Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4816
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la xarxa MT i CT per a subministrament elèctric a l'habitatge Casa Martín, TM Sant Josep de sa Talaia. (34848/13)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 6 d’abril de 2017,

" DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL

D’acord amb la naturalesa del projecte aquest projecte es trobaria inclòs dins l’annex I, Grup 3 Energia apartat 7 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació  ambiental de les Illes Balears: línies de transmissió d’energia elèctrica entre 15 i 66 kV en la qualificació d’ANEI o ARIP, espais naturals protegits a l’empara de la Llei 42/2007 i d’espais de rellevància ambiental Llei 5/2005, excepte en el cas que siguin línies soterrades per camí existent amb longitud inferior a 1km, amb la Llei 11/2006, de 14 de setembre, estava inclòs a l’annex I grup 3.g. (Llei derogada per la Llei 12/2016).

L’Estudi d’Impacte Ambiental es va exposar el públic el 3 de desembre de 2016 la tramitació a seguir és l’establerta a la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’avaluacions ambiental i la Llei 12/2016.

Per la qual cosa, després d’haver estat sotmesa a avaluació d’impacte ambiental ordinària, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

1. Antecedents

El projecte va entrar a la CMAIB en data 08 d’octubre de 2013 com a projecte inclòs a l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre i va seguir la tramitació ambiental que li pertocava.

En data 27 de gener de 2015 s’emet l’informe de fase prèvia de consultes, on s’indica la tramitació ambiental a seguir.

2. Informació del projecte

El promotor del projecte és el Sr. Jean Michel Martin i l’òrgan que ha tramitat l’expedient a la CMAIB és l’Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia.

L'objecte del projecte és la descripció dels treballs a realitzar per a la instal·lació d’una línia elèctrica de MT soterrada, que alimentarà un centre de transformació (CT) prefabricat. Per a l’electrificació d’una parcel·la a la zona des Puig Blanc, polígon 29, Es Cubells, en el terme municipal de Sant Josep de Sa Talaia.

La línia de MT partirà d’una cel·la de línia del nou CT, actualment en fase d’execució, mitjançant una nova línia soterrada per camí existent, la línia de MT tendrà una longitud total de 1.350m.

La previsió de potència de la parcel·la serà de 50kV.

3. Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte

El projecte que es pretén executar es desenvolupa a sòl classificat com a Sòl Rústic Protegit- Àrea Natural d’Especial Interès (ANEI), i la darrera part de la línia i el nou CT s’ubicaran a Àrea d’Alt Nivell de Protecció (AANP), dins XN2000 LIC ES5310032 Cap Llentrisca-Sa Talaia, fora d’àrees de protecció territorial.

Les actuacions es duran a terme a àrea amb risc d’incendi, a zona amb vulnerabilitat d’aqüífers moderada, diversos trams transcorren per àrea amb risc d’erosió i segons l’IDEIB s’observa que la xarxa travessa perpendicularment tres torrents.

L’hàbitat present a la zona Cneoro tricocci-Pistacietum lentisci i Teucrio piifonti-Corydothymetum capitat i l’hàbitat 5330 Matollars termomediterranis. És un tipus d'hàbitat divers florística i estructuralment. A la zona destaca la presència de Pinus halepensis, Rosmarinus officinalis, Cistus albidus, Lavandula dentata, Juniperus oxicedrus,...

Respecte a les espècies protegides per les Directives 2009/147/CE o incloses a l’annex II de la Directiva 92/43/CE, Diplotaxis ibicensis, Genista dorycnifolia, Silene hifacensis, s’indica que no s’observen a la zona d’actuació del projecte (als marges del camí).

A l’Estudi d’Impacte Ambiental es realitza una descripció de la fauna present a l’illa i s’indica que durant les visites no s’han observat la presència d’espècies protegides per la Directiva 2009/147/CE i per l’annex II de la Directiva 92/43/CE, malgrat sí que es possible que freqüentin aquesta àrea, entre les espècies destacam: Podarcis pityusensis (sargantana pitiüssa) , Burhinus oedicnemus (sebel·lí), Calandrella brachydactyla (terrola), Falco peregrinus (falcó), Galerida Theklae (cucullada), Sylvia balearica (busqueret coallarg),...

No s’observen a la zona Béns d’Interès Cultural ni béns d’interès etnològic.

4. Resum del procés d’avaluació

4.1 Actuacions prèvies

El projecte es va iniciar amb la Llei 11/2006, de 14 de setembre, per la qual cosa es va dur a terme la fase prèvia de consultes el novembre de 2014, i es realitzaren les consultes següents:

-Direcció General Recursos Hídrics,

-Servei de Gestió Forestal, en data 20 de gener de 2014 informa que:

+“durant l’execució i explotació del projecte e prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, especialment pel que fa a les mesures cojunturals de prevenció durant l’època de perill d’incendis forestals (art. 8.2.c)

+L’habitatge ha d’adoptar sense més demora mesures d’autoprotecció per incendis forestals i com a mínim ha de complir amb el que estableix la normativa i altres disposicions que es descriuen a l’annex de l’informe.

+La línia de BT anirà integrament soterrada i al voltant del CT, dels armaris o caixes de distribució s’haurà de mantenir una àrea de baixa càrrega combustible.

+S’haurà de preveure la necessitat de manteniment al llarg del temps de les actuacions sobre la vegetació.

+Els depòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10m del terreny forestal existent.

+Els operaris seran instruïts en l’existència del risc d’incendi, de les mesures i coneixeran el telèfon d’emergències.

+Annex de mesures que s’adjunta

-Servei de Planificació (XN2000) que en data 16 de maig de 2014 emet informe on el qual es conclou que “s’informa favorablement sobre l’exclusió d’afectació a la XN2000”

-L’informe de 12 de gener de 2015 del Departament de Territori del Consell Insular d'Eivissa conclou que:

+“no és admissible una potència de 50KW per a un habitatge (Art. 30 de la Llei 6/1997 del sòl rústic de les IB.

+No s’acredita la legalitat de l’habitatge que es pretén electrificar (llicència municipal o anterior 1956)

+Si bé a la memòria del projecte s’indica que es pretén electrificar un habitatge unifamiliar, en les caràtules dels diferents plànols apareix: instal·lació de dos línies para subministro de la parcel·la.

+A la parcel·la 81 polígon 29 també existeix dues edificacions més

+Si amb aquesta potència es pretén donar subministrament elèctric a més d’un habitatge i/o instal·lació, cal tenir en compte l’article 30 de la Llei 6/1997, on s’indica que s’hauran de declarar d’interès general i mai no podran ser suport d’actuacions il·legals”

-L’informe del departament de medi ambient del Consell d’Eivissa en data 09 de febrer de 2015 indica que: “es necessari ampliar les mesures correctores en les següents:

+Evitar executar el projecte durant l’època de cria per reduir afeccions sobre la fauna.

+Realitzar una previsió de residus a generar per l’obra, incloent el càlcul de terres d’excavació

+Evitar executar el projecte durant l’època d’incendi forestal”.

-En data 21 de juliol de 2015 el Servei d’Estudi i Planificació informa favorablement el projecte amb les condicions següents:

+“la nova línia es soterrarà mitjançant una rassa i aquesta ha d’estar oberta el mínim temps possible.

+S’hauran de prendre les màximes precaucions per evitar abocaments de substàncies contaminants”.

4.2 Tramitació

a) Fase d’informació pública i de consultes

En el BOIB núm. 152 de 3 de desembre de 2016 es publica que l’Estudi d’Impacte Ambiental i el projecte se sotmeten a informació pública durant un termini de trenta dies.

Igualment es publica l’exposició pública al Diario de Ibiza de 16 de desembre de 2016 i al portal web de la CMAIB.

A l’expedient que obra a la CMAIB no hi consten al·legacions durant el termini d’exposició pública.

b) Consultes administracions públiques

Durant l’exposició pública s’ha consultat a les administracions i persones següents, d’algunes d’elles s’ha rebut resposta:

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, Departament de Medi Natural.

-Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics.

-Servei de Planificació (XN2000) es reitera en l’informe favorable emès en data 16 de maig de 2014

-Departament de Territori del Consell Insular d'Eivissa

L’Acord del Consell executiu del Consell Insular d’Eivissa de data 27 de gener de 2017 indica que s’accepten els continguts dels informes;

Informe del tècnic del departament de patrimoni

+“no és admissible una potència de 50KW per a un habitatge (Art. 30 de la Llei 6/1997 del sòl rústic de les IB.

+No s’acredita la legalitat de l’habitatge que es pretén electrificar (llicència municipal o anterior 1956)

+No consta projecte de BT

Informe del tècnic del departament de medi ambient

“es pot informar positivament l’EsIA sempre que s’aclareixin els dubtes plantejats a l’apartat 1 i s’acceptin les mesures proposades als apartats 2,3,4 i 5, on s’indica que:

-Caldria aclarir el nombre de vivendes que es preveu abastir amb aquest projecte.

-Evitar executar el projecte durant l’època d’incendi forestal

-Evitar l’acumulació de terres a les zones amb presència de cursos d’aigua

-Els operaris hauran de comptar amb un protocol d’actuació en cas que es produeixi algun vessament accidental.”

c) Al·legacions

No consten a l’expedient al·legacions al projecte

d) No s’han realitzat consultes transfronteneres al no considerar-se necessari.

5. Anàlisi tècnic de l’expedient 

5.1 Alternatives

A l’Estudi d’Impacte Ambiental es presenten les següents alternatives:

L’alternativa zero de no execució del projecte, no es considera atès que es pretén subministrar energia elèctrica a una vivenda.

Energia solar, s’estima que es necessitarien uns 318m² d’ocupació de les plaques i com què la superfície de la teulada no és suficient seria necessari ocupar sòl rústic protegit i dins XN2000 a més dels elevats costs d’instal·lació.

Energia eòlica, no es considera una alternativa atès l’impacte visual.

Generadors; no es considera una alternativa viable, atès l’elevat consum de recursos no renovables, els cost del mateix, la generació de renou i la producció de residus perillosos.

L’alternativa escollida, la que es presenta en el projecte, es considera l’ambiental i tècnicament més viable atès que no generarà impacte visual, el soterrament es realitza per camí existent i el CT s’integrarà amb l’entorn.

No es presenten alternatives al traçat atès que la projectada es considera la més viable des del punt de vista ambiental, atès que discorre soterrada per camí existent.

5.2Principals impactes de l’alternativa escollida i la seva correcció

a) Sòl i subsòl

L’impacte es considera compatible atès que el sòl es tornarà al seu estat original les rases es reompliran amb la terra estreta i es tornaran al seu estat original (asfaltat, formigonat, compactat).

b) Emissions

Els principals impactes es produiran a la fase de construcció, emissió de pols, partícules i renous.

Es considera que l’impacte serà temporal i reversible.

Les obres es duran a terme en horari diürn, la caseta de transformació s’insonoritzarà.

Es regaran els camins per evitar l’emissió de pols i partícules.

c) Hidrologia

No es preveu un impacte sobre la hidrologia superficial atès que no es veu afectat. Respecte a la hidrologia subterrània no es preveu que aquesta es pugui veure afectada si es prenen totes les mesures preventives adequades.

Com a mesura correctora s’indica que queda totalment prohibit l’abocament de residus i de l’aigua de neteja de les formigoneres.

d) Flora

A l’EsIA s’indica que l’excavació provoca la desaparició de la coberta vegetal, de manera temporal, atès que després es tornarà a omplir i de manera permanent a la zona on s’instal·larà el CT i el CDU, uns 14m².

Cal considerar que si l’actuació es dur a terme per camí existent la vegetació natural no s’ha de veure afectada.

e) Fauna

L’impacte sobre la fauna durant la fase de es pot considerar temporal i reversible.

Es proposa la realització de l’obra fora de l’època de cria de les espècies protegides, i les rases romandran obertes el mínim temps possible.

f) Àrees de prevenció d’incendis

Durant la fase de construcció, el risc d’incendi es pot veure incrementat degut a la maquinària i al personal de l’obra si no es prenen les mesures preventives adients.

El CT disposarà de les mesures de prevenció adequades.

Com a mesura correctora s’indica que els treballs es duran a terme fora de l’època de risc d’incendi, entre 1 de maig i 15 d’octubre, i devora el CT es mantindrà una faixa sense vegetació de 5m.

g) Residus

La generació de residus es produirà principalment durant de la fase de construcció, les terres que no puguin ser reutilitzades s’indica que es dipositaran a pedreres i l’aglomerat asfàltic es dipositarà a la Pedrera de Sant Bàrbara.

S’indica es realitza una correcta gestió de tots els residus generats, els residus que no siguin terres d’excavació es retiraran diàriament.

Es presenten grafiats les zones d’aplec de maquinària i residus.

h) Paisatge

El soterrament de la línia es considera un impacte positiu sobre el paisatge atès que aquesta serà soterrada i el CT s’adaptarà a les característiques constructives de la zona.

5.4 Seguiment ambiental:

Es presenta un Programa de Vigilància Ambiental (PVA) on s’indica que es realitzarà el programa a la fase de construcció, funcionament i clausura.

S’indica que el PVA s’entregarà a l’empresa responsable de l’execució de les obres que serà la responsable de realitzar l’aplicació del mateix.

6. Conclusions

Per tot l’anterior, es proposa formular la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte “Xarxa mitja tensió i centre de transformació a l’habitatge Casa Martín” en el terme municipal de Sant Josep de Sa Talaia promogut pel Sr. Jean Michel Martin, al concloure’s que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores proposades i acceptades pel promotor durant el procés d’avaluació d’impacte ambiental i a més es compleixin els condicionants següents:

-Abans de l’inici de les obres s’haurà de realitzar una inspecció per tal de determinar la presència o no de Genista dorycnifolia i si escau, prendre totes les mesures protectores necessàries durant les obres.

-La rasa s’haurà d’executar per camí existent i sense afectar a la vegetació natural del costat dels camins.

-S’han de preveure sistemes (petites rampes o taulons) que permetin sortir als animals que hagin caigut a la rasa a la fase de construcció

-El manteniment de maquinària s’haurà de realitzar a tallers especialitzats.

-Els llocs d’aplec de maquinària i residus s’hauran d’ubicar a sòls desproveïts de vegetació natural, aquets s’hauran de dipositar sobre sòls formigonats, asfaltats.

-El CT s’haurà d’integrar amb el medi, es recomana que es recobreixin exteriorment amb fàbrica de pedra natural de marès o esquerdejada en blanc.

-La derivació individual haurà de transcórrer per camins existents o per zones sense vegetació natural.

-Un cop finalitzades les obres s’ haurà de restaurar el medi al seu estat original.

-Les pedreres on es destinin els residus de construcció, hauran de tenir pla de restauració aprovat i la corresponent declaració d’impacte ambiental.

-D’acord amb l’informe del Servei de Gestió Forestal de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat:

+“durant l’execució i explotació del projecte es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, especialment pel que fa a les mesures cojunturals de prevenció durant l’època de perill d’incendis forestals (art. 8.2.c)

+L’habitatge ha d’adoptar sense més demora mesures d’autoprotecció per incendis forestals i com a mínim ha de complir amb el que estableix la normativa i altres disposicions que es descriuen a l’annex de l’informe.

+La línia de BT anirà integrament soterrada i al voltant del CT, dels armaris o caixes de distribució s’haurà de mantenir una àrea de baixa càrrega combustible.

+S’haurà de preveure la necessitat de manteniment al llarg del temps de les actuacions sobre la vegetació.

+Els depòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10m del terreny forestal existent.

+Els operaris seran instruïts en l’existència del risc d’incendi, de les mesures i coneixeran el telèfon d’emergències.

+Annex de mesures que s’adjunta

-D’acord amb l’informe del Servei d’Estudi i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics:

+“la nova línia es soterrarà mitjançant una rassa i aquesta ha d’estar oberta el mínim temps possible.

+S’hauran de prendre les màximes precaucions per evitar abocaments de substàncies contaminants”.

-D’acord amb l’Acord del Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa de data 27 de gener de 2017 indica que s’accepten els continguts dels informes;

+S’haurà d’evitar executar el projecte durant l’època d’incendi forestal

+S’haurà d’evitar l’acumulació de terres a les zones amb presència de cursos d’aigua

+Els operaris hauran de comptar amb un protocol d’actuació en cas que es produeixi algun vessament accidental.”

Es recorda que l’òrgan substantiu haurà de tenir en compte l’establert a l’acord del Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa respecte a que:

+“no és admissible una potència de 50KW per a un habitatge (Art. 30 de la Llei 6/1997 del sòl rústic de les IB. Caldrà aclarir el nombre de vivendes que es preveu abastir amb aquest projecte.

+No s’acredita la legalitat de l’habitatge que es pretén electrificar (llicència municipal o anterior 1956)

En tot cas no es podrà autoritzar la xarxa sense l’acreditació de la legalitat de l’habitatge que es pretén subministrar.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització."

    Palma, 18 d’abril de 2017

El presidente de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias