el grau d’adquisició de la competència matemàtica, de la competència en comunicació lingüística i de la competència social i cívica. La competència matemàtica té com a referents les matemàtiques orientades a l’ensenyament acadèmic i les matemàtiques orientades als ensenyaments aplicats; la competència lingüística té com a referents la llengua catalana i literatura, la llengua castellana i literatura i la primera llengua estrangera (anglès), i els referents de la competència social i cívica són la geografia i la història.

5.3   Les proves han de constar d’un nombre de preguntes suficient per poder descriure els sis nivells de desenvolupament competencial en què s’han d’expressar els resultats. Cada prova ha de tenir preguntes obertes, semiobertes i tancades i una durada de 60 minuts.

6.   Dates en què s’han de fer les proves

6.1 Les proves d’avaluació final dels alumnes del sisè curs d’educació primària s’han de fer els dies 31 de maig i 1 i 2 de juny.

6.2 Les proves d’avaluació final dels alumnes del quart curs d’educació secundària obligatòria s’han de fer els dies 24, 25 i 26 de maig.

7.   Qüestionaris de context

7.1   Paral·lelament a les proves d’educació primària, els directors dels centres, els alumnes que participen en les proves i les seves famílies han d’emplenar uns qüestionaris de context amb la finalitat d’obtenir informació sobre les condicions socioeconòmiques i culturals dels alumnes del centre i poder contextualitzar els resultats obtinguts.

7.2   En el cas de les proves d’educació secundària obligatòria, els qüestionaris s’adrecen únicament als alumnes.

7.3   La Conselleria d’Educació i Universitat facilitarà, mitjançant el GestIB, els qüestionaris als directors dels centres, els quals han d’arbitrar les mesures oportunes perquè siguin emplenats.

8.   Comissió d’avaluació

8.1   A cada centre s’ha de crear una comissió d’avaluació integrada pel director del centre, que n’és el president i el responsable directe, el cap d’estudis i, segons les proves, un tutor del sisè curs d’educació primària o del quart curs d’educació secundària obligatòria. Aquesta comissió ha d’estar supervisada i assessorada per l’inspector del centre.

8.2  Les funcions de la comissió són les següents:

a)   Organitzar la realització de les proves (horari, espais, materials, etc.).

b)   Decidir, a proposta dels serveis d’orientació, quins alumnes amb NESE han de participar en les proves i, en cas que les facin, si s’han de computar o no a efectes estadístics per calcular les mitjanes del grup i del centre.

c)    Designar els professors que aplicaran les proves.

9.   Aplicació de les proves

9.1   A cada centre hi ha d’haver un inspector encarregat de l’aplicació externa controlada de les proves i de supervisar-ne l’aplicació correcta.

9.2   Els professors del centre designats, un per aula, són els responsables d’aplicar les proves. Aquests professors han d’actuar en tot moment d’acord amb aquestes instruccions i d’acord amb les indicacions de l’inspector.

9.3   Les proves es facilitaran en suport de paper.

9.4   La correcció de les proves anirà a càrrec de correctors externs al centre.

10.   Resultats de les proves

10.1   L’Institut d’Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE) ha d’elaborar dos informes: en un dels informes s’han de reflectir els resultats obtinguts en l’avaluació dels alumnes del sisè curs d’educació primària i en l’altre s’han de recollir els resultats obtinguts pels alumnes del quart curs d’educació secundària obligatòria.

10.2   En ambdós casos, els resultats s’han d’expressar en una gradació de sis nivells de desenvolupament competencial. A més, s’han de tenir en consideració els factors socioeconòmics i socioculturals del context obtinguts a partir dels qüestionaris.

10.3   Aquests resultats s’han de donar a conèixer a la comunitat educativa.

11.   Òrgan de coordinació de les proves

La Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres és l’òrgan encarregat de la coordinació general dels processos que generin les avaluacions de diagnòstic de final d’etapa dels alumnes del sisè curs d’educació primària i del quart curs d’educació secundària obligatòria. Es faculta aquesta Direcció General perquè dicti les resolucions i arbitri els recursos i les mesures necessaris perquè els processos esmentats es puguin desenvolupar normalment i d’acord amb les finalitats previstes.

ANNEX 2
Relació de centres que participen en les proves del sisè curs d’educació primària

Illa

Titularitat

Centre

Nombre d’alumnes

Eivissa

Pública

07007322 CEIP Santa Eulàlia

52

Eivissa

Privat concertat

07001319 CC Nostra Sra. de la Consolació

51

Mallorca

Pública

07007711 CEIP Jaume Vidal i Alcover

81

Mallorca

Pública

07002774 CEIP Aina Moll

78

Mallorca

Pública

07002889 CEIP Joan Capó

80

Mallorca

Privat concertat

07001472 CC La Salle

60

Mallorca

Privat concertat

07004278 CC Madre Alberta

155

Menorca

Pública

07001800 CEIP Mare de Déu del Carme

68

 

ANNEX 3
Relació de centres que participen en les proves del quart curs d’educació secundària obligatòria

Illa

Titularitat

Centre

Nombre d’alumnes

Eivissa

Pública

07008089 IES Sa Colomina

96

Mallorca

Pública

07007152 IES Joan Maria Thomàs

136

Mallorca

Pública

07008855 IES Bendinat

135

Mallorca

Privat concertat

07003067 CC Sant Josep Obrer II

148

Mallorca

Privat concertat

07001526 CC Beato Ramón Llull

91

Menorca

Pública

07007954 IES Cap de Llevant

134