Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 4821
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre l’adaptació de l’autorització ambiental integrada de la granja de gallines ponedores Es Caparo, a la directiva 2010/75/CE, del parlament europeu i del consell, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials. (IPPC AAI 01/2009)
En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 23 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 6 d’abril de 2017,
" ATÈS
1.Que d’acord amb la disposició transitòria primera de la Llei 16/2002 d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny, l’òrgan competent per a l’atorgament de les autoritzacions ambientals integrades durà a terme les actuacions necessàries per a l’actualització de les autoritzacions per a la seva adequació a la Directiva 2010/75/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre, sobre emissions industrials, amb anterioritat al 7 de gener de 2014.
2.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables i proposen una sèrie de condicionants.
3.Que es tracta d’una instal·lació amb una AAI en vigor.
4.Que la modificació de l’autorització dona compliment punt per punt a l’establert a l’apartat 2 de la disposició transitòria primera de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny.
5.Que el titular de l’autorització ha informat del canvi de la raó social del mateix, passant a ser AVÍCOLA SON PEROT, S.A. (CIF A57531683).
ACORDA
Atorgar l’adaptació de l’Autorització Ambiental Integrada de la granja de gallines ponedores Es Caparo, a la Llei 5/2013, d’11 de juny, per la qual es modifiquen la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, de la següent manera:
1.Objecte
La present AAI es concedeix a l’empresa AVÍCOLA SON PEROT, S.A. (CIF A57531683), única i exclusivament per a la realització de l’activitat d’explotació ramadera de gallines ponedores en sistema d’explotació intensiu, així com de recollida i envasat d’ous, amb una capacitat de 116.928 gallines, a les instal·lacions nomenades Es Caparo i ubicades a les parcel·les 830 i 127 del polígon 26, del terme municipal de Manacor i amb coordenades geogràfiques X: 513.271, Y: 4.380.863.
Les parcel·les disposen d’una superfície de 35.938 m2 dels quals 5.058,8 m2 són els destinats a aquesta activitat.
L’activitat es compon de dues naus de 1.795,3 m2 i altres edificacions annexes.
Cada nau té capacitat per a 58.464 gallines repartides en 6 pisos de 6 fileres i 29 gàbies per filera. Cada gàbia té dues cel·les amb una capacitat de 28 gallines.
La instal·lació es categoritza dins l’epígraf 9.3.a de l’annex 1 del Reial Decret Legislatiu 1/2016.
2.Declaració d’impacte ambiental
En data 28 d’octubre de 2010 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears acordà informar favorablement el projecte “Granja de gallines ponedores al TM de Manacor amb diversos condicionants que s’integren a la present autorització.
En data 29 de maig de 2012 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears el Projecte de la modificació d’una granja de gallines ponedores del T.M. de Manacor condicionada al compliment de les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental i de la documentació complementària així com a una sèrie de condicionants ambientals que s’integren a la present autorització.
3.Desenvolupament de les activitats
L’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient, a l’establert a l’AAI i a la legislació vigent
4.Modificacions de l’activitat
Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’AAI per tal que s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI es tindran en compte els antecedents històrics dels funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat son nominals.
5.Consums i producció
Segons les dades aportades, els consums de matèries primeres, auxiliars, combustibles i potència estimats, seran els següents:
Matèria primera |
Consum anual estimat |
---|---|
Aigua |
13.166 m3/any |
Pinso |
2.987 T/any |
Safates de celulosa de 30 unitats (per envasament ous) |
1.216.666 u/any |
Energia Elèctrica (Potencia instal·lada) |
151 kW |
Matèria auxiliar |
Capacitat màxima d’emmagatzematge |
Gasoil |
2.500 l |
Medicaments |
- |
A més a més, s’estima un consum d’aigua de 24 m3 cada 2 anys, quan es realitza el canvi de gallines i s’aprofita per netejar la granja.
Per una altra banda, els Productes finals i subproductes obtinguts estimats seran els següents:
Productes finals |
Producció anual estimada |
---|---|
Subproductes |
Producció anual estimada |
Ous |
36.500.000 u/any |
Temps de funcionament |
8760 h/any |
Gallinassa |
4326ny |
6.Condicionants de gestió de residus
6.1 Jerarquia de residus
El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l’ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l’article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:
-Prevenció
-Preparació per a la reutilització
-Reciclat
-Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)
-En cas de que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l’aplicació d’aquests procediments, els residus s’eliminaran de forma que s’eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.
En cas de no compliment d’aquesta jerarquia, s’haurà de sol·licitar una modificació de l’autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d’un anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d’aquests residus que haurà d’esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquest anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l’àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d’impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.
6.2 Informe base del sòl
En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l’informe base del sòl, es podran establir a l’autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.
6.3 Residus autoritzats a produir
1.S’autoritzarà una producció anual total de menys de 10 tones dels següents residus perillosos:
Residu |
Codi LER (O.Mam/304/2002) |
Quantitat Màxima Anual (t) |
---|---|---|
Objectes tallants i punxants |
180201* |
- |
Residus de la recollida i l’eliminació dels quals és objecte de requisits especials per prevenir infeccions |
180202* |
- |
Medicaments diferents dels especificats en el codi 180207 |
180208* |
- |
TOTALS |
|
<10 |
* Residu perillós
2.En cas de que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s’haurà de donar coneixement a l’òrgan ambiental.
3.S’autoritzarà a una producció dels següents residus no perillosos:
Residu |
Codi LER (O.Mam/304/2002) |
---|---|
Llots de fosses sèptiques |
200304 |
Residus de teixits d’animals. |
020102 |
Materials inadequats per al consum o l’elaboració |
020203 |
6.4 Condicions generals de l’autorització per produir residus perillosos
1.L’autorització s’atorgarà per a l’àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es concedirà sense perjudici de les corresponents a altres organismes o administracions competents en l’activitat de la qual és objecte, en cap cas eximirà al titular de l’obtenció d’altres llicències i autoritzacions legalment procedents.
2.En cap cas aquesta autorització no podrà invocar-se per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en l’exercici de la seva activitat.
3.En tot cas, s’han de complir totes les obligacions que li siguin aplicables per a donar compliment a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i sòls contaminats, el Real Decret 833/1988, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, de 14 de maig, de residus tòxics i perillosos (BOE núm. 182, de 20 de juliol), el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica el Reglament anterior (BOE núm. 160, de 5 de juliol de 1997), l’Ordre del Ministeri de Medi Ambient MAM/304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus (BOE núm. 43, de 19 de febrer de 2002).
4.S’haurà de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus tòxics i perillosos en què intervingui i on figuraran, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus, dates de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’ha de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus. Aquest registre s’ha de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.
5.En relació als residus produïts, es complimentaran els documents de control i seguiment per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d'acord amb allò que disposa l'article 21 del Reial decret 833/1988. Aquest document de control i seguiment haurà de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d’identificació. L’enviament conjunt de diferents tipus de residus requerirà la formalització de tants de documents com residus diferents s’enviïn (s’entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d’identificació). Els documents hauran de conservar-se, al lloc on es realitza l’activitat, durant un període de cinc anys.
6.En qualsevol moment, l’òrgan competent en matèria ambiental podrà realitzar una visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials d'aquesta AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.
7.S'han d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 del vigent Real Decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i emmagatzematge han de seguir les normes de seguretat indicades al Real Decret esmentat.
8.L’AAI es concedirà única i exclusivament per a la producció dels residus descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament de granja de gallines ponedores i sempre com a conseqüència de l’activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes al projecte tècnic presentat.
6.5 Condicions particulars exigibles a la producció de residus perillosos
Emmagatzematge dels residus
a)Segons allò que disposa l’article 15 del Reial decret 833/1988, es podrà efectuar un emmagatzematge temporal del residus indicats a les instal·lacions, durant un període màxim de sis mesos en les condicions i amb els mitjans prevists a la memòria.
b)Els residus produïts hauran d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns dels altres i diferenciats en les distintes zones d’emmagatzematge, que hauran d’estar cobertes per evitar el contacte directe de les aigües de pluja.
6.6 Condicions particulars exigibles a la producció de residus no perillosos
Sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, els residus no perillosos es lliuraran a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans seran lliurats a l’entitat local corresponent.
En tot cas, el posseïdor dels residus està obligat, mentre es trobin en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d'higiene i seguretat. Tot residu potencialment reciclable o valoritzable ha de ser destinat a aquests fins, evitant la seva eliminació en tots els casos possibles.
6.7 Condicions particulars exigibles a la producció de deixalles d’origen animal
1.Per a la gestió de les deixalles d’origen animal s’haurà de complir l’establert al Pla director Sectorial per la gestió de residus urbans de Mallorca, i en cas de no ser possible, es cercaran solucions alternatives, que es contemplen a l’article 13 del Reglament (CE) 1069/2009 del Parlament Europeu i del Consell, del 21 d’octubre de 2009. En cap cas es podran eliminar mitjançant enterrament directe al terreny.
2.La destrucció de cadàvers es realitzarà per enterrament en una fosa estanca de 10,5m3 de capacitat amb paraments impermeables i varies comportes amb tall hermètic, a on es dipositaran els animals morts, cobrint-los amb cal viva. Una cop plena, es segellarà i es construirà una de nova
3.En tot cas, les deixalles d’origen animal, mentre restin a la granja, hauran de ser mantingudes a temperatura controlada i separades per categories, i s’intentarà que sigui el mínim temps possible.
4.En cas de brots epidèmics que provoquin la mort generalitzada de gallines, s’estarà al que disposi l’autoritat sanitària competent.
6.8 Condicions particulars exigibles a la producció de gallinassa
1.La gallinassa es recollirà mitjançant un sistema de cintes transportadores. Com a norma general es traslladarà de forma directa al camió de repartiment, el qual la traslladarà pel seu ús com adob a les finques degudament autoritzades per la Direcció General de Recursos Hídrics.
2.En cas de no poder realitzar-se el repartiment per causes meteorològiques o perquè no sigui època d’adobatge, la gallinassa es traslladarà a la plataforma de gallinassa.
3.Per la utilització de la gallinassa com a subproducte, s’haurà de complir l’article 13 del Reglament (CE) 1069/2009 del Parlament Europeu i del Consell, del 21 d’octubre de 2009, concretament els apartats d) i f).
7.Condicionants hídrics
7.1Consum d’aigua
Es preveu un consum diari de 39,02 m3, que provindran en la seva totalitat del pou de la finca. L’aigua s’emmagatzemarà a un aljub existent amb una capacitat de 300 m3. Es preveuen els següents consums per usos:
|
m3 /dia |
m3 /any |
---|---|---|
Abeurament d’animals |
33,32 |
12.163 |
Neteja de planta d’envasament |
2 |
730 |
Ús domèstic (2 operaris) |
0,4 |
146 |
Refrigeració per nebulització |
3,3 (60 dies) |
200 (2 mesos) |
Neteja naus |
24(cada 2 anys) |
24 |
TOTAL |
39,02 |
13.251 |
S’estima un consum diari de 3,3 m3 d’aigua per a la ventilació de les naus de ponedores tenint en compte que la ventilació només es farà en els mesos més calorosos (2 mesos, amb un consum mensual estimat de 100 m3).
Es preveu la neteja de les naus de ponedores cada 2 anys amb un consum estimat de 24 m3 d’aigua.
7.1 Emissions
Segons la documentació aportada els efluents generats a les instal·lacions i la seva gestió són els següents:
1.Aigües de les naus de ponedores. Cada nau comptarà amb el seu sistema de recollida de les aigües de neteja. Aquest comptarà amb vies d’evacuació laterals i una fossa prefabricada, estanca, amb capacitat de 12 m3. Les fosses es buidaran quan sigui necessari per a evitar vessaments.
2.Lixiviats de la plataforma de gallinassa. Es recolliran a una fossa de 38 m3 de capacitat. Aquesta fossa ha de ser prefabricada i ha de garantir la seva estanquitat per a l’emmagatzemament d’aquest tipus producte, per tal d’evitar filtracions al subsòl.
3.Per tal d’evitar la generació de lixiviats per pluja, aquesta plataforma es dotarà d’una coberta tipus hivernacle.
4.Aigües de la planta d’envasament: Són aigües d’ús domèstic (serveis) i de la neteja d’aquesta planta. Es recolliran a una fossa estanca prefabricada amb capacitat per a 10 persones (3 m3) i amb tres compartiments. L’efluent tractat s’emmagatzemarà a un dipòsit de 20 m3 que es buidarà cada 10 dies i en tot cas quan sigui necessari per a evitar vessaments.
5.Gallinassa. Una cinta transportadora la recollirà de les naus de ponedores i la durà a un elevador de fecals que la dipositarà a un camió de repartiment que o bé la repartirà a les finques proposades o bé la durà a la cubeta de gallinassa, que tindrà 466 m2 de superfície i capacitat per a acollir 1.602 m3 (el volum produït en 4 mesos).
La superfície de la cubeta s’impermeabilitzarà con a mínim cada tres anys, per tal d’evitar infiltracions.
Es preveu la generació de 4803 m3 de gallinassa, que equivalen a 58.464 kg de nitrogen. Es proposa la valorització a una superfície de 489.57 ha, superior a la necessària.
6.Aigües pluvials. S’estima una producció d’uns 2.100 m3 anuals. Les pluvials es recolliran de les teulades per canaletes i s’aprofitaran per neteja, abeurament dels animals o per refrigeració, si és sanitàriament adequat.
Hauran de comptar amb un tractament mínim consistent en un filtrat i una cloració o un altre tractament equivalent; la cloració es pot fer utilitzant el mateix sistema que s’utilitzarà per l’aigua de pou.
Les conduccions de pluvials s’han de fer de manera que no entrin en contacte amb les pistes per on circularan els camions ni amb la fossa de gallinassa. També s’evitarà el seu embassament als voltants de les naus.
7.2 Controls i vigilància
Es duran a terme els següents controls, dels quals, anualment, es remetrà còpia a l’òrgan competent en matèria d’AAI:
-Consum mensual d’aigua del pou (lectura de comptador).
-Estimació de les aigües pluvials utilitzades.
-Control de qualitat de l’aigua de pou.
Anàlisis quadrimestrals de, com a mínim, els següents paràmetres:
Microbiològics (ufc/100 ml) |
Salmonel·les, Enterococs, Estreptococs i Coliformes totals i fecals |
Químics (ppm) |
Amoni, Nitrits, Nitrats, Fòsfor total, Carboni Orgànic Total |
Els mètodes analítics seran els prevists a la normativa vigent sobre qualitat d’aigües potables.
-Volum de gallinassa. Es durà un control i comptabilitat del volum de fems/gallinassa produït, amb periodicitat, com a mínim, mensual.
-Es guardaran els justificants del buidat i lliurament de les aigües residuals especificant el volum i l’origen de com a mínim els 5 darrers anys.
-Notificacions al PRTR. Anualment es notificaran les següents emissions:
+Emissions indirectes a l’aigua: es notificaran DQO, Nitrogen total i Fòsfor total de la fossa de les naus de ponedores i del dipòsit de la nau d’envasament.
7.3 Aigües Superficials
Les instal·lacions de la present activitat no estan afectades per APR d’inundació (la parcel·la si ho està parcialment), però si ho està puntualment per zona de policia de Torrent de na Borges, encara que no suposa causa de degradació ni deterior del Domini Públic Hidràulic, ni l’alteració substancial de la orografia existent que impliqui canvis de direcció de l’escorrentia superficial ni reducció del cabal. Per, tant:
a)Els excedents del moviment de terres i de material emprat, es traslladaran a abocador autoritzat el mateix dia que es produeixin, quedant prohibit realitzar emmagatzematges de qualsevol tipus en les zones d’afecció al llit del torrent proper (zona de servitud, zona de policia i APR d’inundació).
b)Està totalment prohibit realitzar qualsevol tipus d’abocament al llit del torrent (aigües pluvials, residuals, excedents de terres, etc.) sense prèvia autorització per part de la DG de Recursos Hídrics.
c)En cas de realitzar un tancament de la parcel·la amb mur, reixa, etc. es sol·licitarà autorització prèvia a la DG de Recursos Hídrics, donada l’afecció de la parcel·la a zona de servitud, policia i APR d’inundació, deixant totalment lliure d’obstacles l’esmentada zona de servitud (5 metres mesurats a cada costat des de la coronació de les faixes laterals o murs de canalització)
8.Condicionants d’Atmosfera
8.1Prescripcions de caràcter general.
La instal·lació haurà de complir amb l’establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera; al Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera (APCA) i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; al Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Reial Decret Legislatiu 1/2016, així com amb tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.
8.2Identificació d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera.
La instal·lació en conjunt està classificada com a Activitat potencialment contaminadora de l’atmosfera del grup B, amb el codi APCA 10 05 07 01 Ramaderia (Gestió de fems). Gallines ponedores. Instal·lacions amb capacitat => 40.000 gallines, segons l’annex del Reial decret 100/2011:
La instal·lació consta de les següents activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera, amb els següents focus emissors:
Núm. Focus |
Descripció APCA |
Codi APCA |
Grup APCA |
Observacions |
---|---|---|---|---|
FNC-1 |
Granja de gallines ponedores Gallines ponedores, Instal·lacions amb capacitat => 40.000 gallines |
10 05 07 01 |
B |
Focus d’emissions difuses |
FC-1 |
Grup electrògen 240 kVA Motos de combustió interna de P.t.n.< 1MWt |
02 03 04 04 |
- |
Focus emissions canalitzades |
8.3Control de les emissions canalitzades
La instal·lació disposa d’un grup electrogen de 240 kVA (576 kWt) classificat segons l’annex del RD 100/2011 com:
Activitat |
Grup |
Codi |
Motors de combustió interna de potència tèrmica < 1 MWt |
- |
02 03 04 04 |
Atès que no té grup associat, no té obligació de fer controls periòdics de les seves emissions. No obstant això, està subjecte als requisits generals de la Llei 34/2007 i del RD 100/2011, i, per tant, seran d’aplicació els valors límit d’emissió establerts a la normativa.
8.4Control de les emissions difuses
Pel que fa referència a les emissions difuses, es realitzaran controls externs per part d’OCA amb una periodicitat de 3 anys, que consistiran en la comprovació del manteniment i de l’eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades. El primer control s‘haurà d’efectuar en un termini de tres mesos a comptar des de la notificació de l’autorització.
Les mesures correctores i preventives per reduir l’emissió d’amoníac (NH3) seran les següents:
-Controlar la composició del pinso amb l’objecte de reduir la quantitat de nitrogen i fòsfor de la gallinassa.
-Assecar la gallinassa per ventilació forçada.
-Minimitzar les pèrdues dels sistema d’abastiment d’aigua que puguin humidificar la gallinassa.
-Retirar la gallinassa mitjançant cintes transportadores al menys dos cops per setmana.
-Emmagatzemar la gallinassa en la plataforma de gallinassa coberta, amb cubeta de superfície estanca i sistema de recollida de lixiviats.
-Ubicar la plataforma de gallinassa en una àrea protegida de vents dominants i allunyada de possibles fonts sensibles a olors.
Així mateix, per evitar o reduir l’emissió de partícules (PM10 o partícules totals) s’aplicaran les mesures preventives següents:
-Limitar la velocitat de circulació de vehicles a 20 km/h dins les instal·lacions.
-El subministrament de pinso als animals es farà mitjançant cargol sense fi o altre sistema per minimitzar les emissions difuses de pols.
-Minimitzar l’alçada de caiguda de pinso en operacions de descàrrega.
-Neteja periòdica de les zones de càrrega i descàrrega.
-Pavimentació /compactació de l’accés a la granja fins a la zona de càrrega i descàrrega de les gallines i la gallinassa o condicionar els vials d’accés i la zona de maniobres al pas de vehicles pesants.
8.5Controls d’olors
S’adoptaran les mesures necessàries per a minimitzar les olors que puguin generar molèsties a la població i vivendes rurals més properes. Aquestes mesures hauran d’incloure, al menys, les següents:
-Serà necessari disposar d’un adequat aïllament dels dipòsits temporals de fems (plataforma de gallinassa).
-Els camions de transport de la gallinassa tindran els remolcs coberts amb lones.
Si es produeix algun episodi d’olors sobre l’entorn, s’anotarà al Registre d’emissions i controls mg la data i durada d’aquest, així com la fase del procés a la qual es troba associada i la proposta de mesures correctores o de millora de gestió amb l’objectiu d’evitar la seva repetició. S’informarà a l’òrgan competent d’aquests episodis en el moment en què es produeixin. Així mateix, s’informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.
Quan l’òrgan competent ho consideri necessari, podrà requerir al titular de la instal·lació la realització d’una avaluació de la molèstia per olors que genera, mitjançant el mesurament de les unitats d’olors, d’acord amb la norma UNE-EN 13725 o qualsevol que la substitueixi.
7.4 Registre d’emissions i controls
El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un Registre d’emissions i controls amb dades de les emissions, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial Decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documentació (informes, mesures, manteniment...) s’ha de conservar un període mínim de 10 anys.
8.6Altres obligacions
D’acord amb l’establert en l’article 8.3 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, així com el Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006, relativa a l’establiment d’un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants i pel qual es modifiquen les Directives 91/689/CC i 96/61/CE del Consell (Registre E-PRTR), el titular de l’explotació notificarà al menys un cop a l’any les dades de les emissions a l’atmosfera corresponents a la instal·lació d’almenys els paràmetres següents: NH3, N2O, CH4 i partícules totals o PM10. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades a la base de dades del Ministeri de Medi Ambient (www.prtr-es.es). Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.
9.REQUISITS DE SEGURETAT I ACTIVITATS
9.1Pla d’autoprotecció
El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d’autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l’article 13 del decret 8/2004, i s’ajusti a l’índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que es despleguen determinants aspectes de la Llei d’Ordenació d’Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004). A més del contingut que figura a l’annex II del Reial Decret 393/2007, de 23 de març, per qual s’aprova la Norma Bàsica d’Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d’emergència, inclourà les mesures a aplicar, incloses les complementàries per a limitar les conseqüències mediambientals i evitar altres possibles accidents e incidents.
9.2Seguretat industrial
El titular de l’activitat ha de:
1.Inscriure les instal·lacions corresponents de la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial (instal·lació elèctrica de baixa tensió, emmagatzematge de productes petrolífers, instal·lació contraincendis,..). Les instal·lacions previstes han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.
2.Donar compliment al Reglament per a la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.
3.Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord al que s’estableix a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals i es donarà compliment al RD 486/1997, de 14 d’abril, pel qual s’estableixen les disposicions de seguretat i salut als llocs de treball. Les condicions de treball s’han d’ajustar al que s’estableix a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral.
Per un altre banda:
1.La instal·lació elèctrica de baixa tensió donarà compliment al Reglament electrotècnic de baixa tensió: RD 842/2002, de 2 d’agost, i les Instruccions tècniques que li siguin d’aplicació.
2.Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’han d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents, a més del Reglament de protecció contra incendis als establiments industrials, segons el RD 2267/2004, de 3 de desembre.
3.L’emmagatzematge de productes petrolífers s’haurà d’adaptar al que disposa el RD 2085/1994 pel que es desenvolupa el Reglament d’instal·lacions de productes petrolífers, així com les seves posteriors modificacions.
4.S’haurà de donar compliment al RD 865/2003, de 4 de juliol, pel qual s’estableixen els criteris higiènic-sanitaris per a la prevenció i control de la legionel·losis i el DB HS4 del RD 314/2006, de 17 de març.
9.3Contaminació Acústica
S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, es a dir, la disposició addicional quinzena de la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, així com els objectius de qualitat acústica indicats en el RD 1367/2007 de 19 d’octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el que es refereix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.
9.4Contaminació lumínica
Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.
9.5Benestar animal
S’haurà de complir el Reial Decret 348/2000 relatiu a la protecció dels animals a les explotacions ramaderes i més específicament el Reial Decret 3/2002, d’11 de gener, pel qual s’estableixen les normes mínimes de protecció de gallines ponedores.
10.Controls periòdics
10.1Control inicial de les instal·lacions
El titular disposarà d’un termini d’1 any a comptar des de la notificació de l’AAI, per sol·licitar a la Conselleria de Medi Ambient, Servei d’Assessorament Ambiental, l’inici de l’activitat.
Aquesta instal·lació no podrà iniciar l’activitat productiva fins que no es comprovi el compliment de les condicions fixades a la present AAI.
Aquesta comprovació es podrà realitzar per l’autoritat competent o mitjançant una entitat certificada col·laboradora d’aquesta, en el termini d’un mes des de la sol·licitud d’inici d’activitat pel titular.
Juntament amb l’esmentada sol·licitud s’aportarà tota la documentació necessària per acreditar el compliment de les condicions fixades a l’AAI, que com a mínim serà:
a)Certificat de final d’obra realitzat pel tècnic competent i visat pel col·legi oficial corresponent, i que acrediti el compliment del condicionat d’aquesta autorització.
b)Document d’acceptació o contractes amb els gestors finals autoritzats per la gestió dels residus perillosos que es generin a la instal·lació.
c)Descripció de les quantitats de residus no perillosos produïts.
d)Sol·licitud d’inscripció en el registre general d’explotacions agràries prioritàries de les Illes Balears.
e)La regularització de la situació administrativa dels pous de la finca.
f)Descripció del sistema de reutilització de les aigües pluvials.
g)L’aprovació del Pla de producció i gestió de dejeccions aprovat per l’administració competent en matèria d’agricultura i ramaderia.
h)Acreditació de la legalitat de totes les edificacions.
10.2Control periòdic de les instal·lacions.
En qualsevol moment, la Conselleria competent en matèria de medi ambient podrà realitzar visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.
Periòdicament es realitzaran visites de comprovació a les instal·lacions per part dels tècnics de la Conselleria competent en matèria de medi ambient, per tal de comprovar el compliment dels requisits de l’AAI.
10.3Inventari d’emissions al Registre PRTR
El titular de la instal·lació haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria competent en matèria de medi ambietn adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.
10.4Control documental
10.4.1Control documental periòdic
Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
-Informe cada tres anys sobre el control de les mesures correctores per minimitzar les emissions no canalitzades o emissions difuses, realitzat per un Organisme de Control Autoritzat.
-Informe d’olors quan l’òrgan competent ho consideri necessari i de forma motivada, realitzat per u Organisme de Control Autoritzar d’acord amb la norma UNE-EN 13725 o qualsevol altra que la substitueixi.
10.4.2Informe anual
El titular de l’activitat enviarà, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI, un informe del període precedent (any anterior), abans de l’1 de març de cada any, en el qual s’inclourà:
A.Residus
-Informe anual dels residus produïts i de la seva gestió.
B.Emissions i immissions al medi hídric
-Informe anual en el qual es remetran els resultats dels controls de vigilància al medi hídric.
C.Atmosfera
-Informe i declaració relatius a l’aplicació i compliment de les mesures correctores i preventives de les emissions difuses, ores de funcionament del grup electrògen i consum de combustible, així com la relació d’episodis d’olor produïts durant l’any i les mesures correctores adoptades.
E.Renous
-Informe anual en el qual es remetran els controls d’emissions de renous.
F.En caràcter general
-Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.
-Memòria anual explicativa sobre la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades al registre PRTR Espanya (en format paper i format digital).
-Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.
-L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.
11.Obligacions del titular:
El titular de l’activitat estarà obligat a
-Assumir tots els condicionants recollits a la present Resolució.
-Mantenir el correcte funcionament de l’activitat.
-Comunicar a l’Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.
Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.
12.Funcionament diferent al normal
En el termini màxim de 3 mesos, el titular presentarà, a l’òrgan ambiental, un protocol d’actuació en condicions de funcionament diferents de les normals contemplant aquelles que puguin afectar al medi ambient.
Quan es produeixi una situació de funcionament diferent de les normals, el titular de l’autorització ambiental integrada, en el termini màxim de 10 dies, comunicarà a l’òrgan ambiental el fet en si, les seves conseqüències ambientals i les actuacions dutes a terme per tornar a condicions normals de funcionament.
13.Incompliment de les condicions de la present autorització
El incompliment de les condicions establertes a la present autorització serà considerat com una infracció lleu, greu o molt greu classificada segons l’article 31 del Reial Decret Legislatiu 1/2016 i estarà subjecte al règim sancionador dels articles 32 a 36 del Reial Decret Legislatiu 1/2016i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’execució de la potestat sancionadora.
14.Caràcter de l’autorització
Aquesta Autorització Ambiental Integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent.
15.Caducitat o revocació
Són causes d’extinció de l’AAI:
-L’extinció de la personalitat jurídica d’AVÍCOLA SON PEROT, SA.
-La declaració de fallida de l’empresa AVÍCOLA SON PEROT, SA, quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.
-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.
15.Final de la vida útil de la instal·lació
El titular de la instal·lació haurà de comunicar amb anticipació suficient a l’òrgan ambiental el cessament de l’activitat a la instal·lació a efectes de la seva aprovació per la mateixa. Aquesta comunicació anirà acompanyada d’una memòria justificativa o un pla de clausura on expliqui la forma en què aquesta es durà a terme i que l’emplaçament quedarà en les mateixes condicions ambientals que a l’inici de l’activitat. Al final de la vida útil d’aquesta instal·lació, es retiraran tots els residus emmagatzemats i s’entregaran a gestor autoritzat.
16.Modificació de les condicions
L’Òrgan Ambiental Competent, en conformitat a l’article 26 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació senyalades a la present Resolució, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat."
Palma, 18 d’abril de 2017
El presidente de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias