Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 4814
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte d’urbanització de la UE 5.10.2, en el terme municipal de Marratxí, promogut per PROPAL 90, SLU (Exp. 125a/2016)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 21 d’abril de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015), RESOLC FORMULAR:

L’informe d’impacte ambiental, del  projecte d’urbanització de la UE 5.10.2, en el terme municipal de Marratxí, promogut per PROPAL 90, SLU en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

En base a la data d’entrada a l’Ajuntament de la sol·licitud del promotor, 02 d’agost de 2016, el projecte es tramita d’acord amb la Llei 21/2013 d’Avaluació Ambiental (estatal).

Aquest projecte es troba inclòs dins l’annex II, de la Llei 11/2006 de 14 de setembre, en el Grup 4 Projectes d’infraestructures, apartat b) Projectes d’urbanització, inclosa la construcció de centres comercials i aparcaments de vehicles*.

Per tant, com a projecte inclòs a l’annex II de la Llei 11/2006, d’acord al que s’indica a la Circular del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals, s’ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013.

* La redacció del punt b) grup 4 és conferida per l’apartat 10 de la Disposició addicional desena de la Llei 6/2007 de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives.

2. Descripció i ubicació del projecte 

L’objecte del projecte consisteix en urbanitzar la UE 5.10.2, ubicada en el nucli urbà de Es Pont d’Inca, en el TM de Marratxí. Aquesta UE es troba delimitada pel Camí de Sa Cabana i els carrers Sebastià Seguí i Juli Ramis i per la UE 5.10.1 que limita amb el carrer Marià Gómez Ulla. L’àmbit del projecte té una superfície de 12.219,50 m2, dels quals 2.942,88 m2 corresponen a Espais Lliures Públics.

El Projecte d’urbanització s’ha redactat per definir les rasants i pavimentar els carrers, dotar de serveis i definir els usos i la funcionalitat de les diferents zones dels Espais Lliures Públics. A més, amb l’execució del Projecte es preveu aconseguir que els edificis que s’executin posteriorment de manera contigua a la UE, disposin dels serveis necessaris.

El projecte inclou les infraestructures següents:

- Xarxa de sanejament d’aigües residuals i xarxa de pluvials: es projecten de manera separativa. Els nous trams de xarxa es connectaran a les respectives xarxes municipals. La xarxa de pluvials municipal ja aboca actualment al Torrent Gros.    

- Vials: La UE en disposarà de 4, dels quals 3 són existents i ja es troben pràcticament urbanitzats. Aquests carrers conservaran la seva amplada i definició. Les actuacions a executar són les següents:

  • Carrer Juli Ramis: es pavimentaran les voreres. 
  • Carrer Sebastià Seguí Metge: s’executarà la vorera de la part Est que tindrà 2 m d’amplada.
  • Camí de Sa Cabana: es construirà la vorera de la part Oest (que tindrà 3 m d’amplada).
  • S’obrirà un nou vial (vial A) de doble sentit de circulació que completarà la xarxa urbana. El vial constituirà una prolongació dels carrers Xesc Forteza i Maria Rigo Comare. Tindrà una plataforma 15 m d’amplada, dels quals 6 m correspondran a la calçada. Una franja de 2 m d’amplada es destinarà a l’aparcament (suposarà la creació de 28 noves places). També hi haurà un carril bici de 2 m d’amplada. La vorera de la part nord del vial tindrà una amplada de 3 m i la del sud, de 2 m.      

- Espais lliures públics: hi haurà dues zones d’espais lliures públics (ELP1 i ELP2) separades entre si pel vial A. L’ELP2 connectarà en el futur amb l’espai lliure públic de la UE 5.10.1. Als ELP hi haurà zones de jocs infantils, mobiliari urbà, etc. Als ELP s’ha previst en determinades zones l’ús de gespa artificial.

- Xarxa de distribució d’aigua potable: es projecten connexions tant en el Camí de Sa Cabana com en el carrer Sebastià Seguí Metge.

- Xarxa de subministrament d’energia elèctrica: La canalització soterrada s’iniciarà des d’un centre de transformació que s’instal·larà en l’edifici corresponent a la parcel·la R2. Aquest CT s’alimentarà d’una línia de MT que prové del carrer Marià Gómez Ulla Mestre.

- Enllumenat públic: es seguirà el Reglament d’Eficiència Energètica. Es fa constar que ja s’ha comprovat que en els carrers Juli Ramis i Sebastià Seguí Metge l’enllumenat compleix els requisits exigits per la normativa. Es complementarà l’enllumenat del Camí de Sa Cabana. Les lluminàries seran de tipus LED.

- Xarxa de distribució de gas, d’acord amb els plànols presentats.

- Xarxa de telecomunicacions, d’acord amb els plànols presentats.

3.  Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades

En relació a l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, tenint en compte que la DG de Recursos Hídrics ha tramès d’ofici a la CMAIB l’informe del Servei d’Aigües Superficials de 24/03/2017 emès com a resultat de la consulta realitzada per l’Ajuntament a l’esmentada Direcció general, no s’ha considerat necessari consultar cap altra administració.   

4.  Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, de 09 de desembre i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: es tracta d’un projecte de petites dimensions i no es preveu acumulació amb altres projectes. Pel que fa a la generació dels residus amb el compliment de la normativa vigent disminuirà aquest impacte. En relació a la possibilitat de contaminació del sòl i de les aigües subterrànies, únicament es fa constar que el projecte no modificarà la situació existent actualment. No s’ha considerat a la documentació la possibilitat de que es produeixi contaminació de manera accidental durant les obres.

2. Ubicació del projecte: el projecte es desenvolupa en sòl urbà no consolidat, en una zona on la vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers és moderada. No es preveu que el projecte suposi afecció a la capacitat de càrrega del medi. Els espais lliures públics suposaran el 24,08 % de la unitat d’execució, la qual cosa suposarà incrementar l’esponjament en un entorn urbà consolidat d’elevada densitat edificatòria.

3. Característiques del potencial impacte: el projecte no tendrà efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes significatius. La documentació ambiental aportada preveu una sèrie de mesures protectores i correctores  per a minimitzar els impactes del projecte.

 Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte “Urbanització de la UE 5.10.2, en el terme municipal de Marratxí, promogut per PROPAL 90, SLU, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 i  sempre i quan es compleixin les mesures correctores contingudes en el document ambiental presentat i els condicionants següents:

1. Les espècies vegetals que es sembrin en les zones enjardinades hauran de ser preferentment de l’àmbit mediterrani i, en tot cas, de baix requeriment hídric. Per tant en les zones enjardinades on es preveu utilitzar gespa natural,  aquesta s’haurà de substituir per aquest tipus d’espècies.

2. En les zones enjardinades on es preveu l’ús de gespa artificial, aquesta també s’haurà de substituir per planta natural de la mateixa tipologia descrita al punt anterior.

3. Per tal d’evitar la contaminació del sòl i de les aigües subterrànies durant les obres, s’hauran adoptar les màximes precaucions per evitar l’abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc).

Es recomana el següent:

1. La instal·lació d’un dipòsit de recollida de pluvials que permeti aprofitar aquestes aigües per al reg de les zones enjardinades, de tal manera que només es produeixin abocaments al torrent quan hi hagi excedents.

Es recorda:

1. El projecte haurà de comptar amb la preceptiva autorització administrativa de la DG de Recursos Hídrics en relació a les afeccions al domini públic hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud, policia) i a la plana d’inundació.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomtiè d’AIA.

Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma,  25 d’abril de 2017

El president de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias