Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4820
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la modificació puntual de les NNSS de planejament per a nova EDAR del port des Canonge, TM Banyalbufar. (2E/2014)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 96.5  de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 6 d’abril de 2017,

" ATÈS

1.Que aquesta modificació de les NS de Banyalbufar té per objecte establir una localització adient per a la futura Estació Depuradora d’Aigües Residuals (EDAR)  del Port des Canonge.

2.Que per poder assolir aquest objectiu, es proposa modificar el punt 2.1 de l’article 141 de les NNSS vigents, creant una excepció per incorporar aquest ús d’EDAR.

3.Que la documentació ambiental ha avaluat tres alternatives d’emplaçament per a la futura EDAR i que l’ajuntament de Banyalbufar rebutja l’alternativa 2 per salubritat pública i molèsties a la població (ofici de 5 d’agost de 2014).

4.Que l’alternativa 2, rebutjada per l’Ajuntament, ubica l’EDAR a una zona d’ús general dins el paratge natural de la Serra de Tramuntana.

5.Que l’alternativa 3, també rebutjada per l’Ajuntament, ubica l’EDAR a una zona d’ús compatible fora del terme municipal.

6.Que l’emplaçament seleccionat (Parcel·la 78 del polígon 2 - alternativa 1),  es localitza a una zona d’ús compatible del paratge natural de la Serra de Tramuntana i s’ubica dins el LIC  ES5310081 Port des Canonge.

7.Que segons el que preveu l’article 18 del Pla d’Ordenació de Recursos Naturals de la Serra de Tramuntana (PORN), aprovat pel Decret 19/2007, de 16 de març (BOIB núm. 54 ext. 11 d’abril de 2007), les zones aptes per a la ubicació d’instal·lacions com aquesta EDAR són les zones d’us general i no les zones d’us compatible (arts. 14-16).

8.Que per tot l’anterior el Servei de Planificació de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic finalment, i amb relació a l’article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig (LECO), emet un informe el 22 de maig de 2015 on informa desfavorablement  aquesta modificació puntual.

9.Que al mateix informe i respecte a l’afecció al LIC ES5310081 Port des Canonge es decideix no pronunciar-se sobre aquest aspecte ja que l’informe respecte al PORN és desfavorable (ratificant-se amb la seva decisió amb un ofici de la Cap de Servei de Planificació de 17 de setembre de 2016).

ACORDA

la subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual de les NNSS de Banyalbufar referent a la ubicació d’una EDAR al Port des Canonge, a la parcel·la 78 del polígon 2 de Banyalbufar, d’acord amb els criteris establerts a l’article 97 de la llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

Es recorda a l’Ajuntament de Banyalbufar que, d’acord amb l’informe de 22 de maig de 2015 de la direcció general de Medi Natural, Educació ambiental i Canvi Climàtic, ubicar una estació depuradora a una zona d’ús compatible no es tracta de cap dels usos permesos al PORN de la serra de Tramuntana.

En aquest sentit, l’article 21 de la llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), estableix que dins de l'àmbit territorial dels espais naturals protegits, l'autorització, la llicència o la concessió d'usos i activitats correspon als òrgans competents per raó de la matèria, els quals han de sol·licitar amb caràcter preceptiu, abans de resoldre, informe a l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits.  Aquest informe serà vinculant, pel que fa a l'adequació de l'ús o de les activitats pretesos amb els objectius de protecció sobre la base de les disposicions contingudes en els instruments de declaració o planificació que preveu aquesta Llei, quan sigui desfavorable a l'ús pretès o imposi condicions fonamentades en les disposicions dels instruments de planificació o declaració que preveu aquesta Llei.

És nul·la de ple dret l'autorització, la llicència o la concessió atorgada contravenint l'informe esmentat en l'apartat anterior.

Document de referència

A) Contingut mínim de l'informe de sostenibilitat ambiental (art. 87 de la llei 11/2006)

a) Un esquema suficient del contingut, dels objectius principals del pla o programa i les relacions amb altres plans o programes pertinents.

b) Els aspectes rellevants de la situació actual del medi ambient i la seva probable evolució en el cas de no aplicació del pla o programa.

c) Les característiques mediambientals de les zones que poden resultar afectades de manera significativa.

d) Qualsevol problema mediambiental existent que sigui important per al pla o programa, inclosos, en concret, els problemes relacionats amb qualsevol zona d'importància mediambiental especial, com les zones designades de conformitat amb les directives 79/409/CEE i 92/43/CEE.

e) Els objectius de protecció mediambiental fixats en els àmbits internacional, comunitari, nacional o autonòmic que tinguin relació amb el pla o programa i la manera en què aquests objectius i qualsevol aspecte mediambiental s'han tingut en compte durant la seva elaboració.

f) Els probables efectes significatius en el medi ambient, inclosos aspectes com la biodiversitat, la població, la salut humana, la fauna, la flora, la terra, l'aigua, l'aire, els factors climàtics, els béns materials, el patrimoni cultural -inclòs el patrimoni arquitectònic i arqueològic-, el paisatge i la interrelació entre aquests elements. Aquests efectes han de comprendre els efectes secundaris, acumulatius, sinèrgics a curt, mitjà i llarg termini, permanents i temporals, positius i negatius.

g) Les mesures previstes per prevenir, reduir i, en la mesura del possible, compensar qualsevol efecte negatiu important en el medi ambient de l'aplicació del pla o programa.

h) Una exposició de les principals alternatives estudiades i un resum dels motius de la selecció de les alternatives considerades, així com una descripció de la manera en què es va realitzar l'avaluació, incloses les dificultats que s'hagin pogut trobar a l'hora de demanar la informació requerida (per exemple, deficiències tècniques o falta de coneixements i experiència).

La selecció de les alternatives, en cas de propostes tecnològiques, inclourà un resum de l'estat de l'art de cadascuna i ha de justificar els motius de l'elecció respecte a les millors tècniques disponibles en cada cas.

i) Un informe sobre la viabilitat econòmica de les alternatives i de les mesures dirigides a prevenir, reduir, pal·liar o compensar els efectes negatius del pla o programa.

j) Una descripció de les mesures previstes per a la supervisió de conformitat amb l'art. 93 d'aquesta Llei.

k) Un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel pla en qüestió, prevegi els efectes que el desenvolupament del pla produirà i defineixi les mesures protectores, correctores o compensatòries d'aquests efectes.

l) Un mapa de riscos naturals de l'àmbit objecte d'ordenació, només per als instruments d'ordenació d'actuacions d'urbanització.

m) Un estudi acústic en el seu àmbit d'ordenació que permeti avaluar l'impacte acústic i adoptar les mesures adequades per reduir-lo, només per als instruments de planejament urbanístic o territorial, excepte en el cas de l'existència de plans acústics municipals.

n) Un resum de caràcter no tècnic de la informació facilitada en virtut dels apartats anteriors.

Així mateix, en l'informe de sostenibilitat ambiental ha de figurar la informació que es consideri raonablement necessària per assegurar la qualitat de l'informe. Amb aquesta finalitat es tindran en compte els següents aspectes:

a) Els coneixements i els mètodes d'avaluació existents.

b) El contingut i grau d'especificació del pla o programa.

c) La fase de procés de decisió en què es troba.

d) La mesura en què l'avaluació de determinats aspectes és més adequada en altres fases del procés, per tal d'evitar la seva repetició.

B) Modalitats d’informació pública i consulta (art. 89 de la llei 11/2006)

L’Ajuntament ha de sotmetre a informació pública el projecte de modificació puntual de les normes subsidiàries i l’informe de sostenibilitat ambiental, previ anunci en el BOIB i, en el seu cas, en la seva seu electrònica. La informació pública serà, com a mínim, de 45 dies hàbils.

Simultàniament l’Ajuntament realitzarà consulta relativa a la documentació esmentada a les següents administracions i persones interessades, que disposaran d’un termini mínim de quaranta-cinc dies per examinar-la i formular-hi observacions:

-Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

-Servei d’Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics.

-Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics.

-ABAQUA.

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei de Planificació (XN2000) de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat.

-Paratge Natural Serra de Tramuntana de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat.

-Departament d’Emergències de la Direcció General d’Emergències  i Interior.

-Demarcació de Costes.

-Servei de Costes i Litoral de la Direcció General d'Ordenació del Territori.

-Departament de Territori i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca.

-Departament de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell Insular de Mallorca.

-GOB

-Persones físiques o jurídiques en les quals concorri qualsevol de les circumstàncies previstes en l'art. 31 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

-Persones jurídiques sense ànim de lucre que tinguin com a finalitats acreditades en els seus estatuts la protecció del medi ambient en general o la de qualsevol dels seus elements en particular i que les esmentades finalitats puguin resultar afectades pel pla o programa, que correspongui a l'àmbit territorial del pla o programa, i que dugui almenys dos anys legalment constituïda i des de llavors exerceixi de manera activa les activitats necessàries per aconseguir les finalitats previstes en els seus estatuts.

D’acord amb l’article 89.3 de la llei 11/2006, quan es tracti d'instruments d'ordenació d'actuacions d'urbanització, són preceptius i determinants els informes següents:

a) El de l'administració hidrològica sobre disponibilitat d'aigua potable, en quantitat i qualitat, i suficiència de la capacitat de la xarxa de sanejament i depuració, en relació amb la població prevista en les actuacions d'urbanització que es proposin; així com sobre la protecció del domini públic hidràulic.

b) El de l'administració de costes sobre la delimitació i la protecció del domini públic marítim-terrestre, si escau.

c) Els de les administracions competents en matèria de carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, energia i altres infraestructures afectades, pel que fa a aquesta afecció i l'impacte de l'actuació sobre la capacitat de servei d'aquestes infraestructures.

Aquests informes s'han d'emetre en els terminis previstos en la seva normativa reguladora o, si s'escau, en el termini màxim de dos mesos a comptar de la seva sol·licitud.

Transcorregut aquest termini l'òrgan ambiental ha de reiterar la sol·licitud i, si no s'emet, pot declarar la caducitat i l'arxiu de les actuacions, amb l'audiència prèvia a l'òrgan promotor per un termini de deu dies hàbils, sense perjudici de la responsabilitat de l'administració consultada.

L’òrgan ambiental publicarà la decisió adoptada en el Butlletí Oficial dels Illes Balears, explicant els motius raonats de la decisió."

Palma, 18 d’abril de 2017

El presidente de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias